Popraw jakość cyfrowych obrazów
Skoryguj kolorystykę i kontrast
Nadaj nowe życie portretom
Zastosuj zaawansowane efekty specjalne
Nie wszystkie cyfrowe zdjęcia są doskonałe. Na niektórych portretach widać czerwone oczy, na zdjęciach krajobrazów razi niewłaściwy kontrast, a zdjęcia wykonywane przy świetle lampy błyskowej często wyglądają zbyt sztucznie. Na szczęście w takich przypadkach z pomocą przychodzą możliwości komputerowej obróbki obrazu. Możemy ją także wykorzystać, aby 'wycisnąć' coś więcej z dobrych zdjęć -- czasem chcemy, aby były jeszcze lepsze, a kiedy indziej staramy nadać im inny klimat. Niezależnie od tego, jak i z jakiego powodu chcemy obrabiać cyfrowe zdjęcia, możliwości, jakie oferuje nam komputer i odpowiednie oprogramowanie, są niemal nieograniczone.
'Techniki obróbki zdjęć cyfrowych w 40 ujęciach' to książka przedstawiająca podstawowe techniki, niezbędne każdemu cyfrowemu fotografowi. Znajdziesz w niej omówienie jednego z najlepszych narzędzi do cyfrowego retuszu -- aplikacji Photoshop Elements 2.0. Dowiesz się, jak wykorzystać ją do poprawiania nieudanych zdjęć i udoskonalania dobrych. Nauczysz się korygować kolorystykę i stosować efekty specjalne, za pomocą których nadasz zdjęciom zupełnie nowy wygląd.
Photoshop Elements 2.0
Poprawa kontrastu i kolorystyki zdjęć
Retusz cyfrowych portretów
Korekcja czerwonych oczu
Edycja kształtu i rozmiaru obrazu
Łączenie fotografii
Efekty specjalne
Tworzenie galerii fotografii
Dołącz do grona profesjonalnych fotografów, poznając stosowane przez nich techniki.
Darmowy fragment publikacji:
IDZ DO
IDZ DO
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
SPIS TREĎCI
SPIS TREĎCI
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
DODAJ DO KOSZYKA
CENNIK I INFORMACJE
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOĎCIACH
O NOWOĎCIACH
ZAMÓW CENNIK
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
Techniki obróbki zdjêæ
cyfrowych w 40 ujêciach
Autorzy: Zack Lee, Youngjin.Com
T³umaczenie: Piotr Cieġlak
ISBN: 83-7361-809-0
Tytu³ orygina³u: 40 Digital Photo Retouching Techniques
Format: B5, stron: 200
Popraw jakoġæ cyfrowych obrazów
• Skoryguj kolorystykê i kontrast
• Nadaj nowe ¿ycie portretom
• Zastosuj zaawansowane efekty specjalne
Nie wszystkie cyfrowe zdjêcia s¹ doskona³e. Na niektórych portretach widaæ czerwone
oczy, na zdjêciach krajobrazów razi niew³aġciwy kontrast, a zdjêcia wykonywane przy
ġwietle lampy b³yskowej czêsto wygl¹daj¹ zbyt sztucznie. Na szczêġcie w takich
przypadkach z pomoc¹ przychodz¹ mo¿liwoġci komputerowej obróbki obrazu. Mo¿emy
j¹ tak¿e wykorzystaæ, aby „wycisn¹æ” coġ wiêcej z dobrych zdjêæ — czasem chcemy,
aby by³y jeszcze lepsze, a kiedy indziej staramy nadaæ im inny klimat. Niezale¿nie od
tego, jak i z jakiego powodu chcemy obrabiaæ cyfrowe zdjêcia, mo¿liwoġci, jakie oferuje
nam komputer i odpowiednie oprogramowanie, s¹ niemal nieograniczone.
„Techniki obróbki zdjêæ cyfrowych w 40 ujêciach” to ksi¹¿ka przedstawiaj¹ca
podstawowe techniki, niezbêdne ka¿demu cyfrowemu fotografowi. Znajdziesz w niej
omówienie jednego z najlepszych narzêdzi do cyfrowego retuszu — aplikacji Photoshop
Elements 2.0. Dowiesz siê, jak wykorzystaæ j¹ do poprawiania nieudanych zdjêæ
i udoskonalania dobrych. Nauczysz siê korygowaæ kolorystykê i stosowaæ efekty
specjalne, za pomoc¹ których nadasz zdjêciom zupe³nie nowy wygl¹d.
• Photoshop Elements 2.0
• Poprawa kontrastu i kolorystyki zdjêæ
• Retusz cyfrowych portretów
• Korekcja czerwonych oczu
• Edycja kszta³tu i rozmiaru obrazu
• £¹czenie fotografii
• Efekty specjalne
• Tworzenie galerii fotografii
Do³¹cz do grona profesjonalnych fotografów,
poznaj¹c stosowane przez nich techniki
S
p
i
s
t
r
e
ś
c
i
Wstęp | Kilka słów o programie Photoshop Elements
Wstêp | Kilka s³ów o programie Photoshop Elements
7
7
8
Podstawowe funkcje
8
Podstawowe funkcje
10
Piksele i rozdzielczoϾ obrazu
10
Piksele i rozdzielczość obrazu
14
Ró¿nice pomiêdzy formatami plików graficznych
14
Różnice pomiędzy formatami plików graficznych
17
Interfejs programu Photoshop Elements
17
Interfejs programu Photoshop Elements
Otwieranie pliku z obrazem
20
20
Otwieranie pliku z obrazem
20
Podstawowe informacje o programie Photoshop Elements
Podstawowe informacje o programie Photoshop Elements 20
23
Okno przegl¹darki plików: trochê szczegó³ów
Okno przeglądarki plików: trochę szczegółów
23
25
Zapisywanie pliku z obrazem
Zapisywanie pliku z obrazem
25
Bli¿sze spojrzenie na okno dialogowe Save As (zapisz jako)
26
Bliższe spojrzenie na okno dialogowe Save As (zapisz jako)
26
Bli¿sze spojrzenie na okno dialogowe File/Save for Web
Bliższe spojrzenie na okno dialogowe File/Save for Web
(plik/zapisz dla Internetu)
(plik/zapisz dla Internetu)
Zmiana widoku
Zmiana widoku
Rozdział 1. | Korekcja kontrastu
Rozdzia³ 1. | Korekcja kontrastu
1 Diagnozujemy kontrast zdjêcia
1 Diagnozowanie kontrastu zdjęcia
2 Korygujemy nieostre fotografie
2 Korygowanie nieostrych fotografii
3 Jak to robi¹ zawodowcy?
3 Jak to robią zawodowcy?
Bliższe spojrzenie na okno dialogowe Levels (poziomy)
Bli¿sze spojrzenie na okno dialogowe Levels
4 Korygujemy oœwietlenie t³a
4 Korygowanie oświetlenia tła
5 Rozjaœnianie okreœlonego miejsca
5 Rozjaśnianie określonego miejsca
Rozdział 2. | Zabawa z kolorami
Rozdzia³ 2. | Zabawa z kolorami
(barwa/nasycenie)
6 Zmiana kolorów
6 Zmiana kolorów
Bliższe spojrzenie na okno dialogowe Hue/Saturation
Bli¿sze spojrzenie na okno dialogowe Hue/Saturation
7 Zamiana koloru
8 Usuwanie koloru z wybranych fragmentów zdjêcia
7 Zamiana koloru
9 Przekszta³canie obrazów kolorowych
8 Usuwanie koloru zwybranych fragmentów zdjęcia
9 Przekształcanie obrazów kolorowych
10 Kolorowanie czarno-bia³ych fotografii
11 Efekt sepii
10 Kolorowanie czarno-białych fotografii
Mieszanie barw
11 Efekt sepii
Mieszanie barw
12 Jak wyczarowaæ jesieñ latem?
12 Jak wyczarować jesień latem?
w zdjêcia czarno-bia³e
w zdjęcia czarno-białe
Rozdzia³ 3. | Poprawianie portretów
Rozdział 3. | Poprawianie portretów
13 Usuwanie efektu „czerwonych oczu”
14 Usuwanie przebarwieñ skóry
13 Usuwanie efektu „czerwonych oczu”
14 Usuwanie przebarwień skóry
27
27
28
28
33
33
34
34
36
36
38
38
40
40
41
41
44
44
47
47
48
48
50
50
51
53
51
53
57
60
57
67
60
69
67
69
70
70
75
75
76
78
76
78
15 Nak³adanie makija¿u
15 Nakładanie makijażu
16 Powiêkszanie oczu i retusz podbródka
16 Powiększanie oczu i retusz podbródka
17 Powrót do m³odoœci
17 Powrót do młodości
18 Otwórz oczy!
18 Otwórz oczy!
19 W zdrowym ciele — zdrowy duch
19 W zdrowym ciele — zdrowy duch
20 T³o prosto ze studia i pakiety fotografii
20 Tło prosto ze studia i pakiety fotografii
21 Dodajemy ramkê zdjêcia
21 Dodawanie ramki zdjęcia
Rozdział 4. | Zaawansowane opcje edycji obrazu
Rozdzia³ 4. | Zaawansowane opcje edycji obrazu
i efekty specjalne
i efekty specjalne
22 Korygowanie wielkoœci i kszta³tu fragmentów zdjêcia
22 Korygowanie wielkości i kształtu fragmentów zdjęcia
23 Porz¹dkujemy t³o fotografii
23 Porządkowanie tła fotografii
Jak kreślić linie proste za pomocą klawisza Shift
Jak kreœliæ linie proste przy pomocy klawisza Shift
24 Tworzenie odbiæ
24 Tworzenie odbić
25 Efekty tekstowe
25 Efekty tekstowe
26 £¹czenie tekstu i obrazów
26 Łączenie tekstu i obrazów
27 Efekt zbli¿enia
27 Efekt zbliżenia
28 Efekt wirowania
28 Efekt wirowania
29 £¹czenie fotografii
29 Łączenie fotografii
30 £¹czenie zdjêæ produktów
30 Łączenie zdjęć produktów
31 Tworzenie zdjêæ panoramicznych
31 Tworzenie zdjęć panoramicznych
Rozdział 5. | Efekty Bardzo Specjalne
Rozdzia³ 5. | Efekty Bardzo Specjalne
32 Rozmycie poruszaj¹cych siê obiektów
32 Rozmycie poruszających się obiektów
33 Ostroœæ wybiórcza
33 Ostrość wybiórcza
34 Mg³a
34 Mgła
35 Pada œnieg…
35 Pada śnieg…
36 Naœladowanie ekranu telewizyjnego
36 Naśladowanie ekranu telewizyjnego
37 Postarzanie zdjêæ
37 Postarzanie zdjęć
38 Blask neonów
38 Blask neonów
Rozdział 6. | Przygotowanie grafiki
Rozdzia³ 6. | Przygotowanie grafiki
do umieszczenia w Internecie
do umieszczenia w Internecie
39 Tworzenie banera reklamowego
39 Tworzenie banera reklamowego
40 Internetowa galeria zdjêæ
40 Internetowa galeria zdjęć
81
81
87
87
91
91
96
96
100
100
106
106
116
116
121
121
122
122
131
131
133
133
135
135
138
138
140
140
144
144
145
145
146
146
150
150
155
155
159
159
160
160
162
162
166
166
169
169
172
172
175
175
178
178
183
183
184
184
189
189
R o z d z i a ³ 1
Korekcja kontrastu
Jeśli pasjonujesz się fotografią, to zapewne dosko-
nale zdajesz sobie sprawę, jak istotną rolę odgrywa
na zdjęciach oświetlenie. Na pewno z doświadcze-
nia wiesz także, że uzyskanie dobrych warunków
oświetleniowych w przypadku niektórych ujęć jest
praktycznie niemożliwe. Niekiedy nie da się na
przykład uniknąć sytuacji, w których główne obiek-
ty zdjęcia oświetlone są od tyłu.
W rozdziale tym dowiesz się, w jaki sposób oszaco-
wać kontrast zdjęcia w programie Photoshop Elements
i w profesjonalny sposób wprowadzić niezbędne
poprawki. Ponadto, zapoznasz się z technikami
umożliwiającymi sztuczne poprawienie ostrości zdję-
cia właśnie poprzez zmianę jego kontrastu.
Techniki obróbki zdjêæ cyfrowych w 40 ujêciach
Z d j ę c i e p r z e ś w i e t l o n e
1
ł
a
i
z
d
z
o
R
3
4
5
6
7
8
9
10
1
2
1 Diagnozujemy
Diagnozowanie
kontrastu zdjęcia
kontrast zdjêcia
Z d j ę c i e n i e d o ś w i e t l o n e
Jednym z najczęściej spotykanych w fotografii błędów jest
niewłaściwa ekspozycja ujęcia. Choć w przypadku nie-
jednego zdjęcia wystarczy rzut wprawnego oka, by oce-
nić, czy zostało ono niedoświetlone czy prześwietlone, to
jednak warto zapoznać się ze specjalnym narzędziem
ułatwiającym oszacowanie wyglądu fotografii. W progra-
mie Photoshop Elements rolę takiego narzędzia spełnia
funkcja Histogram.
Kilka s³ów o histogramie
Działanie histogramu polega na pogrupowaniu wszystkich pikseli w obrazie według ich wartości tonalnej i zbu-
dowaniu na tej podstawie odpowiedniego wykresu. Jeśli zatem największe wartości na wykresie będą skon-
centrowane w obrębie cieni, to znaczy, że zdjęcie zawiera wiele ciemnych obszarów. Fotografie o pełniejszej
i bardziej zrównoważonej charakterystyce tonalnej będą zobrazowane wykresami o odpowiednio wyrównanym
rozkładzie. Poprawne odczytanie informacji w oknie dialogowym Histogram umożliwi Ci błyskawiczne osza-
cowanie jakości zdjęcia i wybranie tych elementów, które wymagają korekcji tonalnej.
Analiza fotografii przeœwietlonej
-1 Wydaj polecenie File/Open (plik/otwórz) z głównego menu.
Pojawi się okno dialogowe Open (otwórz).
-2 Otwórz plik SampleChapter 1Tech0101.tif z płyty CD
dołączonej do tej książki.
34 Techniki obróbki zdjêæ cyfrowych w 40 ujêciach
-3 Wydaj polecenie Image/Histogram (obrazek/histogram) z głównego menu. Gdy
pojawi się okno dialogowe Histogram, ze znajdującej się w jego górnej części roz-
wijanej listy Channel (kanał) wybierz opcję Luminosity (jasność).
Zwróć uwagę, że najwyższe wartości odnotowane na histogramie znajdują się po prawej
stronie wykresu. To dowód, że całe zdjęcie jest zbyt jasne. Taką fotografię niekiedy określa
się mianem high-key (o jasnym charakterze tonalnym).
-4 Kliknij przycisk OK, aby zamknąć okno dialogowe Histogram.
Wskazówka. Jeśli pracujesz z obrazem RGB, możesz wyświetlić histogramy obra-
zujące rozkład tonalny barwy czerwonej, zielonej i niebieskiej.
Analiza fotografii niedoœwietlonej
-1 Wydaj polecenie File/Open (plik/otwórz) z głównego menu.
Pojawi się okno dialogowe Open (otwórz).
-2 Otwórz plik SampleChapter 1Tech0102.tif z płyty CD dołączonej do tej książki.
-3 Wydaj polecenie Image/Histogram (obrazek/histogram) z głównego menu.
Pojawi się wówczas okno dialogowe Histogram. W przeciwieństwie do wykresu poprzednio
analizowanego zdjęcia, tym razem najwyższe wartości zobrazowane na wykresie skupione
są po jego lewej stronie. Wskazuje to na niedostateczne doświetlenie zdjęcia. Fotografia taka
niekiedy określana jest jako low-key (o ciemnym charakterze tonalnym).
Wskazówka. Oprócz wspomnianych już zdjęć high-key czy low-key, możemy wyróżnić
także fotografie average-key. Wysokie wartości na histogramie charakterystyki tonalnej
takich zdjęć skupione są w środku wykresu. Obrazy o takiej charakterystyce wyglądają naj-
częściej mdło i niewyraźnie, ponieważ zazwyczaj są zdominowane przez różne odcienie
szarości i tonów średnich.
Korekcja kontrastu
35
Przed
1
ł
a
i
z
d
z
o
R
1
6
7
8
9
10
2
3
4
5
2 Korygujemy
Korygowanie
nieostrych fotografii
nieostre fotografie
Po
Jeśli jakieś zdjęcie wyszło Ci odrobinę nieostro, możesz
spróbować poprawić jego jakość, zwiększając jaskrawość
i kontrast obrazu. W żaden sposób nie można niestety przy-
wrócić ostrości fotografiom, które są bardzo niewyraźne
— w takich wypadkach trzeba byłoby ujęcie powtórzyć,
jeśli to tylko możliwe. Pracując nad retuszem zdjęcia,
pamiętaj o złotej regule „i Salomon z próżnego nie naleje”
— uzyskany efekt może być najwyżej tak dobry, jak foto-
grafia źródłowa.
-1 Wydaj polecenie File/Open (plik/otwórz) z głównego menu.
Pojawi się okno dialogowe Open (otwórz).
-2 Otwórz plik SampleChapter 1Tech02.tif z płyty CD dołączonej do tej książki
-3 Korzystając z głównego menu, wydaj polecenie Enhance/Adjust Brightness/
Contrast/Brightness/Contrast (skoryguj/popraw jaskrawość/kontrast/jaskrawość/
kontrast).
Pojawi się okno dialogowe Brightness/Contrast (jaskrawość/kontrast).
-1 Ustaw wartość Brightness (jaskrawość) na 20. Zaznacz pole Preview (podgląd),
aby przekonać się o efekcie działania tego polecenia bez konieczności zamykania
okna dialogowego.
Zwróć uwagę, że zdjęcie stało się jaśniejsze.
Wskazówka. Zawsze włączaj podgląd zmian kontrastu. Dzięki temu będziesz pewien,
że korygując ostrość nie poświęcisz naturalnej kolorystyki obrazu.
36 Techniki obróbki zdjêæ cyfrowych w 40 ujêciach
-5 Ustaw wartość Contrast (kontrast) na 40
Dzięki temu zdjęcie będzie wydawało się ostrzejsze.
Wskazówka. W większości przypadków najlepsze rezultaty przynosi zmia-
na kontrastu o wartość dwukrotnie większą niż zmiana jasności.
-6 Kliknij przycisk OK.
Wskazówka. Możesz również zmienić jasność czy kontrast za pomocą
dostępnych suwaków, jednak wprowadzenie określonej wartości bezpośrednio
za pomocą klawiatury jest zazwyczaj znacznie szybsze i bardziej precyzyjne;
szczególnie, jeśli identycznej korekcji chcemy poddać kilka kolejnych zdjęć.
Wskazówka. Wciśnięcie klawisza Alt podczas przeprowadzania zmian w oknie
dialogowym Brightness/Contrast (jaskrawość/kontrast) spowoduje, że przycisk
Cancel (anuluj) zostanie zastąpiony przyciskiem Reset. Klikając ten przycisk przy-
wrócisz początkowe, zerowe wartości dla suwaków jaskrawości i kontrastu.
Wskazówka. Ogólnie rzecz biorąc, zmiana jaskrawości praktycznie zawsze
pociąga za sobą zmianę kontrastu. Jeśli rozjaśnisz obraz, nie zmieniając kon-
trastu, cienie na zdjęciu będą wydawały się zbyt jasne, co nada fotografii cha-
rakter starego, wyblakłego zdjęcia.
W zilustrowanym obok przykładzie wartość parametru Contrast (kontrast) została
zwiększona do 80. Patrząc na ilustrację, można z łatwością dostrzec, że tak wyso-
ka wartość kontrastu znacznie uszczupliła zakres tonalny fotografii. Dalsze zwięk-
szenie kontrastu spowodowałoby przekształcenie zdjęcia w obraz czarno-biały.
Korekcja kontrastu
37
1
2
3
4
3 Jak to robi¹ zawodowcy?
6
5
7
8
9
10
Przed
Po
1
ł
a
i
z
d
z
o
R
Zrobienie dobrych zdjęć reklamowych częstokroć wyma-
ga posiadania bardzo zaawansowanego sprzętu, którego
Zrobienie dobrych zdjęć reklamowych częstokroć wymaga
cena sprawia, że jest on poza zasięgiem przeciętnego pas-
posiadania bardzo zaawansowanego sprzętu, którego cena
jonata-fotografika. Bardzo ciekawe i profesjonalnie
sprawia, że jest on poza zasięgiem przeciętnego pasjonata-
wyglądające efekty można jednak osiągnąć także za
fotografika. Bardzo ciekawe i profesjonalnie wyglądające efek-
pomocą polecenia Levels (poziomy) w programie Photo-
ty można jednak osiągnąć także za pomocą polecenia Levels
shop Elements.
(poziomy) w programie Photoshop Elements.
Polecenie Brightness/Contrast a polecenie Levels
Wspomniane już polecenie Brightness/Contrast (jaskrawość/kontrast) pozwala dostosować jasność i kontrast zdjęcia; prze-
znaczenie funkcji Levels (poziomy) jest podobne — jednak ze względu na sposób jej stosowania, stanowi ona znacznie bar-
dziej precyzyjne i zaawansowane narzędzie umożliwiające
subtelną korekcję cieni, świateł i półcieni zdjęcia.
-1 Wydaj polecenie File/Open (plik/otwórz) z głównego menu.
Pojawi się okno dialogowe Open (otwórz).
-2 Otwórz plik SampleChapter 1Tech03.tif z płyty CD
dołączonej do tej książki.
Zdjęcie to jest nieco zbyt mdłe, jeśli więc chcemy, aby wyglądało
rześko i wyraziście, musimy trochę je rozjaśnić.
-3 Wydaj polecenie Enhance/Adjust Brightness/Contrast/
-3 Wydaj polecenie Enhance/Adjust Brightness/Contrast/
Levels (skoryguj/popraw jaskrawość/kontrast/poziomy) z głów-
Levels
jaskrawość/kontrast/poziomy)
nego menu.
z głównego menu.
(skoryguj/popraw
Wskazówka. Niektórzy użytkownicy przed skorygowaniem kontrastu znacznie powiększają wybrany, najbardziej kłopotliwy fragment
zdjęcia. Choć faktycznie ułatwia to szybkie poprawki szczególnie przejaskrawionych czy niewyraźnych miejsc, to jednak utrudnia osza-
cowanie wyglądu zdjęcia jako całości. Wszędzie tam, gdzie zmiany kontrastu dotyczyć będą całego obrazu, najlepiej będzie więc zmniej-
szyć powiększenie tak, by całe zdjęcie zmieściło się w swoim oknie.
38 Techniki obróbki zdjêæ cyfrowych w 40 ujêciach
-4 Z kształtu histogramu wynika, że zdjęcie jest już sto-
-4 Z kształtu histogramu wynika, że zdjęcie jest już sto-
sunkowo jasne; tym niemniej, należy je dodatkowo skory-
sunkowo jasne; tym niemniej, należy je dodatkowo skory-
gować. Przeciągnij w lewo mały trójkątny suwak znajdujący
gować. Przeciągnij w lewo mały trójkątny suwak znajdujący
się po prawej stronie, pod histogramem Input Levels (pozio-
się po prawej stronie, pod histogramem Input Levels (pozio-
my wejściowe). Czynność tę ilustruje rysunek obok.
my wejściowe). Czynność tę ilustruje rysunek obok.
Spowoduje to dalsze rozjaśnienie jasnych fragmentów i usunie
szary kolor z tła fotografii.
-5 Przeciągnij czarny trójkątny suwak znajdujący się pod
histogramem Input Levels (poziomy wejściowe) w prawo,
co ilustruje rysunek obok.
Czynność ta spowoduje pogłębienie barw ciemnych fragmen-
tów zdjęcia, w wyniku czego wzrośnie kontrast całej fotografii.
Wskazówka. Zwróć uwagę, że podczas przesuwania suwaka zmianie ulegają wartości liczbowe w polach
tekstowych ponad wykresem. Korzystając z tych pól możesz również z powodzeniem dostosować położenie
suwaków histogramu — bez konieczności ich ręcznego przeciągania. Możliwość taka przydaje się szcze-
gólnie wówczas, gdy chcemy poddać zdjęcie precyzyjnej, ściśle wyliczonej korekcie.
-6 Przeciągnij szary, trójkątny suwak w lewo, aby rozjaś-
nić półcienie zdjęcia.
Przyjrzyj się wartościom liczbowym w polach tekstowych Input
Przyjrzyj się wartościom liczbowym w polach tekstowych Input
Levels (poziomy wejściowe) nad histogramem. Wartość 50
Levels (poziomy wejściowe) nad histogramem. Wartość 50 w
w pierwszym polu (odpowiadająca położeniu czarnego suwa-
pierwszym polu (odpowiadająca położeniu czarnego suwa-
ka) oznacza, że wszystkie piksele położone na lewo od tej war-
ka) oznacza, że wszystkie piksele położone na lewo od tej war-
tości staną się czarne. Wartość 190 w ostatnim polu (biały
tości staną się czarne. Wartość 190 w ostatnim polu (biały
suwak) sprawia, że wszystkie piksele położone na wykresie
suwak) sprawia, że wszystkie piksele położone na wykresie na
na prawo od wartości 190 staną się białe. Wartość 1,45 w środ-
prawo od wartości 190 staną się białe. Wartość 1,45 w środ-
kowym polu powoduje nieznaczne rozjaśnienie półcieni.
kowym polu powoduje nieznaczne rozjaśnienie półcieni.
Korekcja kontrastu
39
Bliższe spojrzenie na okno dialogowe Levels (poziomy)
Bli¿sze spojrzenie na okno dialogowe Levels
Okno dialogowe Levels (poziomy) zawiera rozwijaną listę Channel (kanały), histogram oraz suwaki poziomów wejściowych
i wyjściowych. Suwak poziomów wejściowych wykorzystywany jest do korekcji jaskrawości i kontrastu zdjęć, zaś suwak pozio-
mów wyjściowych do zmiany charakterystyki tonalnej fotografii.
1
ł
a
i
z
d
z
o
R
7a
7b
7c
7g
7f
7d
7e
7a
7b
7c
7d
7e
7f
7g
Rozwijana lista Channel (kanały): wybierając odpowiednią opcję z tego menu, możesz dostosować charakterystykę
tonalną całego zdjęcia bądź jednej z barw składowych: zielonej, czerwonej i niebieskiej.
Poziomy wejściowe: wprowadzając odpowiednią wartość w polach tekstowych Input Levels (poziomy wejściowe), możesz
skorygować cienie, półcienie i światła zdjęcia. Analogiczne działanie mają także odpowiadające poszczególnym polom
suwaki znajdujące się pod histogramem.
Poziomy wyjściowe: zmieniając położenie dwóch suwaków znajdujących się poniżej pól tekstowych Output Levels,
możesz zmienić ogólną charakterystykę tonalną zdjęcia. Przesunięcie białej strzałki w lewą stronę powoduje przyciem-
nienie obrazu, zaś przesunięcie czarnej strzałki w prawo — jego rozjaśnienie.
Kroplomierz punktu czerni: klikając najpierw przycisk z kroplomierzem punktu czerni, a następnie klikając w wybranym
miejscu zdjęcia, sprawisz, że wszystkie piksele ciemniejsze niż kliknięty piksel staną się czarne. Kliknięcie tym kroplo-
mierzem w miejscu, które jest całkowicie czarne, nie będzie miało żadnego wpływu na wygląd zdjęcia.
Kroplomierz półcieni: przycisk ten wykorzystywany jest do skorygowania półcieni zdjęcia. Kliknięcie tym kroplomierzem
w wybranym miejscu zdjęcia spowoduje, że wartość kontrastu dla klikniętego piksela stanie się punktem odniesienia dla
półcieni na całej fotografii.
Kroplomierz punktu bieli: klikając najpierw przycisk z kroplomierzem punktu bieli, a następnie klikając w wybranym
miejscu zdjęcia, sprawisz, że wszystkie piksele jaśniejsze niż kliknięty piksel staną się białe. Kliknięcie tym kroplomierzem
w miejscu, które jest całkowicie białe, nie będzie miało żadnego wpływu na wygląd zdjęcia.
Przycisk Auto: przycisk ten służy do przeprowadzenia automatycznej kalibracji kontrastu zdjęcia. Czynność ta będzie
miała identyczny efekt, jak wydanie polecenia Enhance/Auto Levels (skoryguj/automatyczne poziomy) z głównego menu.
40 Techniki obróbki zdjêæ cyfrowych w 40 ujêciach
P r z e d
1
6
7
8
9
10
2
3
4
5
4 Korygujemy oœwietlenie t³a
Korygowanie oświetlenia tła
Po
Oświetlenie padające od tyłu obiektu często sprawia poważne
problemy podczas fotografowania. Na zdjęciu podpisanym
„Przed”, zilustrowanym po lewej stronie, masyw górski w tle
oświetlony jest przez słoneczne, rozjaśnione niebo. Samo
niebo sprawia wrażenie przesadnie jaskrawego, podczas gdy
góry i inne części zdjęcia wydają się na jego tle odrobinę zbyt
ciemne. W wyniku złego oświetlenia ucierpiała szczegółowość
zdjęcia i zachwiana została jego równowaga tonalna. Nie
martw się jednak — z takimi problemami świetnie radzi sobie
funkcja Adjust Backlighting (popraw oświetlenie od tyłu),
dostępna w programie Photoshop Elements.
-1 Wydaj polecenie File/Open (plik/otwórz) z głównego menu.
-1 Wydaj polecenie File/Open (plik/otwórz) z głównego menu.
Pojawi się okno dialogowe Open (otwórz).
-2 Otwórz plik SampleChapter 1Tech04.tif z płyty CD dołączonej do
tej książki.
Fotografia ta stanowi przykład kompozycji oświetlonej od tyłu. Innym typowym
przykładem takich kompozycji są ujęcia portretowe, na których model stoi
przed źródłem światła, przesłaniając je.
-3 Wydaj polecenie Enhance/Adjust Brightness/Contrast/Levels (skory-
guj/popraw jaskrawość/kontrast/poziomy).
Pojawi się okno dialogowe Levels (poziomy).
-4 Ustal wartości w polach Input Levels (poziomy wejściowe) na odpo-
wiednio: 45, 1,00 i 255, aby przyciemnić cały obraz.
Ponieważ niebo jest zdecydowanie zbyt jasne, to zmiany wywołane działaniem
polecenia Levels mogą być stosunkowo subtelne.
Korekcja kontrastu
41
-5 Wybierz narzędzie Magic Wand (różdżka) (
narzędzi programu.
-6 Korzystając z paska opcji, wprowadź odpowiednie para-
metry działania narzędzia — zostały one zilustrowane na
poniższym rysunku.
) z paska
1
ł
a
i
z
d
z
o
R
-7 Kliknij w dowolnym miejscu nieba, aby zaznaczyć je w całości.
Wskazówka. Narzędzie Magic Wand (różdżka) umożliwia auto-
matyczne wyszukanie i zaznaczenie fragmentów obrazu o zbliżonych
kolorach, bez konieczności odręcznego ich obrysowywania. Opcje
narzędzia umożliwiają dostosowanie zakresu kolorów lub toleran-
cji na różnice w odcieniach, co oczywiście wpływa na zasięg otrzy-
manego zaznaczenia. Im wyższa wartość tolerancji, tym większa
liczba sąsiednich barw zostanie uwzględniona w obrębie zazna-
czenia. A zatem, przy tolerancji równej 0 nie zostaną zaznaczone
żadne inne, poza klikniętym, odcienie, zaś tolerancja wynosząca
255 spowoduje zaznaczenie całego zdjęcia.
-8 Korzystając z głównego menu programu, wydaj polecenie Enhance/Adjust Lighting/
Adjust Backlighting (skoryguj/popraw oświetlenie/popraw oświetlenie od tyłu).
Pojawi się okno dialogowe Adjust Backlighting (skoryguj oświetle-
nie tylne).
42 Techniki obróbki zdjêæ cyfrowych w 40 ujêciach
-9 Ustal wartość parametru Darker (ciemniej) na 40.
-10 Kliknij przycisk OK.
Niebo zostanie przyciemnione.
-11 Wydaj polecenie Select/Deselect (zaznacz/anuluj zazna-
czenie) z głównego menu.
Spowoduje to anulowanie bieżącego zaznaczenia.
Wskazówka. Do anulowania bieżącego zaznaczenia służy
także skrót klawiaturowy Ctrl+D.
Korekcja kontrastu
43
P r z e d
1
ł
a
i
z
d
z
o
R
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
5 Rozjaœnianie
okreœlonego miejsca
Po
Niekiedy chcielibyśmy rozjaśnić lub przyciemnić jedynie
niektóre fragmenty zdjęcia, bez wpływu na pozostałe ele-
menty fotografii. Chcąc przeprowadzić tak precyzyjne retu-
sze, należy najpierw zaznaczyć obszar, który chcemy
poddać modyfikacji. Należy też zadbać o to, aby korygo-
wany fragment nie odcinał się od pozostałej części zdję-
cia po retuszu. Wszystko to można z łatwością osiągnąć
dzięki programowi Photoshop Elements.
-1 Wydaj polecenie File/Open (plik/otwórz) z głównego menu
Pojawi się okno dialogowe Open (otwórz).
-2 Otwórz plik SampleChapter 1Tech05.tif z płyty CD dołączo-
nej do tej książki.
Ten zimowy, górski widoczek jest zbyt ciemny, szczególnie w tych
miejscach, gdzie elementy krajobrazu nie były pokryte śniegiem.
-3 Wybierz narzędzie Lasso (
) z paska narzędzi programu.
-4 Za pomocą Lassa zaznacz zbyt ciemne fragmenty fotografii.
44 Techniki obróbki zdjêæ cyfrowych w 40 ujêciach
-5 Wydaj polecenie Select/Feather (zaznacz/wtapianie) z głównego menu
programu.
Pojawi się okno dialogowe Feather Selection (wtapianie zaznaczenia).
Pojawi się okno dialogowe Feather Selection (wtapianie zaznaczenia).
-6 Wartość Radius (promień) wtapiania ustal na 50.
-7 Kliknij przycisk OK.
Spowoduje to zmiękczenie krawędzi zaznaczenia i płynne scalenie go z pozostałą
częścią zdjęcia.
-8 Korzystając z głównego menu programu, wydaj polecenie Enhance/Adjust
Brightness/Contrast/Levels (skoryguj/popraw jaskrawość/kontrast/poziomy).
Pojawi się okno dialogowe Levels (poziomy).
Pojawi się okno dialogowe Levels (poziomy).
-9 Wprowadź następujące wartości w polach Input Levels (poziomy wej-
ściowe): 7, 2.3, 255.
Wskazówka. Zaznacz opcję Preview (podgląd) w oknie dialogowym Levels
(poziomy), aby przekonać się, jaki wpływ na fotografię mają wprowadzane zmiany.
-10 Kliknij przycisk OK.
-10 Kliknij przycisk OK.
Zaznaczony fragment zostanie rozjaśniony.
-11 Wydaj polecenie Select/Deselect (zaznacz/anuluj zaznaczenie) z główne-
go menu lub wciśnij kombinację klawiszy Ctrl+D.
Spowoduje to anulowanie bieżącego zaznaczenia.
Korekcja kontrastu
45
Pobierz darmowy fragment (pdf)