Darmowy fragment publikacji:
IDZ DO
IDZ DO
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
SPIS TREŒCI
SPIS TREŒCI
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
DODAJ DO KOSZYKA
CENNIK I INFORMACJE
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOŒCIACH
O NOWOŒCIACH
ZAMÓW CENNIK
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
Windows XP Home Edition.
Nieoficjalny podrêcznik
Autor: David Pogue
T³umaczenie: Piotr Pilch
ISBN: 83-7361-959-3
Tytu³ orygina³u: Windows XP Home Edition:
The Missing Manual, 2nd Edition
Format: B5, stron: 694
Windows XP zosta³ zaprojektowany jako produkt ³¹cz¹cy w sobie ³atwoœæ obs³ugi
systemów Windows z rodziny 9x ze stabilnoœci¹ i wydajnoœci¹ systemów Windows
linii NT. Dziêki takiej strategii Microsoft zakoñczy³ epokê dwóch rozwijanych równolegle
systemów operacyjnych, co przynios³o ogromne korzyœci zarówno u¿ytkownikom,
jak i producentom sprzêtu i oprogramowania. Nowy system operacyjny ró¿ni siê
znacznie od swoich poprzedników nie tylko zmienionym interfejsem u¿ytkownika.
Rozbudowano i zmodyfikowano w nim niemal wszystkie funkcje — od obs³ugi urz¹dzeñ,
poprzez zarz¹dzanie pamiêci¹, a¿ do mo¿liwoœci wykorzystywania po³¹czeñ sieciowych.
Producent nie zadba³ jednak o obszerny i wyczerpuj¹cy podrêcznik u¿ytkowania
systemu.
„Windows XP Home Edition. Nieoficjalny podrêcznik” to ksi¹¿ka, której za³o¿eniem jest
wype³nienie tej luki. Opisuje wszystkie funkcje systemu operacyjnego Windows XP
Home Edition, pocz¹wszy od najbardziej podstawowych, zwi¹zanych z korzystaniem
z menu Start i pulpitu, a skoñczywszy na zaawansowanych zagadnieniach sieciowych.
Czytaj¹c j¹, nauczysz siê pracowaæ z plikami i katalogami, konfigurowaæ system za
pomoc¹ Panelu sterowania oraz korzystaæ z narzêdzi diagnostycznych i akcesoriów
systemowych. Dowiesz siê, w jaki sposób ³¹czyæ ze sob¹ kilka komputerów
pracuj¹cych pod kontrol¹ Windows XP, by utworzyæ domow¹ sieæ komputerow¹.
Poznasz te¿ zasady pracy w „du¿ych” sieciach i metody konfigurowania po³¹czeñ
z internetem. Przeczytasz tak¿e o zabezpieczeniach systemowych, ³¹czeniu komputera
z urz¹dzeniami peryferyjnymi i korzystaniu z technologii Bluetooth.
(cid:129) Praca z pulpitem i menu Start
(cid:129) Porz¹dkowanie obiektów na pulpicie i w katalogach
(cid:129) Korzystanie z pomocy systemowej
(cid:129) Uruchamianie programów
(cid:129) Wykorzystywanie mo¿liwoœci multimedialnych systemu
(cid:129) Konfigurowanie Windows za pomoc¹ Panelu sterowania
(cid:129) Pod³¹czanie komputera do internetu
(cid:129) Dobór ustawieñ zapory sieciowej
(cid:129) Drukowanie i faksowanie z poziomu Windows
(cid:129) £¹czenie komputerów w sieæ
(cid:129) Obejmuje Service Pack 2
Wiadomoœci zawarte w tej ksi¹¿ce sprawi¹, ¿e korzystanie z systemu Windows bêdzie
proste, bezproblemowe, a nawet zabawne.
Spis treści
Spis treści
Twórcy książki .................................................................................................... 9
Wprowadzenie ..................................................................................................13
Informacje na temat książki ...................................................................... 14
Podstawowe informacje ............................................................................. 17
Nowości w systemie Windows XP ............................................................. 24
Mroczna strona systemu Windows XP ....................................................... 28
Część I Środowisko pracy systemu Windows XP .........................35
Rozdział 1. Pulpit i menu Start ..........................................................................37
Logowanie ................................................................................................. 37
Elementy pulpitu systemu Windows XP .................................................... 39
Start/Wyloguj ............................................................................................ 42
Start/Wyłącz komputer .............................................................................. 43
Start/Wszystkie programy ......................................................................... 46
Start/Uruchom .......................................................................................... 49
Start/Wyszukaj .......................................................................................... 54
Start/Pomoc i obsługa techniczna .............................................................. 69
Start/Panel sterowania ............................................................................... 69
Start/Wszystkie programy/Określ dostęp do programów
i ich ustawienia domyślne ...................................................................... 69
Start/Moje miejsca sieciowe ....................................................................... 70
Start/Mój komputer .................................................................................. 70
Start/Moja muzyka, Start/Moje obrazy ....................................................... 70
Start/Moje bieżące dokumenty .................................................................. 72
Start/Moje dokumenty .............................................................................. 73
Dostosowywanie menu Start ..................................................................... 74
Rozdział 2. Okna, katalogi i pasek zadań ....................................................... 87
Okna systemu Windows ............................................................................87
Modyfikowanie okien pulpitu ....................................................................96
Paski narzędziowe okien ..........................................................................108
Pasek zadań .............................................................................................113
Paski narzędziowe paska zadań ................................................................120
Rozdział 3. Porządkowanie obiektów ...........................................................129
Katalogi systemu Windows XP .................................................................130
Ikony .......................................................................................................140
Kopiowanie i przenoszenie katalogów oraz plików ....................................148
Kosz ........................................................................................................152
Ikony skrótów .........................................................................................156
Nagrywanie dysków CD z poziomu pulpitu .............................................158
Kompresowanie plików i katalogów .........................................................161
Rozdział 4. Uzyskiwanie pomocy ...................................................................165
Nawigacja w oknie systemu pomocy ........................................................165
Funkcja Co to jest?, czyli pomoc w oknach dialogowych ...........................169
Pomoc zdalna ..........................................................................................170
Uzyskiwanie pomocy od Microsoftu ........................................................178
Część II Komponenty systemu Windows XP .............................. 181
Rozdział 5. Programy i dokumenty ................................................................183
Uruchamianie programów .......................................................................183
Przełączanie między programami .............................................................184
Zamykanie programów ............................................................................185
Gdy program się zawiesi ..........................................................................187
Zapisywanie dokumentów .......................................................................188
Zamykanie dokumentów .........................................................................194
Okno dialogowe Otwórz ..........................................................................194
Przenoszenie danych między dokumentami .............................................196
Rozszerzenia plików ................................................................................202
Instalowanie oprogramowania .................................................................209
Usuwanie programów ..............................................................................216
Uruchamianie programów starszych od systemu Windows XP .................224
Rozdział 6. Dodatkowe darmowe oprogramowanie ....................................227
Akcesoria systemu Windows XP ..............................................................227
Gry dla systemu Windows XP ..................................................................243
Pozostałe programy .................................................................................247
4
S P I S T R E Ś C I
Rozdział 7. Obrazy, dźwięki i filmy ............................................................... 249
Obrazy cyfrowe w systemie Windows XP ................................................. 249
Skanowanie ............................................................................................ 259
Windows Media Player ............................................................................ 260
Tworzenie plików WAV przy użyciu programu Rejestrator dźwięku ......... 275
Windows Movie Maker 2 ........................................................................ 278
Rozdział 8. Panel sterowania .........................................................................291
Aktualizacje automatyczne ..................................................................... 291
Centrum zabezpieczeń ............................................................................ 291
Czcionki ................................................................................................. 291
Data i godzina ......................................................................................... 291
Dodaj lub usuń programy ........................................................................ 293
Dodaj sprzęt ............................................................................................ 295
Drukarki i faksy ...................................................................................... 295
Dźwięk i urządzenia audio ....................................................................... 295
Ekran ...................................................................................................... 298
Klawiatura .............................................................................................. 314
Konta użytkowników .............................................................................. 315
Kontrolery gier ........................................................................................ 316
Kreator konfiguracji sieci ......................................................................... 316
Mowa ...................................................................................................... 316
Mysz ....................................................................................................... 317
Narzędzia administracyjne ...................................................................... 322
Opcje folderów ........................................................................................ 322
Opcje internetowe ................................................................................... 322
Opcje regionalne i językowe ..................................................................... 323
Opcje telefonu i modemu ........................................................................ 326
Opcje ułatwień dostępu ........................................................................... 326
Opcje zasilania ........................................................................................ 330
Pasek zadań i menu Start ......................................................................... 337
Poczta ..................................................................................................... 337
Połączenia sieciowe ................................................................................. 337
Połączenie sieci bezprzewodowej ............................................................. 337
Skanery i aparaty fotograficzne ................................................................ 337
System .................................................................................................... 338
Urządzenia zgodne z technologią Bluetooth ............................................. 343
Widok kategorii — znaczna zmiana w systemie Windows XP ................... 346
Zaplanowane zadania .............................................................................. 349
Zapora systemu Windows ....................................................................... 349
S P I S T R E Ś C I
5
Część III Obsługa sieci w systemie Windows .............................351
Rozdział 9. Podłączenie do internetu ........................................................... 353
Pięć stopni gotowości do korzystania z internetu ......................................353
Podłączenie do sieci .................................................................................354
Zakładanie nowego konta internetowego korzystającego
z połączenia telefonicznego ...................................................................358
Ręczne definiowanie ustawień połączenia internetowego .........................360
Łączenie się z internetem za pomocą modemu telefonicznego ..................364
Zaawansowane ustawienia modemu .......................................................369
Rozdział 10. Bezpieczeństwo, firewalle i dodatek Service Pack 2 ................375
Centrum zabezpieczeń ............................................................................377
Firewall systemu Windows i firewalle zewnętrzne ....................................379
Oprogramowanie antywirusowe ..............................................................383
Aktualizacje automatyczne ......................................................................383
Narzędzia usuwające programy szpiegujące ..............................................387
Inne różne funkcje ...................................................................................387
Lista zadań wykonywanych przy instalacji dodatku Service Pack 2 ...........394
Rozdział 11. Strony internetowe, czat i wideokonferencje ...........................397
Internet Explorer .....................................................................................398
Windows Messenger ................................................................................420
Rozdział 12. Outlook Express 6 ...................................................................... 437
Konfigurowanie programu Outlook Express .............................................437
Wysyłanie wiadomości pocztowych .........................................................439
Odczytywanie wiadomości pocztowych ....................................................447
Konfigurowanie programu Outlook Express .............................................458
Grupy dyskusyjne ....................................................................................462
Część IV Podłączanie do systemu Windows XP ........................ 467
Rozdział 13. Drukowanie, czcionki i faksowanie .......................................... 469
Instalowanie drukarki ..............................................................................469
Drukowanie ............................................................................................475
Zarządzanie wydrukami ..........................................................................479
Pomysłowe zastosowania drukarki ...........................................................481
Diagnozowanie drukarki .........................................................................487
Czcionki .................................................................................................489
Faksowanie .............................................................................................490
Rozdział 14. Sprzęt ......................................................................................... 499
Lista zgodności ........................................................................................500
Podłączanie sprzętu .................................................................................500
6
S P I S T R E Ś C I
Podłączanie nowych urządzeń ................................................................. 505
Jeśli nie działa technologia Plug and Play ................................................. 506
Podpisywanie sterowników ..................................................................... 510
Menedżer urządzeń ................................................................................. 511
Profile sprzętowe ..................................................................................... 515
Rozdział 15. Konserwacja, kopie zapasowe i rozwiązywanie problemów ....519
Przywracanie systemu ............................................................................. 519
Oczyszczanie dysku ................................................................................. 524
Defragmentator dysków .......................................................................... 525
Kontrola dysków ..................................................................................... 529
Zarządzanie dyskami .............................................................................. 530
Harmonogram zadań .............................................................................. 536
Kopia zapasowa ....................................................................................... 542
Aktówka ................................................................................................. 551
Tryb awaryjny i menu startowe ............................................................... 552
Część V Tworzenie sieci ..............................................................557
Rozdział 16. Konta, uprawnienia i logowanie .............................................. 559
Konta użytkowników .............................................................................. 560
Tworzenie kont ....................................................................................... 561
Konfigurowanie procesu logowania .......................................................... 572
Logowanie ............................................................................................... 577
Konto Gość ............................................................................................. 579
Konto Administrator ............................................................................... 580
Profile ..................................................................................................... 581
Rozdział 17. Konfiguracja sieci ...................................................................... 585
Rodzaje sieci ........................................................................................... 585
Instalacja sterowników ............................................................................ 591
Udostępnianie połączenia internetowego ................................................. 592
Kreator konfiguracji sieci ......................................................................... 593
Rozdział 18. Korzystanie z sieci ......................................................................601
Proste udostępnianie plików .................................................................... 602
Katalog Dokumenty udostępnione .......................................................... 603
Udostępnianie własnych folderów ........................................................... 605
Dostęp do innych komputerów ................................................................ 609
Praca z plikami w sieci ............................................................................. 612
Udostępnione foldery online ................................................................... 613
Mapowanie udziałów .............................................................................. 616
Trzy sposoby zdalnej pracy ...................................................................... 618
S P I S T R E Ś C I
7
Dodatki .........................................................................................631
Dodatek A Instalacja systemu Windows XP .................................................633
Zanim zaczniesz ......................................................................................633
Aktualizacja a instalacja świeżej kopii systemu Windows XP ...................636
Podwójny rozruch ....................................................................................638
Wybór systemu plików ............................................................................640
Instalacja systemu Windows XP ..............................................................641
Kreator instalacji .....................................................................................646
Kreator transferu plików i ustawień .........................................................647
Odinstalowywanie systemu Windows XP ................................................651
Dodatek B Menu systemu Windows XP ........................................................ 653
Menu Plik ...............................................................................................653
Menu Edycja ...........................................................................................656
Menu Widok ...........................................................................................657
Menu Ulubione .......................................................................................659
Menu Narzędzia ......................................................................................660
Menu Pomoc ...........................................................................................661
Dodatek C Rejestr ........................................................................................... 663
RegEdit ...................................................................................................664
Kilka przykładów użycia edytora rejestru ..................................................668
Skorowidz ........................................................................................................673
8
S P I S T R E Ś C I
Pulpit i menu Start
1
ROZDZIAŁ
G
dy po raz pierwszy uruchomisz komputer z systemem Windows XP,
możesz pomyśleć, że zwyczajnie masz do czynienia z tradycyjną proce-
durą ładowania systemu Windows, w którym interfejs użytkownika zo-
stał przebudowany przez grafika z amerykańskiego zachodniego wybrzeża.
Choć system Windows XP uruchamia się trochę szybciej od swoich poprzedni-
ków(jest to jedna z najbardziej reklamowanych nowych cech systemu), po włą-
czeniu komputera pojawi się jedynie zmodyfikowany wariant paska postępu,
który może być Ci znany z wcześniejszych wersji systemu Windows.
Jeśli jest to nowy komputer, może też pojawić się efektowny ekran powitalny do-
dany przez firmę, która go sprzedała.
Jeśli właśnie przeprowadziłeś nową instalację systemu Windows XP (zajrzyj do
dodatku A) lub nabyłeś zupełnie nowy komputer PC, możesz mieć do czynienia
z serią niebieskich ekranów powitalnych związanych z konfiguracją systemu
Microsoft Windows. Kreator konfiguracji przeprowadzi przez proces tworzenia
konta internetowego, aktywacji posiadanej kopii systemu Windows (patrz strona
30), tworzenia kont dla różnych osób, które będą korzystały z komputera (zajrzyj
do rozdziału 16.), itp. W dodatku A zamieszczono pełne omówienie procesu.
Po załadowaniu systemu można jednak zostać zaskoczonym przez kilka niespo-
dzianek.
Logowanie
To, co w dalszej kolejności się wydarzy, zależy od tego, czy jesteś jedynym użyt-
kownikiem komputera, czy korzystają z niego też inne osoby znajdujące się w biurze,
w szkole lub w domu.
• Na komputerze dopiero zainstalowano system lub jesteś jego jedynym
użytkownikiem. W tym przypadku system, nie wymagając logowania, od
razu wyświetli pulpit.
Logowanie
• Z komputera korzysta więcej osób. W tym przypadku może pojawić się
okno powitalne pokazane na rysunku 1.1. Po wybraniu nazwy konta użyt-
kownika należy podać hasło, gdy pojawi się odpowiednia prośba, a następnie
kliknąć niewielki przycisk strzałki skierowanej w prawo lub wcisnąć klawisz
Enter. W efekcie pojawi się pulpit.
Rysunek 1.1. Jeśli na komputerze istnieje
kilka kont (korzysta z niego więcej osób,
z których każda posiada własne konto),
taki ekran pojawi się każdorazowo po zała-
dowaniu systemu. W celu uzyskania dodat-
kowych informacji na temat kont użyt-
kowników i logowania należy zajrzeć do
rozdziału 16. Z tego rozdziału należy rów-
nież skorzystać, gdy zamiast pokazanego
okna pojawi się komunikat informujący
o konieczności wciśnięcia kombinacji
klawiszy Ctrl+Alt+Delete
K ą c i k n o s t a l g i c z n y
Przywracanie ikon pulpitu
Ikony pulpitu pozwalające szybko uzyskać dostęp do
istotnych elementów znajdujących się na kompute-
rze PC, takie jak Mój komputer, Moje dokumenty, Moje
miejsca sieciowe i Internet
Explorer, zostały z niego usu-
nięte za pomocą cyfrowej mio-
tły przez wyjątkowych zwo-
lenników czystości, biorących
udział w tworzeniu systemu
Windows XP.
Jednak nadal można skorzy-
stać z tych elementów, ponie-
waż wymienione ikony znaj-
dują się w menu Start. Z jednej
strony, przez umieszczenie ikon w menu Start możli-
we jest wyświetlanie zawartości katalogów i urucha-
mianie programów bez konieczności uprzedniego
ukrywania wszelkich okien zakrywających pulpit. Z drugiej
strony, aktualnie w celu wykonania obu operacji trzeba
dwa razy kliknąć myszą (jedno kliknięcie powoduje wy-
świetlenie menu Start), co wiąże się z wyjątkowym
wysiłkiem powodującym utratę energii.
Jeśli doszło do naruszenia pierwotnego sposobu upo-
rządkowania ikon na pulpicie, dość łatwo można go
przywrócić. W tym celu prawym przyciskiem myszy
należy kliknąć pulpit, a następ-
nie z menu podręcznego wy-
brać pozycję Właściwości.
Zostanie otwarte okno dia-
logowe Właściwości: Ekran,
w którym należy uaktywnić
zakładkę Pulpit. Poniżej listy
Tło należy kliknąć przycisk
Dostosuj pulpit. Jak widać na
rysunku obok, jak na życze-
nie dostępne stają się symbole
zaznaczenia typowych ikon pulpitu, czyli Mój komputer,
Moje dokumenty, Moje miejsca sieciowe i Internet
Explorer. Uaktywniając odpowiednie symbole zazna-
czenia, należy wybrać ikony, które zostaną umiesz-
czone na pulpicie, a następnie dwukrotnie kliknąć
przycisk OK. Po wykonaniu tej operacji ulubione stare
ikony znów będą tam, gdzie powinny.
38
C Z Ę Ś Ć I ♦ Ś R O D O W I S K O P R A C Y S Y S T E M U W I N D O W S X P
Elementy pulpitu
systemu Windows XP
Elementy pulpitu systemu Windows XP
Gdy już masz za sobą zachwyt spowodowany nowym logo wyświetlanym przy
ładowaniu systemu i kreatorem konfiguracyjnym, możesz zapoznać się z zawar-
tością rysunku 1.2. Przestawiono na nim pulpit systemu Windows, który obec-
nie ozdabia nasłonecznione sielankowe wzgórze wyglądające znajomo dla każdego,
kto kiedykolwiek oglądał bajkę o Teletubisiach.
Elementy pulpitu
systemu Windows XP
Rysunek 1.2. System Windows XP
załadowany po raz pierwszy po zainsta-
lowaniu wygląda tak jak na rysunku.
Wszystko, co można zrobić w systemie,
zaczyna się od kliknięcia jednego z trzech
pokazanych elementów — ikony pulpitu,
przycisku Start lub paska zadań. Elemen-
ty te omówiono w rozdziale 2. W menu
Start, które obecnie ma nowy, ulepszony
dwukolumnowy format, zawarty jest
skrót do każdego istotnego polecenia
i aplikacji znajdującej się na komputerze
PC. Niektórzy zadowoleni są z nowej,
udoskonalonej wersji pulpitu systemu
Windows XP. Część użytkowników świa-
domie umieszcza na pulpicie dodatkowe
ikony ulubionych programów i dokumen-
tów, tak aby szybciej uzyskać do nich do-
stęp. To, co znajdzie się na pulpicie, zależy
wyłącznie od preferencji użytkownika
Po wykonaniu nowej instalacji systemu Windows XP można być zaskoczonym
tym, że Microsoft wyjątkowo zaczął dbać o porządek. Po przeprowadzeniu na
nowym komputerze tego typu instalacji systemu zobaczy się całkowicie pusty
pulpit, na którym jedyną ikoną jest Kosz. Nawet dobrze znane ikony, takie jak
Mój komputer, Moje dokumenty i Moje miejsca sieciowe, nie są na nim obecne.
Jeśli dokonano aktualizacji starszej wersji systemu Windows, na pulpicie nadal
będą widoczne poprzednio dostępne ikony. Dodatkowo firma, która sprzedała Ci
komputer PC, mogła umieścić na pulpicie kilka własnych ikon.
Wymienione wyżej ikony znajdują się obecnie w menu Start, które pojawia się
po kliknięciu przycisku Start znajdującego się w lewym dolnym narożniku
ekranu (rysunek 1.2). W dalszej części rozdziału szczegółowo zostanie omó-
wione menu Start.
Kod źródłowy systemu Windows XP liczy 40 milionów linii porozrzucanych
w tysiącach plików znajdujących się na dysku twardym. Zdecydowana większość
to pliki wspomagające wykorzystywane w tle przez system Windows i aplikacje.
Nie są one przeznaczone dla użytkowników. Można by umieścić na nich napis
widniejący na naklejkach, który brzmi: „No user serviceable parts inside (brak
części, które mogą być wymieniane przez użytkownika)”.
R O Z D Z I A Ł 1 . ♦ P U L P I T I M E N U S T A R T
39
Elementy pulpitu
systemu Windows XP
Właśnie z tego powodu menu Start odgrywa tak ważną rolę. Zawiera skrót do
każdego przydatnego komponentu komputera, takiego jak polecenia, programy
i pliki. Korzystając z menu Start można uruchomić aplikacje, zainstalować
nowe oprogramowanie, skonfigurować urządzenie, uzyskać pomoc, odszukać pliki
i nie tylko.
Po kliknięciu przycisku Start, znajdującego się w lewym dolnym narożniku
ekranu, zostanie nad nim wyświetlone menu Start. Zawartość menu zależy od
tego, co w nim zostanie umieszczone przez użytkownika lub producenta kompu-
tera. Na rysunku 1.3 zaprezentowano przykładowe menu Start. Nowa wieloko-
lumnowa struktura menu Start jest jednym z najbardziej radykalnych rozszerzeń
wprowadzonych w systemie Windows XP.
Rysunek 1.3. Lewa część rysunku — menu Start podzielone jest na kilka różnych obszarów. Lewy górny obszar
może być dowolnie modyfikowany. Można w nim umieścić skróty do dowolnych programów i sortować je na różne
sposoby. W lewym dolnym obszarze znajdują się skróty do aplikacji, które są używane najczęściej. To, które to są,
automatycznie określa system Windows XP. Choć możliwe jest usunięcie z tego obszaru wybranych pozycji,
nie można ich ręcznie dodać lub zmienić sposobu uporządkowania elementów. Kolumna widoczna po prawej
stronie oferuje szybki dostęp do wybranych funkcji i standardowych programów systemu Windows.
Prawa część rysunku — menu Wszystkie programy pojawiające się nad standardowym dwukolumnowym menu
Start zawiera skróty do prawie wszystkich zainstalowanych programów. Pozycje menu mogą być przenoszone,
dodawane lub usuwane
40
C Z Ę Ś Ć I ♦ Ś R O D O W I S K O P R A C Y S Y S T E M U W I N D O W S X P
Elementy pulpitu
systemu Windows XP
Nowe menu Start podzielone jest na cztery obszary. Pierwszym z nich jest lista
elementów przytwierdzonych zawierająca skróty do programów, które używane
są codziennie. Użytkownik może ją dowolnie modyfikować. Kolejnym obszarem
jest lista najczęściej używanych programów uwzględniająca skróty do aplikacji,
z których często się korzysta. Lista jest automatycznie generowana przez system
Windows. Dwa pozostałe obszary stanowią listy zawierające skróty do funkcji
i standardowych programów systemu Windows. Na rysunku 1.3 objaśniono prze-
znaczenie każdego obszaru.
Wskazówka: Jeśli jesteś entuzjastą skrótów klawiaturowych, w celu wyświetlenia menu Start wci-
śnij klawisz z logo systemu Windows (znajduje się w dolnej części klawiatury). W przypadku, gdy
korzystasz z jednej z tych poczciwych klawiatur pozbawionych takiego klawisza, należy wcisnąć
kombinację klawiszy Ctrl+Esc.
Po wyświetleniu menu można się w nim przemieszczać przy użyciu klawiszy strzałek. Żądane pozy-
cje menu można też wybierać wciskając klawisze pierwszych liter ich nazw. W celu „kliknięcia” wy-
różnionego skrótu polecenia należy wcisnąć klawisz Enter.
K ą c i k n o s t a l g i c z n y
Przywrócenie klasycznego menu Start
Menu Start systemu Windows XP o nowym wyglądzie
ma swój urok, który przejawia się nie tylko w postaci
efektu trójwymiarowości. Jednak nowe menu nie jest
tak przejrzyste dla użytkowni-
ków systemu Windows, którzy
korzystają z niego od dłuższe-
go czasu. Dodatkowo, wolniej
wyświetlane są jego pozycje,
zwłaszcza gdy używa się kom-
puterów PC, które nie są naj-
nowszymi modelami.
Na szczęście dość prosto moż-
na przywrócić organizację i wy-
gląd tradycyjnego
jednoko-
lumnowego menu Start. W tym
celu wystarczy prawym przy-
ciskiem myszy kliknąć przycisk
Start i z menu podręcznego
wybrać pozycję Właściwości.
W otwartym oknie dialogowym Właściwości paska
zadań i menu Start widoczna będzie opcja umożli-
wiająca włączenie tradycyjnego menu Start, które
Microsoft nazywa klasycznym. Jego wygląd można
zobaczyć w oknie podglądu pokazanym na rysunku.
Po kliknięciu kolejno opcji Klasyczne menu Start i przycisku
OK można korzystać z tradycyjnego menu Start.
Po przywróceniu klasycznego menu Start zauważy się
kilka różnic związanych z działaniem jego poleceń.
Przykładowo, polecenie Wyloguj zawiera nazwę zalo-
gowanego użytkownika (Wy-
loguj: Kuba). Oczywiście pozy-
cja Programy nie jest powiąza-
na z drugim niezależnym menu
zakrywającym menu Start.
Z pewnością nie jest to dla
Ciebie zaskoczeniem, ponie-
waż przywykłeś już do star-
szego menu Start.
Zakładając, że naprawdę
spodobał Ci się tradycyjny
wygląd systemu Windows, po
uaktywnieniu klasycznego me-
nu Start na idealnie czystym
pulpicie zostanie przywróco-
nych też kilka ikon, takich jak
Moje dokumenty, Mój komputer, Internet Explorer
i Moje miejsca sieciowe. Ikony znikną po powróceniu
do nowszego menu Start.
W celu przywrócenia nowego menu Start należy po-
wtórnie wykonać wyżej opisaną operację, z tym, że
tym razem w pokazanym oknie dialogowym należy
kliknąć opcję Menu Start.
R O Z D Z I A Ł 1 . ♦ P U L P I T I M E N U S T A R T
41
Start/Wyloguj
Pozycje menu Start opatrzone ikonami strzałek skierowanych w prawą stronę
(na przykład element Akcesoria pokazany na rysunku 1.3) zawierają podmenu,
nazywane też menu kaskadowymi. Po umieszczeniu kursora myszy na takim
podmenu, po jego prawej stronie pojawią się dodatkowe elementy (nie trzeba
klikać). Często zdarza się, że pozycje podmenu zawierają własne ikony strzałek,
co oznacza, że wyposażone są w kolejne podmenu.
W tym miejscu zostaną omówione elementy menu Start kolejno od dołu do góry,
a następnie od lewej do prawej strony, czyli zgodnie z kierunkiem przemieszcza-
nia myszy począwszy od przycisku Start.
Wskazówka: Aby zmienić nazwę użytkownika i ikonę widoczne w górnej części nowego menu
Start, należy skorzystać z apletu Konta użytkowników zawartego w oknie Panel sterowania. Zostało
to omówione na stronie 561.
Start/Wyloguj
Polecenie Wyloguj stanowi podstawową część funkcji systemu Windows XP ob-
sługującej konta, która powoduje, że każdy użytkownik komputera PC uzyska
dostęp do własnej skrzynki pocztowej, plików i innych komponentów, a także
zobaczy ustawione przez siebie tło pulpitu (patrz rozdział 16.). Jeśli jesteś jedy-
nym użytkownikiem komputera, bez obaw możesz zrezygnować z tej funkcji.
Po wykonaniu polecenia Wyloguj może pojawić się jedno z dwóch okien dialogo-
wych. To, które to będzie, zależy od tego, czy w systemie Windows XP włączono
funkcję szybkiego przełączania użytkowników, czy nie.
• Przełącz użytkownika/Wyloguj. Jeśli pojawi się okno dialogowe widoczne
na rysunku 1.4, oznacza to, że aktywna jest funkcja szybkiego przełączania
użytkowników (domyślnie jest tak w przypadku nowej instalacji systemu
Rysunek 1.4. Górna część rysunku — jeśli włączono
funkcję szybkiego przełączania użytkowników, pokaza-
ne obok okno dialogowe pojawi się po wybraniu z menu
Start pozycji Wyloguj. Niezależnie od tego, który przy-
cisk zostanie kliknięty, zostanie wyświetlone okno powi-
talne. Jedyna różnica polega na tym, że kliknięcie przy-
cisku Przełącz użytkownika spowoduje pozostawienie
w pamięci uruchomionych aplikacji. Z kolei po kliknięciu
przycisku Wyloguj, po upływie kilku chwil programy
zostaną zamknięte.
Dolna część rysunku — jeśli funkcja szybkiego przełą-
czania użytkowników nie jest włączona, po wybraniu
z menu Start pozycji Wyloguj pojawi się tradycyjne okno
dialogowe wylogowywania. Po kliknięciu przycisku
Wyloguj system Windows zamknie programy,
a następnie ponownie wyświetli ekran powitalny
42
C Z Ę Ś Ć I ♦ Ś R O D O W I S K O P R A C Y S Y S T E M U W I N D O W S X P
Start/Wyłącz komputer
Windows XP Home Edition). Jest to jedna z najbardziej przydatnych nowych
funkcji systemu Windows XP, ponieważ pozwala innemu użytkownikowi
zalogować się na komputerze i uzyskać dostęp do jego własnych dokumen-
tów, wiadomości pocztowych, pulpitu itp. Dodatkowo wszystko, co przez
wcześniej zalogowanego użytkownika zostało uruchomione, pozostaje nie-
naruszone w tle. Gdy drugi użytkownik zakończy pracę, po ponownym zalo-
gowaniu zobaczy się wszystkie uruchomione programy i otwarte dokumenty
dokładnie w takiej postaci, w jakiej się je pozostawiło.
Funkcja przełączania użytkownika jest szczególnie przydatna, gdy zależy Ci je-
dynie na uzyskaniu dostępu do własnego kalendarza lub poszukaniu numeru
telefonu, a w tym czasie na komputerze zalogowana jest inna osoba. Ze względu
na to, że możesz szybko uzyskać dostęp do własnego konta bez zmuszania innej
osoby do zamykania wszystkich dokumentów i programów, jest znacznie mniej
prawdopodobne, że będzie z tego powodu oburzona.
Wskazówka: W celu wyłączenia funkcji szybkiego przełączania użytkowników, z menu Start należy
wybrać pozycję Panel sterowania/Konta użytkowników, a następnie kliknąć łącze Zmień sposób
logowania lub wylogowywania użytkowników. Jeśli w komputerze znajduje się pamięć o dużej po-
jemności, z użycia funkcji szybkiego przełączania użytkowników nie będą wynikały żadne niedo-
godności. Więcej informacji na ten temat zamieszczono na stronie 574.
• Operacja natychmiastowego wylogowania. Jeśli pojawi się okno dialogowe
pokazane na rysunku 1.4, możliwe są dwa warianty. Pierwszy jest taki, że
użytkownik zalogował się w domenie. Po kliknięciu pozycji Wyloguj lub wci-
śnięciu klawisza Enter po jej zaznaczeniu system Windows zamknie wszyst-
kie uruchomione programy, a następnie wyświetli tradycyjne powitalne
okno dialogowe umożliwiające zalogowanie się kolejnego użytkownika.
Jeśli zostanie kliknięty przycisk Anuluj, ponownie zobaczy się środowisko
pracy w dotychczasowej postaci.
Start/Wyłącz komputer
Polecenie Wyłącz komputer znajdujące się w menu Start oferuje większe możli-
wości, niż wskazuje na to nazwa. Po wykonaniu polecenia zostanie otwarte okno
dialogowe umożliwiające zamknięcie systemu na kilka sposobów (rysunek 1.5).
C z ę s t o z a d a w a n e p y t a n i e
Wyłączanie komputera za pomocą menu Start
Czy ktoś może wyjaśnić, dlaczego polecenie Wyłącz
komputer znajduje się w menu o nazwie Start?
Komitet zajmujący się w firmie Microsoft nadawaniem
przyciskom nazw prawdopodobnie pomyślał, że menu
Start użytkownik zinterpretuje jako miejsce, od któ-
rego należy zacząć, aby coś zrobić.
Jednak nie będziesz pierwszą osobą, która uzna za
nielogiczne klikanie przycisku Start, gdy zamierza się
zakończyć pracę systemu. Prawdopodobnie Microsoft
powinien przyciskowi nadać nazwę Menu, dzięki czemu
zaoszczędziłby wszystkim wielu niejasności.
R O Z D Z I A Ł 1 . ♦ P U L P I T I M E N U S T A R T
43
Start/Wyłącz komputer
• Stan wstrzymania. Kliknięcie tego przycisku spowoduje przejście systemu
w stan wstrzymania. W przypadku tego typu stanu „świadomości” komputera
PC zmniejszane jest jego zużycie energii. Komputer pozostaje w tym stanie
do momentu użycia myszy lub klawiatury.
Rysunek 1.5. Górna część rysunku — jak wła-
ściwie jest z tym zamykaniem systemu? Kliknij
przycisk reprezentujący żądany tryb zamykania
systemu lub wciśnij klawisz H (Hibernacja),
U (Uruchom ponownie), S (Stan wstrzymania),
bądź W (Wyłącz). Aby zapoznać się z objaśnie-
niem jednego z trybów, wystarczy umieścić
kursor na powiązanym z nim przycisku.
Dolna część rysunku — ukryty przycisk Hiber-
nacja pojawia się po wciśnięciu klawisza Shift,
gdy zostanie wyświetlone okno dialogowe
Wyłączanie komputera
To, w jakim stopniu komputer PC przełączy się w stan wstrzymania, zależy
od jego możliwości związanych z oszczędzaniem energii. Zazwyczaj dysk
twardy przestaje się obracać, natomiast ekran monitora gaśnie. Wszystkie
wcześniej uruchomione programy i otwarte dokumenty pozostaną zapisane
w pamięci.
Jeśli korzysta się z laptopa zasilanego z baterii, stan wstrzymania okaże się
naprawdę przydatny. Gdy obsługa samolotu poda danie z kurczakiem z mi-
krofalówki, można sobie zrobić przerwę na posiłek bez konieczności zamy-
kania wszystkich programów lub wyłączania komputera. Najlepsze w tym
wszystkim jest to, że stan wstrzymania w minimalnym stopniu obciąża baterię.
Z funkcji Stan wstrzymania można skorzystać, gdy w danej chwili chce się
przełączyć komputer w stan wstrzymania. Warto jednak zauważyć, że moż-
liwe jest automatyczne przełączanie komputera w ten stan, gdy przez okre-
ślony czas nie użyje się myszy lub klawiatury. Możliwa jest też taka sytuacja,
że komputer nie wróci do normalnego stanu do momentu wprowadzenia
odpowiedniego hasła. Szczegółowe omówienie tych dodatkowych możliwo-
ści zawarto na stronie 334.
• Zamknij system. Wybranie tej pozycji spowoduje zamknięcie wszystkich
uruchomionych programów (w niektórych przypadkach pojawi się prośba
o wykonanie takiej operacji). Funkcja umożliwia zapisanie zmian dokonanych
w dokumentach, a następnie zamyka system Windows. Większość nowych
komputerów PC jest wyłączana automatycznie.
Jeśli w celu wyłączenia starszy model komputera wymaga ręcznego wciśnię-
cia przycisku zasilania, należy wcześniej poczekać do momentu pojawienia
się na ekranie komunikatu informującego o możliwości bezpiecznego wyłą-
czenia (może to potrwać więcej niż kilka sekund).
44
C Z Ę Ś Ć I ♦ Ś R O D O W I S K O P R A C Y S Y S T E M U W I N D O W S X P
Wskazówka: Aby wyłączyć komputer, nie trzeba wyświetlać menu Start. Wystarczy wcisnąć przy-
cisk zasilania. Jeśli spowoduje to przełączenie komputera PC w stan wstrzymania lub hibernacji,
należy zajrzeć na stronę 334.
Start/Wyłącz komputer
• Uruchom ponownie. Kliknięcie tego przycisku spowoduje zamknięcie wszyst-
kich uruchomionych programów, a następnie wyłączenie systemu Windows
i jego automatyczne ponowne załadowanie. Komputer nie jest wyłączany.
Operację taką można wykonać w celu „odświeżenia” komputera, gdy na
przykład zauważy się, że czas odpowiedzi jest długi.
• Hibernacja. Choć jest to znakomita funkcja, z jakiegoś powodu Microsoft
postanowił ukryć ją w systemie Windows XP. Przycisk Hibernacja nie pojawi
się w oknie dialogowym Wyłączanie komputera, dopóki nie zostanie wci-
śnięty klawisz Shift. Po wykonaniu takiej operacji w miejscu przycisku Stan
wstrzymania pojawi się przycisk Hibernacja.
Funkcja hibernacji po zapamiętaniu stanu oprogramowania, czyli wszystkich
otwartych plików systemu operacyjnego, aplikacji i dokumentów, wyłącza
komputer. W tle wszystkie zapamiętane dane funkcja umieszcza w pliku
znajdującym się na dysku twardym. Oznacza to, że przycisk Hibernacja nie
zadziała, dopóki na dysku nie będzie wystarczającej ilości wolnego miejsca.
Im więcej pamięci RAM znajduje się w komputerze, tym większa przestrzeń
dyskowa będzie wymagana.
N i e o s z l i f o w a n y k l e j n o t
Hibernacja jako metoda zamykania systemu
Gdy wyłączy się komputer korzystając z funkcji hiber-
nacji, kolejne jego uruchomienie przebiegnie zadzi-
wiająco szybko. Od razu po rozpoczęciu procesu ładowa-
nia system Windows odnajdzie na dysku twardym plik
stanu hibernacji, po czym uzna, że wszystko jest na
miejscu i jego zawartość wczyta do pamięci. Po włą-
czeniu zasilania środowisko pracy załaduje się szybciej
niż wypowiesz słowa Redmond Washington. Po prze-
konaniu się o szybkości uruchamiania systemu przy
użyciu funkcji hibernacji, normalny proces ładowania
wyda się nie do zniesienia powolny.
Tak duża szybkość charakterystyczna dla funkcji hi-
bernacji sprawia, że można pokusić się o korzystanie
z niej każdorazowo przy zamykaniu systemu. Jednak
zanim hibernację uzna się za standardową metodę
zamykania systemu, pod uwagę należy wziąć kilka kwestii.
Gdy komputer PC zostanie przełączony w stan hibernacji,
system Windows nie będzie miał możliwości całkowi-
tego zamknięcia i ponownego uruchomienia, tak jak
w przypadku polecenia Uruchom ponownie i Wyłącz.
W efekcie system Windows nigdy nie będzie miał
możliwości wyczyszczenia zawartości pamięci opera-
cyjnej lub wykonania innych zadań typowych dla no-
woczesnych systemów operacyjnych. W konsekwen-
cji, z upływem czasu system Windows może działać
wolniej.
Ponadto, funkcja Plug and Play omówiona w rozdziale
14. może nie działać, gdy zostanie podłączone jakieś
nowe urządzenie. Wynika to stąd, że zwykle system
Windows wykrywa nowe urządzenia podczas ładowa-
nia, a gdy komputer przełączy się w stan hibernacji,
proces ten nie wystąpi.
W związku z tym trzeba pójść na kompromis. Z hiber-
nacji należy korzystać w większości przypadków, ale
od czasu do czasu trzeba system zamykać i ponownie
uruchamiać. Jeśli nabyto komputer PC z już zainsta-
lowanym systemem Windows XP, może się okazać, że
uruchamia się szybciej niż dotychczas.
R O Z D Z I A Ł 1 . ♦ P U L P I T I M E N U S T A R T
45
Start/Wszystkie
programy
Prawdziwa wartość funkcji hibernacji widoczna jest, gdy ponownie urucho-
mi się komputer i szybko zostanie przywrócone całe środowisko pracy wy-
glądające jak w chwili ostatniej operacji zamykania systemu. Otwarte zosta-
ną identyczne dokumenty, uruchomione te same programy itd. Innymi słowy,
hibernacja oferuje szybkość i wygodę funkcji stanu wstrzymania, a także
bezpieczeństwo funkcji zamykania systemu.
Podobnie jak w przypadku stanu wstrzymania, możliwe jest takie skonfigu-
rowanie komputera, aby automatycznie przechodził w stan hibernacji po
upływie określonego czasu nieaktywności. Możliwe jest też zdefiniowanie
hasła, które trzeba podać, aby komputer powrócił do normalnego stanu. Więcej
informacji zawarto na stronie 334.
Uwaga: Niektóre starsze komputery nie dysponują odpowiednimi układami (dokładniej mówiąc,
brak w nich obsługi ze strony BIOS-u) pozwalającymi zastosować stan hibernacji. Jeśli dysponuje się
takim komputerem, przycisk Hibernacja nie pojawi się nawet po wciśnięciu klawisza Shift.
Start/Wszystkie programy
Dla większości osób pozycja Wszystkie programy jest najważniejszą, jaka znaj-
duje się w menu Start. Pozycja udostępnia listę skrótów do wszystkich progra-
mów zainstalowanych na komputerze. Zazwyczaj program instalacyjny każdej
nowej aplikacji umieszcza skrót do niej w menu Wszystkie programy (rysunek
1.6). Aby na przykład uruchomić edytor tekstu, kalendarz lub ulubioną grę, wy-
starczy w menu Wszystkie programy wybrać skrót o nazwie żądanej aplikacji.
Rysunek 1.6. Pozycja Wszystkie programy
menu Start może zawierać skrót do konkretnej
aplikacji, takiej jak Microsoft Word, który
należy kliknąć w celu uruchomienia programu.
Jednak pozycja Wszystkie programy może też
uwzględniać grupę programów, czyli podmenu
zawierające wszystkie elementy znajdujące się
w katalogu określonej aplikacji. Niektóre aplika-
cje w menu Wszystkie programy umieszczają
katalog. Przykładowy na rysunku pokazano ka-
talog Microsoft Office Tools. Zawiera on skróty
umożliwiające uruchomienie aplikacji, jej odin-
stalowanie, załadowanie określonych narzędzi,
otwarcie plików pomocy itp.
Przy okazji należy wspomnieć, że jeśli zainstalo-
wano dodatek Service Pack 1 (patrz strona 215),
w górnej części menu Start widoczna będzie
dodatkowa pozycja Określ dostęp do progra-
mów i ich ustawienia domyślne. Jest to skrót do
panelu umożliwiającego Tobie lub pracownikom
amerykańskiego departamentu sprawiedliwości
ukrycie aplikacji internetowych Microsoftu
46
C Z Ę Ś Ć I ♦ Ś R O D O W I S K O P R A C Y S Y S T E M U W I N D O W S X P
Wskazówka: Po wyświetleniu menu Start, podmenu Wszystkie programy może zostać uaktyw-
nione na kilka sposobów. Można to zrobić klikając pozycję Wszystkie programy, zaznaczając ją i przez
chwilę pozostawiając kursor w jednym miejscu, lub wciskając klawisz P, a następnie klawisz strzałki
w prawo.
Start/Wszystkie
programy
Mając na uwadze entuzjastów klawiatury, trzeba wspomnieć, że po wyświetleniu listy skrótów do
programów można wybrać z niej cokolwiek bez konieczności używania myszy. W tym celu wystar-
czy wcisnąć klawisz pierwszej litery nazwy programu lub posłużyć się klawiszami strzałek w górę i w dół.
Spowoduje to zaznaczenie nazwy żądanej aplikacji. Aby uruchomić wybrany program, należy do-
datkowo wcisnąć klawisz Enter.
Oczywiście projektanci firmy Microsoft zajmujący się interfejsem graficznym
musieli być nieobecni w pracy, gdy zajmowano się menu Wszystkie programy.
Menu nakłada się na standardowe menu Start dodając w drugiej warstwie trzecią
kolumnę. Od strony wizualnej na pewno nie wygląda to zbyt elegancko, ale przy-
najmniej łatwo można odnaleźć pozycje menu.
Autostart
Pozycja Wszystkie programy menu Start zawiera też pozycję Autostart, w której
umieszczane są skróty programów automatycznie uruchamianych każdorazowo
podczas ładowania systemu Windows XP. Może to być bardzo przydatna pozy-
cja. Jeśli codziennie rano sprawdzasz pocztę elektroniczną, umieszczając w po-
zycji Autostart skrót do programu pocztowego można zaoszczędzić sobie kilku
dodatkowych kliknięć. Jeśli zamierzasz cały dzień przetwarzać dokument w edy-
torze tekstu, w pozycji Autostart można też umieścić skrót do programu Micro-
soft Word lub WordPerfect.
Choć tak naprawdę niewielu użytkowników komputerów PC się tego domyśla,
skrót umieszczany w pozycji Autostart nie musi wcale dotyczyć aplikacji. Może
to po prostu być określony dokument, który jest codziennie przeglądany. Może
to być nawet skrót katalogu lub dysku, którego zawartość zostanie wyświetlona
w oknie każdorazowo po załadowaniu systemu. Oczywistym przykładem jest
katalog Moje dokumenty.
K ą c i k n o s t a l g i c z n y
Przywracanie jednokolumnowej listy programów
Jeśli korzysta się z wielu programów, po wyświetleniu
na ekranie menu Wszystkie programy może składać
się z kilku kolumn. Jeśli menu w takiej postaci przy-
prawia Cię o lekki zawrót głowy, wystarczy zastąpić je
prostym menu jednokolumnowym, w przypadku któ-
rego wykorzystywana jest przez system Windows
funkcja przewijania.
W tym celu, po kliknięciu prawym przyciskiem myszy,
z menu podręcznego należy wybrać pozycję Właści-
wości, a następnie kliknąć przycisk Dostosuj i uaktywnić
zakładkę Zaawansowane. Na liście należy odszukać
opcję Przewiń polecenie Programy. Po jej zaznaczeniu
należy dwukrotnie kliknąć przycisk OK.
Nawet po wykonaniu tej operacji menu z listą pro-
gramów może być zbyt długie, aby wyświetlić je w cało-
ści na ekranie. Jednak korzystając z niewielkiej ikony
czarnej strzałki (pojawiającej się na początku lub na
końcu listy), można przewijać zawartość listy bez kli-
kania. Oczywiście pozycje listy zawsze można wybierać
przy użyciu klawiatury.
R O Z D Z I A Ł 1 . ♦ P U L P I T I M E N U S T A R T
47
Start/Wszystkie
programy
Oczywiście pozycja Autostart może Cię interesować z innego powodu, czyli
uniemożliwienia automatycznego uruchamiania wybranego programu. Jest to
szczególnie częste, gdy ktoś inny konfigurował używany komputer PC. Niektóre
aplikacje ładują się same bez zgody użytkownika za każdym razem, gdy zostanie
włączony komputer.
Wskazówka: W pozycji Autostart swoje skróty umieszczają aplikacje każdego typu. Z czasem mo-
że to doprowadzić do spowolnienia komputera. Jeśli problemem jest określenie przeznaczenia te-
go lub innego programu umieszczonego w pozycji Autostart, należy zajrzeć na stronę interneto-
wą znajdującą się pod adresem http://www.sysinfo.org/startupinfo.html. Strona oferuje obszerną
listę wszystkich znanych automatycznie uruchamianych programów wraz z instrukcjami pozwala-
jącymi wyłączyć je.
Na szczęście umieszczanie skrótów w pozycji Autostart lub ich usuwanie jest
prostą operacją. W tym celu należy wykonać następujące kroki:
1. Po kliknięciu przycisku Start należy zaznaczyć pozycję Wszystkie programy,
a następnie prawym przyciskiem myszy kliknąć pozycję Autostart i z menu
podręcznego wybrać pozycję Otwórz.
Zostanie otwarte okno z zawartością pozycji Autostart. W celu usunięcia
elementu wystarczy kliknąć go prawym przyciskiem myszy, a następnie
z menu podręcznego wybrać pozycję Usuń i kliknąć przycisk Tak. Spowoduje
to umieszczenie elementu w koszu. Można zamknąć wszystkie otwarte okna
i cieszyć się właśnie uzyskaną wolnością, uzyskaną po usunięciu z pozycji
Autostart automatycznie ładującego się programu. Zadanie zostało wykonane.
Z kolei, aby w pozycji Autostart umieścić nowy skrót, należy zapoznać się
z kolejnymi punktami.
2. Należy przejść do dysku, katalogu, aplikacji lub dokumentu, który ma zostać
umieszczony w pozycji Autostart.
Aby to zrobić, konieczne będzie zapoznanie się z metodą przemieszczania
się w oknie Mój komputer lub w oknie programu Eksplorator Windows. Obie
metody omówiono w kolejnym rozdziale.
3. Korzystając z prawego przycisku myszy, ikonę wybranego obiektu należy
przeciągnąć bezpośrednio do okna katalogu Autostart (rysunek 1.7).
Rysunek 1.7. W prosty sposób można
umieścić w pozycji Autostart skrót do
programu lub dokumentu, dzięki czemu
będzie on automatycznie uaktywniany
każdorazowo przy ładowaniu systemu.
Na rysunku przedstawiono przykład
tworzenia skrótu dla dokumentu znaj-
dującego się w katalogu Moje doku-
menty. Możliwe jest też zdefiniowanie
skrótu dla samego katalogu Moje do-
kumenty. Dzięki temu jego zawartość
będzie wyświetlana każdorazowo
po załadowaniu systemu
48
C Z Ę Ś Ć I ♦ Ś R O D O W I S K O P R A C Y S Y S T E M U W I N D O W S X P
Po zwolnieniu przycisku pojawi się menu podręczne.
4. Z menu należy wybrać pozycję Utwórz skróty tutaj.
Start/Uruchom
Należy zamknąć wszystkie otwarte okna. Od teraz każdorazowo po włącze-
niu komputera lub jego ponownym uruchomieniu obiekt (program, plik,
dysk lub katalog), z którym powiązana jest przeciągnięta ikona, zostanie au-
tomatycznie uaktywniony.
Wskazówka: Aby uzyskać informacje na temat elementu zawartego w menu Start, menu
Wszystkie programy lub w dowolnym miejscu pulpitu, należy umieścić na nim kursor bez klikania.
Pojawi się niewielka żółta wskazówka zawierająca opis elementu. Jeśli wskazówka nie zostanie wy-
świetlona, może to oznaczać, że wskazany element znajdujący się na pulpicie nie jest aktywny.
W tym przypadku należy kliknąć element i spróbować ponownie.
Start/Uruchom
Z pozycji Uruchom należy skorzystać, aby wyświetlić wiersz poleceń widoczny
na rysunku 1.8. Wiersz poleceń umożliwia wykonanie zadania w oparciu o tryb
tekstowy. Po wprowadzeniu polecenia i kliknięciu przycisku OK uzyska się okre-
ślony rezultat.
Rysunek 1.8. Górna część rysunku — w polu tek-
stowym Otwórz automatycznie wyświetlane jest
polecenie, które wykonano jako ostatnie. Aby za-
poznać się z listą wcześniej wykonanych poleceń,
należy użyć listy rozwijanej.
Dolna część rysunku — okno dialogowe Urucha-
mianie zna nazwy wszystkich używanych katalo-
gów, a także pamięta kilka ostatnio wykonanych
w nim poleceń. W trakcie wprowadzania kolejnych
znaków pojawiają się najbardziej pasujące polece-
nia, które podano wcześniej. Gdy nazwa katalogu,
którego zawartość próbuje się wyświetlić, pojawi
się na liście, aby sobie zaoszczędzić konieczności
wprowadzania reszty znaków, należy ją kliknąć
Korzystanie z wiersza poleceń w świecie systemu Windows staje się zapomnianą
umiejętnością, ponieważ większość osób woli wykonywać polecenia wybierając
je z menu za pomocą myszy. Jednak niektórzy użytkownicy z większym stażem
nadal lubią korzystać z wiersza poleceń. Nawet entuzjaści myszy napotkają sy-
tuacje, w których ręczne wprowadzenie polecenia będzie jedynym sposobem wy-
konania określonego zadania.
R O Z D Z I A Ł 1 . ♦ P U L P I T I M E N U S T A R T
49
Start/Uruchom
Jeśli należysz do weteranów użytkowania komputera PC, prawdopodobnie jesteś
przyzwyczajony do polecenia Uruchom, z którego korzystałeś od wielu lat. Jeśli
jednak jest to dla Ciebie nowość, poniżej zamieszczono kilka przydatnych i po-
zwalających zaoszczędzić czas zadań, które można wykonać za pomocą okna
dialogowego Uruchamianie.
Uruchamianie programu
Jak wspomniano wcześniej, jednym z najważniejszych elementów menu Start
jest menu Wszystkie programy, w którym można znaleźć skrót do prawie każdej
aplikacji zainstalowanej na komputerze. Możliwe jest uruchomienie w danej
chwili jednego z tych programów. W tym celu w polu tekstowym Otwórz należy
wprowadzić nazwę pliku programu, a następnie wcisnąć klawisz Enter. Jest to
wyjątkowo przydatne rozwiązanie zarówno dla ekspertów, jak i początkujących,
ponieważ często szybciej uruchomi się program w ten sposób niż wybierając
z menu Start pozycję Wszystkie programy.
Niestety, nazwa pliku programu zwykle nie ma postaci zwykłego słowa języka
angielskiego lub innego. Jest niezrozumiała i skrócona. Jeśli na przykład chcesz
uruchomić edytor Microsoft Word, konieczne będzie wykonanie polecenie
winword. Jest to faktyczna nazwa pliku programu Word, którego lokalizacja iden-
tyfikowana jest przez ścieżkę Mój komputer/Dysk lokalny (C:)/Program Files/
Microsoft Office/katalog pakietu Office. Oto kilka innych popularnych nazw plików
programów:
Faktyczna nazwa pliku programu
Ogólna nazwa programu
iexplore
explorer
write
msworks
msimn
wmplayer
palm
sol
winmine
control
regedit
cleanmgr
defrag
calc
Internet Explorer
Eksplorator Windows
WordPad
Microsoft Works
Outlook Express
Windows Media Player
Palm Desktop
Pasjans
Saper
Tradycyjny Panel sterowania
Edytor rejestru
Oczyszczanie dysku
Defragmentator dysków
Kalkulator
50
C Z Ę Ś Ć I ♦ Ś R O D O W I S K O P R A C Y S Y S T E M U W I N D O W S X P
Wskazówka: W celu zidentyfikowania nazwy pliku ulubionego programu należy zapoznać się
z zawartością ramki „Który obiekt jest programem?” znajdującej się na stronie 81.
Start/Uruchom
Jeśli podobnie do zwolenników wydajności z całego świata uważasz, że zwykle
szybciej i skuteczniej wykona się jakąś operację za pomocą klawiatury niż my-
szy, zapoznaj się z poniższą procedurą. Nie korzystając zupełnie z myszy, można
wykonać całą operację polegającą na uruchomieniu aplikacji. Aby ją szybko i z po-
wodzeniem zrealizować, wystarczy wykonać następujące kroki:
1. Jeśli klawiatura posiada klawisz z logo systemu Windows, należy go wcisnąć.
Zwykle znajduje się on w górnym lub dolnym rzędzie klawiszy i powoduje
wyświetlenie menu Start.
2. Należy wcisnąć klawisz M.
Litera M zawarta w nazwie pozycji Uruchom jest podkreślona. Zostanie
otwarte okno dialogowe.
3. W polu Otwórz należy wprowadzić nazwę pliku programu.
Jeśli nazwa była już wcześniej podawana, wystarczy wprowadzić kilka jej liter.
System Windows XP automatycznie uzupełni resztę nazwy.
4. Należy wcisnąć klawisz Enter.
System Windows od razu uruchomi żądany program. Aby osiągnąć taki wy-
nik, cztery razy wciśnięto klawisz i nie użyto w ogóle myszy.
Uruchamianie dowolnego programu lub dokumentu
Przy użyciu okna dialogowego Uruchamianie można w wygodny sposób uak-
tywniać ulubione aplikacje, ponieważ operacja taka wymaga tylko kilku wciśnięć
klawiszy. Jeśli masz ochotę na wprowadzenie dodatkowej ilości znaków, okno to
może też posłużyć do otwarcia dowolnego pliku znajdującego się w komputerze.
A b y z y s k a ć n a c z a s i e
Objaśnienie ścieżek
System Windows ma zbyt wiele zadań do wykonania,
aby o konkretnym pliku myśleć w ten sposób: „ten
program albumu rodzinnego zawarty w katalogu Pro-
gram Files, który z kolei jest umieszczony w katalogu
Moje programy na dysku C:”. Zamiast tego, system
posługuje się skrótem identyfikującym położenie na
dysku twardym każdego obiektu. Skrót złożony jest
z ciągu nazw dysku i katalogów oddzielonych znakiem /.
Oto przykładowa ścieżka: C:/Program Files/pbsoftware/
beekeeperpro.exe. Tego typu identyfikator lokalizacji
obiektu nazywany jest ścieżką.
Wielkość znaków nie ma znaczenia, nawet pomimo
tego, że duże litery można zobaczyć w przykładach
przytaczanych przez Microsoft.
Ze ścieżkami plików będzie się miało do czynienia przy
okazji korzystania z kilku istotnych funkcji systemu
Windows. Jedną z nich jest omówione wcześniej okno
dialogowe Uruchamianie. Kolejną jest polecenie Wy-
szukaj. Jak się okaże w następnym rozdziale, po wy-
konaniu polecenia Wyszukaj, wyświetlając ścieżkę, sys-
tem Windows umożliwi identyfikację położenia każdego
pliku, który zostanie przez niego znaleziony.
R O Z D Z I A Ł 1 . ♦ P U L P I T I M E N U S T A R T
51
Start/Uruchom
Cała operacja sprowadza się do wprowadzenia pełnej ścieżki żądanego programu
lub dokumentu. Jeśli zagadnienie ścieżek plików jest dla Ciebie nowe, należy za-
poznać się z zawartością poniższej ramki. Przykładowo, w celu otwarcia a
Pobierz darmowy fragment (pdf)