Darmowy fragment publikacji:
To, jaką mamy zdolność koncen-
tracji, zależy także od kondycji
fizycznej:
• zapewnij sobie wystarczającą
ilość snu
• dbaj o dotlenienie mózgu
poprzez właściwe odżywianie
i ruch
Porady dotyczące sposobu
odżywiania korzystnie wpływają-
cego na pracę mózgu znajdziesz
w książce Pamięć doskonała.
Szybkie czytanie
Nieuporządkowane notatki, brak
okularów lub wskaźnika, niedo-
kończone czynności, hałas lub
muzyka – rozpraszają uwagę.
Zadbajmy o to, by podczas czytania
niczego nam nie brakowało:
• potrzebne materiały i przybory
w zasięgu ręki
• przedmioty odciągające uwagę
poza zasięgiem wzroku
• uporządkowane miejsce
• przewietrzone pomieszczenie
• dobre oświetlenie
• wygodna, wyprostowana pozy-
cja ciała
• cisza lub muzyka nieabsorbująca
uwagi.
PRZERWY
Co 30-50 minut umysł samoist-
nie się dekoncentruje. Aby temu
zapobiec, zaplanuj 10-15-minutowe
przerwy.
To dobry czas na dotlenienie, umiar-
kowany ruch, rozmowę, spacer.
14
Błędne naw yk i – jak je zmieniać?
Jak przyspieszyć
czytanie?
Jeśli zrezygnujemy z wypowia-
dania słów, także w myślach, mo-
żemy czytać znacznie szybciej!
widzę rozumiem
BŁĘDNE NAWYKI (cid:129)
JAK JE ZMIENIAĆ?
Czynnikami spowalniającymi czy-
tanie są nawyki ukształtowane już
podczas nauki czytania. Należą do
nich:
• regresja – świadome powra-
canie do tekstu raz przeczy-
tanego, który – jak się nam
wydaje – pominęliśmy lub źle
zrozumieliśmy. Tymczasem
podczas każdego kolejnego
czytania rozumiemy coraz
mniej, dekoncentrujemy się,
gubimy wątek i zniechęcamy.
Podobnym zjawiskiem jest
cofanie się – nieświadomy ruch
oka, przeskakiwanie w tył do
słów i zdań dopiero co przeczy-
tanych.
• subwokalizacja – wymawianie
cicho lub w myślach czytanych
słów, przez co czytamy w takim
tempie, w jakim jesteśmy w sta-
nie wypowiedzieć słowa, czyli
ok. 150 sł./min
widzę mówię rozumiem
Tak naprawdę szybciej postrzega-
my tekst wzrokowo, niż jesteśmy
w stanie przeczytać go na głos.
PROBLEM
SPOSÓB ELIMINACJI
Regresja
i cofanie
się
Subwo-
kalizacja
Nie cofaj się! Nie czytaj
powtórnie tych samych
słów, zdań, fragmentów.
Ważne informacje zaznacz
ołówkiem lub małą sa-
moprzylepną karteczką –
wrócisz do nich później.
Czytaj w tempie nieco
wyższym niż zazwyczaj –
odpowiednie obciążenie
mózgu nie pozwoli na
dekoncentrację, zabłą-
kanie wzroku i uciekanie
myśli. Wybieraj proste
teksty, które zawierają
znane słownictwo. Czytaj
ze wskaźnikiem. Jest on
dla oka przewodnikiem,
który będzie prowadził
wzrok zawsze do przodu.
Aby pozbyć się nawyku
wypowiadania na głos czy-
tanego tekstu, trzeba za-
stosować metody mecha-
niczne, które uniemożliwią
tę czynność. Z kolei ucisze-
nie „wewnętrznego narra-
tora” możliwe jest dzięki
wykonywaniu w trakcie
czytania czynności, która
nie jest z nim związana,
np. śpiewaniu piosenki,
wystukiwaniu rytmu. Stwa-
rzamy taką sytuację, żeby
tekst czytały tylko oczy.
15
Szybkie czytanie
Wyeliminowanie nawyków spowal-
niających czytanie nie jest trudne.
Stosowanie kilku prostych zasad
i regularne ćwiczenie zwiększy
tempo czytania 4-5-krotnie.
ĆWICZENIA
Regresja
1. Prowadź wzrok przez całą dłu-
gość każdej linii. Z jakimi cyframi
połączone są litery?
A
B
C
D
E
F
G
H
1
2
3
4
5
6
7
8
2. Podczas treningu szybkiego czy-
tania używaj wskaźnika. Wskazuj
kolejne grupy wyrazów, zacho-
wując stały rytm. Nadaj czynności
tempo większe niż zazwyczaj – to
wykluczy regresję.
Zmień swoje nastawienie!
Uwierz w swoje możliwości
i nie obawiaj się, że nie zrozu-
miałeś przeczytanego tekstu.
3. Czytając, zasłaniaj kartką papieru
tę część tekstu, którą już przeczy-
tałeś.
16
Subwokalizacja
1. Jeśli wymawiasz czytany tekst na
głos, przyciśnij koniec języka do
zębów lub zaciśnij wargi i konty-
nuuj lekturę.
2. W trakcie czytania wymawiaj na
głos słowa nieabsorbujące uwagi,
np. kolejne litery alfabetu, liczby
od 1 do 10, dowolne sylaby, recy-
tuj wiersz lub śpiewaj piosenkę.
Czytanie bez wypowiadania słów
przypomina spostrzeganie zna-
ków drogowych, wzorów mate-
matycznych lub zapisu nutowego.
3. Czytając tekst, ruchem całej ręki
wystukuj rytm (np. taki jak rytm
kroków). Staraj się, by był stały
i ciągły. Aby wyeliminować sub-
wokalizację, ćwiczenie to należy
wykonywać codziennie przez co
najmniej 2 tygodnie.
Subwokalizacji trudno całkowi-
cie się wyzbyć. Można jednak
uniezależnić się od niej. Słowa
będziemy wypowiadać w my-
ślach czasami, szczególnie wtedy
gdy natraž my na informacje
ważne, godne zapamiętania.
W początkowym etapie ćwiczeń
czytania w szybkim tempie z po-
minięciem subwokalizacji i regresji
C z ytanie ze wsk aźnik iem
może się wydawać, że z tekstu rozu-
mie się niewiele albo zupełnie nic.
Stopniowo jednak stopień zrozumienia
będzie się zwiększać. Okaże się nawet,
że potraž my zrozumieć więcej i wyszu-
kać informacje najbardziej przydatne,
wystukując przy tym rytm i nie wraca-
jąc do raz przeczytanych fragmentów.
CZYTANIE ZE WSKAŹNIKIEM
Już małe dzieci dobrze wiedzą, że
podczas czytania warto pomóc sobie
palcem, wskazując poszczególne
litery lub słowa. To doskonały sposób
utrzymania uwagi na tekście i nie
należy go dzieciom zabraniać.
Ponieważ
palec i dłoń
zasłaniają
pozostały
tekst, z cza-
sem trzeba
zastąpić je
wskaźnikiem.
Co może posłużyć jako wskaźnik?
• ołówek, długopis
• drut do dziergania
• patyczek do szaszłyków.
Oko ludzkie podąża za tym, co
się porusza. Wskaźnik pełni rolę
przewodnika. Dzięki niemu wzrok
przemierza swą drogę szybciej.
Są jeszcze inne, nie mniej ważne
zalety czytania ze wskaźnikiem:
• koncentracja przez dłuższy
czas
• poszerzanie pola widzenia
• usunięcie regresji i wypowiada-
nia słów w myślach
• utrzymanie tempa, zwiększanie
szybkości
• mniej ž ksacji – zatrzymań
wzroku
• zrelaksowane oczy.
W jaki sposób prowadzić
wskaźnik?
• poruszaj wskaźnikiem ruchem
jednostajnym i płynnym tuż
pod wierszem tekstu
Na początku ćwiczeń szyb-
kiego czytania przesuwaj
wskaźnik pod każdą linią
tekstu. Mózg musi przyzwy-
czaić się do samej techniki
i większej prędkości czytania.
• nie cofaj wskaźnika, nie wyko-
nuj gwałtownych, szarpanych
ruchów
• zacznij tuż za początkiem wiersza
i tuż przed jego końcem przenieś
go do następnej linii (im większe
pole widzenia, tym mniej wska-
zywanych wyrazów w wierszu)
• wskazywany obszar tekstu obej-
muj jednym spojrzeniem.
17
Pobierz darmowy fragment (pdf)