Rozmowy przy filmie. Wywiady z polskimi filmoznawcami są efektem dwuletnich spotkań z cyklu „Poznaj swojego filmoznawcę”, zainicjowanych jesienią 2013 r. przez Koło Naukowe Filmoznawców Uniwersytetu Łódzkiego.
Głównymi bohaterami Rozmów... nie są twórcy filmowi, lecz filmoznawcy, opowiadający nie tylko o swoich zainteresowaniach badawczych, lecz także o ulubionych dziełach i motywacjach wyboru dyscypliny naukowej. Pretekstem jest zawsze jedna konkretna publikacja, choć poruszane wątki dotyczą wielu zagadnień, często wykraczających poza jej zakres. Z przeprowadzonych wywiadów wyłaniają się pasjonujące portrety autorów, chętnie dzielących się swoją specjalistyczną wiedzą, oraz zamiłowaniem do kina.
Dla osób znających omawiane publikacje Rozmowy przy filmie będą interesującym uzupełnieniem, nierzadko zawierającym dodatkowe wnioski i obserwacje autorów. Dla wszystkich pozostałych – zachętą, aby sięgnąć po książki naszych rozmówców.
Darmowy fragment publikacji:
Katarzyna Żakieta, Mikołaj Góralik, Agata Pospieszyńska – doktoranci: Uniwersytet Łódzki
Wydział Filologiczny, Katedra Mediów i Kultury Audiowizualnej
90-236 Łódź, ul. Pomorska 171/173
RECENZENT
Piotr Zwierzchowski
REDAKTOR INICJUJĄCY
Urszula Dzieciątkowska
REDAKTOR WYDAWNICTWA UŁ
Katarzyna Gorzkowska
SKŁAD I ŁAMANIE
Munda – Maciej Torz
PROJEKT OKŁADKI
Katarzyna Turkowska
Zdjęcie wykorzystane na okładce:
© https://commons.wikimedia.org/Melies_color_Voyage_dans_la_lune
© Copyright by Authors, Łódź 2016
© Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016
Wydane przez Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Wydanie I. W.07060.15.0.K
Ark. wyd. 9,3; ark. druk. 9,5
ISBN 978-83-8088-138-9
e-ISBN 978-83-8088-139-6
Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
90-131 Łódź, ul. Lindleya 8
www.wydawnictwo.uni.lodz.pl
e-mail: ksiegarnia@uni.lodz.pl
tel. (42) 665 58 63
SPIS TREŚCI
Od Redakcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
7
„Kino prowokuje mnie do zadawania pytań” – z Elżbietą Durys, autorką
książki Amerykańskie popularne kino policyjne w latach 1970–2000, rozma-
wiała Ewa Ciszewska. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Lang przewodnikiem po niemieckiej rzeczywistości – z Tomaszem Kłysem,
autorem książki Od Mabusego do Goebbelsa. Weimarskie filmy Fritza Langa
i kino niemieckie do roku 1945, rozmawiał Mikołaj Góralik. . . . . . . . . . . . . . .
Świat po podziale – z Martą Brzezińską, autorką książki Spektakl – granica –
ekran. Mur berliński w filmie niemieckim, rozmawiał Karol Jóźwiak. . . . . . . .
Menzla i Hrabala uwielbienie dla minionej epoki – z Maciejem Robertem,
autorem książki Perełki i skowronki. Adaptacje filmowe prozy Bohumila
Hrabala, rozmawiał Mikołaj Góralik . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Trudne do przekroczenia granice tabu – z Katarzyną Mąką-Malatyńską,
autorką książki Widok z tej strony. Przedstawienia Holocaustu w polskim fil-
mie, rozmawiał Michał Dondzik . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Szlakiem zapomnianych kin – z Łukaszem Biskupskim, autorem książki Mia-
sto Atrakcji. Narodziny kultury masowej na przełomie XIX i XX wieku. Kino
w systemie rozrywkowym Łodzi, rozmawiała Katarzyna Żakieta . . . . . . . . . .
O potrzebie demitologizacji dyskursu historycznego w kinie polskim
– z Nataszą Korczarowską-Różycką, autorką książki Inne spojrzenie. Wy-
obrażenia historii w filmach Wojciecha Jerzego Hasa, Jana Jakuba Kolskiego,
Filipa Bajona i Anny Jadowskiej – studium przypadków, rozmawiała Kata-
rzyna Figat . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Przewodnik po wyobrażonych światach filmowych – z Piotrem Sitarskim,
autorem książki Sens stylu. O twórczości filmowej Ridleya Scotta, rozmawiała
Agata Pospieszyńska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Groteskowy obraz polskiego inteligenta – z Dominiką Kawczyńską, autorką
Polski Miauczyńskich, rozmawiała Katarzyna Żakieta. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
11
29
47
57
73
89
105
131
141
Podziękowania. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
151
OD REDAKCJI
Książka Rozmowy przy filmie. Wywiady z polskimi filmoznawcami, któ-
rą oddajemy w ręce Czytelników, jest efektem dwuletnich spotkań z cyklu
„Poznaj swojego filmoznawcę”, zainicjowanych jesienią 2013 r. przez opie-
kunkę Koła Naukowego Filmoznawców UŁ – dr Ewę Ciszewską. Oprócz po-
mysłodawczyni, autorami wywiadów są studenci i doktoranci Uniwersytetu
Łódzkiego, a zarazem członkowie KNF. Celem spotkań było zaznajomienie
słuchaczy z różnymi metodami badań stosowanych przez kulturoznawców
zajmujących się przekazami audiowizualnymi, poznanie aktualnych trendów
panujących w polskim filmoznawstwie, a także całego procesu towarzyszące-
go wydawaniu publikacji naukowych. Dla osób będących na początku swo-
jej drogi naukowej jest to wiedza niezwykle cenna, choć rzadko ujmowana
w programach studiów.
Pierwsze dwie odsłony cyklu miały miejsce w Pałacu Biedermanna – ów-
czesnej siedzibie łódzkiego kulturoznawstwa. Były one adresowane przede
wszystkim do studentów oraz kadry naukowej. Szybko jednak zdecydowali-
śmy, że spotkania powinny odbywać się poza przestrzenią akademicką, a ich
dodatkowym zamierzeniem było upowszechnianie wiedzy filmowej poza mu-
rami uczelni. Doskonałym miejscem dla tego typu rozmów stała się kameral-
na Księgarnia-Antykwariat „Cetus” przy ul. Piotrkowskiej, gdzie przeprowa-
dziliśmy większość zamieszczonych w tej książce wywiadów, zaś zwieńczenie
cyklu odbyło się w „Tekturze” Kawie Bistro Barze. Dzięki temu staraliśmy
się wyjść poza hermetyczną formułę rozważań akademickich, zachęcając do
udziału wszystkich zainteresowanych sztuką filmową. Wywiady nie posia-
dały żadnych sztywnych ram, miały raczej formę spotkań autorskich, w cza-
sie których każdy ze słuchaczy mógł włączyć się w rozmowę. Ich charakter
staraliśmy się zachować w prezentowanej publikacji, nie ingerując w format
dyskusji – pełen ożywczych wtrąceń i dygresji – ograniczając się wyłącznie
do niezbędnej korekty edytorskiej oraz przypisów uzupełniających kontekst
wypowiedzi.
Głównymi bohaterami książki nie są więc twórcy filmowi, których arty-
styczny dorobek stał się przedmiotem omawianych prac analitycznych, lecz fil-
moznawcy, opowiadający nie tylko o swoich zainteresowaniach badawczych,
lecz także o ulubionych dziełach i motywacjach wyboru dyscypliny naukowej.
Pretekstem do rozmowy jest zawsze jedna konkretna publikacja, choć poru-
szane wątki dotyczą wielu różnych zagadnień, często wykraczających poza jej
8
zakres. Z przeprowadzonych wywiadów wyłaniają się pasjonujące portrety au-
torów, chętnie dzielących się swoją specjalistyczną wiedzą oraz zamiłowaniem
do kina.
Rozmowy przy filmie prezentują subiektywny wybór rozmówców, po któ-
rych teksty sięgaliśmy, poszerzając własne horyzonty naukowe. Obok wywiadów
z wykładowcami łódzkiego kulturoznawstwa i amerykanistyki książkę dopełnia-
ją trzy rozmowy z filmoznawcami z innych ośrodków akademickich. Wierzymy,
że fascynację poruszanymi zagadnieniami można wyczuć także w zadawanych
pytaniach, ujawniających często zbliżone upodobania badawcze prowadzących
dyskusje doktorantów.
Tom otwiera wywiad z dr hab. Elżbietą Durys, która w rozmowie
z dr Ewą Ciszewską szczegółowo opisała proces powstawania swojej pracy habi-
litacyjnej Amerykańskie popularne kino policyjne w latach 1970–2000. Zarówno
w przywołanej publikacji, jak i podczas spotkania w „Cetusie” autorka mocno
podkreślała perspektywę genderową, zasługującą na większą uwagę wśród pol-
skich filmoznawców. Kolejnym rozmówcą był prof. Tomasz Kłys, reprezentują-
cy nurt łączący badania historiograficzne z monograficznymi. Głównym boha-
terem rozprawy poświęconej kinematografii niemieckiej do 1945 r. uczynił on
Fritza Langa. W wywiadzie autor odnosi się także do problematycznej kwestii
analizowania różnych wersji tekstualnych jednego filmu. Kinem niemieckim,
choć z zupełnie innej perspektywy, zajęła się też dr Marta Brzezińska, przyglą-
dając się ekranowym przedstawieniom muru berlińskiego. Kolejnym interloku-
torem, który zechciał podzielić się refleksją na temat swojej publikacji, był dr
Maciej Robert. W Perełkach i skowronkach… badacz opisał wszystkie filmowe
adaptacje prozy Bohumila Hrabala. Z kolei dr hab. Katarzyna Mąka-Malatyńska
zaproponowała nowe spojrzenie badawcze na temat Holocaustu w polskich fil-
mach. Perspektywę tzw. nowej historii kina przybliżył Łukasz Biskupski, śledząc
narodziny kultury masowej na przykładzie filmowej Łodzi. O tym, co kryje się
za tytułowym Innym spojrzeniem… w portretowaniu historii w kinie polskim
opowiedziała dr hab. Natasza Korczarowska, zaś prof. Piotr Sitarski w toku roz-
mowy wokół książki Sens stylu. O twórczości filmowej Ridleya Scotta podjął rów-
nież intrygującą kwestię zmian, jakie w sposobie uprawiania filmoznawstwa,
a co za tym idzie również pisania o filmach, przyniosło wprowadzenie nowych
nośników – najpierw kaset VHS, a następnie płyt DVD i plików cyfrowych.
Wreszcie łódzka dziennikarka Dominika Kawczyńska starała się nakreślić obraz
polskiego inteligenta w filmach Marka Koterskiego podczas wieńczącego cykl
spotkania o Polsce Miauczyńskich.
Pomimo bogatego spektrum – obejmującego okres od kina niemego do ob-
razów współczesnych i dzieła różnych autorów filmowych oraz kilka kinemato-
grafii narodowych – w rozmowach z filmoznawcami powracają te same wątki:
jak pisać o ulubionych filmach, jak poruszać się po archiwach czy jak pogodzić
dyskurs naukowy z chęcią dotarcia do szerszego grona czytelników. Dla osób
Od Redakcji9
znających wspomniane pozycje niniejsza książka będzie interesującym uzupeł-
nieniem, nierzadko zawierającym dodatkowe wnioski i obserwacje autorów. Dla
wszystkich pozostałych – zachętą, aby sięgnąć po publikacje przywołanych filmo-
znawców. Wyrażamy nadzieję, że lektura zawartych w tym tomie wywiadów oka-
że się dla Czytelników tak samo zajmująca, jak fascynujące były dla nas spotkania
ze wszystkimi naszymi rozmówcami.
Katarzyna Żakieta, Mikołaj Góralik, Agata Pospieszyńska
Od Redakcji
Pobierz darmowy fragment (pdf)