Ustawa o pracownikach samorządowych. Komentarz - ebook/pdf
Autor: Magdalena Kasprzak
Liczba stron: 162
Wydawca: Infor PL
Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-65887-85-6
Data wydania: 2017-10-31
Lektor:
Kategoria:
ebooki >> prawo i podatki
Ustawa o pracownikach samorządowych. Komentarz
Najnowszy na rynku, kompleksowy komentarz do ustawy o pracownikach samorządowych z uwzględnieniem przepisów prawa pracy. Prezentuje rozwiązania problemów związanych z zatrudnianiem, awansowaniem, oceną pracy, wynagradzaniem oraz zwalnianiem pracowników samorządowych – również w powiązaniu z rozporządzeniami o wynagrodzeniu pracowników samorządowych oraz wieloma innymi aktami prawnymi, na które powołuje się ustawa o pracownikach samorządowych.
Autorka w bardzo przystępny i jasny sposób przedstawia poszczególne regulacje prawne. Komentarz został wzbogacony wieloma praktycznymi przykładami, wzorami pism, formularzy, regulaminów, w tym regulaminu wynagradzania, oraz oświadczeń wynikających z pragmatyk samorządowych.
Publikacja uwzględnia uchwalone zmiany przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych, które wejdą w życie od 1 stycznia 2018 r. W komentarzu Autorka zwróciła też uwagę na zmiany przepisów przewidziane w ustawie z 15 września 2017 r. o zmianie ustawy o pracownikach samorządowych, która na dzień oddawania niniejszego komentarza do druku po podpisie Prezydenta RP oczekuje na publikację w Dzienniku Ustaw.
Książka ta stanowi niezbędny element biblioteczki każdego działu kadr jednostek samorządu terytorialnego, tj. urzędów gmin, powiatów, urzędów marszałkowskich, wojewódzkich, samorządowych jednostek organizacyjnych, zakładów budżetowych, jednostkach pomocniczych gmin, a także wszystkich pracowników zatrudnionych we wskazanych jednostkach.
Magdalena Kasprzak – radca prawny, doktor nauk prawnych, autorka licznych publikacji w wiodących polskich wydawnictwach prawniczych. Pracowała m.in. w Departamencie Prawnym Głównego Inspektoratu Pracy. Obecnie jest doradcą prawnym w kancelariach prawnych, wykładowcą akademickim oraz prezesem zarządu ANTERIS Fundacji Pomocy Prawnej.
Znajdź podobne książki
Ostatnio czytane w tej kategorii
Darmowy fragment publikacji:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1. [Zakres regulacji]
W celu zapewnienia zawodowego, rzetelnego i bezstronnego wykonywania za-
dań publicznych przez samorząd terytorialny ustanawia się przepisy prawa pracy
określające status prawny pracowników samorządowych.
Pracownicy samorządowi nie są klasyczną grupą zawodową. Realizowane przez nich za-
dania mają charakter publiczny, a działania urzędu nie są ukierunkowane (jak większo-
ści pracodawców prywatnych) na efekt w postaci zysku.
Pracownicy samorządowi należą do szeroko pojętej sfery budżetowej. Przepisy, któ-
re regulują status prawny pracowników samorządowych, zaliczane są do tzw. prawa
urzędniczego. Prawo urzędnicze to zbiór pragmatyk zawodowych – czyli przepisów
szczególnych adresowanych do konkretnych grup zawodowych. Do takich grup, poza
pracownikami samorządowymi, zaliczymy również m.in. pracowników urzędów pań-
stwowych, pracowników służby cywilnej, nauczycieli, pracowników jednostek pomo-
cy społecznej czy instytucji kultury. Każda z tych grup zawodowych podlega odręb-
nym przepisom, które w sposób mniej lub bardziej szczegółowy określają ich prawa
i obowiązki, a także regulują tryb wewnętrznych postępowań (np. w sprawie wymagań
i ocen pracowniczych, nawiązywania stosunku pracy, awansów czy wynagradzania).
Pragmatyki zawodowe pracowników samorządowych – czyli m.in. ustawa z 21 listopada
2008 r. o pracownikach samorządowych (dalej: ustawa o pracownikach samorządowych
lub u.p.s.), czy rozporządzenie Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagra-
dzania pracowników samorządowych (dalej: rozporządzenie o wynagradzaniu pracow-
ników samorządowych), to nie wszystkie przepisy, którym podlegają pracownicy samo-
rządowi. W kwestiach nieuregulowanych pragmatykami stosuje się przepisy ogólnego
prawa pracy, czyli przepisy ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (dalej: Kodeks
pracy lub k.p.) oraz przepisy wydanych do k.p. rozporządzeń.
Komentowany art. 1 u.p.s. wskazuje podstawowe standardy zatrudnienia o charakte-
rze pracowniczym. Zadania publiczne powinny być realizowane zawodowo, rzetelnie
13
Art. 2
Rozdział 1. Przepisy ogólne
i bezstronnie. Wskazane tutaj przez pracodawcę wytyczne mają charakter uniwersalny
– w sferze podmiotowej odnoszą się głównie do pracowników, zaś w sferze przedmio-
towej do wszystkich rodzajów pracy w samorządzie.
Ustawa o pracownikach samorządowych na pierwszym miejscu stawia zawodo-
we wykonywanie zadań publicznych przez pracowników samorządu terytorialnego.
Wskazuje to przede wszystkim na obowiązek wykonywania pracy na wysokim pozio-
mie profesjonalizmu, fachowo i kompetentnie. Zasada profesjonalizmu jest ogólnie wy-
magana od wszystkich pracowników samorządu terytorialnego. Dodatkowo do zajmo-
wania konkretnych stanowisk wymaga się także pewnych kwalifikacji szczególnych.
Rzetelność przy realizacji zadań polega na sumiennym i starannym wykonywaniu pracy
przez pracownika samorządowego. W praktyce standard rzetelności wyznacza powin-
ność stosowania obowiązujących przepisów i sprawnego działania przy wykonywaniu
zadań publicznych przez pracowników.
Bezstronne wykonywanie zadań sprowadza się do obiektywnego stosunku do sprawy i do
podmiotów w niej uczestniczących. Bezstronność oznacza postawę nieopowiadającą się za
żadną ze stron, osobę niebędącą stronniczą, osobę nieuprzedzoną, sprawiedliwą i obiektyw-
ną. W przypadku pracowników samorządowych będzie to więc taki sposób realizacji zadań,
w którym jedynym, wyłącznym pryzmatem, przez który pracownik rozważa sposób załatwie-
nia sprawy, jest norma prawna, na podstawie której wydaje się decyzję – z uwzględnieniem
zasady jednakowego traktowania podmiotów w sprawie i działania w sposób obiektywny.
Jednocześnie bezstronność (w tym również apolityczność) powinna być rozumiana
w sposób szeroki – jako niepodleganie wpływom zarówno partii czy stronnictw poli-
tycznych, jak i innych organizacji społecznych czy zawodowych.
Termin zadania publiczne jest pojęciem języka prawnego. Zadania publiczne służące za-
spokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej są wykonywane przez jednostkę samo-
rządu terytorialnego jako zadania własne (art. 166 Konstytucji RP). Jednocześnie, jeżeli
wynika to z uzasadnionych potrzeb państwa, ustawa może zlecić tym jednostkom wyko-
nywanie innych zadań publicznych.
Jednostkom samorządu terytorialnego zapewnia się udział w dochodach publicznych odpowied-
nio do przypadających im zadań. Dochodami są dochody własne jednostki samorządowej lub
subwencje ogólne i dotacje celowe z budżetu państwa. Zmiany w zakresie zadań i kompetencji
jednostek samorządu terytorialnego następują wraz z odpowiednimi zmianami w podziale do-
chodów publicznych. Należy to rozumieć w ten sposób, że poszczególne zadania publiczne reali-
zowane przez jednostkę samorządu terytorialnego są finansowane z różnych źródeł.
Art. 2. [Stosowanie przepisów ustawy]
Przepisy ustawy stosuje się do pracowników samorządowych zatrudnionych w:
1) urzędach marszałkowskich oraz wojewódzkich samorządowych jednostkach
organizacyjnych;
14
Rozdział 1. Przepisy ogólne
Art. 2
2) starostwach powiatowych oraz powiatowych jednostkach organizacyjnych;
3) urzędach gmin, jednostkach pomocniczych gmin, gminnych jednostkach bu-
dżetowych i samorządowych zakładach budżetowych;
4) biurach (ich odpowiednikach) związków jednostek samorządu terytorial-
nego oraz samorządowych zakładów budżetowych utworzonych przez te
związki;
5) biurach (ich odpowiednikach) jednostek administracyjnych jednostek samo-
rządu terytorialnego.
Przepis ten wskazuje dokładnie, do jakich pracowników stosuje się ustawę o pracowni-
kach samorządowych. Zawarty w tym przepisie katalog zbudowany jest według kryte-
rium przedmiotowego. Wskazuje kategorię podmiotów, w których zatrudnienie wiąże
się z uzyskaniem statusu pracownika samorządowego i powoduje objęcie przepisami
u.p.s. O tym, czy dana osoba jest pracownikiem samorządowym, nie decyduje więc cha-
rakter świadczonej przez nią pracy, sposób nawiązania stosunku pracy czy pełnienie
określonych funkcji, lecz miejsce zatrudnienia.
Z uwagi na strukturę (szczebel) administracji samorządowej przepisy u.p.s. określają
pięć grup jednostek organizacyjnych, w których zatrudnione osoby są pracownikami sa-
morządowymi. Mowa jest o jednostkach wojewódzkich, powiatowych, gminnych, związ-
kowych oraz placówkach jednostek administracyjnych jednostek samorządu terytorial-
nego.
1. Pierwszą grupą podmiotów są urzędy marszałkowskie i wojewódzkie jednostki or-
ganizacyjne. Kierownikiem urzędu marszałkowskiego oraz zwierzchnikiem służbowym
pracowników tego urzędu i kierowników wojewódzkich samorządowych jednostek or-
ganizacyjnych jest marszałek województwa (art. 43 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samo-
rządzie województwa).
Wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne tworzone są w celu wykonywania
zadań województwa (art. 8 ustawy o samorządzie województwa). Żadna z ustrojowych
ustaw samorządowych nie zawiera definicji jednostki organizacyjnej. Dotyczy to rów-
nież ustawy o samorządzie województwa, która, posługując się sformułowaniem „wo-
jewódzka samorządowa jednostka organizacyjna”, również nie definiuje tego pojęcia.
W przepisie (art. 8 ustawy o samorządzie województwa) nie przesądza się również o for-
mie organizacyjno-prawnej takiej jednostki, lecz o celu, w jakim ma być ona utworzona.
Celem tym jest realizacja zadania, do którego wykonania właściwy jest samorząd woje-
wództwa.
Jak wskazują eksperci, „jednostka organizacyjna” to inna niż urząd jednostka powołana
przez organ samorządu terytorialnego w celu realizacji jego zadań.
W praktyce, w skład takich jednostek wchodzą m.in.:
■■ wojewódzkie osoby prawne – np. wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego;
15
Pobierz darmowy fragment (pdf)
Gdzie kupić całą publikację:
Opinie na temat publikacji:
Inne popularne pozycje z tej kategorii:
Czytaj również:
Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką :