Darmowy fragment publikacji:
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu
niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą
kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym,
magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź
towarowymi ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce
informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za
ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub
autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności
za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Redaktor prowadzący: Magdalena Dragon-Philipczyk
Projekt okładki: Jan Paluch
Fotografia na okładce została wykorzystana za zgodą Shutterstock.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: onepress@onepress.pl
WWW: http://onepress.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://onepress.pl/user/opinie/dobhis
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
ISBN: 978-83-283-1176-3
Copyright © Gnyszka Fundraising Advisors oraz Szczepan Kasiński 2015
Printed in Poland.
• Kup książkę
• Poleć książkę
• Oceń książkę
• Księgarnia internetowa
• Lubię to! » Nasza społeczność
SPIS TREŚCI
PODZIĘKOWANIA ................................................................... 7
PRZEDMOWA ......................................................................... 9
WSTĘP ................................................................................ 11
WPROWADZENIE .................................................................. 13
1. HISTORIA PRZYCIĄGA UWAGĘ ................................................ 15
Historia, która (cid:239)amie schematy ......................................................18
Smutne dzieci odchodz(cid:200) .................................................................21
Zaanga(cid:285)owanie odbiorcy ................................................................23
Podsumowanie ...............................................................................24
2. NASZA KAMPANIA ................................................................ 25
Do kogo mówimy? ........................................................................25
Nie zapominajmy o dzieciach .........................................................27
Szukaj trendsetterów ......................................................................28
Trafiamy do aktywnych .................................................................31
Co chcemy powiedzie(cid:202)? ..................................................................32
Co powinni zapami(cid:218)ta(cid:202) odbiorcy Twoich komunikatów? ...............33
Komunikat, który trafia .................................................................34
Luka informacyjna .........................................................................34
3
Poleć książkęKup książkę4
SPIS TREŚCI
Tytu(cid:239) lub nazwa maj(cid:200) znaczenie .....................................................35
Spójno(cid:258)(cid:202) komunikatów ..................................................................36
Przelicznik .....................................................................................37
Opowiadacz ...................................................................................38
Dobór mediów ...............................................................................40
Prasa ........................................................................................41
Telewizja ..................................................................................42
Radio ........................................................................................44
Internet ....................................................................................45
Facebook ..................................................................................45
Twitter .....................................................................................48
Instagram i Pinterest ................................................................50
YouTube ..................................................................................50
Blog .........................................................................................51
Mediaplan ................................................................................52
Rola call to action (wezwanie do dzia(cid:239)ania) .....................................53
Natychmiastowo(cid:258)(cid:202) .........................................................................54
(cid:165)cie(cid:285)ki dzia(cid:239)a(cid:241) ................................................................................54
Zbieraj zaanga(cid:285)owanych ................................................................55
Po zdobyciu szczytu .......................................................................56
Podsumowanie ...............................................................................58
3. BUDOWANIE NARRACJI ......................................................... 61
Dawid i Goliat ..........................................................................62
Prometeusz ...............................................................................63
Bohater ....................................................................................65
Opiekun ...................................................................................66
Weso(cid:239)ek ...................................................................................67
M(cid:218)drzec ....................................................................................67
Towarzysz ................................................................................68
W(cid:239)adca .....................................................................................68
Marka organizacji ..........................................................................69
Prosto i dobitnie ............................................................................71
Autorytet .......................................................................................73
Konsekwencja ................................................................................73
Poleć książkęKup książkę
SPIS TREŚCI
5
Pasja ..............................................................................................75
Zmiana (cid:258)wiata ..........................................................................76
Osobiste (cid:258)wiadectwo ................................................................76
Autentyczno(cid:258)(cid:202) ..........................................................................76
Antagonista ..............................................................................77
(cid:165)wiadomo(cid:258)(cid:202) zwyci(cid:218)stwa ............................................................78
Transformacja bohatera ............................................................79
Podsumowanie ...............................................................................79
4. KOMUNIKACJA KLUCZEM DO ZWYCIĘSTWA .............................. 81
O czym mówisz? ............................................................................82
Kiedy chcesz to powiedzie(cid:202)? .....................................................82
Kto si(cid:218) podpisuje? ..........................................................................83
Kana(cid:239)y komunikacji .......................................................................84
Startuj z hukiem ............................................................................84
Podtrzymywanie uwagi ..................................................................85
Wizualizacja ..................................................................................86
Zagrajmy w dobroczynno(cid:258)(cid:202) ............................................................88
Warunek wygranej ...................................................................88
Cel ...........................................................................................88
Akcja ........................................................................................88
Przeszkody ...............................................................................89
Regu(cid:239)y ......................................................................................89
Stwórzmy mod(cid:218) na pomaganie ......................................................89
Podsumowanie ...............................................................................90
A. 5 PRAW DARCZYŃCY ............................................................ 91
B. CZY TROSZCZYSZ SIĘ O SŁUCHACZY? ...................................... 95
C. SCHEMAT OPOWIEŚCI ........................................................... 97
D. KALENDARZ OPOWIADACZA .................................................. 99
Poleć książkęKup książkęPoleć książkęKup książkęROZDZIAŁ 1
HISTORIA PRZYCIĄGA UWAGĘ
Fundraising to (cid:239)(cid:200)czenie ludzi, którzy chc(cid:200) robi(cid:202) dobre rzeczy, z tymi,
którzy je robi(cid:200). To tak(cid:285)e budowanie wieloletnich relacji zespo(cid:239)u or-
ganizacji z lud(cid:283)mi, którzy w ró(cid:285)ny sposób anga(cid:285)uj(cid:200) si(cid:218) w dzia(cid:239)alno(cid:258)(cid:202).
Jednak nawet najlepsze dzia(cid:239)ania nie przyci(cid:200)gn(cid:200) czyjejkolwiek uwagi
(poza rodzin(cid:200) i znajomymi), je(cid:285)eli nie b(cid:218)d(cid:200) dobrze opowiedziane. Je(cid:285)eli
nie b(cid:218)d(cid:200) histori(cid:200), któr(cid:200) mo(cid:285)na opowiedzie(cid:202) w pracy, w trakcie spotka-
nia ze znajomymi, przygodnym podró(cid:285)nym w poci(cid:200)gu czy w dowolnym
innym miejscu.
Opowiedziana historia musi przyci(cid:200)ga(cid:202) uwag(cid:218), sprawi(cid:202), by ludzie po-
czuli, (cid:285)e od(cid:258)wie(cid:285)a ich (cid:285)ycie i spojrzenie na (cid:258)wiat, (cid:285)e jest czym(cid:258), co prze-
rwie monotoni(cid:218) dom – praca – dom. To w(cid:239)a(cid:258)nie swoiste „trzecie miej-
sce” powinny zajmowa(cid:202) organizacje pozarz(cid:200)dowe. Definicja trzeciego
miejsca zosta(cid:239)a sformu(cid:239)owana przez ameryka(cid:241)skiego socjologa Raya
Oldenburga1. Wprowadzi(cid:239) on koncepcj(cid:218), (cid:285)e nasze (cid:285)ycie koncentruje si(cid:218)
w trzech wa(cid:285)nych o(cid:258)rodkach — domu (miejscu, w którym przebywamy
i wypoczywamy), pracy (miejsca, gdzie zarabiamy) i trzecim miejscu
— przestrzeni, w której nie tylko prowadzimy (cid:285)ycie towarzyskie, ale
tak(cid:285)e sp(cid:218)dzamy czas w oderwaniu od pewnej rutyny dnia codziennego
(dom – praca – dom). Trzecim miejscem mo(cid:285)e by(cid:202) ulubiona kawiarnia,
knajpa, klub, ale tak(cid:285)e przestrze(cid:241) kultury — biblioteka, ksi(cid:218)garnia,
1 R. Oldenburg, The Great Good Place, New York 1989.
15
Poleć książkęKup książkę16
ROZDZIAŁ 1
centrum kultury. Ze wzgl(cid:218)du na mnogo(cid:258)(cid:202) relacji, które wywi(cid:200)zuj(cid:200) si(cid:218)
pomi(cid:218)dzy lud(cid:283)mi realizuj(cid:200)cymi kampanie spo(cid:239)eczne, organizacja poza-
rz(cid:200)dowa (cid:258)wietnie spe(cid:239)nia definicj(cid:218) „trzeciego miejsca” (pod warunkiem,
(cid:285)e posiada przestrze(cid:241), w której mog(cid:200) si(cid:218) spotka(cid:202) ludzie).
Cz(cid:218)sto w (cid:258)rodowiskach ludzi pracuj(cid:200)cych w ró(cid:285)nych korporacjach, gdy
na jakim(cid:258) spotkaniu pojawia si(cid:218) przedstawiciel organizacji pozarz(cid:200)do-
wej, to w(cid:239)a(cid:258)nie on skupia na sobie uwag(cid:218) wi(cid:218)kszo(cid:258)ci zgromadzonych.
Bo jest z innego miejsca. Bo robi co(cid:258) innego.
Bo to osoba, która dotyka „prawdziwego (cid:258)wiata” — spotyka si(cid:218)
z lud(cid:283)mi, zapobiega biedzie czy wykluczeniu b(cid:200)d(cid:283) promuje jak(cid:200)(cid:258) ide(cid:218),
która jest dla niej wa(cid:285)na. Tak naprawd(cid:218) to, czym si(cid:218) ta osoba zajmuje,
ma znaczenie wtórne w stosunku do tego, jak(cid:200) histori(cid:218) opowiada.
Dlaczego? Bo jedn(cid:200) opowie(cid:258)ci(cid:200) mo(cid:285)e zaanga(cid:285)owa(cid:202) ludzi, dla których
dany temat jest zupe(cid:239)nie oboj(cid:218)tny. Bo jest swoistym Prometeuszem
przynosz(cid:200)cym ogie(cid:241) idei na ch(cid:239)odn(cid:200) ziemi(cid:218).
Moja kole(cid:285)anka zajmowa(cid:239)a si(cid:218) komunikacj(cid:200) w du(cid:285)ej organizacji po-
zarz(cid:200)dowej. By(cid:239)a bardzo blisko zwi(cid:200)zana z fundraisingiem. Wiedzia(cid:239)a,
jak dzia(cid:239)aj(cid:200) pewne mechanizmy tworzenia historii. Troszczy(cid:239)a si(cid:218) o edu-
kacj(cid:218) dzieci, po(cid:258)wi(cid:218)ci(cid:239)a temu kilka lat swojej pracy zawodowej. Pewnego
dnia przysz(cid:239)a do pracy i podczas przerwy na kaw(cid:218) opowiedzia(cid:239)a do-
(cid:258)wiadczenia poprzedniego wieczoru:
— Przegl(cid:200)da(cid:239)am internet i natrafi(cid:239)am na stron(cid:218), na której mo(cid:285)na by(cid:239)o za-
adoptowa(cid:202) kota. Do kotów mam stosunek pozytywnie oboj(cid:218)tny, ale jak prze-
czyta(cid:239)am, (cid:285)e za moje 30 z(cid:239) miesi(cid:218)cznie jeden kot, którego mog(cid:218) sobie wybra(cid:202),
otrzyma domek, karm(cid:218) przez ca(cid:239)y miesi(cid:200)c i jeszcze b(cid:218)dzie w moim imieniu
g(cid:239)askany, to nie wytrzyma(cid:239)am. Zaadoptowa(cid:239)am tego kota na rok. A oni obie-
cali, (cid:285)e b(cid:218)d(cid:218) dostawa(cid:239)a regularnie zdj(cid:218)cia, (cid:285)ebym sama mog(cid:239)a si(cid:218) przekona(cid:202), jak
bardzo b(cid:239)yszczy jego futro. Wiem, jak oni zbudowali t(cid:218) histori(cid:218) i mechanizm
sk(cid:239)aniaj(cid:200)cy do wp(cid:239)aty. Znam to wszystko, ale nie mog(cid:239)am si(cid:218) oprze(cid:202).
Taka kampania jest skuteczna. A równie dobrze jej twórcy mogliby
stan(cid:200)(cid:202) na krakowskim rynku z puszk(cid:200), ulotkami i nie(cid:258)mia(cid:239)o mówi(cid:202):
Zbieramy na jedzenie dla kotów, a i przy okazji na funkcjonowanie naszej
organizacji. I byliby(cid:258)my wdzi(cid:218)czni za cokolwiek, co wrzucicie do naszej puszki.
I pewnie byliby zdziwieni, (cid:285)e nic w niej nie znajduj(cid:200).
Poleć książkęKup książkęHISTORIA PRZYCIĄGA UWAGĘ
17
Skuteczne wprowadzenie fundraisingu w organizacji powoduje zmian(cid:218)
postaw, mentalno(cid:258)ci. Budzi wi(cid:218)ksze zaanga(cid:285)owanie, ale tak(cid:285)e kreuje
nowych liderów. To proces, który wprowadza w(cid:258)ród wszystkich
cz(cid:239)onków organizacji wspólny schemat my(cid:258)lenia i opowiadania historii.
Zazwyczaj powoduje, (cid:285)e problemem staj(cid:200) si(cid:218) otrzymane pieni(cid:200)dze,
a nie ich brak.
Jednak kluczowym, pierwszym elementem tego procesu jest przeko-
nanie cz(cid:239)onków organizacji do dumy z tego, co robi(cid:200). Niestety, spora
cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) pracowników organizacji, którym udziela(cid:239)em konsultacji, ma z tym
problem. Pracuj(cid:200) w organizacjach pozarz(cid:200)dowych robi(cid:200)cych (cid:258)wietne
rzeczy, realnie zmieniaj(cid:200)cych (cid:258)wiat, w którym funkcjonujemy, ale nie
potrafi(cid:200) tego przeku(cid:202) w powód do dumy.
Jedna z moich znajomych studentek na imprezie podsumowuj(cid:200)cej na-
sz(cid:200) wspóln(cid:200) akcj(cid:218), „42 do szcz(cid:218)(cid:258)cia”, przez pó(cid:239) godziny opowiada(cid:239)a
o swoim studenckim (cid:285)yciu — kolokwia, sesja i inna aktywno(cid:258)(cid:202) stu-
dencka. Dowiedzia(cid:239)em si(cid:218), (cid:285)e jest szefow(cid:200) jednej z organizacji studenc-
kich dzia(cid:239)aj(cid:200)cych przy uniwersytecie. Opowiada(cid:239)a, jak realizuje (cid:258)wietne
projekty, wyjazdy i szkolenia w ramach tej organizacji. Jednak w trak-
cie ca(cid:239)ej jej wypowiedzi nie pojawia(cid:239)a si(cid:218) nazwa tej organizacji, ci(cid:200)gle
zast(cid:218)powana okre(cid:258)leniem „moja organizacja”. (cid:165)wietnie, ale gdybym
nie wymusi(cid:239), by wyjawi(cid:239)a nazw(cid:218) tej organizacji, to s(cid:239)uchacze straciliby
mo(cid:285)liwo(cid:258)(cid:202) uczestniczenia w tak ciekawych wydarzeniach, a ona nie po-
zyska(cid:239)aby nowych wolontariuszy.
Niestety, moje do(cid:258)wiadczenia wyniesione ze wspó(cid:239)pracy z ró(cid:285)nymi or-
ganizacjami pokazuj(cid:200), (cid:285)e ludzie zwi(cid:200)zani z nimi nie zawsze s(cid:200) z tego
dumni. Co wi(cid:218)cej, czasami si(cid:218) wstydz(cid:200), (cid:285)e pracuj(cid:200) w sektorze pozarz(cid:200)-
dowym, a nie gdzie(cid:258) w biznesie czy nawet w urz(cid:218)dzie. Dlaczego?
Wcale nie dlatego, (cid:285)e s(cid:200) to osoby zamkni(cid:218)te, introwertyczne, niespe(cid:239)-
nione. Nie — po prostu brakuje im silnej marki i silnej historii, która
za nimi stoi. Czego(cid:258), z czym mog(cid:200) si(cid:218) uto(cid:285)samia(cid:202). Nawet wi(cid:218)cej,
czego(cid:258), czym mog(cid:200) si(cid:218) chwali(cid:202) w miejscach publicznych i w(cid:258)ród swoich
znajomych.
Kiedy pracowa(cid:239)em w Stowarzyszeniu WIOSNA, które by(cid:239)o organi-
zatorem Szlachetnej Paczki i Akademii Przysz(cid:239)o(cid:258)ci, naszym nieustaj(cid:200)-
cym powodem do dumy by(cid:239)o to, (cid:285)e wraz z ca(cid:239)ym zespo(cid:239)em tworzymy
Poleć książkęKup książkę18
ROZDZIAŁ 1
Paczk(cid:218). T(cid:218) Paczk(cid:218), któr(cid:200) mo(cid:285)na ogl(cid:200)da(cid:202) na ekranach telewizorów,
któr(cid:200) tworz(cid:200) zarówno celebryci, jak i tysi(cid:200)ce zwyk(cid:239)ych ludzi. Tak na-
prawd(cid:218) to byli(cid:258)my centrum sterowania wszech(cid:258)wiatem (taki napis
widnia(cid:239) w naszym biurze). Mieli(cid:258)my poczucie sprawczo(cid:258)ci, dysponowa-
nia pewn(cid:200) wiedz(cid:200) tajemn(cid:200), wiedzieli(cid:258)my z wyprzedzeniem, co si(cid:218) b(cid:218)dzie
dzia(cid:239)o, jak b(cid:218)dzie wygl(cid:200)da(cid:239)a akcja.
Dlaczego wi(cid:218)c niektóre organizacje maj(cid:200) problem? Jestem przeko-
nany, (cid:285)e to nie jest kwestia rozmachu kampanii, ale pewnego ca(cid:239)o-
kszta(cid:239)tu dzia(cid:239)a(cid:241) organizacji — braku przekonania, (cid:285)e warto opowiada(cid:202)
o tym, co dana organizacja robi. Panuje w nich przekonanie, (cid:285)e wyniki
je obroni(cid:200). By(cid:202) mo(cid:285)e, ale kto zobaczy wyniki, je(cid:285)eli sami o nich nie
b(cid:218)dziemy mówi(cid:202)?
Organizacje potrzebuj(cid:200) zarz(cid:200)dów, których cz(cid:239)onkowie b(cid:218)d(cid:200) wizjo-
nerami i stale b(cid:218)d(cid:200) odpowiada(cid:202) na podstawowe pytanie: DLACZEGO
to, co robimy, jest wa(cid:285)ne? Maj(cid:200)c w g(cid:239)owie odpowied(cid:283), wszyscy cz(cid:239)onko-
wie organizacji b(cid:218)d(cid:200) mogli z dum(cid:200) przekonywa(cid:202) (cid:258)wiat, DLACZEGO
robi(cid:200) to wszystko. Dlaczego po(cid:258)wi(cid:218)caj(cid:200) ca(cid:239)e dnie na promowanie
mesjanizmu polskiego, wolontariatu w miejscowo(cid:258)ci, któr(cid:200) opu(cid:258)ci(cid:239)a
wi(cid:218)kszo(cid:258)(cid:202) m(cid:239)odych mieszka(cid:241)ców (naturalnych wolontariuszy), czy
dlaczego walcz(cid:200) o zdrowie ka(cid:285)dego go(cid:239)(cid:218)bia, który mia(cid:239) nieszcz(cid:218)(cid:258)cie
wpa(cid:258)(cid:202) pod samochód.
HISTORIA, KTÓRA ŁAMIE SCHEMATY
Tr(cid:200)bka daje sygna(cid:239) do marszu. Kolejnego w tym tygodniu. Có(cid:285), takie
mamy czasy, (cid:285)e wszyscy maszeruj(cid:200), protestuj(cid:200)c przeciwko czemu(cid:258) b(cid:200)d(cid:283)
promuj(cid:200)c swoje warto(cid:258)ci. Odrobiny pikanterii dodaje fakt, (cid:285)e nie-
ustaj(cid:200)ca tr(cid:200)bka wygrywa When Johny Comes Marching Home. Znawcy te-
matu ju(cid:285) domy(cid:258)laj(cid:200) si(cid:218), (cid:285)e zbli(cid:285)aj(cid:200)ca si(cid:218) manifestacja b(cid:218)dzie odwo(cid:239)ywa(cid:202)
si(cid:218) do pacyfizmu i postulatów pokoju na (cid:258)wiecie. Ha(cid:239)as zbli(cid:285)aj(cid:200)cego
si(cid:218) t(cid:239)umu jest jednak inny ni(cid:285) ten, do którego jeste(cid:258)my przyzwyczaje-
ni. S(cid:239)ycha(cid:202) tupot ma(cid:239)ych stopek. Wy(cid:239)ania si(cid:218) czo(cid:239)o mrówczego po-
chodu — tak, to maszeruj(cid:200) mrówki, demonstruj(cid:200)c w obronie zieleni
i przyrody. Na transparentach zrobionych z li(cid:258)ci widniej(cid:200) postulaty:
„Wi(cid:218)cej zieleni”, „Walcz”, „Solidarno(cid:258)(cid:202)”, w ko(cid:241)cu „Wesprzyj nas” i logo
mi(cid:218)dzynarodowej organizacji proekologicznej — WWF.
Poleć książkęKup książkęHISTORIA PRZYCIĄGA UWAGĘ
19
https://www.youtube.com/watch?v=BvQReE2Enmg
Ka(cid:285)dy z nas jest codziennie zasypywany wielk(cid:200) ilo(cid:258)ci(cid:200) komunikatów
reklamowych. Szacuje si(cid:218), (cid:285)e przeci(cid:218)tny mieszkaniec Europy dziennie
otrzymuje oko(cid:239)o 3000 reklam w ró(cid:285)nej postaci2. To przem(cid:218)cza nasz
umys(cid:239), który nie chc(cid:200)c do tego dopu(cid:258)ci(cid:202), przestaje je postrzega(cid:202). Co
oznacza, (cid:285)e standardowy komunikat reklamowy ma niewielkie szanse
na dotarcie do naszej (cid:258)wiadomo(cid:258)ci.
Tym bardziej typowy komunikat organizacji pozarz(cid:200)dowej: „Robimy
dobre rzeczy, mo(cid:285)esz nas wesprze(cid:202)” (tu lektor podaje 26-cyfrowy nu-
mer konta) i jeszcze musi si(cid:218) pojawi(cid:202) kluczowa informacja, z jakim
dopiskiem nale(cid:285)y przekazywa(cid:202) darowizny. A je(cid:285)eli spot zosta(cid:239) wypro-
dukowany przy wsparciu Unii Europejskiej, to koniecznie musi zawie-
ra(cid:202) tak(cid:200) informacj(cid:218) — program operacyjny i nazw(cid:218) projektu. Lito(cid:258)ci!
Dlatego tym, co ma szanse przebi(cid:202) si(cid:218) do masowej wyobra(cid:283)ni (zw(cid:239)asz-
cza je(cid:285)eli nie dysponujemy bud(cid:285)etem licz(cid:200)cym setki tysi(cid:218)cy z(cid:239)otych),
musi by(cid:202) pomys(cid:239). Czyli inaczej — historia do opowiedzenia. Taka, jak(cid:200)
ludzie b(cid:218)d(cid:200) chcieli powtarza(cid:202) w swoich sieciach w social mediach, w pra-
cy, na spotkaniach ze znajomymi.
Jedn(cid:200) z takich historii by(cid:239) spot „Mafia dla psa”, znany równie(cid:285) jako
„Rysiek z Klanu wraca do gry”, który w ci(cid:200)gu tygodnia zosta(cid:239) wy(cid:258)wie-
tlony w serwisie YouTube ponad 3 miliony razy i by(cid:239) tematem roz-
mów nie tylko w (cid:258)rodowisku III sektora. Ca(cid:239)y koncept polega(cid:239) na
2 E. Mistewicz, Marketing narracyjny. Jak budowa(cid:202) historie, które sprzedaj(cid:200),
Onepress, Gliwice 2011, s. 27 – 29.
Poleć książkęKup książkę20
ROZDZIAŁ 1
grze kontrastami. Piotr Cyrwus, aktor znany pokoleniom Polaków jako
Rysio z Klanu — postać sympatyczna, ale lekko ciapowata — osa-
dzony został przez autorów spotu w roli bezwzględnego szefa gangu,
który nie stroni od wulgaryzmów i stosowania przemocy. Na przy-
kładzie „psa” — typowego policjanta-osiłka — pokazuje, jak nie należy
traktować zwierząt. Wykorzystanie skrótu myślowego, dość popu-
larnego w pewnych środowiskach, i gra tym skojarzeniem to świetny
pomysł. Dzięki spotowi zebrano 120 000 zł przy zakładanych 50 000 zł,
jednak przypuszczam, że to bardziej efekt popularności Cyrwusa niż
utożsamienia się internautów z celem zbiórki, gdzie nazwa organizato-
ra akcji nie pojawiła się nawet na planszy końcowej spotu.
https://www.youtube.com/watch?v=1quiKLMy0ng
Swoją drogą wykorzystanie postaci twardzieli w kampaniach społecz-
nych przynosi dobre efekty, tak jak reanimacja w rytmie utworu Bee
Gees, którą prowadzi piłkarz znany z twardej gry na boisku i jednocze-
śnie aktor — Vinnie Jones. British Heart Foundation, mając na uwa-
dze, że ludzie wahają się udzielać pierwszej pomocy metodą usta-usta,
zgodnie z nowymi wytycznymi zdecydowała się na wyprodukowanie
filmu promocyjnego, który wyjaśniał zasady reanimacji za pomocą
samego masażu serca. Spot w rytmie piosenki Stayin’ Alive dzięki swojej
barwności dużo lepiej zapada w pamięć niż nudne filmiki instrukta-
żowe, jakich pełno w internecie i na szkoleniach z pierwszej pomocy.
Poleć książkęKup książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)