Ilustrowany poradnik do taktycznej gry akcji Tom Clancy’s Rainbow Six 3: Raven Shield, który pomoże w obieraniu właściwych taktyk szturmowania pomieszczeń oraz minimalizowaniu strat własnych podczas wykonywania misji bojowych.
Skrócona wersja spisu treści:
-WPROWADZENIE
-[TAKTYKA] Poruszanie się
-[TAKTYKA] Badanie okolicy
-[TAKTYKA] Współpraca z innymi członkami RS6
-[TAKTYKA] Koordynacja działań
-[TAKTYKA] Sposoby na zdobywanie pomieszczeń
-[TAKTYKA] Ratowanie zakładników
-[TAKTYKA] Snajperzy w drużynie i po stronie wroga
-[TAKTYKA] Ewakuacja, ubezpieczanie członków drużyny
-[OPIS PRZEJŚCIA] Zadanie 1
-[OPIS PRZEJŚCIA] Zadanie 2
-[OPIS PRZEJŚCIA] Zadanie 3
-[OPIS PRZEJŚCIA] Zadanie 4
-[OPIS PRZEJŚCIA] Zadanie 5
-[OPIS PRZEJŚCIA] Zadanie 6
-[...] liczba wszystkich rozdziałów: 24
Informacja o grze
Kontynuacja hitu z roku 2000 zatytułowanego Tom Clancy's Rainbow Six Rogue Spear. Podobnie jak w poprzednich częściach serii, gracz dowodzi oddziałem antyterrorystycznym Rainbow.
Gra Tom Clancy's Rainbow Six 3: Raven Shield, dobrze przyjęta zarówno przez krytyków, jak i graczy, to przedstawiciel gatunku gier akcji. Tytuł wydany został w Polsce w 2003 roku i dostępny jest na platformie PC. Wersja językowa oficjalnie dystrybuowana na terenie kraju to: pełna polska.
Darmowy fragment publikacji:
Nieoficjalny poradnik GRY-OnLine do gry
Tom Clancy’s
Rainbow Six 3
Raven Shield
autor: Jacek „Stranger” Hałas
(c) 2002 GRY-OnLine sp. z o.o.
Prawa do użytych w tej publikacji tytułów, nazw własnych, zdjęć, znaków towarowych i handlowych, itp.
należą do ich prawowitych właścicieli.
Tom Clancy’s Rainbow Six 3: Raven Shield – Poradni
k GRY-OnLine
S P I S T R E Ś C I
WPROWADZENIE _______________________________________________________ 3
PORADNIK TAKTYCZNY __________________________________________________ 4
I. Poruszanie się _____________________________________________________ 4
II. Badanie okolicy ____________________________________________________ 5
III. Współpraca z innymi członkami RS6 ___________________________________ 5
IV. Koordynacja działań ________________________________________________ 6
V. Sposoby na zdobywanie pomieszczeń ___________________________________ 6
VI. Ratowanie zakładników _____________________________________________ 7
VII. Snajperzy w drużynie i po stronie wroga _______________________________ 8
VIII. Ewakuacja, ubezpieczanie członków drużyny ___________________________ 9
OPIS PRZEJŚCIA ______________________________________________________ 10
ZADANIE 1: STOLEN FLAME (Wenezuela, godzina 23:00) _____________________ 10
ZADANIE 2: COLD DAGGER (Szwajcaria, godzina 16:00) ______________________ 14
ZADANIE 3: MOUNTAIN WATCH (Szwajcaria, godzina 19:00) __________________ 17
ZADANIE 4: SENTINEL WOLF (Norwegia, godzina 03:00) _____________________ 21
ZADANIE 5: FALCON HOUR (Cayman Brac, godzina 13:00) ____________________ 25
ZADANIE 6: PEARL CASTLE (Cayman Brac, godzina 13:00) ____________________ 29
ZADANIE 7: CRIMSON HOOK (Argentyna, godzina 05:00) _____________________ 32
ZADANIE 8: STONE CANNON (Brazylia, godzina 08:00) _______________________ 35
ZADANIE 9: SHATTERED GLASS (Argentyna, godzina 09:00)___________________ 38
ZADANIE 10: LION SHADOW (Wielka Brytania, godzina 15:00) ________________ 42
ZADANIE 11: BROKEN STONE (Argentyna, godzina 11:00) ____________________ 45
ZADANIE 12: BRIAR GATE (Cayman Brac, godzina 17:10)_____________________ 48
ZADANIE 13: TALON STEEL (Cayman Brac, godzina 23:30) ____________________ 51
ZADANIE 14: WHISPER BLADE (Brazylia, godzina 11:00) _____________________ 55
ZADANIE 15: STEEL ROSE (Brazylia, godzina 18:00) _________________________ 59
Wydawnictwo GRY-OnLine sp. z o.o.
ul. Królewska 57, 30-081 Kraków
tel.(+48 12) 626 12 50, fax.(+48 12) 626 12 70
Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest
zabronione bez pisemnego zezwolenia GRY-OnLine sp. z o.o.
(c) 2002 GRY-OnLine sp. z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dodatkowe informacje na temat opisywanej w tej publikacji gry znajdziecie na stronach serwisu GRY-OnLine.
www.gry-online.pl
Strona: 2
www.gry-online.pl
Tom Clancy’s Rainbow Six 3: Raven Shield – Poradnik GRY-OnLine
WPROWADZENIE
Na sam początek kilka uwag technicznych. „Raven Shield” to gra rozbudowana, nie da się tego
ukryć. Niemal każdą misję można przejść na kilka sposobów. Główne różnice polegają tu na
obieraniu różnych taktyk szturmowania pomieszczeń oraz minimalizowaniu strat własnych. Z racji
tego, iż praktycznie niemożliwe jest opisanie ich wszystkich postanowiłem wybrać takie, które mnie
akurat najbardziej pasowały. Tyczy się to przede wszystkim członków Tęczy Sześć. Osobiście wolę
kończyć grę sterujesz wyłącznie jedną drużyną (czerwonych) a wszystkie pozostałe oddać pod
władanie sztucznej inteligencji. Niestety, wiąże się to z tym, że niektóre misje trzeba będzie
powtarzać, ale moim skromnym zdaniem przyjemność ukończenia gry w taki sposób wzrasta co
najmniej dwukrotnie :-)
Oczywiście nie oznacza to, że należy całkowicie się od reszty „odciąć”. Pojawiają się etapy, w
których wspólne działanie dwóch a nawet trzech (z dodatkowymi snajperami) teamów będzie
wielce wskazane. Wszystko to zostało zawarte w opisie przejścia gry. Osobna kwestia to
uzbrojenie. Ja preferuję połączenie dobrych pistoletów z tłumikiem z prostymi karabinami
maszynowymi, które potrafią strzelać pojedynczymi pociskami.
Zanim przejdziesz do właściwego opisu gry radziłbym zapoznać się z poradnikiem taktycznym.
Znajdziesz w nim wiele przydatnych informacji, które niekoniecznie musiały być przedstawione w
misjach treningowych.
Uwaga! Aby nie wprowadzać dodatkowego zamieszania zdecydowałem, aby pozostać przy
standardowych planach rozgrywania misji przygotowywanych przez twórców gry. Nie są one takie
złe a dzięki temu lepiej będziesz mógł skonfrontować to co napiszę w solucji z podglądem na
aktualny plan. Opis uwzględnia włączone wspomaganie namierzania wrogów! Przy okazji mała
uwaga – nie zwracaj uwagi na widoczną na screenach liczbę zabitych członków drużyny. To jest
skutek uboczny wynikający z chęci łapania najlepszych ujęć :-) Poradnik został w głównej mierze
skierowany do osób, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z podobnymi grami. Moim
zdaniem prawdziwi miłośnicy „Rainbow Six” nie będą mieli żadnych problemów z jej ukończeniem.
Nie wątpię też w to, że zdołają utworzyć znacznie lepsze plany od tych standardowo
przygotowanych :-)
Strona: 3
www.gry-online.pl
Tom Clancy’s Rainbow Six 3: Raven Shield – Poradnik GRY-OnLine
I . P o r u s z a n i e s i ę
PORADNIK TAKTYCZNY
Już na samym początku należy rozdzielić poruszanie się na dwie oddzielne kwestie. Zupełnie
inaczej dowodzi się podległym teamem a inaczej pozostałymi drużynami, które same muszą radzić
sobie z wrogami i zdobywać wyznaczone przez dowództwo cele. Nie oznacza to oczywiście, że bez
Ciebie zupełnie sobie nie poradzą. POWININEŚ się jednak liczyć z tym, że niemal w każdej misji
stracisz co najmniej jedną osobę z takiego oddziału. Jest to nieuniknione. „Raven Shield” należy do
tych gier, w których AI komputerowych wrogów jest nieprzewidywalne. O ile takie elementy jak ich
ustawienie czy ścieżki patrolowe nie ulegają zmianom to już reakcje na Twoich członków drużyny
są bardzo różne. Może się zdarzyć tak, że pojedynczy przeciwnik zabije Ci połowę zespołu albo,
przeciwnie, Twój team bez żadnych strat pokona przeważające siły wroga. Dlatego też warto jest w
niektórych misjach zdecydować się na jeden świetnie wyszkolony oddział. Pamiętaj, że
współczynniki postaci odgrywają kluczową rolę w zachowaniu Twoich ludzi. Jeśli więc zdarzy się
tak, że w danej misji straciłeś zbyt dobrych ludzi to koniecznie ją powtórz. Powróćmy jednak do
tego jak Twoi ludzie mają się zachowywać w ruchu:
KIEROWANIE POJEDYNCZYM TEAMEM – przede wszystkim wykorzystuj klawisz odpowiedzialny
za zatrzymywanie podwładnych ponieważ zdarza im się niepotrzebnie pchać do pomieszczenia
zapełnionego terrorystami. Przez większość gry jest tak, że Twoi podwładni Cię ubezpieczają i jeśli
sam czegoś nie zrobisz to oni na pewno nie wyjdą z inicjatywą. Można temu zaradzić rozkazując im
przy pomocy podręcznego menu. Pamiętaj o tym, że Twoja rola nie ogranicza się tylko do
rozkazywania im, aby przygotowali się do zdobycia danego pomieszczenia. Możesz im też wydawać
inne polecenia, np. aby udali się w wybrane miejsce czy rzucili granat. Z tym ostatnim lepiej jest
jednak nie ryzykować. Po pierwsze, jest ich mało. Po drugie, istnieje niewielka szansa, że rzucą go
sobie pod nogi. Niestety, to wina nie do końca dopracowanego AI. W trakcie rozgrywania kampanii
singleplayer zdarzyło mi się kilka takich sytuacji, w których dany żołnierz zamiast rzucić granat do
szturmowanego pomieszczenia tak niefortunnie nim cisnął, że ten odbił się od ściany i wylądował
tuż obok niego...
KIEROWANIE INNYMI DRUŻYNAMI – w tym przypadku musisz zadbać o wiele innych
czynników przy czym najważniejsze są dwa: jak mają się zachowywać w przypadku napotkania
wroga oraz jak mają się poruszać. Zacznijmy od tego pierwszego. Masz do wyboru: atakowanie
wszystkich, atakowanie gdy życie jest zagrożone oraz rekonesans bez otwierania ognia do wrogów.
Atakowanie wszystkich widocznych wrogów sprawdza się tylko i wyłącznie w tych misjach, w
których nie trzeba dbać o działanie w ukryciu. Chodzi więc głównie o te etapy gdzie nie ma
konieczności ratowania zakładników czy rozbrajania bomby. Wtedy nie musisz się martwić czy
zachowują się zbyt głośno czy nie. Atakowanie w przypadku zagrożenia życia jest najbardziej
uniwersalne. Równie dobrze sprawdza się ono w misjach z zakładnikami jak i w tradycyjnych
etapach polegających jedynie na pozbyciu się terrorystów. Z kolei rekonesans wykorzystuje się
bardzo rzadko. Kiedy tylko zajdzie taka potrzeba to na pewno wspomnę o tym w opisie przejścia.
Drugi czynnik to ustalenie sposobu poruszania się innych drużyn. Masz do wyboru: szaleńczy bieg,
normalny chód oraz powolne skradanie się. Sprint wykorzystuje się w naprawdę niewielu
sytuacjach, głównie wtedy gdy bardzo zależy Ci na tym, aby dana drużyna dotarła do jakiegoś
miejsca w określonym czasie. Może to też być przydatne w trakcie unikania wrogiego ostrzału.
Biegnącego antyterrorystę jest w końcu znacznie trudniej ustrzelić. Normalny tryb poruszania się
powinien występować w parze z drugim zachowaniem, czyli atakiem tylko w obronie życia. Z kolei
skradanie się polecam w dwóch sytuacjach: gdy rozgrywa się misję w ukryciu oraz gdy członkowie
drużyny są ranni i nie chcesz ich wystawiać na ogień wroga.
Strona: 4
www.gry-online.pl
Tom Clancy’s Rainbow Six 3: Raven Shield – Poradnik GRY-OnLine
I I . B a d a n i e o k o l i c y
Odpowiednie wybadanie okolicy to podstawa sukcesu niemal każdej drużyny. Zwróć uwagę na to, iż w
grach z serii Tom Clancy’s (no, poza zręcznościowym „Splinter Cellem” :-)) jest tak jak w prawdziwym
życiu – jeden celny strzał ze strony wroga i Twój człowiek natychmiast ginie. Miej na uwadze to, że
terroryści w „Raven Shield” są INTELIGENTNI! Nie ma tu jakiegoś określonego schematu ich działania,
może się zdarzyć tak, że na identyczną sytuację zareagują zgoła odmiennie.
Jeśli badasz jakiś nowy obszar a nie jesteś pośpieszany żadnym limitem czasowym to zachowuj się
następująco:
kucaj i powoli posuwaj się do przodu
strafe’uj (poruszaj się w bok), aby zbadać możliwie jak największy obszar
•
•
•
• nasłuchuj czy przypadkiem ktoś nie patroluje okolicy (terroryści mają też w zwyczaju
jak najczęściej wychylaj się (dokładny opis poniżej)
powiedzieć „Hello ?”, gdy coś ich zaniepokoi :-))
• nie zaglądaj do okien, bo jeśli tylko zostaniesz zauważony to w większości przypadków
będziesz mógł pożegnać się z prawidłowym wypełnieniem danej misji
• nie otwieraj drzwi i nie wkraczaj do nowych pomieszczeń jeśli nie jest to konieczne
•
jeśli grasz według standardowego planu poruszaj się dokładnie według jego wskazań
•
zwracaj uwagę na informacje od innych drużyn (prawy dolny róg ekranu)
Zdecydowanie najważniejsze jest tu umiejętne wychylanie się. Jeśli rozgrywałeś misje treningowe
to wiesz zapewne, iż oprócz tradycyjnej kombinacji Q + E istnieje specjalny klawisz (domyślnie
CTRL), który po naciśnięciu umożliwia swobodne wychylanie się za pomocą myszy. Jest to bardzo
przydatne. Uwaga! „Raven Shield” to nie jest taki „Soldier of Fortune” gdzie przeciwnicy nie
zauważali wychylonego bohatera. Czynność tę wykonuj bardzo ostrożnie a gdy tylko zauważysz, że
za rogiem stoi jakiś wróg z powrotem się schowaj i przygotuj do ataku. Pamiętaj też, że możesz iść
do przodu jednocześnie się wychylając, w pewnych miejscach okaże się to dość przydatne.
Przedmiot, który okazuje się nieoceniony w takich właśnie sytuacjach to czujnik bicia serca (Heartbeat
Sensor). Dzięki niemu możesz odkryć położenie wszystkich żywych istot. Zauważ, że nie powiedziałem
przeciwników :-) Musisz uważać, aby przez przypadek nie ostrzelać tych, których miałeś ochraniać. Jeśli
jednak wiesz, że w danej misji spotkasz tylko wrogów to możesz oczywiście śmiało szarżować.
I I I . W s p ó ł p r a c a z i n n y m i c z ł o n k a m i R S 6
Koordynacja działań wszystkich drużyn jest jednym z tych elementów, które decydują o sukcesie
bądź też porażce w danej misji. Oczywiście, tak jak już wcześniej wspomniałem, niektóre zadania
można kończyć sterując zaledwie jednym teamem czy nawet parą komandosów aczkolwiek w
większości przypadków nie obejdzie się bez akcji zbiorowych.
Uwaga! Przypominam, że wszystkie porady oraz opis przejścia są oparte na planach
przygotowanych przez twórców gry! Zostały one zrealizowane w taki sposób, że w danym
momencie problemy ma nie więcej niż jedna drużyna. Pozostałe bez większych zgrzytów docierają
do kolejnych waypointów (o ich znaczeniu opowiem za chwilę). Musisz się przygotować na to, iż
wiele misji trzeba będzie powtarzać po kilka razy, aby w możliwie jak największym stopniu
„wyczuć”, do której drużyny w danym momencie przeskoczyć. Członkowie teamu R6 są co prawda
obdarzeni nieprzeciętnym AI, ale nie ma to jak samemu zasiąść za sterami i wyratować ich z
najgorszej opresji. Tyczy się to przede wszystkim otwartych przestrzeni ponieważ szturmowanie
pomieszczeń wychodzi im znakomicie. Ja jednak, tak jak już wspomniałem na samym początku,
wolałem pozostać przy jednej drużynie i tak też to wszystko opiszę w solucji.
Istotną rolę w trakcie rozgrywania misji stanowią widoczne na ekranie wskaźniki, które informują o
tym co dana drużyna robi (czy np. idzie, prowadzi ostrzał albo czeka w wyznaczonym miejscu).
Słuchaj też komunikatów radiowych. Jeśli tylko dowiesz się, że ktoś sobie nie radzi to natychmiast
rozkaż się im zatrzymać.
Strona: 5
www.gry-online.pl
Tom Clancy’s Rainbow Six 3: Raven Shield – Poradnik GRY-OnLine
I V . K o o r d y n a c j a d z i a ł a ń
Niezwykle istotną rolę podczas zadań zbiorowych odgrywają w „Raven Shield” tzw. Go-Codes. Są to
miejsca, w których dane grupy się zatrzymują, aby zaczekać na kolejne rozkazy. Oczywiście
najpierw muszą tam dotrzeć. Informacje o oczekiwaniu na polecenia są w odpowiednich
momentach wyświetlane na ekranie, zakładając oczywiście, że i ty kierujesz swoją drużynę zgodnie
z tym co zostało ustalone na planie.
W „Raven Shield” można ustalić maksymalnie cztery checkpointy: Alfa, Bravo, Charlie oraz Zulu przy
czym nie korzysta się od razu ze wszystkich, jest to uzależnione od stopnia skomplikowania misji.
Całość wygląda tak, że w momencie gdy wszystkie drużyny (włącznie z Twoją) dotrą do wyznaczonych
miejsc musisz wydać im rozkaz do prowadzenia dalszych działań. Oczywiście w zależności od tego jak
wyglądał plan może to być rozkaz dalszego posuwania się wgłąb kompleksu czy też wyłamania wybranych
drzwi i jednoczesnego wpadnięcia do opanowanego przez wrogów pokoju.
Zdecydowanie najczęściej będzie spotykało się ten drugi wariant. Akcje w stylu jednoczesnego
wparowania do danego pomieszczenia są nie tylko efektowne, ale i bardzo skuteczne. Dodatkowym
ułatwieniem ze strony producentów gry jest zachowanie się terrorystów. Otóż przez około sekundę-
dwie nie będą oni mogli zdecydować się do kogo strzelać w pierwszej kolejności! Wykorzystuj to!
V . S p o s o b y n a z d o b y w a n i e p o m i e s z c z e ń
Podobnie jak w przypadku punktu pierwszego należy to rozgraniczyć w zależności od tego czy gra
się pojedynczą drużyną czy do akcji wkracza ich kilka. Dodatkowy element to wsparcie ze strony
snajperów, o którym jednak więcej powiem nieco później.
W PRZYPADKU POJEDYNCZEGO TEAMU jest nieco gorzej a to dlatego, że trudniej będzie zaskoczyć
znajdujących się w środku przeciwników. W związku z tym rośnie też ryzyko, iż w trakcie zdobywania
pomieszczenia zginie któryś z członków drużyny co dodatkowo osłabi i tak niezbyt liczny team.
Zdobywanie pomieszczeń powinno odbywać się na dwa sposoby: z wielką pompą bądź też z
maksymalnego zaskoczenia. Pierwszy sposób jest dobry jeśli wie się, że w pomieszczeniu nie ma
nikogo poza terrorystami. Masz do wyboru:
•
•
założyć na drzwi ładunek wybuchowy, zdetonować go, od razu kliknąć spacją (wydawanie
poleceń grupie) na podłogę wewnątrz pomieszczenia a w tym czasie przełączyć na
posiadaną broń i wpaść za resztą do środka
rozkazać swym ludziom otworzyć drzwi i wrzucić do niego tradycyjny granat a gdy ten tylko
wybuchnie szturmować wnętrze (ponownie klikając gdzieś na ziemi wewnątrz zdobywanego
pomieszczenia)
Wiąże się to jednak z dużym ryzykiem. Zauważ, że wysadzenie drzwi nie ogłusza wrogów ani tym
bardziej ich nie zabija. Jeśli więc stali przodem do drzwi to wystrzelają Twoich ludzi niczym kaczki.
W takiej sytuacji radziłbym poszukać innych drzwi i zajść ich w ten sposób od tyłu. Wrzucenie
granatu jest zdecydowanie bezpieczniejsze, nie zapomnij tylko o odczekaniu aż ten wybuchnie!
O wiele bezpieczniej jest zaatakować wrogów z zaskoczenia. Podobnie jak w przypadku rozwiązania
siłowego można to różnorako rozegrać:
• naciskasz spację mając na widoku drzwi i z podręcznego menu każesz wrzucić swoim
ludziom granat dymny lub oślepiający, uważaj jednak, aby nie wparować do środka zanim
ten wybuchnie, bo sam odczujesz efekty jego działania; dobrze jest więc odwrócić się tyłem
od miejsca wybuchu bądź też przymknąć drzwi
•
jeżeli dokładnie obejrzałeś trening to już zapewne wiesz, że w „Raven Shield” istnieje
możliwość stopniowego otwierania drzwi (domyślnie za pomocą rolki w myszce); chodzi o
to, aby ostrożnie je otwierać wychylając się przy tym na wszystkie możliwe sposoby, jeśli
tylko usłyszysz terrorystę bądź też go zobaczysz nie wahaj się strzelać
Strona: 6
www.gry-online.pl
Tom Clancy’s Rainbow Six 3: Raven Shield – Poradnik GRY-OnLine
Nie mogę również nie wspomnieć o tak przydatnym gadżecie jakim niewątpliwie jest Heartbeat
Sensor. Pozwala on na wykrywanie bicia serca. Uważaj jednak, aby przez przypadek nie postrzelić
niewinnych ludzi. Zwróć też uwagę na to, że nie przez wszystko można strzelać. O ile takie drzwi
przepuszczą nawet słabsze pociski to niektóre ściany już nie. Eliminacja wrogów przez drzwi jest
dobra wtedy gdy myśli się o metodzie siłowej, polecam z niej możliwie jak najczęściej korzystać.
Zaoszczędzi Ci ona wielu nieprzespanych nocy, np. z powodu zacięcia się w danym miejscu etapu.
W PRZYPADKU KILKU DRUŻYN sprawia jest ułatwiona i to bardzo. Najważniejsza sprawa to
zgranie wszystkiego w czasie. Zanim w ogóle wydasz rozkaz przystąpienia do ataku musisz być
PEWNY, że inne drużyny czekają w wyznaczonych miejscach (najczęściej przy innych drzwiach) na
odpowiednią komendę. Jeśli są jeszcze w ruchu to poczekaj aż dotrą na miejsce i dadzą Ci
odpowiedni komunikat.
Niezwykle ważne jest poznanie jakich metod ataku będą używały inne drużyny. Niejednokrotnie
zapominałem się (szczególnie na początku) w sytuacjach, gdy na przykład myślałem, że dana
drużyna będzie wrzucała do pomieszczenia granat a ta najzwyczajniej w świecie wysadzała drzwi.
Jeśli chcesz możesz pokusić się o MINIMALNE zmiany w domyślnych planach, tak aby na przykład
wszystkie teamy atakowały przy użyciu granatów oślepiających czy też rozsadzały prowadzące do
danego pomieszczenia drzwi.
Kiedy już znajdziesz się w środku zwróć uwagę na to, w którą stronę patrzą Twoi ludzie. Bardzo
często zdarza się tak, że oślepieni terroryści kucają przez co mogą stać się niewidoczni jeśli na
przykład stali za jakimiś skrzyniami. Nie musisz się natomiast obawiać o postrzelenie swych ludzi.
Zamieszanie jest przeważnie chwilowe i jeśli tylko atak był bezbłędnie skoordynowany to masz
bardzo duże szanse na to, aby nie ponieść żadnych strat.
V I . R a t o w a n i e z a k ł a d n i k ó w
Zakładnicy są jednym z tych elementów „Raven Shielda”, który spędzi Ci sen z powiek. Ich śmierć
jest zdecydowanie najczęstszym (poza wybiciem wszystkich członków R6 oczywiście :-)) powodem,
dla którego dana misja kończy się niepowodzeniem. W ogromnej większości przypadków wygląda
to tak, że jeśli tylko terroryści, którzy ich pilnują zostaną w jakikolwiek sposób zaalarmowani od
razu
i sposoby uniknięcia
przedwczesnych egzekucji:
ich zabijają. Oto najczęstsze przyczyny śmierci zakładników
terrorysta pilnujący zakładników
zauważa członka drużyny
terrorysta pilnujący zakładników
usłyszał podejrzane dźwięki
dochodzące z zewnątrz
terrorysta pilnujący zakładników
usłyszał strzały dochodzące z
zewnątrz
Strona: 7
paradoksalnie może się to zdarzyć nie tylko w trakcie
szturmowania pomieszczenia, w którym zakładnicy są
przetrzymywani, ale i przez czysty przypadek; wystarczy, że
podejdziesz do okna i będziesz za długo starał się obejrzeć co
dzieje się w środku; radziłbym więc W OGÓLE unikać okien a
jeśli koniecznie chcesz poznać położenie znajdujących się w
środku ludzi (wszystkich) skorzystać z Heartbeat Sensora
nie musi to oznaczać natychmiastowej porażki aczkolwiek
najczęściej tak właśnie jest (szczególnie na wyższych poziomach
trudności); odgłosy mogą go to wystraszyć na tyle, iż postanowi
pozbyć się zakładników; staraj się więc zbytnio nie hałasować (nie
biegać, nie stąpać po metalowych posadzkach)
to oznacza już niestety natychmiastową porażkę; istnieje pewien
obszar wokół miejsca z przetrzymywanymi zakładnikami, który
powinien być objęty względną ciszą; wydaj odpowiednie polecenia
swym ludziom, aby przez swą głupotę nie zaprzepaścili misji
(chodzi o style poruszania się i uczestniczenia w starciach);
dobrym pomysłem jest zabieranie ze sobą broni z tłumikiem
aczkolwiek powinno się to tyczyć wyłącznie pistoletów a to
dlatego, że wytłumienie skutecznie obniża siłę rażenia broni; może
się więc zdarzyć tak, że nie uda Ci się od razu zdjąć jakiegoś
wroga, bo ma np. kamizelkę kuloodporną
www.gry-online.pl
Pobierz darmowy fragment (pdf)