Książka jest zbiorem doniesień rozproszonych w mało dostępnym piśmiennictwie medycznym, pisanych przede wszystkim z nadzieją, że zwrócą one uwagę lekarzy, psychologów i logopedów na problemy dzieci z zaburzonym w różnym stopniu, nieprawidłowym porozumiewaniem się językowym. Autorce zależało szczególnie na wskazaniu faktu oczywistego, iż rozwój języka i mowy nie rozpoczyna się w określonym momencie życia i rozwoju dziecka, a trwa od jego początku. Przyjęcie takiej zasady ujmowania rozwoju mowy przez lekarzy w zdecydowany sposób zmieni charakter pracy logopedów z korekcyjnej na stymulująco-korygującą oraz włączy ich do zespołów niezbędnych specjalistów zajmujących się dzieckiem od urodzenia. Publikacja spełni swoje zadanie, jeżeli zachęci lekarzy i logopedów do wyjścia z zaklętego kręgu pozornych nieważności problemów, niemożności działań i małej wiary w swoje możliwości. Obecne wydanie zawiera materiały już opublikowane w niewielkim nakładzie, jednakże ze względu na duże zainteresowanie nimi logopedów oraz lekarzy drukuje je po raz wtóry, z pewnymi zmianami, jednocześnie dodając dwa rozdziały. Informacje płynące od logopedów i rodziców o tym, że stosują proponowane ćwiczenia, widzą ich skuteczność oraz czekają na dalsze, są nieocenionym bodźcem w żmudnej pracy i zachętą do ciągłych poszukiwań.
Znajdź podobne książki
Ostatnio czytane w tej kategorii
Darmowy fragment publikacji:
ELŻBIETA STECKO
ZABURZENIA MOWY
U DZIECI
- wczesne rozpoznawanie
i postępowanie logopedyczne
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
ELŻBIETA STECKO
ZABURZRENIA MOWY
U DZIECI
- wczesne rozpoznawanie
i postępowanie logopedyczne
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
str Religijnosc jako styl zycia.indd 5
4/26/16 2:46 PM
Redaktor
Jadwiga Dreger
Redaktor techniczny
Elżbieta Czajkowska
Korektor
Elżbieta Michniewicz
© Copyright by Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego 2002
ISBN 978-83-235-2866-1 (PDF)
Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
00-497 Warszawa, ul. Nowy Świat 4
http://www.wuw.pl; e-mail: wuw@uw.edu.pl
Dział Handlowy: tel. (0 48) 22 55 31 333,
e-mail: dz.handlowy@uw.edu.pl
Księgarnia internetowa:
http:/www.wuw.pl/ksiegarnia
Wydanie II
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Pamiêci Rodziców moich
poœwiêcam
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Spis treœci
Od autorki
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Wstêp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Rozdział I:
U Ÿródeł rozwoju mowy dziecka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Rozdział II: Wpływ zaburzeñ mowy na kształtowanie siê osobowoœci dziecka . . . . . . . . . . . . . . 23
Rozdział III: Wczesna stymulacja rozwoju mowy dzieci w pierwszym roku ¿ycia . . . . . . . . . . . . 27
Rozdział IV: Wpływ dysfunkcji jêzykowej na wady wymowy i zgryzu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
Rozdział V: Badanie słuchu odró¿niaj¹ce alaliê sensoryczn¹ od niedosłuchu . . . . . . . . . . . . . . 34
Rozdział VI: Zaburzenia mowy u dzieci z chorob¹ Louis-Bar (ataxia teleangiectasia) . . . . . . . . 40
Rozdział VII: Histydynemia a zaburzenia mowy u dzieci. Próba wyjaœnienia przyczyn. . . . . . . . 44
Rozdział VIII: J¹kanie uwarunkowane defektem metabolicznym (obni¿on¹ aktywnoœci¹
histydazy) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
Rozdział IX: Czynnoœci przygotowuj¹ce niemowlêcy narz¹d artykulacyjny do mówienia . . . . 61
Rozdział X: Rehabilitacja logopedyczna dzieci z mózgowym pora¿eniem dzieciêcym . . . . . . . 68
Rozdział XI: Wpływ analizatora ruchowego na opóŸnione dojrzewanie funkcji
słuchowych (wyznacznik zakresu profilaktyki logopedycznej) . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
Rozdział XII: Rola pediatry w profilaktyce logopedycznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
Aneks . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92
Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94
Słownik u¿ytych terminów i skrótów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Od autorki
Oddawana do r¹k Czytelników ksi¹¿ka jest zebraniem doniesieñ roz-
proszonych w mało dostêpnym piœmiennictwie medycznym, pisanych przede
wszystkim z nadziej¹, ¿e zwróc¹ one uwagê lekarzy, psychologów i logope-
dów na problemy dzieci z zaburzonym w ró¿nym stopniu, nieprawidłowym
porozumiewaniem siê jêzykowym. Zale¿ało mi szczególnie na wskazaniu
faktu oczywistego, i¿ rozwój jêzyka i mowy nie rozpoczyna siê w okreœlonym
momencie ¿ycia i rozwoju dziecka, a trwa od jego pocz¹tku. Przyjêcie takiej
zasady ujmowania rozwoju mowy przez lekarzy w zdecydowany sposób
zmieni charakter pracy logopedów z korekcyjnej na stymuluj¹co-koryguj¹c¹
oraz wł¹czy ich do zespołów niezbêdnych specjalistów zajmuj¹cych siê
dzieckiem od urodzenia.
Publikacja spełni swoje zadanie, jeœli zachêci lekarzy i logopedów do
wyjœcia z zaklêtego krêgu pozornych niewa¿noœci problemów, niemo¿noœci
działañ i małej wiary w swoje mo¿liwoœci.
Obecne wydanie zawiera materiały ju¿ opublikowane w niewielkim
nakładzie, jednak¿e ze wzglêdu na du¿e zainteresowanie nimi logopedów
oraz lekarzy oœmielam siê drukować je po raz wtóry, z pewnymi zmianami,
jednoczeœnie dodaj¹c dwa rozdziały. Informacje płyn¹ce od logopedów i
rodziców o tym, ¿e stosuj¹ proponowane ćwiczenia, widz¹ ich skutecznoœć
oraz czekaj¹ na dalsze, s¹ nieocenionym bodŸcem w ¿mudnej pracy i za-
chêt¹ do ci¹głych poszukiwañ.
Szczerze wdziêczna Im za stymulacjê pozostajê otwarta na uwagi krytyczne
i dyskusjê.
El¿bieta Stecko
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Wstêp
Logopeda — specjalista zajmuj¹cy siê zaburzeniami mowy, w aspekcie
ich patogenezy, diagnozy i prognozy, oraz usprawnianiem porozumiewania
siê jêzykowego — takie samookreœlenie siê determinuje przedmiot, obszar
i zakres zainteresowañ, wybór dziedzin i ich specjalnoœci, których poznanie
staje siê niezbêdne do osi¹gniêcia celów, jakie stoj¹ przed logoped¹. Oczy-
wista jest mo¿liwoœć okreœlenia patologii tylko w odniesieniu do normy,
której znajomoœć jest podstaw¹ jej (patologii) rozumienia oraz postawienia
diagnozy logopedycznej. Formułowanie podstaw teorii logopedii jako nauki
i jej metodologii nie wyznaczy w sposób dyrektywny problemów i zagadnieñ
niezbêdnych do zgłêbienia przez logopedê. Czyni to przedmiot a raczej
podmiot (pacjent), który wyznacza cel poczynañ logopedycznych. Wielk¹
otwartoœć logopedów na problemy pacjenta potwierdzać mog¹ dokumento-
wane czynnoœci diagnostyczno-terapeutyczne, które tworz¹ rozliczne studia
przypadków, niestety nie publikowane. Brak w piœmiennictwie logopedycz-
nym potwierdzenia koniecznoœci znajomoœci problemów dziedzin pokrew-
nych jest jednym z przejawów nieprawidłowej sytuacji niemal we wszystkich
sferach ¿ycia zawodowego logopedy. Optymalne jest wejœcie, z całym baga-
¿em wiedzy niemedycznej, w œrodowisko medyczne. Stwarza to koniecznoœć
zapoznawania siê z kolejnymi specjalnoœciami medycznymi. Ka¿dy kolejny
pacjent wyznacza nowe zagadnienie do przestudiowania. Zajêcie siê bowiem
pacjentem bez znajomoœci jego problemów, tak psychologiczno-pedagogicz-
nych, jak i zdrowotnych (medycznych), tworzy dla logopedy ju¿ na wstêpie
barierê trudn¹ do sforsowania.
Niniejsza praca jest udokumentowaniem mo¿liwoœci, koniecznoœci i
wyników współpracy logopedy z lekarzami-neurologami, psychiatrami,
specjalistami chorób metabolicznych, psychologami klinicznymi, ortodonta-
mi i biochemikami. Współpraca jest mo¿liwa tylko i wył¹cznie w sytuacji
prawidłowego porozumienia siê osób współpracuj¹cych. Niezbêdna do tego
jest znajomoœć okreœlonych dyscyplin i ich przedmiotów. Logopeda powinien
9
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Pobierz darmowy fragment (pdf)
Gdzie kupić całą publikację:
Aktualnie brak ofert nabycia tej publikacji drogą kupna...
Opinie na temat publikacji:
Inne popularne pozycje z tej kategorii:
Czytaj również:
Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką :