Darmowy fragment publikacji:
Tytuł oryginału: Designing Bots: Creating Conversational Experiences
Tłumaczenie: Konrad Matuk
ISBN: 978-83-283-4672-7
© 2018 Helion SA
Authorized Polish translation of the English edition of Designing Bots ISBN 9781491974827 © 2017 Amir
Shevat
This translation is published and sold by permission of O’Reilly Media, Inc., which owns or controls all
rights to publish and sell the same.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means,
electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system,
without permission from the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje
naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich
właścicieli.
Autor oraz Helion SA dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne
i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym
ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Helion SA nie ponoszą również żadnej
odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Helion SA
ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/zapbot
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Printed in Poland.
• Kup książkę
• Poleć książkę
• Oceń książkę
• Księgarnia internetowa
• Lubię to! » Nasza społeczność
Spis treści
Wstęp ....................................................................................................................... 11
1. Czym są boty? ........................................................................................................... 15
16
18
20
21
21
A więc czym są boty?
Rewolucja technologii botów i jej rozwój
Etapy wprowadzania botów
Nie wszystkie boty są takie same
Podsumowanie
2. Typy botów ............................................................................................................... 23
23
24
26
28
30
31
Boty osobiste a boty zespołowe
Superboty a boty o określonej domenie
Boty biznesowe a boty konsumenckie
Boty głosowe i boty tekstowe
Sieć nowych botów a integracja z wykorzystaniem utworzonych wcześniej systemów
Podsumowanie
Slack — platforma botów biznesowych
Facebook Messenger — platforma botów konsumenckich
Alexa — platforma bota głosowego
Kik — platforma botów dla nastolatków
Platformy stopniowo odchodzące do lamusa
3. Najważniejsze platformy ........................................................................................... 33
33
34
34
35
35
36
36
36
37
38
39
40
Jak wybrać odpowiednią platformę?
E-mail
SMS
Faza eksploracji
Faza analizy
Faza sprawdzania
Podsumowanie
3
Kup książkęPoleć książkę4. Najważniejsze zastosowania ..................................................................................... 41
41
42
43
44
45
46
46
47
48
49
Konwersacyjny interfejs sprzedaży
Boty biznesowe
Wydajność i trenowanie
Boty odpowiedzialne za powiadomienia
Boty kierujące do odpowiedniego człowieka
Boty obsługi klienta i boty odpowiadające na typowe pytania
Integracja usług z botami
Boty obsługujące gry i usługi rozrywkowe
Boty reprezentujące markę
Podsumowanie
5. Anatomia bota .......................................................................................................... 51
51
55
57
Składniki bota
Główne cele i funkcje bota
Podsumowanie
Budowanie świadomości marki
Wizualna identyfikacja marki
Nazwa
Osobowość
6. Budowanie świadomości marki, osobowość i zaangażowanie czynnika ludzkiego ....... 59
59
59
63
65
66
67
70
71
WordsBot
Poncho
Wyrażanie osobowości
Interwencja człowieka
Pomoc w rozwiązywaniu trudnych sytuacji
i nadzór odpowiedzi generowanych przez bota
Ręczna obsługa błędów i problemów
Osoby trenujące bota
Osoby poprawiające zdolności konwersacyjne bota
Boty w roli pomocników zadań wykonywanych przez ludzi
Podsumowanie
72
73
73
74
74
75
7. Sztuczna inteligencja ................................................................................................ 77
78
79
80
81
82
Rozumienie języka naturalnego
Zarządzanie rozmową
Rozpoznawanie obrazu
Przewidywanie
Analiza sentymentu
4
(cid:95)
Spis treści
Kup książkęPoleć książkęKiedy należy korzystać ze sztucznej inteligencji?
Rezygnacja ze sztucznej inteligencji
Podsumowanie
83
83
84
Powitanie
Przygotowywanie użytkownika do przekazywania odpowiednich informacji
Potwierdzanie
Tworzenie skryptów funkcji
Rozmowy nastawione zadaniowo
Dyskusja naprowadzana na określony temat
Dekoratory
Zapewnianie losowości
Deklarowanie celu
Uczenie użytkownika korzystania z bota
Konfiguracja
Zachęcanie użytkowników do korzystania z funkcji bota
Określanie tonu rozmowy i osobowości
Komunikaty powitalne w środowiskach zespołowych
8. Rozmowa ................................................................................................................. 85
86
86
87
89
90
91
91
93
94
102
107
111
112
113
114
115
116
117
117
117
118
119
120
121
122
123
124
124
125
126
127
127
127
128
Wybór właściwego trybu komunikacji
Stosowanie oznaczeń @użytkownik
Szkolenie i wprowadzanie bota do zespołu
Warto wiedzieć, kiedy przestać się udzielać w konwersacji zespołowej
Przekaż coś wartościowego, zanim poprosisz o coś użytkownika
Inicjuj rozmowę i przyciągaj użytkowników za pomocą pytań i ofert
Proaktywność
Grzeczność i kultura
Korekcja przebiegu rozmowy
Interwencja ze strony człowieka
Ponowne uruchomienie rozmowy
Skierowanie rozmowy do innego bota
Dbanie o spójność
Nauka na podstawie błędów bota
Responsywność
Potwierdzanie jawne i niejawne
Konsekwencja
Wzajemność
Interakcje zespołowe i prywatne
Obsługa błędów
Spis treści
(cid:95)
5
Kup książkęPoleć książkęPomoc i informacje zwrotne
Pomoc użytkownikowi
Uzyskiwanie informacji zwrotnych
Podsumowanie
129
129
130
131
Pliki
Dźwięk
Materiały wideo
Obrazy
Przyciski
Kiedy należy korzystać z szablonów?
Kiedy w rozmowie należy korzystać z plików
Kiedy należy umieszczać w rozmowie obrazy?
Kiedy należy umieszczać w rozmowie materiały wideo?
Przyciski w platformie Slack
Przyciski w komunikatorze Facebook Messenger
Gotowe odpowiedzi w komunikatorach Facebook Messenger i Kik
Połączenie wszystkich technik
Kiedy należy wzbogacać rozmowę przyciskami?
Kiedy nie należy stosować przycisków nawigacji?
9. Bogate interakcje .................................................................................................... 133
133
134
135
135
137
137
140
140
140
144
146
147
150
151
152
158
158
161
161
163
163
163
164
166
167
168
Sygnalizowanie pisania wiadomości
Menu podręczne
Polecenia rozpoczynające się od ukośnika
Widok strony internetowej
Połączenie wszystkiego w całość
Podsumowanie
Kiedy warto umieszczać emotikony w rozmowie?
Szablony
Łącza
Emotikony
Kiedy warto umieszczać w rozmowie linki?
Amnezja bota
Kontekst
10. Kontekst i pamięć .................................................................................................... 169
169
171
173
174
175
177
178
Określanie kontekstu na podstawie zaimków
Określanie kontekstu za pomocą mechanizmów wzbogacających interakcję
Błędy kontekstu i dwuznaczność
Pamięć
Podsumowanie
6
(cid:95)
Spis treści
Kup książkęPoleć książkę11. Dystrybucja i instalowanie botów .............................................................................179
179
182
182
183
184
185
185
Katalogi botów
Proces weryfikacji botów
Linki kierujące bezpośrednio do instalacji
Kody QR
@Wzmianki
Kierowanie użytkowników do innych botów
Podsumowanie
Pierwsze wrażenie
Rzeczy, o których należy pamiętać, projektując kolejne interakcje
12. Metody angażowania ...............................................................................................187
188
192
193
194
194
Powiadomienia
Dbanie o zaangażowanie użytkowników przez świadczenie pożytecznych usług
Podsumowanie
Subskrypcja
Wyświetlanie reklam
Dane — analityka i badanie rynku
Sprzedawanie towarów i usług
Opłaty za odwołania
Promocja marki
13. Monetyzacja ............................................................................................................195
195
197
198
199
200
201
202
203
203
204
Kiedy powinno się zacząć pobierać opłaty od użytkowników?
Podsumowanie
Rozszerzanie płatnego produktu
Dobra wirtualne sprzedawane przez czat
14. Ogólny zarys procesu projektowania .........................................................................205
205
206
Kroki
Narzędzia
15. Definiowanie i analiza zastosowań ...........................................................................207
209
209
209
210
211
211
212
Podstawowa analiza
Określanie celu
Wybór platformy bota
Definiowanie osobowości
Wybór logo i identyfikacji wizualnej
Konwencje nazewnicze
Analiza rozwiązań
Spis treści
(cid:95)
7
Kup książkęPoleć książkęSzkicowanie przepływów
Powitanie
Główny przepływ
Pomoc
Informacja zwrotna
Obsługa błędów
Mapowanie intencji
Mapowanie encji
Tworzenie skryptów przykładowych wypowiedzi bota
16. Tworzenie skryptów konwersacji ............................................................................. 215
215
216
217
218
219
220
221
222
222
222
225
228
230
231
Komunikaty powitalne
Główny przepływ pracy
Pomoc
Informacja zwrotna
Obsługa błędów
17. Projektowanie i testowanie ..................................................................................... 235
Projektowanie bota VacationBot pracującego w komunikatorze Messenger
za pomocą aplikacji Botsociety
Projektowanie bota PTOBot pracującego w środowisku Slack
za pomocą aplikacji Walkie
Testowanie przez użytkowników
Zanim zaczniesz — prototypowanie makiety bota
Planowanie testu
Tworzenie zadań i prowadzenie dyskusji
Rekrutacja uczestników
Przygotowywanie środowiska
Moderowanie sesji
Analiza zebranych danych
Poprawianie i tworzenie kolejnych wersji bota
235
242
256
257
259
259
260
260
261
261
261
Architektura bota
Technologie budowania botów
18. Ogólny zarys procesu budowy bota .......................................................................... 263
263
264
264
267
268
269
269
270
Narzędzia graficzne i zintegrowane środowiska programistyczne
Usługi sztucznej inteligencji
Zestawy narzędzi SDK i ramy projektowe
Samodzielne tworzenie kodu od podstaw
Usługi hostingowe
Wybór właściwych narzędzi
8
(cid:95)
Spis treści
Kup książkęPoleć książkęJak działa analityka botów?
Analiza dzienników
Raporty generowane przez narzędzia analityczne
19. Analityka i ciągłe ulepszanie bota .............................................................................273
273
275
275
276
278
Usługi analityczne działające w chmurze
Usługi analityczne działające na lokalnym serwerze
Postaraj się nie martwić wskaźnikami,
które nie powinny budzić Twojego niepokoju
Ciągły rozwój
279
280
Przyszłe trendy w świecie botów
Przewidywane trendy platform botów
Większa interaktywność
Lepsze sposoby przedstawiania informacji
Mechanizmy odkrywania botów
Monetyzacja
Otwarcie platform superbotów
20. Na koniec świata i jeszcze dalej! ................................................................................283
283
283
284
284
285
285
285
285
286
287
287
288
289
289
289
289
Od powiadomień do interaktywności
Boty działające na wielu platformach
Konsolidacja tożsamości
Modyfikowanie rozmowy na podstawie segmentacji i analizy sentymentu
Boty o jednej domenie i superboty
Czy aplikacje zostaną zastąpione botami?
Czy boty odbiorą ludziom pracę?
Czy boty i sztuczna inteligencja zniszczą świat?
Wszechobecność botów
Skorowidz ................................................................................................................291
Spis treści
(cid:95)
9
Kup książkęPoleć książkę10
(cid:95)
Spis treści
Kup książkęPoleć książkęROZDZIAŁ 4.
Najważniejsze zastosowania
Ważniejszym pytaniem od „Czy robimy to dobrze?” jest „Czy robimy to, co trzeba?”.
— TOMER SHARON, WEWORK
PRZYJRZYJMY SIĘ NIEKTÓRYM zastosowaniom botów. Nie wymienię tu wszystkich możliwych
zastosowań, ale zaprezentowany przeze mnie zbiór pozwoli Ci poznać potencjalne możliwości botów,
a wiedza ta przyda Ci się podczas projektowania własnego bota.
Konwersacyjny interfejs sprzedaży
Boty mogą obsługiwać dowolną formę handlu elektronicznego — mogą pomagać w zakupie rzeczy
z serwisu Amazon, a także w zamówieniu taksówki. Zakup przeprowadzony za pomocą przemyśla-
nego interfejsu konwersacyjnego może być bardziej intuicyjny i charakteryzować się wyższym
współczynnikiem konwersji od tradycyjnych form sprzedaży. Alexa pozwala zrezygnować z tradycyj-
nych list zakupów — wystarczy powiedzieć „Alexa, dodaj cukier do listy zakupów”. Boty biur po-
dróży pozwalają na zrezygnowanie z aplikacji i stron internetowych — umożliwiają zarezerwowanie
biletów lotniczych, a także przekazywanie informacji o zmianie rozkładu lotów i wszystkich innych
rzeczy związanych z obsługą klienta.
Użytkownicy nie muszą instalować specjalnych aplikacji, aby zamówić taksówkę — wystarczy, że
skorzystają ze swojego komunikatora i połączą się z botami takimi jak @Uber lub @Lyft. W związku
z tym po raz pierwszy od rewolucji technologii mobilnych mamy wyraźny podział pomiędzy zamia-
rem a instalowaniem aplikacji. Jeżeli proces odkrywania usługi przez użytkownika będzie odpowied-
nio wykonany, to koszt pozyskania klienta również się zmniejszy (nawiązywanie kontaktu z klientem
stanie się bardziej skuteczne).
Bardzo ciekawym przykładem takiego bota jest Kip (rysunek 4.1). Jest to zespołowy bot przezna-
czony do dokonywania zakupów. Pozwala on na zakup wszystkiego — od artykułów biurowych
po przekąski. Kip wykonuje wszystkie zadania związane z tworzeniem grupowego zamówienia przez
wszystkich członków zespołu.
41
Kup książkęPoleć książkęRysunek 4.1. Kip — bot zakupowy działający na platformie Slack
W tym przykładzie najbardziej interesujące jest to, że wprowadza on nową koncepcję handlu elektro-
nicznego — „koszyk zespołowy”. Użytkownicy czatu mogą dodawać rzeczy do koszyka. Zakup jest
opłacany przez administratora. Kip pozwala robić zakupy w sposób, w jaki dotychczas nie można ich
było dokonywać.
Boty biznesowe
Dochodzimy do tematu, na którym skupiają się wysiłki platform wymiany wiadomości zaintereso-
wanych zastosowaniami biznesowymi takich jak np. Slack. Na platformie tej można znaleźć boty
zajmujące się kadrami, sprzedażą, marketingiem, produktami, a także pozostałymi działami przedsię-
biorstwa. Serwis GitHub utworzył termin określający zarządzanie DevOpsami za pomocą czatu:
chatOps. Większość startupów łączy się z klientami przez systemy CRM, które informują ich o poja-
wieniu się nowych klientów. Przebieg całych operacji biznesowych można usprawnić dzięki osobiste-
mu doradcy, który może pomóc w poszczególnych etapach operacji.
Na rysunku 4.2 przedstawiono ciekawy przykład bota będącego interfejsem doradztwa prawnego.
Na zaprezentowanym rysunku bot LawGeex analizuje umowę o zachowaniu poufności i zwraca
informacje o poprawności jej sformułowania.
Korporacje chcą korzystać z botów w celu zorganizowania przepływów roboczych procesów bizneso-
wych, ponieważ większość tych procesów jest skomplikowana, czasochłonna i wymaga logowania
się do dość starych systemów. Użycie botów w celu przeprowadzenia prostych zadań na podstawie
kontekstu rozmowy może znacznie poprawić wydajność pracy zespołu.
DO ZAPAMIĘTANIA
Korporacje chcą korzystać z botów w celu zorganizowania przepływów roboczych procesów
biznesowych, ponieważ użycie botów do przeprowadzenia prostych zadań na podstawie kon-
tekstu rozmowy może znacznie poprawić wydajność pracy zespołu.
42
(cid:95)
Rozdział 4. Najważniejsze zastosowania
Kup książkęPoleć książkęRysunek 4.2. LawGeex — bot będący radcą prawnym
Wydajność i trenowanie
Usługi związane z poprawą wydajności osobistej i zawodowej to rozwijający się rynek. Możemy na
nim znaleźć boty przypominające nam o rożnych rzeczach, które mamy wykonać, a także usługi za-
rządzające pracą zespołu. To dość proste zastosowania, których interfejsy mają zwykle formę aplikacji
mobilnych. Charakteryzują się one dużą popularnością i dużym zaangażowaniem użytkowników.
Często spotykane są również boty pełniące funkcję trenerów osobistych pomagających w utracie
wagi, oszczędzaniu pieniędzy, wychowaniu dzieci, uprawianiu sportu itd. Wydaje mi się, że z powodu
natury medium — rozmawianie z botem za pomocą komunikatora — interakcja jest bardziej sku-
teczna i wciągająca.
Dobrym przykładem bota będącego trenerem jest Lark (rysunek 4.3).
Jedną z zalet korzystania z tego typu botów jest to, że rozmowa z botem to z punktu widzenia
użytkownika doświadczenie bardziej osobiste, a porady bota trudniej zignorować niż komunikaty
wyświetlane w aplikacji. Ponadto użytkownicy zwykle podają więcej informacji podczas rozmowy
z botem niż podczas wypełniania formularzy w aplikacjach.
Wydajność i trenowanie
(cid:95)
43
Kup książkęPoleć książkęRysunek 4.3. Lark pomaga użytkownikom monitorować nawyki żywieniowe i ułatwia zrzucenie zbędnych
kilogramów
Boty odpowiedzialne za powiadomienia
Boty zaczynają zastępować powiadomienia wysyłane za pośrednictwem poczty elektronicznej i powia-
domienia wyświetlane w aplikacjach. Boty mogą przesyłać informacje o nowych wiadomościach,
zmianach cen, a także przysyłać raporty analityczne lub powiadomienia o tym, że dzieci wróciły do
domu. Istnieje kilka różnic pomiędzy powiadomieniami wysyłanymi przez bota a tradycyjnymi po-
wiadomieniami mobilnymi:
(cid:120) Powiadomienia wysyłane do grupy, zespołu lub czatu kanału mają bardziej wspólny charakter —
zespoły współpracują i podejmują czynności szybciej, działając przy tym w sposób bardziej
wydajny niż po wysłaniu grupowego e-maila.
(cid:120) Tradycyjne powiadomienia wymagają przejścia do aplikacji lub wejścia na stronę internetową
w celu zareagowania na nie, a wiele komunikatorów internetowych pozwala na umieszczenie
w wiadomości zestawu przycisków umożliwiających natychmiastową reakcję na wiadomość.
W niektórych przypadkach powiadomienia mogą bardzo szybko skłonić odbiorcę do wykonania pro-
duktywnej czynności (rysunek 4.4).
44
(cid:95)
Rozdział 4. Najważniejsze zastosowania
Kup książkęPoleć książkęRysunek 4.4. Rozmowa może przyśpieszyć proces decyzyjny
Takie proste przepływy robocze mogą istnieć w przypadku usług konsumenckich i biznesowych.
Konsumenci mogą być powiadamiani o zniżce, a przyciski akcji mogą umożliwiać zakup. Boty bizne-
sowe mogą przesyłać raporty pozwalające na podjęcie decyzji lub zatwierdzenie operacji.
Stosowanie botów do przesyłania raportów i powiadomień poprawia czas reakcji na powiadomie-
nie, a także przejrzystość procesu i kontekstu. Powiadomienie płynące z kanału #DevOps jest warte
tysiąca e-maili.
Boty kierujące do odpowiedniego człowieka
Dość ciekawymi przypadkami są usługi wykonywane przez ludzi, w których bot pełni funkcję
operatora łączącego użytkownika z człowiekiem wykonującym daną czynność. Lyft i Uber łączą użyt-
kownika z osobą będącą kierowcą (jest tak przynajmniej w momencie pisania tej książki). Bot może
połączyć Cię z inną osobą wykonującą dowolną czynność — może być to pomoc techniczna oprogra-
mowania lub autor tekstów piosenek.
Dobrym przykładem bota będącego operatorem jest Sensay. Pozwala on (rysunek 4.5) na natychmia-
stowe nawiązanie kontaktu z osobą, która może udzielić odpowiedniej porady. Bot ten działa na
różnych platformach.
Rysunek 4.5. Intencja rozmówcy została rozpoznana przez bota, który połączył go z odpowiednią osobą
Boty kierujące do odpowiedniego człowieka
(cid:95)
45
Kup książkęPoleć książkęNiektóre usługi świadczone przez ludzi są bardzo trudne do zastąpienia przez bota, ale sam proces
łączenia użytkowników z osobami świadczącymi określone usługi może być z łatwością przeprowa-
dzony przez bota.
Boty są bardziej przyjazną i praktyczną wersją automatycznych interaktywnych systemów głoso-
wych znanych z różnych infolinii. Boty komunikujące się za pomocą tekstu mają być milsze, bardziej
spersonalizowane i powinny ułatwiać dotarcie do właściwej osoby — mają one zmienić negatywne
odczucia użytkowników interaktywnych systemów głosowych infolinii.
Boty obsługi klienta
i boty odpowiadające na typowe pytania
Obsługa klienta i odpowiadanie na typowe pytania to standardowe przykłady zastosowań botów.
Boty są pierwszym frontem pomocy. Mogą obsługiwać zapytania pracowników lub klientów. W przy-
padku użycia bota wewnątrz firmy może on odpowiadać na pytanie takie jak: „Jakie są zasady
udzielania urlopów?”. Bot, z którym kontakt nawiązuje klient, może z kolei zareagować na kwestię ty-
pu: „W jakich godzinach sklep jest czynny?”. Pomoc to najprostszy przykład zastosowania bota,
ponieważ korzystanie z pomocy opiera się na nieskomplikowanym schemacie pojedynczych pytań
i odpowiedzi. Treść pytań zadawanych przez użytkowników jest zbliżona do siebie, a więc trenowanie
bota nie sprawia trudności.
Tendencja stosowania botów w celu obsługi klientów wynika z tego, że boty są tańsze i zwykle szybsze
od ludzi (dotyczy to prostych, powtarzalnych czynności). Boty obsługujące klientów są często uru-
chamiane w komunikatorze Facebook Messenger lub na platformie Slack. Z mojego doświadczenia
wynika, że boty mogą obsłużyć ok. 40 zapytań wewnętrznych i zewnętrznych.
Integracja usług z botami
Obecnie najczęściej używanym botem na platformie Slack jest bot integrujący system CRM Salesforce
ze Slackiem. Użytkownicy biznesowi chcą mieć możliwość wyszukiwania kont w serwisie Slack pod-
czas rozmowy z klientami.
Użytkownicy botów chcą integrować je nie tylko z systemami CMS, ale także np. z usługami takimi jak
Google Analytics, Merkato, WorkDay i Concur. Użytkownicy oczekują prostej integracji, która
pozwoli im oszczędzać czas i usprawni ich pracę.
Przykładem bota integrującego niezależne usługi jest Statsbot (rysunek 4.6). Wyświetla on informacje
z usług Google Analytics, Mixpanel i innych systemów marketingowych, umożliwiając wyświetlanie
raportów w komunikatorze platformy Slack.
Głównym celem stosowania takich botów jest zwolnienie użytkowników z konieczności przełączania
się pomiędzy aplikacjami w celu uzyskania informacji niezbędnych do wykonania przez nich pracy.
Użytkownicy oczekują możliwości nawiązywania konwersacji z narzędziami i usługami używanymi
podczas pracy z poziomu komunikatora internetowego.
46
(cid:95)
Rozdział 4. Najważniejsze zastosowania
Kup książkęPoleć książkęRysunek 4.6. Bot Statsbot wyświetlający raport wygenerowany przez zewnętrzną usługę
Boty obsługujące gry i usługi rozrywkowe
Niektóre boty mają umilać czas swoim użytkownikom lub ich zabawiać. Rozrywka to ważny ele-
ment życia. Boty mogą również stanowić jej źródło — mogą one obsługiwać usługi takie jak gry
lub po prostu przekazywać ciekawostki lub opowiadać dowcipy typu „Puk, puk. Kto tam?”.
Boty mogą zapewniać nowatorskie rozwiązania — nie jest to rozrywka pasywna tak jak oglądanie
telewizji ani tak bardzo rozbudowana jak gry konsolowe. Starają się one po prostu zamienić rozmowę
w coś zabawnego! Chyba nikt wcześniej nie wpadł na pomysł, że rozmowa może być zabawna.
Ciekawostka: Wczesne eksperymenty przeprowadzone na bazie filmów familijnych pokazały,
że użytkownicy mogli rozmawiać z botami dłużej, gdy tematem rozmowy były ulubione postacie
lub filmy — czasami rozmowy te trwały dłużej niż czas trwania filmów.
Przykładem bota zapewniającego rozrywkę jest Swelly (rysunek 4.7). Bot ten pozwala użytkownikowi
wybrać jedna z dwóch opcji, a następnie pokazuje mu wyniki wyborów dokonanych przez wszystkich
użytkowników bota. To dość ciekawa zabawa dotycząca jedzenia, mody, atrakcyjnych miejsc itd.
Swelly ma również postać aplikacji mobilnych działających w systemach Android i iOS, ale z raportów
sporządzanych przez jej autorów można dojść do wniosku, że użytkownicy tej usługi wolą korzystać
z interfejsu w postaci bota. Boty mogą zwiększać zainteresowanie użytkowników usługą i przyciągać
ich z powrotem do rozmowy lub gry. Jedną z głównych przyczyn stosowania botów w tego typu apli-
kacjach jest to, że boty mogą przyciągnąć użytkownika z powrotem do usługi w sposób mniej natar-
czywy, bardziej spersonalizowany i przyjazny od np. powiadomień wyświetlanych w aplikacji.
Boty obsługujące gry i usługi rozrywkowe
(cid:95)
47
Kup książkęPoleć książkęRysunek 4.7. Swelly — bot uruchomiony w komunikatorze Facebook Messenger — prosi użytkownika o wybór;
użytkownik musi zdecydować się, czy woli pizzę, czy lazanię
Boty reprezentujące markę
W tego typu zastosowaniach boty starają się skorzystać ze środka komunikacji, jakim jest czat, w celu
podniesienia świadomości marki i zaangażowania użytkowników. Podniesienie popularności marki,
a także tworzenie skutecznych aplikacji to procesy, które stają się coraz bardziej kosztowne i trudne.
Osoby zajmujące się marketingiem coraz częściej rozważają tworzenie botów promujących ich marki.
Największe marki stosują wiele interesujących rozwiązań umożliwiających powiadamianie o nowych
produktach i zniżkach. Twórcy botów ciągle starają się opracować idealną strukturę bota reprezentują-
cego markę za pośrednictwem nowatorskiego interfejsu konwersacyjnego.
Pamiętaj o tym, że boty nigdy nie będą lepsze od usługi, której są interfejsem. Ta zasada dotyczy
również botów reprezentujących marki. Na rysunku 4.8 przedstawiono bota Whole Foods Market.
Jest on dobrym przykładem mechanizmu umożliwiającego nawiązanie interakcji z marką, który do-
datkowo daje swojemu użytkownikowi wiele korzyści.
DO ZAPAMIĘTANIA
Pamiętaj o tym, że boty nie mogą być lepsze od usług, których są interfejsem. Ta zasada dotyczy
również botów reprezentujących marki.
48
(cid:95)
Rozdział 4. Najważniejsze zastosowania
Kup książkęPoleć książkęRysunek 4.8. Bot Whole Foods Market pozwala użytkownikom na znalezienie przepisów kucharskich, a także
sklepów; umożliwia on również nawiązanie kontaktu z firmą za pośrednictwem komunikatora Facebook Messenger
Główną przyczyną stosowania tego typu botów jest fakt, że użytkownicy są zmęczeni koniecznością
instalowania aplikacji poszczególnych marek. Boty pozwalają markom nawiązywać kontakt z klientami
w sposób nowatorski i praktyczny.
Podsumowanie
Popularyzacja botów wśród specjalistów od marketingu sprawia, że pojawia się coraz więcej ciekawych
przykładów ich zastosowania. Podczas rozmowy z dyrektorem naczelnym jednej z największych
platform telefonii telefonicznych usłyszałem stwierdzenie, że jeszcze niedawno nikomu się nie śniło,
że proszenie osób obcych o podwiezienie stanie się jedną z najpopularniejszych form zarabiania
na technologiach mobilnych. Nie wiemy jeszcze, który z botów zdominuje rynek, ale na podstawie
doświadczeń z przeszłości możemy stwierdzić, że kilka z botów zmieni świat, w którym żyjemy.
W kolejnych rozdziałach zajmę się opisem anatomii botów, wyjaśnieniem różnych elementów
składowych bota i sposobami ich implementacji na różnych platformach. Podczas opisu kompo-
nentów bota będę się posługiwał prawdziwymi przykładami, omówię mocne i słabe strony poszcze-
gólnych rozwiązań.
Podsumowanie
(cid:95)
49
Kup książkęPoleć książkę50
(cid:95)
Rozdział 4. Najważniejsze zastosowania
Kup książkęPoleć książkęSkorowidz
biznesowe, 27, 33, 42
cele, 55
ciągłe ulepszanie, 273
dla nastolatków, 35
dystrybucja, 179
funkcje, 55
głosowe, 29, 34
instalowanie, 179
katalogi, 179
kierujące do odpowiedniego człowieka, 45
konsumenckie, 27, 34
kontekst, 169
o określonej domenie, 25
obsługi klienta, 46
obsługujące gry, 47
odpowiadające na typowe pytania, 46
odpowiedzialne za powiadomienia, 44
optymalizacja konwersacji, 281
osobiste, 23
pamięć, 169
proces budowy, 263
proces weryfikacji, 182
przekierowanie, 185
przepływy zadań, 281
redukcja błędów, 281
reprezentujące markę, 48
technologie budowania, 264
tekstowe, 29
trenowanie, 43, 73
w roli pomocników zadań, 74
zdolności konwersacyjne, 74
zespołowe, 23
zintegrowane z usługami, 31, 46
budowanie świadomości marki, 59
Alexa, 34
analityka botów, 273
analiza
danych, 261
dzienników, 275
rozwiązań, 212
sentymentu, 82
zastosowań, 207
anatomia bota, 51
aplikacja
Botsocieta, 235
Walkie, 242
architektura bota, 263
asystent Google, 26, 56
A
B
badanie rynku, 198
błędy, 220, 231
kontekstu, 175
bot, 15
Howdy, 86
linii lotniczych, 25
Lyft, 64
Poncho, 86
PTOBot, 242
Salesforce, 31
zakupowy, 42
Botsociety, 235
boty
analityka, 273
analiza dzienników, 275
architektura, 263
Skorowidz
(cid:95) 291
Kup książkęPoleć książkęcele bota, 55
chmura, 276
ciągły rozwój, 280
C
D
definiowanie osobowości, 210
deklarowanie celu, 86
dekoratory, 107
dwuznaczność, 175
dystrybucja botów, 179
dźwięk, 135
E
ekstrakcja encji, 97, 106
e-mail, 36
emotikony, 161
encje, 222
etapy wprowadzania botów, 20
etykiety, 61
F
Facebook Messenger, 34
gotowe odpowiedzi, 146
przyciski, 144
faza
analizy, 38
eksploracji, 37
sprawdzania, 39
formowanie nawyków, 188
funkcje bota, 55
G
Gamez-bot, 37
generowanie tekstów, 111
gry, 47
hosting, 269
H
I
informacje zwrotne, 129, 219, 230
inicjacja rozmowy, 94
292
(cid:95)
Skorowidz
instalowanie botów, 179, 182
integracja usług z botami, 46
intencje, 221
interakcje, 133, 192, 283
prywatne, 120
zespołowe, 120
interwencja człowieka, 71
K
katalogi botów, 179
Kik, 35, 146
kody QR, 183
komunikat powitalny, 86, 91, 222
komunikator Messenger, 235
konfiguracja, 89
konsekwencja, 116
kontekst, 169, 171
konwencje nazewnicze, 211
konwersacje zespołowe, 124
konwersacyjny interfejs sprzedaży, 41
korekcja przebiegu rozmowy, 125
korzystanie ze sztucznej inteligencji, 83
L
Ł
M
lejek marketingowy, 101
logo, 60, 211
łącza, 158
mapowanie
encji, 222
intencji, 98, 106, 221
marka, 59
etykiety, 61
logo, 60
nazwa, 63
promocja, 201
mechanizmy odkrywania botów, 284
menu podręczne, 163
model kuszenia użytkownika, 189
moderowanie sesji, 261
monetyzacja, 195, 285
Kup książkęPoleć książkęnadzór, 72
narzędzia, 206, 270
analityczne, 275
graficzne, 264
SDK, 268
nazwa marki, 63
N
O
obrazy, 62, 137
obsługa błędów, 73, 124, 220, 231
określanie
celu, 209
kontekstu, 173, 174
opłaty
od użytkowników, 203
za odwołania, 200
optymalizacja konwersacji, 281
osobowość, 65
oznaczenia
@użytkownik, 122
@Wzmianki, 184
P
pamięć, 169, 177
pierwsze wrażenie, 188
planowanie testu, 259
platforma
Alexa, 34
botów
głosowych, 34
biznesowych, 33
konsumenckich, 34
Facebook Messenger, 34
Kik, 35
Slack, 33
pliki, 133
pomoc, 129
Poncho, 67
potwierdzanie, 113
jawne, 115
niejawne, 115
powiadomienia, 44, 193
proaktywność, 118
proces formowania nawyków
akcja, 188
inwestycja, 188
nagroda, 188
wyzwalacz, 188
proces projektowania, 205
projektowanie, 205, 235
bota PTOBot, 242
bota VacationBot, 235
kroki, 205
narzędzia, 206
promocja marki, 201
prototypowanie makiety bota, 257
przekazywanie informacji, 112
przepływ, 215
główny, 217
komunikacji, 99
pracy, 225
zadań, 281
przewidywanie, 81
przyciski, 140
PTOBot, 216–218, 223, 225, 228, 242
R
raporty, 275
redukcja błędów, 281
reklamy, 197
responsywność, 114
rozmowa, 85
dbanie o spójność, 127
dekoratory, 107
grzeczność i kultura, 119
informacje zwrotne, 130
inicjacja, 94
interwencja ze strony człowieka, 126
komunikaty powitalne, 91
konsekwencja, 116
korekta, 105
mapowanie intencji, 98, 106
na określony temat, 102
nastawiona zadaniowo, 94
nauka, 128
określanie tonu, 91
pomoc użytkownikowi, 129
ponowne uruchomienie, 127
potwierdzanie, 113, 115
powitanie, 86
powtórzenia, 115
proaktywność, 118
przekazywanie informacji, 112
przekierowanie, 127
Skorowidz
(cid:95) 293
Kup książkęPoleć książkęrozmowa
przepływ komunikacji, 99
rozbieżności, 96
schemat, 95
sterowanie przebiegiem, 98, 106
ścieżki zadaniowe, 107
właściwy tryb komunikacji, 121
wzajemność, 117
zmiana tematu, 105
rozpoznawanie obrazu, 80
rozumienie języka naturalnego, 78
rozwój technologii, 18
S
sieć botów, 31
składniki bota, 51
skrypty, 222
funkcji, 93
konwersacji, 215
Slack, 33
SMS, 36
sprzedawanie towarów i usług, 199
sterowanie przebiegiem rozmowy, 98, 106
subskrypcja, 195
superboty, 21, 25
sygnalizowanie pisania wiadomości, 163
szablony, 152
szkicowanie przepływów, 215
szkolenie bota, 123
sztuczna inteligencja, 77
usługi, 267
Ś
świadczenie pożytecznych usług, 194
T
testowanie, 235
przez użytkowników, 256
testy
planowanie, 259
Timez-bot, 37
trendy, 285
trenowanie bota, 43, 73
trudne sytuacje, 72
tworzenie
botów, 264
294
(cid:95)
Skorowidz
skryptów funkcji, 93
skryptów konwersacji, 215
typy botów, 23
U
uczenie użytkownika, 87
ukośnik, 164
usługi, 46
analityczne, 276, 278
hostingowe, 269
pożyteczne, 194
rozrywkowe, 47
sztucznej inteligencji, 267
V
VacationBot, 216–219, 224, 228, 230, 235
W
weryfikacja botów, 182
wideo, 135
widok strony internetowej, 166
wizerunek marki, 59
wizualna identyfikacja marki, 59
WordsBot, 66
wskaźniki, 279
wybór
logo, 211
platformy, 36, 209
trybu komunikacji, 121
wydajność, 43
wyrażanie osobowości, 70
wyświetlanie reklam, 197
wyzwalacz, 191
wzajemność, 117
Z
zachęcanie użytkowników, 90
zarządzanie rozmową, 79
zastosowania, 41, 207
zdolności konwersacyjne bota, 74
zintegrowane środowisko programistyczne, 264
PullString, 265
znaki towarowe, 63
Kup książkęPoleć książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)