Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00230 003476 21551474 na godz. na dobę w sumie
Świat w obiektywie. W poszukiwaniu wizji. Wydanie X - rocznicowe - książka
Świat w obiektywie. W poszukiwaniu wizji. Wydanie X - rocznicowe - książka
Autor: Liczba stron: 278
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-283-5810-2 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> fotografia cyfrowa >> edycja zdjęć
Porównaj ceny (książka, ebook (-40%), audiobook).

Aby zrobić zdjęcie, które porusza najgłębsze emocje i przykuwa uwagę na dłużej, nie potrzebujesz kosztownego sprzętu. Owszem, profesjonalizm narzędzi jest ważny, jednak dużo istotniejsze są wizja, empatia, szacunek i niezaspokojona ciekawość. Najlepsze zdjęcia powstają dzięki intuicji, są wynikiem znanego fotografom wewnętrznego konfliktu między artystą i technikiem. Tylko połączenie rzemiosła i sztuki umożliwi stworzenie zdjęć, które opowiadają prawdziwe historie, ukazują piękno i godność, przenoszą widza wprost na ulicę, do świątyni, do czyjegoś ogrodu czy domu. Odnalezienie w sobie tej subtelnej równowagi, wizji i intuicji nie jest proste.

Ta książka mówi o sztuce fotografowania. Choć nie brakuje tu wskazówek odnoszących się do technicznej strony robienia zdjęć, opowiada przede wszystkim o pasji fotografowania: o tym, że uchwycenie ludzi, miejsc czy kultur na obrazie udaje się tylko tym, którzy znaleźli swoją wizję i odkryli w sobie palące pragnienie pokazania własnego sposobu odbierania świata. Zainspiruje Cię do opowiedzenia swoich historii z takim zaangażowaniem i tak przekonująco, jak to jest tylko możliwe dzięki fascynującej sile fotografii. Dowiesz się, jak robić naprawdę dobre zdjęcia - dobre, czyli takie, które są wspólnym dziełem serca i umysłu, emocji i rozumu. Ale to nie wszystko, co znajdziesz w tej książce. Jest pełna barw, światła, ciepła i uczy wizualnej wrażliwości - to cechy doskonałych zdjęć!

W tej książce znajdziesz wskazówki i inspiracje do fotografowania:

Zdjęcie z duszą: fotografuj to, co kochasz!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Tytuł oryginału: Within the Frame, 10th Anniversary Edition: The Journey of Photographic Vision Tłumaczenie: Piotr Cieślak ISBN: 978-83-283-5810-2 © Grupa Helion SA 2019. Authorized translation of the English title: Within the Frame, 10th Anniversary Edition © 2019 by David duChemin, published by Rocky Nook. Inc. All images © David duChemin unless otherwise noted. Polish edition copyright © 2020 by HELION SA. All rights reserved. All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system, without permission from the Publisher. Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz Helion SA dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Helion SA nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Helion SA ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://helion.pl/user/opinie/fotb10 Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis treści Przedmowa Wstęp ix xii Rozdział 1 Chodzi o wizję Zrozumienie wizji Pogoń za wizją Rozdział 2 W kadrze Fotografuj to, co Cię porusza Porusz mnie O tym, co w kadrze O tym, co poza kadrem Niedecydujące momenty Wszystko jest względne Iluzja egzotyki Czas w kadrze Długość czasu Wybór chwili 2 2 6 8 10 13 15 18 21 27 28 34 34 38 Poleć książkęKup książkę ROZDZIAŁ 3. Artysta i technik . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Sprzęt jest dobry, ale wizja lepsza Dobra ekspozycja . . . . . . Najlepszy cyfrowy negatyw . Ustawianie ekspozycji światła . . . . . . Zobaczyć światło . . Wybieraj obiektyw na podstawie jego właściwości . . . . . . . . . . . Reguła trójpodziału . . Nie ma filtra „odratuj” . Natchnienie i zmęczenie . Teleobiektywy . Jak najszerzej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ROZDZIAŁ 4. Opowiadanie historii . . . . . . . . . . Uniwersalne motywy . Konflikt w kadrze . . Esej fotograficzny . . Zależności . . . Kierowanie uwagą . . Pozostawianie wskazówek i prowokowanie pytań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ROZDZIAŁ 5. Fotografowanie ludzi . . . . . . . Nawiązywanie kontaktu z ludźmi Bariera językowa . . . Wzrok prawdę Ci powie . Uwiecznianie emocji . . . O dawaniu i braniu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .40 . 42 . . 48 . . 49 . . 50 . . 52 . . 58 . . 59 . . 63 . . 68 . . 71 . . 74 . . 84 . 86 . . 90 . . 92 . . 99 . . 101 . 105 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112 . 114 . . 118 . . 122 . . 126 . . 132 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Poleć książkęKup książkę Nieetyczne kadry Fotografowanie dzieci Fotografowanie seniorów Niepozowane i pozowane Dlaczego warto robić niepozowane zdjęcia uliczne? Wybiórczość Abstrakcyjne portrety Problemy ze światłem podczas fotografowania poza studiem Jeszcze cztery 135 137 142 149 149 150 157 158 164 Rozdział 6 Fotografowanie miejsc Rekonesans Zwiady Niewygórowane oczekiwania Bądź przygotowany Więcej niż pocztówka, czyli o korzyściach z włóczęgi Zwolnij Klimat miejsca, czyli o poszukiwaniu doznań Bądź obecny: wrażliwość fizyczna i emocjonalna Bądź we właściwym miejscu… …we właściwym czasie… …z właściwym nastawieniem Fotografowanie znanych miejsc Symboliczne obrazy zwykłych miejsc Tworzenie zdjęcia Czekaj Szukaj Twórz 170 172 175 177 182 187 191 192 194 196 196 199 202 204 207 209 211 211 Poleć książkęKup książkę Pierwiastek ludzki Element skali Krajobrazy Tworzenie głębi za pomocą warstw Fotografuj duże Fotografuj małe 213 215 218 226 230 234 240 243 244 246 246 248 250 253 257 261 263 265 266 270 Wrażliwość kulturowa ROZDZIAŁ 7 Fotografowanie kultur Badaj i zadawaj pytania Wartości i tabu Inne nie znaczy złe Wszyscy jesteśmy inni, wszyscy jesteśmy tacy sami Pamiętaj o głębszych motywach i znajdź sposób, by je pokazać Okaż szacunek Historia i bohaterowie Fotografia kulinarna Festiwale i święta Fotografowanie sztuki Fotografowanie języka Fotografowanie wiary Podsumowanie 274 Poleć książkęKup książkę ROzdziAł 1. Chodzi o wizję w i z j a j e s T p o c z ą T k i e m i k o ń c e m f o T o g r a f i i . To coś, co skłania do sięgnięcia po aparat i decyduje o tym, na co spojrzysz i co zobaczysz. O tym, jak zrobisz zdjęcie i dlaczego. Bez wizji nie ma fotografa. Zrozumienie wizji Wizja jest wszystkim; podróż zwana fotografią jest zaś jej odkry- waniem, pozwalaniem, by się rozwijała, zmieniała i znajdowała ujście poprzez aparat fotograficzny i odbitkę. Nie jest to coś, co znajdujesz i przyswajasz raz na zawsze — ona zmienia się i doj- rzewa wraz z Tobą. Rzeczy, które Cię pasjonują, złoszczą, napę- dzają — to elementy Twojej niepowtarzalnej wizji. Ona jest tym, co uważasz za piękne, brzydkie, dobre, złe lub harmonijne. Gdy Ty nabierasz doświadczenia, Twoja wizja ulega zmianie. Zmie- niają się historie, które chcesz opowiadać, i sprawy poruszające  60 mm, 1/125 s @ f/10, 800 ISO Varanasi, Indie. Poleć książkęKup książkę 4   Świat w obiektywie w Tobie czułe struny i to samo dzieje się z wizją. Mam nadzieję, że będziesz podążał za nią przez całe życie, ucząc się nie tylko patrzeć wnikliwiej, ale wyrażać ją coraz lepiej i dobitniej. Jej poszukiwanie i wyrażanie jest podróżą, a nie celem. Warto o tym pamię- tać, gdyż jest to odtrutka na zniechęcenie, z jakim nieuchronnie mierzy się każdy twórca. Na przeświadczenie, że nie potra- fimy zobaczyć niczego nowego, nie mamy nic do powiedzenia albo że nasze ostatnie dobre zdjęcie to już melodia przeszłości. Wtedy warto sobie przypomnieć, że ta podróż nie dobiegła jeszcze kresu. Dopóki istniejemy, żyjemy i wchodzimy w relacje ze światem i ludźmi, będziemy mogli to komentować. A w miarę nauki i praktyko- wania naszego rzemiosła znajdziemy lepsze, wymowniejsze sposoby. Wizja może być ulotna. Nie zawsze potrafimy od razu i świadomie zareago- wać na to, co nas otacza. Nie zawsze udaje się nam przejrzeć uczucia, jakie budzi w nas sytuacja, którą mamy przed oczami. W takich przypadkach aparat fotograficzny często jest czymś więcej niż narzędziem rejestrującym — staje się środkiem pozwa- lającym dostrzec ją wyraźniej. Akt patrze- nia przez wizjer, wykluczanie perspektyw i elementów, burzenie harmonii — wszystko  36 mm, 1/125 s @ f/13, 400 ISO Varanasi, Indie. Poleć książkęKup książkę Rozdział 1. Chodzi o wizję   5 Poleć książkęKup książkę 6   Świat w obiektywie Tak jak zdolność widzenia, wizję można albo zanie- dbać i pozwolić jej marnieć, albo doskonalić i uczytelniać. to pozwala jej się wyłonić. Fakt, że aparat fotograficzny pomaga nam dostrzegać, w pewnym sensie oznacza, że jest on naszym partnerem w tym procesie, a owo partnerstwo różni fotografów od malarzy. Jeste- śmy w symbiozie, ale nie z technologią, lecz z kadrem, który jest czymś niezmiennym pomimo wszystkich funkcjonalnych zmian, jakie zaszły w dziedzinie fotografii. Granicę rozwoju wizji często wytyczają nasze umiejętności. Gdy zyskujemy nowe narzędzia i wiedzę, pozwalające wyrazić ją lepiej — głębiej i pełniej — ona także zyskuje przestrzeń do głębszego i pełniej- szego rozwoju. Co więcej, moim zdaniem, wizja zawsze nieznacznie wyprzedza owe narzędzia. Z tego względu wciąż będziemy trochę poirytowani ich niedoskonałością bądź brakami warsztatowymi, które nie pozwalają nam jej urzeczywistnić. W tym tkwi sedno artystycz- nej podróży i zarazem przyczyna trudności, jakich przysparza nam niekiedy doskonalenie naszego rzemiosła. Jeśli nie kochasz fotografii za samo dążenie do wyrażenia siebie i znajdujesz satysfakcję jedynie w docieraniu do celu, Twoja podróż będzie pasmem rozczarowań. Nie tylko zapewne nigdy owego celu nie osiągniesz, ale też przegapisz piękno samej wyprawy i płynącą z niej radość. Tak jak zdolność widzenia, wizję można albo zaniedbać i pozwolić jej marnieć, albo doskonalić i uczytelniać. Im głębiej wnikamy w świat oraz w wynikające z obcowania z nim własne przemyślenia i uczucia, tym wyraźniejsza staje się nasza wizja. Uczymy się formułować nie- uświadomione wcześniej wrażenia i myśli. Ci z nas, którzy posługują się fotografią jako środkiem wyrazu, robią to obrazem. A im wyraź- niejsza jest wizja, tym lepiej potrafimy ją manifestować za pośrednic- twem właściwie dobranej optyki, ekspozycji, kompozycji albo cyfrowej ciemni. Pogoń za wizją Życie fotografa polega na odkrywaniu wizji i wyrażaniu jej czysto obrazowymi metodami. Czasami wizja znajduje nas sama; kiedy indziej musimy za nią gonić. Poleć książkęKup książkę Rozdział 1. Chodzi o wizję   7 Ta książka jest po trosze o jednym i drugim. Zamieszczone w niej zdjęcia i historie są efektem minionych dziesięciu lat fotografowania i podróżowania po świecie w poszukiwaniu przygody i piękna w spo- tkaniach z ludźmi, miejscami i kulturami. Ale to nie książka o moich fotograficznych wojażach — rzecz w niej jest raczej o szukaniu i uze- wnętrznianiu wizji poprzez zdjęcia. Równie dobrze mógłbym ją odna- leźć, nie ruszając się z domu. Moja wizja ma charakter globalny. Najbardziej fascynują mnie ludzie, miejsca i kultury, których jeszcze nie pochłonęła pełznąca homogenizacja Zachodu. Kocham kolory i faktury tych miejsc, wital- ność życia oraz rytuały i symbolikę kultur, które jeszcze nie uległy tyranii noszenia jednakowych dżinsów i wyznawania tych samych prze- konań. Moje zdjęcia powstają pod wpływem tego światopoglądu i mam nadzieję, że go odzwierciedlają. Gdyby tę książkę napisał ktoś inny, mógłby zebrać cały materiał zdjęciowy w Nowym Jorku albo w Pradze. Ale ja podążam za swoją wizją, tak jak Ty będziesz podążał za własną w miejscach, które temu sprzyjają. Najważniejsze jest, by gonić za nią z rozmysłem i pasją i nie dopuszczać do tego, aby miał na nią wpływ ktokolwiek poza Tobą. ĆwiczeNie twóRcze Usiądź z kartką i sporządź listę. Może być bardzo chaotyczna — nikt inny nie będzie jej oglądał. Spisz to, co kochasz, a potem napisz, za co kochasz te rzeczy. Możesz na przykład napisać: „podróżowanie”. Świetnie. Co najbardziej kochasz w podróżowaniu? Jedzenie? Nowe przygody? Dzikość? Samą podróż? A może napiszesz „miasta” albo „życie w mieście”. Co w tych tematach Cię pasjonuje? Zaskakujące sytuacje? Nieoczekiwane spotkania? Co w owych zaskakujących sytuacjach jest dla Ciebie najciekawsze? Drąż najgłębiej, jak umiesz. A potem przejrzyj swoje zdjęcia z kilku poprzednich lat albo choćby z kilku minionych mie- sięcy i zastanów się, czy odzwierciedlają one te zainteresowania. Te pytania oraz odpowiedzi na nie stanowią drogowskazy do Twojej wizji. Wyjdź poszukać bliskich Ci miejsc i doświadczeń.  Poleć książkęKup książkę Poleć książkęKup książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Świat w obiektywie. W poszukiwaniu wizji. Wydanie X - rocznicowe
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: