Darmowy fragment publikacji:
Wybrane problemy prawne
Wybrane problemy prawne
Wybrane problemy prawne
związane
związane
związane
z funkcjonowaniem
z funkcjonowaniem
z funkcjonowaniem
portu lotniczego
portu lotniczego
portu lotniczego
pod redakcją
Katarzyny Łuczak
W
W
W
y
y
y
b
b
b
r
r
r
a
a
a
n
n
n
e
e
e
p
p
p
r
r
r
o
o
o
b
b
b
e
e
e
m
m
m
y
y
y
l
l
l
p
p
p
r
r
r
a
a
a
w
w
w
n
n
n
e
e
e
i
i
i
z
z
z
w
w
w
ą
ą
ą
z
z
z
a
a
a
n
n
n
e
e
e
j
j
j
z
z
z
f
f
f
u
u
u
n
n
n
k
k
k
c
c
c
o
o
o
n
n
n
o
o
o
w
w
w
a
a
a
n
n
n
e
e
e
m
m
m
p
p
p
o
o
o
r
r
r
t
t
t
u
u
u
i
i
i
l
l
l
i
i
i
o
o
o
t
t
t
n
n
n
c
c
c
z
z
z
e
e
e
g
g
g
o
o
o
Więcej o książce
CENA 28 ZŁ
(+ VAT)
ISSN 0208-6336
ISBN 978-83-8012-518-6
KATOWICE 2015
Wybrane problemy prawne związane
z funkcjonowaniem portu lotniczego
NR 3376
Wybrane problemy prawne związane
z funkcjonowaniem portu lotniczego
pod redakcją
Katarzyny Łuczak
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego • Katowice 2015
Redaktor serii: Seria Prawo
Andrzej Matan
Recenzent
Paweł Czubik
Redakcja i korekta: Mariola Massalska
Projekt okładki: Magdalena Starzyk
Redakcja techniczna: Barbara Arenhövel
Łamanie: Edward Wilk
Copyright © 2015 by
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Wszelkie prawa zastrzeżone
ISSN 0208-6336
ISBN 978-83-8012-517-9
(wersja drukowana)
ISBN 978-83-8012-518-6
(wersja elektroniczna)
Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
ul. Bankowa 12B, 40-007 Katowice
www.wydawnictwo.us.edu.pl
e-mail: wydawus@us.edu.pl
Wydanie I. Ark. druk. 14,5. Ark. wyd. 18,0.
Sora Matt Plus 90 g, vol. 1.2 Cena 28 zł (+ VAT)
Druk i oprawa: EXPOL, P. Rybiński, J. Dąbek, Spółka Jawna
ul. Brzeska 4, 87-800 Włocławek
Spis treści
Wstęp (Katarzyna Łuczak) . . . . . . . . . . . . . . . 7
C z ę ś ć I
Usługi świadczone w portach lotniczych
Telesfor Marek Markiewicz
Usługi służb żeglugi powietrznej w polskich portach lotniczych . . . . . 15
Katarzyna Łuczak
Samoobsługa pasażerów a druga kategoria usług handlingowych według dy-
rektywy 96/67/WE . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
Agnieszka Fortońska
Przewóz czarterowy — jedna z usług świadczonych w porcie lotniczym . . 63
Rozwój i finansowanie działalności portów lotniczych
C z ę ś ć II
Artur Tomasik
Pomoc publiczna dla lotnisk a możliwości ich dalszego rozwoju . . . . . 83
Adam Radomyski
Rola zarządzania strategicznego w rozwoju portu lotniczego . . . . . . 93
6
Spis treści
Jakub Kociubiński
Zasada inwestora rynkowego w transporcie lotniczym w świetle najnowszych
decyzji Komisji Europejskiej — między ekonomiczną racjonalnością a inter-
wencjonizmem . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119
Katarzyna Biskup
Wynajem powierzchni użytkowych w porcie lotniczym . . . . . . . 143
Wybrane zagadnienia z zakresu lotnictwa cywilnego
C z ę ś ć III
Anna Hołda-Wydrzyńska
Wyłączenie statku powietrznego spod zajęcia z tytułu roszczeń patentowych
jako przykład środka mającego na celu ułatwienie żeglugi międzynarodowej . 155
Jakub Marszałkiewicz
Perspektywy wykorzystania polskich portów lotniczych do obsługi logistycznej
lotnictwa ogólnego . . . . . . . . . . . . . . . . . 173
Sylwia Kaczyńska
Odpowiedzialność cywilna zarządzającego portem lotniczym z tytułu czynu
niedozwolonego . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187
Anna Lichosik
Insider trading w branży lotniczej . . . . . . . . . . . . . 215
Wstęp
Na terenie Rzeczypospolitej Polskiej znajduje się obecnie czternaście
portów lotniczych. Podstawą ich założenia, a później eksploatacji, jest szereg
przepisów prawnych o charakterze międzynarodowym, europejskim, czy też
krajowym. Dotyczy to również świadczonych na ich terenie usług. Mnogość
regulacji prawnych prowadzić może do powstania problemów prawnych zwią-
zanych z funkcjonowaniem tak portów lotniczych, jak i świadczonych tam
usług. Właśnie istnienie tych problemów stało się dla Katedry Publicznego
Prawa Gospodarczego Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskie-
go w Katowicach inspiracją do zorganizowania pierwszej na wspomnianej tu
uczelni konferencji naukowej poświęconej prawu lotniczemu.
Konferencja Naukowa pn. Port lotniczy miejscem świadczenia usług mia-
ła miejsca na ww. Wydziale w dniu 27 listopada 2014 r. Pomysłodawczynią
konferencji oraz osobą, która dbała, by wszystko zostało „dopięte na ostatni
guzik”, była mgr Katarzyna Łuczak, doktorantka z Katedry Publicznego Pra-
wa Gospodarczego. Katedra do współpracy w organizowaniu wspomnianego
tu wydarzenia zaprosiła Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze S.A. (GTL S.A.),
zarządzające Międzynarodowym Portem Lotniczym „Katowice Aiport” w Py-
rzowicach, które stało się jego współorganizatorem. Konferencję finansowo
wsparła także Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych BIENIEK sp.p.
w Zabrzu, która od kilkunastu lat z dobrym skutkiem łączy praktykę prawniczą
z zapleczem akademickim i naukowym. Patronat nad Konferencją objął Polski
Klub Lotniczy, natomiast patronat medialny portal samoloty.pl. Partnerem Kon-
ferencji była Restauracja „W Międzyczasie — Coffee Restaurant” z Tychów,
która przygotowała catering.
8
Wstęp
Konferencja Naukowa
Port lotniczy miejscem świadczenia usług
27 listopada 2014 r.
Aula nr 2 Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego
ul. Bankowa 11b, 40-007 Katowice
9.00—9.30
Rejestracja Uczestników
9.30—9.40
Uroczyste otwarcie konferencji przez Dziekana Wydziału Prawa i Admini-
stracji Uniwersytetu Śląskiego prof. dr hab. Czesława Martysza oraz Prezesa
GTL S.A. zarządzającego Międzynarodowym Portem Lotniczym „Katowi-
ce” w Pyrzowicach Pana Artura Tomasika
I Panel: Zarządzający portem lotniczym oraz jego odpowiedzialność z zakresu świadczenia
usług — moderator: prof. dr hab. Rafał Blicharz
9.40—10.00 Artur Tomasik MBA, Prezes GTL S.A. — Rozwój portów lotniczych.
Aspekt inwestycyjny i prawny
10.00—10.20
dr Anna Konert, Prodziekan Wydziału Prawa i Administracji Uczelni Ła-
zarskiego w Warszawie, Wiceprezes Polskiego Klubu Lotniczego — Odpo-
wiedzialność zarządzającego portem lotniczym za szkody wyrządzone PRM
10.20—10.40 mgr Sylwia Kaczyńska, Kierownik Biura Zarządu GTL S.A. — Odpowie-
dzialność cywilna zarządzającego portem lotniczym
10.40—11.00 mgr Piotr Łuczak — Społeczna odpowiedzialność zarządzającego portem
lotniczym
11.00—11.20
przerwa kawowa
II Panel: Port lotniczy — wybrane zagadnienia — moderator: mgr Katarzyna Jaworek
11.20—11.40
prof. nadzw. dr hab. Adam Radomyski, Akademia Obrony Narodowej —
Rola i znaczenie strategii w rozwoju portu lotniczego
11.40—12.00
dr Janusz Jeżak, Instytutu Rozwoju Miast w Krakowie — Wpływ polskich
portów lotniczych na ich bezpośrednie i pośrednie otoczenie a koncepcja
Airport City
12.00—12.20
dr inż. pil. Telesfor Marek Markiewicz, Akademia Obrony Narodowej
w Warszawie — Usługi służb żeglugi powietrznej w polskich portach lot-
niczych
12.20—12.40
dr Jakub Kociubiński, Uniwersytet Wrocławski — Zasada inwestora ryn-
kowego w finansowaniu portów lotniczych w świetle najnowszych decyzji
Komisji Europejskiej
12.40—13.00
dr Jakub Marszałkiewicz, Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku — Per-
spektywy wykorzystania polskich portów lotniczych do obsługi logistycznej
lotnictwa ogólnego
13.00—13.40
lunch
Wstęp
9
III Panel: Działalność gospodarcza wykonywana w porcie lotniczym — wybrane problemy
— moderator: dr hab. Mirosław Pawełczyk
13.40—13.55 mgr Kinga Kolasa-Sokołowska, THB Polska — Identyfikacja i ocena za-
grożeń w działalności portów lotniczych. Ubezpieczenie jako metoda za-
rządzania ryzykiem
13.55—14.10 mgr Jakub Sznajder, Kancelaria Radcy Prawnego Agnieszka Sznajder
w Rzeszowie — Aspekty prawne funkcjonowania lotnisk użytku publicznego
o ograniczonej certyfikacji a prowadzenie działalności lotniskowej
14.10—14.25 mgr Katarzyna Biskup, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
— Wynajem powierzchni użytkowych w porcie lotniczym
14.25—14.40
r.pr. Paweł Szarama, Kancelaria Prawna „Aerolex” — Prawne uwarun-
kowania uzyskania zezwolenia na wykonywanie działalności gospodarczej
w zakresie zarządzania lotniskiem użytku publicznego
14.40—14.55 mgr Katarzyna Jaworek (obecnie Łuczak), Katedra Publicznego Prawa Gos-
podarczego, Uniwersytet Śląski — Common Use Self-Service (CUSS) oraz
inne przykłady samoobsługi pasażerów a druga kategoria usług handlingo-
wych według dyrektywy 96/67/WE
14.55—15.30 Dyskusja
15.30
Zakończenie konferencji
Na konferencję zjechali goście z ważnych lotniczych ośrodków naukowych,
jak i reprezentanci branży lotniczej. Tym samym wspomniane wydarzenie sta-
ło się doskonałym forum do spotkania się świata nauki ze światem biznesu.
Program Konferencji podzielony był na trzy panele. Pierwszy panel otworzył
Artur Tomasik, Prezes GTL S.A. oraz Polskiego Związku Regionalnych Portów
Lotniczych, wystąpieniem pt. Rozwój portów lotniczych. Aspekt inwestycyjny
i prawny. Następnie swój referat wygłosiła dr Anna Konert, Prodziekan Wy-
działu Prawa i Administracji Uczelni Łazarskiego oraz Wiceprezes Polskiego
Klubu Lotniczego, która przedstawiła kwestie związane z odpowiedzialnością
zarządzającego portem lotniczym za szkody wyrządzone PRM, czyli niepełno-
sprawnym i osobom z ograniczoną zdolnością poruszania się. Kolejno wystąpiła
mgr Sylwia Kaczyńska, Kierownik Biura Zarządu GTL S.A., która poruszyła
problem odpowiedzialności zarządzającego portem lotniczym, skupiając swoją
uwagę na jej rozumieniu w cywilistyczno-prawnym podziale na odpowiedzial-
ność na zasadzie winy oraz na zasadzie ryzyka. Pierwszy panel zakończył mgr
Piotr Łuczak referatem pt. Społeczna odpowiedzialność zarządzającego portem
lotniczym, czyli tzw. CSR, w którym wskazał na zróżnicowane obszary, w któ-
rych porty lotnicze angażują się społecznie.
W drugim panelu poruszone zostały wybrane zagadnienia dotyczące portu
lotniczego. Pierwszy wystąpił prof. nadzw. płk dr hab. Adam Radomyski z Wy-
10
Wstęp
działu Zarządzania i Dowodzenia Akademii Obrony Narodowej w Warszawie
z referatem zatytułowanym Rola i znaczenie strategii w rozwoju portu lotnicze-
go. Profesor podkreślił, jak istotne w planowaniu rozwoju lotnisk jest zarówno
stworzenie rzetelnej strategii, jak i jej wdrożenie. Referatem będącym niejako
kontynuacją poprzedniego był referat dr. Janusza Jeżaka z Instytutu Rozwoju
Miast w Krakowie pt. Wpływ polskich portów lotniczych na ich bezpośrednie
i pośrednie otoczenie a koncepcja Airport City. O usługach służb żeglugi po-
wietrznej w polskich portach lotniczych, a w szczególności o ich podstawach
prawnych oraz lukach w prawie w tym zakresie, mówił dr inż. Telesfor Marek
Markiewicz z Instytutu Lotnictwa i Obrony Powietrznej Akademii Obrony
Narodowej w Warszawie. Ostatni referat w drugim panelu wygłosił dr Jakub
Kociubiński z Katedry Prawa Międzynarodowego i Europejskiego Wydziału
Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Tematem jego
wystąpienia była Zasada inwestora rynkowego w finansowaniu portów lotni-
czych w świetle najnowszych decyzji Komisji Europejskiej.
Ostatni panel otworzyło wystąpienie dr. Jakuba Marszałkiewicza z zespołu
dydaktycznego Logistyki Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku. Przedstawił on
Perspektywy wykorzystania polskich portów lotniczych do obsługi logistycznej
lotnictwa ogólnego. Następną prelegentką była mgr Kinga Kolasa-Sokołowska
z THB Polska Sp. z o.o., reprezentująca sektor ubezpieczeń. Aspekty prawne
funkcjonowania lotnisk użytku publicznego o ograniczonej certyfikacji a pro-
wadzenie działalności lotniskowej, czyli lotniska będącego pośrednią formą po-
między lotniskiem użytku wyłącznego a lotniskiem użytku publicznego, przy-
bliżył mgr Jakub Sznajder, prawnik w Kancelarii Radcy Prawnego Agnieszka
Sznajder w Rzeszowie. Następnie mgr Katarzyna Biskup z Instytutu Prawa,
Administracji i Zarządzania Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgosz-
czy w swoim referacie pt. Wynajem powierzchni użytkowych w porcie lotniczym
usiłowała wykazać, że port lotniczy zalicza się do grupy tzw. nieruchomości
komercyjnych. Po niej r. pr. Paweł Szarama z Kancelarii Prawnej „Aerolex”
w Rzeszowie przedstawił prawne uwarunkowania uzyskania zezwolenia na
wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie zarządzania lotniskiem
użytku publicznego. Ostatnim wystąpieniem był referat mgr Katarzyny Jawo-
rek (obecnie Łuczak) z Katedry Publicznego Prawa Gospodarczego Wydziału
Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego pt. Common Use Self-Service
(CUSS) oraz inne przykłady samoobsługi pasażerów a druga kategoria usług
handlingowych według dyrektywy 96/67/WE, w którym przedstawiła przykła-
dy samoobsługi pasażerów związane z rozwojem technologicznych rozwiązań
znajdujących zastosowanie w portach lotniczych oraz ich wpływ na rozumienie
obsługi pasażerów.
Owocem Konferencji Naukowej Port lotniczy miejscem świadczenia usług
jest niniejsza publikacja zawierająca artykuły prelegentów, a także innych gości
na nią przybyłych. Jest to nie tylko podsumowanie wspomnianego wydarzenia
Wstęp
11
naukowego, ale i forma podziękowania organizatorom za pracę włożoną w przy-
gotowanie Konferencji, w tym zwłaszcza Panu Prezesowi Arturowi Tomasikowi
i obecnie już Pani dr Sylwii Kaczyńskiej z GTL S.A., a także sponsorowi —
Kancelarii Adwokatów i Radców Prawnych BIENIEK sp.p. w Zabrzu. Redaktor
niniejszej pracy składa także serdeczne podziękowania swojemu promotorowi
oraz Kierownikowi Katedry Publicznego Prawa Gospodarczego Wydziału Pra-
wa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego, Panu prof. nadzw. dr. hab. Rafałowi
Blicharzowi, za wsparcie przy organizacji pierwszego tego typu wydarzenia na
wskazanym tu Uniwersytecie i życzliwą pomoc.
Wszystkim Czytelnikom oraz Autorom naszej wspólnej publikacji życzę
ciekawej lektury.
Redaktor
Katarzyna Łuczak
Noty o autorach
Katarzyna Biskup — magister administracji (2012 r.), ukończyła studia podyplo-
mowe z zakresu Zarządzania lotnictwem w Akademii Obrony Narodowej w Warszawie
(2011 r.), studia podyplomowe z zakresu Zarządzania nieruchomościami na Uniwersyte-
cie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy (2012 r.), jak i studia podyplomowe Menedżer
Projektu Badawczo-Rozwojowego w Wyższej Szkole Bankowej w Toruniu (2014 r.).
Asystent w Instytucie Prawa, Administracji i Zarządzania Uniwersytetu Kazimierza
Wielkiego w Bydgoszczy, licencjonowany zarządca nieruchomości. Jej zainteresowania
naukowe obejmują zagadnienia związane z prawem lotniczym, administracyjnym.
Agnieszka Fortońska — magister nauk prawnych, absolwentka Wydziału Prawa
i Administracji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jej zainteresowania naukowe
obejmują tematykę związaną z prawem cywilnym i prawem transportowym, a w szcze-
gólności prawem lotniczym. Od 2014 roku założycielka i przewodnicząca Koła Nauko-
wego Prawa Rodzinnego ,,Familia’’.
Anna Hołda-Wydrzyńska — doktor nauk prawnych, absolwentka Wydziału
Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach oraz studiów podyplo-
mowych z dziedziny prawa autorskiego w Instytucie Prawa Własności Intelektualnej
w Krakowie. Adiunkt w Katedrze Publicznego Prawa Gospodarczego Uniwersytetu
Śląskiego. Autorka prac z zakresu prawa własności przemysłowej, a także prawa
działalności gospodarczej.
Sylwia Kaczyńska — doktor nauk prawnych. W 2015 r. obroniła rozprawę doktor-
ską pt. Zarządzający portem lotniczym jako podmiot prawa gospodarczego, lotniczego
i cywilnego. Absolwentka prawa na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu
Śląskiego w Katowicach. IV rok studiów magisterskich ukończyła na Université Paris
XII we Francji, odbyła także staż w kancelarii prawnej we Włoszech. Ukończyła studia
podyplomowe Zarządzanie lotnictwem w Akademii Obrony Narodowej w Warszawie.
230
Noty o autorach
Od 2005 r. związana z Katowice Airport, gdzie od 2011 r. pełni funkcję Kierownika
Biura Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego S.A., spółki zarządzającej
Katowice Airport. Pełnomocnik Zarządu Związku Regionalnych Portów Lotniczych.
Jakub Kociubiński — doktor nauk prawnych, adiunkt w Katedrze Prawa Mię
dzynarodowego i Europejskiego Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uni
wersytetu Wrocławskiego. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z prawem
konkurencji i pomocy publicznej Unii Europejskiej, a zwłaszcza w regulacjach sektora
transportu lotniczego. Autor kilkudziesięciu publikacji naukowych w języku polskim
i angielskim, w tym monografii pt. Usługi świadczone w ogólnym interesie gospodar-
czym w prawie Unii Europejskiej. Wyzwanie dla europejskiego modelu gospodarczego.
Współpracuje z portalem PRTL.pl (Polski Rynek Transportu Lotniczego) i Portalem
Lotniczym samoloty.pl, członek Polskiego Klubu Lotniczego i Stowarzyszenia Prawa
Konkurencji.
Anna Lichosik — doktor nauk prawnych, związana z Katedrą Publicznego Prawa
Gospodarczego Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego. Absolwentka
Wydziału Prawa i Administracji UŚ oraz Wydziału Ekonomii Uniwersytetu Ekono
micznego w Katowicach. Ukończyła jednolite studia magisterskie na kierunku prawo,
licencjackie studia pierwszego stopnia na kierunku zarządzanie oraz magisterskie
studia drugiego stopnia na kierunku międzynarodowe stosunki gospodarcze. Ponadto
ukończyła aplikację radcowską w Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Katowicach.
Specjalizuje się w prawie gospodarczym, prawie spółek, a w szczególności w prawie
rynku kapitałowego.
Katarzyna Łuczak — doktorantka w Katedrze Publicznego Prawa Gospodarczego
Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, którego jest
absolwentką. Ukończyła moduł prawa lotniczego oraz studia podyplomowe Prawo lot
nicze na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Aplikant radcowski w Okręgowej Izbie
Radców Prawnych w Katowicach. Współpracuje z kancelariami zajmującymi się pra
wem lotniczym. Specjalizuje się w prawie lotniczym, a w szczególności w regulacjach
dotyczących obsługi naziemnej.
Telesfor Marek Markiewicz — doktor nauk wojskowych, adiunkt — kierownik
Zakładu Zarządzania Przestrzenią Powietrzną w Instytucie Lotnictwa i Obrony Po
wietrznej Akademii Obrony Narodowej w Warszawie. Od początku kariery zawodowej
związany z lotnictwem wojskowym. Absolwent Wyższej Oficerskiej Szkoły Lotniczej
(1979) i AON (1991). Służbę wojskową zakończył w 2004 roku na stanowisku szefa
Służby Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych RP. Autor podręcznika akademickiego pod
tytułem Podstawowe zagadnienia zarządzania ruchem lotniczym (AON, Warszawa
2010) oraz ponad 90 artykułów z zakresu bezpieczeństwa lotów oraz zarządzania
ruchem lotniczym („Zeszyty Naukowe AON”, „Studia Europejskie”, „Skrzydlata Pol
ska”, „Przegląd Sił Powietrznych”, „Przegląd Sił Zbrojnych” i in.), współautor kilku
publikacji o charakterze dokumentów normatywnych. Do obszaru jego zainteresowań
należą międzynarodowe, europejskie i krajowe uregulowania prawne z zakresu żeglugi
Noty o autorach
231
powietrznej, zagadnienia cywilnowojskowej współpracy w zarządzaniu ruchem lotni
czym oraz szeroko pojęte kwestie bezpieczeństwa lotniczego.
Jakub Marszałkiewicz — doktor, jest cywilnym pilotem samolotowym, ab
solwentem Lotniczych Zakładów Naukowych we Wrocławiu, Wydziału Lotnictwa
Akademii Obrony Narodowej w Warszawie oraz studiów podyplomowych w Wyższej
Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie. Jest wykładowcą logistyki (Wyższa
Szkoła Bankowa w Gdańsku), transportu lotniczego (Politechnika Gdańska) oraz bez
pieczeństwa narodowego (Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Gorzowie Wielko
polskim). Publikuje i prowadzi wykłady także na Dolnośląskiej Akademii Lotniczej
we Wrocławiu. Od najmłodszych lat pasjonuje się lotnictwem, historią i modelarstwem.
Adam Radomyski — doktor habilitowany nauk społecznych, profesor nadzwy
czajny w Instytucie Lotnictwa i OP/ Wydziału Zarządzania i Dowodzenia Akademii
Obrony Narodowej w Warszawie. Głównym obszarem zainteresowań i badań na
ukowych są współczesne aspekty bezpieczeństwa powietrznego, w tym planowanie
i organizacja przeciwdziałania aktom terroryzmu lotniczego. Poza badaniami w tym
obszarze aktywnie popularyzuje problematykę zarządzania strategicznego liniami lot
niczymi i portami lotniczymi działającymi w różnych regionach świata. Swoje wyniki
badań popularyzuje, uczestnicząc w konferencjach naukowych w kraju i za granicą.
Jest autorem monografii pt. Zarządzanie przedsiębiorstwem na rynku usług lotniczych
w warunkach silnej konkurencji (AON, Warszawa 2007), współautorem monografii
zatytułowanej Wybrane zagadnienie zarządzania strategicznego amerykańskimi liniami
lotniczymi (AON, Warszawa 2014), a także wielu artykułów o tematyce zarządzania
organizacjami lotniczymi, które publikował między innymi w latach 2008—2010
w Światowym Przeglądzie Lotnictwa Komercyjnego „Air World”.
Artur Tomasik — jest absolwentem Wydziału Automatyki, Elektroniki i Informa
tyki na Politechnice Śląskiej w Gliwicach. Posiada dyplom MBA oraz Die Akademie
fur Fuhrungskrafte der Wirtschaft w Bad Harzburg. Ukończył też studia podyplomowe
w Akademii Ekonomicznej w Katowicach oraz w Międzynarodowej Szkole Bankowo
ści i Finansów w Katowicach. Prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego
SA., Spółki zarządzającej MPL Katowice Airport. Wcześniej pracował w instytucjach
finansowych, głównie bankach. Obecnie również Prezes Zarządu Związku Regional
nych Portów Lotniczych oraz Przewodniczący Rady NaukowoProgramowej Centrum
Kształcenia Kadr Lotnictwa Cywilnego Europy ŚrodkowoWschodniej na Politechnice
Śląskiej, a także Wiceprezes Regionalnej Izby Gospodarczej w Katowicach.
Noty o sponsorach
Katowice Airport należy do grona największych lotnisk komunikacyjnych w Pol-
sce. Położony w pobliżu przecięcia autostrad A1 i A4, wraz z nimi stanowi element
transeuropejskich korytarzy transportowych TEN-T: korytarza III Berlin-Kijów oraz
korytarza VI Bałtyk-Adriatyk. Katowice Airport, dzięki silnemu zapleczu gospodar-
czemu Regionu oraz unikatowym cechom położenia, ma praktycznie nieograniczone
możliwości rozwoju. Najwyższe w Polsce położenie lotniska nad poziomem morza
sprawia, że zjawiska atmosferyczne takie jak mgła, występują tu niezwykle rzadko.
Katowice Airport otwarte jest 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, 365 dni w roku.
Dzięki rozwiniętej bazie technicznej oferuje najszerszy wśród polskich portów regional-
nych zakres obsługi technicznej statków powietrznych, łącznie z dużymi przeglądami
maszyn produkcji Boeinga, Airbusa, Embraera i ATRa. Katowice Airport jest liderem
w zakresie obsługi ruchu cargo i czarterowego wśród polskich portów regionalnych.
2015 rok to nowa jakość dla pasażerów i kontrahentów lotniska. Oddanie do użytku no-
wej drogi startowej o długości 3200 m, terminalu przylotowego oraz płyty do odladza-
nia samolotów powoduje, że infrastruktura Katowice Airport, wraz z dotychczasową,
w tym salonikami Business Lounge i Fast Track, będzie jedną z najnowocześniejszych
wśród polskich regionalnych portów lotniczych.
Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych BIENIEK (www.bieniek.com.pl) funk-
cjonuje na rynku usług prawniczych od roku 1990, w tym jako spółka partnerska od
roku 2008. Główne obszary naszej specjalizacji to szeroko rozumiana pomoc prawna
dla klientów korporacyjnych oraz indywidualnych, spółki i korporacje, a także odszko-
dowania majątkowe i osobiste. Zasięg naszej działalności dynamicznie się poszerza —
obecnie współpracujemy z kancelariami zagranicznymi z Niemiec, Austrii, Słowacji
oraz Belgii.
Wybrane problemy prawne
Wybrane problemy prawne
Wybrane problemy prawne
związane
związane
związane
z funkcjonowaniem
z funkcjonowaniem
z funkcjonowaniem
portu lotniczego
portu lotniczego
portu lotniczego
pod redakcją
Katarzyny Łuczak
W
W
W
y
y
y
b
b
b
r
r
r
a
a
a
n
n
n
e
e
e
p
p
p
r
r
r
o
o
o
b
b
b
e
e
e
m
m
m
y
y
y
l
l
l
p
p
p
r
r
r
a
a
a
w
w
w
n
n
n
e
e
e
i
i
i
z
z
z
w
w
w
ą
ą
ą
z
z
z
a
a
a
n
n
n
e
e
e
j
j
j
z
z
z
f
f
f
u
u
u
n
n
n
k
k
k
c
c
c
o
o
o
n
n
n
o
o
o
w
w
w
a
a
a
n
n
n
e
e
e
m
m
m
p
p
p
o
o
o
r
r
r
t
t
t
u
u
u
i
i
i
l
l
l
i
i
i
o
o
o
t
t
t
n
n
n
c
c
c
z
z
z
e
e
e
g
g
g
o
o
o
Więcej o książce
CENA 28 ZŁ
(+ VAT)
ISSN 0208-6336
ISBN 978-83-8012-518-6
KATOWICE 2015
Pobierz darmowy fragment (pdf)