Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00039 000644 24505571 na godz. na dobę w sumie
Warszawa i okolice. Wycieczki i trasy rowerowe. Wydanie 1 - książka
Warszawa i okolice. Wycieczki i trasy rowerowe. Wydanie 1 - książka
Autor: , Liczba stron: 184
Wydawca: Bezdroża Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-4175-8 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> fotografia
Porównaj ceny (książka, ebook (-20%), audiobook).

Przewodnik rowerowy Warszawa i okolice powstał z myślą o wszystkich, którzy chcą łączyć aktywny wypoczynek z poznawaniem atrakcji krajoznawczych regionu, w którym mieszkają. Trasy zaplanowano tak, by każdy mógł je przejechać – mają rekreacyjny charakter, są stosunkowo krótkie i łatwe technicznie. Opisom wycieczek towarzyszą zdjęcia, mapy i profile wysokościowe. Całość uzupełnia zwięzły poradnik. Mamy nadzieję, że przewodnik spełni swoje zadanie, zachęcając do odkrywania niezwykłych miejsc, położonych często 'tuż za miedzą'. Zapraszamy na rowerowy szlak!

 

Jakub Kaniewski – Pochodzi z Warszawy. Jest zapalonym podróżnikiem rowerowym. Razem z Studenckim Kołem Naukowym Historyków Uniwersytetu Warszawskiego zorganizował cztery naukowe objazdy rowerowe po krajach basenu Morza Śródziemnego. Interesuje się sztukami przetrwania i survivalem pustynnym, pod jego przewodnictwem została zrealizowana piesza wyprawa przez egipską Pustynię Wschodnią szlakiem starodawnego szlaku handlowego – z Koptos (Qift) do Al-Kusajr (Al-Qusair). W chwilach wolnych chętnie podróżuje po rowerem po mazowieckich lasach.

Michał Franaszek – Odkąd na 2. roku studiów dzięki swojemu przyjacielowi Piotrowi Pałce dostrzegł piękno rowerowych podróży, w pokonywanej na dwóch kółkach przestrzeni nieustannie szuka inspiracji do pracy i do życia. Od 1998 r. zrealizował dziesięć autorskich projektów rowerowych, pokonując w sumie ponad 7,5 tys. km po polskich drogach i ścieżkach. Poznał w ten sposób mozaikę kultury i krajobrazu, jaką odnaleźć można w kraju nad Wisłą. Upodobawszy sobie Bałkany jako najbardziej niezwykłe miejsce na ziemi, wraca na południe Europy (na rowerze) co rok, czerpiąc entuzjazm od mieszkających tam ludzi. Podróżuje często według książkowych kluczy – jak choćby po Armenii i Gruzji w poszukiwaniu miejsc, o których w swojej książce Kirgiz schodzi z konia pisał Ryszard Kapuściński. Jest założycielem Klubu Rowerowego FOCUS, który od dwóch lat propaguje w Krakowie rzecz banalną, ale piękną zarazem – poznawanie okolic Krakowa poprzez krajoznawczą rekreację rowerową.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Autorzy przewodnika: Jakub Kaniewski (Trasy rowerowe), Grupa MORUS – Michał Franaszek (Poradnik rowerowy) Redaktor prowadzący: Maciej Żemojtel Redakcja i korekta: Jacek Okarmus Zdjęcia na okładce: Okł. I – © pressmaster, Artur Bogacki | Fotolia.com Okł. IV – © Darko Plohl | Dreamstime.com; © Svetlana Gryankina, Leonid Tit | Fotolia.com Opracowanie kartograficzne: Grzegorz Marchut Źródło pochodzenia danych kartograficznych: East View Cartographic (http://www.cartographic.com) OSM (http://www.openstreetmap.org) Koncepcja graficzna i projekt okładki: Michał Tincel Skład: Katarzyna Leja Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopio- wanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz wydawnictwo Helion dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz wydawnictwo Helion nie ponoszą również żadnej odpo- wiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Wydawnictwo Helion S.A. ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice tel.: 32 2309863 e-mail: bezdroza@bezdroza.pl, http://bezdroza.pl Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres: http://bezdroza.pl/user/opinie/?bewapr Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Wydanie I ISBN: 978-83-246-4175-8 Copyright © Helion, 2012 Spis treści Poradnik rowerowy Trasy rowerowe 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Z Młocin na Ochotę Warszawa Z Żerania do Śródmieścia Warszawa Z Ochoty na Kabaty Warszawa Szlakiem zabytków z Powsina na Młociny Warszawa Śladami wojny przez Puszczę Kampinoską Warszawa – Sieraków – Palmiry – Dziekanów Leśny – Warszawa Z miasta do puszczy Warszawa – Janów – Izabelin Kampinoskie pałace i kościoły Izabelin – Lipków – Mariew – Zaborów – Leszno Zapomniana twierdza i puszczański skansen Leszno – Kampinos – Żelazowa Wola – Sochaczew Z biegiem Bzury Sochaczew – Brochów – Tułowice – Kamion – Wyszogród – Sochaczew Północnym skrajem Puszczy Kampinoskiej Piasecznica – Żelazowa Wola – Leoncin – Cybulice – Czosnów Skarby ziemi łowickiej 7 33 35 41 47 51 59 65 69 73 81 87 93 Łowicz – Sobota – Walewice – Bielawy – Stanisławów – Chruślin – Łowicz Do Twierdzy Modlin, z biegiem Narwi 99 Legionowo – Wieliszew – Góra – Nowy Dwór Mazowiecki – Modlin 3 13 Powrót z twierdzy Modlin – Kazuń – Adamówek – Palmiry – Dziekanów Leśny – Warszawa 14 Z Warszawy nad Zalew Zegrzyński Warszawa – Nieporęt – Zegrze 15 W górę Bugu do Wyszkowa Wieliszew – Serock – Barcice – Gulczewo – Wyszków 16 Wenecja Mazowsza Wyszków – Porządzie – Pułtusk – Winnica – Świercze 17 Okolice Radzymina Klembów – Wola Rasztowska – Radzymin – Nieporęt – Warszawa 18 Olszynka Grochowska Warszawa 19 Do willi Marszałka Warszawa – Sulejówek 20 Brzegiem Wisły do Otwocka Warszawa – Józefów – Otwock 21 Z Otwocka do Czerska Otwock – Czersk – Góra Kalwaria 22 Przez chojnowskie knieje Góra Kalwaria – Baniocha – Orzeszyn – Piaseczno – Warszawa 23 W górę Wisły do Góry Kalwarii Warszawa – Konstancin-Jeziorna – Obory – Turowice – Góra Kalwaria – Czersk – Góra Kalwaria 24 Między Piasecznem a Tarczynem Piaseczno – Wólka Pęcherska – Tarczyn – Zalesie Górne – Piaseczno 25 Uroki fabrycznego miasta Grodzisk Maz. – Żyrardów – Radziejowice – Adamowizna – Grodzisk Maz. Indeks wybranych miejscowości i atrakcji przyrodniczych 105 111 115 123 129 135 141 147 153 157 161 167 173 178 4 O przewodniku Na co dzień przywiązani jesteśmy do miejsc, w których mieszkamy, uczymy się bądź pracujemy – poruszamy się po utartych szlakach, łączących kilka, kilkanaście miejsc w mieście, nie wiedząc często, co znajduje się kilka ulic dalej. Z kolei na wakacje jeździmy „daleko” – co dla jednych ozna- cza zwykle urlop nad polskim morzem, na Mazurach lub w Bieszczadach, dla innych podróże po Europie, dla jeszcze innych wyprawy na inne kontynenty. Okolice naszego miasta traktujemy na ogół po macoszemu. Tymczasem kryją one wiele, często niespodziewanych, atrakcji. I nawet jeśli większość z nich nie dorównuje rangą zabytkom Włoch lub cudom przyrodniczym zamor- skich krain – warto poświęcić im nieco czasu i uwagi. Na opisanych w przewodniku trasach napotkamy ciekawe, choć czasem nieco zapomniane, kościoły i dwory, zabytki techniki, a także zaskakujące widoki, urokliwe zakątki i pomniki przyrody – współtworzące krajobraz kulturowy, historyczny i przyrodniczy regionu, w którym mieszkamy. Przewodnik rowerowy Warszawa i okolice powstał z myślą o tych wszystkich, którzy chcą – wykorzystując choćby tylko pojedyncze wolne dni, a nawet popołudnia – przełamywać codzien- ność życia w wielkim mieście i poznawać z rowerowego siodełka jego bliższe (a czasem także szerzej pojęte) okolice. Trasy zaplanowano tak, by przejechać mógł je każdy, niezależnie od typu roweru, jakim dysponuje, a także kondycji (a zatem na wycieczkę można też zabrać dzieci). Choć można wyróżnić wśród nich łatwiejsze i trudniejsze, wszystkie mają charakter rekreacyjny – rzadko przekraczają 50 km długości, unikają stromych podjazdów lub zjazdów, a także odcinków prowa- dzących po uciążliwych nawierzchniach (piaskach itp.). Punkty początkowe i startowe dobrano tak, by dojazd do nich (i powrót) był jak najłatwiejszy – zarówno samochodem, jak i przyjaznymi dla rowerów środkami komunikacji publicznej (np. pociągiem osobowym lub kolejką miejską). W miarę możliwości zadbano też o bezpieczeństwo – przede wszystkim zminimalizowano ilość odcinków przebiegających drogami o dużym natężeniu ruchu samochodowego. Układ przewodnika ma służyć wygodzie użytkownika. Otwiera go zwięzły poradnik, obej- mujący podstawy wiedzy niezbędnej każdemu rowerzyście (wybór roweru i kluczowego wy- posażenia, użytkowanie roweru, zachowanie na drodze, elementy techniki jazdy, planowanie wycieczki, ekwipunek). W dalszej części opisano propozycje tras. Każdą z nich zilustrowano mapą i profilem, dzięki którym możemy na bieżąco śledzić pokonany dystans i planować dal- szą część wycieczki. Na początku opisu każdej z tras podano też jej długość, orientacyjny czas przejazdu, a także – przyjętą dość arbitralnie (względem innych tras) – jej trudność. W części tekstowej scharakteryzowano najważniejsze punkty etapowe (podając przy nich odległości od początku i do końca trasy), a także podano szczegółowy opis przejazdu między nimi, będący uzupełnieniem mapy i profilu. Kolejność tras nie ma związku z ich trudnością. Oczywiście wiele z nich można łączyć, planując własne warianty lub wycieczki wielodniowe. Mamy nadzieję, że przewodnik spełni swoje zadanie, zachęcając do aktywności i odkrywa- nia niezwyłych miejsc, położonych często „tuż za miedzą”. Warto wytyczać własne ścieżki, lista ciekawych, wartych zobaczenia zakątków jest z pewnością otwarta. Zapraszamy na szlak! 5 park Młociński S zespół pałacowo- -ogrodowy Brühla 7 61 Warszawa Żerań WRZECIONO cmentarz żołnierzy włoskich MŁOCINY Port Żerański punkt widokowy zespół klasztorny pokamedulski Las Bielański park linowy Bielany Wisła Warszawa Toruńska 898 kościół św. Marii Magdaleny WARSZAWA lotnisko Warszawa Babice park Olszyna 8 park Stawy Kellera park Kaskada 637 GÓRCE S8 JELONKI BEMOWO fort Bema cmentarz wojskowy kościół Józefa Oblubieńca targ staroci Glinianka na Moczydle park Moczydło 580 cerkiew Jacka Klimaka kościół starokatolicki Mariawitów CZYSTE 2 ODOLANY Warszawa Włochy 8 kościół Karola Boromeusza Stare Powązki Muzeum Więzienia Pawiak cmentarz żydowski kościół św. Augustyna 634 Muzeum Muzeum Farmacji Farmacji Warszawa Ochota Warszawa Zachodnia kościół św. Jakuba OCHOTA Kępa Potocka Jomsborg Warszawa Praga ŻOLIBORZ Muzeum Sportu i Turystyki PELCOWIZNA park Żeromskiego Warszawa Zoo Ogród Zoologiczny Cytadela Warszawska Dworzec Gdański 7 634 fort Legionów Ogród Krasinskich Pałac Krasińskich Arsenał Stare Miasto Pałac Mniszchów Uniwersytet 629 Ogród Saski Synagoga Nożyków 719 Złote Tarasy Pałac Kultury i Nauki 631 Warszawa Centralna ŚRÓDMIESCIE MDM gmach główny Politechniki Warszawskiej plac Zbawiciela kościół ewangelicko- -augsburgski Muzeum Muzeum Geologiczne Geologiczne Pole Mokotowskie 120 [m] 110 100 90 80 0 WŁOCHY 2 Warszawa Aleje Jerozolimskie 4 6 całoroczny stok narciarski Szczęśliwice 8 10 12 STARY MOKOTÓW 15.8 [km] 14 Glinianka Gietrzewia 631 park Młociński Las Bielański Marymont Warszawa Żwirki i Wigury Powązki Wojskowe 8 634 Dworzec Zachodni Hala MOKOTÓW Banacha Pole Mokotowskie Z Młocin na Ochotę Z Młocin na Ochotę Warszawa w XIX w. wyglądała zupełnie inaczej niż dzisiaj. Podczas jazdy będziemy podążać wzdłuż linii kolejowej i szosy fortecznej, która oddzielała miasto od północy i zachodu od podwarszawskich wsi i bardzo długo zatrzymywała rozwój miasta. Trasa jest łatwa i krótka, należy jednak pamiętać, że będziemy jechać przez mia- sto – powinniśmy zachować niezbędną ostrożność, uważając na samochody i pieszych. 1 1 15,8 km 1,5 h 1 park Młociński U Do parku Młocińskiego możemy dotrzeć metrem. Wysiadamy na stacji Młociny i kierujemy się na wschód ulicą Zgrupowania AK „Kampinos”, a potem na północ, wzdłuż ulicy Pułkowej. 0,0 15,8 km Położony nad Wisłą park Młociński wchodził niegdyś w skład większego kompleksu leśnego połączonego z Puszczą Kampinoską. Na skraju lasu – ze względu na dogodne położenie nieopodal miasta – pod koniec XVIII w. Henryk von Brühl zbudował swój pod- miejski pałacyk. Dziś będący w rękach prywatnych zabytek możemy obejrzeć ze szlaku biegnącego nad rzeką. Trasę rozpoczynamy na polanie w parku Młocińskim. Kierujemy się na południe drogą wyłożo- ną płytami, a następnie ścieżką, mijając po prawej stronie pałac. Po kilkuset metrach ścieżka zmienia się w ulicę Prozy. Na skrzyżowaniu z Farysa skręcamy w lewo i dojeżdżamy do mostu Północnego. Przejeżdżamy tunelem pod mostem i po drugiej jego stronie zbaczamy w prawo na kładkę rowerowo-pieszą. Po jej przejechaniu kierujemy się na południe, ale nie asfaltową ścieżką idącą u podnóża skarpy, lecz gruntową ścieżką rowerowo-pieszą idącą górą. Droga biegnie cały czas prosto. Ponieważ w Lesie Bielańskim ruch rowerowy dopuszczony jest tyl- ko na ściśle określonych szlakach, należy wypatrywać odpowiednich znaków i nie kierować się na dróżki, na których obowiązuje zakaz ruchu rowerów. Las Bielański AU Las Bielański jest rezerwatem przyrody – zachowanym fragmentem dawnej pusz- czy. W dawnych czasach w Lesie Bielańskim, połączonym wtedy jeszcze z dzisiejszym Lasem Młocińskim i Puszczą Kampinoską, polowali polscy królowie. W XVII w. król Władysław IV nadał tereny wewnątrz lasu kamedułom. Mnisi ci, znani ze swojej surowej reguły, mogli w leśnych ostępach spokojnie się modlić i pracować nie niepokojeni przez ludzi. Wkrótce 1,8 14,0 km 35 1 Warszawa Kościół Niepokalanego Poczęcia NMP na terenie klasztoru został wzniesiony barokowy kościół, który przetrwał do dziś i którego wieże górują nad lasem. W późniejszych czasach wokół klasztoru powstała szkoła, semi- narium i uniwersytet katolicki. Po obejrzeniu kościoła kierujemy się dalej na południe ścieżką idącą po zachodniej stronie muru klasztornego. Na rozdrożu wybieramy lewą odnogę i zjeżdżając w dół, podążamy cały czas prosto 1 km aż do wyjazdu z lasu i ulicy Podleśnej. Skręcamy w ścieżkę rowerową w pra- wo i wjeżdżamy na górę ulicą Podleśną. Na skrzyżowaniu z Marymoncką przy zabudowaniach IMGW skręcamy w lewo i minąwszy stację metra po prawej stronie, jedziemy do skrzyżowania z ulicą Żeromskiego, którą przekraczamy. Marymont Nazwa Marymont wzięła się od królowej Marysieńki, żony króla Jana III Sobieskiego; miała ona w tym rejonie pałacyk, w którym zamieszkiwała pod nieobecność męża. Dzisiejszy Mary- mont był wtedy terenem rolniczym oddalonym o 5 km od historycznej Warszawy. W latach międzywojennych dominowała tu niska zabudowa jednorodzinna i małe kamieniczki. Las Bielański i Kępa Potocka były miejscami, w których w soboty i niedziele warszawiacy spędzali wolny czas, korzystając z możliwości łatwego dojazdu tramwajem. 6,0 9,8 km 36 Z Młocin na Ochotę 1 Od tego miejsca poruszamy się już szlakiem rowerowym. Początkowo jedziemy na wprost wzdłuż Marymonckiej, potem wjeżdżamy w ulicę Ogólną, która łagodnie skręca w prawo. Odtąd ścieżka będzie podążać wzdłuż alei Armii Krajowej. Jedziemy na wprost, mijając po prawej stronie park Olszyna. Przekraczamy ulicę Broniewskiego i jedziemy dalej prosto. Docie- ramy do wielopoziomowego skrzyżowania, które pokonujemy specjalną estakadą dla rowerów biegnącą w lewo (jest to rozwiązanie bardzo rzadko stosowane w naszym kraju). Jesteśmy po drugiej (wschodniej) stronie drogi ekspresowej nr 58 i jedziemy wzdłuż alei Prymasa Tysiąclecia. Po lewej stronie widzimy cmentarz Powązki Wojskowe. Powązki Wojskowe Cmentarz Powązki Wojskowe często bywa mylony ze Starymi Powązkami, są to jed- nak dwa zupełnie inne cmentarze, leżące co prawda przy jednej ulicy (tzn. Powązkowskiej), ale po dwóch stronach linii kolei obwodowej. Cmentarz wojskowy został wytyczony przez wojska carskie w roku 1912. Początkowo grzebani byli na nim tylko żołnierze z okolicznych garnizonów. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości cmentarz został ogłoszony wojsko- wym i przeniesiono na jego teren prochy żołnierzy walczących w powstaniach narodowych. Po II wojnie światowej w Alei Zasłużonych na tym bezwyznaniowym cmentarzu byli grzebani 8,5 7,3 km Powązki Wojskowe 37 1 Warszawa przedstawiciele nowej władzy, o czym często przypomina słowo „towarzysz” na nagrobkach. Na Powązkach Wojskowych spoczywają tak prominentni działacze, jak Bolesław Bierut, Julian Marchlewski, Władysław Gomółka i Karol Świerczewski. Na południe od cmentarza rozciąga się Las na Kole, w którym podczas wojny działały konspiracyjne oddziały harcerskie. Wycieczkę kontynuujemy, jadąc po prawej stronie alei Prymasa Tysiąclecia. Przecinamy ulicę Obozową – od tego miejsca aż do Dworca Zachodniego będziemy jechać równolegle do to- rów kolei obwodowej – a następnie Górczewską. Na kolejnym skrzyżowaniu, z Wolską, prze- jeżdżamy na drugą stronę alei (zgodnie ze znakami ścieżki rowerowej) i kierujemy się dalej w tym samym kierunku (na południe). Przecinamy ulicę Kasprzaka i dojeżdżamy do tunelu pod torami kolejowymi przy Dworcu Zachodnim. 13,5 2,3 km Dworzec Zachodni Historia tunelu biegnącego pod Dworcem Zachodnim do dziś budzi kontrowersje. Według niektórych historyków tunel w czasie wojny został przekształcony na ogromną komorę gazową. Temat ten jednak dzieli historyków. IPN, badając sprawę, uznał, że na podstawie dostępnych źródeł nie da się w jednoznaczny sposób oce- nić, czy w tunelu faktycznie były przeprowadzane egzekucje. Pokonując mroczny tunel, warto się na chwilę zatrzymać, ponieważ na jego ścianach wiszą różnego rodzaju materiały informacyjne i tablice upamiętniające wydarzenia z czasów wojny. Sprowadzamy rower po schodach do przejścia podziemnego i jedziemy na drugą stronę ulicy, tam na światłach przechodzimy przez ulicę Bitwy Warszawskiej, wzdłuż której biegnie ścieżka rowe- rowa. Ścieżką tą jedziemy na południowy wschód, przekraczamy ulice Szczęśliwicką i Białobrzeską. Dojeżdżamy do skrzyżowania z Grójecką. Tutaj po prawej stronie widzimy Halę Banacha i pomnik Obrońców Warszawy 1939. 14,9 1,9 km Hala Banacha Przy Hali Banacha, na pasie oddzielającym jezdnie ulicy Grójeckiej, znajduje się pomnik Obrońców Warszawy. To właśnie w tym miejscu niemiec- kie siły 6 września 1939 r. próbowały szturmem 38 Z Młocin na Ochotę 1 z zaskoczenia zająć miasto. Atak został odparty i przez kolejne 22 dni miasto broniło się na ustawionych na rogatkach barykadach. Mimo zmasowanego ostrzału Zamku Królewskiego z artylerii i nalotów dywanowych nie udało się Niemcom wziąć Warszawy szturmem i dopiero po decyzji o kapitulacji 28 września wojska niemieckie wkroczyły do stolicy. Budynek główny Politechniki Warszawskiej Ulicą Banacha kierujemy się na wschód, po lewej stronie mijamy budynki kampusu Uniwer- sytetu Warszawskiego i po kilkuset metrach dojeżdżamy do ulicy Żwirki i Wigury. Po jej prze- kroczeniu wjeżdżamy na Pole Mokotowskie. Pole Mokotowskie U Pole Mokotowskie było niegdyś lotniskiem – stąd właśnie wylatywały w latach 20. XX w. pierwsze samoloty rejsowe PLL LOT. Kiedyś były to obrzeża miasta, dziś kompleks parkowy otacza zabudowa wielkiej aglomeracji. Kiedy w 1935 r. umarł marszałek Piłsudski, to wła- śnie z Pól Mokotowskich wyruszyła kolejowa laweta z ciałem do Krakowa, i to tu żegnali wielkiego Polaka warszawiacy. Trochę wbrew nazwie, większość Pola Mokotowskiego leży na terenie dzielnic Śródmieście i Ochota. 15,8 0,0 km W pobliżu Pola Mokotowskiego znajduje się m.in. zabytkowy budynek główny Politech- niki Warszawskiej oraz Muzeum Geologiczne. 39
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Warszawa i okolice. Wycieczki i trasy rowerowe. Wydanie 1
Autor:
,

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: