Darmowy fragment publikacji:
IDŹ DO:
Spis treści
Przykładowy rozdział
KATALOG KSIĄŻEK:
Katalog online
Zamów drukowany
katalog
CENNIK I INFORMACJE:
TY — MARKA INNA
NIŻ WSZYSTKIE.
SZTUKA AUTENTYCZNEGO
BRANDINGU OSOBISTEGO
Autor: Hubert K Rampersad
Tłumaczenie: Magda Witkowska
ISBN: 978-83-246-2513-0
Tytuł oryginału: Authentic Personal Branding
Format: 158 × 235, stron: 344
Zamów informacje
o nowościach
Zamów cennik
CZYTELNIA:
Fragmenty książek
online
Do koszyka
Do przechowalni
Nowość
Promocja
Onepress.pl Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. (32) 230 98 63
e-mail: onepress@onepress.pl
redakcja: redakcjawww@onepress.pl
informacje: o księgarni onepress.pl
Branding osobisty pomoże Ci stworzyć markę:
• silną, konsekwentną, spójną, trwałą, przekonującą
• znaczącą, wyróżniającą się, fascynującą, inspirującą
• przemawiającą do odbiorcy, kryształowo czystą i zapadającą w pamięć
TY — najlepsza marka w mieœcie
Marki rządzą dziœ naszym życiem. Ludzie gotowi są zapłacić znacznie więcej
za produkt firmowy — czyli taki, który znają i któremu ufają. W życiu, podobnie
jak w biznesie, branding przynosi znacznie lepsze i trwalsze rezultaty niż marketing
czy działania sprzedażowe. Jest również skuteczną metodą eliminacji konkurencji.
Nadszedł czas, byœ przejął kontrolę nad swoją osobistą marką oraz komunikatem,
który przekazuje ona innym. Zacznij aktywnie kształtować Twój własny wizerunek.
Pozwoli Ci to dynamicznie się rozwijać i wyróżniać spoœród tłumu. Œwiatowej klasy
specjalista pokaże Ci, jak robią to profesjonaliœci.
Stwórz markę, która pozwoli Ci:
• uwolnić Twój potencjał;
• wzbogacić relacje z innymi;
• wzmocnić poczucie własnej wartoœci;
• kreować wizerunek osoby godnej zaufania, profesjonalnej i charyzmatycznej.
Pamiętaj jednak, że Twoja osobista marka powinna być szczera i naturalna, musi
zatem zawsze odzwierciedlać Twój prawdziwy charakter, marzenia, cele życiowe,
wartoœci, wyjątkowoœć, talenty, pasje oraz zamiłowania. Jest ona również kluczem
do satysfakcjonującego życia — dzięki takiej postawie będziesz automatycznie
przyciągać do siebie najodpowiedniejszych ludzi i najlepsze okazje. Zyskasz też
większe szanse na maksymalne wykorzystanie swoich możliwoœci.
Spis treĂci
...7...
Spis treĂci
O autorze ...................................................................................................................9
Sïowo wstÚpne ........................................................................................................11
Przedmowa .............................................................................................................13
PodziÚkowania ........................................................................................................21
1. Wprowadzenie ..................................................................................................23
CzÚĂÊ I Autentyczny branding osobisty .............................................................39
2. Model autentycznego brandingu osobistego ..................................................41
3. Wyznacz i sformuïuj swoje osobiste ambicje .................................................53
4. Zdefiniuj i stwórz swojÈ osobistÈ markÚ .......................................................107
5. Opracuj swojÈ osobistÈ zrównowaĝonÈ kartÚ wyników ...............................133
6. Zastosuj i rozwijaj swoje osobiste ambicje, markÚ osobistÈ
i osobistÈ zrównowaĝonÈ kartÚ wyników ......................................................165
7. Ujednolicenie Twoich osobistych ambicji i marki osobistej
z Twoimi zachowaniami i dziaïaniami; jednoĂÊ z samym sobÈ ..................187
CzÚĂÊ II Autentyczny branding firmowy .........................................................199
8. Model autentycznego brandingu firmowego ................................................201
9. Wyznacz i sformuïuj ambicje firmy ..............................................................207
10. Zdefiniuj i stwórz markÚ firmowÈ .................................................................219
11. Opracuj firmowÈ zrównowaĝonÈ kartÚ wyników .........................................239
12. Zastosuj i rozwijaj ambicje firmy, markÚ firmowÈ
i firmowÈ zrównowaĝonÈ kartÚ wyników ......................................................259
13. Ujednolicanie osobistych ambicji i marki osobistej z ambicjami firmy
i markÈ firmowÈ; jednoĂÊ z TwojÈ markÈ firmowÈ ......................................267
Epilog ....................................................................................................................287
Posïowie ................................................................................................................291
Dodatek A Osobiste ambicje, marka osobista
i osobista zrównowaĝona karta wyników ......................................................299
...8...
TY – marka inna niĝ wszystkie. Sztuka autentycznego brandingu osobistego
Dodatek B Schemat coachingowy oraz program certyfikacji
Certified Personal Brand Coach (CPBC) ......................................................303
Dodatek C Personal BrandSoft ...........................................................................325
Dodatek D Mój system zarzÈdzania ĝyciem osobistym ....................................329
Bibliografia ...........................................................................................................333
Spis rysunków i tabel ...........................................................................................337
...187...
ROZDZIA 7
Ujednolicenie Twoich osobistych ambicji i marki
osobistej z Twoimi zachowaniami i dziaïaniami;
jednoĂÊ z samym sobÈ
Staram siÚ, ĝeby moje ĝycie nie byïo scenariuszem pisanym przez innych. Jestem
przekonana, ĝe jeĝeli czïowiek nie ĝyje w zgodzie ze sobÈ, to ĝyje tylko czÚĂciÈ
ĝycia i co gorsza inni teĝ maja z tego czÚĂÊ.
— Henryka Bochniarz
Wspaniaïa toĝsamoĂÊ marki osobistej, potÚĝna historia marki osobistej, skuteczna
krótka prezentacja oraz Twoja unikalna wartoĂÊ mogÈ uczyniÊ CiÚ czïowiekiem
sukcesu. JeĂli jednak nie bÚdÈ odzwierciedlaÊ Twojej faktycznej natury i w rezul-
tacie uniemoĝliwiÈ Ci wypeïnienie obietnic skïadanych przez TwojÈ markÚ, te
same czynniki mogÈ zadecydowaÊ o tym, ĝe zostaniesz wielkim przegranym.
Nie speïniasz skïadanych obietnic? To gwarantowany sposób na utratÚ reputacji
i zniszczenie sobie kariery. Postanów zatem, ĝe bÚdziesz ĝyï i postÚpowaï zgodnie
z autentycznÈ obietnicÈ Twojej marki, a zanim coĂ obiecasz, upewnij siÚ, ĝe bÚdziesz
w stanie dotrzymaÊ sïowa. JeĂli tego nie zrobisz, caïy Twój branding osobisty
bÚdzie jedynie zabiegiem kosmetycznym, egoistycznym dziaïaniem, przejawem
chciwoĂci i nieczystÈ zagrywkÈ. Ludzie oczekujÈ, ĝe wywiÈĝesz siÚ ze skïadanych
im obietnic. JeĂli powiedziaïeĂ, ĝe coĂ zrobisz, nie pomogÈ Ci ĝadne wymówki.
Kaĝda zïamana obietnica szkodzi wizerunkowi Twojej marki osobistej. Powinie-
neĂ równieĝ dotrzymywaÊ tych obietnic, które skïadasz sobie sam. Jeĝeli zïamiesz
takÈ obietnicÚ, nie zaznasz spokoju wewnÚtrznego i nie wyksztaïcisz w sobie oso-
bistej charyzmy oraz przejrzystoĂci — tymczasem sÈ to cechy bardzo istotne dla
Twojej marki osobistej. Musisz konsekwentnie trzymaÊ siÚ wyznawanych przez
...188...
TY – marka inna niĝ wszystkie. Sztuka autentycznego brandingu osobistego
siebie wartoĂci, powinieneĂ takĝe postÚpowaÊ absolutnie przejrzyĂcie i wiarygod-
nie. Marka osobista zbudowana na kïamstwach w pewnym momencie zawali siÚ
z hukiem (prawda zawsze wychodzi na jaw), natomiast marka zbudowana na
Twojej prawdziwej osobowoĂci pozostanie trwaïa i silna. Warto w tym miejscu przy-
toczyÊ sïowa Dwighta Eisenhowera: „Osoba, która wyĝej od zasad ceni sobie przy-
wileje, bardzo szybko utraci jedno i drugie”.
Twój autentyczny branding osobisty powinien odzwierciedlaÊ to, kim naprawdÚ
jesteĂ, musi byÊ równieĝ zgodny z kodeksem moralnym i kodeksem zachowañ,
które wypïywajÈ bezpoĂrednio z Twoich osobistych ambicji. Oznacza to, ĝe Twoja
marka powinna odzwierciedlaÊ to, kim jesteĂ, na czym Ci zaleĝy i co jest TwojÈ
pasjÈ. JeĂli chcesz zapracowaÊ sobie na zaufanie innych, musisz postÚpowaÊ
zgodnie z tymi wartoĂciami (czyli po prostu byÊ sobÈ). Jeĝeli ludzie uwierzÈ, ĝe
jesteĂ osobÈ autentycznÈ, ĝe ĝyjesz zgodnie z wyznawanymi zasadami i stanowisz
jednoĂÊ z samym sobÈ, znacznie ïatwiej bÚdzie im obdarzyÊ CiÚ zaufaniem. Zaufa-
nie jest pochodnÈ spójnoĂci wyznawanych wartoĂci z postawami i zachowaniami —
masz po prostu byÊ szczery wobec samego siebie. PamiÚtaj, ĝe najwaĝniejsze relacje
brandingowe utrzymujesz wïaĂnie ze sobÈ. Nie wystarczy, ĝe bÚdziesz auten-
tyczny w kontaktach z innymi luděmi. Budowanie zaufania rozpoczyna siÚ od
szczeroĂci i autentyzmu w relacjach z samym sobÈ. W zwiÈzku z powyĝszym powi-
nieneĂ znaleěÊ równowagÚ miÚdzy osobistymi ambicjami i markÈ osobistÈ a Two-
imi dziaïaniami — w ten sposób zbudujesz stabilny fundament pod zaufanie.
Caïa sztuka polega na tym, by osiÈgnÈÊ jednoĂÊ z samym sobÈ. WewnÚtrzna jed-
noĂÊ jest bardzo waĝnym krokiem na drodze do rozwoju osobistego i wzmacnia-
nia swojej uczciwoĂci, szczeroĂci, solidnoĂÊ, wiarygodnoĂci, przejrzystoĂci oraz
charyzmy osobistej. Jeĝeli w taki sposób patrzysz na wïasne ĝycie, wyĝej cenisz
równieĝ ĝycie innych. JednoczeĂnie gotowy jesteĂ równieĝ wspieraÊ innych
w budowaniu solidnych fundamentów, na których oni równieĝ mogliby budowaÊ
wïasnÈ solidnoĂÊ, szczeroĂÊ i wiarygodnoĂÊ. Osoby posiadajÈce wspomniane wyĝej
cechy:
PostÚpujÈ tak, jak deklarujÈ.
DotrzymujÈ danego sïowa — ich czyny zawsze odzwierciedlajÈ ich sïowa,
a takĝe ich osobiste ambicje i markÚ osobistÈ.
DotrzymujÈ obietnic skïadanych za poĂrednictwem swojej marki — miÚdzy
ich postÚpowaniem a zaïoĝeniami marki osobistej nie ma rozbieĝnoĂci.
RobiÈ to, co obiecaïy, nawet jeĂli muszÈ pokonaÊ bardzo istotne przeszkody.
Rozdziaï 7. Ujednolicenie Twoich osobistych ambicji i marki osobistej
...189...
OsiÈgnÈwszy wewnÚtrznÈ jednoĂÊ, bÚdziesz mógï pozytywnie oddziaïywaÊ na
lojalnoĂÊ, poziom motywacji oraz zaangaĝowania ludzi ze swojego otoczenia.
W ten sposób zdecydowanie ïatwiej bÚdzie Ci promowaÊ siÚ z wykorzystaniem
Twojej marki osobistej — wysiïki te bÚdÈ równieĝ skuteczniejsze i bardziej trwaïe.
W ten sposób zadbasz o to, by Twój osobisty wizerunek (to, z czym identyfikujÈ
CiÚ inni) byï spójny z TwojÈ markÈ osobistÈ (tym, jak inni CiÚ postrzegajÈ).
Twój wizerunek bÚdzie stanowiÊ zatem odzwierciedlenie Twojej marki. Ujedno-
licenie Twoich osobistych ambicji i marki osobistej z Twoim postÚpowaniem jest
niezbÚdne — inaczej Twoja reputacja i marka osobista mogÈ powaĝnie ucierpieÊ.
WïaĂnie dlatego zawsze dobrze jest obiecywaÊ nieco mniej, a nastÚpnie oferowaÊ
nieco wiÚcej.
Jak juĝ wspominaïem, osobiste ambicje, deklaracja marki osobistej oraz osobista
zrównowaĝona karta wyników, nieznajdujÈce przeïoĝenia na prawe i uczciwe
postÚpowanie, bÚdÈ jedynie zabiegami kosmetycznymi i nie przyczyniÈ siÚ do
naturalnego rozwoju Twojej osoby i Twojej marki. Nie da siÚ równieĝ w ten
sposób stworzyÊ solidnych fundamentów pod skuteczne przywództwo osobiste.
William C. Miller i Peter Pruzan stwierdzajÈ: „WĂród wspóïczesnych nam liderów
biznesowych widoczna jest palÈca potrzeba odbudowania zaufania. GdzieĂ po
drodze liderzy utracili pokorÚ, wspóïczucie oraz empatiÚ. Stracili równieĝ kon-
takt z Bogiem”1.
Najbardziej intymne relacje utrzymujesz z samym sobÈ. JeĂli chcesz wzmocniÊ te
relacje i osiÈgnÈÊ prawoĂÊ, powinieneĂ ujednoliciÊ swoje osobiste ambicje i markÚ
osobistÈ ze swoimi zachowaniami i dziaïaniami, czyli tym, kim i czym naprawdÚ
jesteĂ. „Autentyczne ja” oznacza TwojÈ osobowoĂÊ, ducha, charakter. Proces ujed-
nolicania polega na znalezieniu odpowiednich interakcji miÚdzy Twoimi marze-
niami, aspiracjami, intencjami, celem i wartoĂciami (czyli Twoimi osobistymi
ambicjami oraz markÈ osobistÈ) a tym, w jaki sposób postrzegajÈ CiÚ inni (czyli
Twoimi zachowaniami). Wyznawane przez Ciebie wartoĂci (bÚdÈce elementem
osobistych ambicji i marki osobistej) to zasady, zgodnie z którymi ĝyjesz, myĂlisz,
odczuwasz i postÚpujesz. Gdy Twoje dziaïania, zachowania i myĂli stanowiÈ
odzwierciedlenie wyznawanych przez Ciebie wartoĂci, jesteĂ czïowiekiem prawym.
PrawoĂÊ ma z kolei pozytywny wpïyw na Twoje relacje z innymi i samym sobÈ.
1 W.C. Miller, P. Pruzan, Spiritual-based leadership: a matter of faith and confidence, Sri
Sathya Sai Institute of Higher Learning, Puttaparthi 2003.
...190...
TY – marka inna niĝ wszystkie. Sztuka autentycznego brandingu osobistego
Istnieje potencjalna róĝnica miÚdzy tym, jak odbierasz sam siebie (kim chciaïbyĂ
byÊ), a tym, jak oceniajÈ CiÚ inni (jak jesteĂ przez nich postrzegany). Samych
siebie oceniamy na podstawie pewnych niewidocznych schematów zachowañ,
inni oceniajÈ nas w oparciu o widoczne schematy zachowañ, czyli na podstawie
tego, co robimy, co mówimy i w jaki sposób postÚpujemy. Te oceny to nic innego
jak wyobraĝenia na temat Twojej osoby funkcjonujÈce w gïowach innych ludzi.
Dlatego im bardziej charakterystyczne bÚdzie Twoje zachowanie, tym lepiej
postrzegana bÚdzie Twoja marka. Aby staÊ siÚ ucieleĂnieniem wizerunku nakre-
Ălonego w deklaracjach osobistych wartoĂci i marki osobistej, musisz wiedzieÊ,
jak inni CiÚ postrzegajÈ i co o Tobie myĂlÈ. DysponujÈc takÈ wiedzÈ, moĝesz posta-
raÊ siÚ zwiÚkszyÊ efektywnoĂÊ swoich dziaïañ, a w rezultacie wzmocniÊ swojÈ
markÚ. Naleĝy zatem stwierdziÊ, ĝe proces autentycznego brandingu osobistego
wymaga równieĝ wypracowania równowagi miÚdzy osobistymi ambicjami i markÈ
osobistÈ (wyĝszy poziom ĂwiadomoĂci) a podejmowanymi dziaïaniami (czyli
Twoim bieĝÈcym zachowaniem i postÚpowaniem; porównaj rysunek 7.1).
Rysunek 7.1. Ujednolicanie osobistych ambicji i marki osobistej z zachowaniami i dziaïaniami
Jak juĝ wspominaïem, Twoje nastawienie ma ogromny wpïyw na charakter
Twoich osobistych ambicji i marki osobistej. W Twojej postawie uwidaczniajÈ siÚ
czynniki motywujÈce CiÚ do dziaïania oraz wewnÚtrzne potrzeby, które manife-
stujÈ siÚ równieĝ w postaci dziaïañ. Aby zaczÈÊ siÚ trwale rozwijaÊ i wyróĝniÊ siÚ
na tle innych, musisz znaleěÊ równowagÚ miÚdzy osobistymi ambicjami i markÈ
osobistÈ a zachowaniami i dziaïaniami:
Rozdziaï 7. Ujednolicenie Twoich osobistych ambicji i marki osobistej
...191...
OSOBISTE AMBICJE I MARKA OSOBISTA =
ZACHOWANIA I DZIAANIA
Osobista wizja+misja+kluczowe role+specjalizacja+usïugi+najwaĝniejszy
atrybut+obszar = zachowania i dziaïania
Aby z powodzeniem przeprowadziÊ proces ujednolicania, powinieneĂ znaleěÊ
odpowiedzi na nastÚpujÈce pytania:
Czy postÚpujÚ zgodnie z moim sumieniem i wyznawanymi wartoĂciami?
Czy konsekwentnie urzeczywistniam wïasne postanowienia?
Czy moje ideaïy, ambicje, intencje, potrzeby, najgïÚbsze pragnienia oraz marka
osobista odpowiadajÈ moim bieĝÈcym dziaïaniom?
Czy moje myĂli i moje dziaïania sÈ spójne?
Czy zawsze dziaïam zgodnie z moimi osobistymi ambicjami i markÈ osobistÈ?
Czy moje osobiste ambicje i marka osobista odzwierciedlajÈ mojÈ potrzebÚ
postÚpowania zgodnie z zasadami etyki?
Czy moje osobiste ambicje sÈ sprzeczne z mojÈ markÈ osobistÈ?
W jakim stopniu moje zachowania wpïywajÈ na moje poglÈdy i vice versa?
Czy dotrzymujÚ obietnic, które skïadam sam sobie?
W jaki sposób postrzegajÈ mnie inni? Jak postrzegajÈ wyznawane przeze
mnie wartoĂci?
Czy inni sÈ Ăwiadkami, ĝe zawsze pozostajÚ wierny moim przekonaniom
i zawsze pozostajÚ jednoĂciÈ z samym sobÈ?
Twoje osobiste ambicje, marka osobista i Twoje dziaïania muszÈ stanowiÊ jednoĂÊ.
Harmonia miÚdzy tymi elementami pozwoli Ci uniknÈÊ konfliktu z wïasnym
sumieniem. BÚdziesz mógï podejmowaÊ autentyczne wysiïki zmierzajÈce do wpro-
wadzenia na rynek swojej marki i nie bÚdziesz musiaï rezygnowaÊ przy tym
z wewnÚtrznego spokoju ani marnowaÊ energii. BÚdziesz dziÚki temu coraz bardziej
charyzmatyczny, bÚdziesz dziaïaÊ przejrzyĂcie, a ludzie zacznÈ Ci ufaÊ. Robin
Sharma powiedziaï kiedyĂ: „BÈdě panem swojej woli i sïugÈ swego sumienia”.
G.P. Gupta uwaĝa, ĝe:
...192...
TY – marka inna niĝ wszystkie. Sztuka autentycznego brandingu osobistego
¥wiadomoĂÊ jest „wewnÚtrznym aspektem” ĝycia. Skïada siÚ z dwóch elemen-
tów: (1) wiedzy na temat wïasnego ja oraz róĝnych rzeczy, (2) siï oraz mocy
ĂwiadomoĂci. Pierwszym koniecznym elementem jest wiedza. Róĝne rzeczy
musisz sobie uĂwiadamiaÊ na róĝnych poziomach ĂwiadomoĂci i w odpo-
wiedni sposób — powinieneĂ widzieÊ je takimi, jakimi sÈ. Sama wiedza jednak
nie wystarczy. Potrzebne sÈ jeszcze Wola i Siïa, które sprawiÈ, ĝe ĂwiadomoĂÊ
bÚdzie przynosiÊ efekty (…). Gdy zmienisz swojÈ ĂwiadomoĂÊ, caïy Ăwiat
zmieni dla Ciebie swoje oblicze (…). ZarzÈdzanie na podstawie Ăwiadomo-
Ăci powinno siÚ odbywaÊ zgodnie z modelem „od wewnÈtrz na zewnÈtrz”.
Z kolei Selvazajan Yesudian stwierdza:
Nasze sumienie jest naszym wewnÚtrznym gïosem, który przemawia do
nas z przekonaniem i pomaga nam odróĝniaÊ dobro od zïa, fakty od fikcji.
Jest gïosem, który podpowiada nam, w czym jesteĂmy najlepsi, i który kieruje
naszym codziennym ĝyciem. Moĝemy mu ufaÊ i budowaÊ na nim caïÈ naszÈ
egzystencjÚ. Jest jedynym niezawodnym kompasem, który wskazuje nam
drogÚ w sytuacjach konfliktu miÚdzy gïosem rozumu a gïosem serca.
Harmonia miÚdzy osobistymi ambicjami i markÈ osobistÈ a zachowaniami i dzia-
ïaniami gwarantuje, ĝe wszystkie Twoje czyny bÚdÈ zgodne z Twoim sumieniem.
BÚdziesz mógï lepiej zrozumieÊ swoje zachowania, swoje mocne i sïabe strony oraz
zaïoĝenia osobiste lub zaïoĝenia marki. Harmonia ta nie pozostaje równieĝ bez
wpïywu na Twoje poczucie solidarnoĂci z innymi. Warto zapamiÚtaÊ sïowa Alberta
Schweitzera: „Pierwszy krok w rozwoju etyki to poczucie solidarnoĂci z innymi
istotami ludzkimi”. Harmonia miÚdzy osobistymi ambicjami i markÈ osobistÈ
a zachowaniami i dziaïaniami przekïada siÚ równieĝ na wzrost poziomu koncen-
tracji — skïania do nieustannego monitorowania wïasnych dziaïañ oraz oddzia-
ïywania na innych ludzi, zwierzÚta, roĂliny oraz szeroko pojÚte Ărodowisko natu-
ralne (odpowiedzialnoĂÊ spoïeczna). ZwiÚkszenie poziomu koncentracji bÚdzie
miaïo pozytywny wpïyw na Twoje dziaïania — bÚdziesz jeszcze bardziej wraĝ-
liwy na kwestie etyczne. W wyksztaïceniu takiej koncentracji pomoĝe Ci opisane
wczeĂniej Êwiczenie z oddychania i wyciszenia oraz medytacja nad stopniem ujed-
nolicenia osobistych ambicji i marki osobistej z zachowaniami i dziaïaniami. DziÚki
temu staniesz siÚ lepszym czïowiekiem i wzmocnisz swojÈ markÚ.
Rozdziaï 7. Ujednolicenie Twoich osobistych ambicji i marki osobistej
...193...
SUKCES NAJLEPIEJ JEST ROZPATRYWAm
PRZEZ PRYZMAT PONI¿SZYCH PYTA:
Czy zawsze postÚpujÚ zgodnie z moim sumieniem?
Czy zawsze postÚpujÚ zgodnie z moimi osobistymi ambicjami?
Czy zawsze postÚpujÚ zgodnie z mojÈ markÈ osobistÈ?
Czy zawsze maksymalnie angaĝujÚ siÚ w to, co robiÚ?
Czy zawsze robiÚ to, co sïuszne?
UmiejÚtnoĂÊ uczciwego i otwartego spojrzenia na samego siebie jest umiejÚtnoĂciÈ
kluczowÈ z punktu widzenia budowania silnej i wiarygodnej marki osobistej.
Ludzie bÚdÈ darzyÊ CiÚ zaufaniem, jeĂli stwierdzÈ, ĝe Twoje dziaïania sÈ konse-
kwentne i wiarygodne oraz ĝe zawsze robisz to, co sïuszne. WïaĂnie dlatego tak
waĝne jest, by to, kim jesteĂ, i to, jak o sobie mówisz, zawsze stanowiïo w oczach
innych ludzi jednoĂÊ. W ten sposób budujesz wartoĂÊ marki, na którÈ skïadajÈ siÚ
poziom wiarygodnoĂci, niezawodnoĂÊ i wyznawane wartoĂci2.
Wzór na sïuszne dziaïanie osobiste
Ujednolicanie osobistych ambicji i marki osobistej z zachowaniami i dziaïaniami
gwarantuje, ĝe wszystkie Twoje dziaïania podejmowane na forum spoïecznym
bÚdÈ zawsze sïuszne i zgodne z Twoim sumieniem. Thomas Huxley powiedziaï
kiedyĂ: „Najpierw musisz dotrzeÊ do prawdy, ĝeby móc robiÊ to, co sïuszne”.
Debashis Chatterjee uwaĝa, ĝe sïuszne dziaïanie wypïywa z istoty ĝycia3. Profesor
Chatterjee definiuje „istotÚ ĝycia” jako pierwotnego ducha kaĝdego dziaïania.
OsobiĂcie uwaĝam, ĝe „istotÚ ĝycia” naleĝy kojarzyÊ przede wszystkim z misjÈ
osobistÈ — ĝe chodzi w niej o moĝliwoĂÊ poznania samego siebie przez pryzmat
autentycznych osobistych ambicji i marki osobistej oraz ĝe te ostatnie powinny
byÊ zrównowaĝone z osobistymi dziaïaniami i zachowaniami (jednoĂÊ z samym
sobÈ). Tylko wówczas czïowiek jest w stanie podejmowaÊ sïuszne dziaïania. Samo
2 D. McNally, K.D. Speak, Be your own brand, Berrett-Koehler Publishers, San Fran-
cisco 2003.
3 D. Chatterjee, Light the fire in your heart, Full Circle Publishing, New Delhi 2002.
...194...
TY – marka inna niĝ wszystkie. Sztuka autentycznego brandingu osobistego
dziaïanie równieĝ jest bardzo waĝne, poniewaĝ pozwala doskonaliÊ swoje umiejÚt-
noĂci i nieustannie podejmowaÊ nowe wyzwania (wróÊ do rozdziaïu 6., poĂwiÚco-
nego cyklowi Plan — Wdroĝenie — Dziaïanie — Wyzwanie). Sformuïowaïem
zatem nastÚpujÈcÈ definicjÚ „sïusznego dziaïania osobistego”:
Sïuszne dziaïanie osobiste = autentyczne osobiste ambicje+autentyczna
marka osobista+dziaïanie+jednoĂÊ z samym sobÈ
Warto zapamiÚtaÊ sïowa Thomasa Jeffersona: „Chcesz wiedzieÊ, kim jesteĂ? Nie
pytaj. Dziaïaj! Twoje dziaïanie CiÚ okreĂli i zdefiniuje”. Warto równieĝ wspomnieÊ
sïowa Johanna Wolfganga Goethego: „MyĂleÊ jest ïatwo, dziaïaÊ trudno — dziaïaÊ
zgodnie ze swymi myĂlami jest rzeczÈ najtrudniejszÈ w Ăwiecie”. Definiowanie
samego siebie przez pryzmat autentycznych osobistych ambicji i marki osobistej to
kwestia ĂciĂle zwiÈzana z zagadnieniem pogïÚbiania wiedzy na temat samego siebie.
Wzór na wiedzÚ na temat samego siebie
Trudno jest kochaÊ siebie i innych, gdy tak naprawdÚ nie zna siÚ samego siebie.
Wiedza na temat samego siebie jest wiedzÈ domyĂlnÈ. Jest silnie powiÈzana
z autentycznymi osobistymi ambicjami i markÈ osobistÈ. Osobista zrównowaĝona
karta wyników zamienia tÚ wiedzÚ w wiedzÚ ĂwiadomÈ, dziÚki czemu ïatwiej jest
Ci pogïÚbiaÊ i wykorzystywaÊ informacje na temat wïasnego ja. Przeksztaïcenie
wiedzy domyĂlnej w wiedzÚ ĂwiadomÈ ma równieĝ pozytywny wpïyw na TwojÈ
kreatywnoĂÊ. Jestem zdania, ĝe na wiedzÚ na temat samego siebie skïadajÈ siÚ cztery
podstawowe elementy: autentyczne osobiste ambicje, autentyczna marka oso-
bista, myĂlenie oraz dziaïanie (porównaj rysunek 7.2).
Wiedza na temat samego siebie = f (autentyczne osobiste ambicje, auten-
tyczna marka osobista, myĂlenie, dziaïanie)
Funkcja f opisuje zaleĝnoĂÊ miÚdzy wiedzÈ na temat samego siebie a autentycz-
nymi osobistymi ambicjami, autentycznÈ markÈ osobistÈ, myĂleniem i dziaïaniem.
Osobiste ambicje oraz marka osobista sÈ powiÈzane z TwojÈ ĂwiadomoĂciÈ, ponie-
waĝ skïadajÈ siÚ na nie posiadane przez Ciebie informacje na temat samego siebie.
Rozdziaï 7. Ujednolicenie Twoich osobistych ambicji i marki osobistej
...195...
Rysunek 7.2. Wiedza na temat samego siebie jako spoiwo
SÈ powiÈzane z Twoimi marzeniami, czynnikami motywujÈcymi, wartoĂciami,
talentami, wyjÈtkowoĂciÈ, zakresem specjalizacji oraz najwaĝniejszym atrybutem
(elementy te stanowiÈ natomiast podstawÚ dla Twoich zachowañ i dziaïañ). AbyĂ
mógï tÚ wiedzÚ pozyskaÊ, niezbÚdne jest myĂlenie — w tym celu w rozdziale 3.
wprowadziïem Êwiczenie z oddychania i wyciszenia. Okazuje siÚ, ĝe oddychanie
i myĂlenie wywodzÈ siÚ z tych samych ěródeï w ludzkim mózgu. Kontrolowanie
procesu myĂlenia umoĝliwia kontrolowanie procesu oddychania i na odwrót.
WykonujÈc Êwiczenie z oddychania i wyciszenia, moĝesz skoncentrowaÊ uwagÚ
na swoim wnÚtrzu i przejÈÊ kontrolÚ nad swojÈ ĂwiadomoĂciÈ. Milczenie sprzyja
wyostrzeniu procesów myĂlowych i lepszemu zrozumieniu wïasnego ducha, co
pozwala wprowadziÊ umysï w stan spokoju, który z kolei rozjaĂnia myĂli. Tego
rodzaju proces myĂlowy pozwala zrównowaĝyÊ funkcjonowanie lewej i prawej
póïkuli mózgu, sprzyjajÈc jednoczeĂnie myĂleniu nieszablonowemu. Warto zapa-
miÚtaÊ sïowa Alberta Einsteina, który powiedziaï, ĝe „nie moĝna rozwiÈzywaÊ
problemów za pomocÈ takiego samego myĂlenia, które przyczyniïo siÚ do ich
powstania”. Dziaïanie jest niezbÚdne, aby urzeczywistniÊ Twoje osobiste ambicje
i markÚ osobistÈ (co dokonuje siÚ poprzez realizacjÚ zaïoĝeñ osobistej zrównowa-
ĝonej karty wyników). Dziaïanie pozwala nabywaÊ nowe umiejÚtnoĂci — groma-
dzimy doĂwiadczenia, wyciÈgamy wnioski i podejmujemy nowe wyzwania. WïaĂnie
...196...
TY – marka inna niĝ wszystkie. Sztuka autentycznego brandingu osobistego
z myĂlÈ o dziaïaniu wprowadziïem w rozdziale 6. koncepcjÚ cyklu Plan —
Wdroĝenie — Dziaïanie — Wyzwanie. Trzeba uczyÊ siÚ poprzez dziaïanie, ponie-
waĝ osobiste ambicje i marka osobista opierajÈ siÚ nie tylko na Twojej wiedzy na
temat samego siebie, ale równieĝ na ocenie rzeczywistoĂci zewnÚtrznej i informa-
cjach zwrotnych pochodzÈcych od innych osób. Dziaïanie jest zatem pochodnÈ
Twoich zdolnoĂci, umiejÚtnoĂci i doĂwiadczenia — chodzi o to, co wiesz, co rozu-
miesz i co potrafisz zrobiÊ. JeĂli chcesz byÊ skuteczny i wydajny, musisz nie-
ustannie siÚ uczyÊ. Uczenie siÚ moĝna okreĂliÊ jako ciÈgïÈ transformacjÚ osobistÈ.
Jest to cykliczny proces aktualizowania wiedzy na temat samego siebie (wzboga-
cania wiedzy juĝ posiadanej o nowe elementy), majÈcy na celu jakoĂciowÈ poprawÚ
podejmowanych dziaïañ. DziĂ, kiedy koncepcja zatrudnienia na caïe ĝycie odcho-
dzi do lamusa, a coraz waĝniejsza staje siÚ nieustajÈca atrakcyjnoĂÊ dla rynku
pracy, Twoja wiedza na temat samego siebie musi byÊ przez caïy czas aktualna.
W koñcu najwiÚksze sukcesy odnoszÈ ci, którzy potrafiÈ siÚ szybko uczyÊ i szybko
poszerzaÊ wiedzÚ na temat samych siebie. Wydajne funkcjonowanie w naszym
coraz bardziej zïoĝonym spoïeczeñstwie wymaga nieustannej nauki i ciÈgïego
poszerzania, mobilizowania, wzbogacania, oceniania, wykorzystywania i utrzy-
mywania wiedzy na temat samego siebie. Tylko takie podejĂcie do ĝycia pozwala
dziĂ stworzyÊ solidny fundament, na którym budowaÊ bÚdziemy nasze wyksztaï-
cenie. Warto po raz kolejny przytoczyÊ mÈdre sïowa Alberta Einsteina: „Wyksztaï-
cenie to coĂ, co pozostaje, gdy zapomnimy juĝ wszystko, czego nauczyliĂmy siÚ
w szkole”. Warto równieĝ zapamiÚtaÊ sïowa Nelsona Mandeli: „Wyksztaïcenie
jest najpotÚĝniejszÈ broniÈ, jakÈ moĝna zastosowaÊ w celu wprowadzania zmian na
Ăwiecie (…). Wyksztaïcenie jest potÚĝnym motorem napÚdowym rozwoju osobistego. To
wïaĂnie dziÚki wyksztaïceniu córka chïopa moĝe zostaÊ lekarzem, syn górnika moĝe
zostaÊ dyrektorem kopalni, a dziecko z wiejskiej rodziny moĝe zostaÊ prezydentem wiel-
kiego narodu. Czïowieka wyróĝnia to, co jest w stanie osiÈgnÈÊ, korzystajÈc z tego, co ma,
nie zaĂ z tego, co otrzymaï od innych”.
Naleĝy zatem stwierdziÊ, ĝe optymalne przyswajanie wiedzy wymaga moĝliwoĂci
podejmowania dziaïañ. NaukÚ moĝna podzieliÊ na dwie kategorie: samodzielne
uczenie siÚ oraz zbiorowe uczenie siÚ (organizacyjne uczenie siÚ). Proces samodziel-
nego uczenia siÚ — ten opisany powyĝej — stanowi pierwotne ěródïo wszelkiego
uczenia siÚ. W przypadku tego procesu absolutnie konieczne jest zrozumienie
wïasnych osobistych ambicji oraz marki osobistej. Ludzie, którzy nie dysponujÈ
tÈ wiedzÈ, majÈ problemy ze skutecznym uczeniem siÚ. Bez samodzielnego uczenia
siÚ proces zbiorowego uczenia siÚ nie mógïby istnieÊ. DziÚki procesowi samo-
dzielnego uczenia siÚ poszczególni pracownicy organizacji uczÈ siÚ i doĂwiad-
Rozdziaï 7. Ujednolicenie Twoich osobistych ambicji i marki osobistej
...197...
czajÈ indywidualnych zmian behawioralnych. W przypadku procesu zbiorowego
uczenia siÚ niezbÚdne jest natomiast zrozumienie ambicji firmy i marki firmowej,
o których bÚdÚ pisaï w czÚĂci II tej ksiÈĝki.
Aby wyksztaïciÊ i pielÚgnowaÊ wiedzÚ zbiorowÈ i stworzyÊ stabilne podstawy do
zbiorowego uczenia siÚ, naleĝy zdefiniowaÊ i sformuïowaÊ ambicje firmy, markÚ
firmowÈ oraz firmowÈ zrównowaĝonÈ kartÚ wyników (jednoĂÊ z firmÈ). Tylko
w taki sposób moĝna osiÈgnÈÊ wysoki stopieñ kompatybilnoĂci (najlepsze moĝliwe
dopasowanie) pomiÚdzy celami osobistymi i firmowymi. Konieczne jest równieĝ
wspólne generowanie wartoĂci, które bÚdzie rozbudzaÊ zaangaĝowanie pracow-
ników oraz miïoĂÊ, szczÚĂcie, poĂwiÚcenie, pasjÚ i radoĂÊ w firmie. Wszystkie te
zagadnienia zostanÈ omówione w czÚĂci II.
Pobierz darmowy fragment (pdf)