Poradnik do strategii ekonomicznej „Tycoon City: New York” zawiera szczegółowy opis przejścia kampanii singleplayer, szereg porad dla początkujących i zaawansowanych, a także klasyfikację najciekawszych obiektów, które w trakcie zabawy można zakupić.
Skrócona wersja spisu treści:
-Wprowadzenie
-[Wstęp] Tutorial
-[Etap 1] Greenwich Village
-[Etap 1] [1][OPPS] Student Needs
-[Etap 1] [2][PRIZE OPPS] Lions in the Park!
-[Etap 1] [3][OPPS] Nightlife King
-[Etap 1] [4][PRIZE OPPS] Sexy Profits
-[Etap 1] [5][OPPS] Washington Square Park
-[Etap 2] Soho & Tribeca
-[Etap 2] [6][PRIZE OPPS] Sassy Heels
-[Etap 2] [7][PRIZE OPPS] Shaping TriBeCa
-[Etap 2] [8][PRIZE OPPS] A Novel Idea
-[Etap 2] [9][PRIZE OPPS] Department Report
-[Etap 2] [10][PRIZE OPPS] After the Movies
-[Etap 2] [11][PRIZE OPPS] Alarming Desire
-[...] liczba wszystkich rozdziałów: 79
Informacja o grze
Tycoon City: New York to produkcja strategiczno-ekonomiczna, gdzie zadaniem graczy jest zbudowanie własnego imperium biznesowego na obszarze „miasta, które nigdy nie śpi”, czyli tytułowego Nowego Jorku.
Gra Tycoon City: New York, ciepło przyjęta zarówno przez krytyków, jak i graczy, to przedstawiciel gatunku gier strategicznych. Tytuł premierę światową miał w 2006 roku i dostępny jest na platformie PC. Wersja językowa oficjalnie dystrybuowana na terenie kraju to: angielska.
Darmowy fragment publikacji:
Nieoficjalny poradnik GRY-OnLine do gry
Tycoon City
New York
autor: Jacek „Stranger” Hałas
(c) 2002 GRY-OnLine sp. z o.o.
Prawa do użytych w tej publikacji tytułów, nazw własnych, zdjęć, znaków towarowych i handlowych, itp.
należą do ich prawowitych właścicieli.
Tycoon City: New York – Poradnik GRY-OnLine
S P I S T R E Ś C I
Wprowadzenie _________________________________________________________ 3
Podstawy gry __________________________________________________________ 5
Opis przejścia gry ______________________________________________________ 9
Wstęp - Tutorial ______________________________________________________ 9
Etap 1 - Greenwich Village _____________________________________________ 12
Etap 2 - Soho Tribeca _______________________________________________ 23
Etap 3 - Little Italy ___________________________________________________ 32
Etap 4 - Chinatown___________________________________________________ 38
Etap 5 - East Village __________________________________________________ 42
Etap 6 - Financial District ______________________________________________ 48
Etap 7 - Liberty Island ________________________________________________ 54
Etap 8 - Chelsea _____________________________________________________ 57
Etap 9 - Midtown ____________________________________________________ 64
Etap 10 - Central Park ________________________________________________ 72
Etap 11 - Upper East Side______________________________________________ 74
Etap 12 - Upper West Side _____________________________________________ 80
Etap 13 - Harlem ____________________________________________________ 85
Najciekawsze biznesy __________________________________________________ 89
Dodatkowe porady_____________________________________________________ 92
Wydawnictwo GRY-OnLine sp. z o.o.
ul. Królewska 57, 30-081 Kraków
tel.(+48 12) 626 12 50, fax.(+48 12) 626 12 70
Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest
zabronione bez pisemnego zezwolenia GRY-OnLine sp. z o.o.
(c) 2002 GRY-OnLine sp. z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dodatkowe informacje na temat opisywanej w tej publikacji gry znajdziecie na stronach serwisu GRY-OnLine.
www.gry-online.pl
Strona: 2
Tycoon City: New York – Poradnik GRY-OnLine
Wprowadzenie
Witaj w nieoficjalnym poradniku do gry „Tycoon City: New York”, najnowszej strategii
ekonomicznej autorstwa Deep Red Games. Wspomniane studio developerskie w przeszłości
opracowało między innymi dobrze przyjętego „Monopoly Tycoon”. Osoby, które miały do czynienia
z tamtą produkcją nie powinny mieć większych problemów z poznaniem zasad rządzących
światkiem „Tycoon City”, tym bardziej iż interfejs obsługi jest wyjątkowo przyjazny w obsłudze,
przez co można skupić się na najprzyjemniejszych aspektach rozgrywki, czyli obserwacji rozwoju
kolejnych dzielnic miasta. Poniższy poradnik został przygotowany w głównej mierze z myślą o
mniej doświadczonych graczach. Warto jednocześnie zaznaczyć, iż „Tycoon City: New York” nie jest
skomplikowanym tytułem, w którym każdy element powinien być dopracowany w najdrobniejszych
szczegółach. Gra wybacza nawet większe wpadki, mniejszą rolę odgrywają również fundusze, z
których pozyskiwaniem nie ma zazwyczaj żadnych problemów. Pomimo tych wszystkich
uproszczeń, w pewnych sytuacjach kolejne czynności należy wykonywać zgodnie z ustalonym przez
producentów schematem. Czasami należy również wykonywać dość niestandardowe czynności, czy
też dokładniej planować dalsze posunięcia. Sądzę, iż wtedy właśnie poradnik najbardziej może się
przydać.
Poniższy tekst podzielony został na cztery główne rozdziały. Każdy z nich skoncentruje Twoją
uwagę na czymś innym. Pierwszy rozdział zawiera wyjątkowo szczegółowy opis przejścia
przygotowanej przez producentów kampanii singleplayer. Do zaliczenia jest w sumie trzynaście
rozbudowanych etapów. Każdy kolejny poziom odkrywa nową dzielnicę Nowego Jorku (w
niektórych przypadkach nawet dwie). Opisywana strategia posiada również tryb Sandbox. Stanowi
on jednak wyłącznie rozwinięcie głównej kampanii, pozwala bowiem przystąpić do zabawy na
wszystkich dzielnicach, bez konieczności sukcesywnego ich odblokowywania. Drugi rozdział
poradnika w największym stopniu powinien zainteresować początkujących graczy. Zawiera bowiem
szereg porad, które mogą okazać się przydatne w trakcie rozgrywki. Część z tych elementów
opisana została we wbudowanym tutorialu, wielu innych należy się jednak uczyć na bieżąco.
Rozdział ten zawiera informacje dotyczące między innymi zaspokajania potrzeb mieszkańców
Strona: 3
Tycoon City: New York – Poradnik GRY-OnLine
miasta, czy też wzbogacania posiadanych biznesów dodatkowymi komponentami. Trzeci rozdział
stanowi klasyfikację najciekawszych obiektów, które w trakcie zabawy będzie można zakupić. Nie
wszystkie biznesy przynoszą spore zyski, należy także zwracać uwagę na to żeby pojawiały się w
odpowiednim otoczeniu. Wszystko to zostało dokładnie opisane. Ostatni (czwarty) rozdział
poradnika koncentruje natomiast uwagę grającego na bardziej zaawansowanych kwestiach, o
których istnieniu nie trzeba początkowo wiedzieć. Rozdział ten opisuje zalety stawianych w trakcie
gry zabytków i charakterystycznych lokacji Nowego Jorku, czy też podaje szersze informacje na
temat zwalczania pojawiającej się na mapie konkurencji.
Nie pozostaje mi już nic innego, jak tylko zaprosić Was do zabawy, życząc jednocześnie miłej i
owocnej gry!
Jacek „Stranger” Hałas
Strona: 4
Tycoon City: New York – Poradnik GRY-OnLine
Podstawy gry
J a k z a c z ą ć ? J a k s k u t e c z n i e s i ę r o z w i j a ć ?
Zanim przejdę do jakichkolwiek bardziej szczegółowych opisów, jest kilka rzeczy, o których
powinieneś już teraz wiedzieć. Przede wszystkim, „Tycoon City” nie jest rasową strategią
ekonomiczną, w której trzeba byłoby dbać o wszystkie aspekty swojego wirtualnego imperium.
Omawiana gra w większym stopnu koncentruje się na sprawnym zabudowywaniu kolejnych dzielnic
tytułowego miasta oraz zaspokajaniu potrzeb przebywających w nim osób. Dzięki temu posunięciu
nie będziesz się musiał zajmować wieloma innymi sprawami, jak chociażby ustalaniem cen w
poszczególnych biznesach, czy też dbaniem o to żeby sklepy nie przynosiły strat.
Pomimo tego, iż każda dzielnica miasta jest pod pewnym względem unikatowa, schemat
rozbudowy odblokowanych przez grę terenów w większości przypadków jest bardzo zbliżony.
Jedyna różnica polega na ocenie, czy masz do czynienia z dzielnicą, która w znacznym stopniu
została już zabudowana, czy może pustym obszarem, który musisz zapełnić praktycznie od
podstaw. Z pierwszym rozwiązaniem najczęściej mamy do czynienia w początkowych etapach gry i
trzeba przyznać, iż jest ono znacznie prostsze. Przemawia za tym między innymi to, iż od razu
można przejść do zabudowy poprzez stawianie nowych biznesów, bez zamartwiania się o
odpowiednie budynki mieszkalne.
W przypadku zabudowanej dzielnicy w pierwszej kolejności musisz zająć się poznaniem potrzeb
tutejszych mieszkańców. Proces ten został dość dokładnie opisany w pierwszym rozdziale gry, dość
dużo na ten temat mówi też wbudowany tutorial. Generalnie chodzi o to żeby w pierwszej
kolejności stawiać te biznesy, które lokalnej społeczności najbardziej przypadną do gustu, tj. są w
stanie zaspokoić ich aktualne potrzeby. Miej jednak na uwadze to, iż mogą się one ciągle zmieniać.
Przykładowo, nawet jeśli współczynnik potrzeby zdobycia żywności w początkowej fazie gry może
przyjąć maksymalną wartość, to już po postawieniu kilku sklepów, czy bardziej „profesjonalnego”
supermarketu wyraźnie zmaleje, dając ci tym samym do zrozumienia, iż powinieneś zająć się
innymi typami biznesów.
Niezabudowana okolica sprawia zdecydowanie więcej problemów. Przed przystąpieniem do
opisanych wyżej działań trzeba się bowiem zająć postawieniem odpowiedniej ilości budynków
mieszkalnych, tak aby do planowanych na przyszłość sklepów miał kto chodzić. Jedyny wyjątek
stanowią oczywiście turyści, aczkolwiek oni pojawiają się jedynie w wybranych dzielnicach miasta.
W pozostałych (szczególnie tych mniej „ekskluzywnych”) nie odgrywają praktycznie żadnej roli.
Korzystając z okazji powinieneś wiedzieć, iż zakupione bądź też postawione przez Ciebie biznesy...
właściwie nie przynoszą żadnych strat! Wszystko to jest związane z wyjątkowo uproszczonym
modelem ekonomicznym, który zdecydowano się na jej potrzeby przyjąć. Najczęściej więc
postawienie źle dopasowanego biznesu wiąże się jedynie z utratą gotówki, którą przeznaczono na
jego budowę. Co więcej, większość biznesów w bardzo krótkim czasie zaczyna przynosić spore
zyski. Aby się jednak tak stało, musisz zadbać nie tylko o ich spore zróżnicowanie, ale i obecność
różnych typów budynków mieszkalnych. W znacznym stopniu jest to też związane z aktualnym
wystrojem okolicy. Na niektórych obszarach najlepiej spisują się pojedyncze domy, w innych z kolei
stawia się wyłącznie luksusowe wieżowce. Kwestie te poruszone zostały w poprzednim rozdziale
gry. W miarę możliwości starałem się też tam przedstawiać sugerowane schematy rozwoju, dzięki
którym można postawić najbardziej dochodowe na aktualną chwilę biznesy.
Strona: 5
Tycoon City: New York – Poradnik GRY-OnLine
Z a s p o k a j a n i e p o t r z e b m i e s z k a ń c ó w
O tym elemencie gry wspomniałem już nieco wyżej. Teraz dodam jeszcze kilka innych istotnych
wiadomości, o których istnieniu zdecydowanie warto wiedzieć. Przede wszystkim, potrzeby
mieszkańców w znacznym stopniu uzależnione są od „stylu” danej okolicy, a jedynie w mniejszym
stopniu od ilości i zróżnicowania postawionych już biznesów (niezależnie od tego czy są one Twoje
czy należą do konkurencji).
Przejście do każdej nowej dzielnicy (w dalszym ciągu nawiązuję do opisanego w pierwszym
rozdziale poradnika trybu kampanii) wiąże się z wyświetleniem dość ciekawego ekranu. Lektor
dokładnie opisuje dzielnicę, często nawiązując także do grup społecznych, które zamieszkują ten
obszar. Wiadomości tych powinieneś dokładnie słuchać. W ten oto sposób dowiesz się bowiem, na
jakie typy potrzeb będziesz się musiał nastawić. Co więcej, na tym zabawa się nie skończy.
Potrzeba wyżywienia w różnych typach dzielnic (np. ubogiej i zamieszkiwanej przez bogaczy) może
oznaczać coś zupełnie innego. Zdecydowanie prościej jest w tym przypadku z zaspokajaniem
potrzeb rozrywkowych. Oczywiste jest choćby to, iż młodzież skupi się wokół dyskotek, a dorośli
zapragną spokojnych klubów, w których można posłuchać spokojnej muzyki, jak chociażby bluesa.
Podsumowując, powinieneś zwracać uwagę na dwa elementy. Po pierwsze, musisz za każdym
razem (stawiając nowy biznes) sprawdzać czy zaspokoi on aktualne potrzeby mieszkańców.
Najlepiej byłoby gdyby żaden z okolicznych budynków mieszkalnych nie podświetlił się na
czerwono. Z idealną sytuacją mamy do czynienia wtedy, gdy wszystkie obiekty zmienią swój kolor
na zielony. O takich wyjątkowo udanych biznesach szerzej wspomnę w trzecim rozdziale poradnika.
Po drugie, stawiane bzinesy musisz dopasowywać do „klimatu” danej okolicy.
Strona: 6
Tycoon City: New York – Poradnik GRY-OnLine
U p g r a d e ’ o w a n i e p o s i a d a n y c h b i z n e s ó w
To jeden z najważniejszych elementów tej gry!! Sądzę więc, iż powinienem mu poświęcić nieco
więcej miejsca. Upgrade’owanie aktualnych posiadanych biznesów w omawianej grze jest właściwie
jedyną metodą pozwalającą na zwiększenie atrakcyjności danego obiektu, przez co może on być
odwiedzany przez większą grupę mieszkańców, czy też przebywających w danej dzielnicy turystów.
Aby w ogóle móc przystąpić do tego procesu, należy dysponować specjalnymi punktami,
określanymi mianem Upgrade Points. Pulę dostępnych punktów można oczywiście poszerzać i to
na kilka różnych sposobów. Generalnie jest tak, iż z każdym nowo postawionym budynkiem
(niezależnie czy jest to obiekt mieszkalny czy jakiś sklep) otrzymuje się kilka Upgrade Points.
Najczęściej jest ich jednak za mało żeby móc pozwolić sobie na nieco śmielsze posunięcia. W moim
przekonaniu najlepiej jest więc wykonywać różnorakie zadania dodatkowe (Prize Opps), dzięki
którym można dostać nawet kilkaset dodatkowych punktów. Dodatkowym czynnikiem
przemawiającym za takim rozwojem gry jest fakt, iż wspomniane wyzwania w większości
przypadków są stosunkowo proste. Co więcej, niejednokrotnie przyczyniają się one do dalszego
rozwoju imperium, odblokowując na przykład nowe (ciekawsze) typy biznesów.
Kupowane przez Ciebie upgrade’y generalnie mogą wpływać na pięć grup czynników,
opisujących aktualnie rozbudowywany biznes. Trzy pierwsze czynniki (Appeal, Satisfaction,
Beauty) można właściwie sklasyfikować jako jedną wspólną grupę. Wpływają one bowiem na
polepszenie odbioru danego obiektu w oczach potencjalnych klientów. Wykupywanie przedmiotów
zwiększających te współczynniki pozwoli przede wszystkim zwiększyć zainteresowanie danym
biznesem, przez co może on zacząć przynosić większe zyski. Należy jednocześnie uważać żeby nie
przesadzić z ilością stawianych upgrade’ów. Wystarczy jedynie wypełnić trzy paski (reprezentują
one te współczynniki) do maksimum, co zazwyczaj nie wymaga poświęcenia zbyt dużej ilości
Upgrade Points.
Czwarta kategoria to SOI (Sphere of Influence). Najprościej jest to określić mianem zasięgu
działania danego biznesu. Oznacza to, iż może być on odwiedzany wyłącznie w tych mieszkańców,
którzy znajdują się w wyznaczonej strefie wokół niego. Jest ona co prawda określana w metrach,
aczkolwiek wybierając odpowiedni przycisk z menu można błyskawicznie przeskoczyć na widok z
lotu ptaka i dokładnie dowiedzieć się, jakie typy obiektów znalazły się w sferze oddziaływania. SOI
należy oczywiście zwiększać, tak aby móc zainteresować danym biznesem większą grupę klientów.
Odbywa się to poprzez wykupienie dodatkowych szyldów, neonów, czy też znacznie większych
billboardów. Osobiście radziłbym jednak w pierwszej kolejności skupiać się na rozwinięciu
pozostałych czynników, a SOI zostawiać sobie na sam koniec. Musisz bowiem wiedzieć, iż dany
obiekt może być rozwinięty ograniczoną ilością Upgrade Points, nawet jeśli w ujęciu globalnym
posiadasz ich znacznie więcej. Ostatnia grupa to Capacity. Opisuja ona ilość mieszkańców, którzy
w danej chwili mogą korzystać z danego biznesu. Osobiście przyznam, iż dość często kategorię tę
ignorowałem. W większości przypadków wystarczy postawić 2-3 ławki żeby zapełnić ukazywany
przez grę pasek. Nieco ważniejszą rolę czynnik ten odgrywa w przypadku barów i restauracji. W
tym przypadku możemy już zadbać o dodatkowe stoliki, które znajdą się na zewnątrz.
Strona: 7
Pobierz darmowy fragment (pdf)