Darmowy fragment publikacji:
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu
niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą
kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym,
magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź
towarowymi ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce
informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich
wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub
autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności
za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Redaktor prowadzący: Barbara Gancarz-Wójcicka
Fotografia na okładce: Arkadiusz Wiedeński
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: onepress@onepress.pl
WWW: http://onepress.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://onepress.pl/user/opinie/succes
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
ISBN: 978-83-246-9655-0
Copyright © Helion 2015
Printed in Poland.
• Kup książkę
• Poleć książkę
• Oceń książkę
• Księgarnia internetowa
• Lubię to! » Nasza społeczność
Spis tre(cid:258)ci
1 Success and Change
Czym jest psychologia sukcesu?
Dlaczego sukces?
Dlaczego nie osi(cid:200)gamy sukcesu?
Czynniki sukcesu
Z czego sk(cid:239)ada si(cid:218) cz(cid:239)owiek?
Dualizm
2 Ego Management System
Ego
Role
Komponowanie osobowo(cid:165)ci
M(cid:200)(cid:285)
Ojciec
Przedsi(cid:218)biorca
Nauczyciel
Przyjaciel
Obserwator
3 Time Management
Wy(cid:285)sza inteligencja, czyli stany flow
Kim musisz si(cid:218) sta(cid:202), by osi(cid:200)gn(cid:200)(cid:202) to, co chcesz?
Matryca stwarzania siebie
Cele
Jak zmierzy(cid:202) post(cid:218)p?
9
20
32
42
50
54
61
71
81
85
93
95
101
104
106
107
108
113
124
132
135
138
141
Kup książkęPoleć książkę8
SPIS TRE(cid:165)CI
Motywacja
Dystraktory
4 Inteligencja emocjonalna
Dlaczego inteligencja emocjonalna jest tak wa(cid:285)na?
Czym s(cid:200) emocje?
5 Modelowanie
6 Epilog — przysz(cid:239)o(cid:258)(cid:202)
Podsumowanie
(cid:109)wiczenia
Klasyczny feedback
Test kamery
Racjonalna Terapia Zachowa(cid:241)
Znajdywanie przekona(cid:241)
Ró(cid:285)ne perspektywy
Odzyskiwanie wypar(cid:202)
Technika trójk(cid:200)ta
(cid:165)ci(cid:200)ganie masek
Ego Management System
Wizja, misja i cel
Stwórz siebie
Okre(cid:258)lanie celów
Mierzenie efektywno(cid:258)ci
Planowanie w retrospektywie
Motywacja
Budowanie nawyków
Eliminacja dystraktorów
Przeciwdzia(cid:239)anie sabota(cid:285)om
Alternatywny przebieg zdarzenia
Ulepszanie
Zmiana emocji wyobra(cid:283)ni(cid:200)
Zmiana emocji cia(cid:239)em
Akceptacja emocji
Odzyskiwanie równowagi emocjonalnej
Modelowanie w(cid:239)asnego geniuszu
Budowanie modelu
142
147
151
158
159
187
199
202
203
205
206
207
210
211
212
213
215
216
218
219
220
221
221
223
224
226
226
227
228
228
229
229
230
232
233
Kup książkęPoleć książkę1
Success and Change
Kup książkęPoleć książkę10
SUCCESS AND CHANGE
Kup książkęPoleć książkęSuccess and Change
11
Zapraszam Ci(cid:218) do prze(cid:285)ycia pewnej przygody. B(cid:218)dzie to jedna
z najtrudniejszych przygód w Twoim (cid:285)yciu, ale te(cid:285) przy okazji
jedna z najpi(cid:218)kniejszych. Przygoda ta nazywa si(cid:218) „kreowaniem
siebie”. A nie ma nic bardziej fascynuj(cid:200)cego ni(cid:285) mo(cid:285)liwo(cid:258)(cid:202) od-
krywania tego, (cid:285)e nie jeste(cid:258) ju(cid:285) tym, kim my(cid:258)la(cid:239)e(cid:258), (cid:285)e jeste(cid:258). Bo
przecie(cid:285) za t(cid:200) konstatacj(cid:200) odkryjesz co(cid:258) niewiarygodnie ujmuj(cid:200)-
cego — mo(cid:285)liwo(cid:258)(cid:202) tworzenia w(cid:239)asnego (cid:285)ycia. Success and Change
to pierwsze szkolenie wprowadzaj(cid:200)ce w ca(cid:239)y cykl, który obecnie
oferuj(cid:218). Jest ono jednocze(cid:258)nie najwa(cid:285)niejsze, poniewa(cid:285) zawiera
w sobie wszystkie te elementy, które pos(cid:239)u(cid:285)(cid:200) Ci do po(cid:239)o(cid:285)enia
fundamentów pod swoje nowe (cid:285)ycie. Pierwszy element to zestaw
technik. Techniki, które otrzymasz, dadz(cid:200) Ci szans(cid:218) osi(cid:200)gni(cid:218)cia
okre(cid:258)lonego rodzaju wyników. Technika to swego rodzaju przepis
lub raczej pomost, który w Twoim (cid:285)yciu mo(cid:285)e po(cid:239)(cid:200)czy(cid:202) Twój (cid:258)wiat
aktualny ze (cid:258)wiatem oczekiwanym. Pomost za(cid:258) musi by(cid:202) na tyle
stabilny i trwa(cid:239)y, by(cid:258) zdo(cid:239)a(cid:239) po nim przej(cid:258)(cid:202). (cid:191)eby to by(cid:239)o mo(cid:285)liwe,
technika musi spe(cid:239)nia(cid:202) dwa warunki. Po pierwsze, musi by(cid:202) po-
wtarzalna, po drugie za(cid:258) — duplikowalna. Warto si(cid:218) tu zatrzyma(cid:202)
nad t(cid:200) powtarzalno(cid:258)ci(cid:200) technik. Otó(cid:285) je(cid:258)li skorzystasz z danej
techniki tylko jeden raz w celu osi(cid:200)gni(cid:218)cia spodziewanego efektu
i nie da si(cid:218) powtórzy(cid:202) jej po raz drugi, to oznacza, (cid:285)e ona po
prostu nie dzia(cid:239)a, a jej pierwsze dzia(cid:239)anie (to jednorazowe) mo-
(cid:285)esz wyja(cid:258)ni(cid:202) jedynie przypadkowo(cid:258)ci(cid:200). Nie wiesz wtedy, czy za-
dzia(cid:239)a(cid:239)a technika, czy te(cid:285) akurat pojawi(cid:239) si(cid:218) jaki(cid:258) niewiarygodny
zbieg okoliczno(cid:258)ci, który przypadkiem doprowadzi(cid:239) do osi(cid:200)gni(cid:218)cia
celu. Je(cid:258)li natomiast jeste(cid:258) w stanie osi(cid:200)gn(cid:200)(cid:202) cel, po raz kolejny
stosuj(cid:200)c t(cid:218) sam(cid:200) technik(cid:218), to wówczas masz do czynienia z tech-
nik(cid:200) powtarzaln(cid:200). A tylko taka technika dzia(cid:239)a. Innymi s(cid:239)owy,
korzystaj(cid:200)c z technik przypadkowych, tracisz mo(cid:285)liwo(cid:258)(cid:202) wywie-
rania wp(cid:239)ywu na otaczaj(cid:200)c(cid:200) Ci(cid:218) rzeczywisto(cid:258)(cid:202), za(cid:258) je(cid:258)li stosujesz
techniki powtarzalne, zyskujesz mo(cid:285)liwo(cid:258)(cid:202) takiego wp(cid:239)ywu. Dla-
tego w biznesie mamy wi(cid:218)ksze zaufanie do tych, którzy wspi(cid:218)li si(cid:218)
Kup książkęPoleć książkę12
SUCCESS AND CHANGE
wysoko, spadli ze szczytu, a potem si(cid:218) podnie(cid:258)li i znowu odnie(cid:258)li
sukces. To oznacza, (cid:285)e maj(cid:200) umiej(cid:218)tno(cid:258)(cid:202) i (cid:285)e to ona — a nie (cid:239)ut
szcz(cid:218)(cid:258)cia — zapewnia im wynik. Drugim warunkiem efektywno(cid:258)ci
techniki jest jej duplikowalno(cid:258)(cid:202). (cid:146)atwo to zrozumie(cid:202) na przyk(cid:239)adzie
biznesu. Je(cid:258)li prowadzisz (cid:258)wietny biznes, ale nie jeste(cid:258) w stanie go
outsourcowa(cid:202), czyli biznes dzia(cid:239)a tylko wówczas, kiedy dzia(cid:239)asz
osobi(cid:258)cie, to znaczy, (cid:285)e nie dysponujesz mo(cid:285)liwo(cid:258)ci(cid:200) duplikowa-
nia tego biznesu. To prosta droga doj(cid:258)cia do biznesowej (cid:258)ciany,
poza któr(cid:200) nie ma ju(cid:285) mo(cid:285)liwo(cid:258)ci dalszego wzrostu. Bo skoro dys-
ponujesz nieduplikowaln(cid:200) technik(cid:200), to inni ludzie nie mog(cid:200) jej po
Tobie powtarza(cid:202). A skoro nie mog(cid:200), to pr(cid:218)dzej czy pó(cid:283)niej utkniesz
we w(cid:239)asnor(cid:218)cznie robionym biznesie, a musisz utkn(cid:200)(cid:202), bo doba
ma tylko dwadzie(cid:258)cia cztery godziny, a Ty tylko jedn(cid:200) par(cid:218) r(cid:200)k.
W takiej sytuacji skazujesz si(cid:218) na „karier(cid:218) piosenkarza”. Lady Gaga
nie mo(cid:285)e nie za(cid:258)piewa(cid:202) na swoim koncercie. Nie mo(cid:285)e postawi(cid:202)
na scenie swojego duplikatu i sprzedawa(cid:202) biletów, bo nikt ich nie
b(cid:218)dzie chcia(cid:239) kupowa(cid:202). Jednak ludzie chc(cid:200) kupowa(cid:202) bilety na jej
koncerty, ale pod jednym warunkiem — (cid:285)e za(cid:258)piewa dla nich
Lady Gaga, a nie Lady Bubu. A zatem to spojrzenie na technik(cid:218)
— pod wzgl(cid:218)dem tego, czy jest powtarzalna — daje Ci od razu
pewn(cid:200) przewag(cid:218), bo zdobywasz (cid:258)wiadomo(cid:258)(cid:202), (cid:285)e technika, któr(cid:200)
stworzysz, pozwoli Ci uzyska(cid:202) okre(cid:258)lony efekt. Doskona(cid:239)a tech-
nika — najlepsza, jak(cid:200) mo(cid:285)esz stworzy(cid:202) — to taka, która dzia(cid:239)a
zawsze, czyli jest doskonale powtarzalna. Co Ci to daje? Dzi(cid:218)ki
temu nie musisz si(cid:218) koncentrowa(cid:202) na niej, bo wi(cid:218)kszo(cid:258)(cid:202) czyn-
no(cid:258)ci b(cid:218)dzie za Ciebie wykonywana z automatu przez w(cid:239)asny
mózg. I to jest pryzmat inteligencji: jeste(cid:258) w stanie si(cid:218) czego(cid:258)
nauczy(cid:202) i przekaza(cid:202) komu(cid:258) t(cid:218) wiedz(cid:218), by robi(cid:239) co(cid:258) za Ciebie,
przynosz(cid:200)c Ci zyski. Tak w biznesie dzia(cid:239)a outsourcing. A teraz
zastanów si(cid:218), co by by(cid:239)o, gdyby(cid:258) opanowa(cid:239) pewn(cid:200) doskonale po-
wtarzaln(cid:200) technik(cid:218) i zamiast przekaza(cid:202) j(cid:200) komu(cid:258), by dzia(cid:239)a(cid:239) za
Ciebie… odda(cid:239) j(cid:200) w(cid:239)asnemu mózgowi. Wyobra(cid:285)asz sobie taki uk(cid:239)ad?
Kup książkęPoleć książkęSuccess and Change
13
Ty si(cid:218) czego(cid:258) nauczy(cid:239)e(cid:258), opanowa(cid:239)e(cid:258) pewn(cid:200) powtarzaln(cid:200) techni-
k(cid:218), która za ka(cid:285)dym razem pozwala osi(cid:200)ga(cid:202) cel, i… zamiast si(cid:218)
ni(cid:200) zajmowa(cid:202), zlecasz jej wykonywanie swojemu mózgowi. I teraz
masz (cid:258)wi(cid:218)ty spokój, nie musisz si(cid:218) w ogóle zastanawia(cid:202), bo Twój
mózg robi ca(cid:239)(cid:200) robot(cid:218) za Ciebie. Pi(cid:218)kna wizja? To równie(cid:285) jest
fakt. Nazywamy go nawykiem. Zapewniam Ci(cid:218), (cid:285)e po przeczyta-
niu tej ksi(cid:200)(cid:285)ki upewnisz si(cid:218), (cid:285)e ta wizja jest nie tylko mo(cid:285)liwa
do osi(cid:200)gni(cid:218)cia, ale te(cid:285) (cid:285)e taki rodzaj funkcjonowania mo(cid:285)e si(cid:218)
w prosty sposób sta(cid:202) równie(cid:285) Twoim udzia(cid:239)em. Poka(cid:285)(cid:218) Ci to na
prostym przyk(cid:239)adzie — teraz czytasz te s(cid:239)owa w j(cid:218)zyku polskim
i nie musisz ich sobie t(cid:239)umaczy(cid:202). Po prostu znasz ich znaczenie,
poniewa(cid:285) Twój mózg pos(cid:239)uguje si(cid:218) w tej chwili w(cid:239)a(cid:258)nie jedn(cid:200)
z powtarzalnych technik. Ty si(cid:218) tego nauczy(cid:239)e(cid:258), przekaza(cid:239)e(cid:258) wie-
dz(cid:218) do mózgu i nie musisz co chwil(cid:218) sprawdza(cid:202), czy wszystko ro-
zumiesz. Wydaje si(cid:218) to proste i oczywiste. Ale czemu nie dzia(cid:239)a
w tak wielu przypadkach ludzi, którzy staraj(cid:200) si(cid:218) uczy(cid:202) na przy-
k(cid:239)ad j(cid:218)zyka angielskiego? Kto(cid:258) do nich co(cid:258) mówi, a oni natych-
miast to us(cid:239)yszane zdanie t(cid:239)umacz(cid:200) sobie w g(cid:239)owie na polski.
Co wtedy robi(cid:200)? Sprawdzaj(cid:200), czy technika dzia(cid:239)a. Gdyby bowiem
byli pewni co do techniki, gdyby ich technika rozumienia angiel-
skiego by(cid:239)a powtarzalna, to przecie(cid:285) nie musieliby tego robi(cid:202). Inna
rzecz to to, (cid:285)e w taki sposób w ogóle si(cid:218) nie da porozumiewa(cid:202), po-
niewa(cid:285) kiedy t(cid:239)umaczysz sobie w g(cid:239)owie w(cid:239)a(cid:258)nie us(cid:239)yszane zdanie,
Twój rozmówca ju(cid:285) mówi kolejne, którego nie zd(cid:200)(cid:285)y(cid:239)e(cid:258) us(cid:239)ysze(cid:202),
gdy(cid:285) by(cid:239)e(cid:258) zaj(cid:218)ty… t(cid:239)umaczeniem poprzedniego. Tymczasem opa-
nowanie dobrej powtarzalnej techniki pozwoli Ci skupi(cid:202) si(cid:218) na in-
nych rzeczach, bo sama technika b(cid:218)dzie wykonywana przez Twój
system outsourcingu do mózgu niejako w tle. Spójrz zreszt(cid:200) na
najbardziej kasowe filmy Hollywood — na przyk(cid:239)ad na ca(cid:239)y cykl
obrazów z Jamesem Bondem. To w(cid:239)a(cid:258)nie przyk(cid:239)ad doskonale
powtarzalnej techniki, bo trudno sobie wyobrazi(cid:202) kolejny film
o przygodach agenta Jej Królewskiej Mo(cid:258)ci, w którym nie by(cid:239)oby
Kup książkęPoleć książkę14
SUCCESS AND CHANGE
po(cid:258)cigów, bijatyki, z(cid:239)ego charakteru, pi(cid:218)knych kobiet i ratowania
(cid:258)wiata. Zobacz, jakie to proste — wystarczy pokazywa(cid:202) wci(cid:200)(cid:285) tego
samego bohatera otoczonego podobnymi lud(cid:283)mi i rozwi(cid:200)zuj(cid:200)cego
podobne problemy, by zarobi(cid:202) na tych filmach miliony dolarów.
Wystarczy da(cid:202) mu do dyspozycji te same rekwizyty, te same de-
koracje i znale(cid:283)(cid:202) aktora, który b(cid:218)dzie reprezentowa(cid:239) pewien okre-
(cid:258)lony typ m(cid:218)(cid:285)czyzny. Szansa na to, (cid:285)e sprzedasz taki film, zaczyna
by(cid:202) naprawd(cid:218) spora. I je(cid:258)li teraz we(cid:283)miesz pod uwag(cid:218) wszystkie te
sta(cid:239)e elementy, które zawsze i za ka(cid:285)dym razem b(cid:218)d(cid:200) si(cid:218) pojawia(cid:239)y
w kolejnych Bondach, to w(cid:239)a(cid:258)nie dostrzeg(cid:239)e(cid:258) powtarzaln(cid:200) matryc(cid:218),
która stanowi 90 tego rodzaju produkcji. Oczywi(cid:258)cie pozosta(cid:239)e
10 to kreatywno(cid:258)(cid:202), ale tak naprawd(cid:218) film sprzedaje si(cid:218) dzi(cid:218)ki
okre(cid:258)lonej matrycy budowanej przez Jamesa Bonda (bohatera) b(cid:218)-
d(cid:200)cego w konflikcie z wrogiem, który w ka(cid:285)dym filmie chce znisz-
czy(cid:202) (cid:258)wiat. James nas przed nim ratuje, korzystaj(cid:200)c z przedmiotów,
w jakie wyposa(cid:285)a go Q (ekspert od gad(cid:285)etów), i wykonuj(cid:200)c roz-
kazy M (szefowej). Ma garnitur tej samej marki, zawsze taki sam
zegarek, w zale(cid:285)no(cid:258)ci od lokowania produktu pije taki a nie inny
alkohol. W gruncie rzeczy za ka(cid:285)dym razem ogl(cid:200)dasz ten sam film,
p(cid:239)ac(cid:200)c wytwórni nowe pieni(cid:200)dze. To (cid:285)y(cid:239)a z(cid:239)ota! Wymy(cid:258)lili oni
bowiem duplikowalny i powtarzalny system, który zawsze dzia(cid:239)a.
Jeste(cid:258) teraz coraz bli(cid:285)ej wyobra(cid:285)enia sobie sytuacji, w której i Ty
móg(cid:239)by(cid:258) dla swojego (cid:285)ycia stworzy(cid:202) odpowiedni(cid:200) matryc(cid:218)… która
mog(cid:239)aby dla Ciebie zarabia(cid:202) pieni(cid:200)dze. Kusz(cid:200)ca wizja, prawda?
Dlatego tak wa(cid:285)ne jest, by stworzy(cid:202) doskonale powtarzaln(cid:200)
technik(cid:218), bo wszystko, co jest powtarzalne, po pewnym czasie
staje si(cid:218) automatyczne. A mózg (cid:258)wietnie si(cid:218) czuje, kiedy wyko-
nuje automatyczne czynno(cid:258)ci. Ty w tym czasie mo(cid:285)esz po(cid:258)wi(cid:218)-
ci(cid:202) czas swojemu umys(cid:239)owi, uczy(cid:202) si(cid:218) nowych rzeczy i przy okazji
(cid:258)wietnie si(cid:218) w (cid:285)yciu bawi(cid:202). Powiesz, (cid:285)e przecie(cid:285) do uczenia si(cid:218)
wykorzystujesz umys(cid:239). Nie. Uczenie si(cid:218) za pomoc(cid:200) umys(cid:239)u jest
po prostu strat(cid:200) czasu.
Kup książkęPoleć książkęSuccess and Change
15
Wró(cid:202)my na chwil(cid:218) do przyk(cid:239)adu nauki j(cid:218)zyka obcego. Spróbuj
odpowiedzie(cid:202) sobie na pytanie, czy to Ty nauczy(cid:239)e(cid:258) si(cid:218) j(cid:218)zyka
obcego, czy te(cid:285) mo(cid:285)e zrobi(cid:239) to jedynie Twój mózg, który powta-
rza(cid:239) pewne automatyczne czynno(cid:258)ci i zabiegi? Czy(cid:285) nie tak by(cid:239)o
czasem z nauk(cid:200)… j(cid:218)zyka polskiego? Przecie(cid:285) to jeden z naj-
trudniejszych j(cid:218)zyków na (cid:258)wiecie, a mimo wszystko uda(cid:239)o Ci si(cid:218)
jako(cid:258) go nauczy(cid:202). Z ma(cid:239)(cid:200) poprawk(cid:200). To nie Tobie uda(cid:239)o si(cid:218) go
nauczy(cid:202). Zrobi(cid:239) to za Ciebie Twój mózg. Ty tylko stworzy(cid:239)e(cid:258) mó-
zgowi okre(cid:258)lone (cid:258)rodowisko do tej nauki — i to takie (cid:258)rodowisko,
w którym regularnie zachodzi(cid:239)y okre(cid:258)lone zjawiska. A mózg si(cid:218)
uczy(cid:239), poniewa(cid:285) on si(cid:218) dostosowuje do sytuacji. S(cid:239)ucha(cid:239) j(cid:218)zyka
polskiego, przyswaja(cid:239) najpierw pojedyncze s(cid:239)owa, potem proste
zdania, nast(cid:218)pnie bardziej z(cid:239)o(cid:285)one, a(cid:285) w ko(cid:241)cu nieustannie ope-
ruj(cid:200)c w tym (cid:258)rodowisku, który mu stworzy(cid:239)e(cid:258), zacz(cid:200)(cid:239) si(cid:218) tego
j(cid:218)zyka uczy(cid:202) i w ko(cid:241)cu opanowa(cid:239) go na poziomie pozwalaj(cid:200)cym
na swobodn(cid:200) konwersacj(cid:218) czy te(cid:285) czytanie mi(cid:218)dzy innymi w(cid:239)a-
(cid:258)nie tej ksi(cid:200)(cid:285)ki. A u(cid:285)ywa(cid:239) do tego zawsze tej samej, powtarzalnej
techniki. Ty tymczasem zupe(cid:239)nie zapomnia(cid:239)e(cid:258) o takiej mo(cid:285)liwo(cid:258)ci
i kiedy chcesz si(cid:218) nauczy(cid:202) jakiego(cid:258) obcego j(cid:218)zyka, wkuwasz na
pami(cid:218)(cid:202) s(cid:239)ówka, zamiast stworzy(cid:202) mózgowi okre(cid:258)lone (cid:258)rodowisko,
w którym b(cid:218)dzie móg(cid:239) ponownie u(cid:285)y(cid:202) znanych mu ju(cid:285) i powta-
rzalnych technik.
Drugim poza powtarzalnymi technikami elementem, z które-
go sk(cid:239)ada si(cid:218) fundament pod Twoje nowe (cid:285)ycie, jest osobowo(cid:258)(cid:202).
Przecie(cid:285) sama technika to jeszcze nie wszystko — musi by(cid:202)
równie(cid:285) kto(cid:258), kto potrafi jej u(cid:285)y(cid:202). Je(cid:258)li na przyk(cid:239)ad dasz komu(cid:258)
(outsoursujesz) technik(cid:218) o nazwie samochód Formu(cid:239)y 1, to
jeszcze ten kto(cid:258) musi umie(cid:202) tym je(cid:283)dzi(cid:202). W przeciwnym razie
pojawi si(cid:218) podstawowy problem — taka osoba najprawdopodob-
niej nie poradzi sobie z prowadzeniem tak zaawansowanego tech-
nologicznie, tak szybkiego i pot(cid:218)(cid:285)nego samochodu wy(cid:258)cigowego.
A zatem korzystanie z doskona(cid:239)ych technik wymaga równie(cid:285)
Kup książkęPoleć książkę16
SUCCESS AND CHANGE
doskona(cid:239)ej osobowo(cid:258)ci. To w(cid:239)a(cid:258)nie dlatego najwi(cid:218)ksza liczba wy-
padków samochodowych czy motocyklowych jest powodowana
przez m(cid:239)odych m(cid:218)(cid:285)czyzn pomi(cid:218)dzy 18 a 25 rokiem (cid:285)ycia. Oso-
bowo(cid:258)(cid:202) 18-latka nie jest po prostu w stanie ud(cid:283)wign(cid:200)(cid:202) techniki
oferowanej przez superszybki, mocny, sportowy motocykl. M(cid:239)odzi
ludzie nie s(cid:200) przygotowani do poradzenia sobie z tak(cid:200) technik(cid:200),
nie maj(cid:200) bowiem wystarczaj(cid:200)co silnej osobowo(cid:258)ci, by stosowana
przez nich technika mog(cid:239)a przynosi(cid:202) odpowiednie rezultaty. Zreszt(cid:200)
ta rozbie(cid:285)no(cid:258)(cid:202) osobowo(cid:258)ci i techniki jest widoczna w wielu innych
aspektach (cid:285)ycia. W(cid:239)a(cid:258)nie to zjawisko jest odpowiedzialne za to,
(cid:285)e ok. 90 szcz(cid:218)(cid:258)liwców, którzy wygrywaj(cid:200) olbrzymie sumy we
wszelkiego typu loteriach na ca(cid:239)ym (cid:258)wiecie, traci swoje maj(cid:200)tki
w przeci(cid:200)gu dwóch lat od wygranej. Wi(cid:218)kszo(cid:258)(cid:202) bowiem ludzi ma-
rzy o wielkich pieni(cid:200)dzach, ale kiedy pojawiaj(cid:200) si(cid:218) one w ich (cid:285)yciu,
nie s(cid:200) w stanie sobie z tym brzemieniem poradzi(cid:202). Zobacz, jak
czasem ko(cid:241)cz(cid:200) wielkie gwiazdy — nagle w ich (cid:285)yciu pojawiaj(cid:200)
si(cid:218) wielkie pieni(cid:200)dze i, mimo (cid:285)e maj(cid:200) olbrzymie umiej(cid:218)tno(cid:258)ci,
bo potrafi(cid:200) (cid:258)wietnie (cid:258)piewa(cid:202) czy gra(cid:202), to jednocze(cid:258)nie nie s(cid:200)
w stanie poradzi(cid:202) sobie z now(cid:200) sytuacj(cid:200). Wówczas gór(cid:218) nad nimi
bior(cid:200) uzale(cid:285)nienia od narkotyków albo alkoholu. To w(cid:239)a(cid:258)nie przy-
k(cid:239)ad, kiedy supertechnika nie idzie w parze z superosobowo(cid:258)ci(cid:200).
To sytuacje, w których osobowo(cid:258)(cid:202) nie daje rady, bo ma do czy-
nienia ze zbyt zaawansowan(cid:200) technik(cid:200). I teraz sam si(cid:218) zastanów,
czy jeste(cid:258) gotowy na sukces. Jeste(cid:258)? A dasz sobie rad(cid:218) z tym
sukcesem? Dasz rad(cid:218) ten sukces utrzyma(cid:202)? Wyobra(cid:283) sobie ko-
biet(cid:218), która robi karier(cid:218) w korporacji. Jest (cid:258)wietna, inteligentna,
doskonale wykszta(cid:239)cona, ma znakomite cechy przywódcze. Wspi-
na si(cid:218) po szczeblach kariery i nagle s(cid:239)yszy od swoich kole(cid:285)anek,
(cid:285)e zawdzi(cid:218)cza to nie inteligencji, ale podró(cid:285)y przez po(cid:258)ciel kolej-
nych prezesów. Czy uda Ci si(cid:218) z tym poradzi(cid:202)? Czy Twoja osobo-
wo(cid:258)(cid:202) jest wystarczaj(cid:200)co silna, by znie(cid:258)(cid:202) tak(cid:200) sytuacj(cid:218)? Albo wyobra(cid:283)
sobie, (cid:285)e wreszcie Ci si(cid:218) uda(cid:239)o schudn(cid:200)(cid:202). Co wi(cid:218)cej, nie do(cid:258)(cid:202), (cid:285)e
utrzymujesz wag(cid:218), to jeszcze zacz(cid:200)(cid:239)e(cid:258) regularnie (cid:202)wiczy(cid:202). Dbasz
Kup książkęPoleć książkęSuccess and Change
17
o swoje cia(cid:239)o, czujesz si(cid:218) w nim (cid:258)wietnie i chcesz si(cid:218) nim po-
chwali(cid:202). Spacerujesz pla(cid:285)(cid:200) i napotykasz wpatrzonego w Ciebie
go(cid:258)cia z brzuchem jak pi(cid:239)ka lekarska, z jagodziank(cid:200) w jednej
d(cid:239)oni i piwem w drugiej. Co o Tobie pomy(cid:258)li? „Ale debil!” Dla-
czego? Poniewa(cid:285) jeste(cid:258) dla niego emanacj(cid:200) tego wszystkiego,
czego on nie ma. Ale nie to go w Tobie frustruje najbardziej.
Najbardziej cierpi nie dlatego, (cid:285)e nie wygl(cid:200)da tak jak Ty, lecz
dlatego, i(cid:285) nic nie robi, (cid:285)eby wygl(cid:200)da(cid:202) tak jak Ty. A zatem jedn(cid:200)
z najwi(cid:218)kszych Twoich trosk, zanim odniesiesz sukces, powinna
by(cid:202) ta, by dok(cid:239)adnie zdawa(cid:202) sobie spraw(cid:218), czy w sytuacji sukcesu
b(cid:218)dziesz w stanie poradzi(cid:202) sobie z tym, (cid:285)e tak wielu ludzi mo(cid:285)e
Ci(cid:218) znienawidzi(cid:202) lub niesprawiedliwie ocenia(cid:202). Bo (cid:285)eby naprawd(cid:218)
odnie(cid:258)(cid:202) sukces, trzeba najpierw by(cid:202) na ten sukces gotowym. Przez
ostatnie dziesi(cid:218)(cid:202) lat mojej pracy odkry(cid:239)em, (cid:285)e ludzie tak napraw-
d(cid:218) najbardziej boj(cid:200) si(cid:218) my(cid:258)li, co te(cid:285) si(cid:218) z nimi stanie, kiedy zo-
stan(cid:200) tymi, o których nawet nie (cid:258)mieli pomarzy(cid:202). I co wi(cid:218)cej, boj(cid:200)
si(cid:218) tego, jak wówczas zareaguje na nich (cid:258)wiat. Kiedy(cid:258), w czasach
innych potrzeb i przed urodzeniem dziecka, kupi(cid:239)em sobie du(cid:285)e
sportowe auto. Stan(cid:200)(cid:239)em na jednym z warszawskich skrzy(cid:285)owa(cid:241)
na (cid:258)wiat(cid:239)ach. Do tego mojego pi(cid:218)knego auta podszed(cid:239) wówczas
pewien jegomo(cid:258)(cid:202) i zamaszy(cid:258)cie splun(cid:200)(cid:239) na mask(cid:218). Zupe(cid:239)nie bez
powodu, z czystej zawi(cid:258)ci i nienawi(cid:258)ci do tych, którym w (cid:285)yciu
powodzi si(cid:218) lepiej. Trzeba mie(cid:202) du(cid:285)(cid:200) (cid:258)wiadomo(cid:258)(cid:202) i samozaparcie,
(cid:285)eby w takiej sytuacji powiedzie(cid:202) sobie: „E, daj spokój, przecie(cid:285)
on jest na innym poziomie rozwoju”, zamiast wyj(cid:258)(cid:202) z samochodu
i odp(cid:239)aci(cid:202) mu pi(cid:218)knym za nadobne. A, niestety, to drugie roz-
wi(cid:200)zanie nie jest godne tego, co chcesz sob(cid:200) reprezentowa(cid:202).
Warto te(cid:285) zastanowi(cid:202) si(cid:218) nad drug(cid:200) mo(cid:285)liwo(cid:258)ci(cid:200) w relacji
osobowo(cid:258)(cid:202) – technika. Co si(cid:218) bowiem dzieje, kiedy osobowo(cid:258)(cid:202)
jest wielka, ale technika zbyt ma(cid:239)a, czyli w sytuacji, kiedy próbujesz
wsadzi(cid:202) Ayrtona Senn(cid:218) do malucha? W(cid:239)a(cid:258)nie to prze(cid:285)ywa spo-
ra liczba naszych rodaków, którzy cierpi(cid:200) na cienie „polsko(cid:258)ci”
— zestaw ograniczaj(cid:200)cych przekona(cid:241) tworz(cid:200)cych mentalno(cid:258)(cid:202)
Kup książkęPoleć książkę18
SUCCESS AND CHANGE
narzekactwa, zawi(cid:258)ci, braku zaufania i krytycyzmu, poczucia gor-
szo(cid:258)ci, l(cid:218)ku przed pope(cid:239)nianiem b(cid:239)(cid:218)dów. Maj(cid:200) (cid:258)wietne, fanta-
styczne pomys(cid:239)y, ale zostali przez lata walki z najprzeró(cid:285)niejszymi
wrogami zaprogramowani do wybitnych zdolno(cid:258)ci adaptacyjnych.
Nosz(cid:200) pod czaszk(cid:200) umiej(cid:218)tno(cid:258)ci biznesowe, których nie powsty-
dzi(cid:239)aby si(cid:218) (cid:285)adna nacja na (cid:258)wiecie. Kiedy wyje(cid:285)d(cid:285)aj(cid:200) z kraju, robi(cid:200)
wielkie kariery, a tutaj, nad Wis(cid:239)(cid:200), zostaje im jedynie rola franczy-
zobiorców. S(cid:200) jak geniusze w kurnikach — maj(cid:200) wielkie osobowo-
(cid:258)ci skazane przez kulturowy nadruk na korzystanie z nieprzysta-
j(cid:200)cych do ich potencja(cid:239)u technik. To mi(cid:218)dzy innymi to zjawisko
jest odpowiedzialne za tak wielki internetowy sukces piosenki
Donatana i Cleo My S(cid:239)owianie, wyklikanej na dzie(cid:241) dzisiejszy
niemal 50 mln razy. Bo w tej piosence Polacy g(cid:239)o(cid:258)no us(cid:239)yszeli, (cid:285)e
mo(cid:285)na by(cid:202) dumnym z bycia przedstawicielem S(cid:239)owian, a nieko-
niecznie ze stania na zmywaku w Yorkshire. I ta piosenka spo-
tka(cid:239)a si(cid:218) z takim zainteresowaniem nie poprzez epatowanie seksem,
ale w(cid:239)a(cid:258)nie dlatego, (cid:285)e zbuntowa(cid:239)a si(cid:218) przeciwko zjawisku zwanym
negatywizmem. Negatywizm to zjawisko odpowiedzialne równie(cid:285)
za nastawienie Polaków do sukcesu innych. Wystarczy przeczyta(cid:202)
kilka internetowych dyskusji, by znale(cid:283)(cid:202) ilo(cid:258)(cid:202) hejtu przekraczaj(cid:200)c(cid:200)
ludzk(cid:200) wyobra(cid:283)ni(cid:218). Dlatego tak trudno odnie(cid:258)(cid:202) sukces, pozostaj(cid:200)c
w ramie pod nazw(cid:200) „Jestem Polakiem”. Nawet je(cid:258)li masz niepraw-
dopodobnie genialny pomys(cid:239) na biznes, to (cid:285)eby go naprawd(cid:218) zrobi(cid:202),
musisz wykroczy(cid:202) poza t(cid:218) ram(cid:218). Nawet je(cid:258)li bowiem nauczysz
si(cid:218) radzi(cid:202) sobie z negatywizmem Twoich s(cid:200)siadów, rodziny czy
spo(cid:239)eczno(cid:258)ci internetowej, to perspektywa biznesu z tej(cid:285)e ramy
b(cid:218)dzie zawsze perspektyw(cid:200) pod tytu(cid:239)em: „To si(cid:218) nie mo(cid:285)e uda(cid:202)”.
A to dlatego, (cid:285)e nawet przy rewelacyjnym potencjale w tej ramie
jeste(cid:258) atakowany poczuciem ka(cid:285)(cid:200)cym Ci my(cid:258)le(cid:202) „Jestem gorszy”,
a st(cid:200)d ju(cid:285) krótka droga nie tylko do tego, by Twój biznes nie
przetrwa(cid:239), ale do tego, by w ogóle nie podejmowa(cid:202) prób jego re-
alizacji. Kultura, która Ci(cid:218) otacza, a raczej ta, któr(cid:200) pozwalasz si(cid:218)
otacza(cid:202), sprawia, (cid:285)e stajesz si(cid:218) podmiotem okre(cid:258)lonych przekona(cid:241).
Kup książkęPoleć książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)