Darmowy fragment publikacji:
Tytuł:
Teksty:
Redaktor prowadzący:
Redakcja i aktualizacja:
Korekta:
Opracowanie techniczne map:
Skład:
Zdjęcie na okładce:
Toskania – udane wakacje
Zielony Przewodnik – Toskania
Magdalena Suchy-Polańska
Małgorzata Przybyłowicz
Sandra Tela
Paweł Polański
Sabina Suchy
© Tomas Marek / Dreamstime.com
Autorzy i wydawca przewodnika dołożyli wszelkich starań, by jego treść była jak najbardziej zgodna
z rzeczywistością. Nie mogą jednak przyjąć odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki wynikłe
z wykorzystania zawartych w nim informacji.
Będziemy wdzięczni naszym Czytelnikom za informacje dotyczące błędów i nieaktualnych informacji.
Wszelkie uwagi są dla nas cenne, gdyż dzięki nim możemy poprawić kolejne wydania.
Helion S.A.
ul. Kościuszki c, - Gliwice
tel.:
e-mail: bezdroza@bezdroza.pl
http://bezdroza.pl
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres:
http://bezdroza.pl/user/opinie/?betos1
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Wydanie I
ISBN: 978-83-246-4393-6
Copyright © Le Guide Vert Michelin – Michelin cie
Le Guide Vert Michelin, 46, avenue de Breteuil, 75324 Paris Cedex 07
Copyright © for the Polish Edition by Helion, 2012
Przewodniki Michelin
100 lat tradycji!
Przewodniki Michelin to doskonała inspiracja dla tych
Przewodniki Michelin
wszystkich, którzy pragną odkrywać kulturalne i natu-
wszystkich, którzy pragną odkrywać kulturalne i natu-
ralne dziedzictwo świata. To kulinarna i turystyczna bie-
ralne dziedzictwo świata. To kulinarna i turystyczna bie-
siada, najpiękniejsze trasy, najwygodniejsze hotele.
siada, najpiękniejsze trasy, najwygodniejsze hotele.
To ponad 150 tytułów przedstawiających największe
To ponad 150 tytułów przedstawiających największe
atrakcje – na świecie, w Europie i we Francji.
atrakcje – na świecie, w Europie i we Francji.
Pierwszy przewodnik Michelin ukazał się ponad
sto lat temu. Kiedy na przełomie XIX i XX wieku
na
na
na
na
francuskich drogach pojawiły
francuskich drogach pojawiły
francuskich drogach pojawiły
francuskich drogach pojawiły
się pierwsze „automobile” André
się pierwsze „automobile” André
się pierwsze „automobile” André
się pierwsze „automobile” André
Michelin założył we Francji sieć biur infor-
Michelin założył we Francji sieć biur infor-
Michelin założył we Francji sieć biur infor-
Michelin założył we Francji sieć biur infor-
macji podróżniczej, które wskazywały najlepsze
macji podróżniczej, które wskazywały najlepsze
macji podróżniczej, które wskazywały najlepsze
miejsca warte odwiedzenia, doradzały, gdzie prze-
miejsca warte odwiedzenia, doradzały, gdzie prze-
trasy i miejsca warte odwiedzenia, doradzały, gdzie prze-
r., czyli nie-
nocować lub zatrzymać się na obiad. W 1900 r., czyli nie-
cały rok po pierwszym samochodowym rajdzie dookoła
Francji, Michelin dokonuje przełomu wydając pierwszy
Francji, Michelin dokonuje przełomu wydając pierwszy
którym podróżujący
przewodnik w czerwonej okładce, w którym podróżujący
roku,
mogli znaleźć wiele cennych wskazówek. W 1926 roku,
dział turystyczny Michelin przedstawił pierwszy prze-
dział turystyczny Michelin przedstawił pierwszy prze-
którym zgrupowano najbardziej
którym zgrupowano najbardziej
wodnik regionalny, w którym zgrupowano najbardziej
atrakcje turystyczne. Ciekawostki
atrakcje turystyczne. Ciekawostki
atrakcje turystyczne. Ciekawostki
poszukiwane trasy i atrakcje turystyczne. Ciekawostki
poszeregowano według systemu gwiazdkowego, który obowiązuje do dziś.
Zamiast dotychczasowego koloru czerwonego służącego do rozróżniania
przewodnika hotelarskiego, w 1939 roku wprowadzono kolor zielony.
Od roku 2006 wydawnictwo Bezdroża – partner wydawniczy koncernu
Michelin w Polsce – publikuje polskojęzyczne wydania słynnych prze-
wodników po krajach i miastach.
Nie można zapominać, że wszystko ulega nieustannym zmianom. Infor-
macje praktyczne dotyczące podróży błyskawicznie się dezaktualizują:
powstają nowe hotele i restauracje, zmieniają się ceny i
powstają nowe hotele i restauracje, zmieniają się ceny i godziny
otwarcia… Zmiany są również codziennością kultury,
sztuki, przemysłu i rzemiosła. Od nowinek nie są wolne
nawet miejsca najbardziej znane: są przebudowywane,
szczycą się nowymi nabytkami lub poszerzoną ofertą
kulturalną – to wszystko wzbogaca program tradycyj-
nych tras turystycznych.
Zielony Przewodnik odkrywa i omawia te zmiany. Pre-
zentowane atrakcje poddaje nieustannej ocenie stosu-
jąc unikalny system rekomendacji turystycznych:
jąc
aaa
aa
a
zobacz koniecznie
warto odwiedzić
godne uwagi
Spis treści
Spis treści
INFORMACJE PRAKTYCZNE
Przed wyjazdem ...................................................................8
Transport .................................................................................8
Odkryjmy Toskanię inaczej ............................................ 10
Na miejscu ........................................................................... 12
Noclegi .................................................................................. 14
Kalendarz świąt .................................................................. 15
ZAPROSZENIE DO PODRÓŻY
Oto Toskania ....................................................................... 18
Historia ..................................................................................23
Kultura i sztuka...................................................................25
ZwIEDZANIE TOSKANII
Arezzo....................................................................................40
Cortona .................................................................................43
Florencja ............................................................................... 47
Lukka ......................................................................................90
Montepulciano...................................................................96
Pistoia ....................................................................................99
Piza .......................................................................................104
Prato ..................................................................................... 114
San Gimignano ................................................................ 117
Siena.....................................................................................121
Volterra ...............................................................................137
INDEKS
140
4
Spis planów i map
Spis planów i map
Arezzo.................................................................................... 41
Cortona .................................................................................45
Florencja (centrum) .......................................................... 51
Santa Maria del Fiore ....................................................... 53
Galleria degli Uffizi ...........................................................63
Palazzo Pitti ......................................................................... 67
Museo D. Argenti...............................................................70
San Lorenzo .........................................................................73
Santa Maria Novella .........................................................77
Santa Croce .........................................................................82
Lukka ...............................................................................90–91
Katedra św. Marcina .........................................................92
Pistoia ..................................................................................101
Piza .......................................................................................105
Prato ..................................................................................... 115
San Gimignano ................................................................ 117
Siena.....................................................................................124
Siena (centrum) ................................................................126
Katedra w Sienie ..............................................................128
Pinacoteca .........................................................................131
Palazzo Pubblico .............................................................133
Volterra ...............................................................................138
5
Zwiedzanie Toskanii
arezzo««
Jako stronnik frakcji gibelinów, Arezzo toczyło długą walkę z popierającą gwelfów Florencją
aż do zwycięstwa w 1384 r. W okresie tych konfliktów wniesiono dużą liczbę domów-wież,
które obecnie stanowią malowniczy element miasta.
Usytuowanie
Arezzo leży 81 km od Florencji i 11 km od autostrady Florencja – Rzym. Stare miasto ma zabu-
dowę tarasową na wzgórzu ukoronowanym cytadelą. Ze ścieżki spacerowej cytadeli rozcią-
gają się piękne widoki na miasto i okolicę.
Tło
Będąc jednym z ośrodków etruskiej cywi-
lizacji, Arretium stało się bogatym rzym-
skim miastem, słynącym z produkcji waz
„Aretine”. Ten rodzaj garncarstwa, wynale-
ziony przez mieszkającego tutaj Marcusa
Perenniusa, wymagał używania bardzo
delikatnej, rdzawobrązowej, glazurowa-
nej gliny. Produkcja rozprzestrzeniła się
z Arezzo do innych miast na półwyspie;
wyroby były eksportowane do wszystkich
zakątków Cesarstwa Rzymskiego.
Po okresie rzymskim miasto wydało wiele
znaczących postaci w dziedzinie sztuki:
Guida z Arezzo (ok. 990 do ok. 1050),
uznawanego za wynalazcę muzycznego
zapisu; poetę Petrarkę
(urodzonego
w 1304 r.); pisarza Pietra Aretina (urodzo-
nego w 1492 r.); malarza i historyka sztuki
Giorgia Vasariego (urodzonego w 1511 r.). Miasto zawdzięcza swoją największą sławę
Pierowi della Francesca. Artysta, który spędzał czas między miejscem swojego urodze-
nia, Sansepolcro, dworami w Ferrarze, Urbino i Arezzo, gdzie namalował swoje największe
arcydzieło, z powodu surowości i szczerości swoich prac jest uznawany za jedną z najbar-
dziej niezwykłych i wybitnych postaci XV w.
Gwelfowie i gibelini
Nazwy gwelf i gibelin (guelfi i ghibellini
po włosku), które weszły do użycia we
Florencji w 1215 r., pochodzą od nazwisk
dwóch wielkich niemieckich rodów, aspi-
rujących do tronu cesarza Świętego
Cesarstwa Rzymskiego w XII w. Gibelino-
wie popierali panów Waiblingen, kolebki
Domu Szwabii, a zatem dynastii Hohen-
staufen. Gwelfowie, którzy rywalizowali
z rodziną Hohenstaufen, a zatem opowia-
dali się za papieżem, byli członkami dyna-
stii Welf (Dom Bawarii). Późniejszy podział
na Białych i Czarnych Gwelfów ograniczał
się do Florencji.
m
o
c
.
e
m
i
t
s
m
a
e
r
D
/
o
b
m
o
o
C
l
i
i
n
n
a
v
o
G
o
d
u
a
C
©
l
i
Arezzo
40
A
Z
P
I
,
A
J
C
N
E
R
O
L
F
Arezzo
Spacer
Piazza Grande« (BY)
Główny plac jest otoczony średniowiecznymi domami, romańską apsydą Santa Maria
della Pieve (kościoła parafialnego), budynkami sądu z końca XVIII w., częściowo gotyc-
kim, częściowo renesansowym Palazzo della Fraternita i XVI-wiecznymi galeriami (loggie),
zaprojektowanymi przez Vasariego.
Santa Maria della Pieve« (BY)
Ten wspaniały romański kościół parafialny wieńczy wysoka dzwonnica, która dzięki licz-
nym, podwójnym wykuszom nazywana bywa „Stoma Dziurami”. Budowa kościoła rozpo-
częła się w połowie XII w. i została ukończona w XIV w. W XVI w. dokonano przebudowy, pod
kierunkiem Giorgia Vasariego. Fasada«« jest bardzo ozdobna, z trzema kondygnacjami
arkad podpartych kolumienkami zdobionymi przez rozliczne motywy. Górna framuga
centralnych drzwi została udekorowana dowcipnymi przedstawieniami 12 znaków zodiaku.
FLORENCJA
Katedra
SIENA, PERUGIA, RZYM
20 Settembre V.
Cavour V.
Cesalpino V.
Chimera V. della
Fontanella V.
Garibaldi V.
Giotto Viale
Grande Pza
Italia Cso
Madonna del
Prato V.
AY 40
2
3
5
6
8
9
ABY
BY
AY
BZ
ABYZ
BZ
BY
ABYZ
AYZ 13
Maginardo Viale
Mecenate Viale
Mino da Poppi V.
Mochi V. F.
Monaco V. G.
Murello Piagga del
Niccolò Aretino V.
Pellicceria V.
Pescioni V.
Pileati V. dei
Ricasoli V.
AZ 14
AZ 16
BZ 17
AY 19
AYZ 20
AY 22
AZ 23
BY 25
BZ 26
BY 28
BY 30
Roma V.
S. Clemente V.
S. Domenico V.
Saracino V. del
Sasso Verde V.
Vittorio Veneto V.
AZ 31
AY 32
BY 33
AY 35
BY 36
AZ 38
Museo Archeologico AZ M1
Museo d’Arte
Medievale e Moderna AY M2
41
Zwiedzanie Toskanii
wnętrze mieści półokrągłą apsydę i podniesione prezbiterium, w którym filary są zwień-
czone kapitelami rzeźbionymi w kształcie ogromnych ludzkich głów. Wśród dzieł sztuki
na uwagę zasługują tu także dwie marmurowe płaskorzeźby – Trzech Króli, pochodzenia
bizantyjskiego (tył fasady) i Narodzenie (ściana w północnej nawie bocznej).
Główny ołtarz wypełnia wspaniały poliptyk (1320–24) dzieła Pietra Lorenzettiego ze Sieny.
Via dei Pileati (BY)
Ta biegnąca wzdłuż fasady kościoła Santa Maria della Pieve ulica, ze swoimi pałacami,
gotyckimi wieżami i starymi domami, przedstawia niezwykły widok. Na rogu, nad skrzy-
żowaniem, dominuje Palazzo Pretorio (XIV–XV w.), pokryty herbami urzędnika miejskiego
(podestà).
Katedra (BY)
Katedra została zbudowana w latach 1278–1511, lecz fasada jest neogotycka. Na jej połu-
dniowej stronie znajduje się atrakcyjny romańsko-gotycki portal pochodzący z 1. poł.
XIV w. W katedrze znajduje się kilka znakomitych dzieł sztuki«, w tym (północna nawa
boczna) grobowiec biskupa Guida Tarlatiego i (obok zakrystii) fresk Piera della Francesca
ukazujący Marię Magdalenę.
San Domenico (BY)
Ten, zbudowany w stylu gotyckim w XIII w., kościół ma asymetryczną fasadę. Na głów-
nym ołtarzu znajduje się wspaniały krucyfiks««, dzieło Cimabuego.
Casa del Vasari (AY)
Otwarte 9.00–19.00, nd. 9.00–13.00 - zamkn. wt. oraz 1 V, 25 XII, 1 I - 2 EUR - tel.: 0575 409040.
Rezydencja została luksusowo ozdobiona w 1540 r. przez Giorgia Vasariego – malarza,
rzeźbiarza, architekta i pisarza. W domu można obejrzeć dzieła malarzy toskańskiego
manieryzmu i terakotę dzieła Andrei Sansovina.
Museo Statale d’Arte Medievale e Moderna« (AY)
Otwarte wt.–nd. 8.30–19.30 - zamkn. 1 V, 25 XII, 1 I - 4 EUR - tel.: 0575 49050.
Muzeum Sztuki Średniowiecznej i Nowożytnej posiada zbiory rzeźb, naczyń ze
złota i ze srebra oraz malarstwa począwszy od średniowiecza aż do XIX w. Na ekspozy-
cję muzeum składa się m.in. wybitna kolekcja renesansowych naczyń z majoliki««
z Umbrii, XVII i XVIII-wiecznej ceramiki, szkła, broni, wyrobów z kości słoniowej i pokaźna
kolekcja monet.
Zwiedzanie
San Francesco (ABY)
Otwarte pn.–pt. 9.00–18.30 (17.30 w zimie), sb. 9.00–17.30 (17.00 w zimie), nd. i święta 13.00–
–17.30 (17.00 w zimie) - wizyty co 30 min, wymagana rezerwacja - zamkn. 13 I, 4 X - 4 EUR +
1 EUR opłata za rezerwację - trzeba skontaktować się z kasą w sprawie numeru rezerwacji -
tel.: 0575 352727 - www.pierodellafrancesca.it.
Jest to duży kościół, zaprojektowany do wygłaszania kazań, zbudowany w stylu gotyc-
kim w XIV w. dla zakonu franciszkanów. Został przebudowany w XVII i XVIII w.; ostatnie
prace renowacyjne przywróciły mu oryginalną surowość.
Freski««« zostały namalowane przez Piera della Francesca na ścianach apsydy w latach
1452–66 i są uważane za najwybitniejsze przykłady renesansowego malarstwa w Toskanii.
Legenda o Prawdziwym Krzyżu
Legenda opowiada historię krzyża, na którym został ukrzyżowany Chrystus. Zaczyna się od
Adama, który tuż przed śmiercią, poprosił swojego syna Seta o święty olej. Według legendy
Set umieścił trzy nasiona z Drzewa Mądrości pod językiem ojca. Po śmierci Adama z tych
nasion wyrosło drzewo, które zostało ścięte celem zbudowania krzyża, na którym Chrystus,
nowy Adam, miał być ukrzyżowany.
Drzewo zostało następnie użyte do budowy mostu, lecz królowa Szeba domyśliła się jego
przeznaczenia. Przepowiedziała Salomonowi, że drewno użyte do budowy mostu przyczyni
się do hańby ludu Izraela. Salomon rozkazał zakopać most.
Legenda opowiada dalej, jak trzy krzyże z Kalwarii zostały odkryte przez Helenę, matkę
cesarza Konstantyna. Wskrzeszenie nieboszczyka wykazało, który z nich był prawdziwym
krzyżem Chrystusa.
Skradziony przez perskiego króla, Chosroesa, krzyż został następnie odzyskany przez Hera-
kliusza, który zwrócił go do Jerozolimy.
42
informator
informacja TurySTycZna
Piazza della Repubblica 29 - tel.: 0575 377678 -
http://turismo.provincia.arezzo.it.
noclegi
casa Volpi – Via Simone Martini - 1,5 km na
południowy wschód od Arezzo w kierunku San-
sepolcro - tel.: 0575 354364 - www.casavolpi.it
- zamkn. 1–15 VIII - 15 pokoi. Ten XIX-wieczny
stylowo urządzony dworek jest położony
w dużym parku, niedaleko bram miasta.
W jego ozdobionych freskami pokojach
z belkowanymi sufitami znajdują się łóżka
wykonane z kutego żelaza. Wspaniały taras
oferuje panoramiczny widok na Arezzo.
fattoria montelucci – Località Montelucci 8,
52020 Pergine Valdarno - 2,5 km na połu-
dniowy wschód od Arezzo - tel.: 0575 896525 -
www.montelucci.it - 32 pokoje. Ta elegancka
farma, położona przy starej rzymskiej dro-
dze między Arezzo a Sieną, oferuje pełne
lub częściowe wyżywienie.
hotel-ristorante cecco – Corso Italia 215
- tel.: 0575 20986 - www.hotelcecco.com -
42 pokoje. Hotel jest spokojnym miejscem
nocą, lecz jego restauracja cieszy się bar-
dzo dużą popularnością w porze lunchu
wśród dużych grup wycieczkowych. Pokoje
są proste i dobrze wyposażone.
Cortona
wyżywienie
Trattoria il Saraceno – Via Mazzini
6/a - tel.: 0575 27644 - zamkn. śr., 7–25 I,
7–28 VII. Przyjemna, rodzinna restauracja
oferująca miejscowe potrawy z dużą ilością
dobrego wina.
Vinodivino – Via Cesalpino 10 - tel.: 0575
299598 - zamkn. nd. wieczór, pn., dwa tyg. w I -
wymagana rezerwacja. Restauracja oferuje
lokalne specjały i wybór ok. 800 win.
kawiarnie i winiarnie
compagni di morende – Piazza Grande 16 -
tel.: 0575 1822368. Bezpretensjonalna i sym-
patyczna winiarnia ukryta w podcieniach
loggii przy Piazza Grande.
wyDarZenia
Piazza Grande jest miejscem Turnieju
Saracena (Giostra del Saracino), podczas
którego najlepsi jeźdźcy w Arezzo ude-
rzają kopiami w kukłę przedstawiającą
Saracena. Turniejowi towarzyszy wielka
procesja mieszkańców ubranych w stroje
z XIV i XV w. (ostatnia nd. w VIII i pierwsza
nd. we IX).
Targ staroci w Arezzo odbywa się w pierw-
szą niedzielę i poprzedzającą ją sobotę każ-
dego miesiąca.
Zostały zainspirowane XIII-wieczną Złotą Legendą Jacopa de Varagine i ilustrują Legendę
Prawdziwego Krzyża, temat często występujący w kościołach i klasztorach franciszkań-
skich w średniowieczu.
Museo Archeologico (AZ)
Otwarte codz. 8.30–19.30 (19.00 ostatnie wejście) - zamkn. 1 V, 25 XII, 1 I - 4 EUR - tel.: 0575
20882 - www.archeologia.beniculturali.it/pages/atlante/S49.html.
Muzeum Archeologiczne stoi obok owalnego rzymskiego amfiteatru, pochodzącego
z I i II w. Eksponuje interesujące kolekcje etruskich i rzymskich posążków z brązu (od VI w.
p.n.e. do III w. n.e.), greckie wazy (krater Eufroniusza), wazy kreteńskie oraz ceramikę
hellenistyczną i rzymską.
cortona««
Cortona ma znakomite położenie«« na stromym zboczu z widokiem na dolinę Chiana.
Miasto należało kiedyś do Ligi Dwunastu Miast Etruskich, zanim przeszło pod kontrolę
Rzymu. Zachowało swoje średniowieczne mury obronne z ogromną cytadelą (fortezza),
która zastąpiła dzielnicę etruską.
Usytuowanie
Cortona leży tuż przy drodze S71 między Arezzo i jeziorem Trasimeno.
Spacer
Wędrówkę warto rozpocząć na Piazza Garibaldi.
Z placu rozciąga się widok«« (na południe) na jezioro Trasimeno i (na południowy zachód)
na dolinę Chiana i Montepulciano.
San Domenico
W tym gotyckim kościele z początku XV w. można zobaczyć Madonnę z Aniołami i Świę-
tymi Luki Signorellego i fresk Fra Angelica Madonna z Dzieciątkiem między dwoma
43
Zwiedzanie Toskanii
Ratusz
dominikanami. Z promenady naprzeciwko
kościoła warto zobaczyć piękne okolice
jeziora Trasimeno.
Palazzo Comunale
Budynek ratusza pochodzi z XIII w., lecz
ukończono go dopiero w XVI w., dobu-
dowując dzwonnicę i schody prowadzące
od Piazza della Repubblica. Sala del
Consiglio« (Sala Rady Miejskiej) wycho-
dzi na Piazza Signorelli, miejsce, gdzie
początkowo stał ratusz. Średniowieczny
charakter budynku oddaje bogato malo-
wany
sufit podzielony drewnianymi
belkami oraz kamienne ściany, z których
(otwarte
jedną zdobi ogromny
pn.–sb. 8.00–13.30 - zamkn. 22 II i święta
- tel.: 0575 604744).
Palazzo Pretorio«
Ten XIII-wieczny budynek jest również
znany pod nazwą Palazzo Casali. Fron-
ton od strony Piazza Signorelli pochodzi
z początku XVII w., lecz ściana po prawej
stronie, ozdobiona tarczami herbowymi
urzędników miejskich (podeste), utrzy-
mana jest w stylu gotyckim. Mieści się
tutaj Museo dell’Accademia Etrusca
(zob. poniżej).
fresk
m
o
c
.
a
i
l
i
o
t
o
F
/
i
r
e
p
i
z
z
a
p
o
r
u
a
m
©
Museo dell’Accademia Etrusca«
Otwarte IV–X codz. 10.00–19.00 (XI–III do 17.00) - zamkn. 25 XII, 1 I - 8 EUR - tel.: 0575 637235
- www.cortonamaec.org.
W głównej sali muzeum pokazano najważniejsze eksponaty, w tym etruską lampę
oliwną«« z brązu (2. poł. IV w. p.n.e.). Znajduje się tutaj również kolekcja etruskich i rzym-
skich posążków z brązu i ceramiki oraz XV-wiecznych włoskich wyrobów z kości słonio-
wej.
Mniejsze sale mieszczą kolekcję egipską, XIV-wieczne malarstwo, lapidarium pochodzące
ze starożytności i urny pogrzebowe. Sala Severiniego zawiera dzieła podarowane miastu
przez tego artystę, w tym Cygankę (1905) i Macierzyństwo« (1906).
Piazza del Duomo
Z placu katedralnego przylegającego do miejskich murów można podziwiać wspa-
niały widok na dolinę i cmentarz. Pierwotnie katedrę wybudowano w stylu romańskim;
w okresie renesansu została przebudowana.
Museo Diocesano««
Otwarte IV–X codz. 10.00–19.00 (X zamkn. pn.), XI–III wt–nd. 10.00–17.00 - zamkn. 25 XII -
5 EUR - tel.: 0575 62830.
Są tutaj dwa spośród najlepszych dzieł Fra Angelica, który przybył do Cortony, by malo-
wać Zwiastowanie oraz Madonnę w otoczeniu świętych.
Można też tutaj obejrzeć kilka znakomitych malowideł ze szkoły sieneńskiej – Madonnę
Duccia, Madonnę z aniołami i ogromne Ukrzyżowanie Pietra Lorenzettiego (koniec XIV w.)
oraz tryptyk Madonna z Dzieciątkiem (1434) (odrestaurowany) Sassetty.
Wśród rzeźb znajduje się piękny rzymski sarkofag z II w. ozdobiony płaskorzeźbami.
W byłej zakrystii można obejrzeć relikwiarz Vagnucci dzieła Giusta da Firenze (1458).
San Cristoforo
Ten mały, wydłużony kościół, który podobno pochodzi z końca XII w., jest zwieńczony
dzwonnicą. Wewnątrz znajduje się XI-wieczny fresk przedstawiający Ukrzyżowanie, Zwia-
stowanie i Wniebowstąpienie.
San Niccolò
Elegancki portyk rozciąga się wzdłuż całej fasady i jednego boku tego XV-wiecznego
kościoła. W barokowym wnętrzu znajdziemy dwa dzieła Luki Signorellego: (na lewo od
44
Taormina
Cortona
MUSEO
DIOCESANO
Katedra
Piazza
del Duomo
6
14
uelfa
Via G
A 1 :FLORENCJA, RZYM
S. Maria del Calcinaio
wejścia) fresk Maryja Dziewica w otoczeniu
aniołów i (na głównym ołtarzu) Złożenie
Chrystusa do grobu«.
Santuario di Santa Margherita
Górujący nad miastem kościół został
zbudowany w XIX w., lecz jego dzwonnica
pochodzi z XVII w. Wewnątrz warto obej-
rzeć (na lewo od prezbiterium) gotycki grobowiec« świętej (1362). Z esplanady można
podziwiać atrakcyjne widoki« miasta, doliny i jeziora Trasimeno. Na prawo od tarasu,
naprzeciwko kościoła biegnie ulica Via Santa Margherita ozdobiona przez Severiniego
mozaikami przedstawiającymi stacje Drogi Krzyżowej.
Palazzo Comunale
Palazzo Pretorio
H
M1
Benedetti V.
Ghibellina V.
Giardino V. del
Nazionale V.
Pierazzi Rina Maria Vicolo
Signorelli Pza
Vagnucci Vicolo
Zefferini V.
2
5
4
6
7
12
14
16
Cortona
45
m
o
c
.
e
m
i
t
s
m
a
e
r
D
/
t
n
y
l
F
©
Zwiedzanie Toskanii
n
i
t
r
a
M
W
L
/
m
o
c
.
o
t
o
h
p
k
c
o
t
S
i
©
Uliczki Cortony
Okolice
Santa Maria del Calcinaio««
3 km na południe od Cortony przez zjazd 2.
Ten kościół został zbudowany w latach 1485–1513 w stylu Brunelleschiego, według
projektów Francesca di Giorgio Martini ze Sieny. Wzniesiony z ciemnego kamienia,
pomimo złego stanu zasługuje na uznanie ze względu na elegancję, zwartość projektu
architektonicznego i dobrze wyważone proporcje. Okulus na fasadzie wypełnia znako-
mity witraż (1516) Guillauma de Marcillat ukazujący Madonnę Litościwą.
informator
informacja TurySTycZna
Piazza Signorelli - Palazzo Casali 9 - tel.: 0575
637223 - www.comunedicortona.it.
noclegi
albergo italia – Via Ghibellina 5 - tel.:
0575 630254 - www.hotelitaliacortona.com
- zamkn. 26 XI–15 XII, przez resztę roku czw.
(z wyjątkiem IV–X) - 26 pokoi. Hotel znajdu-
jący się na starym mieście posiada taras
z uroczym widokiem na Val di Chiana.
Pokoje są wygodne, a niektóre z nich
posiadają antyczne meble.
i nidi di cortona – San Marco in Villa Cor-
tona - tel.: 0575 62429 - 392 389203 (komórka)
- www.cortonanidi.it - 5 pokoi. Przytulne
apartamenty w willi pod miastem, urzą-
dzone w toskańskim stylu. Do dyspozycji
gości kuchnie, basen oraz taras z widokiem
na wzgórza Cortony i Val di Chiana.
wyżywienie
la grotta – Piazzetta Baldelli 3 - tel.: 0575
630271 - www.trattorialagrotta.it - zamkn. wt.
46
oraz 7 I–13 II i 1–10 VII. Ta mała rodzin-
nie zarządzana trattoria serwuje
lokalne potrawy.
osteria del Teatro – Via Maffei 5 - tel.:
0575 630556 - www.osteria-del-teatro.it -
zamkn. śr. i 7–30 XI - wymagane rezerwa-
cje. W tej małej restauracji panuje bardzo
przyjazny klimat; ściany obwieszone są
biało-czarnymi fotosami ze sztuk teatral-
nych.
mała PrZerwa
caffè degli artisti – Via Nazionale 18
- tel.: 0575 601237 - otwarte 7.00–2.00
- zamkn. czw. i XI. Kawiarnia zawdzię-
cza swoją nazwę temu, że spotykało się
tutaj wiele amerykańskich gwiazd fil-
mowych.
Pasticceria banchelli – Via Nazionale 64
- tel.: 0575 601052 - www.banchelli.com -
otwarte 7.00–24.00 (21.00 w zimie). Ta ciast-
karnia znana jest ze swoich pierników
i etruskich ciasteczek oraz lodów domo-
wej roboty.
Florencja
florencja«««
Mapa okładkowa
Florencja to od XV w. jedno z najbardziej prestiżowych miast we Włoszech. Jest miejscem
narodzin Dantego, kolebką języka włoskiego i miastem, w którym tworzyli najwięksi mala-
rze, rzeźbiarze i architekci w historii sztuki – Michał Anioł i Leonardo da Vinci. Mówi się, że
Bóg, który stworzył Florencję – jeden z najszlachetniejszych i najsubtelniejszych krajobra-
zów««« na świecie – musiał być florenckim artystą.
Usytuowanie
Miasto leży blisko zbiegu dwóch autostrad – A1 i A11 (Firenze–mare).
Tło
Rzymskie początki
Plemiona italskie osiedliły się na terenie dzisiejszej Florencji prawdopodobnie między
X a VIII w. p.n.e. Wkrótce przewyższyli ich liczebnością Etruskowie. W 59 r. p.n.e. Juliusz
Cezar założył kolonię na brzegu rzeki
w celu kontrolowania przeprawy przez
rzekę Arno i ruchu po Via Flaminia, drodze
prowadzącej na północ od Rzymu do
Galii. Kolonię założono wiosną; jej nazwa
Florentia przypomina zabawy kwiatowe
(ludi florales) lub pola kwiatowe (arva
florentia).
Rozwój miasta
Przez wiele lat dominujące znaczenie miało
Fiesole, a następnie Lukka. Na początku
XI w. markiz Toskanii, hrabia Ugo, prze-
niósł swoją rezydencję z Lukki do Florencji,
w której wybudował opactwo.
W drugiej połowie tego wieku rządziła tutaj hrabina Matylda popierająca papieża Grzego-
rza VII w jego konflikcie z głową Świętego Cesarstwa Rzymskiego. W tym okresie Floren-
cja zaczęła nabierać znaczenia i stawać się potęgą. Samodzielność miasta wzrosła jeszcze
silniej w XII w. To właśnie w tym czasie zbudowano dwa romańskie arcydzieła: kościół
Stendhalismo
Florencja jest tak wypełniona dziełami
sztuki, że turyści narażeni są na przy-
padłość zwaną stendhalismo. Jej nazwa
pochodzi od nazwiska pisarza Stendhala,
który był ponoć tak oczarowany pięknem
Florencji, że o mało co nie zemdlał. Przy-
padłość ta zdarza się przede wszystkim
tym, którzy nie potrafią ustalić prioryte-
tów swojej wizyty.
m
o
c
.
e
m
i
t
s
m
a
e
r
D
/
r
e
g
n
i
r
e
u
M
n
a
i
t
s
i
r
h
C
©
Stare miasto
47
Pobierz darmowy fragment (pdf)