Kolejna książeczka z serii WYZWANIA EDUKACYJNE. Tym razem pomagająca radzić sobie z emocjami, poprzez uświadomienie sobie wewnętrznego obserwatora, ustanowienie „reżysera” wewnątrz siebie, czyli tego, który dokonuje wyborów takich a nie innych reakcji. Pozwala zabezpieczyć się przed chorobami z autoimmunoagresji, a więc powstałych w wyniku własnych reakcji emocjonalnych. Wyjątkowo ważna dla własnego zdrowia, a przede wszystkim budowania zdrowych relacji partnerskich, w rodzinie, z dziećmi…aby nie popełniać bledów… i aby nie trzeba było terapii.
Darmowy fragment publikacji:
WYZWANIA EDUKACYJNE
WYZWANIA EDUKACYJNE
WYZWANIA EDUKACYJNE
WYZWANIA EDUKACYJNE
EDUKACJA DLA KAŻDEGODEGODEGODEGO
EDUKACJA DLA KA
EDUKACJA DLA KA
EDUKACJA DLA KA
YCIA W ŚWIECIE”
„SZTUKA ŻYCIA W
„SZTUKA
WIECIE”
„SZTUKA
„SZTUKA
WIECIE”
WIECIE”
YCIA W
YCIA W
SZKOŁA
EMOCJI
Ewa Danuta Bia(cid:260)ek
Ewa Danuta Bia(cid:260)ek
Ewa Danuta Bia(cid:260)ek
Ewa Danuta Bia(cid:260)ek
2
Ewa Danuta Białek
Szkoła emocji
CYKL
WYZWANIA EDUKACYJNE
EDUKACJA DLA KAŻDEGO:
SZTUKA ŻYCIA W ŚWIECIE
3
Copyright by: Ewa Danuta Białek
Warszawa, 2012
ISBN 978-83-62932-21-4
Pierwsze wydanie w wersji broszurowej, Warszawa, 2000
Książka nie może być powielana, ani w żaden sposób rozpowszechniana na
innych nośnikach bez pisemnej zgody Autorki.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Książki drukowane wydawane są przez
INSTYTUT PSYCHOSYNTEZY. Centrum Zrównoważonego Rozwoju Człowieka
www.psychosynteza.pl instytut@psychosynteza.pl
sklep internetowy http://zdrowiedlaciebie.abc24.eu
4
Wprowadzenie
Ta książka jest częścią całej serii podobnych książeczek,
pomagających żyć. Wspierających życie. A także zdrowie. Od
najmłodszych lat. Do tego trzeba edukacji. Nowej edukacji.
Świadomej edukacji. Ale zacząć trzeba od siebie. A więc Twojej
edukacji. Nauczyć się jak czego do czego używać. INSTRUKCJI
OBSŁUGI SAMEGO SIEBIE. Dla
dorosłego
życia,
społeczeństwa, narodu i świata.
Zastanawiałam się, czy stworzyć jedną grubą książkę, czy po
prostu serial. Dla każdego. Dostosowany do indywidualnych
potrzeb. W każdym wieku. Dlatego powstaje ich wiele. Możesz
przeczytać pojedynczą z tych książeczek lub wszystkie. Bo to
jednak całość: sztuki życia w świecie. Dlatego ten serial. Możesz
rozpocząć w każdym czasie i każdym wieku.
Każda książka buduje, wspiera w rozwoju. Pozwala Ci żyć
bardziej świadomie. A z tego wyciągasz korzyści nie tylko dla
siebie, ale i innych. Możesz sięgnąć po każdy numer, niezależnie
od kolejności. A potem zacząć drugi - poprzedni lub następny. I
wrócić lub iść dalej. I pomożesz sobie: wzbogacić swe życie o
inne wartości i możliwości, koloryt i dźwięki. I zobaczysz cel,
5
który Cię prowadzi. I zaczniesz go realizować. Swój własny,
indywidualny i niepowtarzalny. Tak jak niepowtarzalni są
ludzie.
Wybór należy do Ciebie.
Autorka
6
Cykl składa się z następujących książeczek:
Szkoła życia
Szkoła emocji
Być w zgodzie ze sobą, innymi i światem
1. Wychowanie do zdrowia w rodzinie, szkole i świecie
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
Jesteśmy jedną wielką rodziną
Dziecko jest mądrzejsze niż myślisz. Zacieśnianie
Świadome rodzicielstwo
Nowe spojrzenie na zdrowie
Jak się uczyć?
związków
10. Słowo jako energia. Psychoenergetyka słowa
11. Być kobietą
Każda książeczka zawiera serię ćwiczeń pozwalających na
poznawanie siebie, zarówno przy użyciu wyobraźni jak i intuicji
oraz wewnętrznych obrazów. Ćwiczenia pokazują jedynie drogi
i dostarczają sugestii jak pracować ze sobą. Nie nakazują
poprawnych lub nie wskazują wadliwych odpowiedzi.
Jest tylko jedyna droga - własna. Jakkolwiek czujesz i
myślisz, tylko Twoja droga jest właściwa. Tylko Ty możesz ją
tworzyć. Słuchaj uważnie, co dzieje się wewnątrz Ciebie i
wybieraj ćwiczenia, które oferują Ci najlepszą drogę wyrażania
Twych wewnętrznych przeżyć.
7
Przedstawione
ćwiczenia
staną
się
początkiem
niekończącego się procesu rozwoju i wzrostu, początkiem
wyrażania
radości
i
twórczych pomysłów,
jak
również
znalezieniem schronienia w przypadku kryzysu.
Pozwól swoim obrazom i wewnętrznemu głosowi prowadzić
Cię do odkrycia i wyrażenia tego wszystkiego, co jest tak piękne
i niepowtarzalne w Tobie.
Każdy z tomików tego cyklu tworzy całość, jak również
wszystkie razem tworzą całość. Nie ma konieczności trzymania
się kolejności. Każdy tom można czytać w dowolnym czasie.
Jest to tak jak poznawanie rośliny od łodyżki lub płatków kwiatu
- nie ma to zupełnie znaczenia dla zbadania całości.
Wstęp zawiera opisy jak należy pracować z tą książką. Jest
ona bowiem praktyczna. Nie wystarczy ją przeczytać, gdyż
zrozumienie (świadomość) polega na doświadczeniu, a więc
zrobieniu poszczególnych zadań/ćwiczeń i wyciągnięciu z nich
konkretnych wniosków, zgodnie z zasadą, którą przytaczam
poniżej:
Jeśli mi powiesz - zapomnę
Jeśli mi pokażesz - zapamiętam
Jeśli mnie włączysz - zrozumiem
8
Książka, jak wszystkie moje pozostałe i następne - prezentuje
zagadnienia wychowania i samowychowania (edukacji siebie),
dokonując
syntezy podejść: medycznego,
filozoficznego,
psychologicznego i pedagogicznego (zwanego holistycznym,
całościowym), wkraczając też w sferę duchowości człowieka,
jako najwyższy poziom jego rozwoju. Jest podwójnie unikalna
– z jednej strony poprzez ogląd przez pryzmat psychosyntezy
(psychologii całego człowieka); z drugiej - oparcie jej na
wieloletnich i gruntownych osobistych doświadczeniach i ich
syntezy.
Książka - jak i inne mojego autorstwa stanowi PORADNIK
EDUKACJI SIEBIE. Jest pewnego rodzaju INSTRUKCJĄ
OBSŁUGI KAŻDEGO CZŁOWIEKA, inaczej można coś w
nim uszkodzić lub zniszczyć.
Książka zawiera wiele w miarę krótkich rozdziałów,
pisanych dosyć luźno, ponieważ jej celem jest odżywianie
Czytelnika treścią, którą zawiera. Dlatego też nie jest zbyt gruba,
aby za jednym razem mieć do strawienia odpowiednią ilość
pokarmu, aby nie przedobrzyć. Po jakimś czasie można sięgnąć
po kolejną książkę o podobnej tematyce, gdyż poznawanie
siebie
jest nieustającym procesem, którego nie można
zakończyć, chociażby z tego powodu, że nigdy się nie nudzi.
Dzięki poznawaniu siebie odkrywamy coś nowego, co nas
posuwa do przodu, dając radość, pogodę ducha i wiele jeszcze
innych przymiotów, które stają się odtąd naszym udziałem.
9
Dlatego też tej książki nie można połknąć jednym haustem,
gdyż - tak jak przy jedzeniu można się zadławić. Tego rodzaju
jednorazowe połknięcie może też spowodować niestrawność -
jak każdy posiłek niewłaściwie spożyty. Książkę należy jak
pokarm przeżuwać powoli, z zastanowieniem. Z tego powodu
ma więc większe odstępy między niektórymi akapitami oraz
przestrzenie na odpowiedzi na pytania. Zawiera również pewne
ważne przesłania w ramkach - dla zwrócenia szczególnej uwagi
na ich znaczenie - one bowiem coś znaczą. Gdy nie zastosować
się do nich - znaczą ślady w organizmie, mające w przyszłości
swe
fizyczne
konsekwencje
(np.
zalążki
chorób
psychosomatycznych).
Ze względu na
to, że celem książki
jest włączenie
(świadomość) Czytelnika, dlatego też zawiera wiele ćwiczeń /
zadań do własnego wykonania, dla zrozumienia siebie i
motywów swego działania i ewentualnie skorygowanie ich, gdy
zachodzi taka potrzeba. Celem ich bowiem jest zrozumieć siebie,
a tym samym lepiej dziecko, zgodnie z fundamentalną zasadą
psychosyntezy, która wyjątkowo trafnie oddaje skutki w wielu
wymiarach: fizyczne, psychiczne i społeczne, gdy nie zadba się
o przyczyny. Brzmi ona następująco:
gdy coś przychodzi na czas - jest to edukacja; gdy za późno -
to terapia .
10
Możemy bowiem ignorować wiele spraw, odrzucać, uważać za
nieistniejące, a nawet wyśmiewać i deprecjonować, co nie zwalnia
nas od konsekwencji, a więc skutków zaniechania we własnym
życiu i najbliższych.
Książeczki te zostały oparte o zasady psychosyntezy i
wyrażają moje podejście całościowe (holistyczne) do wspierania
(promocji) zdrowia, czego wyrazem
jest w odpowiednim
momencie rozpoczęta edukacja.
Ewa D. Białek
Pobierz darmowy fragment (pdf)