Darmowy fragment publikacji:
USTAWA
O KREDYCIE
KONSUMENCKIM
KOMENTARZ
Zbigniew Ofi arski
Warszawa 2014
Stan prawny na 1 marca 2014 r.
Recenzent
Dr hab. prof. UŚ Marek Zdebel
Wydawca
Grzegorz Jarecki
Redaktor prowadzący
Joanna Cybulska
Opracowanie redakcyjne
Katarzyna Rybczyńska
Łamanie
Wolters Kluwer
Ta książka jest wspólnym dziełem twórcy i wydawcy. Prosimy, byś przestrzegał przysługujących
im praw. Książkę możesz udostępnić osobom bliskim lub osobiście znanym, ale nie publikuj jej
w internecie. Jeśli cytujesz fragmenty, nie zmieniaj ich treści i koniecznie zaznacz, czyje to dzieło.
A jeśli musisz skopiować część, rób to jedynie na użytek osobisty.
SZANUJMY PRAWO I WŁASNOŚĆ
Więcej na www.legalnakultura.pl
POLSKA IZBA KSIĄŻKI
© Copyright by
Wolters Kluwer SA, 2014
ISBN: 978-83-264-3249-1
Wydane przez:
Wolters Kluwer SA
Dział Praw Autorskich
01-208 Warszawa, ul. Przyokopowa 33
tel. 22 535 82 00, fax 22 535 81 35
e-mail: ksiazki@wolterskluwer.pl
www.wolterskluwer.pl
księgarnia internetowa www.profinfo.pl
Dłużnik wesoło bierze, smutno oddaje.
Na spłacenie długu każdy okres jest zbyt krótki.
Józef Witkowski
SPIS TREŚCI
Wykaz skrótów ..........................................................................
Wprowadzenie ...........................................................................
Ustawa z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim .....
Rozdział 1
Przepisy ogólne ..........................................................................
Art. 1.
Art. 2.
Art. 3.
Art. 4.
Art. 5.
Art. 6.
[Przedmiot regulacji ustawy o kredycie
konsumenckim] .....................................................
[Kredyt konsumencki udzielany przez spółdzielcze
kasy oszczędnościowo-kredytowe] .......................
[Definicja kredytu konsumenckiego] ....................
[Zakres stosowania ustawy] ...................................
[Słowniczek ustawowy] .........................................
[Przeliczanie wartości kredytu] .............................
Rozdział 2
Obowiązki kredytodawcy i pośrednika kredytowego przed
zawarciem umowy o kredyt ......................................................
[Obowiązek informowania konsumenta] ...............
[Reprezentatywny przykład] ..................................
[Ocena zdolności kredytowej] ...............................
Art. 7.
Art. 8.
Art. 9.
13
17
21
23
23
34
47
76
103
135
138
138
152
154
7
Spis treści
Art. 10.
Art. 11.
Art. 12.
Art. 13.
Art. 14.
Art. 15.
Art. 16.
Art. 17.
Art. 18.
Art. 19.
Art. 20.
Art. 21.
Art. 22.
Art. 23.
Art. 24.
Art. 25.
Art. 26.
Art. 27.
Art. 28.
8
[Obowiązek informowania konsumenta
w przypadku odmowy udzielenia kredytu] ...........
[Obowiązek udzielania wyjaśnień] ........................
[Uprawnienie do otrzymania projektu umowy] .....
[Obowiązki podania informacji
przedkontraktowych] .............................................
[Formularz informacyjny] .....................................
[Zawieranie na odległość umowy o kredyt
konsumencki] ........................................................
[Możliwość przekazania dodatkowych
informacji] .............................................................
[Informacje przedkontraktowe o kredycie
w rachunku oszczędnościowo-rozliczeniowym] ....
[Informacje przedkontraktowe w przypadku umów
o zmianę warunków spłaty] ...................................
[Przekazywanie informacji przedkontraktowych
na formularzu informacyjnym] ..............................
[Informacje przekazywane w przypadku zawierania
na odległość umowy o kredyt w rachunku
oszczędnościowo-rozliczeniowym] .......................
[Informacje przekazywane w przypadku zawierania
na odległość umowy o kredyt przewidującej
odroczenie płatności lub zmianę sposobu spłaty] ....
[Informacje przedkontraktowe dotyczące umowy
o kredyt zabezpieczony hipoteką] .........................
[Formularz informacyjny dla kredytu
zabezpieczonego hipoteką] ....................................
[Informacje pochodzące od konsumenta] ..............
[Ustalanie rzeczywistej rocznej stopy
oprocentowania] ....................................................
[Płatności dokonywane przez konsumenta w celu
zgromadzenia kapitału] ..........................................
[Informacja o stopie referencyjnej] .......................
[Dodatkowe informacje przekazywane przez
pośrednika kredytowego] ......................................
168
170
172
173
182
184
186
189
194
199
200
205
210
218
220
223
230
232
233
Spis treści
Art. 35a.
Art. 36.
Art. 34.
Art. 35.
Art. 32.
Art. 33.
Art. 29.
Art. 30.
Art. 31.
Rozdział 3
Umowa o kredyt ........................................................................
[Dokument umowy o kredyt konsumencki] ..........
[Elementy treści umowy o kredyt konsumencki] ....
[Obligatoryjne dodatkowe elementy treści umowy
o kredyt konsumencki] ..........................................
[Niezbędne elementy treści umowy o kredyt
w rachunku oszczędnościowo-rozliczeniowym] ....
[Konieczne elementy treści umowy o kredyt
konsumencki w sprawie odroczenia płatności
lub zmiany sposobu spłaty] ...................................
[Przekroczenie salda na rachunku
oszczędnościowo-rozliczeniowym] .......................
[Elementy treści umowy o kredyt zabezpieczony
hipoteką] ................................................................
[Spłaty rat kredytu dokonywane bezpośrednio
w walucie obcej] ....................................................
[Obowiązek informowania o zmianie wysokości
stopy oprocentowania] ...........................................
[Harmonogram spłaty kredytu] .............................
[Wyciąg z rachunku
oszczędnościowo-rozliczeniowego] ......................
[Znaczne i długotrwałe przekroczenie salda
na rachunku oszczędnościowo-rozliczeniowym] ....
[Zmiana całkowitej kwoty kredytu w czasie
obowiązywania umowy] ........................................
[Weksel lub czek jako formy zabezpieczenia
kredytu konsumenckiego] ......................................
[Wypowiedzenie umowy o kredyt odnawialny] ....
[Przyczyny wypowiedzenia umowy o kredyt
odnawialny] ...........................................................
[Przelew wierzytelności z umowy o kredyt
konsumencki] ........................................................
[Sankcja kredytu darmowego] ...............................
Art. 37.
Art. 38.
Art. 39.
Art. 40.
Art. 44.
Art. 45.
Art. 41.
Art. 42.
Art. 43.
237
237
245
298
302
306
309
310
315
319
322
325
330
332
335
339
341
345
348
9
Spis treści
Art. 46.
Art. 47.
[Sankcja kredytu darmowego w odniesieniu
do kredytu zabezpieczonego hipoteką] ..................
[Zakaz wyłączania lub ograniczania ustawowych
uprawnień konsumenta] .........................................
Art. 48.
Art. 49.
Art. 50.
Art. 51.
Rozdział 4
Spłata kredytu przed terminem ...............................................
[Prawo do spłaty kredytu przed terminem] ...........
[Spłata kredytu przed terminem a koszty kredytu] ....
[Prowizja za spłatę kredytu przed terminem] ........
[Brak uprawnienia do prowizji za przedterminową
spłatę kredytu] .......................................................
[Rozliczenia z tytułu przedterminowej spłaty
kredytu] ..................................................................
Art. 52.
Rozdział 5
Odstąpienie od umowy przez konsumenta .............................
Art. 53.
Art. 54.
Art. 55.
Art. 56.
Art. 57.
Art. 58.
Art. 59.
[Termin odstąpienia od umowy przez
konsumenta] ..........................................................
[Koszty związane z odstąpieniem od umowy] ......
[Odstąpienie od umowy o kredyt a usługi
dodatkowe] ............................................................
[Odstąpienie od umowy o kredyt wiązany] ...........
[Skutki odstąpienia od umowy na nabycie
określonego towaru lub usługi] .............................
[Odstąpienie od umowy o kredyt konsumencki
zawartej na odległość lub poza lokalem
przedsiębiorstwa] ...................................................
[Niewykonanie lub nienależyte wykonanie
zobowiązania przez sprzedawcę lub usługodawcę
wobec konsumenta] ...............................................
Rozdział 6
Zmiany w przepisach obowiązujących ....................................
[Zmiany w ustawie – Kodeks wykroczeń] ............
Art. 60.
10
357
359
361
361
365
367
372
374
376
376
383
388
390
398
400
407
427
427
Spis treści
Art. 61.
Art. 62.
Art. 63.
Art. 64.
Art. 65.
[Zmiany w ustawie o spółdzielczych kasach
oszczędnościowo-kredytowych] ............................
[Zmiany w ustawie – Prawo bankowe] .................
[Zmiany w ustawie o ochronie niektórych praw
konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę
wyrządzoną przez produkt niebezpieczny] ............
[Zmiany w ustawie o odpowiedzialności podmiotów
zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą
kary] .......................................................................
[Zmiany w ustawie o udostępnianiu informacji
gospodarczych i wymianie danych
gospodarczych] ......................................................
Art. 66.
Art. 67.
Rozdział 7
Przepisy przejściowe i końcowe ...............................................
[Postanowienia intertemporalne] ...........................
[Utrata mocy prawnej dotychczasowej ustawy
o kredycie konsumenckim] ....................................
[Wejście w życie ustawy o kredycie
konsumenckim] .....................................................
Art. 68.
Załącznik nr 1. Formularz informacyjny dotyczący kredytu
konsumenckiego .........................................................................
Załącznik nr 2. Formularz informacyjny dotyczący kredytu
konsumenckiego w rachunku oszczędnościowo-
-rozliczeniowym ..........................................................................
Załącznik nr 3. Formularz informacyjny dotyczący kredytu
zabezpieczonego hipoteką ...........................................................
Załącznik nr 4. Wzór obliczania rzeczywistej rocznej stopy
oprocentowania
.........................................................................
Wykaz literatury .......................................................................
429
431
435
436
438
440
440
441
442
444
450
455
461
467
11
WYKAZ SKRÓTÓW
Akty prawne
dyrektywa 87/102/EWG
–
dyrektywa 2008/48/WE
–
k.c.
k.p.c.
k.s.h.
–
–
–
dyrektywa Rady 87/102/EWG z dnia
22 grudnia 1986 r. w sprawie zbliżenia
przepisów ustawowych, wykonawczych
i administracyjnych państw członkow-
skich dotyczących kredytu konsumenc-
kiego (Dz. Urz. WE L 42 z 12.02.1987,
s. 48)
dyrektywa Parlamentu Europejskiego
i Rady 2008/48/WE z dnia 23 kwietnia
2008 r. w sprawie umów o kredyt kon-
sumencki oraz uchylająca dyrektywę
Rady 87/102/EWG (Dz. Urz. UE L 133
z 22.05.2008, s. 66)
ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. –
Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz. U.
z 2014 r. poz. 121)
ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. –
Kodeks postępowania cywilnego (tekst
jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 101)
ustawa z dnia 15 września 2000 r. –
Kodeks spółek handlowych (tekst jedn.:
Dz. U. z 2013 r. poz. 1030)
13
Wykaz skrótów
k.w.
ustawa – Prawo bankowe
ustawa – Prawo
spółdzielcze
ustawa antylichwiarska
ustawa o ewidencji
ludności i dowodach
osobistych
ustawa o kredycie
konsumenckim z 2001 r.
ustawa o kredycie
konsumenckim/ustawa
ustawa o niektórych
formach popierania
budownictwa
mieszkaniowego
ustawa o ochronie
konkurencji i konsumentów
ustawa o ochronie
niektórych praw
konsumentów
–
–
–
–
–
–
–
–
–
–
14
ustawa z dnia 20 maja 1971 r. – Kodeks
wykroczeń (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r.
poz. 482 z późn. zm.)
ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. –
Prawo bankowe (tekst jedn.: Dz. U.
z 2012 r. poz. 1376 z późn. zm.)
ustawa z dnia 16 września 1982 r. –
Prawo spółdzielcze (tekst jedn.: Dz. U.
z 2013 r. poz. 1443)
ustawa z dnia 7 lipca 2005 r. o zmianie
ustawy – Kodeks cywilny oraz o zmia-
nie niektórych innych ustaw (Dz. U.
Nr 157, poz. 1316)
ustawa z dnia 10 kwietnia 1974 r.
o ewidencji ludności i dowodach osobi-
stych (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r.
Nr 139, poz. 993 z późn. zm.)
ustawa z dnia 20 lipca 2001 r. o kredy-
cie konsumenckim (Dz. U. Nr 100,
poz. 1081 z późn. zm.)
ustawa z dnia 12 maja 2011 r. o kredy-
cie konsumenckim (Dz. U. Nr 126,
poz. 715 z późn. zm.)
ustawa z dnia 26 października 1995 r.
o niektórych formach popierania budow-
nictwa mieszkaniowego (tekst jedn.:
Dz. U. z 2013 r. poz. 255)
ustawa z dnia 16 lutego 2007 r.
o ochronie konkurencji i konsumentów
(Dz. U. Nr 50, poz. 331 z późn. zm.)
ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochro-
nie niektórych praw konsumentów oraz
o odpowiedzialności za szkodę wyrzą-
dzoną przez produkt niebezpieczny
(tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 1225)
ustawa o SKO-K
ustawa o szczególnych
warunkach sprzedaży
konsumenckiej
ustawa o timeshare
ustawa o udostępnianiu
informacji gospodarczych
i wymianie danych
gospodarczych
–
–
–
–
Wykaz skrótów
ustawa z dnia 5 listopada 2009 r.
o spółdzielczych kasach oszczędnościo-
wo-kredytowych (tekst jedn.: Dz. U.
z 2013 r. poz. 1450 z późn. zm.)
ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szcze-
gólnych warunkach sprzedaży konsu-
menckiej oraz o zmianie Kodeksu cywil-
nego (Dz. U. Nr 141, poz. 1176
z późn. zm.)
ustawa z dnia 16 września 2011 r.
o timeshare (Dz. U. Nr 230, poz. 1370)
ustawa z dnia 9 kwietnia 2010 r. o udo-
stępnianiu informacji gospodarczych
i wymianie danych gospodarczych
(Dz. U. Nr 81, poz. 530 z późn. zm.)
Organy publikacyjne, zbiory orzeczeń
Dz. U.
Dz. Urz. KNF
Dz. Urz. NBP
Dz. Urz. UE
Dz. Urz. UOKiK
Dz. Urz. WE
LEX
M.P.
MSiG
OSA
OSNC
–
–
–
–
–
–
–
–
–
–
–
Dziennik Ustaw
Dziennik Urzędowy Komisji Nadzoru
Finansowego
Dziennik Urzędowy Narodowego Ban-
ku Polskiego
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
Dziennik Urzędowy Urzędu Ochrony
Konkurencji i Konsumentów
Dziennik Urzędowy Wspólnot Europej-
skich
System Informacji Prawnej „LEX
OMEGA”
Monitor Polski
Monitor Sądowy i Gospodarczy
Orzecznictwo Sądów Apelacyjnych
Orzecznictwo Sądu Najwyższego. Izba
Cywilna
15
–
–
–
–
–
–
–
–
–
–
–
–
–
–
–
–
–
–
–
Orzecznictwo Sądu Najwyższego. Izba
Karna i Wojskowa
Orzecznictwo Sądu Najwyższego. Izba
Pracy
Orzecznictwo Sądów Polskich
Orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego
Orzecznictwo Trybunału Konstytucyj-
nego, seria A
Przegląd Orzecznictwa Sądu Apelacyj-
nego w Gdańsku
Inne
Bank Gospodarstwa Krajowego
Komisja Nadzoru Finansowego
Narodowy Bank Polski
Naczelny Sąd Administracyjny
Sąd Apelacyjny
spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kre-
dytowa, spółdzielcze kasy oszczędno-
ściowo-kredytowe
Sąd Najwyższy
Sąd Okręgowy
Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Trybunał Konstytucyjny
Unia Europejska
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsu-
mentów
Wojewódzki Sąd Administracyjny
Wykaz skrótów
OSNKW
OSNP
OSP
OTK
OTK-A
POSAG
BGK
KNF
NBP
NSA
SA
SKO-K
SN
SO
SOKiK
TK
UE
UOKiK
WSA
16
WPROWADZENIE
Z dniem 18 grudnia 2011 r., po 6-miesięcznym vacatio legis, weszły
w życie przepisy ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim
(Dz. U. Nr 126, poz. 715 z późn. zm.). Zastąpiła ona dotychczas obowią-
zującą ustawę z dnia 20 lipca 2001 r. o kredycie konsumenckim (Dz. U.
Nr 100, poz. 1081 z późn. zm.). Uchwalenie nowej ustawy o kredycie
konsumenckim wynikało z potrzeby implementowania do polskiego po-
rządku prawnego postanowień dyrektywy 2008/48/WE Parlamentu Euro-
pejskiego i Rady z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie umów o kredyt
konsumencki oraz uchylającej dyrektywę Rady 87/102/EWG (Dz. Urz.
UE L 133 z 22.05.2008, s. 66).
Podstawowym celem dyrektywy 2008/48/WE jest doprowadzenie do
pełnej harmonizacji przepisów prawnych regulujących problematykę
kredytów konsumenckich w poszczególnych państwach członkowskich
UE oraz stworzenie warunków sprzyjających rozwojowi i funkcjonowaniu
rynku kredytów konsumenckich. Jest to niezbędne w związku z rosnącą
mobilnością obywateli państw członkowskich UE. Wypracowanie porów-
nywalnych regulacji w państwach członkowskich powinno umożliwić
swobodny przepływ ofert kredytowych dostępnych dla konsumentów
w różnych państwach członkowskich UE.
Dotychczasowe rozwiązania prawne, wynikające z poprzednio obowią-
zującej ustawy o kredycie konsumenckim z 2001 r., opartej na postano-
wieniach dyrektywy Rady nr 87/102/EWG z dnia 22 grudnia 1986 r.
w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administra-
cyjnych państw członkowskich dotyczących kredytu konsumenckiego
(Dz. Urz. WE L 42 z 12.02.1987, s. 48), okazały się niewystarczające.
17
Wprowadzenie
Dyrektywa 87/102/EWG miała charakter minimalny, a więc dopuszczała
wprowadzanie regulacji zapewniających dalej idącą ochronę konsumen-
tom, natomiast państwa członkowskie mogły ograniczyć się jedynie do
stworzenia mechanizmów zapobiegających obchodzeniu przepisów
wprowadzonych w celu realizacji dyrektywy. Jednak zasada minimalnej
harmonizacji wyrażona w powyższej dyrektywie doprowadziła w efekcie
do sytuacji, w której poszczególne państwa członkowskie wprowadziły
wiele odmiennych mechanizmów ochrony konsumentów i tym samym
nastąpiło znaczne zróżnicowanie sytuacji prawnej konsumentów i przed-
siębiorców w poszczególnych państwach członkowskich.
Zasadniczym celem przyjęcia dyrektywy 87/102/EWG oraz aktów
normatywnych transponujących jej postanowienia do krajowego porządku
prawnego było zapewnienie konsumentom zawierającym umowy o kredyt
na cele konsumpcyjne pewnego minimalnego poziomu ochrony. Ustawo-
dawca uznał objęcie konsumentów szczególną ochroną za zabieg niezbęd-
ny ze względu na znacznie silniejszą pozycję faktyczną kredytodawców
dysponujących wiedzą i doświadczeniem, której konsumenci nie posiadają.
Ustawa o kredycie konsumenckim reguluje: zasady i tryb zawierania
umów o kredyt konsumencki; obowiązki kredytodawcy i pośrednika
kredytowego w zakresie informacji udzielanych przed zawarciem umowy
o kredyt konsumencki oraz obowiązki konsumenta, kredytodawcy i po-
średnika kredytowego w związku z zawartą umową o kredyt konsumencki;
obowiązki kredytodawcy i pośrednika kredytowego w zakresie informacji
udzielanych przed zawarciem umowy o kredyt zabezpieczony hipoteką
oraz obowiązki w zakresie informacji zawartych w umowie o kredyt za-
bezpieczony hipoteką; skutki uchybienia obowiązkom kredytodawcy. Nie
jest to jednak akt prawny o charakterze kompleksowym i nie reguluje
wszystkich zagadnień związanych z udzielaniem kredytów konsumenc-
kich.
Zawarcie i wykonywanie umowy o kredyt konsumencki wymaga sto-
sowania także przepisów odrębnych ustaw, w tym ustawy z dnia
23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r.
poz. 121), ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe (tekst jedn.:
Dz. U. z 2012 r. poz. 1376 z późn. zm.), ustawy z dnia 2 marca 2000 r.
o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za
18
Wprowadzenie
szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (tekst jedn.: Dz. U.
z 2012 r. poz. 1225), ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konku-
rencji i konsumentów (Dz. U. Nr 50, poz. 331 z późn. zm.), ustawy z dnia
5 listopada 2009 r. o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych
(tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1450 z późn. zm.).
Kredyt konsumencki jest szczególnym typem kredytu przede wszystkim
ze względu na status prawny kredytobiorcy, którym jest konsument będący
osobą fizyczną dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio
z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. Często kredytobiorcą
w prawnym stosunku kredytu konsumenckiego jest osoba fizyczna dys-
ponująca niewielkim zasobem wiedzy o zasadach funkcjonowania rynku
finansowego, a w szczególności rynku kredytowego. Wymaga to stoso-
wania rozwiązań prawnych zabezpieczających interesy konsumenta
w stosunkach z kredytodawcami, z których nie wszyscy są poddani insty-
tucjonalnemu nadzorowi, np. ze strony Komisji Nadzoru Finansowego.
Regulacje prawne zawarte w aktualnie obowiązującej ustawie o kredy-
cie konsumenckim porządkują ważny segment rynku kredytowego i są
w tym zakresie niezbędne przede wszystkim z uwagi na masowy charakter
zjawisk pojawiających się na tym rynku. Liczba zawieranych umów
o kredyty konsumenckie, zróżnicowany status prawny kredytodawców,
liczne podtypy kredytu konsumenckiego, zróżnicowany poziom wiedzy
konsumentów o zasadach działania rynku kredytowego determinują
przyjęcie rozwiązań szczególnych. Uniwersalne regulacje dotyczące
umowy pożyczki lub umowy o kredyt, zawarte w przepisach kodeksu
cywilnego oraz w ustawie – Prawo bankowe, nie oddają specyfiki kredytu
konsumenckiego. Potrzeba wprowadzenia rozwiązań szczególnych wydaje
się w związku z tym oczywista.
Przepisy ustawy o kredycie konsumenckim powinny w dłuższej per-
spektywie czasu stworzyć również warunki do prowadzenia rzetelnej re-
klamy w zakresie tych kredytów, wypracowania przejrzystych i skutecz-
nych metod oceny ryzyka kredytowego związanego z zadłużaniem się
konsumentów oraz ich zdolności kredytowej, ustabilizowania pozycji
pośredników kredytowych na rynku usług kredytowych. Właściwe wypeł-
nianie obowiązków wynikających z przepisów ustawy o kredycie konsu-
menckim może w rezultacie doprowadzić do poprawy stanu świadomości
19
Wprowadzenie
prawnej konsumentów, wzmożonej i rzetelnej konkurencji rynkowej
kredytodawców i pośredników kredytowych, a więc przynieść wymierne
korzyści ekonomiczne dla konsumentów i całej gospodarki.
20
USTAWA
z dnia 12 maja 2011 r.
o kredycie konsumenckim1
(Dz. U. z 2011 r. Nr 126, poz. 715; zm.: Dz. U. z 2011 r. Nr 165, poz. 984,
Nr 201, poz. 1181; z 2012 r. poz. 1193; z 2013 r. poz. 1567)
1 Niniejsza ustawa dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy 2008/48/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie umów o kredyt konsumencki
oraz uchylającej dyrektywę Rady 87/102/EWG (Dz. Urz. UE L 133 z 22.05.2008, str. 66).
Rozdział 1
PRZEPISY OGÓLNE
Art. 1. [Przedmiot regulacji ustawy o kredycie konsumenckim]
Ustawa określa:
1) zasady i tryb zawierania umów o kredyt konsumencki;
2) obowiązki kredytodawcy i pośrednika kredytowego w zakresie
informacji udzielanych przed zawarciem umowy o kredyt konsu-
mencki oraz obowiązki konsumenta, kredytodawcy i pośrednika
kredytowego w związku z zawartą umową o kredyt konsumencki;
3) obowiązki kredytodawcy i pośrednika kredytowego w zakresie
informacji udzielanych przed zawarciem umowy o kredyt zabez-
pieczony hipoteką oraz obowiązki w zakresie informacji zawartych
w umowie o kredyt zabezpieczony hipoteką;
4) skutki uchybienia obowiązkom kredytodawcy.
1. Uwagi wprowadzające
Dnia 18 grudnia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 12 maja 2011 r.
o kredycie konsumenckim, która zastąpiła dotychczas obowiązującą
ustawę z dnia 20 lipca 2001 r. o kredycie konsumenckim (Dz. U. Nr 100,
poz. 1081 z późn. zm.). Potrzeba uchwalenia w tamtym okresie ustawy
o kredycie konsumenckim wynikała z przyjętego przez Polskę w Umowie
Przejściowej z dnia 16 grudnia 1991 r. dotyczącej handlu i spraw związa-
nych z handlem między Rzecząpospolitą Polską a Europejską Wspólnotą
23
Art. 1
Rozdział 1. Przepisy ogólne
Gospodarczą i Europejską Wspólnotą Węgla i Stali (Dz. U. z 1992 r.
Nr 17, poz. 69 z późn. zm.) zobowiązania do zbliżenia przepisów praw-
nych w zakresie ochrony konsumentów do ustawodawstwa obowiązują-
cego w ówczesnej Wspólnocie Europejskiej2.
W Unii Europejskiej regulowano w tym okresie ochronę konsumentów
w stosunkach kredytowych dyrektywą Rady 87/102/EWG z dnia
22 grudnia 1986 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonaw-
czych i administracyjnych państw członkowskich dotyczących kredytu
konsumenckiego (Dz. Urz. WE L 42 z 12.02.1987, s. 48). Przed uchwale-
niem ustawy o kredycie konsumenckim regulacje prawne odnoszące się
do udzielania kredytów konsumentom były rozproszone w kilku aktach
prawnych i miały charakter fragmentaryczny. Wiele z tych przepisów
odnosiło się nie tylko do konsumentów, ale do wszystkich kategorii kre-
dytobiorców, np. były to przepisy ustawy z dnia 31 stycznia 1989 r. –
Prawo bankowe (tekst jedn.: Dz. U. z 1992 r. Nr 72, poz. 359 z późn. zm.).
Tylko w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (tekst jedn.:
Dz. U. z 2014 r. poz. 121) uregulowano zasady dokonywania sprzedaży
na raty odnoszące się wyłącznie do konsumentów, ale jest to jedna
z wielu możliwych form kredytu.
Implementowane do polskiego ustawodawstwa postanowienia wyżej
wspomnianej dyrektywy wprowadzały ważne standardy związane
z udzielaniem kredytów konsumenckich. W przepisach niniejszej dyrek-
tywy kredyt konsumencki definiowany był według kryteriów ekonomicz-
nych, a jego udzielanie konsumentom przez kredytodawców dopuszczalne
było w ramach prowadzonej przez nich działalności zawodowej lub go-
spodarczej3. Określono również formę i minimalne wymagania dotyczące
treści dokumentu stwierdzającego zawarcie umowy o kredyt konsumencki,
wprowadzono pojęcie rzeczywistej rocznej stopy oprocentowania umoż-
liwiającej obliczenie całkowitego kosztu zaciągniętego przez konsumenta
kredytu konsumenckiego i obowiązek jej podawania przez kredytodawców
w reklamach i ogłoszeniach. Jednym z najistotniejszych postanowień
omawianej dyrektywy było określenie uprawnienia konsumenta do
2 D. Daniluk, Projekt ustawy o kredycie konsumenckim, Prawo Bankowe 1999, nr 2, s. 111–112.
3 A. Charzyńska, Kredyt konsumencki a regulacje prawne państw Unii Europejskiej, Biuletyn
Bankowy 2001, nr 7, s. 45–46.
24
Rozdział 1. Przepisy ogólne
Art. 1
przedterminowej spłaty kredytu i wprowadzenie gwarancji zapewniających
konsumentom odpowiednie obniżenie całkowitego kosztu kredytu4.
Ponadto w niniejszej dyrektywie zobowiązano państwa członkowskie
do wprowadzenia uregulowań chroniących konsumenta w przypadkach
niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania wynikającego
z nabycia rzeczy lub usługi z wykorzystaniem udzielonego w tym celu
kredytu konsumenckiego, jak również w przypadku przelewu wierzytel-
ności przez kredytodawcę oraz wystawienia przez konsumenta weksla
lub czeku w celu zabezpieczenia lub spłaty tego kredytu. Dyrektywa nie
wyłączała możliwości wprowadzenia regulacji zapewniających dalej
idącą ochronę konsumentom, a na państwa członkowskie nałożono obo-
wiązek stworzenia mechanizmów zapobiegających obchodzenie przepisów
wprowadzonych w celu realizacji dyrektywy5.
W wyniku wejścia w życie przepisów ustawy z dnia 20 lipca 2001 r.
o kredycie konsumenckim nastąpiło wyraźne dostosowanie prawa polskie-
go do wymienionych wyżej postanowień dyrektywy. Z uwagi na potrzebę
zapewnienia szerszej ochrony konsumentom ustawa ta w niezbędnym
zakresie wykraczała poza minimalny poziom ochrony wynikający z po-
stanowień dyrektywy. Należy podkreślić, że nie wykreowała ona nowego
typu umowy, lecz uzupełniła przepisy różnych ustaw, w tym także kodeksu
cywilnego i prawa bankowego, dotyczące umowy w sprawie udzielenia
kredytu konsumenckiego6.
Implementując do krajowego porządku prawnego postanowienia dy-
rektywy 87/102/EWG, zrealizowano zasadę minimalnej harmonizacji,
ale jednocześnie doprowadzono do sytuacji, w której poszczególne pań-
stwa członkowskie przyjęły wiele odmiennych mechanizmów ochrony
konsumentów i tym samym znacznie zróżnicowały sytuację prawną
konsumentów i przedsiębiorców w poszczególnych państwach członkow-
skich. Prowadziło to do zakłócenia konkurencji między kredytodawcami
w Unii Europejskiej i stwarzało bariery dla rynku wewnętrznego tam,
4 A. Charzyńska, Kredyty konsumenckie w Polsce – dostosowanie do norm UE, Biuletyn
Bankowy 2001, nr 7, s. 43–44.
5 J. Maliszewska-Nienartowicz, Ustawa o kredycie konsumenckim – dostosowanie polskich
regulacji do wymogów prawa wspólnotowego, Glosa 2002, nr 9, s. 9–18.
6 Uzasadnienie projektu ustawy z dnia 20 lipca 2001 r. o kredycie konsumenckim, druk nr 2646
Sejmu RP III kadencji.
25
Art. 1
Rozdział 1. Przepisy ogólne
gdzie państwa członkowskie przyjęły odmienne przepisy bezwzględnie
obowiązujące, które były bardziej rygorystyczne niż postanowienia dyrek-
tywy 87/102/EWG. W efekcie konsumenci w ograniczonym zakresie
mogli bezpośrednio korzystać z dostępu do kredytów konsumenckich
w wymiarze transgranicznym. Przyjmując nową dyrektywę Parlamentu
Europejskiego i Rady 2008/48/WE z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie
umów o kredyt konsumencki oraz uchylającą dyrektywę Rady
87/102/EWG (Dz. Urz. UE L 133 z 22.05.2008, s. 66), zamierzano dopro-
wadzić do pełnej harmonizacji przepisów prawnych regulujących proble-
matykę kredytów konsumenckich w poszczególnych państwach członkow-
skich. Ułatwienie funkcjonowania wewnętrznego rynku kredytów konsu-
menckich przez ustanowienie zharmonizowanych unijnych ram prawnych
odpowiadających dynamicznie rozwijającemu się rynkowi kredytów
konsumenckich i rosnącej mobilności obywateli Unii Europejskiej to jeden
z podstawowych celów tej dyrektywy7. Wypracowanie jednolitych regu-
lacji w państwach członkowskich ma umożliwić swobodny przepływ ofert
kredytowych dostępnych dla konsumentów w różnych państwach człon-
kowskich Unii Europejskiej.
W odróżnieniu od postanowień dyrektywy 87/102/EWG, aktualnie
obowiązująca dyrektywa 2008/48/WE wyraża zasadę maksymalnej har-
monizacji kierunkowej8. Konieczne było zatem przyjęcie w ustawie z dnia
12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim rozwiązań tworzących kom-
pleksową regulację problematyki umów o kredyt konsumencki w Rzeczy-
pospolitej Polskiej9.
7 D. Wojtczak, Nowa dyrektywa w sprawie umów o kredyt konsumencki, Prawo Bankowe
2008, nr 5, s. 105–119.
8 A. Gawrysiak-Zabłocka, Zakres zastosowania dyrektywy 2008/48/WE w sprawie umów
o kredyt konsumencki (w:) Prawo handlowe po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej. Materiały
konferencyjne (Łódź, 23–26.09.2009), red. i wstęp W.J. Katner, U. Promińska, Warszawa 2010,
s. 384–391.
9 Uzasadnienie projektu ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim, druk nr 3596
Sejmu RP VI kadencji.
26
Rozdział 1. Przepisy ogólne
Art. 1
2. Zakres przedmiotowy ustawy
W art. 1 komentowanej ustawy wyodrębniono cztery kategorie zagad-
nień, które zostały uregulowane w jej przepisach. Dotyczą one: obowiąz-
ków kredytodawcy i pośrednika kredytowego w zakresie informacji
udzielanych przed zawarciem umowy o kredyt konsumencki (także
umowy o kredyt zabezpieczony hipoteką) oraz obowiązki konsumenta,
kredytodawcy i pośrednika kredytowego w związku z zawartą umową
o kredyt konsumencki (również w związku z zawartą umową o kredyt
zabezpieczony hipoteką), zasad i trybu zawierania umów o kredyt konsu-
mencki oraz skutków uchybienia obowiązkom kredytodawcy.
W porównaniu do poprzednio obowiązującej ustawy o kredycie kon-
sumenckim, przedmiot regulacji aktualnie obowiązującej ustawy jest ob-
szerniejszy. Przede wszystkim wyraźnie wyodrębniono kategorię obowiąz-
ków spoczywających na pośrednikach kredytowych. Dynamiczny rozwój
pośrednictwa w zakresie wykonywania różnych usług finansowych za-
uważalny jest także na rynku kredytów konsumenckich, a więc w pełni
uzasadnione jest szczegółowe określenie obowiązków pośredników na
rynku tych kredytów. Prawidłowe wykonywanie przez pośredników
obowiązków o charakterze informacyjnym powinno przyczyniać się do
poprawy bezpieczeństwa konsumentów zamierzających skorzystać
z oferty w zakresie kredytów konsumenckich.
Aktualnie obowiązująca ustawa o kredycie konsumenckim zawiera
również postanowienia dotyczące zawarcia umowy o kredyt zabezpieczony
hipoteką oraz obowiązków spoczywających na kredytodawcy i pośredniku
kredytowym w zakresie informacji zawartych w umowie o kredyt zabez-
pieczony hipoteką. Oznacza to, że tylko w ograniczonym zakresie przepisy
komentowanej ustawy są stosowane do kredytów zabezpieczonych hipo-
teką. Przyjęcie jednak takich regulacji uzasadnione jest potrzebą zapew-
nienia odpowiedniej ochrony konsumenta przez dostęp do informacji.
Właściwie poinformowany konsument może swobodnie decydować
i wybierać wśród ofert składanych przez przedsiębiorców. W prawie
unijnym przyjęto, że konsument zawierający umowy kredytu konsumenc-
kiego powinien być chroniony na wysokim poziomie w zakresie informa-
cyjnym, na jakim reguluje to dyrektywa 2008/48/WE, a więc również
27
Art. 1
Rozdział 1. Przepisy ogólne
konsument, który zawiera umowę kredytu hipotecznego, powinien być
objęty porównywalną ochroną.
Przyjęcie takich rozwiązań w komentowanej ustawie należy ocenić
pozytywnie, ponieważ umowy kredytu hipotecznego mają długoletni
charakter, a koszty obciążające kredytobiorcę (odsetki od kredytu) są
z reguły bardzo wysokie. Zakres obowiązków informacyjnych przed za-
warciem umowy, a także transparentność postanowień umów o kredyt
hipoteczny mają istotne znaczenie dla konsumentów. Początkowo kredyty
zabezpieczone hipoteką były wyłączone z zakresu zastosowania ustawy
z dnia 20 lipca 2001 r. o kredycie konsumenckim. Jednak w wyniku zmian
wprowadzonych ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o zmianie ustawy – Kodeks
cywilny oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 157,
poz. 1316), z dniem 20 lutego 2006 r. zniesiono wiele wyłączeń z ustawy
o kredycie konsumenckim, w tym wyłączenie kredytów zabezpieczonych
hipoteką. Na skutek tej zmiany przepisów ustawę z dnia 20 lipca 2001 r.
o kredycie konsumenckim można było stosować do kredytów zabezpie-
czonych hipoteką w wysokości do 80.000 zł10.
3. Kredyt konsumencki w przepisach odrębnych ustaw
Regulacje dotyczące kredytu konsumenckiego zamieszczone w prze-
pisach komentowanej ustawy w zasadzie mają charakter kompletny
i wyczerpujący. Podobnie jak w przypadku poprzednio obowiązującej
ustawy, także w aktualnie obowiązującej ustawie o kredycie konsumenc-
kim nie sformułowano delegacji do wydania aktów wykonawczych,
w których byłyby uregulowane szczegółowe postanowienia dotyczące
materii lub procedury odnoszących się do kredytu konsumenckiego.
Fragmentaryczne uregulowania odnoszące się do kredytów konsumenckich
zamieszczono natomiast w przepisach odrębnych ustaw.
W ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe (tekst jedn.:
Dz. U. z 2012 r. poz. 1376 z późn. zm.) kilkakrotnie odwołano się do
prawnej instytucji kredytu konsumenckiego, np. w art. 6a tej ustawy
określono, że bank może, w drodze umowy zawartej na piśmie, powierzyć
10 Uzasadnienie projektu ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim, druk
nr 3596 Sejmu RP VI kadencji.
28
Rozdział 1. Przepisy ogólne
Art. 1
przedsiębiorcy krajowemu lub przedsiębiorcy zagranicznemu wykonywa-
nie w imieniu i na rzecz banku pośrednictwa w zakresie czynności pole-
gających na zawieraniu i zmianie umów kredytu konsumenckiego. Sto-
sownie natomiast do postanowień art. 78a ustawy – Prawo bankowe
przepisy niniejszej ustawy stosuje się do umów kredytu i pożyczki pie-
niężnej, zawieranych przez bank zgodnie z przepisami ustawy o kredycie
konsumenckim, w zakresie nieuregulowanym w tej ustawie. Oznacza to,
że kredyt bankowy i pożyczka bankowa podlegają dwóm, zamieszczonym
w osobnych ustawach, grupom przepisów, tj. zespołowi przepisów zgru-
powanych w ustawie – Prawo bankowe oraz przepisom ustawy o kredycie
konsumenckim. Udzielając kredytu konsumenckiego, bank musi zatem
spełnić wszystkie obowiązki, jakie nakłada na niego ustawa o kredycie
konsumenckim, nie będąc zwolnionym z obowiązków wynikających
z ustawy – Prawo bankowe11. Kredyty konsumenckie, z zastrzeżeniem
odmienności wynikających z ustawy o kredycie konsumenckim, również
są kredytami w rozumieniu ustawy – Prawo bankowe, zwłaszcza gdy są
udzielane przez banki12.
W art. 36 ust. 3 ustawy z dnia 5 listopada 2009 r. o spółdzielczych
kasach oszczędnościowo-kredytowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r.
poz. 1450 z późn. zm.) określono, że do umów o kredyt konsumencki
zawieranych przez spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe stosuje
się przepisy ustawy o kredycie konsumenckim. Wśród czynności banku
spółdzielczego, skatalogowanych w art. 6 ustawy z dnia 7 grudnia 2000 r.
o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach
zrzeszających (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 109), wymieniono m.in.
udzielanie pożyczek i kredytów konsumenckich w rozumieniu przepisów
odrębnej ustawy, tj. ustawy o kredycie konsumenckim. Banki spółdzielcze
nie mogą jednak w pełni swobodnie realizować tych czynności, ponieważ
pożyczkobiorcami lub kredytobiorcami mogą być tylko osoby fizyczne
zamieszkujące na terenie działania banku spółdzielczego.
11 E. Rutkowska, Ochrona kredytobiorcy – konsumenta usług bankowych, Prawo Bankowe
2005, nr 6, s. 84; R. Tollik, Stosowanie przez banki przepisów ustawy Prawo bankowe do kredytów
konsumenckich, Prawo Bankowe 2002, nr 9, s. 50.
12 Wyrok SN z dnia 25 listopada 2011 r., II CSK 115/11, LEX nr 1147741.
29
Art. 1
Rozdział 1. Przepisy ogólne
W art. 138c ustawy z dnia 20 maja 1971 r. – Kodeks wykroczeń (tekst
jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 482 z późn. zm.) określono zasady odpowie-
dzialności oraz sankcje z tytułu niedochowania wymogów wynikających
z przepisów ustawy o kredycie konsumenckim. Karę grzywny wymierza
się za następujące czyny:
– zawarcie z konsumentem umowy o kredyt konsumencki, w zakresie
działalności swojego przedsiębiorstwa, z rażącym naruszeniem wyma-
gań dotyczących informacji przekazywanych konsumentowi przed
zawarciem umowy lub treści umowy albo z pominięciem obowiązku
doręczenia jej dokumentu;
– niedopełnienie obowiązku oceny zdolności kredytowej przy zawieraniu
z konsumentem umowy o kredyt konsumencki;
– niedopełnienie obowiązku umieszczenia w reklamach dotyczących
kredytu konsumenckiego zawierających dane dotyczące kosztu tego
kredytu następujących informacji: stopy oprocentowania kredytu wraz
z wyodrębnieniem opłat uwzględnianych w całkowitym koszcie kre-
dytu, całkowitej kwoty kredytu, rzeczywistej rocznej stopy oprocento-
wania;
– przyjęcie od konsumenta weksla lub czeku, który nie zawiera klauzuli
„nie na zlecenie”, w celu spełnienia lub zabezpieczenia świadczenia
wynikającego z umowy o kredyt konsumencki.
Odpowiedzialność za wyżej wymienione czyny ponosi przedsiębiorca
będący osobą fizyczną; jeżeli przedsiębiorcą jest podmiot niebędący
osobą fizyczną, odpowiedzialność ponosi osoba kierująca przedsiębior-
stwem lub osoba upoważniona do zawierania umów z konsumentami.
Sankcje z art. 138c k.w. powinny być stosowane wyłącznie wtedy, gdy
do danej umowy o kredyt konsumencki odnoszą się przepisy ustawy
o kredycie konsumenckim, nawet gdyby to były tylko niektóre jej przepi-
sy13.
Zgodnie z art. 16a ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych
praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną
przez produkt niebezpieczny (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 1225),
usługami finansowymi w rozumieniu tej ustawy są w szczególności
13 M. Rusinek, Odpowiedzialność z kodeksu wykroczeń za niedochowanie wymogów ustawy
o kredycie konsumenckim, Prawo Bankowe 2004, nr 1, s. 53.
30
Rozdział 1. Przepisy ogólne
Art. 1
umowy kredytu konsumenckiego, z tym że przepisów tej ustawy nie sto-
suje się do odstąpienia od umowy o kredyt konsumencki zawartej na od-
ległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa. Zawieranie umowy na odle-
głość powinno polegać na tym, że wszystkie czynności prowadzące do
jej zawarcia odbywają się bez jednoczesnej obecności stron i następują
przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość. Nie wy-
starczy więc wykorzystanie tych środków jedynie w fazie przedkontrak-
towej, w celu np. reklamy usługi finansowej – zawarcie umowy musi
nastąpić bez jednoczesnej obecności stron i przy wykorzystaniu środków
porozumiewania się na odległość14.
W art. 16b ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów ustalono
zakres obowiązku informowania konsumenta przez przedsiębiorcę
udzielającego kredytu konsumenckiego w przypadku używania środka
porozumiewania się na odległość. Informacje powinny być przekazane
konsumentowi najpóźniej w chwili złożenia mu propozycji zawarcia
umowy. Katalog tych informacji ma charakter zamknięty i obejmuje:
a) imię i nazwisko (nazwę), adres zamieszkania (siedziby) przedsiębiorcy,
organu, który zarejestrował działalność gospodarczą przedsiębiorcy,
a także numer, pod którym przedsiębiorca został zarejestrowany,
a w przypadku gdy działalność przedsiębiorcy wymaga uzyskania ze-
zwolenia, dane dotyczące instytucji udzielającej zezwolenia;
b) imię i nazwisko (nazwę), adres zamieszkania (siedziby) na obszarze
Rzeczypospolitej Polskiej przedstawiciela przedsiębiorcy, o ile taki
występuje;
c) imię i nazwisko (nazwę), adres zamieszkania (siedziby) podmiotu in-
nego niż przedsiębiorca świadczący usługi finansowe na odległość,
w tym dane operatora środków porozumiewania się na odległość, oraz
określenie charakteru, w jakim podmiot ten występuje wobec konsu-
menta;
d) istotne właściwości świadczenia i jego przedmiotu;
e) cenę lub wynagrodzenie obejmujące wszystkie ich składniki, w tym
opłaty i podatki, a w przypadku niemożności określenia dokładnej
14 M. Fabjańska, P. Litwiński, Umowy zawierane na odległość dotyczące usług finansowych,
Prawo Bankowe 2004, nr 10, s. 41.
31
Art. 1
Rozdział 1. Przepisy ogólne
ceny, informacje o podstawie obliczenia ceny umożliwiającej konsu-
mentowi dokonanie jej weryfikacji;
f) informacje o ryzyku związanym z usługą finansową, jeżeli wynika
ono z jej szczególnych cech lub charakteru czynności, które mają być
wykonane, lub jeżeli cena bądź wynagrodzenie zależą wyłącznie od
ruchu cen na rynku finansowym;
g) informacje o zasadach zapłaty ceny lub wynagrodzenia;
h) informacje o kosztach oraz terminie i sposobie świadczenia usługi;
i) informacje o prawie oraz sposobie odstąpienia od umowy albo wska-
zaniu, że prawo takie nie przysługuje, oraz dane o wysokości ceny,
którą konsument jest obowiązany zapłacić w przypadku rozpoczętego
za zgodą konsumenta świadczenia usług przed upływem terminu
czternastu dni od dnia zawarcia umowy lub od dnia potwierdzenia in-
formacji określonych w art. 16b ust. 1 cytowanej ustawy;
j) informacje o dodatkowych kosztach ponoszonych przez konsumenta
wynikających z korzystania ze środków porozumiewania się na odle-
głość, jeżeli mogą one wystąpić;
k) dane o terminie, w jakim oferta lub informacja o cenie albo wynagro-
dzeniu mają charakter wiążący;
l) informacje o minimalnym okresie, na jaki ma być zawarta umowa
o świadczenia ciągłe lub okresowe;
ł) dane o miejscu i sposobie składania reklamacji;
m) informacje o możliwości pozasądowego rozstrzygania sporów wyni-
kających z umowy;
n) informacje o prawie wypowiedzenia umowy oraz skutkach tego wypo-
wiedzenia, w tym o karach umownych;
o) dane o istnieniu funduszu gwarancyjnego lub innych systemów gwa-
rancyjnych, jeżeli takie istnieją;
p) informacje o języku stosowanym w relacjach przedsiębiorcy z konsu-
mentem;
q) informacje o prawie właściwym państwa, które stanowi podstawę
stosunków przedsiębiorcy z konsumentem przed zawarciem umowy
na odległość, oraz o prawie właściwym do zawarcia i wykonania
umowy;
32
Rozdział 1. Przepisy ogólne
Art. 1
r) informacje o sądzie właściwym dla rozstrzygania sporów związanych
z wykonywaniem umowy;
s) informacje o pobieraniu od konsumenta oświadczenia o poddaniu się
egzekucji, stanowiącego podstawę do wystawienia przez bank banko-
wego tytułu egzekucyjnego stosownie do przepisów ustawy – Prawo
bankowe.
Obowiązek udostępnienia wyżej wymienionych informacji nie dotyczy
poszczególnych czynności
(umów szczegółowych) wynikających
z umowy (umowy ramowej). W wypadku wykonywania poszczególnych
czynności o tym samym charakterze pomiędzy tymi samymi stronami,
jeżeli czynności te nie wynikają z wcześniej zawartej umowy (umowy
ramowej), obowiązek udostępnienia informacji dotyczy tylko pierwszej
z tych czynności. Jeżeli w ciągu roku od dnia wykonania pierwszej
czynności nie wykonano żadnej czynności o tym samym charakterze po-
między tymi samymi stronami, to do pierwszej czynności wykonanej po
tym czasie stosuje się obowiązek udostępnienia wyżej wymienionych in-
formacji. Obowiązek udostępnienia informacji uważa się za spełniony,
jeżeli przedsiębiorca przekaże konsumentowi właściwy formularz infor-
macyjny określony w przepisach ustawy o kredycie konsumenckim.
W wypadku przekazywania konsumentowi informacji w formie głoso-
wych komunikatów telefonicznych nie jest wymagane przekazanie infor-
macji wymienionych w pkt f)–h) oraz pkt j)–t). Przedsiębiorca jest nato-
miast obowiązany zamieścić w komunikacie informację o prawie konsu-
menta do żądania przedstawienia pozostałych informacji oraz o sposobie
uzyskania tych informacji.
Przed zawarciem umowy lub gdy umowa jest na życzenie konsumenta
zawierana z zastosowaniem środka porozumiewania się na odległość,
który nie pozwala na doręczenie warunków umowy, niezwłocznie po jej
zawarciu, przedsiębiorca jest obowiązany do potwierdzenia konsumentowi
na piśmie lub za pomocą innego statycznego nośnika informacji dostęp-
nego dla konsumenta, w szczególności dyskietki, CD-ROM-u, DVD,
wyżej wymienionych informacji. Oceniono, że nie ma charakteru potwier-
dzenia w formie pisemnej, gdy jest ono przesłane za pomocą faksu,
poczty elektronicznej lub komunikatu SWIFT, ponieważ brakuje waloru
33
Art. 2
Rozdział 1. Przepisy ogólne
własnoręcznego podpisu lub bezpiecznego podpisu elektronicznego15.
W czasie trwania umowy konsument ma prawo żądać doręczenia jej wa-
runków na piśmie. Konsument ma także prawo żądać zmiany środka po-
rozumiewania się na odległość, chyba że stosowanie takiego środka nie
jest przewidziane umową lub nie odpowiada on charakterowi świadczonej
usługi.
W przepisach ustawy z dnia 9 kwietnia 2010 r. o udostępnianiu infor-
macji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych (Dz. U. Nr 81,
poz. 530 z późn. zm.) określono zasady i tryb przekazywania przez wie-
rzyciela do biura informacji gospodarczej danych o zobowiązaniu dłużnika
wynikającym z zawartej umowy o kredyt konsumencki.
Art. 2. [Kredyt konsumencki udzielany przez spółdzielcze kasy
oszczędnościowo-kredytowe]
Ustawę stosuje się także do umów o kredyt konsumencki, który
spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa w zakresie swojej
działalności udziela lub daje przyrzeczenie udzielenia swojemu
członkowi.
Zasady organizacji i funkcjonowania spółdzielczych kas oszczędno-
ściowo-kredytowych określa ustawa z dnia 5 listopada 2009 r. o spółdziel-
czych kasach oszczędnościowo-kredytowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r.
poz. 1450 z późn. zm.); celem działalności tych podmiotów jest m.in.
udzielanie swoim członkom pożyczek i kredytów. W przepisach tej ustawy
nie zamieszczono odrębnych regulacji odnoszących się do udzielania
kredytów konsumenckich przez spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kre-
dytowe, lecz w art. 36 ust. 3 tej ustawy w zakresie zawierania umów
o kredyt konsumencki odesłano do przepisów ustawy o kredycie konsu-
menckim. Oznacza to, że wynikające z przepisów ustawy – Prawo banko-
we ograniczenia dotyczące wypowiedzenia przez kredytobiorcę umowy
kredytu, o ile jest ona kwalifikowana jako umowa kredytu konsumenckie-
go, są odpowiednio modyfikowane przez przepisy art. 48–52 ustawy
15 K. Semczuk, Prawny charakter potwierdzeń transakcji zawieranych na rynku instrumentów
finansowych, Prawo Bankowe 2007, nr 3, s. 57.
34
Rozdział 1. Przepisy ogólne
Art. 2
o kredycie konsumenckim. Przepisy te mają również zastosowanie do
umów pożyczki pieniężnej zawieranych przez kasy i kwalifikowanych
jako kredyty konsumenckie. Ponadto do umów kredytu i pożyczki pienięż-
nej, spełniającej warunki umowy kredytu konsumenckiego, znajdą zasto-
sowanie przepisy rozdziału 5 ustawy o kredycie konsumenckim, dotyczące
odstąpienia od umowy przez konsumenta16.
W art. 2 ust. 3 poprzednio obowiązującej ustawy z dnia 20 lipca 2001 r.
o kredycie konsumenckim stanowiono, że niniejszą ustawę należało sto-
sować także do umów, na mocy których spółdzielcza kasa oszczędnościo-
wo-kredytowa w zakresie swojej działalności udzielała lub dawała przy-
rzeczenie udzielenia swojemu członkowi kredytu w celu bezpośrednio
niezwiązanym z działalnością gospodarczą. Zastrzeżenie o niestosowaniu
ustawy o kredycie konsumenckim do kredytów, które nie były bezpośred-
nio związane z działalnością gospodarczą, stało się w zasadzie bezprzed-
miotowe z momentem uchylenia mocy obowiązującej przepisu art. 22
ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o spółdzielczych kasach oszczędnościo-
wo-kredytowych (Dz. U. z 1996 r. Nr 1, poz. 2 z późn. zm.), który stano-
wił, że pożyczki i kredyty nie mogły być udzielane przez spółdzielczą
kasę oszczędnościowo-kredytową jej członkom na cele związane z pro-
wadzeniem działalności gospodarczej, która była ich podstawowym źró-
dłem dochodu. Nastąpiło to z dniem 18 marca 2000 r. (por. art. 79 pkt 1
ustawy z dnia 19 listopada 1999 r. – Prawo działalności gospodarczej,
Dz. U. Nr 101, poz. 1178 z późn. zm.). W aktualnie obowiązującej ustawie
o SKO-K nie sformułowano zakazu udzielania pożyczek i kredytów
członkom tych kas na cele związane z działalnością gospodarczą. Wpro-
wadzono jedynie w art. 30 ust. 2 tej ustawy ograniczenie, zgodnie z którym
łączna kwota takich pożyczek i kredytów udzielonych jednemu członkowi
oraz udzielonych mu zobowiązań pozabilansowych nie może przekraczać
15 funduszy własnych spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej.
Zgodnie natomiast z art. 32 tej ustawy, łączna, kwota pożyczek i kredytów
udzielonych wszystkim członkom kasy na cele związane z działalnością
gospodarczą nie może przekraczać 150 funduszy własnych kasy.
16 W. Srokosz, Prawne aspekty udzielania kredytów i pożyczek przez spółdzielcze kasy
oszczędnościowo-kredytowe, Monitor Prawa Bankowego 2013, nr 4, s. 90.
35
Art. 2
Rozdział 1. Przepisy ogólne
Zgodnie z art. 2 ustawy o kredycie konsumenckim, nakaz stosowania
przepisów tej ustawy dotyczy tych przypadków, w których spółdzielcza
kasa oszczędnościowo-kredytowa „w zakresie swojej działalności”
udziela lub przyrzeka udzielić kredytu konsumenckiego. Zakres działal-
ności spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej wyznaczono
w sposób ramowy w ustawie o SKO-K i w ustawie z dnia 19 sierpnia
2011 r. o usługach płatniczych (Dz. U. Nr 199, poz. 1175 z późn. zm.),
natomiast szczegółowo jest określony w statucie kasy, który podlega,
zgodnie z art. 7 ust. 4 tej ustawy, zatwierdzeniu przez Komisję Nadzoru
Finansowego w momencie wydawania decyzji w sprawie zezwolenia na
utworzenie kasy. Stosownie do postanowień art. 5 § 1 pkt 2 ustawy z dnia
16 września 1982 r. – Prawo spółdzielcze (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r.
poz. 1443), statut spółdzielni powinien m.in. określać przedmiot działal-
ności spółdzielni. Przedmiotowe granice działalności spółdzielczych kas
oszczędnościowo-kredytowych, jak również ich zmiany poddano nadzo-
rowi ze strony KNF, ponieważ w myśl art. 8 ust. 2 i 3 ustawy o SKO-K
zmiana statutu kasy wymaga zatwierdzenia przez KNF. Na KNF spoczywa
obowiązek odmowy zatwierdzenia zmiany statutu kasy, jeżeli zmiana ta
prowadziłaby do naruszenia przepisów prawa lub bezpieczeństwa groma-
dzonych w kasie środków.
Spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe obowiązane są stoso-
wać postanowienia ustawy o kredycie konsumenckim zarówno na etapie
udzielania takiego kredytu, jak i przyrzeczenia udzielenia kredytu konsu-
menckiego. Zwrot „udziela kredytu” powinien być rozumiany jako zawar-
cie umowy o kredyt konsumencki, na podstawie której następuje oddanie
do dyspozycji konsumenta (kredytobiorcy), na czas oznaczony w umowie,
kwoty środków pieniężnych z przeznaczeniem na ustalony cel. Obowiąz-
kiem konsumenta (kredytobiorcy) jest korzystanie z tych środków na
warunkach określonych w umowie, zwrot kwoty wykorzystanego kredytu
wraz z odsetkami w oznaczonych terminach spłaty oraz zapłata prowizji
od udzielonego kredytu.
Można zatem przyjąć, że zwrot „udzielenie kredytu” oznacza oddanie
do dyspozycji kredytobiorcy środków pieniężnych (ich wykorzystanie
przez kredytobiorcę) na określony w umowie cel. Oddanie do dyspozycji
środków pieniężnych ma zapewnić kredytobiorcy ich wykorzystanie
36
Rozdział 1. Przepisy ogólne
Art. 2
w sposób odpowiadający jego interesom określonym w umowie kredyto-
wej17. „Udzielenie kredytu” następuje już w momencie zawarcia umowy
o kredyt18, natomiast uruchomienie środków kredytowych może i z reguły
następuje później, tj. po spełnieniu warunków określonych w umowie
o kredyt.
Z treści art. 2 ustawy o kredycie konsumenckim wynika ponadto, że
niniejszą ustawę należy stosować także do umów o kredyt konsumencki,
który spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa w zakresie swojej
działalności przyrzeka udzielić swojemu członkowi. W poprzednio obo-
wiązującej ustawie o kredycie konsumenckim również stosowano zwrot
„daje przyrzeczenie udzielenia kredytu”. Wywoływał on określone wąt-
pliwości interpretacyjne, ale ostatecznie przyjmowano, że „przyrzeczenie”
powinno być ujmowane w formie umowy (w zależności od konkretnego
przypadku miała to być umowa przedwstępna lub umowa opcji)19.
Zgodnie z art. 389 k.c., umowa, przez którą jedna ze stron lub obie
zobowiązują się do zawarcia oznaczonej umowy (umowa przedwstępna),
powinna określać istotne postanowienia umowy przyrzeczonej. Trafnie
podkreślono, że z treści prospektów (materiałów informacyjnych) nie
można samodzielnie wywodzić żadnych roszczeń oraz nie można uznać,
że ich wręczenie stanowi zawarcie pewnego dorozumianego stosunku
prawnego. Z chwilą wręczenia prospektu nie powstaje żaden stosunek
prawny ani żadne „dorozumiane” zobowiązanie do prowadzenia negocjacji
albo do zawarcia umowy w przyszłości. Wręczenie prospektu nie jest
zatem umową przedwstępną (zawartą per facta concludentia) ani umową
o negocjacje20.
Jeżeli termin, w ciągu którego ma być zawarta umowa przyrzeczona,
nie został oznaczony, powinna ona być zawarta w odpowiednim terminie
wyznaczonym przez stronę uprawnioną do żądania zawarcia umowy
przyrzeczonej. W sytuacji, w której termin zostanie określony w jakikol-
17 Wyrok SN z dnia 10 lutego 2004 r., IV CK 437/02, Monitor Prawniczy 2005, nr 18, s. 907.
18 K. Włodarska, Komentarz do art. 2 (w:) Ustawa o kredycie konsumenckim – komentarz,
red. J. Pisuliński, Warszawa 2004, s. 41.
19 Tamże, s. 42.
20 J. Kołacz, J. Wszołek, Specyfika prospektów informacyjnych jako środka ochrony konsu-
mentów na przykładzie ustawy deweloperskiej oraz ustawy o timeshare, Rejent 2012, nr 9, s. 54.
37
Art. 2
Rozdział 1. Przepisy ogólne
wiek sposób, jego późniejsze oznaczenie przez jedną ze stron nie będzie
skuteczne21. Jeżeli obie strony są uprawnione do żądania zawarcia umowy
przyrzeczonej i każda z nich wyznaczyła inny termin, strony wiąże termin
wyznaczony przez stronę, która wcześniej złożyła stosowne oświadczenie.
Jeżeli w ciągu roku od dnia zawarcia umowy przedwstępnej nie został
wyznaczony termin do zawarcia umowy przyrzeczonej, nie można żądać
jej zawarcia.
W przypadku gdy umowa przyrzeczona należy do kategorii umów
nazwanych (umowę o kredyt można zakwalifikować do tej kategorii
umów), określona w umowie przedwstępnej minimalna treść obejmować
musi przynajmniej postanowienia odpowiadające jej essentialia negotii.
Jeżeli umową przyrzeczoną jest umowa nienazwana, to umowa przed-
wstępna powinna przynajmniej określać elementy charakterystyczne tej
umowy nienazwanej22.
Zgodnie z art. 390 k.c., w przypadku gdy strona zobowiązana do za-
warcia umowy przyrzeczonej uchyla się od jej zawarcia, druga strona
może żądać naprawienia szkody, którą poniosła przez to, że liczyła na
zawarcie umowy przyrzeczonej. Strony mogą w umowie przedwstępnej
odmiennie określić zakres odszkodowania. Jednakże gdy umowa przed-
wstępna czyni zadość wymaganiom, od których zależy ważność umowy
przyrzeczonej, w szczególności wymaganiom co do formy, strona
uprawniona może dochodzić zawarcia umowy przyrzeczonej. Roszczenia
z umowy przedwstępnej przedawniają się z upływem roku od dnia,
w którym umowa przyrzeczona miała być zawarta. Jeżeli sąd oddali żąda-
nie zawarcia umowy przyrzeczonej, roszczenia z umowy przedwstępnej
przedawniają się z upływem roku od dnia, w którym orzeczenie stało się
prawomocne.
Do spełnienia świadczenia przez dłużnika (zawarcia umowy przyrze-
czonej) stosuje się przepisy o wykonaniu zobowiązań oraz o zawieraniu
umów. Umowa przyrzeczona może zostać zawarta w trybie ofertowym
lub negocjacyjnym. Strony mogą zawrzeć umowę o treści zmienionej
21 W. Kaliński, Jednostronne określenie terminu zawarcia umowy przyrzeczonej, Kwartalnik
22 M. Gutowski, Konwersja umowy stanowczej w przedwstępną wobec zmian kodeksu cywil-
Prawa Prywatnego 2006, nr 2, s. 383.
nego, Państwo i Prawo 2004, z. 11, s. 53.
38
Rozdział 1. Przepisy ogólne
Art. 2
(najczęściej – rozszerzonej) w stosunku do treści określonej w umowie
przedwstępnej i zawarcie tak zmienionej umowy jest prawidłowym wy-
konaniem zobowiązania przez dłużnika, o ile wykładnia ich oświadczeń
woli pozwala ustalić związek pomiędzy zawieraną umową a zobowiąza-
niem z umowy przedwstępnej. Dłużnik jest jednak związany treścią
umowy przedwstępnej w tym sensie, że nie może odmówić zawarcia
umowy przyrzeczonej o treści określonej w umowie przedwstępnej. Jeżeli
zatem odrzuca ofertę zawarcia umowy o zmodyfikowanej treści, czy nie
dochodzą do skutku prowadzone przez strony negocjacje, wierzyciel
może żądać złożenia jedynie oświadczenia woli o treści odpowiadającej
postanowieniom zawartym w umowie przedwstępnej23.
W świetle powyższych ustaleń za umowę kredytu konsumenckiego
można uznać nie tylko umowę, na mocy której kredyt zostaje udzielony,
ale również umowę zobowiązującą kredytodawcę do udzielenia takiego
kredytu konsumentowi. W praktyce może to być umowa przedwstępna,
poprzedzająca zawarcie stanowczej umowy o kredyt24.
Z treści art. 2 ustawy o kredycie konsumenckim wynika, że spółdziel-
cze kasy oszczędnościowo-kredytowe są uprawnione do udzielania kre-
dytów konsumenckich tylko swoim członkom. Niniejsze zastrzeżenie
koresponduje z postanowieniami art. 3 ust. 1 ustawy o SKO-K, według
którego celem kasy jest m.in. udzielanie pożyczek i kredytów wyłącznie
swoim członkom.
W stanie prawnym ukształtowanym przepisami ustawy o spółdziel-
czych kasach oszczędnościowo-kredytowych z 1995 r. członkami tych
kas mogły być wyłącznie osoby fizyczne połączone więzią o charakterze
zawodowym lub organizacyjnym, a w szczególności pracownicy zatrud-
nieni w jednym lub kilku zakładach pracy, a także osoby należące do tej
samej organizacji społecznej lub zawodowej. Wyżej wymienione osoby,
których więź o charakterze zawodowym lub organizacyjnym ustała, mogły
zachować członkostwo w kasie, jeżeli statut kasy tak stanowił.
Zgodnie z postanowieniami aktualnie obowiązującej ustawy o spół-
dzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych, członkami kasy mogą
być osoby fizyczne połączone więzią o charakterze zawodowym lub or-
23 Wyrok SA w Poznaniu z dnia 24 stycznia 2001 r., I ACa 957/12, LEX nr 1271928.
24 J. Pisuliński, Ustawa o kredycie konsumenckim, Prawo Bankowe 2001, nr 9, s. 49.
39
Art. 2
Rozdział 1. Przepisy ogólne
ganizacyjnym, a w szczególności pracownicy zatrudnieni w jednym lub
kilku zakładach pracy, a także osoby należące do tej samej organizacji
społecznej lub zawodowej. Ustanie takiej więzi stanowi przyczynę wykre-
ślenia członka kasy, chyba że statut stanowi inaczej.
Ponadto członkami kasy mogą być – działające wśród wyżej wymie-
nionych członków kas – organizacje pozarządowe w rozumieniu art. 3
ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego
i o wolontariacie (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536
z późn. zm.), jednostki organizacyjne kościołów i związków wyznanio-
wych posiadające osobowość prawną, spółdzielnie, związki zawodowe
oraz wspólnoty mieszkaniowe. Poza osobami prawnymi art. 3 ust. 2
ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie przyznaje
status organizacji pozarządowej także jednostkom organizacyjnym niepo-
siadającym osobowości prawnej, o ile zostały utworzone na podstawie
ustawy, nie należą do sektora finansów publicznych i nie osiągają zysku.
Za takie jednostki można uznać koła gospodyń wiejskich, uczelniane or-
ganizacje studenckie i stowarzyszenia zwykłe25.
W związku z tym, że ustawa o kredycie konsumenckim odsyła do
postanowień kodeksu cywilnego w zakresie rozumienia pojęcia „konsu-
ment”, zwrot zastosowany w art. 2 komentowanej ustawy „udziela lub
daje przyrzeczenie udzielenia swojemu członkowi” powinien być ograni-
czany do członków spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych
będących jedynie osobami fizycznymi. Zgodnie z art. 5 § 1 pkt 5 ustawy
– Prawo spółdzielcze, statut spółdzielni powinien określać m.in. zasady
i tryb przyjmowania członków, wypowiadania członkostwa, wykreślania
i wykluczania członków. W myśl postanowień art. 15 § 2 i 3 ustawy –
Prawo spółdzielcze, członkiem spółdzielni może być każda osoba fizyczna
o pełnej zdolności do czynności prawnych, która odpowiada wymaganiom
określonym w statucie, chyba że ustawa stanowi inaczej. Statut spółdzielni
może określać wypadki, w których dopuszczalne jest członkostwo osób
o ograniczonej zdolności do czynności prawnych lub niemających tej
zdolności. Osoby takie nie mogą być członkami organów spółdzielni.
25
I. Szaniawska, Zakres podmiotowy pojęcia „organizacja pozarządowa”, Służba Pracownicza
2005, nr 2, s. 25.
40
Rozdział 1. Przepisy ogólne
Art. 2
W walnym zgromadzeniu biorą one udział przez swoich przedstawicieli
ustawowych.
Zgodnie z art. 16 ustawy – Prawo spółdzielcze, warunkiem przyjęcia
na członka spółdzielni jest złożenie deklaracji w formie pisemnej pod
rygorem nieważności. Podpisana przez przystępującego do spółdzielni
deklaracja powinna zawierać jego imię i nazwisko oraz miejsce zamiesz-
kania, ilość zadeklarowanych udziałów, dane dotyczące wkładów, jeżeli
statut ich wnoszenie przewiduje, a także inne dane przewidziane w statucie.
W formie pisemnej deklaruje się także dalsze udziały, jak i wszelkie
zmiany danych zawartych w deklaracji. Członkostwo w spółdzielni nie
powstaje na skutek objęcia części jej kapitału. Warunkiem przystąpienia
członka do spółdzielni jest złożenie deklaracji i przyjęcie jej przez właści-
wy organ. Dopiero po uzyskaniu statusu członka zobowiązany jest on do
wniesienia wpisowego oraz wpłat na udział26.
Stosownie do postanowień art. 17 ustawy – Prawo spółdzielcze, zało-
życiele spółdzielni, którzy podpisali statut, stają się członkami spółdzielni
z chwilą jej zarejestrowania. Przystępujący do spółdzielni po jej zareje-
strowaniu stają się członkami spółdzielni z chwilą przyjęcia ich przez
spółdzielnię. Przyjęcie powinno być stwierdzone na deklaracji podpisem
dwóch członków zarządu lub osób do tego przez zarząd upoważnionych
z podaniem daty uchwały o przyjęciu. Obowiązuje to również przy
zmianie danych dotyczących zadeklarowanych udziałów lub wkładów.
Jeżeli statut spółdzielni nie stanowi inaczej, uchwała w sprawie przyjęcia
powinna być podjęta w ciągu miesiąca od dnia złożenia deklaracji.
O uchwale o przyjęciu w poczet członków oraz o uchwale odmawiającej
przyjęcia zainteresowany powinien być zawiadomiony pisemnie w ciągu
dwóch tygodni od dnia jej powzięcia. Zawiadomienie o odmowie przyjęcia
powinno zawierać uzasadnienie. S
Pobierz darmowy fragment (pdf)