Darmowy fragment publikacji:
• Kup książkę
• Poleć książkę
• Oceń książkę
• Księgarnia internetowa
• Lubię to! » Nasza społeczność
Spis treści
Przedmowa vii
Do czego mogą posłużyć sprinty projektowania produktu? vii
Wstęp xv
Dla kogo jest ta książka? xx
Dlaczego miałbyś nas słuchać? xxi
Jak powstała ta książka? xxii
W jaki sposób jest zorganizowana ta książka? xxii
Podziękowania xxv
Podstawowe informacje na temat sprintów projektowania
produktów — czym są i dlaczego warto je stosować? 1
Rozdział 1. Czym jest sprint projektowania produktu? 5
Rozdział 2. Kiedy warto (a kiedy nie warto) tworzyć produkt za pomocą sprintu
Rozdział 3. Jak podejść do realizacji zadań w sprincie projektowania produktu 27
projektowania produktu? 17
Jak zrealizować sprint projektowania produktu krok po kroku? 43
Zrób plan! 47
Rozdział 4. Od czego zacząć przed rozpoczęciem sprintu projektowania produktu?
Rozdział 5. Etap I: Poznaj istotę problemu 73
Rozdział 6. Etap II: Generowanie pomysłów 123
Rozdział 7. Etap III: Od wielu pomysłów do jednego rozwiązania 157
Rozdział 8. Etap IV: Przygotuj prototyp 183
Rozdział 9. Etap V: Przetestuj rozwiązanie 205
Rozdział 10. Działania po zakończeniu sprintu projektowania produktu: Zbierz wszystkie
Skorowidz 233
artefakty rozwiązania, wykonaj kolejne iteracje i zdecyduj, co dalej 223
v
Sprint projektowyPoleć książkęKup książkęPoleć książkęKup książkęRozdział 1.
Czym jest sprint
projektowania produktu?
Sprint projektowania produktu to podejście oparte na elastycznych ramach postępowania
w odniesieniu do projektowania produktu. Ich zastosowanie ma na celu zwiększenie szans
na realizację wymagań klienta w jak najwyższym stopniu. Realizacja tego założenia wymaga
intensywnego wysiłku ze strony małego zespołu, którego praca — i jej wyniki — wyznaczy
kierunek rozwoju danego produktu lub usługi.
Sprint projektowania produktu składa się z pięciu etapów, z których każdy stanowi odrębną
fazę procesu projektowania:
0. Przygotuj się.
1. Poznaj istotę problemu (zbadaj jego kontekst i zapoznaj się z opinią użytkow-
ników).
2. Wygeneruj jak najwięcej pomysłów (zbadaj możliwe rozwiązania, stosując burzę
mózgów).
3. Na podstawie wielu pomysłów wybierz jedno rozwiązanie (stwórz ranking roz-
wiązań, wybierz najlepsze).
4. Przygotuj prototyp (stwórz rozwiązanie spełniające wymagania w stopniu mi-
nimalnym).
5. Przetestuj rozwiązanie (sprawdź, co stanowi wartość dodaną dla użytkowników).
6. Powtórz cały proces, rozpoczynając kolejny sprint projektowania produktu, lub za-
stosuj takie podejścia w ramach metodyki Lean lub Agile, jak Scrum, Continuous
Delivery/Extreme Programming.
SPrInt ProjEktowy
5
Poleć książkęKup książkęSprint projektowania produktu zmniejsza ryzyko popełnienia błędów, które mogą wy-
stąpić przy zastosowaniu kaskadowego podejścia do realizacji tego procesu wytwór-
czego. Ponadto cele realizowane na podstawie wizji danego produktu mogą okazać
się dobrym miernikiem sukcesu zespołu. Na potrzeby tej książki skupimy się na wytwarzaniu
produktów cyfrowych, jako że mamy doświadczenie w tym właśnie obszarze. Należy jednak
zaznaczyć, że sama koncepcja sprintu projektowania produktu wywodzi się z branży gier
komputerowych i branży architektonicznej1 i obecnie wiele gałęzi przemysłu z sukcesem ko-
rzysta z jej dobrodziejstw.
Jak pracować w sprincie projektowania produktu
Istnieje wiele sposobów korzystania ze sprintu projektowania produktu; jednym z nich jest
identyfikacja etapu realizacji, na jakim znajduje się dany projekt. Czy jest to jego początek
i konieczne jest zgłębienie szerokiego wachlarza niewiadomych? Czy może masz przed sobą
dojrzały produkt, który od pewnego czasu jest już dostępny na rynku?
Na początku projektu
Możesz wykorzystać sprint projektowania produktu do wprowadzenia zmiany w procesie
lub zrewolucjonizować koncepcję produktu. Uda się to wówczas, gdy celem badania róż-
nych podejść jest realizacja oryginalnego pomysłu, który ostatecznie zostanie przetestowa-
ny przez końcowych użytkowników — na przykład aby dowiedzieć się, w jaki sposób młodzi
rodzice kupowaliby produkty zdrowotne za pośrednictwem internetu.
W trakcie projektu
Możesz użyć sprintu projektowania produktu, aby rozpocząć nowy proces aktualizacji istnie-
jącego rozwiązania, rozszerzając bieżącą koncepcję produktu lub odnajdując nowe sposoby
jego wykorzystania. Na przykład współpracowaliśmy z firmą gromadzącą dane marketingo-
we, która zdała sobie sprawę z tego, że zebrane dane mogą być użyteczne w odniesieniu do
innych segmentów rynku. Dzięki budowie prototypu hipoteza ta mogła zostać przez zespół
potwierdzona, co z kolei spowodowało zwiększenie nakładów na inwestycje w tym segmen-
cie produktów, a w konsekwencji znaczny wzrost sprzedaży.
1 http://alexbaldwin.com/qcon-2014/ [dostęp: 30 listopada 2015].
6 SPrInt ProjEktowy
Poleć książkęKup książkęW zaawansowanej fazie projektu
Sprint projektowania produktu ma zastosowanie także w przypadku testów pojedynczej
funkcji lub składowej produktu. Pozwala to skupić się na konkretnym aspekcie projekto-
wania. Przykładowo Twój zespół być może chciałby poznać możliwości ulepszenia procesu
wdrożenia produktu. Stosując sprint projektowania produktu, poznasz zalety i wady nowe-
go podejścia do wyżej wspomnianego procesu, co z kolei umożliwi szczegółowe poznanie
cennych opinii użytkowników o dostarczonym produkcie.
Sposób, w jaki zastosujesz sprint projektowania produktu, jest bez znaczenia. Dzięki niemu
Twój kompleksowy plan działania stanie się bardziej przejrzysty i umożliwi rozpoczęcie prac
oraz wstępną weryfikację ich wyników w odniesieniu do prawie wszystkich nowych produk-
tów wytwarzanych przy zastosowaniu procesu projektowania.
Jak powstała koncepcja sprintu projektowania produktu?
Idea sprintu projektowania produktu powstała na bazie wielu różnych podejść do projek-
towania. Gdy coraz większą rolę zaczęły odgrywać metodyka Agile oraz podejście opar-
te na projektowaniu, sprinty projektowania produktu ujęły te elementy w swego rodzaju
ramy.
Źródło pochodzenia — Agile
Słowo sprint wywodzi się z metodyki Agile i oznacza krótki okres, zazwyczaj od jednego do
czterech tygodni poświęconych na realizację określonego celu. Podejście w sprincie projek-
towania produktu jest identyczne. Klasyczna koncepcja sprintu stanowi w nim bowiem pod-
waliny do określenia czasu, jaki będzie przeznaczony na niezbędne przemyślenia związane
z projektowaniem. Ten właśnie paradygmat ograniczenia czasowego jest kluczem do sukce-
su w sprincie projektowania produktu. Koncepcja tzw. zdarzeń ograniczonych czasowo (ang.
timeboxing) jest istotna w celu zainicjowania odpowiednich zachowań wśród uczestników
projektu. Oprócz przyspieszenia procesu projektowania i rozwoju produktu sprint projekto-
wania produktu czerpie z kluczowych elementów naszej ludzkiej natury: gospodarki ener-
getycznej i współpracy międzyludzkiej.
Źródło pochodzenia — warsztaty projektowania charrette
W przeszłości terminu charrette używano do określenia jakiejkolwiek sesji warsztatowej
nastawionej na współpracę między projektantami. Koncepcja ta wykrystalizowała się dzię-
ki ramom myślenia zorientowanego na projektowanie powstałym w Szkole Projektowania
w Stanford. Firmy zajmujące się projektowaniem produktów na skalę przemysłową, takie jak
SPrInt ProjEktowy
7
Poleć książkęKup książkęIDEO, opracowały sesje projektowania odbywające się w krótkich cyklach, zwane dogłęb-
nymi analizami (ang. deep dives), które rozbudowały koncepcję warsztatów projektowania
charrette spopularyzowanych przez Szkołę Projektowania w Stanford.
Najbardziej znanym przykładem dogłębnej analizy przeprowadzonej przez firmę IDEO jest
Shopping Cart Concept2, projekt zaprezentowany w programie Nightline w 1999 roku3. Zespół
odrzucił dotychczas stosowane podejścia do projektowania produktu i zbudował wielody-
scyplinarny zespół, który brał udział w burzy mózgów, pracach badawczych, prototypowa-
niu. Następnie pozyskał informację zwrotną od użytkowników na temat produktu, który
ostatecznie powstał w ciągu czterech dni. Gdy czasu było coraz mniej, projektanci czuli jesz-
cze większą presję do tworzenia lepszych rozwiązań w krótszym czasie.
Źródło pochodzenia — projektowanie produktu cyfrowego
Zaczęło się od wzornictwa przemysłowego i projektowania oprogramowania, jednak to
rozwój projektowania produktu cyfrowego w największym stopniu wpłynął na utworzenie
bardziej formalnych ram testowania pomysłów przez samych użytkowników. Kilka orga-
nizacji zaczęło koncentrować się na podobnych procesach, których etapy mają podobne
nazwy.
Źródło pochodzenia — Google Ventures
W ciągu ostatniej dekady to podejście było stosowane w określonym typie firm. Zmieniło
się to jednak za sprawą Jake’a Knappa z Google Ventures (GV), który rozpowszechnił jego
zastosowanie.
GV inwestuje w startupy, oferując doradztwo w zakresie efektywnego projektowania pro-
duktów przez ich zespoły. W tym celu GV przekazuje do dyspozycji tego typu firmy projek-
tanta, który spędza w niej tydzień. Proces projektowania produktu składa się bowiem z pięciu
etapów, z których każdy trwa jeden dzień. Taka forma pracy w połączeniu z ograniczeniem
czasowym okazała się produktywna. I tak oto narodziło się pojęcie sprintu.
2 W wolnym tłumaczeniu: projekt wózka sklepowego — przyp. tłum.
3 http://www.ideo.com/work/shopping-cart-concept [dostęp: 30 listopada 2015].
8 SPrInt ProjEktowy
Poleć książkęKup książkęStworzony dla startupów, doskonały
dla dużych przedsiębiorstw
Sprint projektowania produktu w służbie startupów…
Powszechnie wiadomo, że startupy to przedsięwzięcia, które bardzo szybko się rozwijają
i dla których szybkość wejścia na rynek ma kluczowe znaczenie. Takie podejście daje im prze-
wagę, a zarazem stwarza niebezpieczeństwo pominięcia pewnych istotnych kwestii oraz ry-
zyko braku czasu na przeprowadzenie stosownych testów dających pewność, że produkt
znajdzie nabywców. Zbyt wiele produktów pojawia się bowiem na rynku, zanim zostanie
zweryfikowana ich użyteczność dla konsumenta. Jak zatem utrzymać szybkie tempo wej-
ścia na rynek, nie odsuwając jednocześnie na drugi plan niezbędnych badań i przemyśleń
na etapie projektowania produktu? Wiele startupów biorących udział w programie InnoLoft
firmy Constant Contact określa sprint projektowania produktu jako jeden z najistotniejszych
elementów tych warsztatów.
…i dużych przedsiębiorstw
Przedsiębiorstwa o ugruntowanych procesach biznesowych mogą wykorzystać sprint pro-
jektowania produktu w celu przyspieszenia procesu projektowania i rozwoju swoich towa-
rów, dzięki czemu zaczną funkcjonować jak szybko rozwijający się startup. Przyspieszony
proces uczenia może dać im przewagę na rynku, a także zmniejszyć liczbę inwestycji w po-
szukiwanie nowych pomysłów na produkty. Poświęcenie 3 – 5 dni na opracowanie koncepcji
produktu, aby zweryfikować, czy jego dalszy rozwój ma sens, jest lepsze niż praca przez 3 – 5
miesięcy po to, aby ostatecznie przekonać się, że od początku nie warto było angażować się
w te prace.
Każdy produkt czy funkcjonalność produktu mogą zyskać aprobatę lub nie. Możesz sam
przyznać im pozytywną ocenę lub pozwolić, aby ich użyteczność zweryfikowali konsumenci.
Jak myślisz, które z tych rozwiązań okaże się tańsze?
Sukces = oszczędność czasu i pieniędzy + efekt wow
Sukces sprintu projektowania produktu można zmierzyć na wiele sposobów. Różne przed-
siębiorstwa stosują do tego celu różne miary. Poniżej znajdziesz kilka poznanych przez nas
sposobów.
SPrInt ProjEktowy
9
Poleć książkęKup książkęSukces poprzez zapobieganie porażce
Jeśli nie można czegoś zmierzyć, nie można tego zmienić, prawda? Jedno z najważniejszych
pytań, które usłyszeliśmy na samym początku wdrażania w przedsiębiorstwach procesu
projektowania za pomocą sprintu projektowania produktu, brzmiało: Jak zmierzyć sukces
sprintu projektowania produktu? Z naszych doświadczeń wynika, że miarą sukcesu często
był brak czegoś, co staraliśmy się zmierzyć. Na przykład jak zmierzyć czas niepoświęcony
na rozwój produktu, który nie osiągnie sukcesu? Ile pieniędzy zaoszczędzilibyśmy, nie inwe-
stując w produkt, którego zwrot z inwestycji byłby niezadowalający? Pytania te wskazują na
uzyskanie przyszłych korzyści w przypadku braku poświęcenia bliżej nieokreślonego czasu
lub pieniędzy. Jak zatem zmierzyć czas i pieniądze, które mogłyby zostać zużyte na rozwój
nieudanego produktu?
„Nie ma mowy, żebyś nie zaoszczędził czasu i pieniędzy. Dzieje się tak dlatego, że zazwy-
czaj, gdy pojawia się pomysł, powstaje produkt, w który inwestowane są tysiące dolarów
i mnóstwo czasu, aby następnie dowiedzieć się, że nie był trafiony. Nie odbywają się żadne
testy i nie są zbierane informacje zwrotne od końcowych użytkowników przed wypusz-
czeniem produktu na rynek”, jak zauważa Dana Mitrof-Silvers, konsultantka zajmująca się
wdrażaniem podejścia do wytwarzania produktów w drodze procesu projektowania, która
współpracuje z wieloma organizacjami non profit, takimi jak Muzeum Sztuki w Indianapo-
lis i Muzeum Przyrody i Nauki w Denver. Według niej sukces sprintu projektowania produk-
tu należy mierzyć w odniesieniu do powstałych pomysłów na produkt. „Podczas gdy samo
pojawienie się pomysłów nie stanowi zazwyczaj problemu, większość przedsiębiorstw
ma do czynienia z ich nadmiarem — brakuje natomiast zweryfikowanych koncepcji i ich
realizacji”.
Gdy produkt otrzyma pozytywną opinię
W wielu przypadkach w wyniku sprintu projektowania produktu powstanie produkt, który
będzie podlegał wstępnej ocenie użytkownika. W zależności od jej wyniku zostaną podjęte
stosowne kroki. Im wcześniej nastąpi taka weryfikacja, tym mniejsze będzie ryzyko niepo-
wodzenia i szybciej zostaną przedsięwzięte odpowiednie działania. Firma Character Labs4
przeprowadziła sprint projektowania produktu w takiej formie z firmą thoughtbot. W ciągu
tygodnia duża grupa zróżnicowanych interesariuszy z organizacji edukacyjnej o charakterze
non profit otrzymała identyczną informację na temat tego, jaki produkt zostanie wytworzony,
i szybko przekazała w odpowiedzi swój jednolity punkt widzenia. Nauczyciele i uczniowie
4 https://characterlab.org/character-growth-card [dostęp: 30 listopada 2015].
10 SPrInt ProjEktowy
Poleć książkęKup książkępo zapoznaniu się z prototypem wyrazili duży entuzjazm i nie mogli się doczekać momentu,
gdy będą mogli go używać. Dzięki tej informacji zwrotnej nie mieliśmy wątpliwości, jaki pro-
dukt powinien powstać, i mogliśmy bezzwłocznie przystąpić do dalszych prac, mając pew-
ność, że idziemy w dobrym kierunku. Była to bardzo cenna wiadomość z uwagi na dużą zło-
żoność aplikacji i bardzo ograniczony budżet, jakim dysponowała wspomniana organizacja.
Częściowy sukces, kilka rzeczy do poprawki
Czasami w trakcie weryfikacji produktu pojawiają się elementy, które ewidentnie należy po-
prawić, i trzeba zaplanować dalsze prace badawcze. Na przykład firma thoughtbot przepro-
wadziła sprint projektowania produktu w firmie Tile5 — celem była optymalizacja procesu
projektowania aplikacji mobilnej, służącej do odnajdywania kluczy, do których przypięte jest
odpowiednie urządzenie. Po sprincie miała miejsce kolejna iteracja oparta na otrzymanej
informacji zwrotnej i kontynuowane były spotkania badawcze. W ciągu tych kolejnych tygo-
dni okazało się, że użytkownicy znajdywali klucze trzy razy szybciej tylko dzięki zwiększeniu
głośności sygnału wydawanego przez urządzenie.
Gdy brak pozytywnej informacji zwrotnej
Zastosowanie sprintów projektowania produktu pomoże uniknąć wytworzenia niewłaści-
wego produktu nawet wówczas, gdy klienci wyrażają się o nim pozytywnie. Larissa Levine
z firmy Advisory Board Company uważa, że sprint projektowania produktu powiedzie się
tylko pod warunkiem, że w wyniku jego przeprowadzenia powstanie odpowiednia funkcja
produktu. Jej zdaniem „dział marketingu produktu skupia się na sprzedaży tylko tej funk-
cji, mówiąc: »Wytwórzmy produkt XYZ, ponieważ słyszeliśmy, że użytkownik powiedział, że
chce produkt XYZ«, podczas gdy nie w tym tkwi problem. Użytkownik myśli, że oczekuje
produktu XYZ, ale wcale tak nie jest. Ostatecznie zatem powstaje niewłaściwy produkt”.
Czasami w trakcie sprintu projektowania produktu można wyzbyć się pierwotnie poczynio-
nych założeń. Michael Webb, współzałożyciel startupu itsgr82bme biorącego udział w pro-
jekcie InnoLoft, rozpoczął sprint projektowania produktu z ewidentnym przekonaniem co
do konieczności wykorzystania interfejsów API (ang. application user interface) w celu połą-
czenia kalendarza wydarzeń rodzinnych itsgr82bme z informacjami o wydarzeniach z innych
stron. Podczas sprintu zdał sobie jednak sprawę z tego, że można to zrobić bez użycia API.
Sprint zakończył z zupełnie innym przekonaniem.
5 https://thoughtbot.com/work/tile [dostęp: 30 listopada 2015].
SPrInt ProjEktowy
11
Poleć książkęKup książkęWreszcie sprint projektowania produktu może powstrzymać Cię od wytworzenia jakiegokol-
wiek produktu. Marc Guy, prezes firmy Faze1, również brał udział w sprincie projektowania
produktu w InnoLoft. Dzięki temu zdał sobie sprawę, że jego firma, zamiast skupiać się wy-
łącznie na wytwarzaniu produktów, musi najpierw porozmawiać z klientami. I tu zaskocze-
nie, produkt nie ma racji bytu! Od tego czasu model biznesowy jest zmieniony i koncentruje
się na rozwoju relacji z klientami. Właściwie to C. Todd nie widywał Marca czy jego zespołu
zbyt często w InnoLoft po sprincie projektowania produktu. Wszyscy jeździli na spotkania
z klientami, nawet zespół deweloperski! Wyniki tych rozmów były imponujące i przyniosły
ośmiokrotnie wyższy zaksięgowany przychód w stosunku do poprzedniego roku.
Każdy sprint projektowania produktu będzie inny i na swój sposób specyficzny. Na samym
początku będziesz musiał określić, co jest najlepsze dla Twojego projektu. Każde dobre po-
dejście do wytwarzania produktów w drodze procesu projektowania może pomóc zidenty-
fikować rzeczywisty problem w każdym z wyżej opisanych przypadków. Projektowanie pro-
duktów w drodze sprintów jest bardziej skuteczne dzięki zastosowaniu uporządkowanych
i ograniczonych czasowo ram oraz odpowiednich ćwiczeń. Zmusi to zespół do podejmowa-
nia decyzji i dokonywania oceny powstałych pomysłów szybciej niż w przypadku większości
metodologii.
12 SPrInt ProjEktowy
Poleć książkęKup książkęPodsumowanie
y
y
y
y
Sprint projektowania produktu składa się z pięciu etapów: Poznaj istotę problemu,
Wygeneruj jak najwięcej pomysłów, Na podstawie wielu pomysłów wybierz jedno
rozwiązanie, Przygotuj prototyp i Przetestuj rozwiązanie. Nazwy tych etapów mogą być
różne, w zależności od fi rmy, ale ogólne zasady pozostają bez zmian: ograniczony
czasowo cykl projektowania jest realizowany przy zaangażowaniu całego zespołu
i z realnym udziałem użytkownika.
Głównym celem sprintu projektowania produktu jest uzyskanie jego pozytywnej
oceny z myślą o maksymalizacji szans na stworzenie produktu, na który będzie popyt.
Proces projektowania w ramach sprintu projektowania produktu jest bardzo
elastyczny i może być stosowany przez różne zespoły do realizacji zróżnicowanych
potrzeb.
Sukces sprintów projektowania produktów można zmierzyć na różne sposoby: od
liczby „dobrych” pomysłów wygenerowanych przez zespół, przez jego zaangażowanie,
po odpowiednie ukierunkowanie prac, a nawet przerwanie projektu.
SPrInt ProjEktowy
13
Poleć książkęKup książkę14
SPrInt ProjEktowy
Poleć książkęKup książkęSPrInt ProjEktowy
15
Poleć książkęKup książkę16 SPrInt ProjEktowy
Poleć książkęKup książkęSkorowidz
A
Advisory Board Company, 11
Agile, 7, 50, 228, 229
Airtime, 96
analiza dogłębna, 8
Atlassian, 53, 77
D
I
deep dive, Patrz: analiza dogłębna
DesignIt, 50
deweloper, 54, 55, 57
Dimmick Damon, 37
Doan Kayla, 49
idea parking lot, Patrz: parking
pomysłów
InnoLoft, 11, 49
Intrepid Labs, 20, 33
inżynier, 54, 55, 57
B
BBC, 160
Blank Steve, 21
błąd konfirmacji, 92
Bridges Matt, 20, 33
C
Character Labs, 11
charrette, 7
Chavarria Larisa, 110
Cockbur Alistair, 228
Colcord Brian, 28, 161
confirmation bias, Patrz: błąd
konfirmacji
Constant Contact, 18, 28, 32, 37,
49, 50, 124, 185, 199
Cross Karen, 77
F
Facebook Home, 97
Fanning Shawn, 96
Faze1, 12, 217
Fowler Martin, 228
Fresh Tilled Soil, 59
Frog Design, 100
G
Glass Ira, 132
Godin Seth, 160
Google Ventures, 8, 163
Great Engagements, 214
Guy Marc, 12
H
HiPPO, 54, 82
Hopper Keith, 55, 215
k
kierownik
do spraw marketingu, 55, 56
produktu, 54, 55, 58
projektu, 56, 57, 58
Klein Laura, 185
klient, 105, 110, 185
Knapp Jake, 8, 163
Kotler Steven, 19
L
Levine Larissa, 11
LittleMissMatched, 100
Lloyd Justin, 133
LogMeIn, 28, 36, 161
Lombardo Todd C., 18, 28, 32, 50,
132, 188
SKOROWIDZ
233
Poleć książkęKup książkęM
macierz, 168
mapa
cieplna, 142
doświadczeń, Patrz: mapa
podróży
myśli, 134
podróży, 112, 113, 114, 133,
134, 137, 178, 179
mapa wyzwań, 100, 101, 102
metodyka zwinna, 37
minimum viable product, Patrz:
MVPs
Mitrof-Silvers Dana, 10, 51, 53, 110
MVPs, 20
P
Parker Sean, 96
parking pomysłów, 75, 78
persona, 104, 108, 112, 185
phone stack, Patrz: stos telefonów
porażka, 10, 11
prezes zarządu, 55, 56
problem, 96, 98, 100
propozycje rozwiązania, 132
produkt
kierownik, Patrz: kierownik
produktu
konkurencyjny, 90
makieta, 149, 150, 164, 172,
178, 192
ostateczna, 179
szkic, 174, 175, 176
o minimalnej koniecznej
funkcjonalności, Patrz: MVPs
zarządzanie, Patrz: zarządzanie
produktami
projekt
r
Ramsden Dan, 160
Rothstein Dan, 94
ryzyko, 17, 164, 165
cele, 88
interesariusz, Patrz: klient,
użytkownik, persona
kierownik, Patrz: kierownik
projektu
kontekst, 76
prototyp, Patrz: prototyp
realizacja, 27
etap, 6, 49
sponsor, 84
testowanie, 7, 185, 192, 201,
202, 206, 207, 210, 211, 213
narzędzia, 208
środowisko, 208
zarządzanie, Patrz: zarządzanie
projektami
projektant, 54, 55
projektant interfejsu
użytkownika, 57
projektowanie
oprogramowania, 8
produktu, 17
cyfrowego, 8
prototyp, 183, 189, 190, 192,
193, 194
narzędzia, 195
przykłady, 196
testowanie, 207, 210, 211, 213
narzędzia, 208
środowisko, 208
S
Santana Luz, 94
scenorys, 140, 164, 166, 179
Scrum, 37
Shopping Cart Concept, 8
shu ha ri, 228, 229
Spangl Jürgen, 53
sprint projektowania produktu, 5,
6, 13, 17, 28, 30
analiza pre-mortem, 64
czas trwania, 30, 31, 32, 33, 35,
35, 48, 52, 74, 75, 124, 126,
148, 158, 159, 184, 206
dokumentacja, 224, 225
etap, 5, 13, 31, 44, 73
czwarty, 183
drugi, 123
piaty, 205
pierwszy, 73
trzeci, 157
koordynator, 52
materiały dodatkowe, 66
miejsce, 59
narzędzia, 60, 62, 63
ograniczenia, 20, 21, 27
plan, 47, 48, 53, 67, 74, 75, 78,
124, 128
retrospektywa, 116, 214
234 SKOROWIDZ
Poleć książkęKup książkęscrumifikacja, 37
z założenia kończący się
fiaskiem, 215
zakończenie, 223, 226, 227
zakres, 49
zalety, 18, 27
zasady, 79
zdalny, 59
zespół, 19, 53, 73, 76
role, 54, 55, 56, 57
zapoznanie, 77
stan przepływu, 18, 19, 28
startup, 9, 54
Staw Jonah, 100
stos telefonów, 82
studia projektowania, 36
sukcesu miara, 10, 11, 13
T
V
tabela z założeniami, Patrz:
Validation Board, 199
Validation Board
technika formułowania pytań, 94, 95
The Advisory Board Company, 110
The Wallet Exercise, 110
thoughtbot, 10, 11, 59, 214, 217
Tile, 11
timeboxing, Patrz: zdarzenie
ograniczone czasowo
Trulia, 51
U
użytkownik, 104, 105, 110, 133, 185
mapa podróży, Patrz: mapa
podróży
opis czynności, 130
Y
Yamaoka Rie, 51
Z
założyciel firmy, 55
zarządzanie
produktami, 58
projektami, 58
zwinne, 18
zdarzenie ograniczone czasowo, 7
235
skorowidzPoleć książkęKup książkę236 notAtkI
Poleć książkęKup książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)