Poradnik do Civilization IV przeznaczony głównie dla graczy, którzy sięgnęli do tej serii gier strategicznych po raz pierwszy. Opisano i wyjaśniono w nim najważniejsze elementy rozgrywki oraz planowanie strategii prowadzące do późniejszego zwycięstwa.
Skrócona wersja spisu treści:
-Wstęp
-[Teren] Lokalizacja miasta
-[Teren] Specjalizacja miasta a teren je otaczający
-[Teren] Ogólne uwagi dotyczące terenu
-[Teren] Ulepszenia terenu
-[Teren] Ulepszenia a specjalizacja miast
-[Miasto] Mieszkańcy
-[Miasto] Zarządzenie mieszkańcami
-[Miasto wyspecjalizowane] Podstawy
-[Miasto wyspecjalizowane] Miasto produkcyjne
-[Miasto wyspecjalizowane] Fabryka Wielkich Ludzi
-[Miasto wyspecjalizowane] Zastosowanie Wielkich Ludzi
-[Imperium] Miasta i ich koszt
-[Imperium] Ustrój Imperium - Wstęp
-[Imperium] Ustrój Imperium - Opcje polityczne
-[...] liczba wszystkich rozdziałów: 30
Informacja o grze
Kolejna odsłona kultowej serii gier strategicznych o niemal piętnastoletniej tradycji, zaprojektowana przez jednego z najlepszych designerów, jakich zrodziła matka Ziemia – Sida Meiera.
Gra Sid Meier's Civilization IV, entuzjastycznie przyjęta zarówno przez krytyków, jak i graczy, to przedstawiciel gatunku gier strategicznych. Tytuł wydany został w Polsce w 2005 roku i dostępny jest na platformie PC. Wersja językowa oficjalnie dystrybuowana na terenie kraju to: patch polonizujący.
Znajdź podobne książki
Ostatnio czytane w tej kategorii
Darmowy fragment publikacji:
Nieoficjalny poradnik GRY-OnLine do gry
Sid Meier’s
Civilization IV
autor: Łukasz „Gajos” Gajewski
(c) 2002 GRY-OnLine sp. z o.o.
Prawa do użytych w tej publikacji tytułów, nazw własnych, zdjęć, znaków towarowych i handlowych, itp.
należą do ich prawowitych właścicieli.
Sid Meier’s Civilization IV – Poradnik GRY-OnLine
S P I S T R E Ś C I
Wstęp________________________________________________________________ 3
Miasta _______________________________________________________________ 5
Lokalizacja miasta ______________________________________________________ 7
Specjalizacja miasta a teren je otaczający__________________________________ 8
Ogólne uwagi dotyczące terenu _________________________________________ 11
Ulepszenia terenu _____________________________________________________ 14
Zarządzanie miastem___________________________________________________ 17
Mieszkańcy_________________________________________________________ 17
Zarządzenie mieszkańcami ____________________________________________ 18
Zarządzanie miastami wyspecjalizowanymi _________________________________ 20
Podstawy __________________________________________________________ 20
Miasto nastawione na dochody _________________________________________ 20
Miasto produkcyjne __________________________________________________ 21
Fabryka Wielkich Ludzi _______________________________________________ 22
Zastosowanie Wielkich Ludzi ___________________________________________ 25
Zarządzanie Imperium__________________________________________________ 27
Miasta i ich koszt ____________________________________________________ 28
Ustrój Imperium ____________________________________________________ 29
Opcje polityczne_____________________________________________________ 30
Opcje prawne _______________________________________________________ 32
Organizacja pracy ___________________________________________________ 34
System ekonomiczny _________________________________________________ 36
System religijny _____________________________________________________ 38
Proponowane ustroje_________________________________________________ 40
Religia ______________________________________________________________ 42
Dyplomacja __________________________________________________________ 45
Pieniądze ____________________________________________________________ 47
Badania _____________________________________________________________ 48
Sztuka Wojny_________________________________________________________ 51
Podstawy __________________________________________________________ 53
Doświadczenie - promocje _____________________________________________ 54
Wyścig zbrojeń______________________________________________________ 55
Liderzy i ich cechy _____________________________________________________ 56
Podsumowanie________________________________________________________ 59
Wydawnictwo GRY-OnLine sp. z o.o.
ul. Królewska 57, 30-081 Kraków
tel.(+48 12) 626 12 50, fax.(+48 12) 626 12 70
Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest
zabronione bez pisemnego zezwolenia GRY-OnLine sp. z o.o.
(c) 2002 GRY-OnLine sp. z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dodatkowe informacje na temat opisywanej w tej publikacji gry znajdziecie na stronach serwisu GRY-OnLine.
www.gry-online.pl
Strona: 2
Sid Meier’s Civilization IV – Poradnik GRY-OnLine
Wstęp
Poniższy poradnik jest z założenia skierowany przede dla osób, które nie są weteranami mającymi
za sobą kilkadziesiąt gier w Cywilizację, ani dla tych, które szukają strategii doskonalej, która
pozwoli
im na 100 skuteczne podbicie świata. Założyłem, że osobami najbardziej
zainteresowanymi tego typu tekstem są przede wszystkim gracze nowi – którzy nawet jeśli znają
gry z serii Cywilizacji szukają bardziej szczegółowych porad dotyczących tej rozbudowanej strategii.
W poradniku starałem się nie powtarzać informacji z instrukcji – unikałem zamieszczania
podstawowych informacji dotyczące interface’u gry czy ogólnych prawideł rządzących grą.
Podobnie, uznałem że kopiowanie informacji z civilopedii – poza miejscami gdzie było to absolutnie
niezbędne – nie ma sensu.
Cywilizacja 4 jest grą ze swojej natury niezwykle otwartą, której przebieg każdorazowo jest inny. Z
tego względu rozmija się z celem podawanie szczegółowej strategii zwycięstwa możliwe są jedynie
sugestie i uwagi bardziej ogólnej natury.
W tej grze, bardziej niż w innych strategiach, ważne jest samodzielne wyznaczanie sobie
określonych celów – długo i średnio terminowych. Na wyższych (powyżej noble) poziomach
trudności nie będzie możliwe osiągnięcie dominacji w każdym z aspektów gry, z tego względu
kluczowe jest planowanie naszych posunięć – szczególnie, że wiele z decyzji podjętych wiele tur
wcześniej będzie znacząco wpływało na nasze realne możliwości działania.
Dobrym przykładem takiej sytuacji jest kwestia budowy Cudów Świata – każdy z nich jest
przydatny, ale nie ma co liczyć, że przy każdej grze uda nam się wybudować wszystkie.
Dobre zaplanowanie strategii (rozwój technologiczny, budowa miast, modyfikowanie terenu)
pozwoli nam na koncentrację na tych, które są dla nas najważniejsze i w konsekwencji
prześcignięcie przeciwników w najważniejszym dla nas obszarze.
Nasz cel długofalowy to rodzaj zwycięstwa, na którym chcielibyśmy się skoncentrować. Z myślą o
nim powinniśmy wybrać Przywódcę i nację nad której losami będziemy czuwać.
Realizując nasze wstępne założenie powinniśmy wyznaczać sobie cele średnio terminowe – czyli
nasze priorytety badawcze (jaka technologia jest w danym momencie dla nas najważniejsza),
Strona: 3
Sid Meier’s Civilization IV – Poradnik GRY-OnLine
rozwojowe (jakie miasta i w jaki sposób rozbudowujemy), dyplomatyczne (gdzie szukamy
przyjaciół a gdzie wrogów) itd.
O ile do Przywódcy i cywilizacji po rozpoczęciu gry jesteśmy już przywiązani, to pozostałe elementy
tej układanki mogą ulec zmianie. Może się np. okazać, że planując pokojowy rozwój i zwycięstwo
przez kulturową dominację zostaliśmy wplątani w szereg wojen, z których wyszliśmy z mało
rozwiniętymi miastami, ale z potężną i doświadczoną armią. Warto rozważyć czy nie warto
zmodyfikować naszych długofalowych planów i nie skoncentrować się na podboju i w konsekwencji
dążyć do zwycięstwa militarnego.
Podobne sytuacje mogą mieć miejsce w przypadku strategii średnio terminowych – gdy okaże się,
że nasz wróg umocnił interesujące nas miasta w ten sposób, że zdobycie ich siłą może być
niezwykle kosztowne, może lepiej będzie skoncentrować się na wojnie podjazdowej i niszczeniu
wrogiej infrastruktury (plądrowanie może drastycznie spowolnić rozwój wrogiej cywilizacji i
dodatkowo przynieść nam niemałe dochody).
Jednym słowem konieczne jest połączenie planowania i ze zdolnością do zmiany planów gdy
strategia tego wymaga. Naszym jedynym ostatecznym celem jest przecież zwycięstwo – a te
można osiągnąć na wiele sposobów.
Wiem, że powyższe słowa są nieco banalne – ale moje doświadczenie mówi, że Cywilizacja 4
bardziej niż większość znanych mi gier wymaga zaplanowanego działania– konsekwencje naszych
decyzji mogą się uwidocznić po wielu turach, a jeden popełniony w strategicznej kwestii błąd może
nas kosztować utratę zwycięstwa.
Obecna w grze, widoczna przez cały czas punktacja jest znakomitym punktem odniesienia co do
tego, jak wygląda nasza cywilizacja na tle konkurentów. Pozwala nam odczuć, że nasi przeciwnicy
nie śpią i każda stracona przez nas tura jest dla nich szansą.
W planowaniu niezwykle pomocne są zawarte w grze ekrany informujące szczegółowo o różnych
danych na temat własnego i cudzych imperiów. Ważnym krokiem do opanowania zasad rządzących
gra jest częste i uważne korzystanie z danych szczególnie z tych znajdujących się na ekranach
statystyk (f9 i f10) czy dyplomacji (f4).
W poniższym poradniku część informacji będzie się powtarzać – wynika to z samej natury gry, w
której większość poruszonych w tym tekście zagadnień jest ze sobą bezpośrednio powiązana.
I jeszcze jedna uwaga: wszystkie wartości liczbowe w tym poradniku dotyczą rozgrywki na mapie
średniej, tempo gry – standardowe. W przypadku grania na innych ustawieniach – część z nich
będzie się nieco różnić.
Strona: 4
Sid Meier’s Civilization IV – Poradnik GRY-OnLine
Miasta
Niezależnie od strategii jaką będziemy się kierować w rozgrywce niezbędne będzie stworzenie silnej
gospodarki która umożliwi nam realizację założonych celów.
Fundamentem, na którym opiera się cała machina naszego państwa są miasta wraz z otaczającymi
je terenami i wzniesionymi na nich ulepszeniami.
W Cywilizacji 4 bardzo dobrym rozwiązaniem jest specjalizacja miast – budowanie ich z założonym
już od początku określonym celem jakiemu będą służyć. Specjalizacja nie jest oczywiście
niezbędna– możliwe jest ukończenie gry budując miasta uniwersalne – ale na wyższych poziomach
trudności bardzo przydatna może być przewaga jaką dzięki niej uzyskujemy.
Musze zaznaczyć jednak iż praktyce tworzenie takich miast jest dość trudne – wymagają one
odpowiedniego terenu i nie ma co liczyć że każdą z naszych osad będzie można wyspecjalizować.
Przeważać więc będą różne hybrydy łączące cechy różnych typów – będąc wynikiem kompromisu
między warunkami naturalnymi a teoretycznymi założeniami.
Strona: 5
Sid Meier’s Civilization IV – Poradnik GRY-OnLine
Wśród możliwych specjalizacji można wyróżnić trzy podstawowe rodzaje miast:
Miasto nastawione na dochody – celem jest maksymalizacja dochodów, które w zależności od
potrzeb będziemy przeznaczać na badania naukowe lub wpływy do skarbca.
Można je dalej specjalizować w kierunku ośrodka badawczego (nauka) lub w stronę centrum
finansowego (dochody).
Miasto produkcyjne – centrum przemysłowe, miejsce gdzie będzie można produkować
najszybciej nowe oddziały i najsprawniej wznosić Cuda. Ich głównym celem będzie gwarantowanie
nam niezbędnego zaplecza produkcyjnego – przede wszystkim wykorzystywanego do produkcji
militarnej oraz do niektórych Cudów (tych których efekt nie wiąże się ściśle z miastem w którym
powstały)
Fabrykę Wielkich Ludzi – miasto nastawione na jak najczęstsze generowanie wybitnych
jednostek– możemy je specjalizować dalej, tak aby skoncentrować się na jednym z rodzajów WL.
Dodatkowo, ze względu ma dużą ilość specjalistów będą one również wytwarzać znaczną liczbę
nauki/dochodu czy kultury – w zależności od rodzaju specjalistów.
Strona: 6
Sid Meier’s Civilization IV – Poradnik GRY-OnLine
Lokalizacja miasta
Krokiem pierwszym, od którego zaczynamy, jest założenie miasta – w tym momencie decydujemy
jaki dokładnie teren będzie je otaczał, a więc de facto jaki rodzaj funkcji będzie ono pełnić
Wybierając lokalizację miasta kierujemy się najczęściej którymś z poniższych względów:
•
•
dobry teren pod rozwój – najbardziej oczywisty i najczęściej stosowany czynnik. Warto też
unikać stawiania miast nieopodal siebie. Idealną sytuacją jest gdy żadne z 17 pól
znajdujących się w zasięgu miasta nie nakłada się na zasięg innego. W praktyce czasami
będą zasadne odstępstwa od tej reguły – ale pamiętajmy iż każde „zajęte” przez inne
miasto pole ogranicza rozwój naszego.
zabezpieczenie dostępu do cennych surowców naturalnych
(przede wszystkim
strategicznych) – szczególnie ważne na początku gry – gdy pilnie potrzebujemy jakiegoś
dobra albo istnieje ryzyko że ubiegnie nasz konkurencja.
• względy militarne – właściwie położone miasto jest najskuteczniejszym punktem obronnym
– bonusy za kulturę, budynki i ewentualnie postawienie miasta na wzgórzach oraz
promocje jednostki dotyczące obrony miasta mogą uczynić z niego twierdze nie do
zdobycia.
•
ograniczanie ekspansji przeciwnika - odcinając mu możliwość dotarcia do terenów które w
ten sposób w przyszłości będziemy mogli z zająć łatwością
Strona: 7
Pobierz darmowy fragment (pdf)
Gdzie kupić całą publikację:
Aktualnie brak ofert nabycia tej publikacji drogą kupna...
Opinie na temat publikacji:
Inne popularne pozycje z tej kategorii:
Czytaj również:
Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką :