Niniejszy poradnik pozwala na zaznajomienie się z ciosami poszczególnych postaci w grze Street Fighter IV oraz z ich specyficznymi właściwościami, o których informacje mogą być pomocne zarówno dla nowicjuszy, jak i starych wyjadaczy.
Skrócona wersja spisu treści:
-Wprowadzenie
-[Podstawy] Oznaczenia
-[Podstawy] Pojęcia
-[Postacie] Abel
-[Postacie] Balrog (M Bison)
-[Postacie] Blanka
-[Postacie] Chun-Li
-[Postacie] Crimson Viper
-[Postacie] Dhalsim
-[Postacie] E. Honda
-[Postacie] El Fuerte
-[Postacie] Guile
-[Postacie] Ken
-[Postacie] M. Bison (Vega)
-[Postacie] Rufus
-[...] liczba wszystkich rozdziałów: 30
Informacja o grze
Street Fighter IV to kolejna odsłona tworzonej przez Capcom serii, która zdefiniowała gatunek dwuwymiarowych bijatyk.
Gra Street Fighter IV, dobrze przyjęta zarówno przez krytyków, jak i graczy, to przedstawiciel gatunku bijatyk. Tytuł wydany został w Polsce w 2009 roku i dostępny jest na platformach: Xbox 360, PS3, PC. Wersja językowa oficjalnie dystrybuowana na terenie kraju to: z polskimi napisami.
Darmowy fragment publikacji:
Nieoficjalny polski poradnik GRY-OnLine do gry
Street Fighter IV
autor: Mikołaj „Mikas” Królewski
poprawki: Radosław „eLKaeR” Grabowski
(c) 2009 GRY-OnLine S.A.
Prawa do użytych w tej publikacji tytułów, nazw własnych, zdjęć, znaków towarowych i handlowych, itp.
Producent Capcom, Wydawca Capcom, Wydawca PL Cenega Poland.
należą do ich prawowitych właścicieli.
Street Fighter IV – Poradnik GRY-OnLine
S p i s t r e ś c i
Wprowadzenie __________________________________________________ 3
Podstawy ______________________________________________________ 4
Oznaczenia _________________________________________________________________ 4
Pojęcia_____________________________________________________________________ 5
Postacie _______________________________________________________ 7
Abel _______________________________________________________________________ 7
Balrog (M Bison) ___________________________________________________________ 10
Blanka ____________________________________________________________________ 12
Chun-Li ___________________________________________________________________ 14
Crimson Viper _____________________________________________________________ 16
Dhalsim ___________________________________________________________________ 18
E. Honda __________________________________________________________________ 20
El Fuerte __________________________________________________________________ 22
Guile _____________________________________________________________________ 24
Ken_______________________________________________________________________ 26
M. Bison (Vega) ____________________________________________________________ 28
Rufus _____________________________________________________________________ 30
Ryu_______________________________________________________________________ 32
Sagat _____________________________________________________________________ 34
Vega (Balrog)______________________________________________________________ 36
Zangief ___________________________________________________________________ 39
Ukryte postacie ________________________________________________ 41
Odblokowywanie ___________________________________________________________ 41
Akuma ____________________________________________________________________ 42
Cammy ___________________________________________________________________ 44
Dan ______________________________________________________________________ 46
Fei Long __________________________________________________________________ 48
Gen_______________________________________________________________________ 50
Gouken ___________________________________________________________________ 52
Rose______________________________________________________________________ 54
Sakura ____________________________________________________________________ 56
Seth ______________________________________________________________________ 58
Dodatki ______________________________________________________ 59
Kolory kostiumów __________________________________________________________ 59
Personal Actions (Taunts) ___________________________________________________ 59
Lista Osiągnięć_____________________________________________________________ 60
Podziękowania _________________________________________________ 62
Wydawnictwo GRY-OnLine S.A.
ul. Królewska 57, 30-081 Kraków
tel.(+48 12) 626 12 50, fax.(+48 12) 626 12 70
Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest
(c) 2002-2009 GRY-OnLine S.A. Wszelkie prawa zastrzeżone.
zabronione bez pisemnego zezwolenia GRY-OnLine S.A.
Dodatkowe informacje na temat opisywanej w tej publikacji gry znajdziecie na stronach serwisu GRY-OnLine.
www.gry-online.pl
Strona: 2
Street Fighter IV – Poradnik GRY-OnLine
Wprowadzenie
Niniejszy poradnik pozwala na zaznajomienie się z ciosami poszczególnych postaci w grze Street
Fighter IV oraz z ich specyficznymi właściwościami, o których informacje mogą być pomocne
zarówno dla nowicjuszy, jak i starych wyjadaczy. W rozdziałach poświęconych poszczególnym
zawodnikom wypisane zostały wszystkie ciosy specjalne, ataki Ex, Super i Ultra Combo. Znalazło
się też miejsca dla kilku pożytecznych combosów. Gdzieniegdzie podanych zostało także kilka,
wartych uwagi, zwykłych ataków.
Autor poradnika: Mikołaj „Mikas” Królewski
Poprawki: Radosław „eLKaeR” Grabowski
Strona: 3
Street Fighter IV – Poradnik GRY-OnLine
Podstawy
O z n a c z e n i a
• P – dowolne uderzenie ręką
• K – dowolne uderzenie nogą
•
•
LP – słabe uderzenie pięścią (light punch)
LK – słabe uderzenie nogą (light kick)
• MP – średnie uderzenie pięścią (medium punch)
• MK – średnie uderzenie nogą (medium kick)
• HP – mocne uderzenie pięćcią (heavy punch)
• HK – mocne uderzenie nogą (heavy kick)
• 2xP – dwa dowolne uderzenia ręką, wciśnięte jednocześnie (LP+MP; MP+HP; LP+HP)
• 3xP – trzy uderzenia ręką, wciśnięte jednocześnie (LP+MP+HP)
• 2xK – dwa dowolne uderzenia nogą, wciśnięte jednocześnie (LK+MK; MK+HK; LK+HK)
• 3xK – trzy dowolne uderzenia nogą, wciśnięte jednocześnie (LK+MK+HK)
• p – przód
•
t – tył
• g – góra
• d – dół
• dp, dt, gt, gp – skosy (odpowiednio dół–przód, dół-tył, góra–tył, góra–przód)
• qcf (quarter–circle forward) – ćwierć kółka do przodu = d, dp, p
• qcb (quarter-circle backward) – ćwierć kółka do tyłu = d, dt, t
• hcf (half-circle forward) – pół kółka do przodu = t, dt, d, dp, p
• hcb (half-circle backward) – pół kółka do tyłu = p, dp, d, dt, t
• p,p – ślizg do przodu
•
•
•
t,t – ślizg do tyłu
, - przyciski należy przyciskać po sobie.
; - przycisk lub kombinacja podana po średniku, odpowiada za nowy atak.
• + - przyciski należy wcisnąć razem.
•
[] – kierunek lub przycisk podany w nawiasach należy przytrzymać 2 sekundy.
• n (neutral position) – należy całkowicie puścić wszystkie kierunki i przyciski.
Strona: 4
Street Fighter IV – Poradnik GRY-OnLine
P o j ę c i a
J u g g l e
Chodzi tu o żonglowanie wyrzuconym w powietrze przeciwnikiem. Gdy oponent pod wpływem
jednego z ciosów, wystrzeli w górę (tzw. juggle starter), można „poodbijać” go trochę w
powietrzu. Jest wtedy bezbronny i nie może blokować. Juggle to z jednej strony najbardziej
ceniony, a z drugiej najbardziej przeklinany element bijatyk.
C o m b o
Jest to nic innego, jak seria kilku lub nawet kilkunastu ciosów zadanych przeciwnikowi. Cios, który
je zapoczątkowuje, nazywamy combo starterem.
S t r i n g
Przeprogramowane combo. Jeśli pierwszy cios trafi, trafią wszystkie pozostałe.
K o n t r a t a k ( C o u n t e r )
Cios ten ma wyższy priorytet, a stosowany razem ze skokiem, skutecznie chroni przed rzutami oraz
długimi combosami.
A t a k s k u p i e n i o w y ( F o c u s A t t a c k )
• MP+MK
Focus Attack odpalamy wciskając medium punch i medium kick jednocześnie. Jest to technika
zarówno defensywna jak i ofensywna. Postać wykonując ten ruch, przybiera specjalną pozycję,
która absorbuje pojedynczy atak wykonany przez przeciwnika (nie może to być rzut, ani Ex
Attack). Gdy puścimy przyciski nasza postać wykona cios. Focus Attack posiada trzy poziomy,
które zależą od czasu w jakim trzymamy MP+MK:
• poziom 1 – wciskamy przyciski i po sekundzie je puszczamy. Jest to najsłabszy atak.
• poziom 2 – trzymamy przyciski 2 sekundy. Nasza postać błyśnie, wtedy je puszczamy. Jest
to średni atak. Jeśli wejdzie ogłuszy przeciwnika i otworzy go na combo.
• poziom 3 – trzymamy przyciski 2,5–3 sekundy. Postać zacznie świecić na żółto.
Wyprowadzony atak będzie nieblokowalny i otworzy przeciwnika na combo.
Absorbowanie ataków przy użyciu Focus Attack, ładuje nasz pasek Revenge.
R z u t
• n, LK+LP
• p + LK+LP
•
t + LK+LP
Wykonujemy wciskając razem lekki atak ręką i nogą. Musimy być bardzo blisko przeciwnika. By
wyrwać się z rzutu wciskamy LK+LP w momencie w którym przeciwnik próbuje nas złapać.
Strona: 5
Street Fighter IV – Poradnik GRY-OnLine
U l t r a C o m b o
Ultra Combo wykonujemy w taki sam sposób jak Super Combo, odpowiednie dla każdej postaci,
z tą różnicą że wciskamy wszystkie trzy uderzenia ręką = LP+MP+HP lub nogą = LK+MK+HK,
zamiast jednego.
Ten ruch możemy wykonać tylko wtedy, gdy mamy naładowany pasek Revenge przynajmniej do
połowy. Gdy to się stanie napis Ultra będzie świecił. Ładujemy go otrzymując obrażenia lub
absorbując ataki poprzez Focus Attack. Pasek Revenge nie przechodzi na kolejną rundę!
Po czystym wejściu pierwszego uderzenia, wchodzącego w skład sekwencji Ultra Combo, wszystkie
pozostałe są nieblokowalne.
S u p e r C o m b o
Wykonujemy je tak samo jak Ultra Combo, ale na końcu wciskamy jeden atak ręką lub nogą
zamiast trzech naraz.
Super Combo możemy wykonać tylko wtedy gdy nasz pasek Super będzie pełny, a napis Super
będzie świecił. Pasek Super ładujemy zadając obrażenia.
A t a k E x ( E x A t t a c k )
Ten atak wykonujemy tak samo jak każdy cios specjalny danej postaci, z tą różnicą że zamiast
jednego ataku ręką czy nogą, wciskamy dwa. Np: Spinning Bird Kick Chun-Li to [d], g+K, a Ex
Spinning Bird Kick to [d], g+MK+LK (dwa dowolne kopnięcia). Jeśli wciśniemy wszystkie 3 ataki
ręką lub nogą efekt będzie ten sam. Dla niektórych graczy może to być wygodniejszy sposób
(zwłaszcza grając na padzie).
Wykonanie Ex Attack zabiera nam 1/4 paska Super.
F o c u s A t t a c k D a s h C a n c e l i n g
Każdy cios specjalny jaki wykonamy, możemy przerwać, wklepując Focus Attack. Poza tym
możemy także zrobić dash do przodu i puścić MP+MK, by zmylić przeciwnika i kontynuować combo.
W s t a w a n i e
Jeśli chcemy wstać szybciej, naciskamy kilkakrotnie d, zanim jeszcze nasza postać uderzy o ziemię.
Nie działa to jednak po rzutach i niektórych ciosach specjalnych.
S u p e r A r m o r A r m o r B r e a k i n g
Focus Attack oraz niektóre Ex Attack mogą „wchłonąć” pojedynczy atak przeciwnika. Tę
właściwość nazywamy Super Armor.
Wszystkie postacie mają jednak ciosy, które negują wyżej wymieniony efekt i są nazywane Armor
Breaking. Jeśli atak ma taką właściwość, zaznaczam to w nawiasie, obok jego nazwy.
P e r s o n a l A c t i o n ( T a u n t )
• HK+HP
Możemy zadrwić przeciwnika wciskając powyższą kombinację.
Strona: 6
Street Fighter IV – Poradnik GRY-OnLine
Postacie
A b e l
Abel jest specyficznym połączeniem Fei Longa i
Zangiefa, z dodatkiem
rzutów wykonywanych
dawniej przez Alexa. Ma potworne ataki Ex, które są
wspaniałymi juggle starterami. Silna postać, z
dobrym Ultra Combo. Mocna zarówno w defensywie,
jak i w ofensywie.
C i o s y z w y k ł e
•
d+HP - Elbow Launcher
Dwu-ciosowy atak, wybijający naszego przeciwnika w powietrze. Bardzo podobny do Urien Elbow
ze SF3. Stanowi także dobrą obronę przez atakami z powietrza, jesli tylko nasz timing jest
odpowiedni.
•
p+MK – Towards Medium Kick
Dobry ruch, by wywrzeć presję na przeciwniku. Gdy go przerwiemy, zmniejszymy odległość
dzielącą nas od przeciwnika. To zwiększy szanse na trafienie za pomocą Elbow Launcher i Sky Fall ,
Tornado Throw itd.
C i o s y s p e c j a l n e
• qcf + P; p +P lub p+K, p +P lub p+K – Change of Direction
Ta kombinacja jest bardzo podobna do Rekka Ken, Fei Longa. Gy jeden z dwóch pierwszych ciosów
wyląduje, otwiera oponenta na combo. Trzeci cios, niezależnie od tego czy będzie to uderzenie
ręką, czy nogą, będzie posiadał właściwość armor breaking.
Z drugiej strony każdy z tych ruchów może zostać skontrowany, więc nie korzystamy z tej akcji
zbyt często.
Wciśnięcie P po pierwszym ruchach, spowoduje uderzenie w głowę, a kolejne P zaowocuje wysokim
grabem.
Wciśnięcie K po pierwszych ruchach, spowoduje low kicka, a kolejne K zaowocuje grabem w
parterze.
• qcb +K – Wheel Kick
Ten cios musi być blokowany na stojąco, a wykonując go, nie musimy się obawiać żadnych
counterów.
• d, dp, p +K – Marcelles Roll
Strona: 7
Pobierz darmowy fragment (pdf)