Sonnenberg to współczesna Szeherezada, pragnąca zamknąć świat w opowieści, której koniec uczepił się chmury, wędrującej na Wschód. Mamy tylko siebie i przestrzeń – mówi poetka – która domaga się od nas rozszczelnienia granicy, aby duch, nie kołatał się po czterech ścianach naszych kątów, szukając odpowiedniego dla siebie słowa, wcielenia, wyrazu. Epicki oddech frazy rozwija się z każdym wersem, który spala się jak ogień, trawiony popędliwością knota. W tych wierszach miłość jest siłą spajająca rzeczywistość, nadającą jej znaczenie i sens. Życie jest dla poetki jak otwarta rana, którą zasklepi igła wiersza. Ten poetycki świat jest niezwykle zmysłowy, a jego imionami jest żar i ogień. Ta poezja próbuje zespolić się z przemijaniem, nawiązać jedność z uniwersum, stale wpisując człowieka w kosmiczny porządek. Zostaje wiersz, a potem długo, długo nic. Koan do rozwiązywania bez końca. Bartosz Suwinski
Znajdź podobne książki
Ostatnio czytane w tej kategorii
Darmowy fragment publikacji:
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
1
w serii piętnastka ukazały się:
Henryk Bereza „Względy”, „Zgłoski”, „Zgrzyty”
Kazimierz Brakoniecki „Dziennik berliński”
Maciej Cisło „Błędnik”
Jan Drzeżdżon „Łąka wiecznego istnienia”
Anna Frajlich „Czesław Miłosz. Lekcje”, „Laboratorium”
Paweł Gorszewski „Niecierpiące zwłoki”
Tomasz Hrynacz „Noc czerwi”
Lech M. Jakób „Poradnik grafomana”, „Poradnik złych manier”
Paweł Jakubowski „Kopuła”
Zbigniew Jasina „Drzewo oliwne”
Gabriel Leonard Kamiński „Pan Swen (albo wrocławska abrakadabra)”
Bogusław Kierc „Cię-mność”
Artur Daniel Liskowacki „Capcarap”, „Kronika powrotu”, „Ulice Szczecina”, „Ulice Szczecina (ciąg bliższy)”
Krzysztof Lisowski „Czarne notesy (o niekonieczności)”, „Motyl Wisławy. I inne podróże”
Krzysztof Maciejewski „Dziewięćdziesiąt dziewięć”, „Osiem”
Tomasz Majzel „Opowiadania w liczbie pojedynczej”, „Treny Echa Tropy”
Piotr Michałowski „Cisza na planie”
Mirosław Mrozek „Odpowiedź retoryczna”
Ewa Elżbieta Nowakowska „Merton Linneusz Artaud”
Halszka Olsińska „Bliskie spotkania”, „Małostki”
Paweł Orzeł „Cudzesłowa”
Mirosława Piaskowska-Majzel „(Po)między”
Karol Samsel „Jonestown”, „Prawdziwie noc”, „Więdnice”
Bartosz Sawicki „Krucha wieczność”
Eugeniusz Sobol „Killer”
Wojciech Stamm „Pieśni i dramaty patriotyczne i osobiste”
Grzegorz Strumyk „Re _ le rutki”
Leszek Szaruga „Kanibale lubią ludzi”
Wiesław Szymański „Skrawki”
Michał Tabaczyński „Legendy ludu polskiego. Eseje ojczyźniane”
Paweł Tański „Glinna”, „Kreska”
Maria Towiańska-Michalska „Engram”, „Z Ameryką w tle”
Miłosz Waligórski „Długopis”
Henryk Waniek „Notatnik i modlitewnik drogowy”
Leszek Żuliński „Suche łany”
2
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Wydawnictwo FORMA. Szczecin, Bezrzecze 2017
3
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Copyright © Ewa Sonnenberg, 2017
Copyright © Wydawnictwo FORMA, 2017
zdjęcie autorki: Ewa Gil-Kołakowska
obraz na okładce i w książce: Tomasz Bohajedyn
projekt graficzny serii, projekt okładki, skład, łamanie: Paweł Nowakowski
redakcja: Anna Nowakowska
korekta: Anna Nowakowska, Aleksandra Zoń
ISBN 978-83-65778-09-3
wydanie drugie: e-book pdf
(wydanie pierwsze, papierowe: ISBN 978-83-65778-08-6)
WYDAWNICTWO FORMA
71-219 Szczecin-Bezrzecze, ul. Nowowiejska 63
www.wforma.eu, e-mail: forma.sc@pro.onet.pl
4
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
spis treści:
*** (Napisać coś takiego...)
Nieobliczalni
Motyl
Obraz
Dwa błękitne witraże
Perski wojownik
Przesłanie z którym przychodzimy na świat
Kto ukrywa się w lektyce z piasku?
Rozpoznając czy jesteśmy rozpoznanymi?
Dwa światy jeden czas
*** (Wciąż myślę o pewnym tancerzu japońskim...)
Opowieść japońska I
Opowieść japońska II
Ten który w przyszłym wcieleniu stał się Buddą
*** (Zanim położę się spać przybędzie słów...)
Mediolański deszcz
Muszelka
Co jest bardziej a czego więcej?
Światełko
Stan podgorączkowy
Echo
Balkan Rhapsody
Wydoroślałeś nie wiesz kiedy
7
9
11
12
13
14
16
18
19
21
23
24
26
28
30
32
42
44
46
48
53
55
76
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
5
„Lepiej jeśli zniewolisz łagodnością jedną duszę, niż jeśli uwolnisz
tysiące niewolników”.
Omar Chajjam
„Odczuwam siebie jako część długiej historii”.
Mariko Mori
6
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
* * *
Napisać coś takiego
By pozostał wiersz a potem długo długo nic
Bo żadne inne słowo nie potrafiłoby mu sprostać
Jego metafory byłyby czymś nieosiągalnym
Jak dar wykradziony bogom
Jak głos kogoś kto przybył z odległej planety
Jest taki wiersz jak zrównanie dnia z nocą
Jakby wchłonął w siebie żywioły
I w każdym zdaniu oddawał świat ujawnionym
Jest gdzieś taki nadludzki wiersz
Siła która wstrzymuje słońce
Jak dotyk niewidzialnego powoduje dreszcz
Jakby ktoś tchnął w niego oddech
I zaczyna żyć swoim własnym życiem
Między wersami prześlizguje się wieczność
Są wiersze które mogą powstać tylko raz w życiu
Tylko raz stają twarzą w twarz z tajemnicą
I są jak długo oczekiwana odpowiedź po której zapada milczenie
To tak jakby odnaleźć coś zgubionego przed tysiącem lat
Nie tylko odnaleźć ale rozpoznać jego znaczenie
Ślepy grajek odzyskuje wzrok
7
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Napisać wiersz całkowity i nietykalny
Tak prosty by zalśnił w nim klejnot
Schronienie dla każdej ucieczki
Taki szept prawdy że zagłuszy krzyk
Jak znamię które wypala się na skórze
Ten ból sprawia że wielkość staje się osiągalna
I udowadnia fałszerstwo nieprzebytych słów
Ten wiersz jest blizną ale nikt nie rozpozna po jakiej ranie
Kraków, początek czerwca 2006
8
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Pobierz darmowy fragment (pdf)
Gdzie kupić całą publikację:
Opinie na temat publikacji:
Inne popularne pozycje z tej kategorii:
Czytaj również:
Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką :