Darmowy fragment publikacji:
P O L I G R A F I A I PA P I E R
W POLSCE
2015
Bernard Jóźwiak
Tomasz Graczyk
Patronat medialny
ISBN 978-83-63879-55-6
9 788363 879556
Europapier-Impap
najlepsze media do druku i reklamy
RYNEK KSIĄŻKI
W POLSCE
2015
P O L I G R A F I A
I P A P I E R
RYNEK KSIĄŻKI
W POLSCE
2015
P O L I G R A F I A
I P A P I E R
Bernard Jóźwiak
Tomasz Graczyk
współpraca
Piotr Dobrołęcki, Ewa Tenderenda-Ożóg
appendix Stefan Jakucewicz
Warszawa 2015
© Copyright by Łukasz Gołębiewski, Paweł Waszczyk, 2015
© Copyright by Biblioteka Analiz Sp. z o.o., 2015
Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie lub reprodukcja
jakiegokolwiek fragmentu tej książki wymaga pisemnej zgody wydawcy.
Redakcja: Łukasz Gołębiewski
Korekta: Joanna Ożóg
Projekt okładki: Grzegorz Zychowicz | Tatsu
Opracowanie graficzne: Grzegorz Zychowicz | Tatsu
Łamanie: TYPO 2
Druk i oprawa: OZGraf Olsztyńskie Zakłady Graficzne
Wydrukowano na papierze Speed-E
ISBN 978-83-63879-55-6
Wydanie I
Warszawa 2015
Tom LXXVIII w serii „Raporty”
Biblioteka Analiz Sp. z o.o.
00-048 Warszawa
ul. Mazowiecka 6/8 pok. 416
tel./fax (+48 22) 828 36 31
www.biblioteka-analiz.pl
Firma jest członkiem Polskiej Izby Książki
Spis treści
POLIGRAFIA I PAPIER
CZĘŚĆ TRZECIA
POLIGRAFIA (Bernard Jóźwiak) ...........................................................
Wstęp ...........................................................................................................
Rozdział pierwszy
Poligrafia w Polsce ....................................................................................
7
9
11
Rozdział drugi
Analiza drukarń dziełowych .................................................................. 41
Rozdział trzeci
Ranking drukarń „Magazynu Literackiego KSIĄŻKI”
(Ewa Tenderenda-Ożóg) ............................................................................ 57
Rozdział czwarty
Drukarnie dziełowe w Polsce.................................................................. 67
Rozdział piąty
Producenci i dystrybutorzy maszyn i materiałów
poligraficznych .......................................................................................... 89
CZĘŚĆ CZWARTA
PAPIER (Tomasz Graczyk) ........................................................................ 101
Rozdział pierwszy
Celuloza ...................................................................................................... 103
Rozdział drugi
Makulatura ................................................................................................. 115
Rozdział trzeci
Papier gazetowy ........................................................................................ 121
Rozdział czwarty
Papiery drzewne ....................................................................................... 129
Rozdział piąty
Papiery bezdrzewne ................................................................................. 137
Rozdział szósty
Papiery powlekane ................................................................................... 145
Rozdział siódmy
Papiery specjalne ...................................................................................... 153
Rozdział ósmy
Rynek amerykański .................................................................................. 161
Rozdział dziewiąty
Rynek chiński ............................................................................................ 169
Rozdział dziesiąty
Rynek europejski ....................................................................................... 177
Rozdział jedenasty
Rynek rosyjski ........................................................................................... 189
Rozdział dwunasty
Rynek polski (Piotr Dobrołęcki) .............................................................. 195
Rozdział trzynasty
Polscy producenci papieru ...................................................................... 223
Rozdział czternasty
Zagraniczni producenci papieru ............................................................ 227
Rozdział piętnasty
Dystrybutorzy papieru w Polsce ........................................................... 233
Appendix
Papier książkowy (Book Paper) (Stefan Jakucewicz) ........................... 241
Wykaz tekstów źródłowych..................................................................... 259
Oferta Biblioteki Analiz ........................................................................... 263
Indeks firm omawianych w książce ........................................................ 273
CZĘŚĆ TRZECIA
POLIGRAFIA
Wstęp
Kolejny sierpień i pisanie kolejnego raportu, to przede wszystkim zasta-
nawianie się o czym pisać, co czytelników zainteresuje oraz co zmieniło
się od ubiegłego roku. Znacznie łatwiej byłoby, gdyby był odzew w postaci
omówień, polemik w prasie branżowej lub tzw. „listów (obecnie e-maili)
do redakcji”. Poza nielicznymi wyjątkami (patrz „O rynku książki 2014” –
Krzysztof Kaleta) niestety brak tego typu reakcji. Zanika dyskusja, przed-
stawianie własnych poglądów, antycypowanie przyszłości.
Ale gdzie te swoje zdanie wygłaszać? Czasopisma branżowe (poligraficz-
ne), których jak na niewielkie środowisko jest dużo, zamiast konkurować
upodobniły się do siebie. Stały zestaw to: kronika kadrowo-towarzyska,
relacje z wystaw i targów, artykuły sponsorowane. W szczątkowej ilości
jest informacja techniczna (niestety często przestarzała) i wywiady z oka-
zji (jubileuszu, nowej instalacji itp.).
Zazdroszczę trochę wydawcom, że Targi Książki – szczególnie w War-
szawie i Krakowie – są „obudowane” dużą liczbą imprez towarzyszących,
konkurujących ze sobą (czasami aż za bardzo). W poligrafii nawet na je-
dynych Targach w Poznaniu niewiele się dzieje – z relacji autorów różnych
prezentacji wynika, że na ostatnich targach publiczność pięcioosobowa to
już było „coś”, czasami trzeba było odwoływać wystąpienia.
„Obrodziło” za to w konferencjach, tyle, że często służą one celom wy-
łącznie komercyjnym, a nie merytorycznej popularyzacji wiedzy. Ale to się
już „przejadło” i ostatnio parę konferencji odwołano.
Co na to stowarzyszenia, samorządy branżowe – dzielą się lub milczą.
Czy jest to tylko wrażenie zgryźliwego dziadka, który uważa, że wszyst-
ko co dobre, to już się zdarzyło? Ten świat taki jest, ale równolegle jest inny
świat poligraficzny. Jeżdżę po Polsce, rozmawiam z właścicielami drukarń
i tam jest świat optymistyczny, dynamiczny, pełen nowych możliwości
oraz nowych rozwiązań biznesowych i technicznych. To nieprawda, że po-
ligrafia się kończy, to nieprawda, że wszystko co było w zakresie techniki
i technologii poligraficznej zostało wymyślone i wdrożone. Prawdą jest,
że w zakresie drukarń dziełowych ten obraz jest mniej optymistyczny, ale
W
S
T
Ę
P
9
tutaj też zdarzają się perełki. Dotyczy to szczególnie drukarń zajmujących
się produkcją książeczek dla dzieci lub działających w dużej mierze na ryn-
kach zagranicznych.
W poligrafii po okresie ogromnych zmian technicznych i technologicz-
nych związanych z informatyzacją, komputeryzacją, cyfryzacją, automaty-
zacją i jeszcze paroma „…cjami” wydawać się mogło, że nic już nie zostało
do zrobienia, co najwyżej obrona przed e-mediami. Nic z tych rzeczy, cze-
ka nanografia, nanomateriały, nowe rozwiązania budowane na zaprzecza-
niu dotychczasowym zasadom – np. że w technice drukowania wypukłego
wszystkie elementy drukujące muszą być na tym samym poziomie.
Czy to co napisałem, i co będzie w dalszej części raportu, zainteresuje
również wydawców (ponad dziesięć lat też byłem wydawcą), mam nadzie-
ję, że tak. Prowadząc szkolenia, pokazuję jak ważna jest znajomość tego, co
jest wykonywane przed nami i co po nas. Poligraf powinien znać podstawy
związane z materiałami i maszynami (przed) i zasadami procesów wydaw-
niczych (po), wydawca powinien znać podstawy procesów poligraficznych
(przed) i organizację dystrybucji (po). Jest to truizm, ale w zasadzie zawsze
jest zaskoczenie, że rzeczywiście ta wiedza się przydaje.
Co do inicjatywy dotyczącej porządkowania danych GUS, o której to
sprawie pisałem rok temu, to niestety miałem rację, nie wierząc w jej po-
wodzenie. Cisza, ale jakby co, to jestem do dyspozycji.
Tak zwane „podręczniki rządowe” (te drukowane i te e-podręczniki),
które obejmują kolejne klasy, już mają wpływ na sytuację wydawnictw
i drukarń zajmujących się ich opracowywaniem i produkcją, a będą miały
jeszcze większy. W zasadzie idea jest słuszna, a to, że narusza interes wy-
dawnictw i drukarń, chyba nie będzie miało wpływu na dalszą jej realizację
(nie należymy do branż walczących o swoje interesy na ulicach). Powtórzę
wniosek z roku ubiegłego: „paradoksalnie może przyspieszy to wchodzenie
wydawnictw i drukarń na nowe obszary działalności”.
Bernard Jóźwiak
10
RYNEK KSIĄŻKI W POLSCE 2015Rozdział pierwszy
Poligrafia w Polsce
Makrootoczenie poligrafii
Na początek parę informacji, które już były w poprzednich opracowaniach,
ale dla przypomnienia i ewentualnych nowych czytelników są powtórzone.
Makrootoczenie wpływa na poligrafię pośrednio, rzadko bezpośrednio, ale
nie oznacza to, że ten wpływ jest pomijalny lub mały.
Analiza ETOP
Analiza ETOP jest jedną z metod analizy makrootoczenia, wykorzystującą
zasady metody SWOT. Diagnozuje się szanse i zagrożenia, przypisując im
wartości w przyjętej skali, w niniejszym opracowaniu jest to skala 1 do 5.
siła wpływu na poligra(cid:30)ę
Analiza ETOP – szanse
Kampanie wyborcze w latach 2014-2015
Zmniejszenie kryzysu gospodarczo-(cid:30)nansowego
Udział instytutów B+R w konkursach na środki UE
Wzrost zachowań konsumpcyjnych w Polsce
Wykorzystanie internetu w biznesie
Globalizacja ułatwiająca eksport usług poligra(cid:30)cznych
Mobilne technologie komunikacji
Znaczące fundusze UE dla Polski na lata 2014-2020
Źródło: opracowanie własne.
1
2
3
4
5
• Kampanie wyborcze w latach 2014-2015
W 2014 roku były wybory samorządowe oraz do Parlamentu europejskie-
go, rok 2015 to wybory prezydenckie i parlamentarne. Zapotrzebowanie na
M
A
k
R
O
O
T
O
C
Z
E
n
I
E
P
O
L
I
G
R
A
F
I
I
13
usługi poligraficzne w postaci produkcji ulotek reklamowych, bilbordów
i innych materiałów wyborczych było mniejsze niż początkowo sądzono.
Główna walka polityczna odbywała się w mediach elektronicznych i „na
ulicy” (kontakty kandydatów bezpośrednio z potencjalnymi wyborcami),
oczywiście jak zawsze drukarnie drukowały karty do głosowania (jednak
w przyszłości może być również głosowanie przez internet). Niemniej wy-
bory oznaczały dodatkowe przychody dla polskiej poligrafii.
• Zmniejszenie kryzysu gospodarczo-finansowego
Kryzys gospodarczo-finansowy w państwach UE, a szczególnie w pań-
stwach strefy euro, wydawało się, że zmienia się na szansę. Rzeczywiście
wskaźniki PKB brutto nieznacznie rosną i szansa na związany z tym roz-
wój gospodarczy jest (szczególnie w interesujących polską poligrafię Niem-
czech), ale te wzrosty nie są za duże. Ważniejszym jednak ograniczeniem
szansy jest permanentna niepewność, która w każdej chwili może przewró-
cić obecny stan chwiejnej równowagi – przykładem już w roku 2015 kolejne
problemy z zadłużoną Grecją. Nie zniknęły całkowicie problemy gospodar-
czo-finansowe południa Europy – Hiszpanii, Portugalii, czy Włoch.
• Udział instytutów B+R w konkursach na środki UE
Nadzieje na poprawę polskiej gospodarki związane ze zwiększeniem
jej innowacyjności poprzez większy udział instytutów B+R w pracach ba-
dawczych i ich wdrożeniach za przyczyną funduszy UE na razie pozostaje
nadzieją potencjalną. Rok 2014 dla korzystania z funduszy przez przedsię-
biorstwa oraz instytuty B+R był stracony. Konkursów jeszcze nie ogłasza-
no, trwały prace nad ich zasadami. Gorzej, bo 2015 rok wygląda podobnie,
pierwsze terminy podawane na początku 2015 roku okazały się nierealne
i nawet jeżeli konkursy w końcu ruszą, to wyniki prac badawczych można
będzie zacząć wdrażać dopiero w końcu 2016 roku lub w 2017 roku. Nie-
mniej jeżeli już konkursy ruszą, to jest to niewątpliwie znacząca szansa.
• Wzrost zachowań konsumpcyjnych w Polsce
Popyt wewnętrzny już ruszył i jest jedną z głównych przyczyn wzrostu
PKB w Polsce. Zachowania konsumpcyjne charakteryzują się m.in. coraz
większymi oczekiwaniami w stosunku do kupowanych towarów lub usług.
Lepsza zawartość wymaga lepszego opakowania, często lepszej informacji
drukowanej, a to już jest niewątpliwie korzyść dla poligrafii. Bardziej wy-
rafinowane opakowania to nie tylko lepsza grafika i lepsza jakość druku,
to również dodatkowe funkcje do spełnienia, np. wbudowane w opakowa-
nie czujniki świeżości produktu lub właściwości bakteriobójcze opakowań.
Takie nowe możliwości może zapewnić tylko poligrafia nowoczesna, ciągle
rozwijająca się i takie szanse przed poligrafią polską się otwierają.
14
RYNEK KSIĄŻKI W POLSCE 2015 • Wykorzystanie internetu w biznesie
Poligrafia już dawno przestała być rzemiosłem, chociaż w dalszym cią-
gu najczęstszym podmiotem gospodarczym w poligrafii jest firma zatrud-
niająca do 9 osób. Poligrafia jest biznesem, który wymaga nowoczesnych
metod zarządzania, marketingu, prowadzenia procesów produkcyjnych
(nawet w małych przedsiębiorstwach) i to m.in. oferuje internet, szczegól-
nie w mobilnych e-mediach. Na razie w poligrafii jest to szansa niewyko-
rzystana, albo wykorzystywana w niewielkim stopniu.
• Globalizacja ułatwiająca eksport usług poligraficznych
Ze wszystkich danych statystycznych, ale również z rozmów w bran-
ży poligraficznej wynika, że poligrafia utrzymuje nie tylko kierunek,
ale i dynamikę sprzedaży usług na eksport. Globalizacja przywoływana
często jako synonim niekoniecznie pozytywnych zmian w naszym życiu
dla polskiej poligrafii jest dobrodziejstwem w sytuacji nadmiaru mocy
produkcyjnych w stosunku do rynku krajowego. Globalizacja w połącze-
niu ze wszystkimi przywilejami wynikającymi z działania na wspólnym
rynku UE umożliwia eksport nawet niewielkim firmom poligraficznym
z sektora MSP.
• Mobilne technologie komunikacji
Mobilne urządzenia komunikacyjne w połączeniu z internetem dają
również poligrafii szansę w konkurencji z e-mediami. Istotnym jest, aby
w e-mediach nie upatrywać tylko konkurencji, ale szukać możliwości
współdziałania, ich uzupełniania.
• Znaczące fundusze UE dla Polski na lata 2014-2020
Fundusze UE w perspektywie 2014-2020 są już Polsce przyznane, ale
jeszcze nierozdysponowane na poszczególne konkursy. Czyli w dalszym
ciągu jest to szansa, a nie silny punkt rzeczywistości, w której funkcjo-
nują wydawnictwa i drukarnie. Niestety odnoszę wrażenie, że część
drukarń może być pozbawiona tej szansy – w dalszym ciągu jest ocze-
kiwanie, że fundusze te będzie można przeznaczyć na wymianę parku
maszynowego, na inwestycje odtworzeniowe. Znane już założenia nie-
których konkursów nie przewidują przydzielania środków finansowych
na tego typu wydatki, są to środki na działalność innowacyjną, która
pozwoli w przyszłości konkurować ze światem, a nie ciągle go doga-
niać. Oczywiście będą konkursy, w których pojawią się środki finanso-
we na zakup nowych maszyn, ale ze zwiększonym wkładem własnym
lub nawet w całości fundusze zwrotne. Największą szansę na skorzy-
stanie z funduszy będą miały firmy wpisujące się w priorytety krajowe
lub regionalne.
M
A
k
R
O
O
T
O
C
Z
E
n
I
E
P
O
L
I
G
R
A
F
I
I
15
Analiza ETOP – zagrożenia
Załamanie wymiany handlowej z Rosją
siła wpływu na poligra(cid:30)ę
Powrót kryzysu gospodarczo-(cid:30)nasowego w UE
Stan polskiej nauki
Struktura demogra(cid:30)czna polskiego społeczeństwa
Polityka Rosji wobec Europy środkowo-wschodniej
Niż demogra(cid:30)czny w szkołach i w uczelniach
Konkurencja e-mediów
Niestabilność władzy i prawa
Źródło: opracowanie własne.
1
2
3
4
5
• Załamanie wymiany handlowej z Rosją
Sytuacja polityczna związana z polityką Rosji wobec Ukrainy, UE i USA
w zasadzie od ponad roku się nie zmienia, ale przewidywane zagrożenia
dotyczące wymiany handlowej okazały się nie tak groźne jak przewidy-
wano. Rolnictwo polskie znalazło nowe rynki zbytu na swoje produkty,
a przemysł również szuka szans z nowymi partnerami w innych częściach
świata. Niemniej zagrożenie występuje, bo może nastąpić eskalacja kon-
fliktu i wtedy zmienią się również warunki gospodarcze.
• Powrót kryzysu gospodarczo-finansowego w UE
Sytuacja gospodarczo-finansowa w UE weszła w fazę permanentnych
kryzysów (może małych kryzysów) i świat gospodarczy już się do tego od-
powiednio przygotował. Nawet wydawałoby się realna w pierwszej połowie
2015 roku możliwość opuszczenia przez Grecję strefy euro nie wywołała
duży turbulencji finansowych.
Ale pojawiło się (prawie nagle) nowe zagrożenie płynące z Chin. Mniej
dynamiczny rozwój tego kraju ma duży wpływ na gospodarkę całego świa-
ta, w tym oczywiście UE.
• Stan polskiej nauki
Po perspektywie funduszy UE 2007-2013 nauka polska uzyskała środki na
budowę podstawy aparaturowej, szansę tę jedni wykorzystali bardzo dobrze,
inni gorzej. Obecnie w dużej mierze od przemysłu, w tym poligraficznego,
zależy wykorzystanie polskiej nauki do rozwoju gospodarczego Polski. Wy-
korzystanie oznacza również rozwój tejże nauki, bo będą prowadzone prace
16
RYNEK KSIĄŻKI W POLSCE 2015badawcze. Jeżeli nie będzie zamówień na prace badawczo-rozwojowe z prze-
mysłu, to wiele instytutów może mieć problemy z utrzymaniem się, a uczelnie
przy niżu demograficznym też mogą mieć kłopoty (środki na prace naukowe
finansowane z budżetu nie każdy otrzyma). W dalszej perspektywie stanowi
to zagrożenie dla przemysłu, który nie będzie innowacyjny.
• Struktura demograficzna polskiego społeczeństwa
Wszystkie trendy i działania dotyczące demografii mają naturę długo-
okresową. Podejmowane przez rządzących działania prorodzinne przyno-
szą pewne efekty, ale na ich wpływ na gospodarkę, a więc i poligrafię, trzeba
będzie dłużej poczekać. Dodatkowym niebezpiecznym zjawiskiem jest zna-
cząca emigracja szczególnie młodego pokolenia. Dziś jeszcze bezrobocie jest
na wysokim poziomie, ale w niedługim czasie pojawi się rynek pracownika,
ze wszystkimi konsekwencjami dotyczącymi wysokości wynagrodzeń.
W tej materii w ostatnim okresie pojawiła się jedna niewiadoma, wpływ ma-
sowych migracji z Azji i Afryki do Europy. Czy również Polska zyska lub straci
na pojawieniu się na rynku (krajowym i unijnym) nowych pracowników?
• Polityka Rosji wobec Europy środkowo-wschodniej
Polityka Rosji wobec Europy środkowo-wschodniej nie ulega zmianie,
w dalszym ciągu Rosja chce traktować te kraje jako strefę swoich wpływów,
ale zmienia się sytuacja tych krajów. Podjęte decyzje, a przede wszystkim
podjęte działania NATO (zwłaszcza USA) stwarzają większe bezpieczeństwo
w tych krajach, z większym powodzeniem mogą one realizować współpracę
międzynarodową. Zagrożenie nie zniknęło, ale uległo zmniejszeniu.
• Niż demograficzny w szkołach i uczelniach
Niż demograficzny dotarł już do szkolnictwa poligraficznego średnie-
go i szkół wyższych. Kłopoty z naborem szkół średnich, zamykanie kolej-
nych klas o profilu poligraficznym, przeniosły się na uczelnie w Warszawie
i Łodzi. Przy ogromnej konkurencji innych zawodów kurczy się możliwość
kształcenia kadr poligraficznych. Efekty zaczynają być widoczne w dru-
karniach, pracownicy są przyuczeni w danej firmie, a nie po kształceniu
w szkołach poligraficznych – problem jest większy jeżeli w drukarni nie
ma komu ich przyuczyć. Jednak prawdziwe problemy mogą zacząć się za
parę lat, jak zabraknie wyższej kadry poligraficznej, a w drukarniach bę-
dzie potrzebny coraz nowocześniejszy sprzęt i coraz nowocześniejsze za-
rządzanie produkcją.
• Konkurencja e-mediów
Dopóki poligrafia będzie traktowała e-media wyłącznie jako najgroźniej-
szą konkurencję, dopóty ona rzeczywiście taką będzie. Znalezienie możli-
M
A
k
R
O
O
T
O
C
Z
E
n
I
E
P
O
L
I
G
R
A
F
I
I
17
wości współpracy i wzajemnego uzupełniania się w działalności na rzecz
wydawnictw może konkurencję ograniczyć, a nawet przysporzyć poligrafii
nowych rynków zbytu swoich usług.
• Niestabilność władzy i prawa
Czynnik niestabilności władzy i prawa wydaje się obecnie i w nadcho-
dzącym roku szczególnie istotny. Zmiany polityczne mogą generować nowe
przepisy gospodarcze, nawet jeżeli będą one szły we właściwym z punktu
widzenia gospodarczego kierunku, to samo oczekiwanie i niepewność źle
wpływa na gospodarkę. Oby ten stan jak najszybciej się skończył.
Media elektroniczne
Media elektroniczne jako alternatywa dla mediów drukowanych to nie tyl-
ko książki elektroniczne, ale również informacja pozyskiwana drogą elek-
troniczną, a nie z informacyjnych materiałów drukowanych.
Wykorzystanie internetu według celu
60
50
40
30
20
10
0
poczta
informacja
czytanie on-line
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych GUS.
Używanie internetu do poczty elektronicznej wydaje się uzyskiwać pra-
wie stan nasycenia, kolejne lata tylko nieznacznie podwyższają procent
osób korzystających z tego środka komunikacji. Pozyskiwanie informacji
przez internet również ma podobną tendencję, ale znaczącym jest przybli-
żenie się do tego samego poziomu co używanie poczty elektronicznej. Ale
najbardziej znaczącym jest, że ten sam poziom uzyskuje czytanie on-line
przez internet. Skok w ostatnim roku o 20 proc. punktów procentowych
oraz zbliżenie się do granicy 50 proc. to wyniki, które w 2014 roku trudno
18
RYNEK KSIĄŻKI W POLSCE 2015było przewidzieć. Ten sposób czytania odnosi się przede wszystkim do gazet
i czasopism, w mniejszym stopniu do dłuższych objętościowo tekstów.
Rynek reklamy jest też wskaźnikiem sytuacji gospodarczej, spadek wiąże
się z obniżeniem tempa rozwoju gospodarczego, wzrost oznacza ożywie-
nie gospodarcze.
Rynek reklamy w Polsce ogółem w mln zł
9 000
8 000
7 000
6 000
5 000
4 000
3 000
2 000
1 000
0
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Starlink.
Jak widać po okresie spadków od 2011 roku, w roku ubiegłym nastąpił
wzrost o niecałe trzy punkty procentowe. Wartość rynku nie osiągnęła
jeszcze poziomu sprzed kryzysu gospodarczego w 2009 roku, ale krzywa
trendu o okresie dziewięciu lat ma niewielką tendencję wzrostową. Dane
z początku 2015 roku wykazują dalszy wzrost.
Rynek reklamy w Polsce w podziale na media reklamowe w mln zł
4 000
3 000
2 000
1 000
0
TV
Internet
radio
kino
drukowana
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Starlink.
M
A
k
R
O
O
T
O
C
Z
E
n
I
E
P
O
L
I
G
R
A
F
I
I
19
Media elektroniczne królują w reklamie, reklama drukowana liczy się co-
raz mniej. Reklama telewizyjna jest praktycznie na tym samym poziomie,
również prawie stałe wartości uzyskują reklamy w radiu i kinie, tylko oczy-
wiście na znacznie niższych niż reklama telewizyjna poziomach. Od roku
2008 media drukowane tracą przy stałej dynamice spadku ok. 10 proc.
rocznie, a reklama internetowa zyskuje 10-15 proc. rocznie.
Sytuacja poszczególnych mediów drukowanych nie jest identyczna, co
przedstawia poniższy rysunek.
Rynek reklamy drukowanej w Polsce w mln zł
magazyny
dzienniki
reklama zewnętrzna
1 000
900
800
700
600
500
400
300
200
100
0
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Starlink.
Magazyny i dzienniki mają prawie identyczne krzywe wartości reklamy,
tylko z przesunięciem w dół krzywej dzienników. Reklama zewnętrzna od
2010 roku skutecznie broni się przed spadkami, ale nie osiągnęła jeszcze
poziomu roku 2006.
Fundusze UE
O funduszach UE już było, ale warto poświęcić temu czynnikowi jeszcze
trochę uwagi. Można ten temat skwitować w zasadzie jednym zdaniem –
„konkursy na fundusze UE będą, ale szczegółów jeszcze nie ma, ponieważ
trwają uzgodnienia z Komisją Europejską oraz w instytucjach rządowych”.
Takie zdanie słyszymy od wysokich przedstawicieli rządowych (wicemini-
strów, dyrektorów departamentów) od połowy 2014 roku, powtarzane na
różnych konferencjach również w 2015 roku.
20
RYNEK KSIĄŻKI W POLSCE 2015i średnie przedsiębiorstwa),
działu B+R,
regionalnych,
wego są ograniczane, większy udział własny,
z prowadzeniem badań i wdrażaniem rozwiązań innowacyjnych,
Późniejsze uruchomienie konkursów oznacza, że w krótszym czasie trze-
ba będzie przygotować wnioski i po ewentualnym pozytywnym rozpa-
trzeniu zrealizować zadania. Należy natychmiast przystąpić do przygoto-
wywania koncepcji na co chcemy wydać fundusze unijne. I chociaż brak
szczegółów, to pewne założenia są już znane:
• fundusze bezzwrotne są przede wszystkim dla MSP (mikro, małe
• fundusze bezzwrotne są przede wszystkim na działalność związaną
• fundusze bezzwrotne na inwestycje odtworzeniowe parku maszyno-
• konieczność udziału w projekcie jednostki naukowej lub własnego
• preferencje dla projektów grupowych,
• preferencje dla specjalizacji krajowych (są ogłoszone) i specjalizacji
• dużo większe fundusze na konkursy regionalne.
Obecnie standardowo jeżeli jakaś firma poligraficzna interesuje się już
funduszami, to zaczyna od tego, że chce wymienić park maszynowy (czę-
sto już wie na jakie maszyny z jakiej firmy) i oczekuje, że rolą instytucji
badawczej (uczelni, instytutu) będzie uzasadnienie pracą badawczą takie-
go działania.
Przy takim podejściu są podstawy do obaw, że tym razem firmy poligra-
ficzne w znacznie mniejszym stopniu skorzystają z tych funduszy – dotych-
czas korzystały w znacznie większym stopniu niż wynosi udział przemy-
słu poligraficznego w całym przemyśle. Lub nawet jeżeli firmy otrzymają
fundusze, to będą miały problemy z ich rozliczeniem. I jeszcze jedno, traci
się szansę dokonania skoku innowacyjnego w technologii i zarządzaniu,
tak, aby przez wiele lat móc realizować kontrakty zagraniczne wynikające
z przewagi strategicznej w innowacjach – bo maszyny wszyscy mogą mieć
takie same, ale kompetencji lub nowości już nie.
M
A
k
R
O
O
T
O
C
Z
E
n
I
E
P
O
L
I
G
R
A
F
I
I
21
Otoczenie konkurencyjne w poligrafii
Zintegrowana metoda oceny sektorowej „Pięć sił Portera” jest to pięć wza-
jemnie oddziałujących na siebie czynników: siły przetargowej dostawców,
siły przetargowej nabywców (klientów), natężeniu konkurencji w sektorze,
groźbie nowych konkurentów i groźbie substytutów. Ocena tą metodą oto-
czenia konkurencyjnego poligrafii przez kilka lat daje dodatkową podstawę
do wniosków wynikającą z jej zmian w czasie.
„Pięć sił Portera”
Czynnik
Faza rozwoju produktów
Potrzeby kapitałowe
Ekonomia skali
Siła marki firmy
Koszty zmiany dostawcy przez klientów
Korzystanie z dopłat UE
Dostęp do technologii
Dostęp do kanałów dystrybucji
Koszty wyjścia
suma
Czynnik
Konkurencja wśród dostawców
Udział dostaw w kosztach
Zróżnicowanie produktów dostawców
Znaczenie dostaw dla rentowności sektora
Niepowtarzalność produktów dostawcy
Liczba dostawców
Znaczenie sektora dla dostawców
Dostępność substytutów
Groźba integracji w przód dostawców
Koszty zmiany dostawcy dla sektora
suma
Groźba nowych wejść konkurentów
kierunek oceny
rozwój – wysoko
wysokie – nisko
duża – nisko
wysoka – nisko
małe – wysoko
łatwe – wysoko
łatwy – wysoko
łatwy – wysoko
wysokie – nisko
Siła przetargowa dostawców
kierunek oceny
wysoka – nisko
wysoki – wysoko
wysokie – wysoko
duże – wysoko
wysoka – wysoko
wysoka – wysoko
wysokie – nisko
wysoka – nisko
wysoka – wysoko
wysokie – wysoko
Waga
Ocena
0,14
0,12
0,12
0,08
0,08
0,08
0,08
0,06
0,06
1,00
Waga
0,18
0,14
0,12
0,12
0,10
0,08
0,08
0,06
0,06
0,06
1,00
–3
–3
0
0
4
–2
4
4
1
Ocena
–3
4
3
5
1
2
–4
–1
–2
–3
Siła przetargowa nabywców (klientów)
Czynnik
Koncentracja nabywców wobec sektora
Znajomość kosztów sektora przez nabywców
Wolumen zakupu
Zróżnicowanie produktów
kierunek oceny
wysoka – wysoko
wysoka – wysoko
wysoki – wysoko
wysokie – nisko
Waga
Ocena
0,15
0,15
0,12
0,10
4
5
1
–2
22
Siła
–0,42
–0,36
0,00
0,00
0,32
–0,16
0,32
0,24
0,06
0,18
Siła
–0,54
0,56
0,36
0,60
0,10
0,16
–0,32
–0,06
–0,12
–0,18
0,56
Siła
0,60
0,75
0,12
–0,20
RYNEK KSIĄŻKI W POLSCE 2015Siła
–0,30
0,40
0,08
–0,16
0,18
0,06
1,53
Siła
0,72
0,48
0,20
0,50
0,30
0,16
0,32
0,32
–0,18
0,06
2,88
Siła
1,50
0,90
0,60
0,00
3,00
Siła przetargowa nabywców (klientów)
Czynnik
kierunek oceny
Waga
Ocena
Wkład sektora w jakość produktów nabywcy
Koszty zmiany dostawcy dla nabywców
Liczba nabywców
Udział w tworzeniu kosztów nabywców
Groźba integracji wstecz nabywców
Zyski nabywców
suma
wysoki – nisko
niskie – wysoko
wysoka – niska
wysoki – wysoko
wysoka – wysoko
wysokie – nisko
0,10
0,10
0,08
0,08
0,06
0,06
1,00
–3
4
1
–2
3
1
natężenie konkurencji w sektorze
Czynnik
kierunek oceny
Waga
Ocena
Liczba konkurentów
Przyrost zdolności produkcyjnych
Stopa wzrostu sektora
Termin płatności klientów
Koszty stałe
Udział długoterminowych kontraktów
Koszty zmiany dostawcy przez klientów
Zróżnicowanie działania konkurentów
Zróżnicowanie produktów sektora
Koszty wyjścia
suma
duża – wysoko
wysoki – wysoko
niska – wysoko
długi – wysoko
wysokie – wysoko
niski – wysoko
małe – wysoko
wysokie – wysoko
wysokie – nisko
wysokie – nisko
0,18
0,16
0,10
0,10
0,10
0,08
0,08
0,08
0,06
0,06
1,00
4
3
2
5
3
2
4
4
–3
1
Groźba pojawienia się substytutów
Czynnik
kierunek oceny
Waga
Ocena
Udział nowych potrzeb klientów
Zyskowność sektorów produkujących substytuty
Skuteczność cenowo-jakościowa substytutów
Faza rozwoju produktów
suma
Źródło: opracowanie własne.
wysoki – wysoko
wysoka – wysoko
wysoka – wysoko
rozwój – nisko
0,30
0,30
0,30
0,10
1,00
5
3
2
0
Zmiany „Pięciu sił” M.E. Portera w latach 2010-2014
Czynnik
Groźba nowych wejść konkurentów
Siła przetargowa dostawców
Siła przetargowa nabywców (klientów)
Natężenie konkurencji w sektorze
Groźba pojawienia się substytutów
Źródło: opracowanie własne.
2010
0,24
–0,12
2,07
3,14
1,70
2011
–0,22
0,18
2,09
2,50
2,00
2012
–0,44
0,30
1,77
2,42
2,50
2013
0,04
0,44
1,69
2,86
2,70
2014
0,18
0,56
1,53
2,88
3,00
O
T
O
C
Z
E
n
I
E
k
O
n
k
u
R
E
n
C
y
j
n
E
W
P
O
L
I
G
R
A
F
I
I
23
Graficzna prezentacja zmian „Pięciu sił” M.E. Portera w latach 2010-2014
3,50
3,00
2,50
2,00
1,50
1,00
0,50
0,00
-0,50
-1,00
2010
2011
2012
2013
2014
Źródło: opracowanie własne.
Groźba nowych wejść
konkurentów
Siła przetargowa
dostawców
Siła przetargowa
nabywców (klientów)
Natężenie konkurencji
w sektorze
Groźba pojawienia się
substytutów
Okres pięciu lat pokazuje, że w otoczeniu konkurencyjnym poligrafii
następują zmiany, nie są one gwałtowne, ale widoczne.
Obecnie największym zagrożeniem jawią się substytuty, których siła
wzrosła w omawianym okresie o 75 proc. i ciągle rośnie. Media elektro-
niczne są postrzegane jako największy substytut, ale do nich zaliczyć moż-
na również inne media niż media drukowane i internet w zakresie przej-
mowania środków na reklamę, rozwój marketingu, który nie posługuje się
ulotkami lub reklamami TV (np. sponsoring).
Czynnik natężenie konkurencji jest w dalszym ciągu wysoki, zmienia-
ją się obszary działalności poligraficznej, w których rośnie lub spada. Po-
mimo rozwoju opakowań z nadrukiem oraz etykiet (zwiększanie rynku),
tam konkurencja zaczyna rosnąć, ponieważ istniejące drukarnie wyposa-
żają się w kompetencje sprzętowe i umiejętności pozwalające na realizację
tego typu zleceń. Ponadto wzrastają zdolności produkcyjne spowodowa-
ne zakupami innowacyjnych maszyn i technologii. Konkurencja na po-
ziomie jakości lub terminowości odgrywa mniejszą rolę – po prostu musi
być bardzo dobra jakość i dotrzymane terminy – liczy się obsługa klienta.
Obsługa klienta zindywidualizowana, z szybką reakcją i kompleksowością
zaspakajania jego potrzeb.
Siła przetargowa nabywców (klientów) jest wysoka, ale systematycznie
spada. Z jednej strony drukarnie „przystosowały się” do wymagań klien-
tów i nie boją się przyjmować trudnych, ale intratnych zleceń, z którymi
klient poprzednio przechodził do innych drukarń. Z drugiej strony poli-
grafia wchodząc na nowe obszary, zyskuje nowych klientów, a więc zmniej-
24
RYNEK KSIĄŻKI W POLSCE 2015sza presję konkurencyjności, ma większe możliwości wyboru. Największy
problem drukarń dziełowych, czyli terminy płatności również ulega sys-
tematycznej poprawie, a drukarnie mając lepszą kondycję finansową, le-
piej radzą sobie z długimi terminami. Ale trzeba pamiętać o istniejącym
dużym niewykorzystaniu mocy produkcyjnych i o drukarniach, którym
wydaje się, że jedyną opcją zapewniającą zlecenia jest ciągłe obniżanie cen
za swoje usługi.
Dynamika wzrostu siły przetargowej dostawców spada, ale wartość ro-
śnie. Zarówno dostawcy maszyn i oprogramowania jak również dostawcy
materiałów są dla drukarń coraz większym problemem. Dostawcy maszyn,
a szczególnie oprogramowania, oferując nowe innowacyjne rozwiązania,
„wymuszają” na drukarniach konieczność ich zakupu, aby utrzymać się
w walce konkurencyjnej. Dostawcy materiałów również oferują innowa-
cyjne materiały, ale podstawowym problemem dla drukarń jest wzrost ich
cen wynikający przede wszystkim z restrukturyzacji światowego przemy-
słu papierniczego.
Czynnik groźby nowych wejść konkurentów, chociaż najmniejszy war-
tościowo, systematycznie rośnie. Nie jest on rozłożony jednakowo dla po-
szczególnych rodzajów produkcji poligraficznej i wielkości firm. Wspo-
mniane już zwiększone zapotrzebowanie na opakowania powoduje, że
do firm od lat zajmujących się taką produkcją dołączają inne, dotychczas
działające w pozostałych obszarach produkcji poligraficznej. Patrząc na
wielkość firm, prawie nie notuje się zmian w obszarze firm dużych i śred-
nich, ale przybywa mikrofirm, co powoduje wzrost firm poligraficznych
ogółem – jest już ich ponad dziewięć tysięcy. Pewien zastój jest w konso-
lidacjach i wchodzeniu na rynek polski firm zagranicznych, czyżby cisza
przed burzą?
O
T
O
C
Z
E
n
I
E
k
O
n
k
u
R
E
n
C
y
j
n
E
W
P
O
L
I
G
R
A
F
I
I
25
Rynek wydawniczy
Rynek wydawniczy książek jest w ostatnich latach pokazywany jako sym-
bol upadku kultury czytelniczej wśród Polaków oraz jako symbol proble-
mów poligrafii w związku z rozwojem mediów elektronicznych. Jak widać
poniżej rynek ten nie daje się też prosto opisać, ponieważ dane Biblioteki
Narodowej i dane Biblioteki Analiz różnią się co do wartości w poszcze-
gólnych latach.
Rynek wydawniczy książki
Rok
tytuły wg BN
tytuły wg BA
nakłady wg BN w mln egz.
nakłady wg BA w mln egz.
śr. nakład wg BN w egz.
śr. nakład wg BA w egz.
1990
10242
bd
175,6
17145
bd
1995
11925
bd
115,6
9694
bd
2000
20298
25 700
102,8
158,5
5065
6167
2005
19999
20 560
81,0
141,5
4050
6882
2010
29539
24380
83,4
139,2
2823
5710
2011
31515
24920
93,7
122,4
2973
4912
2012
34147
27060
79,5
107,9
2328
3987
2013
32863
29710
75,0
112,4
2282
3783
2014
35280
32480
105,1
3236
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Biblioteki Narodowej i Biblioteki Analiz.
Graficzna prezentacja rynku książki w latach 1990-2014
wg Biblioteki Narodowej (BN) i Biblioteki Analiz (BA)
e
z
r
a
l
p
m
e
z
g
e
40 000
35 000
30 000
25 000
20 000
15 000
10 000
5 000
0
200,0
180,0
160,0
140,0
120,0
100,0
80,0
60,0
40,0
20,0
0,0
y
z
r
a
l
p
m
e
z
g
e
n
m
l
1990
1995
2000
2005
2010
2011
2012
2013
2014
tytuły wg BN
śr. nakład wg BA w egz.
tytuły wg BA
nakłady wg BN w mln egz.
śr. nakład wg BN w egz.
nakłady wg BA w mln egz.
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Biblioteki Narodowej i Biblioteki Analiz.
O ile trendy nakładowe oraz liczba tytułów do 2012 roku miały zgodną
tendencję – nakłady spadały, a liczba tytułów rosła, to ostatnio tytuły w Bi-
bliotece Narodowej spadają, a w Bibliotece Analiz rosną. Na razie trudno
26
RYNEK KSIĄŻKI W POLSCE 2015to wytłumaczyć, może dane za kolejne lata przyniosą wyjaśnienie tego zja-
wiska. Ale niezależnie od powyższych różnic wartość średniego nakładu
ma cały czas w obu instytucjach tendencję spadkową.
Wartości pomiędzy 2,5 tys. (BN) i 4 tys. (BA) wcale nie oznaczają, że ta-
kie nakłady są drukowane. Pomijając to co wynika z samej definicji war-
tości średniej, to faktyczne drukowane nakłady są znacznie niższe. Wcześ-
niej kolejne wydanie danego tytułu – co za tym idzie drukowanie nakła-
du – było dokonywane przy uzupełnieniach lub wyczerpaniu nakładu raz
na parę lat. Obecnie niczym nie różniące się partie, traktowane jako do-
druki, wykonywane są nawet kilka razy w roku (przy hitach, kilkanaście).
Oznacza to, że nakłady „zakładane” na maszynę najczęściej to 1,0-2,0 tys.
egz. dla tytułów beletrystycznych, a dla innych tytułów jeszcze niższe. Ta
uwaga nie dotyczy tzw. książek niskonakładowych, gdzie z założenia dru-
kowany nakład zawiera się w przedziale 100-500 egz.
Dlatego producenci maszyn drukujących tak dużą wagę przykładają do
skracania czasu przyrządu, a producenci maszyn introligatorskich budują
specjalne maszyny dla niskich nakładów.
R
y
n
E
k
W
y
d
A
W
n
I
C
Z
y
27
żej 10 osób) o bardzo zróżnicowanej produkcji.
Analiza polskiej poligrafii
Dla przypomnienia wprowadzona w poprzednich raportach klasyfikacja
firm poligraficznych to:
• Firmy małej poligrafii – mikroprzedsiębiorstwa (zatrudnienie poni-
• Drukarnie internetowe – element wyróżniający to sposób współpra-
cy z klientem, „druk na żądanie”, „Web-two-print” przy stosowaniu
zarówno offsetu jak i druku cyfrowego.
• Drukarnie dziełowe – drukujące książki, kalendarze książkowe, ka-
• Drukarnie prasowe – związane z techniką wklęsłodruku i offsetowym
• Drukarnie opakowań – wszystkie techniki drukowania, nowe tech-
• Drukarnie akcydensowe – rzadko występujące w czystej postaci rozu-
Jak w każdej klasyfikacji, bardzo rzadko występują te drukarnie w czys-
tej postaci, o danym typie drukarni można mówić, gdy jest ponad połowa
produkcji danego rodzaju.
nologie, rozwój fleksografii, drukowanie na różnych podłożach.
mianego do tej pory akcydensu, duże zróżnicowanie produkcji.
talogi itp., gdzie występuje oprawa grzbietu.
drukiem „heatset” drukujące gazety i czasopisma.
Przedstawiona na rysunku mapa grup strategicznych jest umiejscowiona
na obszarze opisanym sprzedażą i stosowaniem systemów MIS/ERP, śred-
nicę poszczególnych drukarń określa wielkość zatrudnienia.
Mapa grup strategicznych: sprzedaż – stosowanie systemów MIS/ERP
l
ł
z
n
m
w
ż
a
d
e
z
r
p
s
6 000
5 000
4 000
3 000
2 000
1 000
0
0,0
opakowaniowe
mała poligra(cid:30)a
akcydensowe
internetowe
dziełowe
prasowe
1,0
2,0
3,0
4,0
5,0
stosowanie systemów MIS/ERP
Źródło: opracowanie własne.
28
RYNEK KSIĄŻKI W POLSCE 2015
Pobierz darmowy fragment (pdf)