Poradnik do Xpand Rally nie nauczy nikogo perfekcyjnie jeździć samochodami WRC, a jedynie wskaże właściwą drogę i zasugeruje pewne rozwiązania, dzięki którym o wiele prościej uda nam się przebrnąć przez karierę w XR.
Spis treści:
-Wstęp
-Ustawienia grafiki
-Sterowanie
-Porady ogólne
-Nauka jazdy
-Zakręty
-[Trasy] USA
-[Trasy] Polska
-[Trasy] Kenia
-[Trasy] Irlandia
-[Trasy] Finlandia
Informacja o grze
Rajdy samochodowe klasy WRCeXpanded. To ekstremalne i bardzo widowiskowe zmagania, ponieważ nie obowiązują tu żadne ograniczenia dotyczące mocy samochodów oraz różnych modyfikacji podnoszących ich możliwości.
Gra Xpand Rally, dobrze przyjęta zarówno przez krytyków, jak i graczy, to przedstawiciel gatunku wyścigi i rajdy. Tytuł wydany został w Polsce w 2004 roku i dostępny jest na platformie PC. Wersja językowa oficjalnie dystrybuowana na terenie kraju to: pełna polska.
Darmowy fragment publikacji:
Nieoficjalny poradnik GRY-OnLine do gry
Xpand Rally
autor: Daniel „Kull” Sodkiewicz
(c) 2002 GRY-OnLine sp. z o.o.
Prawa do użytych w tej publikacji tytułów, nazw własnych, zdjęć, znaków towarowych i handlowych, itp.
należą do ich prawowitych właścicieli.
Xpand Rally
– Poradnik GRY-OnLine
S P I S T R E Ś C I
Wstęp________________________________________________________________ 3
Ustawienia grafiki ______________________________________________________ 3
Sterowanie____________________________________________________________ 7
Porady ogólne _________________________________________________________ 8
Nauka jazdy __________________________________________________________ 10
Zakręty _____________________________________________________________ 12
Trasy _______________________________________________________________ 14
USA ______________________________________________________________ 14
Polska ____________________________________________________________ 16
Kenia _____________________________________________________________ 18
Irlandia ___________________________________________________________ 20
Finlandia __________________________________________________________ 22
Wydawnictwo GRY-OnLine sp. z o.o.
ul. Królewska 57, 30-081 Kraków
tel.(+48 12) 626 12 50, fax.(+48 12) 626 12 70
Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest
zabronione bez pisemnego zezwolenia GRY-OnLine sp. z o.o.
(c) 2002 GRY-OnLine sp. z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dodatkowe informacje na temat opisywanej w tej publikacji gry znajdziecie na stronach serwisu GRY-OnLine.
www.gry-online.pl
Strona: 2
www.gry-online.pl
Xpand Rally – Poradnik GRY-OnLine
Wstęp
XR nie jest symulacją idealną i zastosowano w niej sporo uproszczeń. Niemniej jednak przewyższa
ona w tej dziedzinie serię CMR, a przy okazji daje bardzo dużo przyjemności z rozgrywki. Świetnie
oceniana i zachwalana polska produkcja, nie jest jednak grą łatwą i wymaga od gracza poświęcenia
jej sporej ilości godzin. Jeżeli jednak zainwestujemy nasz czas w poznanie tajników gry i wirtualne
treningi, program odpłaci nam dużą grywalnością i radością z gry. Poniższy poradnik nie nauczy
nikogo perfekcyjnie jeździć, a jedynie wskaże właściwą drogę i zasugeruje pewne rozwiązania.
Jeżeli jednak zawarte tutaj informacje połączymy z mocnym samozaparciem, miłością do gier
samochodowych i sporą ilością praktyk na trasach XR, nie tylko poznamy przyjemność płynącą z
wirtualnych symulatorów aut, ale o wiele prościej uda nam się przebrnąć przez karierę w XR.
Ustawienia grafiki
Xpand Rally posiada bardzo dopracowaną szatę graficzną, dlatego warto poświecić choćby dłuższą
chwilę na zoptymalizowanie parametrów w „ustawieniach wideo”. Podczas wyścigu liczy się
oczywiście uzyskanie jak największej szybkości działania programu, czyli maksymalnej ilości klatek
na sekundę{FPS). Nie ma przecież nic gorszego niż „przycinająca” się symulacja samochodowa.
Poniżej postaram się więc pomóc w doborze opcji graficznych, w taki sposób, aby przy zachowaniu
piękna gry, zadbać o grywalną ilość (co najmniej 25) FPSów podczas rozgrywki.
Do sprawdzenia ilości FPSów podczas działania gry polecam program „Fraps”. Jest to narzędzie
monitorujące ilość klatek na sekundę (FPS) w programach korzystających z DirectX lub OpenGL.
Fraps wyświetla bieżącą liczbę klatek animacji w rogu ekranu, umożliwia także robienie zrzutów
ekranowych i nagrywanie fragmentu przebiegu gry do pliku wideo. Program w wersji freeware
można pobrać z oficjalnej strony http://www.fraps.com/download.htm.
Zabiegi jakie tutaj zostaną opisane tyczą się głównie posiadaczy sprzętu kwalifikującego się do
minimalnej konfiguracji, jaką przewidzieli twórcy Xpand Rally (mając full wypas kompa i tak
ustawia się wszystko na maxa):
-
-
-
P III/AMD Athlon 1.3 GHz
256 MB RAM
64 MB karta graficzna kompatybilna z DX 8.0 (GeForce 3 lub ATI Radeon 9200)
- DirectX 9.0c
Strona: 3
www.gry-online.pl
Xpand Rally – Poradnik GRY-OnLine
UWAGA! Przedstawione tutaj propozycje nie są jedynymi i właściwymi wyborami, a podawane
wartości FPSów są wartością dość umowną. Zmiany, jakie tutaj wprowadzamy mają różny wpływ
na ilości FPSów, w zależności od tego, jakie auto wybierzemy, oraz na jakiej trasie, przy jakiej
pogodzie i o której porze dnia będziemy się ścigać. Niemniej jednak, zawarte tutaj informacje z
pewnością przydadzą się przy dostosowywaniu gry do możliwości swojego sprzętu.
Wchodzimy wiec do opcji wideo (#1) i rozpoczynamy zabawę. Wpierw zajmiemy się filtrowaniem
tektur. W tym przypadku przy zmianie filtrowania z anizotropowego na trójliniowe zyskujemy
około 3 FPSy płynności. Przy kolejnej zmianie z trójliniowego na dwuliniowe otrzymujemy zaś
kolejne 2 FPSy. Co najważniejsze gra po takim zabiegu nadal wygląda olśniewająco. Proponowane
ustawienie: filtrowanie tektur – dwuliniowe.
Wygładzanie, czyli największy wróg słabego sprzętu. Bez najmniejszego zastanawiania się
wyłączamy. Proponowane ustawienie: wygładzanie – wył.
Jakość materiałów to kolejny, bardzo ważny element wpływający na grafikę, na szczęście można
go modyfikować w dość rozległym zakresie. Przy zmianie jakości materiałów z „bardzo wysokiej” na
„wysoką” zauważymy zmianę płynności gry o jakieś 2 lub 3 FPSy, kolejna opcja, czyli jakość
„średnia” to w stosunku do „wysokiej” kolejne 1 lub 2 FPSy. Zmiana na „niską” znów +1 FPS i na
bardzo niską, następne +1 FPS. Duży skok następuje natomiast pomiędzy ustawieniem „bardzo
niska” i „niewyobrażalnie niska”, bo aż o 4 do 6 FPSów. Ta opcja wchodzi jednak w rachubę jedynie
na bardzo marnym sprzęcie, wystarczy spojrzeć na screen #2, który w porównaniu z rzutem
ekranu #3 wydaje się być marnym żartem. Proponowane ustawienie: Jakość materiałów –
„średnia” lub „bardzo niska”.
Strona: 4
www.gry-online.pl
Xpand Rally – Poradnik GRY-OnLine
Cienie samochodu to powiedzmy sobie szczerze nie aż tak ważny dodatek, którego wyłączenie
może dodać w najgorszym przypadku 2 FPSy większej wydajności. Proponowane ustawienie: Cienie
samochodu – wył.
Wygórowaną jakością samochodu, mimo, iż auto to przecież najważniejszy obiekt na ekranie, nie
warto zbytnio obciążać systemu. „Jakość odbicia” i „jakość samochodu” są uzależnione od
parametru „jakość materiałów”. Przy zmianie jakości odbicia z maksymalnej na najniższą
możemy zyskać dodatkowych 5 FPSów, zakładając, iż robimy to przy średniej jakości materiałach.
Gdy materiały będą niskiej jakości, nawet przy najlepszej jakości odwzorowaniu samochodu nie
zauważymy polepszenia wizualnego odwzorowania auta. Jeżeli wiec materiały mamy w jakości np.
średnia lub niżej, to jakość samochodu ustawiamy na „niska” (jakość odbicia automatycznie
zostanie zmieniona także na niską). Proponowane ustawienie: jakość samochodu – niska.
Zasięg widzenia powinien być ustawiony na dość dobrym poziomie, szczególnie, iż na niektórych
trasach nie wpływa on tak znacząco na szybkość działania gry, jak można byłoby się tego
spodziewać. W dziesięciostopniowej skali, przy zmianie z maksimum (10) widoczności na 7,
możemy zaobserwować wzrost liczby FPSów o 1, 2 lub 3 dodatkowe klatki na sekundę. Przy
zmniejszaniu owej wartości i dotarciu do 4 kresek powinniśmy poprzestać, iż dalsze zmniejszanie
tej wartości prowadzi do nieprzyjemnego efektu pojawiania się znikąd obiektów (#4), co w
praktyce powoduje rozkojarzenie przy prowadzeniu auta. Proponowane ustawienie: Zasięg
widzenia – minimum 4.
Opcje fizyka taśm i jakość wody najlepiej po prostu ustawić na najniższych możliwych
wartościach. Gdy wyłączymy fizykę taśm, po najechaniu na takie cudeńka porozstawiane przy
drodze, po prostu przenikniemy przez nie, nie naruszając ich. Nie ma to żadnego wpływu na
odczucia z jazdy, a pozwala zaoszczędzić nerwy, gdy po wjechaniu w taśmy liczba klatek spada
nawet, o 10 FPSów. Z wodą jest już trochę lepiej. Przy ogólnym ustawieniu niskiej jakości we
wszystkich opcjach grafiki, zmiana pomiędzy niską a dobrą wodą to różnica 1 czy 2 FPSów, przy
niezauważalnej różnicy wyglądu kałuż. Po najechaniu w akwen wodny przy niskiej jakości wodzie
spadek FPSów wyniesie około 1, przy wysokiej jakości wodzie będzie to około 3 FPSy. Proponowane
ustawienie: fizyka taśm – wył., jakość wody - niska.
Wpływ na ilość FPSów ma także kamera, jaką używamy przy prowadzeniu auta. Oto pięć ustawień
widoku od najbardziej zżerających FPSy, po najbardziej przyjazne łowcom FPSów: widok zza
kierownicy (#5), z maski (#6), kamera goniąca blisko auta (#7), kamera goniąca daleko auta
(#8), zderzak bez maski (#9).
W powyższym zestawieniu może dziwić rysunek #6 jako bardzie eFPeeSożerny niż #7 i #8,
jednakże pokazana z bliska maska, zajmująca 1/3 ekranu bardziej obciąża system, niż oddalony od
kamery, dość małej wielkości samochód.
Strona: 5
www.gry-online.pl
Xpand Rally – Poradnik GRY-OnLine
Aby dodatkowo zwiększyć szybkość działania gry należy prócz zainstalowania najnowszych
sterowników do sprzętu (szczególnie karty graficznej), powyłączać wszelkiego rodzaju programy
pracujące w tle. Należy także pamiętać, iż przy wyłączenie wszystkich możliwych bajerów
graficznych i ustawianiu wszelkich detali na minimum, gra nadal będzie wyglądać dobrze i nie straci
na swojej grywalności.
Strona: 6
www.gry-online.pl
Xpand Rally – Poradnik GRY-OnLine
Sterowanie
Aby odnosić większe sukcesy niezbędne jest posiadanie wygodnego kontrolera. Jeżeli nie mamy
kierownicy, powinniśmy zaopatrzyć się, co najmniej w pada; klawiatura to ostateczność. Jeżeli
mamy już, na czym grać, okazuje się, iż odpowiednie ustawienie klawiszy to bardzo ważny element
rozgrywki. Wszystko zależy od naszych upodobań, oraz rozmiarów naszych dłoni, długości palców i
oczywiście wymiarów kontrolera. Niemniej jednak jest kilka zasad, którymi należy się kierować
przy konfiguracji klawiszy.
GamePad
Rysunek #1 przedstawia standardowy kontroler z 6 przyciskami, który tutaj skonfigurujemy.
Konfiguracja przy automatycznej skrzyni biegów: za przycisk gazu proponuję użyć dużego
przycisku B, do hamulca ręcznego A, do hamulca nożnego (wsteczny) C (ewentualnie D, jeżeli
mamy krótkie palce). Przycisk E najlepiej zarezerwować sobie na restart auta. F i D zostają do
użytku dowolnego, np. do świateł i zmiany kamery.
Konfiguracja przy manualnej skrzyni biegów: Przycisk C – gaz, A - hamulec ręczny i B – hamulec
nożny (wsteczny) pozostają bez zmian. Zmianę biegów najlepiej ustawić D – wyższy i E – niższy
bieg.
Jeżeli to nam nie pasuje, przy manualnej skrzyni można eksperymentować z: B – wyższy bieg, A –
niższy, C – gaz, E, F i D – pozostają na dwa hamulce i restart.
Klawiatura
Q –bieg wyżej, A – bieg niżej, ewentualnie A – wyżej, Z –niżej, gdy mamy krótkie palce.
Caps Lock – to klakson – przydatny w rozgrywkach sieciowych :), Enter – restart - duży przycisk,
zawsze w niego trafimy, strzałki – sterowanie, spacja – ręczny hamulec, C – zmiana widoku i np.
M – światła.
Strona: 7
www.gry-online.pl
Pobierz darmowy fragment (pdf)