Darmowy fragment publikacji:
Tytuł oryginału: The Digital Photography Book, Part 2 (2nd Edition)
Tłumaczenie: Piotr Cieślak
ISBN: 978-83-246-9085-5
Authorized translation from the English language edition, entitled: THE DIGITAL
PHOTOGRAPHY BOOK: Volume 2, Second Edition; ISBN 0321948548;
by Scott Kelby; published by Pearson Education, Inc, publishing as Peachpit Press.
Copyright © 2014 by Kelby Corporate Management.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted
in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying,
recording or by any information storage retrieval system, without permission
from Pearson Education Inc.
Polish language edition published by HELION S.A. Copyright © 2014.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości
lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione.
Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie
książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie
praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi
bądź towarowymi ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte
w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej
odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne
naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION
nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe
z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/sekno2
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Printed in Poland.
• Kup książkę
• Poleć książkę
• Oceń książkę
• Księgarnia internetowa
• Lubię to! » Nasza społeczność
Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. Nowe ujęcia Scotta Kelby’ego
ROZDZIAŁ 1.
Profesjonalne użycie lampy błyskowej
Jeśli nie lubisz zdjęć wykonanych z lampą błyskową,
to… nie jesteś w tym osamotniony!
Dziesięć rzeczy, które powinieneś wiedzieć…
…zanim przeczytasz tę książkę!
A oto ostatnie trzy rzeczy
Wbudowana lampa błyskowa: Twój wróg!
Zalety zewnętrznej lampy błyskowej
Jeśli nie masz zewnętrznej lampy błyskowej
Sposób na profesjonalny efekt:
odłącz lampę od aparatu i rozprosz jej błysk
Sposób 1. Odłączanie lampy od aparatu
Sposób 2. Wyzwalanie błysku wbudowaną lampą
Sposób 3. Zastosowanie transmiterów
do wyzwalania błysku
Bezprzewodowo z aparatem marki Nikon, część I
Bezprzewodowo z aparatem marki Nikon, część II
Bezprzewodowo z aparatem marki Canon, część I
Bezprzewodowo z aparatem marki Canon, część II
Wydłużanie czasu naświetlania
W jaki sposób złagodzić światło
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
emitowane przez lampę?
17
Rozproszenie przez odbicie
18
Ach, ten błysk… w oku!
19
Ekran rozpraszający — najwyższej jakości światło z flesza 20
Wskazówka dotycząca fotografowania
z użyciem dyfuzora
21
Do czego może przydać się statyw lampy błyskowej?
22
Nie ma takiego miejsca, w którym nie można zamontować
23
lampy błyskowej!
Synchronizacja z drugą kurtyną
(i dlaczego warto ją stosować)
Tajniki udanego fotografowania z lampą:
sztuczka czwarta
O filtrach żelowych (i dlaczego warto ich używać)
Jak uzyskać efekt znany ze zdjęć
w czasopismach sportowych?
Jeśli już musisz użyć wbudowanej lampy błyskowej…
Druga lampa błyskowa
Sterowanie drugą lampą błyskową (Nikon)
Sterowanie drugą lampą błyskową (Canon)
W jakiej odległości należy fotografować z fleszem?
Jak zwiększyć odległość fotografowania?
Budowanie dramaturgii ujęcia za pomocą lampy
Portrety o zachodzie słońca z użyciem flesza
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
[ VIII ]
SPIS TREŚCIKup książkęPoleć książkęSekrety mistrza fotografii cyfrowej. Nowe ujęcia Scotta Kelby’ego
ROZDZIAŁ 2.
Budowanie własnego studia od zera
To o wiele łatwiejsze i tańsze, niż mogłoby się wydawać!
Tła studyjne
Oświetlenie studyjne
Rozpraszanie ostrego światła studyjnego
Dlaczego wolę softboksy od parasoli?
Pierścienie mocujące do softboksów
Zastosowanie światła modelującego
Wyzwalanie błysku lampy studyjnej
Zdalne wyzwalanie błysku lampy studyjnej
Światło ciągłe
Jak wybrać softboks o odpowiednich rozmiarach?
O tym, jak światłomierz ułatwia życie w studiu
W jaki sposób należy posługiwać się światłomierzem?
Ilu lamp powinieneś używać?
Najtańsze pomocnicze źródło światła
Oświetlenie włosów
Jak ustawić lampę oświetlającą włosy?
Testowanie oświetlenia włosów
Jak uniknąć „rozlewania się” światła kontry
W jakim trybie należy fotografować?
Gdzie ustawić główne źródło światła?
Jak wysoko ustawić główne źródło światła?
W jakiej odległości ustawić źródło światła?
Wieje wiatr z… wentylatora
Chciałbyś uzyskać jeszcze łagodniejsze,
bardziej rozproszone światło?
Do czego służy dodatkowy
ekran rozpraszający w softboksie?
Składane tło
Osłanianie tła przed oświetleniem
Trzy tła w cenie jednego
Zastosowanie zwykłej lampy błyskowej
do doświetlenia tła
Zalety fotografowania na uwięzi
Jak uzyskać wyjątkowo nasycony kolor tła?
Oświetlanie białego tła
Do czego służą blendy w różnych kolorach?
W jaki sposób ustawić ekran odbijający?
Mechaniczny pomocnik
Jak zobaczyć światło odbite od ekranu?
ROZDZIAŁ 3.
Profesjonalne portrety
Garść wskazówek, dzięki którym ludzie
na Twoich portretach będą wyglądali znakomicie!
Unikaj nadmiaru przestrzeni
Portrety w plenerze: optymalna wartość przysłony
Fotografowanie w ujęciu pionowym
[ IX ]
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
75
76
77
78
SPIS TREŚCIKup książkęPoleć książkęSekrety mistrza fotografii cyfrowej. Nowe ujęcia Scotta Kelby’ego
Pasjonujesz się fotografią portretową?
Kup dodatkowy uchwyt do aparatu!
Słońce za plecami? To przesąd!
Obiektyw szerokokątny w fotografii portretowej?
Ciekawe portrety z profilu w ujęciu poziomym
Atrakcyjne portrety za pomocą teleobiektywu
Dlaczego ekrany rozpraszające tak świetnie nadają się
79
80
81
82
83
do zdjęć w plenerze?
84
85
Jak uzyskać ciekawsze tło dla portretu?
86
Ujęcie „bez czubka głowy”
87
Modna asymetria
88
Zdjęcia grupowe łatwiej zaaranżować w plenerze
Wskazówka dotycząca pozowania do zdjęć grupowych 89
Świetna sztuczka, która pozwoli Ci uzyskać znakomite,
nieformalne zdjęcia grupowe
90
Jak namówić pary, by pozowały naprawdę blisko siebie? 91
Chciałbyś robić lepsze zdjęcia portretowe?
Nie odliczaj!
Fotografuj pomiędzy i przed „właściwymi” zdjęciami,
by uzyskać naturalne portrety
Unikaj monotonnego oświetlania portretów
Światło padające z okna:
jak ustawić fotografowaną osobę?
Światło padające z okna: skąd fotografować?
Światło padające z okna: jak ustawić blendę?
Sześć prostych sposobów na skorygowanie
niedoskonałości twarzy
Unikaj portretów z ramionami „na wprost”
Optyczne wyszczuplanie
Pozowanie na krześle
Zadbaj o atmosferę sesji zdjęciowej
Unikaj światła prześwitującego przez liście
Złote blendy są przeznaczone
do stosowania w plenerze
Jak zatuszować cienie pod oczami?
ROZDZIAŁ 4.
Profesjonalne krajobrazy
Jeszcze więcej porad dla miłośników
pięknych plenerów
Tajniki fotografowania zachodów słońca
Jak ukryć odblaski światła od wody?
Dobre krajobrazy wymagają czytelnego
dla odbiorcy tematu
Sposób na poprawienie
czytelności wyświetlacza LCD w plenerze
Sztuczka ułatwiająca zrobienie
znakomitego zdjęcia tęczy
Jak zaoszczędzić czas podczas tworzenia panoram?
[ X ]
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
107
108
109
110
111
112
113
SPIS TREŚCIKup książkęPoleć książkęSekrety mistrza fotografii cyfrowej. Nowe ujęcia Scotta Kelby’ego
Sztuczka z obiektywem typu „rybie oko”
Kiedy fotografować strumienie?
Nie przestawaj fotografować o zachodzie słońca
Jak fotografować mgłę?
Jak sfotografować burzę? (Sposób ręczny)
Jak sfotografować burzę? (Sposób automatyczny)
W jaki sposób ustawić ostrość
w zdjęciach krajobrazowych?
Poszukaj interesującego światła
Jak fotografować w pochmurny, szary dzień?
Sztuczka ułatwiająca zrobienie
świetnych zdjęć kwiatów
Zalety aparatów wyposażonych
w matrycę pełnoklatkową
Siedem grzechów głównych
w fotografii krajobrazowej
Grzech 1. Niespokojna woda
Grzech 2. „Zamrożona” woda w wodospadzie
Grzech 3. Łyse, bezchmurne niebo
Grzech 4. Ostre, południowe słońce
Grzech 5. Przekrzywiony horyzont
Grzech 6. Odwracające uwagę detale
w pobliżu krawędzi
Grzech 7. Brak pierwszoplanowego elementu
Widzę martwe drzewa… i pniaki…, i…
ROZDZIAŁ 5.
Profesjonalne zdjęcia ślubne
Jak uzyskać profesjonalne rezultaty
podczas fotografowania ślubów i wesel
Przygotowanie listy zdjęć
Miej wszystko na zapas
Wyciszanie odgłosów obsługi aparatu
Zdjęcia panny młodej: oświetlenie z tyłu
Nie zmieniaj obiektywów, zmieniaj aparaty
Zabierz ze sobą… przenośną drabinę,
by zmienić punkt widzenia
Zabierz ze sobą drugiego fotografa
Kiedy należy fotografować w formacie RAW?
Jak ustawić lampę błyskową?
Fotografowanie przy niewystarczającym świetle
bez zwiększania wartości ISO
Przepis na uzyskanie zrównoważonej
ekspozycji zdjęcia w kościele
Kompozycja uwzględniająca wnętrze kościoła
Jak ustawić pannę młodą?
Jak sfotografować subtelne detale sukni ślubnej?
Co zrobić, by akumulatory lampy błyskowej
wystarczyły na dłużej?
Redukcja szumu cyfrowego na zdjęciach
[ XI ]
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
SPIS TREŚCIKup książkęPoleć książkęSekrety mistrza fotografii cyfrowej. Nowe ujęcia Scotta Kelby’ego
Garść wskazówek dotyczących
fotografowania panny młodej z profilu
152
Najprostszy efekt „najazdu kamery”
153
Czarno-białe zdjęcia do albumu
154
Zapoznaj się z blogiem Davida Zisera „Digital ProTalk” 155
ROZDZIAŁ 6.
Profesjonalne zdjęcia z podróży
Jak przywieźć z podróży zdjęcia,
na które znajomi będą patrzyli z zazdrością
W podróży im mniej sprzętu, tym lepiej
Zdjęcia znanych miejsc będą ciekawsze,
jeśli znajdą się na nich tubylcy
Jak zachęcić ludzi do pozowania?
Co warto fotografować w pochmurne dni?
Fotografowanie przez okno w hotelu
Magiczne światło i miejskie krajobrazy
Najpierw „ujęcia obowiązkowe”
Reguła dotycząca pejzaży,
która ma odniesienie do fotografii z podróży
Podróż lotnicza
z fotograficznym ekwipunkiem
Fotografuj kulinarne ciekawostki
Kup moduł GPS do aparatu fotograficznego
Fotografowanie w miejscach, w których
zabrania się używać lampy błyskowej
Poszukaj wysoko położonych
punktów widokowych
Opracuj ciekawy pomysł
na tematyczną sekwencję zdjęć
ROZDZIAŁ 7.
Profesjonalne zdjęcia makro
Jak zrobić urzekające zbliżenia i zdjęcia makro
Zadbaj o odpowiednią głębię ostrości
Dlaczego należy wyłączyć
automatyczne ustawianie ostrości?
Dotykanie spustu migawki surowo wzbronione!
Jaka jest optymalna przysłona dla zdjęć makro?
Makrofotografia i tani aparat kompaktowy
Jak sprawdzić, czy jakiś obiekt może być
ciekawym tematem zdjęcia makro?
Dlaczego warto fotografować we wnętrzach?
Zakup obiektywu makro
Idealne źródło światła do zdjęć makro
Przekształcanie zwykłego obiektywu
w obiektyw do zdjęć makro
[ XII ]
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
SPIS TREŚCIKup książkęPoleć książkęSekrety mistrza fotografii cyfrowej. Nowe ujęcia Scotta Kelby’ego
ROZDZIAŁ 8.
Profesjonalne wskazówki ułatwiające
robienie lepszych zdjęć
Sztuczki, dzięki którym wszystkie Twoje zdjęcia będą
jeszcze lepsze
W jakim trybie należy fotografować?
Wybór odpowiedniej czułości ISO
W jakim formacie (RAW, JPEG czy TIFF)
należy fotografować?
Jaki rozmiar zdjęć wybrać?
ROBOT uchroni Cię przed problemami
Jak zablokować ustawioną ostrość
Zmiana punktu ostrzenia
Fotografujesz teleobiektywem?
Skróć czas naświetlania
Kiedy można bezpiecznie skasować
185
186
187
188
189
190
191
192
193
zawartość karty pamięci?
194
Dlaczego warto robić zdjęcia z niewielkiej odległości? 195
196
Jak czytać histogram i posługiwać się nim?
197
Nie zakładaj przedniej osłony obiektywu
Usuwanie plamek i pyłków „po fakcie”
198
Jakie kompozycje dobrze wyglądają w czerni i bieli?
199
Lepiej poprawić ujęcie od razu, niż liczyć
na możliwości Photoshopa
200
Chcesz, by traktowano Twoje fotografowanie poważnie?
Zacznij selekcjonować zdjęcia!
Opisuj karty pamięci
A może kwadrat?
Wskazówka dotycząca fotografowania w nocy
(szum na długo naświetlanych zdjęciach)
Szukasz ciekawej książki o fotografii?
ROZDZIAŁ 9.
Więcej przepisów na „życiowe” zdjęcia
Przystępnie podane sposoby na wykonanie
różnego rodzaju fotografii
Skorowidz
201
202
203
204
205
207
224
[ XIII ]
SPIS TREŚCIKup książkęPoleć książkęRozdział 5.
Profesjonalne
zdjęcia ślubne
Jak uzyskać profesjonalne rezultaty
podczas fotografowania ślubów i wesel
Fotografowanie ślubów i wesel to śliska sprawa, a jeśli masz przyjaciół
(którzy wiedzą, że posiadasz bardzo dobry aparat cyfrowy), to zanim się
spostrzeżesz, będziesz stał któregoś dnia w kościele, krzycząc coś w rodza-
ju: „Dobrze, poproszę babcię i dziadka pana młodego tutaj, tutaj!”. Wypowiadając
te słowa po raz pierwszy, oficjalnie mianujesz sam siebie dyżurnym fotografem
weselnym całej rodziny i wszystkich przyjaciół. Co gorsza, choć robisz to za darmo,
odpłacając za drobną przysługę na przykład swojemu koledze z księgowości, który
akurat teraz postanowił rozstać się ze stanem kawalerskim, to wiedz, że panna
młoda oczekuje w pełni profesjonalnych efektów. Tym bardziej profesjonalnych,
im bardziej zaawansowanym i wyrafinowanym sprzętem dysponujesz. Jeśli pasjo-
nujesz się fotografią krajobrazową lub sportową, to muszę Cię zmartwić: wyzwania,
z jakimi masz do czynienia podczas zawodów lub w plenerze; doświadczenie
i umiejętności, jakie udało Ci się zdobyć w ciągu wielu lat eksperymentowania
z obrazem, wszystko to, niestety, możesz odłożyć na półkę podczas ślubu i wesela.
Fotografowanie ślubu to bowiem jedno z najtrudniejszych zadań, przed jakim
staniesz w życiu. Powód? Bardzo prosty: w tej branży nie ma mowy o powtórkach.
Ten konkretny ślub, który fotografujesz, zdarzy się tylko jeden, jedyny raz. Zapo-
mnij o wymówkach w rodzaju: „Ojej, mój aparat chyba się zepsuł”, „Zdaje się, że
nie wystarczy mi miejsca na karcie pamięci” albo „Psiakość, nie wziąłem ładowarki
do lampy błyskowej”. Jeśli panna młoda usłyszy cokolwiek, co choćby odrobinę
przypomina jedno z wymienionych stwierdzeń, to możesz być pewny, że ujmie
Twą szyję dłońmi w białych rękawiczkach i ściśnie ją tak, że będziesz miał dwa
wyjścia — paść trupem na kościelną posadzkę niczym worek cementu lub wyrwać
paczkę baterii alkalicznych choćby i spod ziemi. Wiedz bowiem, że niezależnie od
tego, czy zapłacono Ci za sesję, czy też nie, panna młoda zaplanowała ów niezwy-
kły dzień w najdrobniejszych szczegółach — przeżyła go po wielokroć w snach
i marzeniach, czekała nań całymi miesiącami, załatwiając setki rozmaitych spraw,
więc jeśli pominiesz choćby jedną z owych pamiętnych chwil (takich jak zakładanie
obrączki, pocałunek, odejście od ołtarza, krojenie tortu, pierwszy taniec itp.), to
możesz pożegnać się z życiem. To właśnie dlatego cały rozdział, który za chwilę
przeczytasz, jest poświęcony właściwie jednej rzeczy: zmniejszaniu ryzyka tragicz-
nej śmierci podczas pracy.
[ 135 ]
CZAS OTWARCIA MIGAWKI: 1/200 S PRZYSŁONA: F/32 ISO: 200 OGNISKOWA: 70 MM | AUTOR: SCOTT KELBYKup książkęPoleć książkęROZdZIAŁ 5.
Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. Nowe ujęcia Scotta Kelby’ego
Przygotowanie listy zdjęć
w y j e ż d ż a z d o m u n a c e r e -
z ę m a t c e
l u b w k ł a d a j ą c y
w y j e ż d ż a z d o m u n a c e r e m o n i ę .
j a ż u .
r o d z i c a m i
r
r
z e .
.
t
l u s
i ę w
z e z o k n o .
— P a n n a m ł o d a z
— P a n m ł o d y z a w i ą z u j ą c y k r a w a t
m o n i ę .
z e g l ą d a j ą c y s
— P a n m ł o d y p r
z ą c a p r
— P a n n a m ł o d a p a t
z y p i n a j ą c y b r o s
o j c u .
— P a n m ł o d y p r
k w i a t y d o b u t o n i e r k i
s k a j ą p a n a m ł o d e g o .
— R o d z i c e ś c i
r o d z i c a m i
d r u h n y p o d c z a s m a k i
— P a n m ł o d y z
i
— P a n n a m ł o d a
l u b n e j
Z d j ę c i a p o d c z a s c e r e m o n i
ś c i e m d o k o ś c i o ł a .
— G o ś c i e w c h o d z ą d o k o ś c i o ł a .
z e d w e j
— P r
— R o d z i c e p a ń s
i ś
:
z e d k o ś c i o ł e m .
t w a m ł o d y c h c z e k a j ą c y p r
i
i
l e .
l u b n e j .
ś
Z d j ę c i a o b e j m u j ą c e p r z y g o t o w a n i a d o c e r e m o n i
z e ś
l e ż ą c a n a k r
i w e s e l a :
l u b n a
p o m a g a z a ł o ż y ć c ó r c e n a s
z a k ł a d a n i e s u k n i
— S u k n i a ś
— Z a p i n a n i e
— M a t k a p a n n y m ł o d e j
i n n e e l e m e n t y g a r d e r o b y .
p a n n y m ł o d e j .
l u b
— P o d w i ą z k i
— W e l o n p a n n y m ł o d e j .
i ż e n i e n a n o s k i
— Z b l
l u b n e j .
ś
s u k n i
— P a n n a m ł o d a p r
— P a n n a m ł o d a p r
k w i a t y d o b u t o n i e r k i
— R o d z i c e p r
t a t n i e p o p r a w k i
— O s
b u t ó w p a n n y m ł o d e j
i ę w
z e g l ą d a j ą c a s
z y p i n a j ą c a b r o s
o j c u .
z y t u l a j ą p a n n ę m ł o d ą .
z e d w y j
z e .
l u s
z ę m a t c e
p r
t
r
z y j n i k
w i d o c z n e s p o d
l u b w k ł a d a j ą c a
ś c i e m d o k o ś c i o ł a .
Zanim jeszcze opuścisz studio i pojedziesz na miejsce spotkania, powinieneś przygotować
sobie listę zdjęć, które możesz wykonać z myślą o albumie ślubnym, odbitkach itp. Ponie-
waż podczas ślubu nie ma co marzyć o powtórkach nieudanych ujęć, postaraj się, aby lista
obejmowała wszystkie aspekty ceremonii, wesela i przygotowań, począwszy od oficjalnych
fotografii państwa młodych, aż do zdjęć „skojarzeniowych”, przedstawiających detale
związane z ceremonią (zaproszenia, obrączki, bukiet, buty panny młodej itp.). Nie zapomnij
o uwzględnieniu ważnych, tradycyjnych scen wesela, choćby krojenia tortu, rozmaitych
zwyczajów, wizytówek ułożonych na zastawionym stole itd. Jeśli nie przygotujesz sobie
odpowiedniej listy, to wierz mi — stąpasz po kruchym lodzie. W panującym zamieszaniu
nie sposób nie zapomnieć o ujęciach, które państwo młodzi z pewnością chcieliby widzieć
w swoim albumie. Nie ufaj więc nadmiernie pamięci, tylko po prostu dobrze przygotuj się
do całej imprezy. Na szczęście w internecie można znaleźć darmowe listy zdjęć do pobra-
nia, na przykład takie jak pod adresem http://bit.ly/aboutshotlist czy lista serwisu Amazon.
com na stronie http://bit.ly/amazonshotlist. (Jest ich mnóstwo; wystarczy, że w wyszukiwar-
ce Google wpiszesz zapytanie: „lista zdjęć ślubnych” i wybierzesz jedną z gotowych propo-
zycji). Poszukaj listy, która wyda Ci się interesująca, i postaraj się zrealizować wymienione
w niej ujęcia (oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, byś wykazał się inwencją i opracował
własne pomysły na ciekawe fotografie ślubne. Lista ma jedynie pomóc w wykonaniu
wszystkich naprawdę niezbędnych fotografii). Podczas uzgadniania szczegółów umowy
z nowożeńcami warto też upewnić się, czy proponowany zakres zdjęć im odpowiada, czy
też mają własne koncepcje i uwagi, z którymi należy się liczyć (być może poproszą na przy-
kład o dodatkowe zdjęcia z przyjaciółmi ze szkoły, kimś z dalszej rodziny, z kim czują się
szczególnie związani, itd.). Nic nie zastąpi rozmowy, podczas której wspólnie dopracujecie
listę niezbędnych zdjęć.
[ 136 ]
Kup książkęPoleć książkęMiej wszystko na zapas
Profesjonalne zdjęcia ślubne
ROZdZIAŁ 5.
Dwa
korpusy
aparatów
Zapasowe
baterie
do lampy
błyskowej
Zapasowe
akumulatory
do aparatu
Zapasowa
lampa
błyskowa
Jeśli coś może pójść źle podczas fotografowania wesela, to na pewno pójdzie. To dlate-
go zawodowi fotografowie zawsze mają pod ręką awaryjne rozwiązanie. Na ślubie nie
ma mowy o poprawkach, o powtórkach i o wstrzymaniu ceremonii. Przejrzyj wszystkie
elementy swojego ekwipunku i zastanów się, co zrobisz, jeśli dane urządzenie zepsuje się
lub przestanie działać. Z mojego doświadczenia wynika, że absolutne minimum zapasowe-
go sprzętu, w jakie należy się zaopatrzyć podczas przygotowań do fotografowania ślubu,
obejmuje: drugi korpus aparatu (powinieneś mieć ze sobą korpus główny i zapasowy, na
wszelki wypadek. Do dziś pamiętam, jak jednemu z moich przyjaciół aparat fotograficzny
wyślizgnął się z ręki podczas ceremonii i upadł na kamienną posadzkę. Na szczęście kolega
poratował go własnym aparatem, lecz nietrudno zgadnąć, jak zakończyłaby się sesja,
gdyby żaden z gości weselnych nie miał pod ręką profesjonalnej lustrzanki. W skrajnych
przypadkach zleceniodawcy mogą wytoczyć proces, żądając zadośćuczynienia za niewy-
wiązanie się z warunków umowy). Koniecznie zabierz ze sobą zapasowe baterie do lampy
błyskowej. Warto też mieć drugą lampę. Nie zapomnij o kartach pamięci i dodatkowym
obiektywie (w pośpiechu i zamieszaniu nietrudno o wypadek, zakończony charakterystycz-
nym dźwiękiem tłuczonego szkła). Absolutnie niezbędne są też zapasowe akumulatory
do obydwu aparatów. Krótko mówiąc, powinieneś zrobić wszystko, by uniknąć sytuacji,
w której nie masz czym zastąpić niesprawnego elementu i byłbyś zmuszony przerwać foto-
grafowanie. Poza doraźnymi przykrościami tracisz też okazję na zdobycie kolejnych zleceń
(pamiętaj, że wśród uczestników imprezy niejeden myśli o ślubie!).
[ 137 ]
Kup książkęPoleć książkęROZdZIAŁ 5.
Sekrety mistrza fotografi i cyfrowej. Nowe ujęcia Scotta Kelby’ego
Wyciszanie odgłosów obsługi aparatu
Ostatnia rzecz, jaką chcieliby słyszeć państwo młodzi i uczestnicy ceremonii (że nie wspo-
mnę o księdzu i towarzyszących mu osobach duchownych), to nieustanne popiskiwanie
aparatu, sygnalizujące ustawianie ostrości oraz przełączanie innych funkcji. Przed przystą-
pieniem do fotografowania warto wyłączyć efekty dźwiękowe w menu aparatu i podczas
ustawiania ostrości kierować się jedynie symbolami wyświetlanymi w wizjerze. Po zakoń-
czeniu ceremonii możesz, oczywiście, z powrotem włączyć omawianą funkcję.
[ 138 ]
Kup książkęPoleć książkęZdjęcia panny młodej: oświetlenie z tyłu
Profesjonalne zdjęcia ślubne
ROZdZIAŁ 5.
Jednym z najpopularniejszych efektów fotograficznych, często spotykanym na zdjęciach
panny młodej, jest użycie silnego oświetlenia tylnego, które obrysuje sylwetkę fotografo-
wanej osoby jasnym, wyrazistym konturem (patrz zdjęcie). Podczas tego typu ujęć należy
pamiętać o subtelnym doświetleniu panny młodej z przodu, by uniknąć nadmiernych
kontrastów. Wymaga to zastosowania dwóch lamp błyskowych: jedna powinna znajdować
się przed panną młodą (w tym przypadku użyłem zwykłej lampy błyskowej ustawionej na
statywie i umieszczonej po lewej stronie aparatu, pod kątem około 45°), drugą zaś należy
ustawić za nią (w tym przypadku lampa znajdowała się za nią i trochę z prawej strony, tuż
poza obrębem kadru). Błysk światła z przedniej lampy spowoduje wyzwolenie lampy sto-
jącej z tyłu. Kluczem do sukcesu jest takie ustawienie intensywności błysku lamp, by flesz
znajdujący się za panną młodą był zdecydowanie jaśniejszy od lampy stojącej przed nią (na
pokazanym przykładzie intensywność błysku przedniej lampy zmniejszyłem do minimum,
co umożliwiło subtelne doświetlenie sylwetki panny młodej i wyzwolenie błysku tylnego
flesza. Wymagało to wykonania kilku ujęć próbnych, które pozwoliły dobrać prawidłowe
proporcje pomiędzy siłą światła poszczególnych lamp). Eksperymentując, można posu-
nąć się dalej i zrezygnować z przedniego flesza w ogóle. Panna młoda stanie się wówczas
jedynie ciemną sylwetką, której kontury będą wyodrębnione z tła przez niesamowicie
wyglądającą, złotą aureolę. W takim przypadku flesz stojący z przodu należy przełączyć
w tryb, w którym emituje on tylko niewielki impuls, wyzwalający błysk tylnej lampy (w taką
funkcję są wyposażone na przykład wbudowane lampy błyskowe w lustrzankach firmy
Nikon).
[ 139 ]
Kup książkęPoleć książkęROZdZIAŁ 5.
Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. Nowe ujęcia Scotta Kelby’ego
Nie zmieniaj obiektywów, zmieniaj aparaty
Po rozpoczęciu ceremonii ślubnej wszystko zaczyna się dziać bardzo szybko, nie dając fo-
tografowi dużych (czytaj: żadnych) szans na zmianę obiektywu. Jeśli okaże się, że podczas
fotografowania teleobiektywem nagle musisz wykonać zdjęcie obiektywem szerokokąt-
nym, to wypróbuj rozwiązanie, które reporterzy sportowi opatentowali już dawno temu —
sięgnij po drugi aparat. Tak, nie żartuję: podczas ślubu warto mieć przy sobie dwa aparaty
(jeden na szyi, drugi w ręku) wyposażone w różne obiektywy (szerokokątny i teleobiektyw).
Dzięki temu zmiana „obiektywu” zajmie najwyżej 2 s, a nie 2 min, a Ty nie przegapisz żadnej
okazji do zrobienia zdjęcia.
KOLEJNA SZTUCZKA Z dWOMA APARATAMI
Posiadanie dwóch aparatów, oprócz błyskawicznej zmiany pomiędzy dwoma różnymi
rodzajami obiektywów, umożliwia także całkowitą zmianę sposobu fotografowania. Jeden
z aparatów można wyposażyć w lampę błyskową i używać go zawsze, gdy niezbędne
będzie doświetlenie sceny, w drugim zaś można zamontować naprawdę jasny obiektyw,
na przykład standardowy o ogniskowej 50 mm i przysłonie minimalnej rzędu f/1,8 lub
f/1,4 (patrz strona 145), by korzystać z niego, gdy fotografowanie z lampą błyskową będzie
niepożądane lub niekulturalne.
[ 140 ]
Kup książkęPoleć książkęProfesjonalne zdjęcia ślubne
ROZdZIAŁ 5.
Zabierz ze sobą… przenośną drabinę,
by zmienić punkt widzenia
Większość ujęć wykonywanych po zakończeniu ceremonii ślubnej, to oficjalne zdjęcia
grupowe. Niektórzy fotografowie, specjalizujący się w zdjęciach ślubnych i weselnych, za-
bierają ze sobą niewielką, bardzo lekką, składaną, aluminiową drabinę (na przykład taką jak
Conair Travel Smart LadderKart, która po złożeniu może służyć także jako wózek, ułatwia-
jący przewożenie cięższego sprzętu). Drabiny tego typu wytrzymują obciążenie do 150 kg,
a ich cena nie przekracza 200 zł. Możliwość sfotografowania grupy osób z nieco większej
wysokości to bardzo duże ułatwienie, gdyż można objąć w kadrze większą liczbę ludzi
jednocześnie, a samo przygotowanie ujęcia staje się znacznie prostsze. Poręczna drabina
przydaje się też podczas przyjęć — patrząc z góry, łatwiej bowiem uchwycić młodą parę,
która tańczy na zatłoczonym parkiecie. Ponadto można użyć jej zawsze, gdy po prostu
będziesz chciał zmienić punkt widzenia i zrobić nietypowe zdjęcie jakiejś sceny. Przeko-
nasz się, że to proste narzędzie bardzo ułatwia pracę (nawet jeśli użyjesz go wyłącznie do
przewożenia sprzętu).
[ 141 ]
Kup książkęPoleć książkęROZdZIAŁ 5.
Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. Nowe ujęcia Scotta Kelby’ego
Zabierz ze sobą drugiego fotografa
Zawodowi fotografowie weselni zabierają ze sobą pomocnika (a niekiedy nawet dwóch!).
Drugi fotograf stanowi polisę ubezpieczeniową, gwarantującą wykonanie wszystkich ujęć
uzgodnionych w umowie. Im większe i bardziej wystawne wesele, im bardziej tłoczna
ceremonia, tym bardziej przydaje się druga osoba z aparatem. Nie można przecież być
we wszystkich miejscach jednocześnie, a jeśli cokolwiek pójdzie niezgodnie z planem
(nieważne, czy dotyczy to sprzętu, czy nieprzewidzianych zdarzeń), to zawsze będzie ktoś,
kto podejmie przerwaną przez Ciebie pracę lub zajmie się rozwiązaniem problemu, byś
mógł spokojnie kontynuować fotografowanie. Drugi fotograf będzie Twoją prawą ręką
i asystentem, a co więcej (a być może nawet przede wszystkim) — ma inne spojrzenie na
fotografowaną scenę i może przedstawić ją w nieco innym stylu (spróbuj zaaranżować se-
sję w taki sposób, by każdy z Was fotografował innego rodzaju obiektywem. W ten sposób
uzyskacie jeszcze większą różnorodność materiału zdjęciowego). Umówcie się, że będzie-
cie robić zdjęcia z innych miejsc i pod innym kątem, zarówno w kościele, jak i na przyjęciu,
a z pewnością nie przegapicie żadnej okazji do zrobienia świetnego zdjęcia (nawet jeśli coś
umknie Twojej uwadze, to najprawdopodobniej zostanie dostrzeżone i sfotografowane
przez Twojego asystenta, i na odwrót).
[ 142 ]
Kup książkęPoleć książkęKiedy należy fotografować w formacie RAW?
Profesjonalne zdjęcia ślubne
ROZdZIAŁ 5.
Choć wielu zawodowych fotografów ślubnych rejestruje zdjęcia wyłącznie w formacie
JPEG, to warto pamiętać o tym, że format RAW stanowi niekiedy odpowiednik karty „Wy-
chodzisz z więzienia” w popularnej grze Monopol. Już tłumaczę dlaczego. Otóż fotografi e
wykonane w formacie JPEG są rejestrowane ze ściśle określonym balansem bieli. Jeśli
ustawienie to zostało wybrane błędnie (co może się zdarzyć, szczególnie w trudnych
warunkach oświetleniowych), to skorygowanie ich kolorystyki będzie koszmarnie trudne.
Ale jeśli zdecydujesz się na fotografowanie w trybie RAW, to podczas edycji zdjęć będziesz
mógł wybrać te same ustawienia balansu bieli co w menu aparatu cyfrowego. Co więcej,
jeśli skorygujesz balans bieli jednego zdjęcia, będziesz mógł zastosować tę poprawkę do
wielu innych fotografi i naraz. Oto jak należy to zrobić w programie Adobe Photoshop:
() Zaznacz wszystkie zdjęcia w formacie RAW przeznaczone do korekcji i otwórz je w mo-
dule Camera Raw Photoshopa (zostaną wczytane jednocześnie).
() Wybierz odpowiednie ustawienie z listy White Balance (Balans bieli).
() Kliknij przycisk Select All (Zaznacz wszystkie), znajdujący się w lewym górnym rogu okna.
() Kliknij przycisk Synchronize (Synchronizuj), a gdy na ekranie zostanie wyświetlone okno
dialogowe z różnymi ustawieniami, wybierz opcję White Balance (Balans bieli) z listy
znajdującej się w jego górnej części i kliknij przycisk OK.
Wybrane podczas korekcji pierwszego zdjęcia ustawienia balansu bieli zostaną wówczas
skopiowane do wszystkich pozostałych, otwartych zdjęć RAW. Jeśli posługujesz się progra-
mem Photoshop Lightroom, to zaznacz zdjęcia przeznaczone do skorygowania, a następ-
nie ustaw pożądany balans bieli w module Develop (przetwarzanie). Kliknij przycisk Copy
(kopiuj), znajdujący się w lewej, dolnej części okna programu, a gdy na ekranie zostanie
wyświetlone okno dialogowe z ustawieniami, kliknij przycisk Check None (anuluj wszystkie
zaznaczenia), zaznacz opcję White Balance (balans bieli) i kliknij przycisk Copy (kopiuj). Na
koniec kliknij przycisk Paste (wklej), aby powielić wybrane ustawienia balansu bieli w od-
niesieniu do wszystkich zaznaczonych zdjęć. Jeśli nie chcesz całkiem rezygnować z formatu
JPEG, to pamiętaj, że większość aparatów umożliwia ponadto rejestrowanie zdjęć w forma-
tach RAW i JPEG jednocześnie!
[ 143 ]
Kup książkęPoleć książkęROZdZIAŁ 5.
Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. Nowe ujęcia Scotta Kelby’ego
Jak ustawić lampę błyskową?
Kolejna sztuczka, którą często posługują się fotografowie w celu doświetlenia zdjęć ślub-
nych (nawet tych, które są wykonywane w świetle dziennym, w plenerze), polega na skiero-
waniu lampy błyskowej aparatu pionowo w górę (jak na zdjęciu). Rozwiązanie to sprawdza
się wówczas, gdy stoimy w niewielkiej odległości od fotografowanej osoby, albowiem błysk
światła emitowany przez lampę będzie wystarczająco silny (nawet w plenerze czy w po-
mieszczeniu, w którym odbicie światła od sufitu nie wchodzi w grę), by uzyskać zamierzony
efekt. Polega on na tym, że w oczach fotografowanej osoby pojawią się „iskierki” światła, jej
twarz zostanie delikatnie doświetlona, lecz nie na tyle, by już na pierwszy rzut oka było wi-
dać skutki stosowania lampy błyskowej. Jeśli chciałbyś mieć pewność, że w oczach panny
młodej pojawią się „iskierki”, to wysuń wbudowaną osłonę flesza, by skierować nieco więcej
światła na twarz fotografowanej postaci (na zdjęciu u góry fotografuję, używając lampy
błyskowej z wysuniętą osłoną). Krótko mówiąc, jeśli fotografujesz w jakimś pomieszczeniu,
w którym można pokusić się o odbicie światła od sufitu — to wspaniale (nawet wówczas
osłona lampy powinna być wysunięta), lecz spróbuj skierować lampę pionowo ku górze
także w takich miejscach, w których na odbicie światła nie ma co liczyć. Tak ustawiona
lampa pozwala doświetlić fotografowaną osobę w bardzo subtelny sposób — błysk flesza
wtopi się w naturalne, zastane oświetlenie sceny.
[ 144 ]
Kup książkęPoleć książkęProfesjonalne zdjęcia ślubne
ROZdZIAŁ 5.
Fotografowanie przy niewystarczającym
świetle bez zwiększania wartości ISO
Ponieważ większość zdjęć ślubnych wykonuje się w kościołach, w których panuje zazwy-
czaj półmrok, to wielu fotografów specjalizujących się w tego typu zleceniach decyduje
się na kupno specjalnego obiektywu, pozwalającego na uzyskanie doskonale naświetlo-
nych, ostrych zdjęć „z ręki”, bez konieczności zwiększania wartości parametru ISO do 1200.
Obiektyw taki, to najczęściej standardowe szkło o stałej ogniskowej 50 mm i przysłonie
f/1,8 (instrumenty tego typu można kupić już za około 300 zł) lub jeszcze jaśniejszy, o ana-
logicznej ogniskowej i przysłonie f/1,4 (na przykład taki jak przedstawiony powyżej, w cenie
około 1250 zł). Te znakomite, bardzo jasne obiektywy pozwalają wykonać zdjęcie „z ręki”
przy słabym świetle, o czym doskonale wiedzą profesjonaliści. Ponadto są bardzo lekkie,
zdumiewająco ostre i… po prostu tak dobre, że warto mieć jeden z nich w podręcznym
arsenale sprzętu na różne okazje.
NAŁAdUJ WSZYSTKIE AKUMULATORY dZIEŃ PRZEd WESELEM!
Zadbaj o to, by dzień przed ślubem wszystkie akumulatory były naładowane i gotowe do
działania: sprawdź obydwa korpusy aparatów, lampy błyskowe i akumulatory laptopa, jeśli
bierzesz go ze sobą na sesję. A jeśli któreś z urządzeń jest zasilane zwykłymi bateriami, to
upewnij się, że są nowe. I jeszcze jedno — jeżeli ślub odbywa się z dala od Twojego miejsca
zamieszkania, to nie zaszkodzi zatankować. Na wszelki wypadek.
[ 145 ]
Kup książkęPoleć książkęROZdZIAŁ 5.
Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. Nowe ujęcia Scotta Kelby’ego
Przepis na uzyskanie zrównoważonej
ekspozycji zdjęcia w kościele
Podczas wykonywania oficjalnych zdjęć państwa młodych w kościele (przed ceremonią lub
po niej) wypróbuj następującą sztuczkę, która pozwala uzyskać naturalną równowagę po-
między zastanym światłem w kościele i błyskiem emitowanym przez flesz aparatu: zwiększ
wartość ISO do 800, ustaw czas naświetlania na 1/60 s i otwórz przysłonę do f/5,6 lub
jeszcze bardziej, jeśli to możliwe (f/4, f/3,5 lub nawet f/2,8). Wydłużenie czasu naświetlania
do 1/60 s umożliwia stosunkowo czytelne zarejestrowanie tła (oświetlonego zazwyczaj
jedynie przez światło zastane), zaś użycie lampy błyskowej pozwala uniknąć utraty ostrości,
często towarzyszącej zdjęciom wykonanym przy tak długim czasie otwarcia migawki. Po
ustawieniu podanych parametrów ekspozycji wykonaj ujęcie próbne, by przekonać się, czy
światło flesza nie dominuje nad naturalnym oświetleniem wnętrza (postacie na pierwszym
planie są wówczas znacznie jaśniejsze niż tło). Jeśli tak, to zmniejsz siłę błysku lampy na
tyle, by fotografowane osoby nadal były poprawnie oświetlone, a jednocześnie wnętrze
kościoła było wystarczająco jasne. Po kilku próbnych ujęciach powinieneś dobrać opty-
malne proporcje pomiędzy siłą błysku flesza (który powinien odpowiadać za około 60 do
70 proc. całego oświetlenia) a światłem zastanym (odpowiadającym za około 30 do 40 proc.
oświetlenia sceny).
[ 146 ]
Kup książkęPoleć książkęProfesjonalne zdjęcia ślubne
ROZdZIAŁ 5.
Kompozycja uwzględniająca
wnętrze kościoła
Jest to jedna z wielu sztuczek, jakich nauczyłem się od mojego kolegi, mistrza fotografii
ślubnej, Davida Zisera (David nie tylko ma olbrzymią wiedzę w zakresie fotografowania ślu-
bów, lecz także potrafi ją wspaniale przekazać). Polega ona na wykonaniu kilku oficjalnych
ujęć panny młodej i pana młodego na tle dekoracji i wnętrza kościoła (jak na przykłado-
wym zdjęciu). Dla nowożeńców zdjęcia tego typu stanowią niezwykle cenną pamiątkę,
gdyż poza przedstawieniem ich samych i rodziny pokazują także miejsce, z którym łączy
ich tak wiele wspomnień. (To logiczne: jeśli na żadnej oficjalnej fotografii nie będzie widać
wnętrza kościoła, to równie dobrze takie zdjęcia mogłyby zostać zrobione na drugi dzień
w studiu…).
NIE ZAPOMNIJ O WIZYTÓWKACH!
Fotografowanie ślubu i wesela stanowi znakomitą okazję, by zdobyć kolejnych klientów.
Jeśli budzisz zaufanie swoim opanowaniem i profesjonalizmem, to przygotuj się, że niemal
na pewno ktoś poprosi Cię o kontakt i kilka wstępnych informacji o realizacji ewentualne-
go zlecenia (dzieje się tak, pomimo iż potencjalny zleceniodawca nie widział ani jednego
zrobionego zdjęcia!). Tak to już bywa w tej branży, że jedno zamówienie pociąga za sobą
następne, zadbaj więc o to, by zawsze mieć przy sobie kilka wizytówek — prowizoryczne
wypisywanie numeru telefonu na serwetce doprawdy nie wygląda zbyt profesjonalnie.
[ 147 ]
Kup książkęPoleć książkęROZdZIAŁ 5.
Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. Nowe ujęcia Scotta Kelby’ego
Jak ustawić pannę młodą?
Kolejna sztuczka, której nauczyłem się od Davida Zisera, polega na prawidłowym usta-
wieniu panny młodej do oficjalnych portretów. Zdjęcia tego typu wyglądają szczególnie
atrakcyjnie, jeśli to ramię panny młodej, które znajduje się dalej od źródła światła (a zatem
jest częściowo ocienione), będzie ułożone nieznacznie niżej. Ramiona fotografowanej oso-
by tworzą wówczas łagodnie opadającą, ukośną linię, a cała kompozycja staje się bardziej
dynamiczna i naturalna. Aby uzyskać tego typu efekt, poproś pannę młodą, by ustawiła
stopy w kształcie litery „V” (patrz zdjęcie), a następnie przeniosła ciężar ciała na nogę z tyłu.
JAK RAdZIĆ SOBIE Z „NIEOFICJALNYMI” FOTOGRAFAMI WESELNYMI?
Każdy zawodowy fotograf, wynajęty do uwiecznienia ślubu i wesela, boryka się z „nieoficjal-
nymi” fotografami (czyli przyjaciółmi państwa młodych, uzbrojonymi w cyfrowe lustrzanki),
którzy starają się zaglądać mu przez ramię, gdy próbuje wykonać zleconą pracę. Znany
miłośnik fotografii i autor książek na jej temat, Derrick Story, podpowiedział mi kiedyś,
jak radzić sobie w tego typu sytuacjach. Otóż, przed przystąpieniem do wykonywania
oficjalnych zdjęć Derrick zwraca się do „nieoficjalnych” fotografów z prośbą o cierpliwość
i przerwę w robieniu zdjęć do chwili, aż on skończy pracę, obiecując przy tym, że przez jakiś
czas nie będzie demontował sprzętu ani oświetlenia, by także i oni mogli wykonać kilka
ujęć. Według Derricka to rozwiązanie nieźle sprawdza się w praktyce i pozwala mu skupić
się na realizacji zlecenia.
[ 148 ]
Kup książkęPoleć książkęProfesjonalne zdjęcia ślubne
ROZdZIAŁ 5.
Jak sfotografować subtelne detale
sukni ślubnej?
Ponieważ większość sukni ślubnych jest biała, to podczas ustawiania panny młodej do
oficjalnego portretu musimy bardzo uważnie dobrać oświetlenie, by nie prześwietlić
subtelnych detali stroju (nie zapominajmy, że suknia jest dla panny młodej rzeczą szalenie
ważną). W sukurs przychodzi nam w takich przypadkach trik związany z odpowiednim
ustawieniem panny młodej, którego nauczyłem się od Davida Zisera. Pannę młodą należy
ustawić w taki sposób, by światło lampy błyskowej (lub naturalne światło słoneczne, jeśli
pozuje w pobliżu okna) padało na nią nieco z boku, dzięki czemu wszelkie detale i ozdoby
na sukni zostaną delikatnie zaakcentowane. Należy zatem unikać silnego światła z przodu,
gdyż powoduje ono ujednolicenie i zatarcie szczegółów na tkaninie. Najprostszy sposób
na poprawne oświetlenie panny młodej polega na ustawieniu jej w taki sposób, by oświet-
lone ramię było ustawione pod pewnym kątem do źródła światła. To wszystko. Wbrew
pozorom jest to bardzo istotne, gdyż każde inne ustawienie spowoduje oświetlenie sukni
światłem padającym na wprost, co będzie miało łatwe do przewidzenia skutki. Upewnij
się zatem, że panna młoda stoi pod niewielkim kątem do głównego źródła światła (na
przykładowym zdjęciu już na pierwszy rzut oka widać, że źródło to znajdowało się po lewej
stronie aparatu — sylwetka panny młodej jest wyraźnie jaśniejsza właśnie po tej stronie).
Proste, prawda?
[ 149 ]
Kup książkęPoleć książkęROZdZIAŁ 5.
Sekrety mistrza fotografi i cyfrowej. Nowe ujęcia Scotta Kelby’ego
Co zrobić, by akumulatory lampy błyskowej
wystarczyły na dłużej?
Wesele i ślub to wielka próba dla akumulatorów lamp błyskowych, które będą w użyciu
nieomal bez przerwy. Odnoszę wrażenie, że większość akumulatorów ma wbudowany
świetny czujnik stresu (fotografa), gdyż mają one w zwyczaju rozładowywać się w kluczo-
wych momentach ceremonii lub imprezy. Oczywiście zawsze da się je wymienić na zapaso-
we, lecz w trakcie kłopotliwej wymiany można stracić okazję do zrobienia dobrego zdjęcia.
Zresztą, nie tylko wtedy: w miarę jak baterie stają się coraz słabsze, czas oczekiwania na
stan gotowości lampy do wykonania następnego błysku będzie się stopniowo wydłużał.
Z tego względu wielu zawodowych fotografów woli uzbroić się w dodatkowy, zewnętrzny
akumulator lampy błyskowej, który umożliwia dwukrotne wydłużenie jej nominalnego
czasu pracy. Akumulator ten pozwala również znacznie skrócić czas oczekiwania przed wy-
konaniem kolejnego zdjęcia. Urządzenia tego typu są nieco większe od talii kart i w zależ-
ności od modelu są wyposażone w sześć lub osiem typowych baterii AA (czyli popularnych
„paluszków”). Zewnętrzny akumulator należy podłączyć do lampy błyskowej i włożyć go na
przykład do kieszeni (przewód połączeniowy jest stosunkowo długi). W sytuacji krytycznej,
gdy nie posiadasz kolejnego, zapasowego zestawu baterii, a Twoja lampa błyskowa zaczy-
na się powoli rozładowywać, zwiększ wartość parametru ISO, by zredukować siłę jej błysku
i „kupić” w ten sposób możliwość wykonania kilku dodatkowych zdjęć.
Twój osobisty doradca proponuje
Canon Compact Battery Pack CP-E4 (około 700 zł)
Nikon SD-9 High Performance Battery Pack (około 800 zł)
Quantum Slim Compact Turbo Battery Packs (od 350 dol. wzwyż)
[ 150 ]
Kup książkęPoleć książkęRedukcja szumu cyfrowego na zdjęciach
Profesjonalne zdjęcia ślubne
ROZdZIAŁ 5.
Zwiększenie wartości parametru ISO umożliwia wprawdzie wykonanie poprawnie naświet-
lonego zdjęcia nawet w bardzo trudnych warunkach oświetleniowych, lecz ma swoją cenę:
wzrasta ilość szumu (ziarna) i spada jakość obrazu. W zależności od modelu i marki aparatu
wzrost ilości szumu cyfrowego może być akceptowalny lub tak widoczny, że przekreśla
szansę na wykorzystanie zdjęcia. Aby poradzić sobie z tym problemem, możesz wykorzy-
stać programy takie jak Photoshop CS5 lub nowszy bądź Lightroom 3 lub nowszy, które są
wyposażone w znakomite narzędzia do redukcji szumów (kiedyś używałem specjalnych
rozszerzeń, czyli pluginów, do usuwania szumów, ale już z nich zrezygnowałem). Oto
jak należy postąpić: otwórz dowolne zaszumione zdjęcie w Camera Raw albo w module
Develop (przetwarzanie) programu Lightroom i silnie powiększ podgląd, aby szum stał
się widoczny (zwykle kryje się w cieniach). Następnie otwórz panel Detail (Szczegół), by
wyświetlić ustawienia redukcji szumów, i przesuń suwak Color (Kolor) w celu zminimalizo-
wania ilości szumu kolorowego (czyli czerwonych, zielonych i niebieskich kropek). Następ-
nie przesuń suwak Luminance (Luminancja), aby usunąć szum luminancji (ziarniste, szare
kropki).
WSKAZÓWKA dOTYCZĄCA WESEL I ŚLUBÓW W PLENERZE
Jeśli dzień przed weselem wybierzesz się na miejsce spotkania, aby obejrzeć okolicę,
poszukać inspiracji i zrobić próbę generalną przed właściwą sesją, to postaraj się być tam
o tej samej porze, o której będziesz fotografował następnego dnia. Dzięki temu sprawdzisz,
z jakim oświetleniem będziesz miał do czynienia.
[ 151 ]
Kup książkęPoleć książkęROZdZIAŁ 5.
Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. Nowe ujęcia Scotta Kelby’ego
Garść wskazówek dotyczących
fotografowania panny młodej z profilu
Oto kilka kolejnych wskazówek, które zaczerpnąłem od Davida Zisera. Tym razem ułatwią
Ci uzyskanie znakomitego zdjęcia panny młodej z profilu. Po pierwsze, zdjęcie powinno
zostać wykonane w ujęciu poziomym. Zgodnie z tym, o czym pisałem w rozdziale poświę-
conym portretom, zdjęcia z profilu nie należy zbyt ciasno kadrować, wręcz przeciwnie —
przed fotografowaną osobą warto pozostawić sporo wolnego miejsca, by „dać jej trochę
oddechu”. Po drugie, zdjęcie należy wykonać z pełnego profilu, rezygnując z pokazywania
twarzy fotografowanej z drugiej strony. Po trzecie, lampę błyskową (lub softboks) dobrze
jest umieścić bezpośrednio na wprost panny młodej, odrobinę z tyłu. Dzięki temu twarz ko-
biety będzie otulona miękkim, łagodnym, korzystnym światłem. Po czwarte, poproś pannę
młodą, by nie patrzyła na wprost, gdyż wówczas na zdjęciu będzie widać troszkę zbyt dużo
białka oczu. Lepiej jeśli spojrzy nieznacznie (bardzo nieznacznie!) w stronę aparatu. Jeśli nie
poruszy przy tym głową, a jedynie oczami, to na zdjęciu będzie widoczna tęczówka oka.
I o to chodzi! Po piąte wreszcie, jeśli ocieniona strona jej twarzy (czyli ta, którą fotografu-
jesz) stanie się zbyt ciemna, to doświetl ją za pomocą srebrnej blendy.
OdWIEdŹ KOŚCIÓŁ, W KTÓRYM OdBĘdZIE SIĘ CEREMONIA I OSZACUJ MOŻLIWOŚCI
Nie ma nic gorszego niż paniczne poszukiwanie dobrego światła i miejsca do fotografowa-
nia podczas ceremonii ślubnej, prowizoryczne ustawianie osób na pierwszym lepszym tle
i gorączkowe śledztwo w sprawie jedynego dostępnego w kościele gniazdka elektryczne-
go. Przyjedź do kościoła znacznie wcześniej niż młoda para (lub zajrzyj tam na dzień przed
ślubem, jeśli to tylko możliwe) i postaraj się zrobić zwiad w miejscu akcji. Dobre przygo-
towanie do sesji oznacza nie tylko profesjonalny spokój podczas fotografowania, lecz
opracowanie zawczasu kilku gotowych koncepcji na znakomite zdjęcia.
[ 152 ]
Kup książkęPoleć książkęNajprostszy efekt „najazdu kamery”
Profesjonalne zdjęcia ślubne
ROZdZIAŁ 5.
Oto bardzo popularna sztuczka, która umożliwia uzyskanie dynamicznej, wręcz kipiącej
energią kompozycji (znakomicie nadaje się do ożywiania zdjęć z parkietu sali balowej).
Mam na myśli efekt „najazdu kamery”. Wydaje się on bardzo trudny, lecz w rzeczywistości
wcale taki nie jest. Aby go wypróbować, wystarczy lampa błyskowa i obiektyw zmiennoog-
niskowy. Przygotowania do zdjęcia rozpocznij od wydłużenia czasu naświetlania do około
1/8 s (lub dłużej), a następnie zwiększ ogniskową obiektywu, by przybliżyć jedną z tańczą-
cych par. Gdy to zrobisz, naciśnij spust migawki jedną ręką i jednocześnie błyskawicznie
skróć ogniskową. Ponieważ przysłona aparatu będzie otwarta podczas ręcznej zmiany og-
niskowej obiektywu, to na zdjęciu zostanie zarejestrowany efekt nagłego oddalenia sceny,
który zostanie w pewnym momencie „zamrożony” błyskiem flesza. Kluczem do wykonania
udanego zdjęcia tego typu jest synchronizacja zmiany ogniskowej i wciśnięcia spustu
migawki. Najlepiej jeśli samodzielnie poeksperymentujesz z tego typu ujęciami, by nabrać
trochę wprawy. (Możliwość wykonywania dobrych zdjęć tego typu w pewnym sensie
zawdzięczamy fotografii cyfrowej — nieudaną fotografię można w każdej chwili skasować
i spróbować jeszcze raz, do skutku).
WEŹ ZE SOBĄ COŚ NA ZĄB
Podczas gdy wszyscy inni będą jedli, Ty będziesz musiał fotografować, nie zapomnij więc
o czymś na ząb, gdy na widok weselnych potraw zaczniesz odczuwać solidne ssanie w żo-
łądku. Najlepiej będzie, jeśli zabierzesz kilka batonów i butelkę wody mineralnej. Nawet
jeśli państwo młodzi zaproponują Ci jakiś posiłek, to zapewne nie będziesz miał czasu go
spożyć — na dużym weselu bez przerwy coś się dzieje.
[ 153 ]
Kup książkęPoleć książkęROZdZIAŁ 5.
Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. Nowe ujęcia Scotta Kelby’ego
Czarno-białe zdjęcia do albumu
Czarno-białe zdjęcia ślubne stają się coraz popularniejszym elementem modnych albu-
mów. Zdjęcia takie wykonuje się w kolorze, a następnie przekształca na czerń i biel za
pomocą programu takiego jak Adobe Photoshop. Czarno-białe fotografie podkreślają
reportażowy charakter albumu ślubnego, tworzą atrakcyjny kontrast z kolorowymi zdję-
ciami, a wiele z nich po prostu wygląda znacznie lepiej niż ich barwne pierwowzory. Jeśli
masz Photoshopa albo Lightrooma, to możesz użyć narzędzi do konwersji kolorowych
zdjęć na czerń i biel (Lightroom jest wyposażony w kilka różnych gotowych ustawień
konwersji — wystarczy je wypróbować i wybrać efekt, który Ci się spodoba). Tę operację
możesz też z powodzeniem wykonać za pomocą programu Photoshop Elements. Choć ja
także od czasu do czasu używam Photoshopa do konwersji kolorowych zdjęć na czarno-
-białe, to najczęściej posługuję się pluginem Silver Efex Pro 2 firmy Nik Software1. Korzysta
z niego większość zawodowych fotografów, których znam, bo jest po prostu fantastyczny
(i bardzo łatwy w obsłudze — pobierz 15-dniową wersję próbną tego programu ze strony
http://www.google.com/nikcollection/ i przekonaj się sam). Przygotowałem krótki film
instruktażowy przedstawiający proces wykonywania konwersji z koloru na czerń i biel —
możesz go obejrzeć na stronie http://www.kelbytraining.com/books/digphotogv2.
1 Niedawno firma Nik Software została przejęta przez Google, nadal istnieje jednak możliwość
pobierania próbnych wersji jej programów — przyp. tłum.
[ 154 ]
Kup książkęPoleć książkęProfesjonalne zdjęcia ślubne
ROZdZIAŁ 5.
Zapoznaj się z blogiem Davida Zisera
„Digital ProTalk”
Jeśli chciałbyś zająć się fotografowaniem wesel i ślubów na poważnie, to rób to, co ja: każ-
dego dnia czytaj fragment blogu Davida Zisera Digital ProTalk. Ten fotograf jest dla mnie
wyrocznią pod względem fotografi i ślubnej, a na swoim blogu dzieli się z czytelnikami nie
tylko samodzielnie opracowanymi sztuczkami, lecz udostępnia także niektóre ze swych
fenomenalnych zdjęć (w tym fotografi e o innej tematyce). Znam Davida osobiście i jest to
tak dowcipny, błyskotliwy i zajmujący człowiek, że nie sposób go nie lubić. Każdego roku
spotykamy się w kuluarach seminariów, organizowanych w ramach Photoshop World Con-
ference Expo, lecz nigdy nie miałem okazji, by posłuchać jego wykładów. Gdy to w końcu
zrobiłem (były to właściwie warsztaty praktyczne z fotografi i ślubnej, odbywające się
w prawdziwym kościele, z udziałem znakomitych modeli w roli panien i panów młodych),
byłem po prostu zachwycony. Gdy wróciłem do sali konferencyjnej, któryś z kolegów za-
pytał mnie o przebieg warsztatów. Pamiętam, że odpowiedziałem: „Ten facet uczy nie tylko
oświetlania i pozowania. Dowiesz się od niego wszystkiego, co jest niezbędne, by zacząć
zarabiać pieniądze na fotografowaniu ślubów. Wykłada wszystko tak przystępnie i z taką
swadą, że masz wrażenie, że zlecenia same będą ci się pchały do kieszeni”. Blog Davida jest
dla mnie nie tylko źródłem informacji, lecz stanowi inspirację do własnych eksperymentów.
Koniecznie zajrzyj na http://www.digitalprotalk.com. Ponadto David napisał książkę, która
dla wielu jest biblią fotografi i ślubnej, zatytułowaną Fotografi a ślubna. Emocje uchwycone
światłem (patrz rysunek). Współpracowałem z Davidem nad tą książką i uważam, że znako-
micie opisał w niej stosowane techniki i fotografi czne umiejętności.
[ 155 ]
Kup książkęPoleć książkęCZAS OTWARCIA MIGAWKI: 5 S PRZYSŁONA: F/4,8
CZAS OTWARCIA MIGAWKI: 1/200 S PRZYSŁONA: F/32
ISO: 200 OGNISKOWA: 68 MM | FOTOGRAFIK: SCOTT KELBY
ISO: 200 OGNISKOWA: 70 MM | AUTOR: SCOTT KELBY
Kup książkęPoleć książkęSekrety mistrza fotografii cyfrowej. Nowe ujęcia Scotta Kelby’ego
format
JPG, 143, 188, 189
RAW, 143, 188, 189
TIFF, 188, 189
Skorowidz
A
Adobe Photoshop, 113, 131, 143, 151, 154,
200, 216
Adobe Photoshop Elements, 154, 188, 216
Adobe Photoshop Lightroom, 67, 113, 131,
143, 151, 154, 168, 188
aparat
Canon, 14, 15, 67, 117, 123, 158, 204
matryca pełnoklatkowa, 124, 158, 210
Nikon, 12, 13, 17, 67, 117, 124, 158, 204
Sony, 67
wyświetlacz LCD, 67, 111
Aperture, 67
B
balans bieli, 116, 143, 190
Tungsten, 27
Black Dave, 27
blenda, 20, 34, 51, 71, 72, 73, 84
biała, 51, 70
czarna, 70
srebrna, 51, 70
złota, 70, 104
C
Capa Robert, 195
Color Efex Pro, 210
czas naświetlania, 16, 24, 35, 49, 56, 115, 186,
193, 214, 217, 219
nielimitowany, 118,
preselekcja, Patrz: tryb preselekcji czasu
naświetlania
D
dyfuzor, 17, 20, 21, 28, 32, 33, 212
E
ekran, 19, 144
rozpraszający, Patrz: dyfuzor
ekspozycja, 43, 48, 49, 79, 108, 115, 146, 174,
Patrz też: czas naświetlania, przysłona
kompensacja, 28, 117
F
filtr
foliowy, Patrz: filtr żelowy
neutralnie szary, 222
polaryzacyjny, Patrz: polaryzator kołowy
żelowy, 26, 28, 68, 214
żółty, 27, 214
flara, 217
[ 224 ]
Fortney Bill, 112, 121, 125
G
głębia ostrości, 56, 77, 120, 174, 177, 186
duża, 120, 208
mała, 167, 209, 215, 223
goraca stopka, 7
grip, 79
H
histogram, 196
Hobby David, 21, 28
I
IS, Patrz: system stabilizacji obrazu
ISO, 33, 49, 145, 150, 151, 169, 187, 190, 222
K
karta pamięci
kasowanie, 194
opisywanie, 202
zapasowa, 137
klips, 20, 72
kontra, 52
kurtyna czarna, Patrz: zastawka
L
lampa
błyskowa, 1, 16, 17, 32, 35, 66, 144, 146, 153
akumulator, 150
Canon, 14, 15, 17, 19, 31, 34
dodatkowa, 29, 30, 31
moc błysku, 25
Nikon, 12, 13, 19, 30, 34
odległość, 32, 33
pierścieniowa, 182
statyw, 22
synchronizacja z drugą kurtyną, 24, 28
wbudowana, 5, 10, 12, 28
zewnętrzna, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15,
studyjna, 43, 46, 50, Patrz też: oświetle-
21, 22, 23
zintegrowana, 43
nie studyjne
wyzwalanie, 44, 45
SKOROWIDZKup książkęPoleć książkęSekrety mistrza fotografii cyfrowej. Nowe ujęcia Scotta Kelby’ego
M
makrofotografia, Patrz: zdjęcia makro
McNally Joe, 81, 133, 205
mechanizm zmniejszania wibracji, 174
N
nadajnik, Patrz: transmiter
O
obiektyw
długi koniec, 83
jasność, 145, 169
makro, 174, 181, 183, 218, 221
ogniskowa, 181
o długiej ogniskowej, Patrz: teleobiek-
tyw
osłona, 197
rybie oko, 114
szerokokątny, 77, 81, 124, 208, 210, 213
zmiennoogniskowy, 153
oczy, 19
cienie, 105
czerwone, 5
ogniskowa, 77
onOne Perfect Efects, 210
ostrość
automatyczne ustawianie, 175
blokada, 191
głębia, Patrz: głębia ostrości
punkt automatycznego ustawiania, 192
oświetlenie
studyjne, 39, 46, 57, 58, 59, 61, 68, 73,
Patrz też: lampa studyjna
włosów, 29, 52, 53, 54, 98
P
panoramowanie, 217
parasol, 41, 64
pierścień pośredni, 183, 218
pilot, 118
polaryzator kołowy, 109, 112
portret, 80, 81, 92, 93, 99, 102, 152, 186, 195,
211, 212, 215, 222
grupowy, 88, 89, 90
kadrowanie, 76, 86, 87
łysiejacego mężczyzny, 98
na krześle, 101
nos, 98
o zachodzie słońca, 35, 214
oczy, Patrz: oczy
optyczne wyszczuplanie, 100
oświetlanie, 94, 95, 96, 97
podbródek, 98
starszej osoby, 98
tło, 85
[ 225 ]
uszy, 94, 98
w ujęciu pionowym, 78
w ujęciu poziomym, 82
z profilu, 82
przewód synchronizacyjny, 9
przysłona, 35, 48, 56, 77, 115, 118, 120, 167,
177, 208, 214
preselekcja, 186
R
ROBOT, 190
S
samowyzwalacz, 169, 176, 208, 209, 213
siatka kierunkowa, 55
soczewki makro, 218
Sofortbild, 67
softboks, 20, 32, 39, 39, 40, 41, 61, 64, 94, 212
ekran rozpraszajacy, 62
pierścień mocujący, 42
strip bank, Patrz: strip bank
wielkość, 47
spust migawki, 79, 176
statyw, 118, 158, 163, 169, 174, 208, 209, 210,
222
oświetleniowy, 22, 39, 72
stojak do teł, 38
Story Derrick, 148, 202
strip bank, 52, 53
studio fotograficzne, 37
system
AF, 192,
stabilizacji obrazu,
szum cyfrowy, 151, 169, 187, 204, 222
Ś
światło
modelujące, 43
modyfiator, 34
odbite, 18, 32
pilotujące, 43
rozpraszanie, 17, 18, 40, 41, 103, 216
słabe, 145
zastane, 94, 95, 96, 97, 215, 216, 222
światłomierz, 48, 49, 69
T
teleobiektyw, 83, 193, 209, 215
tło, 65, 67, 68, 85
doświetlanie, 66, 69
papierowe, 38, 212
rozmyte, 77
składane, 63
Topaz Adjust, 210
transmiter, 11, 14, 45
SKOROWIDZKup książkęPoleć książkęna uwięzi, 67
nocne, 204
portretowe, Patrz: portret
prześwietlenie, 190, 196, 217
retusz, 198
selekcja, 201
sportowe, 217
szkła, 70
ślubne, 135, 137, 138, 142, 144, 145, 146, 147,
151, 152, 153, 211
detale, 218
drabina, 141
lista, 136
panna młoda, 139, 148, 152, 223
suknia ślubna, 149
w podróży, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164,
165, 166, 167, 170
ludzie, 159, 160
moduł GPS, 168
muzeum, 169, 220
temat przewodni, 171
tło dźwiękowe, 170
wielkość, 188, 189, 190
Ziser David, 147, 148, 149, 152, 155
Zucker Monte, 97
Ż
żarówka
błyskowa, 43
modelująca, Patrz: żarówka pilotująca
pilotująca, 39
Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. Nowe ujęcia Scotta Kelby’ego
kulinarne, 167, 209, 221
kwiatów, 123, 179
makro, 173, 174, 175, 178, 179, 180, 218
oświetlenie, 180, 182
przysłona, 177
tło, 179
tryb, 190
fotografowania ciągłego, 217
manualny, 16, 53, 49, 56, 186
preselekcji
czasu naświetlania, 186, 217
przysłony, 186
programu automatycznego, 186
ręczny, Patrz: tryb manualny
U
uchwyt do aparatu, Patrz: grip
V
VR, Patrz: mechanizm zmniejszania wi-
bracji
W
wentylator, 60
wężyk spustowy, 118, 176, 208, 213, 222
Z
zastawka, 64
zbliżenia, 173
zdjęcia
biżuterii, 70, 218
czarno-białe, 154, 199, 211, 216
krajobrazowe, 107, 110, 114, 120, 121, 122,
125, 126, 128, 129, 131, 132, 165, 186, 213
burza, 118, 119
horyzont, 130, 213
kadrowanie, 131
mgła, 117
panorama, 113, 219
strumień, 109, 115
tęcza, 112
ustawianie ostrości, 120
wodospad, 127
zachód słońca, 108, 116, 222
[ 226 ]
SKOROWIDZKup książkęPoleć książkęSTRONA DO WSTAWIENIA: STR_TYT\SEKNO2_00ityt.pdf
Kup książkęPoleć książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)