Darmowy fragment publikacji:
SAMOWOLA BUDOWLANA
W POLSKIM PRAWIE
BUDOWLANYM
Maksymilian Cherka
Wojciech Grecki
Warszawa 2013
Stan prawny na 1 lutego 2013 r.
Recenzent
Prof. dr hab. Zbigniew Cieślak
Wydawca
Grzegorz Jarecki
Redaktor prowadzący
Marzena Molatta
Łamanie
Wolters Kluwer Polska
Układ typografi czny
Marta Baranowska
Ta książka jest wspólnym dziełem twórcy i wydawcy. Prosimy, byś przestrzegał przysługujących
im praw. Książkę możesz udostępnić osobom bliskim lub osobiście znanym, ale nie publikuj jej
w internecie. Jeśli cytujesz fragmenty, nie zmieniaj ich treści i koniecznie zaznacz, czyje to dzieło.
A jeśli musisz skopiować część, rób to jedynie na użytek osobisty.
SZANUJMY PRAWO I WŁASNOŚĆ
Więcej na www.legalnakultura.pl
POLSKA IZBA KSI(cid:141)(cid:257)KI
© Copyright by
Wolters Kluwer Polska SA, 2013
ISBN 978-83-264-4235-3
ISSN 1897-4392
Wydane przez:
Wolters Kluwer Polska SA
Redakcja Książek
01-231 Warszawa, ul. Płocka 5a
tel. 22 535 82 00, fax 22 535 81 35
e-mail: ksiazki@wolterskluwer.pl
www.wolterskluwer.pl
księgarnia internetowa www.profi nfo.pl
Spis treści
Wykaz skrótów / 9
Wstęp / 13
Rozdział I
Istota samowoli budowlanej / 19
1.1.
1.2.
1.3.
1.4.
1.5.
Samowola budowlana jako zjawisko społeczne / 19
Samowola budowlana a ochrona własności i wolność
budowlana / 22
Samowola budowlana – próba określenia istoty
instytucji / 32
Przedmiotowe aspekty samowoli budowlanej / 40
Podmiotowe aspekty samowoli budowlanej / 50
Rozdział II
Samowola budowlana w ujęciu historycznym / 65
2.1.
2.2.
2.3.
Okres dwudziestolecia międzywojennego / 65
Okres PRL / 69
Okres III RP / 75
Rozdział III
Powstanie samowoli budowlanej i prawne konsekwencje
jej stwierdzenia / 84
3.1.
3.2.
3.3.
Zróżnicowanie typów samowoli budowlanych w prawie
budowlanym / 84
Budowa bez wymaganego pozwolenia na budowę / 85
Budowa bez wymaganego zgłoszenia
bądź pomimo wniesienia sprzeciwu / 91
5
Spis treści
3.4.
3.5.
3.6.
3.7.
3.8.
Prowadzenie robót budowlanych, niebędących budowami
w rozumieniu art. 3 pkt 6 pr. bud. oraz inne szczególne
przypadki samowoli budowlanej / 95
Przystąpienie do użytkowania obiektu budowlanego
bez wymaganego pozwolenia na użytkowanie,
zawiadomienia o zakończeniu budowy
bądź pomimo wniesienia sprzeciwu / 104
Budowa obiektu budowlanego z nieprawidłowościami
w zakresie ustaleń i warunków określonych w pozwoleniu
na budowę / 114
Podstawowe prawnoadministracyjne konsekwencje
powstania samowoli budowlanej / 118
Odpowiedzialność karna za samowolę budowlaną / 123
Rozdział IV
Legalizacja samowoli budowlanej / 128
Zróżnicowanie postępowań legalizacyjnych w prawie
budowlanym / 128
Legalizacja samowoli budowlanej dokonanej bez pozwolenia
na budowę / 131
Legalizacja samowoli budowlanej dokonanej bez zgłoszenia
lub pomimo sprzeciwu właściwego organu / 153
Legalizacja samowoli budowlanej polegającej
na prowadzeniu robót budowlanych, niebędących budowami
w rozumieniu art. 3 pkt 6 pr. bud. lub w innych szczególnych
przypadkach / 157
Legalizacja samowoli budowlanej polegającej
na przystąpieniu do użytkowania obiektu budowlanego
bez wymaganego pozwolenia na użytkowanie,
zawiadomienia o zakończeniu budowy
bądź pomimo wniesienia sprzeciwu / 172
Legalizacja samowoli budowlanej polegającej na budowie
obiektu budowlanego z nieprawidłowościami w zakresie
ustaleń i warunków określonych w pozwoleniu
na budowę / 176
Legalizacja samowoli budowlanej na podstawie prawa
budowlanego z 1974 r. / 179
4.1.
4.2.
4.3.
4.4.
4.5.
4.6.
4.7.
6
Spis treści
Rozdział V
Nakaz rozbiórki samowoli budowlanej jako konsekwencja
braku jej legalizacji / 191
5.1.
5.2.
5.3.
5.4.
Zagadnienia wstępne – próba klasyfikacji / 191
Charakter i treść decyzji o nakazie rozbiórki / 193
Nakaz rozbiórki obiektu budowlanego w części / 198
Wykonanie nakazu rozbiórki w drodze postępowania
egzekucyjnego / 201
Zakończenie / 213
Bibliografia / 221
Wykaz orzecznictwa / 227
Wykaz aktów prawnych / 241
Indeks rzeczowy / 243
7
k.c.
Konstytucja RP
k.p.a.
nowel. pr. bud. 2004
nowel. pr. bud. 2003
o.p.
p.p.s.a.
pr. bud.
Wykaz skrótów
Akty prawne
ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks
cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.)
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483
z późn. zm.)
ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks
postępowania administracyjnego (tekst jedn.:
Dz. U. z 2013 r. poz. 267)
ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o zmianie
ustawy – Prawo budowlane (Dz. U. Nr 93,
poz. 888)
ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o zmianie
ustawy – Prawo budowlane oraz o zmianie
niektórych ustaw (Dz. U. Nr 80, poz. 718
z późn. zm.)
ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordyna-
cja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r.
poz. 749 z późn. zm.)
ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo
o postępowaniu przed sądami administracyj-
nymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270
z późn. zm.)
ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budow-
lane (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 243,
poz. 1623 z późn. zm.)
9
Wykaz skrótów
pr. bud. 1974
pr. bud. 1961
r.p.b.z.o.
u.g.n.
u.o.z.
u.p.e.a.
u.p.z.p.
u.s.m.
u.w.l.
ustawa z dnia 24 października 1974 r. –
Prawo budowlane (Dz. U. Nr 38, poz. 229
z późn. zm.)
ustawa z dnia 31 stycznia 1961 r. – Prawo
budowlane (Dz. U. Nr 7, poz. 46 z późn. zm.)
rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej
z dnia 16 lutego 1928 r. o prawie budowla-
nym i zabudowaniu osiedli (tekst jedn.:
Dz. U. z 1939 r. Nr 34, poz. 216 z późn. zm.)
ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodar-
ce nieruchomościami (tekst jedn.: Dz. U.
z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.)
ustawa z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie
zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U.
Nr 162, poz. 1568 z późn. zm.)
ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępo-
waniu egzekucyjnym w administracji (tekst
jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 1015 z późn. zm.)
ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu
i zagospodarowaniu przestrzennym (tekst
jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 647 z późn. zm.)
ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdziel-
niach mieszkaniowych (tekst jedn.: Dz. U.
z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.)
ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności
lokali (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 80,
poz. 903 z późn. zm.)
Czasopisma, publikatory i inne
CBOSA
GSP
Legalis
Centralna Baza Orzeczeń Sądów Administra-
cyjnych (http: // orzeczenia. nsa. gov. pl )
Gdańskie Studia Prawnicze
System Informacji Prawnej Wydawnictwa
C.H. Beck
10
LEX
LexPolonica
OMT
ONSA
ONSAiWSA
OSNC
OSNKW
OSNP
OSP
OTK
OTK-A
PiP
PPP
Prok. i Pr.
Rzeczposp.
ST
ZNSA
Wykaz skrótów
System Informacji Prawnej Wydawnictwa
Wolters Kluwer
Serwis Prawniczy LexisNexis
Organizacja – Metody – Technika
Orzecznictwo Naczelnego Sądu Administra-
cyjnego
Orzecznictwo Naczelnego Sądu Administra-
cyjnego i wojewódzkich sądów administra-
cyjnych
Orzecznictwo Sądu Najwyższego. Izba Cywil-
na
Orzecznictwo Sądu Najwyższego. Izba Karna
i Wojskowa
Orzecznictwo Sądu Najwyższego. Izba Pracy,
Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicz-
nych
Orzecznictwo Sądów Polskich
Orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego
Orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego;
zbiór urzędowy, Seria A
Państwo i Prawo
Przegląd Prawa Publicznego
Prokuratura i Prawo
Rzeczpospolita
Samorząd Terytorialny
Zeszyty Naukowe Sądownictwa Administra-
cyjnego
Organy orzekające i instytucje
GUNB
NSA
OZ
Główny Urząd Nadzoru Budowlanego
Naczelny Sąd Administracyjny
Ośrodek Zamiejscowy
11
Wykaz skrótów
SN
TK
WSA
PINB
WINB
Sąd Najwyższy
Trybunał Konstytucyjny
wojewódzki sąd administracyjny
Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego
Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlane-
go
Artykuły przywoływane bez oznaczenia oznaczają artykuły ustawy
z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, chyba że co innego wynika
z kontekstu.
Jeśli w orzeczeniu NSA wydanym do dnia 31 grudnia 2002 r. (przed
reformą sądownictwa administracyjnego) nie pojawia się informacja
o Ośrodku Zamiejscowym, oznacza to, że orzeczenie wydane zostało
przez NSA w Warszawie.
12
Wstęp
Kwestie związane z zapewnieniem sobie siedziby, wybudowaniem
domu, posiadaniem miejsca zamieszkania są jednymi z najdonioślej-
szych społecznie problemów, zarówno w wymiarze ogólnym, jak i jed-
nostkowym. Towarzyszą one człowiekowi w zasadzie od zarania cywi-
lizacji. Jak każda niemal dziedzina ludzkiej aktywności, również dążenie
do posiadania siedziby stało się przedmiotem regulacji prawnych, wy-
znaczających zorganizowane ramy dla takiej działalności. Regulacje te
nazwać można generalnie „prawem budowlanym”, jednak termin ten
nie jest jednoznaczny.
Można przez niego rozumieć pewien zbiór aktów prawnych nor-
mujących problematykę procesu inwestycyjno-budowlanego, czyli
pewnego ciągu działań zmierzających do realizacji oraz oddania do
użytku danego zamierzenia budowlanego. W tym znaczeniu mamy do
czynienia z prawem budowlanym sensu largo.
Powyższe pojęcie rozpatrywane może być też wyłącznie w odnie-
sieniu do tekstu ustawy o tym samym tytule, jako podstawowego aktu
normatywnego w dziedzinie budownictwa. Ustawa – Prawo budowlane
z dnia 7 lipca 1994 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623
z późn. zm.) reguluje działalność obejmującą sprawy projektowania,
budowy, utrzymania i rozbiórki obiektów budowlanych oraz określa
zasady działania organów administracji publicznej w tych dziedzinach.
Wraz z szeregiem aktów wykonawczych ustawa ta należy do prawa
budowlanego sensu stricto i właśnie taki sposób ujęcia stanowić będzie
podstawę dla rozważań zawartych w niniejszej pracy.
Prawo budowlane stanowi przy tym przykład prawa o charakterze
reglamentacyjnym. W literaturze przedmiotu pojęcie reglamentacji
było naświetlane z różnych punktów widzenia, choć najczęściej katego-
13
Wstęp
rię tę odnoszono do stosunków społeczno-gospodarczych1. Unikając
mnożenia stanowisk doktrynalnych, można przyjąć za J. Grabowskim,
że „istota działalności reglamentacyjnej państwa polega, najogólniej
rzecz biorąc, na ustalaniu norm prawnych i warunków wykonywania
praw podmiotowych, przyznawanych różnym kategoriom podmiotów
(...) na podstawie generalnych norm ustawowych, oraz że wyraża się
ona w możliwości podjęcia w konkretnych, prawem określonych
przypadkach, doraźnej ingerencji w sferę prawnie zastrzeżonej samo-
dzielności jednostek (...), a więc poza istniejącymi układami prawnej
zależności o charakterze organizacyjnym
lub funkcjonalnym”2.
W możliwie szerokim znaczeniu pojęcie „reglamentacji” będzie zatem
oznaczać ograniczenie na podstawie przepisów prawa pewnej działal-
ności poprzez ustalenie zasad i warunków (wymogów, obowiązków)
jej prowadzenia, w tym w drodze wydawania przez organy administracji
nakazów lub zakazów określonego zachowania.
Powyższe oznacza, że przepisy prawa budowlanego umożliwiają
władczą ingerencję organów administracji publicznej w sferę statusu
prawnego jednostki, a więc w jej prawa, wolności czy obowiązki w za-
kresie procesu inwestycyjno-budowlanego. Takie działanie państwa
usprawiedliwiane jest koniecznością ochrony interesu publicznego oraz
zapewnienia ładu i porządku w budownictwie (w tym ochrony takich
podstawowych wartości, jak życie i zdrowie). Jak podnosi T.B. Babiel,
1 Przykładowo A. Chełmoński definiował reglamentację jako „różnorodną sferę
działalności administracji, której istotą jest ograniczenie swobody działalności gospodar-
czej w imię szeroko pojętego interesu społecznego (...) podstawowymi formami działal-
ności reglamentacyjnej jest system zakazów i nakazów” – zob. A. Chełmoński, Instytucje
administracyjnoprawne w zarządzaniu gospodarką narodową (w:) System prawa admini-
stracyjnego, t. IV, T. Rabska (red.), Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 1980, s. 462.
Podobnie M. Jełowicki podkreślał, iż reglamentacja niektórych stosunków społeczno-go-
spodarczych oraz wprowadzanie innych ograniczeń, a także ograniczanie swobody
działania określonych podmiotów polega na ustaleniu niezbędnych nakazów i zakazów.
Tak rozumianej reglamentacji dokonuje państwo w drodze prawa, upoważniając jedno-
cześnie różne organy państwowe do dokonywania regulacji szczegółowych i egzekwowania
podlegających reglamentacji zachowań różnych podmiotów – zob. M. Jełowicki, Admi-
nistracja socjalna w PRL – charakterystyka ogólna, OMT 1989, nr 10, s. 21. M.A. Wali-
górski przyjmuje z kolei, że „w aktualnym stanie badań można przyjąć, iż w znaczeniu
prawnym istotą reglamentacji administracyjnej jest ograniczenie wolności gospodarczej
za pomocą instrumentów formalnych (zezwoleń, koncesji i podobnych form) –
por. M.A. Waligórski, Administracyjna regulacja działalności gospodarczej. Problemy
prawnej reglamentacji, Poznań 1998, s. 75.
2 Por. J. Grabowski, Ochrona interesów przedsiębiorstwa państwowego wobec decyzji
administracji gospodarczej, Katowice 1980, s. 31 i n.
14
Wstęp
„tak jak całość prawa pozytywnego, prawo budowlane statuuje przecież
– w dającej się wyodrębnić sferze stosunków społecznych – określony
system wartości oraz ustanawia regulujący tę dziedzinę zbiór zachowań
powinnych. Państwo, poprzez swoje organy stanowiące permanentnie
kształtuje ten system i stawiając na jego straży odpowiednie sankcje
tworzy prawo adekwatne do aktualnych potrzeb. Tak pojmowane,
osadzone w całym systemie, prawo budowlane jest więc ważną składową
umowy społecznej tworzącej państwo; umowy, której naruszenie musi
wiązać się z określoną reakcją jej stron”3.
Daleko idący zakres regulacji prawa budowlanego (przede wszyst-
kim „głębokość” ingerencji prawnej w sferę praw podmiotowych inwe-
storów) z jednej strony, a z drugiej ich przekonanie, mające swe źródło
w prawie własności, że mogą zabudować nieruchomość, do której
przysługuje im tytuł prawny, wedle swojej woli (bez ingerencji podmio-
tów zewnętrznych) sprawia, że bardzo często inwestycje budowlane
realizowane są z naruszeniem podstawowych zasad wynikających
z obowiązujących przepisów, a więc w warunkach tzw. samowoli bu-
dowlanej. Zjawisko to niewątpliwie jest oceniane przez ustawodawcę
jako zagrożenie dla interesu publicznego i złamanie tej „niepisanej
umowy”, gdyż samowola w swojej istocie zawsze narusza normy prawa
budowlanego. Z tego powodu, jako działanie naganne, wymagające
podjęcia środków prawnych mających na celu przywrócenie stanu
zgodności z prawem, jest ona zwalczana.
Z powyższych względów celem niniejszego opracowania jest
kompleksowe przedstawienie instytucji samowoli budowlanej, unormo-
wanej przepisami ustawy – Prawo budowlane z 1994 r. Problematyka
ta jest niezwykle interesująca, gdyż dotyka nie tylko zagadnień stricte
prawniczych, ale trzeba ją również pokazać w szerszym kontekście.
Przegląd metod walki z samowolą na przestrzeni lat pokazuje, że cha-
rakter środków walki z samowolą znajduje się w silnej korelacji z syste-
mem polityczno-społecznym państwa, a jednocześnie bardzo silnie
oddziałuje na praktykę procesu inwestycyjno-budowlanego.
Podjęcie jakichkolwiek szczegółowych rozważań rodzi potrzebę
przyjrzenia się istocie samowoli budowlanej. Wymaga to przedstawienia
jej jako pewnego zjawiska społecznego oraz prezentacji zagadnienia na
tle i w zestawieniu z konstytucyjną zasadą ochrony własności oraz wy-
3 T.B. Babiel, Nakaz rozbiórki obiektu budowlanego, Monitor Prawniczy 2002, nr 8,
s. 382.
15
Wstęp
nikającą z niej zasadą wolności budowlanej. Konieczna jest również
analiza poszczególnych elementów składających się na analizowane
pojęcie – w ujęciu przedmiotowym oraz podmiotowym, a także pochy-
lenie się nad problemami definicyjnymi związanymi z terminem „sa-
mowola budowlana”. Wszystkie powyższe kwestie są przedmiotem
rozważań w Rozdziale I.
Rozdział II poświęcony jest przeglądowi dotychczasowych rozwią-
zań prawnych, przede wszystkim na poziomie ustawowym, w sferze
prawa budowlanego, przeprowadzonemu pod kątem unormowań do-
tyczących bezpośrednio problemu samowoli budowlanej. W celu zacho-
wania jasności wywodu dokonano przy tym podziału analizowanego
zakresu czasowego na trzy podokresy. Zastosowanym kryterium zróż-
nicowania były przeobrażenia uwarunkowań historycznych oraz
zmiany ustroju społeczno-gospodarczego.
W Rozdziale III skupiono się na problematyce powstawania samo-
woli budowlanej, co pozwoliło na wyodrębnienie poszczególnych jej
rodzajów. Zasygnalizowano również istotę konsekwencji prawnych
spowodowanych takim sposobem naruszenia przepisów prawa budow-
lanego.
Rozdział IV oparty jest na klasyfikacji przedstawionej w rozdziale
poprzednim i zawiera charakterystykę postępowania legalizacyjnego
w odniesieniu do każdego z przypadków samowoli. Wypunktowane
zostały podobieństwa i różnice proceduralne, jak również kolejne, na-
stępujące po sobie elementy procedury.
Ostatnia część pracy, Rozdział V, koncentruje się na problematyce
nakazu rozbiórki, orzekanym jako skutek braku legalizacji samowoli
budowlanej. Opisano w nim charakter i treść decyzji o nakazie rozbiórki.
Dodatkowo ukazane zostały kwestie związane z nakazem rozbiórki
w części oraz z wykonaniem rozbiórki w drodze administracyjnego
postępowania egzekucyjnego.
Ścisła współzależność norm prawa materialnego oraz prawa proce-
sowego w analizowanej dziedzinie spowodowała, że konieczne okazało
się omówienie w niektórych sytuacjach również tych ostatnich aspektów,
zwłaszcza że stanowią one regulacje szczególne w stosunku do ogólnego
postępowania administracyjnego, np. poprzez przeniesienie ciężaru
dowodu na podmiot administrowany4. Jednakże z uwagi na rygory
4 Zob. szerzej L.J. Kamiński, Postępowanie administracyjne w sprawach budowlanych.
Zagadnienia proceduralne, Warszawa 2007, s. 22–24.
16
Wstęp
dotyczące spójności publikacji oraz niewykraczania poza jej ramy,
przedstawienie tych kwestii ma raczej charakter ogólny.
Literatura poświęcona zagadnieniu samowoli budowlanej jest nie-
stety w Polsce dość uboga. Do momentu ukończenia niniejszej pracy
nie ukazała się na rynku żadna pozycja o charakterze monograficznym,
która obszernie i kompleksowo analizowałaby tę tematykę. W tej sytua-
cji cenne w trakcie pisania pracy okazały się pozycje o bardziej przekro-
jowym charakterze, których treść poruszała również i zjawisko samo-
woli. Bardzo przydatne okazywały się uwagi zawarte w poszczególnych
komentarzach do ustawy – Prawo budowlane. Korzystano także z arty-
kułów z czasopism fachowych oraz z prasy.
Ogromnie pomocne było orzecznictwo Trybunału Konstytucyjne-
go, Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz wojewódzkich sądów
administracyjnych, których roli w wyjaśnianiu i interpretowaniu czę-
stokroć niejasnych przepisów prawa nie da się przecenić. W tym miejscu
należy zaznaczyć, że choć wiele wyroków przytaczanych w tej pracy
zapadło pod rządami przepisów w brzmieniu poprzednio obowiązują-
cym, to jednak dobierane były one z zastosowaniem kryterium aktual-
ności również w obecnym stanie prawnym.
17
Rozdział I
Istota samowoli budowlanej
1.1. Samowola budowlana jako zjawisko społeczne
Fakt oddziaływania prawa na życie społeczne nie budzi wątpliwości.
Jednakże wydaje się, że często nie docenia się procesu przeciwnego,
a mianowicie wpływu czynnika społecznego na tworzenie i funkcjono-
wanie norm prawnych. Problematyka samowoli budowlanej jest dobrym
przykładem na to, że regulacje wprowadzane przez ustawodawcę są
w sposób istotny zależne od społecznego przyzwolenia i woli ich prze-
strzegania.
Praktyka pokazuje, że zwłaszcza w tak newralgicznej dziedzinie
jaką jest prawo budowlane, stosowane przez władze instrumenty
prawne, w założeniu mające dopomóc w skutecznym zabezpieczeniu
interesu publicznego, często nie są wcale akceptowane przez ich adre-
satów. Nie jest jeszcze źle, jeśli jednostka co prawda nie akceptuje prawa
w sferze wewnętrznej (psychicznej), ale mimo wszystko przestrzega go,
chociażby z obawy przed sankcjami. Z punktu widzenia ustawodawcy
najmniej pożądana jest bowiem taka postawa odrzucenia przepisów,
która przejawia się w zachowaniach contra legem.
Doświadczenie życiowe pokazuje, że najczęściej mamy do czynienia
z dwoma podstawowymi przypadkami popełnienia samowoli budow-
lanej. Pierwszym z nich jest naruszenie prawa spowodowane nieznajo-
mością obowiązujących przepisów prawa budowlanego po stronie
sprawcy samowoli. O ile zazwyczaj jednostka zdaje sobie sprawę, że na
budowę od podstaw domu jednorodzinnego potrzebne będzie pozwo-
lenie administracyjne, o tyle nie zawsze będzie ona świadoma koniecz-
ności uzyskania takiego pozwolenia (lub przynajmniej obowiązku
19
Rozdział I. Istota samowoli budowlanej
zgłoszenia) w niektórych mniej „oczywistych” sytuacjach,
np. przebudowa.
jak
Drugi przypadek obejmuje celowe realizowanie robót budowlanych
w warunkach samowoli, a więc świadome łamanie prawa przez obywa-
tela. Otóż w pewnych sytuacjach może on uznać, że bardziej opłacalna
będzie budowa nielegalna niż poświęcanie czasu i środków na przejście
całej drogi administracyjnej, sądząc przy tym, że pozostanie bezkarny
– przykładowo ze względu na nieduży zakres planowanych robót.
Wydaje się jednak, że najczęstszą przyczyną takiego podejścia inwestora
będzie zdawanie sobie sprawy z tego, że nie miałby on szans na uzyska-
nie zgody organu (ewentualnie już mu jej odmówiono) na realizację
robót budowlanych w zaplanowanym przez niego kształcie z powodu
ich niezgodności z przepisami. Czynnikiem mogącym mieć znaczenie
jest również swego rodzaju niekonsekwencja ustawodawcy, przejawia-
jąca się w tworzeniu niejasnych i niezrozumiałych dla inwestora prze-
pisów. Tytułem przykładu, w myśl pr. bud. budowa ogrodzeń nieusy-
tuowanych od strony dróg, ulic, placów, torów kolejowych i innych
miejsc publicznych oraz o wysokości poniżej 2,20 m nie wymaga ani
pozwolenia na budowę, ani zgłoszenia (art. 30 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 29
ust. 1 pkt 23). Jednakże zgłoszenie będzie konieczne w każdym przypad-
ku wykonywania robót budowlanych polegających na remoncie już
istniejącego ogrodzenia, także o ww. cechach (art. 30 ust. 1 pkt 2), co
jest całkowicie sprzeczne z wnioskowaniem a maiori ad minus. Taki
sposób konstrukcji przez ustawodawcę przepisów o charakterze regla-
mentacyjnym nie sprzyja z pewnością ich przestrzeganiu.
Jak pokazują dane statystyczne, problem samowoli budowlanych
w Polsce jest wciąż poważny. W 2012 roku wydano ogółem 365 decyzji
legalizujących samowole budowlane – jest to liczba o 27,7 (o 101 de-
cyzji) mniejsza niż w 2011 r., w którym wydano 466 decyzji, o 56,4
mniejsza niż w roku 2010, w którym wydano ich 571, i aż o 86,6
mniejsza niż w 2009 r. (681 decyzji legalizacyjnych)5. Ogółem w latach
2006–2012 wydano 5198 decyzji legalizujących samowole budowlane,
z których zdecydowanie najwięcej dotyczyło budynków jednorodzin-
nych – 42,2 (2191 decyzji) oraz budynków gospodarczo-inwentarskich
– 28,9 (1501 decyzji)6.
5 Ruch budowlany w 2012 roku, GUNB, Warszawa 2013, http: // www. gunb. gov. pl/
pliki/ ruch_ bud_ 2012_ rs. pdf, s. 8.
6 Ibidem.
20
1.1. Samowola budowlana jako zjawisko społeczne
Jeśli chodzi o nakazy rozbiórki, to w 2012 r. wydano ich ogółem
4829, przy czym liczba nakazów spowodowanych budową bez pozwo-
lenia7 (2666 decyzji; 55,2 ogólnej liczby wydanych nakazów) zmalała
o 2,3 w stosunku do 2011 r. (2728 decyzji), o 20,8 w stosunku do
2010 r. (3220 decyzji) i o 21,5 w stosunku do 2009 r. (3239 decyzji),
zaś liczba nakazów spowodowanych prowadzeniem budów niezgodnie
z warunkami pozwolenia na budowę8 (681 nakazów; 14,1 ogólnej
liczby wydanych nakazów) zmalała o 33,2 w stosunku do 2011 r. (907
decyzji), o 27,9 w stosunku do 2010 r. (871 decyzji) i o 36 w stosunku
do 2009 r. (962 decyzje)9.
Statystyka prowadzona przez GUNB pokazuje utrzymującą się
tendencję spadkową, zarówno jeśli chodzi o liczbę decyzji legalizujących,
jak i nakazów rozbiórki. Trudno jednoznacznie przesądzić, co jest
przyczyną takiego stanu rzeczy. Można zaryzykować stwierdzenie, że
w stosunku do najbardziej „jaskrawych” przypadków samowoli budow-
lanych zostały już, w przeważającej części, wydane odpowiednie roz-
strzygnięcia, a pozostałe naruszenia przepisów pr. bud. są trudniejsze
do wykrycia. Być może nastąpił również wzrost świadomości prawnej
inwestorów, którzy nie chcą ryzykować starcia z nadzorem budowla-
nym. Niezależnie jednak od powodów, skala zjawiska jest wciąż niepo-
kojąca.
Jak wynika z powyższych danych, zjawisko samowoli budowlanej
cały czas pozostaje dużym problemem. Oczywiście zazwyczaj dotyczy
on budynków mieszkalnych jednorodzinnych, ale zdarzają się przypadki
bardziej spektakularne, jak budowa Hotelu Gołębiewski w Karpaczu,
którego zgodność z zatwierdzonym projektem budowlanym została
zakwestionowana przez organy nadzoru10. Często zdarza się też, że in-
westor uzyskuje pozwolenie na przebudowę budynku, a następnie do-
konuje jego rozbiórki, kiedy na skuteczną interwencję organów nadzoru
budowlanego jest już za późno – tak działo się w głośnych jakiś czas
7 Chodzi tu o samowolę budowlaną z art. 48 pr. bud.; statystyka GUNB nie obejmuje
niestety samowoli budowlanych z art. 49b pr. bud.
8 Chodzi tu o art. 50a oraz art. 51 pr. bud.
9 Ruch budowlany..., s. 9. Pozostałe nakazy rozbiórki w 2012 r., w liczbie 1482, wy-
dane zostały z powodu naruszenia przepisów pr. bud. dotyczących utrzymywania
obiektów budowlanych.
10 Zob. szerzej J. Kałucki, Gigant z Karpacza do rozbiórki?, Rzeczposp. z 3 listopada
2010 r., http: // www. rp. pl/ artykul/ 558910. html; J. Kałucki, Gigant w Karpaczu do rozbiórki,
Rzeczposp. z 7 stycznia 2011 r., http: // www. rp. pl/ artykul/ 10, 590523. html
21
Rozdział I. Istota samowoli budowlanej
temu przypadkach samowoli budowlanej na Saskiej Kępie w Warsza-
wie11. Od lat znany jest problem samowoli budowlanych na Podhalu,
zwłaszcza w Zakopanem12. Omawiane przypadki zostały upublicznione,
gdyż dotyczyły budynku o bardzo dużych gabarytach, a także obiektów
zabytkowych, o dużych walorach architektonicznych. Można się tylko
domyślać ile spraw „mniejszego kalibru” nigdy nie ujrzy światła
dziennego.
Warto zwrócić uwagę, że samowola budowlana nie jest oczywiście
jakąś polską osobliwością i występuje na całym świecie, choć jej specy-
fika jest w każdym przypadku inna i zależna od lokalnych uwarunko-
wań13. Nie ogranicza się ona przy tym tylko do krajów biedniejszych
czy też z niską kulturą prawną, choć z pewnością skala problemu jest
w takich państwach znacznie większa14.
1.2. Samowola budowlana a ochrona własności
i wolność budowlana
We wcześniejszych rozważaniach, jako jedno ze źródeł samowoli
budowlanej, wskazany został brak akceptacji ze strony adresatów prawa
budowlanego dla niejednokrotnie uciążliwych wymogów w nim zawar-
tych. Pośrednią przyczyną tego stanu rzeczy może być fakt, że człowiek
11 Zob. szerzej T. Urzykowski, Na Saskiej Kępie pod pozorem przebudowy burzone
są wille, Gazeta Wyborcza z 21 października 2010 r., http: // warszawa. gazeta. pl/ warszawa/
1, 34889, 8543539, Na_Saskiej_Kepie_pod_ pozorem_rozbudowy_burzone_sa.html; tenże,
Warszawski serial: przebudowa czyli rozbiórka, Gazeta Wyborcza z 27 stycznia 2011 r.,
http: // warszawa. gazeta. pl/ warszawa/ 1, 34889, 9009209, Warszawski_ serial__ Przebudowa_
czyli_ rozbiorka. html
12 Zob. np. D. Hajok, Samowolka po góralsku, hej!, Gazeta Wyborcza z 3 listopada
2011 r., http: // wyborcza. pl/ 1, 76842, 10579715, Samowolka_ po_ goralsku__ hej_ . html;
E. Kopcik, Samowola po góralsku. Z widokiem na Giewont, Dziennik Polski z 13 paździer-
nika 2012 r., http: // www. dziennikpolski24. pl/ pl/ aktualnosci/ malopolska/ 1244508-
samowola- po- goralsku- z- widokiem- na- giewont
13 Zob. np. Illegal construction in Jerusalem, http: // www. jcpa. org/ jlmbldg. htm;
N. Iliev, Authorities to demolish illegal construction along the Bulgarian Black Sea,
http: // sofiaecho. com/ 2010/ 10/ 11/ 974726_ authorities- to- demolish- illegal- construction-
along- the- bulgarian- black- sea; W. Radziwinowicz, Samowola budowlana rosyjskich dy-
gnitarzy, Gazeta Wyborcza z 30 stycznia 2010 r., http: // wyborcza. pl/ 1, 76842, 7509641,
Samowola_ budowlana_ rosyjskich_dygnitarzy.html
14 Zob. np. Entscheidung über Schwarzbau-Villa, MAIN-POST, http: // www.
mainpost. de/ regional/ wuerzburg/ Entscheidung-ueber-Schwarzbau-Villa; art780,5613872
22
1.2. Samowola budowlana a ochrona własności...
prowadził działalność budowlaną na długo zanim państwo zdecydowało
się uregulować tę dziedzinę życia i – pomimo wzrostu zagrożeń zwią-
zanych z wciąż rosnącą skalą skomplikowania procesów budowlanych15
– cały czas skłonny jest traktować pewne nakazy i zakazy prawa budow-
lanego jako niczym nieuzasadnioną ingerencję w sferę praw i wolności.
Częste jest bowiem (o czym autorzy mogli się przekonać w swej prak-
tyce zawodowej) przekonanie, że właściciel może w zasadzie bez ogra-
niczeń zabudować własną nieruchomość, a regulacje prawne obowią-
zujące w tym zakresie są przez niego uznawane w skrajnym przypadku
wręcz za irracjonalne i w konsekwencji odrzucane. W związku z powyż-
szym, w celu zrozumienia istoty samowoli budowlanej konieczne jest
skonfrontowanie tej instytucji z uprawnieniami inwestora, wynikającymi
z prawa własności oraz zasady wolności budowlanej.
Ochrona własności w Polsce zagwarantowana jest w Konstytucji
Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78,
poz. 483 z późn. zm.). Do tego pojęcia odnoszą się dwa artykuły ustawy
zasadniczej16. Z art. 21 ust. 1 Konstytucji RP wynika, że Rzeczpospolita
Polska chroni własność. Zgodnie zaś z art. 64 Konstytucji RP każdy ma
prawo do własności (ust. 1), która podlega równej dla wszystkich
ochronie prawnej (ust. 2).
Prawo własności nie ma jednak charakteru absolutnego, a jego
granice wyznacza Konstytucja, określając dopuszczalny zakres ingerencji
ustawodawcy w to prawo17. Stosownie do art. 31 ust. 3 Konstytucji RP18,
ograniczenia w zakresie korzystania z konstytucyjnych wolności i praw
mogą być ustanawiane tylko w ustawie i wyłącznie w sytuacji, gdy są
15 Proces budowlany w tym szerokim znaczeniu obejmuje sprawy ustalenia miejsca
budowy, projektowania, wykonywania robót budowlanych, przystąpienia do użytkowania,
utrzymania oraz rozbiórki obiektów budowlanych – K. Małysa, Proces inwestycyjno-bu-
dowlany, Kraków 2002, s. 25.
16 Pominięto przy tym problematykę wzajemnych relacji między art. 21 ust. 1 i art. 64
w zakresie terminu „własność”. Na ten temat zob. R. Illinicz, Formy własności w Konsty-
tucji RP z 1997 r. (w:) K. Skotnicki (red.), Własność – zagadnienia ustrojowo-prawne.
Porównanie rozwiązań w państwach Europy Środkowo-Wschodniej, Łódź 2006.
17 Jak stwierdził TK, „ustalenie przez prawo ograniczeń wyznaczających treść i zakres
ochrony prawa własności jest przeciwstawieniem się pojmowaniu prawa własności jako
prawa absolutnego (...). Chociaż zatem prawo własności jest traktowane jako prawo
podmiotowe o najszerszej treści i w porównaniu z innymi prawami – jako prawo najsil-
niejsze w stosunku do rzeczy, to zarazem nie jest rozumiane jako prawo niczym nie
ograniczone”. Zob. wyrok TK z dnia 28 maja 1991 r., K 1/91, OTK 1991, nr 1, poz. 4.
18 Przepis ten zawiera przesłanki odnoszące się ogólnie do wszystkich wolności
i praw.
23
Rozdział I. Istota samowoli budowlanej
one konieczne w demokratycznym państwie dla jego bezpieczeństwa
lub porządku publicznego bądź dla ochrony środowiska, zdrowia
i moralności publicznej, bądź wolności i praw innych osób. Dodatkowo
ograniczenia te nie mogą naruszać istoty wolności i praw (tzw. zasada
proporcjonalności). Artykuł 64 ust. 3 Konstytucji RP potwierdza nato-
miast dopuszczalność ograniczeń w stosunku do własności, podkreślając
że własność może być ograniczona tylko w drodze ustawy i tylko
w zakresie, w jakim nie narusza ona istoty prawa własności.
W konsekwencji treść i zakres ochrony prawa własności są zazwy-
czaj określone szczegółowo na poziomie ustawowym19. Tak jest również
w przypadku ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane. Usta-
wodawca w art. 4 pr. bud. ustanowił zasadę tzw. wolności budowlanej,
będącej emanacją prawa własności, na mocy której każdy ma prawo
zabudowy nieruchomości gruntowej, jeżeli wykaże prawo do dyspono-
wania nią na cele budowlane, pod warunkiem zgodności zamierzenia
budowlanego z przepisami20. Oznacza to, że uprawniony będzie miał
zagwarantowaną możliwość podjęcia budowy pod warunkiem zacho-
wania odpowiednich przepisów.
Niezwykle przydatne w kwestii dopuszczalnej ingerencji w prawo
własności w kontekście prawa budowlanego są rozważania zawarte
w wyroku TK, w którym organ ten zajmował się zgodnością art. 48
pr. bud. w dawnym brzmieniu (zgodnie z którym sankcją za popełnienie
samowoli budowlanej był bezwzględny nakaz rozbiórki) z Konstytucją
RP21. Orzeczenie to zostanie szerzej omówione w Rozdziale II, natomiast
w tym miejscu nacisk położony zostanie na przedstawienie, sformuło-
wanego w poprzednim zdaniu, problemu. Otóż, zdaniem TK, w przy-
padku samowoli budowlanej dopuszczalna jest władcza ingerencja
państwa w sferę praw majątkowych jednostki, gdyż jest ona skutkiem
19 Fundamentalne znaczenie ma tu przede wszystkim art. 140 k.c., zgodnie z którym
właściciel może, w granicach określonych przez ustawy i zasady współżycia społecznego,
korzystać z rzeczy zgodnie ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem swego prawa,
w szczególności może pobierać pożytki i inne dochody z rzeczy. W tych samych granicach
może również rozporządzać rzeczą. Na temat treści i wykonywania prawa własności,
w tym wykonywania własności nieruchomości, zob. szerzej A. Stelmachowski, Treść
i wykonywanie prawa własności (w:) T. Dybowski (red.), System prawa prywatnego.
Prawo rzeczowe, t. 3, Warszawa 2007, s. 213–314.
20 Szerzej o zasadzie wolności budowlanej i poszczególnych jej elementach zob.
T. Asman, Z. Niewiadomski (w:) Z. Niewiadomski (red.), Prawo budowlane. Komentarz,
Warszawa 2009, s. 88–115.
21 Wyrok TK z dnia 12 stycznia 1999 r., P 2/98, OTK 1999, nr 1, poz. 2.
24
1.2. Samowola budowlana a ochrona własności...
niezgodnego z prawem zachowania danej jednostki. Metoda zapobie-
gania i likwidowania samowoli budowlanej przyjęta przez ustawodawcę
oceniona została jako niewątpliwie surowa i nacechowana automaty-
zmem, lecz jednak niewykraczająca poza granice wyznaczone normami
konstytucyjnymi. Tym bardziej nie narusza więc prawa własności
aktualnie przyjęte w prawie budowlanym rozwiązanie, które jest zdecy-
dowanie łagodniejsze, gdyż dopuszcza legalizację samowoli. Trybunał
podkreślił również, że art. 83 Konstytucji nakłada na każdego obowiązek
przestrzegania prawa Rzeczypospolitej Polskiej, co prowadzi do kon-
kluzji, iż w granicach zakreślonych przez ustawę zasadniczą ustawodaw-
ca dysponuje swobodą określenia sankcji związanych z niedopełnieniem
tego obowiązku.
Z punktu widzenia omawianej materii istotne znaczenie ma również
wyrok TK z dnia 20 kwietnia 2011 r.22, którym została uznana – w trybie
kontroli prewencyjnej – za niezgodną z Konstytucją nowelizacja pr. bud.
z dnia 23 kwietnia 2009 r.23 Trybunał podkreślił konieczność zagwaran-
towania na etapie przed rozpoczęciem budowy publicznoprawnej
ochrony praw właścicieli. Zdaniem TK, „nie ulega wątpliwości, że
skorzystanie przez właściciela czy użytkownika wieczystego (...) nieru-
chomości z prawa zabudowy – przez wybudowanie na nieruchomości
obiektu budowlanego – może niekorzystnie oddziaływać na możliwość
korzystania z nieruchomości należących do innych podmiotów i to nie
22 Wyrok TK z dnia 20 kwietnia 2011 r., Kp 7/09, OTK-A 2011, nr 3, poz. 26.
23 Przepisy nowelizacji wprowadzały fundamentalne zmiany w systemie prawa bu-
dowlanego ze względu na likwidację wielu decyzji – w większości sytuacji pozwolenia
na budowę oraz na użytkowanie zastąpione zostałyby zgłoszeniami do starosty. Nowela
silnie wpływała na materię dotyczącą samowoli budowlanej, co było konsekwencją gene-
ralnego uproszczenia procesu budowlanego. Zdecydowano m.in. o dopuszczalności za-
skarżania w drodze zażalenia postanowienia o wstrzymaniu robót budowlanych (art. 48
oraz 49b). Uproszczono art. 50 ust. 1 poprzez zlikwidowanie wymogu wstrzymywania
postanowieniem prowadzenia robót budowlanych wykonywanych bez wymaganego
pozwolenia na budowę albo zgłoszenia oraz na podstawie zgłoszenia z naruszeniem
art. 30 ust. 1. Zamiast tego wstrzymaniu podlegałyby jedynie roboty budowlane wykony-
wane w sposób mogący spowodować zagrożenie bezpieczeństwa ludzi lub mienia bądź
zagrożenie środowiska, bądź też w sposób istotnie odbiegający od ostemplowanego
projektu budowlanego, decyzji o rejestracji budowy, jeżeli jest ona wymagana, lub nie-
zgodnie z przepisami. Ustawa likwidowała także wymóg uzyskiwania pozwolenia na
zmianę użytkowania i w konsekwencji legalizację zmiany użytkowania niezgodnej
z przepisami. Doniosłą w skutkach konstrukcją, proponowaną przez nowe prawo, była
legalizacja z mocy prawa samowoli budowlanych popełnionych przed 1 stycznia 1995 r.,
jeżeli w odpowiednim terminie zostałby złożony wniosek o potwierdzenie legalności
obiektu budowlanego w organie nadzoru budowlanego.
25
Pobierz darmowy fragment (pdf)