Darmowy fragment publikacji:
IDZ DO
IDZ DO
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
SPIS TREŒCI
SPIS TREŒCI
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
DODAJ DO KOSZYKA
CENNIK I INFORMACJE
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOŒCIACH
O NOWOŒCIACH
ZAMÓW CENNIK
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
Spring. Zapiski
programisty
Autorzy: Bruce A. Tate, Justin Gehtland
T³umaczenie: Piotr Rajca
ISBN: 83-246-0336-0
Tytu³ orygina³u: Spring: A Developers Notebook
Format: B5, stron: 272
Przyspiesz tworzenie aplikacji w Javie
(cid:129) Uproœæ okreœlanie zale¿noœci pomiêdzy klasami
(cid:129) Zastosuj narzêdzie Hibernate do usprawnienia komunikacji z bazami danych
(cid:129) Wykorzystaj mo¿liwoœci programowania aspektowego
Technologia J2EE mia³a w za³o¿eniu byæ prosta i szybka w u¿ytkowaniu. Praktyka
jednak okaza³a siê daleka od teorii. Mozolne tworzenie aplikacji wykorzystuj¹cych
dziesi¹tki interfejsów po³¹czonych wzajemnymi zale¿noœciami, setki deskryptorów
wdro¿enia oraz plików pomocniczych spowodowa³o, ¿e zaczêto poszukiwaæ rozwi¹zañ
alternatywnych. Jednym z nich okaza³ siê framework Spring, zyskuj¹cy coraz wiêksz¹
popularnoœæ wœród programistów Javy. Spring jest znacznie du¿o prostszy od wielu
alternatywnych rozwi¹zañ J2EE, znacznie u³atwia testowanie aplikacji, i pozwala na
usuwanie zale¿noœci z kodu oraz oddzielanie ich od serwera aplikacji. Spring umo¿liwia
równie¿ wykorzystanie programowania aspektowego.
Ksi¹¿ka „Spring. Zapiski programisty” to praktyczny przewodnik po mo¿liwoœciach
tego œrodowiska. Jeœli wolisz poznawaæ nowe zagadnienia w sposób praktyczny, a nie
wertuj¹c setki stron zape³nionych teoretycznymi wywodami, to ta ksi¹¿ka jest w³aœnie
dla Ciebie. Znajdziesz w niej omówienie zagadnieñ zwi¹zanych z samym Springiem,
wspó³pracuj¹cymi z nim narzêdziami i sposobami wykorzystania ich w procesie
tworzenia aplikacji J2EE — pocz¹wszy do graficznego interfejsu u¿ytkownika
i interfejsu sieciowego, a skoñczywszy na dostêpie do relacyjnych baz danych.
(cid:129) Tworzenie klas z zastosowaniem zale¿noœci
(cid:129) Budowanie interfejsu u¿ytkownika
(cid:129) Integrowanie JSF z frameworkiem Spring
(cid:129) Dostêp do baz danych za pomoc¹ JDBC
(cid:129) Odwzorowanie baz danych na obiekty za pomoc¹ Hibernaete
(cid:129) Obs³uga i zabezpieczanie transakcji
(cid:129) Wysy³anie i odbieranie wiadomoœci e-mail
Jeœli poszukujesz wydajniejszych metod tworzenia aplikacji J2EE, wykorzystaj
mo¿liwoœci frameworka Spring. Dziêki tej ksi¹¿ce poznasz je wszystkie.
Spis treści
Przedmowa ............................................................................................ 5
Wstęp .................................................................................................... 9
Rozdział 1. Początki ............................................................................. 17
Tworzenie dwóch klas przy wykorzystaniu zależności .......................18
Stosowanie wstrzykiwania zależności ................................................23
Automatyzacja przykładu ...................................................................28
Wstrzykiwanie zależności przy wykorzystaniu frameworka Spring ...32
Tworzenie testu ...................................................................................35
Rozdział 2. Tworzenie interfejsu użytkownika ..................................... 41
Konfiguracja Tomcata .........................................................................42
Tworzenie widoku przy wykorzystaniu Web MVC .............................46
Wzbogacanie aplikacji sieciowych ......................................................56
Testowanie ..........................................................................................65
Rozdział 3. Integracja innych klientów ................................................ 69
Tworzenie interfejsu użytkownika w oparciu o framework Struts .......70
Stosowanie JSF wraz z frameworkiem Spring .......................................83
Integracja JSF z frameworkiem Spring ...............................................92
Rozdział 4. Stosowanie JDBC ............................................................... 95
Konfiguracja bazy danych i utworzenie schematu ..............................96
Stosowanie szablonów JDBC frameworka Spring ..............................101
Wydzielanie często używanego kodu ................................................108
Stosowanie obiektów dostępowych ....................................................110
Wykonywanie testów przy użyciu szkieletu EasyMock ....................116
3
Rozdział 5. Odwzorowania obiektowo-relacyjne ................................121
Integracja frameworka iBATIS ..........................................................123
Stosowanie frameworka Spring z JDO ...............................................134
Stosowanie frameworków Hibernate oraz Spring ..............................142
Testowanie ........................................................................................150
Rozdział 6. Usługi i AOP .....................................................................151
Tworzenie usługi ...............................................................................152
Konfiguracja usługi ...........................................................................159
Stosowanie automatycznych obiektów pośredniczących ....................164
Porady operujące na wyjątkach .........................................................167
Testowanie usługi przy wykorzystaniu obiektów zastępczych ..........170
Testowanie usługi mającej efekty uboczne ........................................174
Rozdział 7. Transakcje i bezpieczeństwo ...........................................177
Programowa obsługa transakcji ........................................................178
Konfiguracja prostych transakcji .......................................................182
Transakcje obejmujące kilka baz danych ..........................................184
Zabezpieczenie serwletów aplikacji ...................................................190
Zabezpieczanie metod aplikacji .........................................................200
Tworzenie obiektu przechwytującego ułatwiającego testowanie ........206
Rozdział 8. Obsługa wiadomości i praca zdalna ................................211
Wysyłanie wiadomości poczty elektronicznej ....................................212
Praca zdalna .....................................................................................216
Stosowanie JMS .................................................................................219
Testowanie aplikacji JMS ..................................................................224
Rozdział 9. Tworzenie grubych klientów ............................................229
Zaczynamy pracę ..............................................................................229
Tworzenie widoku BikeNavigator ......................................................244
Tworzenie formularzy edytora rowerów ...........................................249
Skorowidz .........................................................................................259
4
Spis treści
ROZDZIAŁ 1.
Początki
W tym rozdziale:
(cid:22) Tworzenie dwóch klas przy wykorzystaniu zależności
(cid:22) Stosowanie wstrzykiwania zależności
(cid:22) Automatyzacja przykładu
(cid:22) Wstrzykiwanie zależności przy wykorzystaniu frameworka Spring
(cid:22) Tworzenie testu
W weekendy z wielkim zapałem oddaję się sportom ekstremalnym. We-
dług standardów właściwych dla osób przeciętnych, robiłem na rowerze
górskim naprawdę zwariowane rzeczy, a oprócz tego uwielbiam kaja-
karstwo górskie. Tylko raz znalazłem się w poważnych kłopotach. Spływa-
łem na rzece o nazwie Piedra, na której byłem po raz pierwszy, w nowym
sprzęcie i z głową naładowaną nowymi technikami. W kajakarstwie
górskim przeżycie zależy od zachowania prostoty i szybkości, a ja byłem
niepewny i wolny. Zamiast atakować rzekę, to ona zaatakowała mnie;
przepłynąłem przez trzy bystrza klasy IV i naprawdę miałem szczęście,
że wyszedłem z tego bez żadnych obrażeń.
Szybkość i prostota ma równie duże znaczenie w przypadku tworzenia
oprogramowania. Spring Framework daje mi jedno i drugie. Kupiłeś tę
książkę, więc zapewne zgadzasz się z tym stwierdzeniem. Spring, choć
jest prosty, ma bardzo duże możliwości. Ogromne. Spring pozwoli Ci na pi-
sanie aplikacji o architekturze warstwowej, w której poszczególne warstwy
17
Spring jest najpopu-
larniejszym produk-
tem z nowej grupy
tak zwanych
lekkich kontenerów.
Jeśli uwzględnimy
wszystkie wchodzą-
ce w jego skład mo-
duły, to się okaże,
że Spring nie jest aż
taki „lekki”, jednak
w tym przypadku
określenie to odnosi
się do tego wszyst-
kiego, co zazwyczaj
trzeba dodawać do
kodu umieszczanego
i wykonywanego
w kontenerze.
będę wyraźnie od siebie oddzielone. Spring sprawia, że będziesz mógł
testować tworzony kod w tak prosty i przejrzysty sposób, o jakim wcze-
śniej nawet nie mogłeś marzyć. W niniejszym rozdziale stworzysz pro-
stą aplikację, zautomatyzujesz proces jej kompilacji i przystosujesz ją do
korzystania z frameworka Spring.
Tworzenie dwóch klas
przy wykorzystaniu zależności
Wielu nauczycieli i konsultantów pisze o zależnościach jako o czymś, co
można by porównać do majonezu zbyt długo pozostawionego na słońcu.
Jednak jeśli tworzona aplikacja ma robić cokolwiek interesującego, to za-
leżności muszą się w niej pojawić. Cała sztuka polega na tym, by ziden-
tyfikować ważne zależności i obsłużyć je w odpowiedni sposób. Sposób,
w jaki rozwiążesz zależności, będzie mieć znaczący wpływ na łatwość
utrzymania aplikacji, jej rozbudowy oraz testowania. Podczas lektury
niniejszej książki napiszesz system rezerwacji rowerów górskich. Sklep
sportowy mógłby korzystać z takiego systemu do rezerwacji i wypożyczania
rowerów. Zaczniemy od najprostszych rozwiązań, w których wszystkie
zależności będą określone na stałe w kodzie; w ten sposób będziemy mogli
się upewnić, że używana infrastruktura działa poprawnie. Następnie roz-
luźnimy powiązania za pomocą frameworka Spring i stopniowo będzie-
my dodawać do naszej aplikacji trwałość, warstwę prezentacji sieciowej,
deklaratywne transakcje i kilka innych usług.
Dla mnie tworzenie przy wykorzystaniu frameworka Spring ma charakter
iteracyjny. Najbliższych kilka ćwiczeń jest poświęconych powolnemu
przygotowywaniu infrastruktury. W pierwszym upewnimy się, że dys-
ponujemy poprawnie skonfigurowanym oraz działającym środowiskiem
Javy i zaczniemy tworzyć podstawowy model aplikacji. Każdy z kilku
pierwszych przykładów jest poświęcony niewielkiemu fragmentowi śro-
dowiska, co ułatwi nam rozwiązywanie ewentualnych problemów, gdyby
jakieś się pojawiły.
18
Rozdział 1: Początki
Jak to osiągnąć?
Zaczniemy od dwóch klas umieszczonych w jednym katalogu. Pierwsza
z nich będzie reprezentować rower górski, a druga rejestr, w którym będą
przechowywane informacje o wszystkich rowerach. Tę drugą klasę na-
zwiemy fasadą. Informacje o posiadanych rowerach będą podawane
w konstruktorze fasady, a następnie wyświetlane przy wykorzystaniu
trzeciej, bardzo prostej klasy.
Klasa Bike, reprezentująca rower, została przedstawiona na listingu 1.1.
Listing 1.1. Bike.java
public class Bike {
private String manufacturer;
private String model;
private int frame;
private String serialNo;
private double weight;
private String status;
public Bike() {}
public Bike(String manufacturer, String model, int frame, String
serialNo, double weight, String status) {
this.manufacturer = manufacturer;
this.model = model;
this.frame = frame;
this.serialNo = serialNo;
this.weight = weight;
this.status = status;
}
public String toString() {
return Rower : +
producent -- + manufacturer +
: model -- + model +
: rama -- + frame +
: numer seryjny -- + serialNo +
: waga -- + weight +
: status -- + status +
.
; }
public String getManufacturer() { return manufacturer; }
public void setManufacturer(String manufacturer) {
this.manufacturer = manufacturer;
}
Tworzenie dwóch klas przy wykorzystaniu zależności
19
public String getModel() { return model; }
public void setModel(String model) { this.model = model; }
public int getFrame() { return frame; }
public void setFrame(int frame) { this.frame = frame; }
public String getSerialNo() { return serialNo; }
public void setSerialNo(String serialNo) { this.serialNo = serialNo; }
public double getWeight() { return weight; }
public void setWeight(double weight) { this.weight = weight; }
public String getStatus() { return status; }
public void setStatus(String status) { this.status = status; }
}
Listing 1.2 przedstawia fasadę.
Listing 1.2. RentABike.java
import java.util.Iterator;
import java.util.List;
import java.util.ArrayList;
public class RentABike {
private String storeName;
final List bikes = new ArrayList();
public RentABike(String storeName) {
this.storeName = storeName;
bikes.add(new Bike( Shimano , Roadmaster , 20, 11111 , 15,
Dobry ));
bikes.add(new Bike( Cannondale , F2000 XTR , 18, 22222 ,12,
Doskonały ));
bikes.add(new Bike( Trek , 6000 , 19, 33333 , 12.4,
Dobry ));
}
public String toString() { return RentABike: + storeName; }
public List getBikes() { return bikes; }
public Bike getBike(String serialNo) {
Iterator iter = bikes.iterator();
while(iter.hasNext()) {
Bike bike = (Bike)iter.next();
if(serialNo.equals(bike.getSerialNo())) return bike;
20
Rozdział 1: Początki
Klasa RentABike
jest zależnością.
W przypadku sto-
sowania takiego
stylu programowa-
nia zależności są
podawane na stałe,
co zwiększa stopień
wzajemnego powią-
zania fasady i wido-
ku. Framework
Spring pomoże
nam wyeliminować
zależności
takiego typu.
}
return null;
}
}
I w końcu kod zamieszczony na listingu 1.3 przedstawia widok.
Listing 1.3. CommandLineView.java
import java.util.Iterator;
public class CommandLineView {
private RentABike rentaBike;
public CommandLineView() {rentaBike = new RentABike( Rowery Bruce a );}
public void printAllBikes() {
System.out.println(rentaBike.toString());
Iterator iter = rentaBike.getBikes().iterator();
while(iter.hasNext()) {
Bike bike = (Bike)iter.next();
System.out.println(bike.toString());
}
}
public static void main(String[] args) {
CommandLineView clv = new CommandLineView();
clv.printAllBikes();
}
}
Teraz możesz już skompilować aplikację, używając następującego polecenia:
C:PozyczRowerAppsrc javac -d ..out *.java
Katalog wynikowy będzie teraz zawierać skompilowane pliki klas:
Katalog: C:PozyczRowerAppout
2005-12-27 08:17 DIR .
2005-12-27 08:17 DIR ..
2005-12-27 08:17 1 753 Bike.class
2005-12-27 08:17 1 442 RentABike.class
2005-12-27 08:17 937 CommandLineView.class
Aplikację możesz uruchomić w następujący sposób:
C:PozyczRowerAppout java CommandLineView
RentABike: Rowery Bruce a
Rower : producent -- Shimano
: model -- Roadmaster
: rama -- 20
: numer seryjny -- 11111
: waga -- 15.0
: status -- Dobry.
Tworzenie dwóch klas przy wykorzystaniu zależności
21
Rower : producent -- Cannondale
: model -- F2000 XTR
: rama -- 18
: numer seryjny -- 22222
: waga -- 12.0
: status -- Doskonały.
Rower : producent -- Trek
: model -- 6000
: rama -- 19
: numer seryjny -- 33333
: waga -- 12.4
: status -- Dobry.
Podstawowy
wzorzec projektowy
stosowany we
frameworku Spring
oraz innych lekkich
kontenerach, bazuje
na zmniejszeniu
stopnia powiązań
pomiędzy
zależnościami.
Jak to działa?
Nic dobrego. Nasz aktualny projekt jest bardzo prosty, lecz jednocześnie
wszystkie powiązania są określone na stałe. Od razu można wskazać kilka
wad takiego rozwiązania:
• Warstwa fasady (RentABike) w statyczny sposób tworzy rowery do-
stępne w sklepie, a zatem, za każdym razem, gdy pojawi się jakiś
nowy rower (ech!), bądź też gdy użytkownik „skasuje” jakiś rower
(co za pech!), konieczne będzie wprowadzanie odpowiednich zmian
w kodzie.
• Także przetestowanie modelu będzie kłopotliwe, gdyż zbiór rowerów
jest stały i niezmienny.
• Interfejs użytkownika oraz fasada są ze sobą ściśle powiązane. Można
wskazać podaną na stałe zależność pomiędzy warstwą fasady i in-
terfejsem użytkownika.
• Kod źródłowy nie jest w żaden sposób zorganizowany, a proces kom-
pilacji aplikacji nie jest zautomatyzowany.
Jednak teraz chcemy wprowadzić pewne ułatwienia, by poprawić dzia-
łanie środowiska Javy, tworząc jednocześnie podwaliny naszej aplikacji.
W następnym przykładzie rozdzielimy poszczególne warstwy aplikacji
i zautomatyzujemy proces jej kompilacji.
22
Rozdział 1: Początki
A co z…
… przygotowaniem tego całego burrito raz a dobrze? Możesz zdecydo-
wać, by jednocześnie zainstalować Spring, Hiberanate, Javę, Ant oraz
JUtil. Jednak z własnego doświadczenia mogę stwierdzić, że zajmując się
kolejno każdym zagadnieniem z osobna, w rzeczywistości oszczędzamy
czas; zwłaszcza jeśli tworzymy podstawy środowiska pracy. Kiedy wszyst-
kie narzędzia zostaną już zainstalowane i będą działać poprawnie, będziesz
mógł połączyć kilka czynności.
Stosowanie wstrzykiwania zależności
Kiedy zaczynam tworzyć aplikację, zazwyczaj jej poszczególne elementy
są ze sobą ściśle powiązane. Nie ma w tym nic złego. W każdej chwili
mogę to zmienić w późniejszych etapach pracy. W niniejszym przykła-
dzie zmienię strukturę aplikacji w taki sposób, aby współpracowała
z frameworkiem Spring w przypadku, gdy zostanie on wykorzystany.
W tym celu dodam do warstwy fasady interfejs, aby mogła ona imple-
mentować kilka różnych strategii.
Pierwszym krokiem podczas poznawania frameworka Spring jest po-
znanie wzorca wstrzykiwania zależności (ang. dependency injection).
Nie jest on skomplikowany, choć ma kluczowe znaczenie. Jest on na tyle
odmienny od standardowo przyjętego sposobu kodowania, że zapewne
będziesz chciał zanotować sobie skrócone informacje na jego temat.
Rysunek 1.1 przedstawia klienta i serwer przygotowane do wykorzysta-
nia techniki wstrzykiwania zależności. Klient używa innej klasy, którą
będziemy nazywali usługą. Klient posiada właściwość, a w niej można
zapisać referencję do usługi. Usługa jest z kolei reprezentowana przez
interfejs, co sprawia, że klient nie zna jej faktycznej implementacji.
Niemniej jednak taki kod nie cechuje się niskim stopniem powiązań —
wciąż w jakiś sposób musimy utworzyć usługę. Dzięki wstrzykiwaniu
zależności jakieś dodatkowe narzędzie, nazywane asemblerem lub kon-
tenerem, odpowiada za utworzenie zarówno klienta, jak i usługi, a na-
stępnie określa wartość właściwości aService (będącej referencją do
obiektu typu Service stanowiącego implementację usługi), spełniając tym
samym wymagane zależności.
Wiele osób, gdy po
raz pierwszy styka
się z wstrzykiwa-
niem zależności,
dziwi się: „O co tyle
hałasu?”. Jednak
kiedy zaczną uży-
wać tej techniki,
po pewnym czasie
zrozumieją, iż ta
prosta zmiana
może w ogromnym
stopniu poprawić
tworzony kod
i ułatwić utrzymanie
aplikacji.
Stosowanie wstrzykiwania zależności
23
Rysunek 1.1. Klient używa usługi reprezentowanej przez interfejs
Prawdopodobnie już zdarzało Ci się stosować taki sposób kodowania.
Jednak dopiero teraz, kiedy wykorzystamy framework, który w spójny spo-
sób używa tego modelu programowego w obrębie całej aplikacji, przeko-
namy się, jak duże możliwości on zapewnia. Kod składający się z luźno
powiązanych komponentów jest znacznie prostszy do testowania, utrzy-
mania i zrozumienia.
Jak to zrobić?
Aby stosować ten model projektowy, wcale nie trzeba korzystać z lek-
kich kontenerów. W celu rozdzielenia elementów programu przy wyko-
rzystaniu wstrzykiwania zależności należy wykonać trzy czynności:
1. Stworzyć interfejs, który będzie reprezentować usługę.
2. Dodać do klienta właściwość odwołującą się do usługi.
3. Przy wykorzystaniu dodatkowego frameworka lub własnego kodu
stworzyć usługę i przypisać odpowiednią wartość właściwości klienta.
Pierwszym krokiem jest wydzielenie interfejsu. Teraz zmienimy nazwę
pliku, definicji klasy oraz konstruktora RentABike na ArrayListRentABike
(listing 1.4) i stworzymy interfejs (listing 1.5).
Listing 1.4. ArrayListRentABike.java (wcześniej RentABike.java)
import java.util.List;
import java.util.ArrayList;
import java.util.Iterator;
public class ArrayListRentABike implements RentABike {
private String storeName;
final List bikes = new ArrayList();
public ArrayListRentABike(String storeName) {
this.storeName = storeName;
bikes.add(new Bike( Shimano , Roadmaster , 20, 11111 , 15,
24
Rozdział 1: Początki
Dobry ));
bikes.add(new Bike( Cannondale , F2000 XTR , 18, 22222 ,12,
Doskonały ));
bikes.add(new Bike( Trek , 6000 , 19, 33333 , 12.4,
Dobry ));
}
public ArrayListRentABike() {
this( Rowery Bruce a );
}
public void setStoreName(String storeName) { this.storeName =
storeName; }
public String getStoreName() { return this.storeName; }
public String toString() { return RentABike: + storeName; }
public List getBikes() { return bikes; }
public Bike getBike(String serialNo) {
Iterator iter = bikes.iterator();
while(iter.hasNext()) {
Bike bike = (Bike)iter.next();
if(serialNo.equals(bike.getSerialNo())) return bike;
}
return null;
}
}
Listing 1.5. RentABike.java
import java.util.*;
public interface RentABike {
List getBikes();
Bike getBike(String serialNo);
}
Kolejnym elementem programu jest widok, przedstawiony na listingu
1.6. Warto zauważyć, że wydzieliliśmy metody, które wyświetlają in-
formacje o rowerze w wierszu poleceń. Dodaliśmy także do widoku wła-
ściwość, w której można zapisać obiekt typu RentABike.
Listing 1.6. CommandLineView.java
import java.util.*;
public class CommandLineView {
private RentABike rentaBike;
public CommandLineView() {}
public void setRentaBike(RentABike rentaBike) {
Teraz będziemy
mogli zobaczyć
usługę RentABike
udostępnioną
w formie właściwo-
ści. Nieco później jej
wartość zostanie
określona przez
framework Spring.
Stosowanie wstrzykiwania zależności
25
this.rentaBike = rentaBike;
}
public RentABike getRentaBike() { return this.rentaBike; }
public void printAllBikes() {
System.out.println(rentaBike.toString());
Iterator iter = rentaBike.getBikes().iterator();
while(iter.hasNext()) {
Bike bike = (Bike)iter.next();
System.out.println(bike.toString());
}
}
}
Tutaj możemy
zaobserwować
działanie wstrzyki-
wania zależności.
Dodatkowy kod,
w tym przypadku
napisany przez nas,
tworzy oba obiekty
i wstrzykuje referen-
cję typu RentABike
do obiektu widoku.
Ostatnim elementem aplikacji jest asembler, który tworzy wszystkie obiekty
i określa wartość właściwości (listing 1.7).
Listing 1.7. RentABikeAssembler.java
public class RentABikeAssembler {
public static final void main(String[] args) {
CommandLineView clv = new CommandLineView();
RentABike rentaBike = new ArrayListRentABike( Rowery Bruce a );
clv.setRentABike(rentaBike);
clv.printAllBikes();
}
}
Teraz można skompilować aplikację, wykonując następujące polecenie:
C:PozyczRowerAppsrc javac -d ..out *.java
Katalog wynikowy będzie zawierać następujące, skompilowane pliki klas:
Katalog: C:PozyczRowerAppout
2005-12-31 15:28 DIR .
2005-12-31 15:28 DIR ..
2006-01-02 15:02 1 737 Bike.class
2006-01-02 15:02 1 477 ArrayListRentABike.class
2006-01-02 15:02 186 RentABike.class
2006-01-02 14:58 944 CommandLineView.class
2006-01-02 14:58 496 RentABikeAssembler.class
Aplikację można uruchomić w następujący sposób:
C:PozyczRowerAppout java RentABikeAssembler
RentABike: Rowery Bruce a
Rower : producent -- Shimano
: model -- Roadmaster
: rama -- 20
: numer seryjny -- 11111
26
Rozdział 1: Początki
: waga -- 15.0
: status -- Dobry.
Rower : producent -- Cannondale
: model -- F2000 XTR
: rama -- 18
: numer seryjny -- 22222
: waga -- 12.0
: status -- Doskonały.
Rower : producent -- Trek
: model -- 6000
: rama -- 19
: numer seryjny -- 33333
: waga -- 12.4
: status -- Dobry.
Jak to działa?
Właśnie zobaczyłeś przykład wstrzykiwania zależności poza środowi-
skiem lekkiego kontenera. Choć środowiska twórców i użytkowników
lekkich kontenerów robią wiele hałasu w związku z wstrzykiwaniem
zależności, to jednak pomysły leżące u podstaw tego rozwiązania są cał-
kiem proste. Pisząc programy, należy używać interfejsów, a zależności
nie określać samemu, lecz przy wykorzystaniu dodatkowego narzędzia.
W naszych przykładach, asemblery zastąpimy w końcu frameworkiem
Spring. Kiedy to się stanie, framework będzie samodzielnie wywoływać
konstruktory używanych obiektów i określać występujące pomiędzy nimi
zależności. Niemniej jednak na razie musimy poświęcić tej wersji apli-
kacji nieco więcej uwagi.
A co z…
… lokalizatorami usług lub obiektami fabrykującymi? Oczywiście wstrzy-
kiwanie zależności nie jest jedynym sposobem rozwiązywania zależności
występujących pomiędzy obiektami. W rzeczywistości nie jest to jedyny
dobry sposób rozwiązywania tego problemu. Osoby korzystające z tech-
nologii J2EE wykorzystują zazwyczaj lokalizatory usług (ang. service
locators). Używając tego wzorca (przedstawionego na rysunku 1.2), można
przedstawić zależność w formie interfejsu, zarejestrować ją w słowniku,
a następnie odszukać przy wykorzystaniu dodatkowej klasy pomocniczej
nazywanej lokalizatorem (ang. locator). Nie jest to wcale złe rozwiązanie.
Stosowanie wstrzykiwania zależności
27
Rysunek 1.2. Aplikacje J2EE zarządzają zależnościami przy wykorzystaniu
lokalizatorów usług
Strategia wstrzykiwania zależności pozwala na zastosowanie spójnego
rozwiązania i całkowite oddzielenie zależności od tworzonej aplikacji.
W dalszej części rozdziału przekonasz się, w jaki sposób rozwiązanie to
może pomóc w testowaniu aplikacji i tworzeniu programów zapewniają-
cych dużą łatwość utrzymania i konfiguracji.
W rzeczywistości wcześniejsze lekkie kontenery, takie jak Avalon, wy-
korzystywały właśnie to rozwiązanie. Większość nowoczesnych konte-
nerów udostępnia mechanizmy służące do wyszukiwania zależności, choć
zazwyczaj preferowane są inne sposoby ich rozwiązywania.
Automatyzacja przykładu
Najwyższy czas na małe porządki. Aby móc pójść dalej, konieczne jest
zastosowanie automatyzacji. Prawdopodobnie używasz już programu
Ant. Stanowi on standaryzowany sposób organizacji wszystkich zadań,
jakie należy wykonać w celu skompilowania i przygotowania aplikacji.
Jeśli jeszcze nie używasz tego programu, to będziesz musiał zacząć.
Ant stał się wszechobecny. Aby móc posługiwać się narzędziami pro-
gramistycznymi języka Java, konieczne będzie postanie używanego przez
nie „języka”. Nie mamy zamiaru zamieszczać w tym rozdziale uzasad-
nienia, dlaczego warto korzystać z programu Ant, gdyż zapewnie i tak
już wiele na ten temat czytałeś.
28
Rozdział 1: Początki
Jak to zrobić?
Nie ma potrzeby pobierania pakietu instalacyjnego programu Ant —
można wykorzystać ten, który jest dostępny wraz z frameworkiem Spring
(http://springframework.org/). W celu wykonania wszystkich przykładów
zamieszczonych w tej książce będziesz potrzebował frameworka Spring
w wersji 1.1 lub późniejszej. Podczas jego instalacji należy postępować
zgodnie z zaleceniami dotyczącymi używanego systemu operacyjnego.
Kolejnym krokiem po zainstalowaniu frameworka Spring będzie zorga-
nizowanie takiej struktury katalogów, która będzie wygodna zarówno dla
frameworka Spring, jak i dla tworzonej aplikacji. Zalecamy zastosowa-
nie takiej samej organizacji, jaka została użyta w przykładowej aplikacji
dostarczanej wraz z frameworkiem Spring, dzięki czemu zyskamy możli-
wość przeanalizowania gotowego, działającego przykładu. Poniżej przed-
stawiliśmy listę katalogów, z których będziemy korzystać:
src
W tym katalogu przechowywane są wszystkie kody źródłowe apli-
kacji. Jak zwykle struktura podkatalogów umieszczonych wewnątrz
tego katalogu powinna odpowiadać strukturze pakietów.
test
W tym katalogu przechowywane są wszystkie testy modułów. Więcej
informacji dotyczących JUnit można znaleźć w ostatnim ćwiczeniu
zamieszczonym pod koniec tego rozdziału.
db
W tym katalogu umieszczane są wszelkie zasoby związane z bazami
danych — skrypty, konfiguracje oraz kody. Niektóre z nich będą pli-
kami konfiguracyjnymi, inne plikami pomagającymi stworzyć bazę
danych o odpowiedniej strukturze, a jeszcze inne pozwolą na zapi-
sanie w bazie informacji testowych. Jeśli nasza aplikacja ma współ-
pracować z kilkoma różnymi bazami danych, to dla każdej z tych baz
w katalogu db zostanie utworzony odrębny podkatalog.
Automatyzacja przykładu
29
war
Plik war jest typową jednostką wdrażania aplikacji sieciowych. Jeśli
używasz kontenera J2EE lub kontenera serwletów, takiego jak Tomcat,
to w tym katalogu będzie umieszczany plik konfiguracyjny web.xml.
W tym katalogu będą umieszczane także pliki konfiguracyjne uży-
wane przez framework Spring. Informacje o plikach konfiguracyjnych
Springa zostały podane w ćwiczeniach zamieszczonych w dalszej
części książki.
Na początek rozmieść pliki wchodzące w skład naszej aplikacji w nastę-
pujący sposób:
• Plik RentABike.java — w katalogu src, w podkatalogach odpowia-
dających strukturze pakietów.
• Plik ArrayListRentABike.java — w katalogu src wraz z plikiem
RentABike.java.
• Plik Bike.java — w katalogu src wraz z plikiem RentABike.java.
• Plik CommandLineView.java — w katalogu src wraz z plikiem
RentABike.java.
W końcu będzie Ci potrzebny skrypt programu Ant, który należy umie-
ścić w głównym katalogu projektu. Listing 1.8 przedstawia skrypt od któ-
rego zaczniemy:
Listing 1.8. build.xml
?xml version= 1.0 ?
project name= RentABike default= compile basedir= .
property name= src.dir value= src /
property name= test.dir value= test /
property name= war.dir value= war /
property name= class.dir value= ${war.dir}/WEB-INF/classes /
target name= init
mkdir dir= ${class.dir} /
/target
target name= compile depends= init
description= Compiles all source code.
javac srcdir= ${src.dir} destdir= ${class.dir} /
/target
To właśnie w tym
pliku przekażesz
programowi Ant
informacje dotyczą-
ce położenia plików
klas wchodzących
w skład aplikacji.
Można je dołączyć
do pliku war aplikacji
lub wskazać bezpo-
średnio ich wersje
instalacyjne i poin-
formować użyt-
kowników, jakie
pliki muszą wdrożyć.
30
Rozdział 1: Początki
target name= clean description= Erases contents of classes dir
delete dir= ${class.dir} /
/target
/project
W celu wykonania powyższego skryptu programu Ant należy przejść do
katalogu o nazwie C:PozyczRowerApp i wydać następujące polecenie:
C:PozyczRowerApp ant
Buildfile: build.xml
init:
[mkdir] Created dir: C:PozyczRowerAppwarWEB-INFclasses
compile:
[javac] Compiling 5 source files to C:PozyczRowerAppwar
WEB-INFclasses
BUILD SUCCESSFUL
Total time: 2 seconds
Jak to działa?
Program Ant przygotował aplikację w jednym, zautomatyzowanym kroku.
Jak na razie nie jest to co prawda wielkim ułatwieniem, jednak znacze-
nie tej automatyzacji będzie stopniowo rosło, wraz ze wzrostem stopnia
złożoności poszczególnych czynności wykonywanych w ramach kom-
pilacji i przygotowywania aplikacji. Później będziesz chciał, by system
samoczynnie wykonywał testy modułów, dodawał operacje związane
z prekompilacją, takie jak wzbogacenie kodów bajtowych przez JDO (patrz
rozdział 5.) lub kopiował pliki konfiguracyjne w odpowiednie miejsca.
Można także wykonywać zadania specjalne w celu zainicjowania bazy
danych lub wdrożenia pliku war na serwer aplikacji.
A co z…
… faktem, że niektóre zintegrowane środowiska programistyczne w ogóle
nie muszą korzystać z programu Ant? Jeśli chcesz używać takich śro-
dowisk programistycznych i nie przejmować się programem Ant, to bę-
dziesz musiał upewnić się, że:
• Kod będzie rozmieszczony w katalogach o takiej samej strukturze
jak zastosowana przez nas, by nie pojawiły się żadne problemy z pa-
kietami.
Właśnie to nazy-
wam automatyza-
cją. Ograniczyliśmy
całkowitą liczbę
klawiszy, jakie nale-
ży nacisnąć w celu
skompilowania
i przygotowania
aplikacji — w tym
momencie cały
proces wymaga
naciśnięcia dokładnie
czterech klawiszy.
Szczerze mówiąc,
budujemy tę aplika-
cję w zintegrowa-
nym środowisku
programistycznym
o nazwie IDEA,
stworzonym przez
firmę JetBrains.
Według nas dyspo-
nuje ono najlepszymi
dostępnymi możli-
wościami refakto-
ringu. Ale się nie
przejmuj — każdą
prezentowaną wer-
sję aplikacji testo-
waliśmy także
przy wykorzystaniu
skryptów
programu Ant.
Automatyzacja przykładu
31
• Zintegrowane środowisko programistyczne będzie miało dostęp do
wszystkich plików .jar, z których będziemy korzystać.
• W dalszych rozdziałach będziesz musiał znaleźć sposób wdrażania
i uruchamiania aplikacji sieciowej, oraz wykonywania testów JUnit.
Od tej chwili aż do końca książki będziemy informować, kiedy konieczne
będzie dodanie nowego katalogu, wykonanie aplikacji lub udostępnienie
nowej biblioteki. Nie będziemy jednak opisywać, jak należy to zrobić, za-
kładając, że będziesz w stanie wykorzystać do tego celu możliwości używa-
nego środowiska programistycznego lub będziesz wiedzieć, jak to uczy-
nić bezpośrednio w skrypcie programu Ant.
Wstrzykiwanie zależności
przy wykorzystaniu frameworka Spring
Już niemal przygotowaliśmy naszą aplikację do zastosowania frame-
worka Spring. Czas go pobrać i użyć. W tym ćwiczeniu zastąpimy obiekt
RentABikeAssembler frameworkiem Spring.
Kiedy zacząłem używać Springa zamiast J2EE, moje życie się odmieniło.
Stałem się znacznie bardziej produktywny. Okazało się, że pisanie kodu
łatwiej stało się dla mnie łatwiejsze, a tworzony przeze mnie kod jest
łatwiejszy do zrozumienia dla moich klientów. Z kolei uproszczenie kodu
niejednokrotnie pozwalało na jego szybsze działanie. Poza tym wprowa-
dzanie jakichkolwiek zmian w kodzie stało się nieporównanie łatwiejsze.
W rzeczywistości napisałem książkę o znaczeniu i zaletach lekkich fra-
meworków takich jak Spring; nosi ona nazwę Better, Faster, Lighter Java
i została wydana przez wydawnictwo O’Reilly.
Jak to zrobić?
W pierwszej kolejności należy pobrać pakiet instalacyjny frameworka
Spring. Można go znaleźć na witrynie http://springframework.org/. Stamtąd
należy przejść na witrynę Sourceforge, na której można znaleźć wersję
frameworka dostosowaną do używanego systemu operacyjnego (podczas
pisania niniejszej książki używaliśmy wersji Spring 1.1). Następnie trzeba
32
Rozdział 1: Początki
dodać do projektu nowy katalog — warWEB-INFlib — i umieścić w nim
biblioteki frameworka Spring (całą zawartość katalogu dist dostępnego
w pakiecie instalacyjnym frameworka Spring).
Modyfikacja poprawnie zaprojektowanej aplikacji bazującej na zwyczaj-
nych, starych obiektach Javy — w skrócie POJO (ang. Plain Old Java
Objects) — i przystosowanie jej do korzystania z frameworka Spring nie
przysparza najmniejszych problemów. Wszystko sprowadza się do wy-
konania poniższych czynności:
• Zmodyfikowania kodu tak, aby korzystał ze wstrzykiwania zależności.
Obiekty modelu są komponentami, a usługi — aspektami. Zazwy-
czaj jednak będziesz używał jedynie komponentów.
• Usunięcia kodu, który tworzy obiekty i rozwiązuje zależności.
• Napisania pliku konfiguracyjnego opisującego używane komponenty
i aspekty.
• Odwołania się do napisanego kodu za pośrednictwem frameworka
Spring.
Ponieważ poszczególne elementy naszej aplikacji są już przygotowane
do wykorzystania wstrzykiwania zależności, zatem zastosowanie fra-
meworka Spring będzie łatwym ćwiczeniem. Po prostu zastąpimy nasz
asembler wersją korzystającą z frameworka i stworzymy plik konfigu-
racyjny, który zostanie umieszczony w katalogu warWEB-INF.
Plik konfiguracyjny został przedstawiony na listingu 1.9.
Listing 1.9. RentABike-context.xml
?xml version= 1.0 ?
!DOCTYPE beans PUBLIC -//SPRING//DTD BEAN//EN
http://www.springframework.org/dtd/spring-beans.dtd
beans
bean id= rentaBike class= com.springbook.ArrayListRentABike
property name= storeName value Rowery Bruce a /value /property
/bean
bean id= commandLineView class= com.springbook.CommandLineView
property name= rentaBike ref bean= rentaBike / /property
/bean
/beans
Wstrzykiwanie zależności przy wykorzystaniu frameworka Spring
33
Aby uruchomić skrypt przygotowujący aplikację, należy przejść do ka-
talogu PozyczRowerApp i wydać następujące polecenie:
C:PozyczRowerAppant
Buildfile: build.xml
init:
[mkdir] Created dir: C:PozyczRowerAppwarWEB-INFclasses
compile:
[javac] Compiling 5 source files to C:PozyczRowerAppwarWEB-
INFclasses
BUILD SUCCESSFUL
Total time: 2 seconds
Na listingu 1.10 został przedstawiony nowy asembler, który zastąpił
wcześniejszą klasę RentABikeAssembler.
Listing 1.10. RentABikeAssembler.java
package com.springbook;
import org.springframework.context.support.ClassPathXmlApplicationContext;
public class RentABikeAssembler {
public static final void main(String[] args) {
ClassPathXmlApplicationContext ctx = new
ClassPathXmlApplicationContext( RentABike-context.xml );
CommandLineView clv =
(CommandLineView)ctx.getBean( commandLineView );
clv.printAllBikes();
}
}
Jak to działa?
Być może drapiesz się po głowie i zastanawiasz, co w tym wszystkim
jest takiego niezwykłego. Jednak te niewielkie zmiany architektury będą
miały znaczący wpływ na cykl życia aplikacji. Korzyści wynikające z ich
wprowadzenia można zauważyć niemal od razu. Nie będę Cię zanudzać
i opisywać ich dokładnie. Zamiast tego napiszę o tym, co się dzieje w ukry-
ciu — w sposób niezauważalny dla programisty.
34
Rozdział 1: Początki
A co z…
… Pico, Hive Mind oraz Avalonem? To wszystko są lekkie kontenery.
Każdy z nich ma swoje silne i słabe punkty. Ani Avalon, ani Hive Mind
nie uzyskały na tyle dużej masy krytycznej, abyś chciał myśleć o ich
zastosowaniu, zwłaszcza jeśli chcesz używać usług, które są w stanie
współdziałać ze sobą. Obecnie największe udziały w rynku mają frame-
worki Spring oraz Pico. Programiści poszukujący samodzielnego konte-
nera zazwyczaj decydują się na wykorzystanie Pico, jednak Spring po-
siada najbardziej rozbudowane i kompletne usługi dodatkowe, takie jak
deklaratywne transakcje i bogate strategie zapewniania trwałości.
Tworzenie testu
Każdy z rozdziałów niniejszej książki zostanie zakończony stworzeniem
testu. Prawdę mówiąc, jeśli jesteś programistą, który głęboko wierzy w pi-
sanie programów w oparciu o testy, to testy modułów powinieneś tworzyć
w pierwszej kolejności. Wielu z Was kupiło tę książkę, gdyż Spring jest
w stanie poprawić łatwość testowania aplikacji. W zasadzie poprawa
możliwości testowania od samego początku stanowiła jedno z podsta-
wowych założeń architektury frameworka Spring.
Automatyzacja testów da Ci większą pewność co do tego, że Twój kod
działa poprawnie, a co więcej, że będzie działać poprawnie także po
wprowadzeniu zmian. W rzeczywistości wszyscy Twoi szefowie czytają
te same książki, które informują, że utrzymywanie dużych zespołów te-
stujących jest kosztowne. My musimy przejąć tę pałeczkę. Nie ma żadnego
efektywnego sposobu testowania, który by nie korzystał z automatyzacji.
Niemniej jednak istnieje pewnie poważny problem. Wiele spośród obecnie
stosowanych architektur, takich jak EJB oraz Struts, raczej nie ułatwiają
testowania. Ich czas ładowania jest długi, a tworzenie obiektów zastęp-
czych (ang. mock objects) jest trudne.
Jednak Spring diametralnie zmienia tę sytuację. Każdy obiekt może być
wykorzystany poza środowiskiem kontenera. Co więcej, ze względy na
to, że kontener jest taki „lekki”, koszty związane z jego uruchamianiem
Tworzenie testu
35
są pomijalnie małe. To niezwykle duża zaleta, zwłaszcza jeśli musimy
testować tworzony kod. W końcu Spring zachęca i wspiera model pro-
gramowania o bardzo słabych powiązaniach pomiędzy komponentami.
Jak to zrobić?
Test modułu (test jednostkowy, ang. unit test) można sobie wyobrazić
jako kolejnego klienta aplikacji. Testy przyjmują pewne założenia odno-
śnie warunków, jakie powinny być spełnione w przypadku, gdy aplika-
cja będzie działać poprawnie. Na przykład, jeśli dodajesz obiekt do listy,
to jej wielkość powinna się zwiększyć o jeden. Następnie test można
wykonać samodzielnie podczas dodawania do kodu kolejnej funkcji,
bądź też, podczas testowania starego kodu. Testy można także wykonywać
jako jeden z elementów całego procesu kompilacji i przygotowywania
aplikacji. W takim przypadku, jeśli założenia przyjęte w testach nie zo-
staną spełnione, to cały proces przygotowywania aplikacji zakończy się
niepowodzeniem.
Każdy test modułu jest klasą dziedziczącą po klasie TestCase. Listing
1.11 przedstawia test stanowiący klienta fasady.
Listing 1.11. RentABikeTest.java
import java.util.List;
import junit.framework.TestCase;
public class RentABikeTest extends TestCase {
private RentABike rentaBike;
public void setUp() {
rentaBike = new ArrayListRentABike( Rowery Bruce a );
}
public void testGetName() {
assertEquals( Rowery Bruce a , rentaBike.getStoreName());
}
public void testGetBike() {
Bike bike = rentaBike.getBike( 11111 );
assertNotNull(bike);
assertEquals( Shimano , bike.getManufacturer());
}
public void testGetBikes() {
List bikes = rentaBike.getBikes();
36
Rozdział 1: Początki
assertNotNull(bikes);
assertEquals(3, bikes.size());
}
}
Następnie, aby uruchomić test, konieczne będzie zmodyfikowanie skryptu
programu Ant. Listing 1.12 przedstawia zmienione zadania inicjalizacji
i kompilacji oraz dodatkowe zadanie odpowiadające za kompilację testu
(trzeba zauważyć, iż wyrażenia ŚCIEŻKA_DO_SPRING i ŚCIEŻKA_DO_JUNIT
należy zastąpić faktycznymi ścieżkami).
Listing 1.12. build.xml
property name= test.class.dir value= ${test.dir}/classes /
property name= spring.dir value= ŚCIEŻKA_DO_SPRING /
path id= bikestore.class.path
fileset dir= ${spring.dir}/dist
include name= *.jar /
/fileset
pathelement location= ${spring.dir}/lib/jakarta-commons/commons-
logging.jar /
pathelement location= ${spring.dir}/lib/log4j/log4j-1.2.8.jar /
pathelement location= ${spring.dir}/lib/j2ee/servlet.jar / 1
dirset dir= ${basedir} /
dirset dir= ${class.dir} /
/path
path id= run.class.path
path refid= bikestore.class.path /
dirset dir= ${class.dir} /
/path
path id= junit.class.path
path refid= run.class.path /
pathelement location= ŚCIEŻKA_DO_JUNIT /
/path
target name= init
mkdir dir= ${class.dir} /
mkdir dir= ${test.class.dir} /
/target
target name= compile depends= init
1 W najnowszej wersji frameworka Spring dostępnej w chwili przygotowywania polskiego wy-
dania niniejszej książki (1.2.6) zamiast servlet.jar powinno być servlet-api.jar —
przyp. red.
Tworzenie testu
37
description= Compiles all source code.
javac srcdir= ${src.dir}
destdir= ${test.class.dir}
classpathref= bikestore.class.path /
/target
target name= compile.test depends= init description= Compiles all unit
test source
javac srcdir= ${test.dir}
destdir= ${test.class.dir}
classpathref= junit.class.path /
/target
Listing 1.13 przedstawia zadanie odpowiadające za wykonanie testu.
target name= test depends= compile, compile.test
description= Runs the unit tests
junit printsummary= withOutAndErr haltonfailure= no
haltonerror= no fork= yes
classpath refid= junit.class.path /
formatter type= xml usefile= true /
batchtest todir= ${test.dir}
fileset dir= ${test.class.dir}
include name= *Test.* /
/fileset
/batchtest
/junit
/target
A oto wyniki testu:
Buildfile: build.xml
init:
compile:
compile.test:
test:
[junit] Running RentABikeTest
[junit] Test run: 3, Failures: 0, Errors: 0; Time elapsed: 0.36 sec
BUILD SUCCESSFUL
Total time: 2 seconds
Jak to działa?
Ant właśnie przygotował całą aplikację, w tym także test. Następnie te-
sty zostały wykonane. Wszystko zakończyło się powodzeniem. Gdyby
testów nie udało się przeprowadzić pomyślnie, to aby cały proces przy-
gotowywania aplikacji mógł się poprawnie zakończyć, konieczne byłoby
38
Rozdział 1: Początki
takie poprawienie jej kodu, by warunki określane w testach zostały speł-
nione. W ten sposób można wychwytywać i poprawiać niewielkie błędy,
zanim przerodzą się one w duże problemy.
W następnym rozdziale zaczniemy na poważnie korzystać z frameworka
Spring. Stworzymy prawdziwy interfejs użytkownika dla naszej aplikacji,
wykorzystując do tego celu szkielet Web MVC wchodzący w skład Springa.
Pokażemy także, w jaki sposób można zintegrować ze Springiem istnie-
jące komponenty interfejsu użytkownika.
Tworzenie testu
39
Pobierz darmowy fragment (pdf)