Uchwały podejmowane w szkole muszą być zgodne z przepisami prawa. Przedstawiamy publikację, w której podpowiadamy, jak przygotowywać uchwały, jaka powinna być ich treść, a także jak uchylić uchwałę niezgodną z prawem. Skorzystaj ze wzorów gotowych uchwał!
Darmowy fragment publikacji:
Małgorzata CeluchUCHWAŁY RADY PEDAGOGICZNEJ, RADY RODZICÓW I RADY SZKOŁYSTAN PRAWNY STYCZEŃ 2018Przykładowe wzory Autor: Małgorzata Celuch
Wydawca: Paulina Stanek
Redaktor: Monika Fidler
Korekta: zespół
Projekt graficzny okładki: Magdalena Huta
ISBN: 978-83-269-7312-3
Copyright by Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Warszawa 2018
Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
ul. Łotewska 9a, 03-918 Warszawa
tel. 22 518 29 29, faks 22 617 60 10, e-mail: cok@wip.pl
NIP: 526-19-92-256 Numer KRS: 0000098264
Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy,
Sąd Gospodarczy XIII Wydział Gospodarczy Rejestrowy.
Wysokość kapitału zakładowego: 200.000 zł.
Uchwały rady pedagogicznej, rady rodziców
i rady szkoły
ROZDZIAŁ 1.
UCHWAŁY
Rada pedagogiczna, a także rada szkoły oraz rada rodziców, jako orga-
ny kolegialne szkoły, mogą podejmować decyzje i wyrażać opinie w formie
uchwał. Zgodnie z de finicją tego pojęcia: „Uchwała to wyraz woli jakiegoś
organu kolegialnego” (R. Smolski, M. Smolski, E.H. Stadtmuller, Edukacja
obywatelska: słownik encyklopedyczny, wydawnictwo: „Europa”, rok wydania: 1999,
ISBN: 9788385336310).
Podstawą wydania uchwały jest przepis prawny (ustawa lub rozporządzenie),
który:
upoważnia dany organ do uregulowania określonego zakresu spraw,
wyznacza zadania lub kompetencje danego organu.
Oznacza to, że organ kolegialny może podejmować uchwały tylko w za-
kresie, do którego jest upoważniony.
Uchwały muszą być zgodne z obowiązującym prawem. Podejmowane są na
podstawie aktów prawnych upoważniających organ wydający i zatwierdzający
uchwałę do regulowania spraw, których podejmowana uchwała dotyczy, oraz
aktów prawnych określających kompetencje organu wydającego uchwałę.
3
Uchwały, regulaminy i procedury szkolne
Jeżeli w żadnym akcie prawnym nie ma upoważnienia do
podjęcia uchwały przez dany organ, to nie ma możliwości
jej podjęcia. Podstawę prawną uchwały powinien w każdym
przypadku zweryfikować dyrektor szkoły.
Zgodnie z najnowszą nowelizacją rozporządzenia Rady Ministrów
z 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” akty prawne
rangi niższej niż wykonawcze do ustaw, a więc także akty prawa wewnątrz-
szkolnego, powinny być tak konstruowane, by znajdowały się w nich:
nazwa aktu,
jego kolejny numer, jeśli podlega numeracji,
nazwa organu wydającego,
data wydania,
przedmiot, czyli informacja o tym, w jakiej sprawie akt jest wydawany,
przywołanie podstawy prawnej, jeśli taka występuje,
treść aktu,
jednostki redakcyjne właściwe dla aktów normatywnych,
upublicznienie, czyli ogłoszenie tym, których dotyczy,
data wejścia w życie,
podpis organu lub uprawomocnionego przedstawiciela,
załączniki, jeśli są potrzebne.
W świetle § 124 rozporządzenia podstawową jednostką redakcyjną i syste-
matyzacyjną dla aktów prawnych jest paragraf. Można dzielić go na ustępy,
te zaś na punkty, punkty na litery, litery na tiret, a tiret na podwójne tiret.
Zasady oznaczania są następujące:
Ustęp oznacza się cyframi arabskimi z kropką bez nawiasu, z zacho-
waniem ciągłości numeracji w obrębie danego artykułu, a przy powo-
ływaniu – skrótem „ust.” bez względu na liczbę i przypadek oraz
cyframi arabskimi bez kropki.
Punkt oznacza się cyframi arabskimi z nawiasem z prawej strony,
z zachowaniem ciągłości numeracji w obrębie danego artykułu albo
12
4
Pobierz darmowy fragment (pdf)