Darmowy fragment publikacji:
ZARZĄDZANIE
LOGISTYKĄ
W ADMINISTRACJI
PUBLICZNEJ
pod redakcją naukową
Dominika Hryszkiewicza
Marcina Płotka
Szczytno 2016
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Recenzent
prof. dr hab. Josef Reitšpis
Redakcja Wydawcy
Agnieszka Kamińska
Beata Miszczuk
Piotr Cyrek
Projekt okładki
Agnieszka Kamińska
© Wszelkie prawa zastrzeżone — Wyższa Szkoła Policji w Szczytnie
ISBN 978-83-7462-518-0
e-ISBN 978-83-7462-519-7
Skład, druk i oprawa:
Dział Wydawnictw i Poligrafi i
Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie
12-100 Szczytno, ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 111
tel. 89 621 54 10, fax 89 621 54 48
e-mail: wwip@wspol.edu.pl
Objętość: 11,76 ark. wyd.
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Spis treści
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Ewa Kuczyńska
Organizacja komórek zajmujących się pozyskiwaniem środków
pomocowych w Policji na potrzeby bezpieczeństwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Dominik Hryszkiewicz, Zbigniew Kaczorowski
Dydaktyka zadaniowa w Policji — ewolucja czy rewolucja? . . . . . . . . . . . . . 33
Marcin Płotek
Wybrane problemy logistyczne Sądu Apelacyjnego
i Okręgowego w Olsztynie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
Beata Piasny
Zarządzanie ryzykiem w organizacjach
publicznych — identyfikacja ryzyka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
Jacek Krysiak
Motywowanie i karanie pracowników . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73
Monika Porwisz
Synergia działań prawnych i organizacyjnych jako mechanizm
zwalczania korupcji urzędniczej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89
Izabela Wiciak, Beata A. Basińska
Wynagrodzenie i wymagania organizacyjne
w ocenie policjantów logistyki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109
Marcin Misiewicz
Zarządzanie jakością w Policji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125
Barbara Lubas
Obszar działań logistycznych w sektorze usług publicznych
oraz partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143
Marcin Płotek
Wybrane problemy logistyczne Policji Państwowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Zarządzanie logistyką w administracji publicznej
4
Dorota Mocarska
Odpowiedzialność karna funkcjonariuszy Policji w związku
z realizacją obowiązków służbowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183
Adam Pietrzkiewicz
Logistyka w funkcjonowaniu, tradycje i współczesność
Policji miejscowej — Straży Miejskiej Miasta Krosna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199
Monika Dzimińska-Mosio
Odpowiedzialność majątkowa funkcjonariuszy publicznych
za rażące naruszenie prawa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 219
Informacje o autorach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Contents
Introduction . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Ewa Kuczyńska
Organization of the sections involved in raising funds
for Police security sector . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Dominik Hryszkiewicz, Zbigniew Kaczorowski
Task-based didactics in the Police — evolution or revolution? . . . . . . . . . . 33
Marcin Płotek
Selected problems of logistics Court of Appeal and the District
of Olsztyn . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
Beata Piasny
Management of risk in public organizations — identification
of risk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
Jacek Krysiak
Employee motivation and punishment . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73
Monika Porwisz
Synergy legal and organizational activities as a way
of combat corruption . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89
Izabela Wiciak, Beata A. Basińska
Salary and organizational demands in the assessment of support
(logistics) police officers . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109
Marcin Misiewicz
Quality managament in the Police . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125
Barbara Lubas
The logistic activities in the public sector and the public-private
partnership (PPP) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143
Marcin Płotek
Selected problems of logistics State Police . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Zarządzanie logistyką w administracji publicznej
6
Dorota Mocarska
Criminal liability Police officers in connection
with the implementation duties . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183
Adam Pietrzkiewicz
Logistics in the operation, tradition and modernity of the local
Police — the Municipal Police of the City of Krosno . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199
Monika Dzimińska-Mosio
Financial liability of the state officials for gross violations of law . . . . . . 219
Information about the authors . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Wstęp
Kwestią bezdyskusyjną jest, iż właściwe działanie jednostek organiza-
cyjnych w administracji publicznej w dużej mierze zależy od sprawnego
i skutecznego działania komórek logistycznych. Jednakże w wielu wy-
padkach praca osób zatrudnionych w pionach logistycznych jest nie tylko
niedoceniana, ale także niedostrzegana przez pozostałych członków or-
ganizacji. Nie można zapominać, że to dzięki właściwemu zaplanowaniu
i zorganizowaniu oraz kontroli działań związanych z szeroko rozumianą
logistyką jest możliwe funkcjonowanie wszelkich organizacji. Bez zapew-
nienia transportu, niezbędnego sprzętu technicznego, czy obsługi finan-
sowej instytucje publiczne nie są w stanie efektywnie funkcjonować i re-
alizować wyznaczonych im zadań.
W skład Policji obok innych rodzajów służb takich jak: kryminal-
na, śledcza i prewencyjna wchodzą też służby wspomagające działalność
Policji w zakresie organizacyjnym, logistycznym i technicznym. Służby
wspomagające zapewniają warunki do odpowiedniego działania, wyko-
nywania obowiązków i zadań służbowych przez wszystkich policjantów.
Właściwa organizacja pracy pionów logistycznych, zwłaszcza w co-
dziennym funkcjonowaniu polskiej Policji, ma bezpośredni wpływ na sku-
teczność w zapewnieniu bezpieczeństwa i porządku publicznego. Trzeba
jednak pamiętać, że działania te prowadzone są w określonych ramach
prawnych i związane są z odpowiedzialnością za błędy popełniane przy
realizacji tych zadań.
Aby osiągnąć wysoki poziom efektywności działania pionów logi-
stycznych w Policji należy stosować szeroko rozumiane zasady wynikają-
ce z nauki o zarządzaniu, które wykorzystywane są w innych instytucjach
administracji publicznej. Z drugiej zaś strony specyfika pracy i zadania
stawiane funkcjonariuszom wymagają dostosowania się w tym zakre-
sie pionów logistycznych. Muszą one zapewnić niejednokrotnie sprzęt
i usługi specjalistyczne wykorzystywane w tej formacji, a tym samym
ponoszą odpowiedzialność za prawidłową realizację zadań postawionych
przed Policją.
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
8
Zarządzanie logistyką w administracji publicznej
W niniejszej monografii przedstawiamy różne formy działania podej-
mowane w związku z zarządzaniem logistyką w administracji publicznej.
Poruszone zostały problemy związane z szeroko rozumianą logistyką.
Praca uzupełniona jest o aspekty prawne odnoszące się do pracowników
pionów logistycznych, a także o kwestie związane z zarządzaniem oraz
elementy historyczne.
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
podinsp. dr Ewa Kuczyńska
Organizacja komórek zajmujących się
pozyskiwaniem środków pomocowych w Policji
na potrzeby bezpieczeństwa
Pozyskiwanie dotacji z funduszy pomo-
cowych na realizowany projekt pozwala
podnieść jakość świadczonych usług, czy
w znaczny sposób zdynamizować roz-
wój instytucji, jaką jest Policja. Autorka
w swoim artykule przedstawia organiza-
cję i zadania komórek organizacyjnych
funkcjonujących w Policji, zajmujących
się pozyskiwaniem środków pomoco-
wych na różne cele w Policji, zarówno
inwestycyjne, jak i nieinwestycyjne. Stara
się również wskazać nie tylko ich zada-
nia, ale także próbuje wskazać problemy
i bariery, jakie napotyka Policja w proce-
sie pozyskiwania funduszy pomocowych.
Obtaining a grant of aid funds for an on-
going project can improve the quality of
services provided, or significantly boost
the development of the police institu-
tion. The author of the article presents
the organization and tasks of organiza-
tional sections functioning in the Police,
which seek for aid funds for various pur-
poses in the Police, both investment and
non-investment ones. The author also
tries to identify not only their tasks, but
also the problems and obstacles faced by
the police in the process of obtaining as-
sistance funds.
Słowa kluczowe: środki pomocowe,
Policja, bezpieczeństwo, projekt
Keywords: external funds, police,
security, project
Policja jest liczną organizacją, posiadającą wiele jednostek i komórek or-
ganizacyjnych. Realizuje szereg istotnych zadań związanych z bezpieczeń-
stwem publicznym. Jak wiemy, każda organizacja działa zgodnie z przyjęty-
mi i utrwalonymi w taki, czy inny sposób misją, celami, strategią, strukturą
i procedurami działania1.
1 B. Wawrzyniak, Zarządzanie zmianami w organizacji [w:] A.K. Koźmiński, W. Pio-
trowski (red.), Zarządzanie. Teoria i praktyka, Warszawa 2006, s. 496.
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
10
Zarządzanie logistyką w administracji publicznej
Istotne znaczenie dla prawidłowego i efektywnego funkcjonowa-
nia każdej jednostki organizacyjnej Policji ma takie kształtowanie stanu
i struktury personalnej, które pozwalałoby na realizację jej ustawowych
zadań i wynikających z przyjętych przez nią strategii i celów. Każdemu
komendantowi, czy to komendy wojewódzkiej, komendy stołecznej, czy
komendantowi szkoły powinno zależeć na tym, żeby jednostka, przy po-
mocy której wykonuje swoje zadania jako organ administracji rządowej,
była pozytywnie odbierana nie tylko przez jego przełożonych, ale też przez
lokalne społeczeństwo zamieszkujące obszar jej działania. Także każdemu
kierownikowi komórki organizacyjnej zależy na poprawnym i efektyw-
nym wykonywaniu powierzonych zadań i obowiązków służbowych przez
podległą mu komórkę organizacyjną. Te wszystkie zadania są realizowane
przez ludzi, pełniących służbę funkcjonariuszy oraz zatrudnionych w niej
pracowników Policji, w tym też przez osoby zatrudnione w komórkach
zajmujących się pozyskiwaniem funduszy pomocowych w Policji. Zatem
o sukcesie Policji będzie decydować też fakt, czy ludzie w niej pracujący
będą chcieli realizować założone cele.
Współczesne organizacje funkcjonują w dynamicznym, zmiennym
i trudno przewidywalnym otoczeniu. Jednym z najważniejszych zadań kie-
rownictwa, w tym kierownictwa Policji staje się zapewnienie bezpiecznej eg-
zystencji i warunków dla przyszłego rozwoju tej instytucji.
Od wielu lat w strukturach jednostek Policji, w tym w Komendzie
Głównej Policji, Wyższej Szkole Policji w Szczytnie, szkołach Policji, powo-
łano nowe komórki organizacyjne, wydziały, zespoły, jednoosobowe stano-
wiska ds. funduszy pomocowych, w ramach których m.in. realizowane są
działania związane z programowaniem zadań Policji w ramach programów
UE i wdrażania projektów inwestycyjnych, jak i nieinwestycyjnych.
W ramach anonimowych badań ankietowych, przeprowadzonych na
potrzeby autorki, z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety, który został
rozesłany elektronicznie do wszystkich komórek organizacyjnych, zajmu-
jących się pozyskiwaniem funduszy pomocowych w Policji, automatycznie
spłynęło 37 ankiet, co pozwoliło osiągnąć zwrot ankiet na bardzo wysokim
poziomie, zwłaszcza z uwagi na fakt, że zwykle w omawianych komórkach
pracuje od 1 do 4 osób w danej jednostce Policji.
Spośród 37 respondentów 65 stanowiły kobiety, a 35 mężczyźni, któ-
rzy reprezentowali wybrane jednostki organizacyjne Policji w postaci KGP,
KSP, CSP, WSPol oraz KWP z całego kraju. Najliczniejszą grupę stanowiły
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
E. Kuczyńska, Organizacja komórek zajmujących się pozyskiwaniem...
11
osoby w wieku 26–35 lat (24 osoby), 36–45 lat (10 osób), 46–55 lat (2 osoby)
i jedna osoba mająca do 25 lat.
Znaczna połowa, bo 73 badanych ma zawartą umowę o pracę na czas
nieokreślony, 14 respondentów jest mianowanych na dane stanowisko
służbowe (funkcjonariusze Policji), 8 zatrudnionych jest na czas określo-
ny, a zaledwie dwie osoby wykonują zadania na podstawie umowy-zlece-
nia. Żadna z badanych osób nie wykazała, że wykonuje zadań na podstawie
umowy o dzieło.
W znacznej mierze osoby zatrudnione w komórkach ds. funduszy po-
mocowych, zajmują stanowiska korpusu służby cywilnej. Tak odpowiedzia-
ło 54 respondentów. Stanowiska cywilne zajmuje 32 badanych, a jedynie
14 stanowiska policyjne.
W Policji, jako organizacji hierarchicznej, obowiązuje podległość służ-
bowa. Przełożonym wszystkich funkcjonariuszy Policji jest komendant
główny Policji, natomiast komendant wojewódzki Policji oraz komendant
wojewódzki powiatowy (miejski) Policji są przełożonymi policjantów na te-
renie swojego działania2.
Komórki zajmujące się pozyskiwaniem funduszy pomocowych w jed-
nostkach Policji podlegają w znacznej większości (70 badanych) komen-
dantowi danej jednostki, a następnie zastępcy komendanta (16 badanych).
8 badanych respondentów wskazało na inną podległość komórki, w której
pracują — podlega ona bezpośrednio naczelnikowi Wydziału Zamówień
Publicznych, naczelnikowi Wydziału Komunikacji Społecznej oraz dyrekto-
rowi Biura. Jedynie dwie osoby wskazały na podległość swojej komórki pod
wydział finansów.
Jak przedstawia się staż pracy osób, które pracują w komórkach zajmu-
jących się pozyskiwaniem funduszy pomocowych? 41 badanych wskazało,
że posiada staż pracy w omawianej komórce, mieszczący się w przedziale od
4 do 6 lat. Jest to najliczniejsza grupa spośród badanych respondentów. Druga
grupa respondentów — 32 — odpowiedziała, że jej staż wynosi 7–10 lat, zaś
8 osób (22 respondentów ma niewielki staż pracy, wynoszący od 1 roku do
3 lat. Jedynie dwie osoby udzieliły odpowiedzi, że ich staż wynosi ponad 10 lat.
W zdecydowanej większości przypadków, w jednostkach Policji, w któ-
rych pracują respondenci, istnieje wydzielona komórka zajmująca się
pozyskiwaniem funduszy pomocowych w Policji (89 respondentów).
2 Ustawa z 6 kwietnia 1990 r. o Policji, tekst jedn. DzU z 2016 r., poz. 1782.
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Zarządzanie logistyką w administracji publicznej
12
Taka komórka nie została powołana w jednostkach, w których pracuje jedy-
nie 11 badanych. Sytuację tę przedstawia wykres 1.
Wykres 1. Czy w Pani/Pana jednostce jest wyodrębniona komórka zajmująca się
pozyskiwaniem funduszy pomocowych?
4
(11 )
tak
nie
33
(89 )
Źródło: opracowanie własne
Wydzielenie komórki, która zajmuje się pozyskaniem środków zewnętrz-
nych, w tym unijnych, wydaje się być optymalnym rozwiązaniem. Jednakże
sam fakt jej funkcjonowania w strukturze organizacyjnej Policji nie gwa-
rantuje sukcesu. Kolejny zespół zagadnień stanowiły kwestie organizacyjne
i etatowe w komórkach zajmujących się pozyskiwaniem funduszy pomo-
cowych w jednostkach respondentów. W ramach poszczególnych jednostek
Policji, pomimo względnie jednorodnego charakteru zadań i obowiązków,
przyjęto inne rozwiązania. Poszczególne komórki, niekiedy samodzielni
specjaliści, skupieni są w następujących strukturach: podzespół, zespół nie-
etatowy, sekcja, wydział, zespół etatowy. Prawie połowa respondentów pra-
cuje w etatowych zespołach — 18 odpowiedzi respondentów (wykres 2).
Wykres 2. Jaki jest charakter komórki, w której Pani/Pan pracuje?
0
1
2
3
Inne
Samodzielne stanowisko
Podzespół
Zespół nieetatowy
Zespół etatowy
Sekcja
Wydział
Źródło: opracowanie własne
0
2
4
7
6
6
18
8
10
12
14
16
18
20
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
E. Kuczyńska, Organizacja komórek zajmujących się pozyskiwaniem...
13
Podległość komórki organizacyjnej zajmującej się pozyskiwaniem fun-
duszy pomocowych w danej jednostce przedstawia wykres 3.
Wykres 3. Jaka jest podległość komórki organizacyjnej, w której Pani/Pan pracuje?
2 (6 )
3 (8 )
26
(70 )
6
(16 )
komendant
zastępca
komendanta
wydział finansów
inne
Źródło: opracowanie własne
Wykres 4. Jaki jest stan etatowy komórki zajmującej się pozyskiwaniem funduszy
pomocowych w Pani/Pana jednostce?
3
(8 )
6
(16 )
6
(16 )
od 1 do 2
od 3 do 4
od 5 do 6
od 7 do 8
więcej niż 8
15
(41 )
7
(19 )
Źródło: opracowanie własne
Kolejna kwestia, to liczba etatów w komórkach, w których zatrudnieni
są respondenci. Jak wynika z wykresu 4), zrobionego w oparciu o pozyskane
dane z anonimowych ankiet, najczęściej w komórce funkcjonują 3–4 etaty
(41 odpowiedzi). Niewiele rzadziej występują komórki mające 5–6 etatów
(19 odpowiedzi). Trzecia z kolei grupa respondentów pracuje w komór-
kach liczących od 7 do 8 osób (16 odpowiedzi) oraz od 1 do 2 osób (16
odpowiedzi). W najbardziej licznych komórkach, liczących więcej niż 8 eta-
tów, pracuje 3 respondentów, co stanowi 8 badanej populacji.
W znacznej mierze osoby zatrudnione w analizowanych komórkach,
zajmują stanowiska korpusu służby cywilnej. Tak odpowiedziało 54
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Zarządzanie logistyką w administracji publicznej
14
respondentów. Stanowiska cywilne zajmuje 32 badanych, a jedyne 14
stanowiska policyjne (wykres 5).
Wykres 5. Jaki jest rodzaj stanowiska, który Pani/Pan zajmuje?
20
(54 )
5 (14 )
12
(32 )
stanowisko
policyjne
stanowisko
cywilne
korpus służby
cywilnej
Źródło: opracowanie własne
Respondenci określali także, czy komórka, w której pracują jest przezna-
czona tylko i wyłącznie do działań związanych z pozyskiwaniem funduszy
pomocowych, czy też wypełnia inne, dodatkowe obowiązki. 49 respon-
dentów pracuje w komórkach, które zajmują się wyłącznie pozyskiwaniem
funduszy pomocowych. 8 badanych pracuje w komórkach, które wykonu-
ją również inne zadania. Sytuację tę obrazuje wykres 6.
Wykres 6. Czy Pani/Pana zespół zajmuje się wyłącznie pozyskiwaniem funduszy?
3 (8 )
18
(49 )
16
(43 )
tak
nie
inne
obowiązki
Źródło: opracowanie własne
W wyniku wywiadu przeprowadzonego dodatkowo na potrzeby niniej-
szych badań, z wybranymi 10 osobami, które posiadają wieloletnie doświad-
czenie z zakresu pozyskiwania funduszy pomocowych w Policji, i których jed-
nostki pozyskały w ostatnim roku najwięcej funduszy, stwierdzono, że do za-
dań komórek ds. pozyskiwania funduszy pomocowych w Policji należy m.in.:
— pozyskiwanie środków fi nansowych z funduszy pomocowych oraz współ-
praca w tym zakresie z organami administracji rządowej i samorządowej;
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
— sporządzanie dokumentacji sprawozdawczej: rozliczeń fi nansowych i rze-
realizowanych w komendzie;
czowych, wniosków o płatność;
E. Kuczyńska, Organizacja komórek zajmujących się pozyskiwaniem...
15
— opracowywanie — we współpracy z właściwymi komórkami organiza-
cyjnymi komendy i jednostkami organizacyjnymi nadzorowanymi przez
komendanta wojewódzkiego Policji — dokumentacji związanej z ubiega-
niem się o środki fi nansowe z funduszy pomocowych;
— współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi komendy i jed-
nostkami organizacyjnymi nadzorowanymi przez komendanta woje-
wódzkiego Policji zaangażowanymi w proces realizacji projektów fi nan-
sowanych z funduszy pomocowych;
— identyfi kowanie możliwości fi nansowania zadań komendy z udziałem
środków pochodzących z funduszy pomocowych;
— upowszechnianie w komórkach organizacyjnych komendy i jednost-
kach organizacyjnych garnizonu pomorskiego wiedzy o warunkach
uczestnictwa w programach pomocowych;
— prowadzenie działań informacyjno-promocyjnych dotyczących projektów
— aktywne poszukiwanie partnerów do współfi nansowania projektów Policji;
— koordynowanie realizacji projektów pomiędzy jednostkami Policji a In-
stytucją Pośredniczącą/Wdrażającą/Zarządzającą.
Zadania komórek ds. funduszy pomocowych są uregulowane w jednost-
kach Policji przepisami wewnętrznymi odnoszącymi się do struktur organi-
zacyjnych danej jednostki.
Natomiast do najczęstszych zadań, jakimi zajmują się zespoły oprócz po-
zyskiwania funduszy pomocowych, należą: obsługa zamówień publicznych,
współpraca międzynarodowa oraz realizacja samych projektów (w zakresie
koordynacji, rozliczania, monitorowania oraz promocji).
Należy zwrócić również uwagę na fakt, że wyodrębniona w Wyższej
Szkole Policji w Szczytnie komórka zajmująca się m.in. pozyskiwaniem fun-
duszy pomocowych, wcześniej był to Zespół ds. Funduszy Pomocowych
i Badań Naukowych, a obecnie Instytut Koordynacji Badań i Funduszy
Pomocowych, jak z samej nazwy wynika, zajmuje się również działalnością
naukowo-badawczą. Wynika to m.in. z faktu, że uczelnia jest publiczną szko-
łą wyższą — uczelnią zawodową służb państwowych w rozumieniu usta-
wy z 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym3, nadzorowaną przez
3 Ustawa z 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym, DzU nr 164, poz. 1365.
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Zarządzanie logistyką w administracji publicznej
16
ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz jednostką organizacyjną
Policji w rozumieniu ustawy z 6 kwietnia 1990 r. o Policji. Poza działalno-
ścią dydaktyczną uczelnia rozwija działalność naukowo-badawczą przede
wszystkim w zakresie dyscyplin związanych ze zwalczaniem przestępczości.
Ta podwójna podległość sprawia, że WSPol ma większe możliwości na po-
zyskiwanie funduszy pomocowych, z uwagi chociażby na to, że może wnio-
skować o środki jako uczelnia wyższa oraz jako jednostka organizacyjna
Policji. Jako uczelnia wyższa często aplikuje o środki w ramach konkursów
ogłaszanych przez Narodowe Centrum Nauki, Narodowe Centrum Badań
i Rozwoju, a także Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Pozostałe
jednostki nie mogą występować w charakterze wnioskodawców projek-
tów do ww. instytucji, jedynie jako partnerzy bądź wykonawcy projektów.
Dlatego też charakter działalności Instytutu, który zajmuje się m.in. środka-
mi pomocowymi w Policji i jego zadania są nieco odmienne od pozostałych
komórek tego rodzaju w jednostkach Policji.
Badani respondenci wypowiadali się również na temat wystarczającej do
efektywnej pracy liczby pracowników danych komórek.
Wykres 7. Czy liczba osób zajmujących się pozyskiwaniem funduszy pomocowych
w Pani/Pana komórce jest wystarczająca?
19
(51 )
(22 )
8
tak
nie
trudno
powiedzieć
10
(17 )
Źródło: opracowanie własne
Z analizy uzyskanych w trakcie badań danych (wykres 7) wynika,
że większość respondentów (51 ) uważa, iż liczba osób zajmujących się
pozyskiwaniem funduszy pomocowych w komórkach jest wystarczająca.
Jedynie 22 badanych nie potrafiło stwierdzić, czy aktualny stan zatrud-
nienia w komórce jest adekwatny do stawianych zadań, zaś 27 badanych
uważa, że liczebność kadry jest za niska.
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
17
Wykres 8. Jaki jest Pani/Pan staż pracy w komórce zajmującej się pozyskiwaniem
E. Kuczyńska, Organizacja komórek zajmujących się pozyskiwaniem...
8
(22 )
15
(41 )
1–3 lat
4–6 lat
7–10 lat
ponad 10 lat
funduszy pomocowych?
2
(5 )
12
(32 )
Źródło: opracowanie własne
Osoby, które pracują w komórkach zajmujących się pozyskiwaniem
funduszy pomocowych posiadają wiedzę i pewien bagaż doświadczeń
(wykres 8). 41 badanych wskazało, że posiada staż pracy w omawianej
komórce, mieszczący się w przedziale od 4 do 6 lat. Jest to najliczniejsza
grupa spośród badanych respondentów. Druga grupa respondentów (32 )
odpowiedziała, że jej staż wynosi 7–10 lat, zaś 8 osób (22 respondentów),
ma niewielki staż pracy, wynoszący od 1 roku do 3 lat. Jedynie dwie osoby
udzieliły odpowiedzi, że ich staż wynosi ponad 10 lat.
Podsumowując należy stwierdzić, że koncentracja w odpowiednich,
wydzielonych komórkach zadań z zakresu pozyskiwania środków, w szcze-
gólności o charakterze koncepcyjnym, przynosi wymierne korzyści i z na-
wiązką ekonomicznie uzasadnia kierunek zmian organizacyjnych. Przede
wszystkim w tych jednostkach Policji, w których wyodrębnione zostały
komórki organizacyjne lub nieetatowe zespoły ds. funduszy pomocowych,
dzięki którym widać już efekty w postaci ciekawych inicjatyw i wartościo-
wych projektów.
Odmienna organizacja komórek odpowiedzialnych za fundusze pomo-
cowe, z jednej strony daje możliwość elastycznego ustalenia zakresu obo-
wiązków w zależności od specyfiki rozwiązań przyjętych w jednostkach,
z drugiej jednak strony nie pozwala na jasne sprecyzowanie w strukturze
i właściwą identyfikację zadań.
W związku z dużą skutecznością komórek odpowiedzialnych za po-
zyskiwanie funduszy pomocowych w ramach poszczególnych jednostek
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Zarządzanie logistyką w administracji publicznej
18
Policji nie można jednoznacznie stwierdzić, które z funkcjonujących roz-
wiązań można uznać za optymalne. Kilkuletnie doświadczenie autorki
opracowania w tym procesie wskazuje, że decydującą rolę dla skuteczne-
go pozyskiwania funduszy ma nie zaszeregowanie strukturalne, ale za-
angażowanie i profesjonalizm osób tam pracujących. Na pewno warto
zwrócić szczególną uwagę na fakt, że dla szybkości podejmowania decyzji,
co w tym procesie jest bardzo ważne, znaczenie mają te rozwiązania, któ-
re sprzyjają współpracy merytorycznie zaangażowanych w projekt innych
komórek i pozwalają na podjęcie decyzji przez osoby uprawnione do ko-
ordynowania ich pracy.
Istotny jest więc sposób organizacji pracy zespołów, odpowiednie jej
umiejscowienie w strukturze organizacyjnej (blisko szczebla decyzyjne-
go) oraz właściwy dobór pracowników pod względem kompetencyjnym.
Przede wszystkim osoby, które wchodzą w skład zespołów zajmujących się
funduszami, nie powinny być nadmiernie absorbowanie w innych obsza-
rach niż szeroko rozumiana obsługa projektów współfinansowanych ze
środków Unii Europejskiej.
Angażowanie w ramach projektów niejednokrotnie znaczących kwot
związane jest także z dużą odpowiedzialnością osób bezpośrednio od-
powiadających za powodzenie projektu. Zakres wymagań, obowiązków
i odpowiedzialności powinien być jasno i czytelnie zdefiniowany. Niedo-
puszczalną sytuacją jest taka, w której pracownik odpowiedzialny za po-
wodzenie danego projektu w sposób nadmierny i nagminny angażowany
jest do innych zadań służbowych. Zaś liczba osób niezbędnych do pozy-
skiwania zewnętrznych źródeł finansowania dla inwestycji miękkich, czy
twardych nie jest z góry określona jako wyznacznik ideału. Optymalnym
rozwiązaniem wydaje się funkcjonowanie co najmniej 3–4-osobowego
zespołu, którego członkowie posiadają zróżnicowaną wiedzę i umiejęt-
ności z różnych dziedzin. Większość czynności służbowych pełnionych
jest w związku z pozyskiwaniem, wdrażaniem i rozliczaniem projektów
(chociaż jak wykazały badania, osoby wykonują też inne zadania, nie-
związane z działalnością komórki, w której pracują), a odpowiednie miej-
sce w strukturze organizacyjnej (bliskość organu decyzyjnego) umożli-
wia zarówno sprawne funkcjonowanie komórki w ramach własnej insty-
tucji, jak i odpowiednią elastyczność, niezbędną w przypadku wdrażania
projektów unijnych.
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
E. Kuczyńska, Organizacja komórek zajmujących się pozyskiwaniem...
19
W przypadku, kiedy pozyskiwania środków nie wykonuje dedykowa-
ny oddział, tj. komórka skupiająca stały zespół, niezbędne jest sprawne
skoordynowanie działań pomiędzy oddziałami, komórkami, których spe-
cjaliści z różnych dziedzin są zaangażowani w prace zespołu. To drugie
rozwiązanie wymaga większej dojrzałości i zdolności instytucjonalnej,
w tym umiejętnego zarządzania zmianą w instytucji. W tym celu należa-
łoby każdorazowo na potrzeby sprawnej realizacji projektów opracować
wewnętrzne przepisy, w których będzie mowa o powołaniu nieetatowego
zespołu projektowego, przydzieleniu mu określonych zadań projektowych,
systemie przepływu informacji, komunikowaniu się, podejmowaniu decy-
zji, obsłudze finansowej i innych.
Dostosowanie struktur organizacyjnych poszczególnych
jednostek
Policji i znajdujących się w nich, wyodrębnionych komórek zajmujących
się pozyskiwaniem i wykorzystaniem funduszy pomocowych jest procesem
długotrwałym i złożonym, ale jak wskazują dotychczasowe efekty, jest to
właściwy kierunek działań, który z biegiem czasu może przynieść jeszcze
bardziej pożądane efekty w postaci większej liczby realizowanych projektów
przez Policję oraz pozyskanych na jej potrzeby środków pomocowych.
W dalszej części niniejszego artykułu postaram się przedstawić działa-
nia związane z pozyskiwaniem środków z funduszy pomocowych przez jed-
nostki organizacyjne Policji.
Współcześnie polska Policja jest organizacją, która w dużym stopniu
podlega ciągłym ewolucjom. Zmieniająca się rzeczywistość, rozwój cywili-
zacji i technologii warunkuje potrzebę ciągłych zmian strukturalnych, wpro-
wadzenia innowacji, nowych metod walki z przestępczością, terroryzmem.
Ewolucja musi dotyczyć też działań związanych z pozyskiwaniem funduszy
pomocowych przez jednostki organizacyjne Policji na działania, które, choć
w niewielkim stopniu, usprawnią ten proces.
Dzięki środkom zewnętrznym, w tym z funduszy europejskich, możliwa
stała się realizacja zamierzeń inwestycyjnych i szkoleniowych w Policji, któ-
re pozwalają również na efektywniejszą służbę społeczeństwu.
Z danych uzyskanych w trakcie przeprowadzonych badań i analizy do-
kumentów sprawozdawczych Policji wynika, że wszystkie jednostki, w któ-
rych pracują ankietowani aplikowały już o środki z funduszy pomocowych,
zarówno w poprzednich okresach programowania, obecnym okresie, jak
w okresach przedakcesyjnych (wykresy 9 i 10).
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
20
Wykres 9. Czy Pani/Pana jednostka aplikowała o środki z funduszy pomocowych
Zarządzanie logistyką w administracji publicznej
w latach 2000–2006?
18
(49 )
tak
nie
nie wiem
9
(24 )
10
(27 )
Źródło: opracowanie własne
Wykres 10. Czy Pani/Pana jednostka otrzymała dotację z funduszy pomocowych
w latach 2007–2013?
4
3
(8 )
(11 )
tak
nie
nie wiem
30
(81 )
Źródło: opracowanie własne
Wykres 11. Czy Pani/Pana jednostka zamierza dalej aplikować o środki z funduszy
pomocowych?
2
(5 )
1
(3 )
tak
nie
trudno
powiedzieć
34
(92 )
Źródło: opracowanie własne
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
E. Kuczyńska, Organizacja komórek zajmujących się pozyskiwaniem...
21
Wszystkie jednostki, w mniejszym bądź większym stopniu, otrzymały
środki z owych funduszy. Ponadto wszystkie jednostki zamierzają nadal
aplikować o kolejne środki z funduszy pomocowych w ramach programów
pomocowych (wykres 11).
Nieco ponad połowa (54 ) jednostek brała aktywny udział w pracach
konsultacyjnych dotyczących dokumentów programowych na lata 2007–
2013. 19 jednostek nie brało udziału w konsultacjach. 27 badanych nie
wiedziało, czy ich jednostki brały udział w konsultacjach dokumentów
programowych. Przedmiotowe wyniki zaprezentowano na wykresie 12.
Wykres 12. Czy Pani/Pana jednostka aktywnie uczestniczyła w konsultacji doku-
mentów programowych na lata 2007–2013?
10
(27 )
20
(54 )
tak
nie
nie wiem
7
(19 )
Źródło: opracowanie własne
W badaniach starano się również znaleźć odpowiedź na temat podejmo-
wanych działań związanych z pozyskiwaniem funduszy pomocowych przez
jednostki organizacyjne Policji. Respondenci wymienili cechy, jakie ich zda-
niem umożliwiają skuteczne aplikowanie i korzystanie z funduszy pomoco-
wych. W tym celu mieli dokonać wyboru, maksymalnie trzech odpowiedzi
spośród podanej kafeterii odpowiedzi.
Wśród trzech najczęściej podawanych odpowiedzi, pierwszą było stwier-
dzenie, że najskuteczniejsza jest rzeczywista potrzeba działań i duże zaan-
gażowanie zespołu (22 odpowiedzi), druga z odpowiedzi to doświadczenie
w pozyskiwaniu funduszy (19 odpowiedzi). Trzecia, najczęściej podawana
odpowiedź to wysoka jakość przygotowania projektów (14 odpowiedzi),
a następnie dobre kontakty z Instytucjami Pośredniczącymi (13 odpowiedzi)
oraz niewiele mniej, dobra współpraca z innymi partnerami (11 udzielo-
nych odpowiedzi).
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
22
Zarządzanie logistyką w administracji publicznej
Pozostałe odpowiedzi były wymieniane znacznie rzadziej: dobra organi-
zacja realizacji projektu — 8 odpowiedzi, zabezpieczone środki na realiza-
cję projektów — 7 odpowiedzi oraz dobry podział zadań w jednostce — 5
udzielonych odpowiedzi.
Wykres 13. Czy udział Pani/Pana w szkoleniach/konferencjach/seminariach itp.
był tylko płatny, bezpłatny, płatny i bezpłatny?
11
(30 )
26
(70 )
płatny
bezpłatny
płatny
i bezpłatny
Źródło: opracowanie własne
Wykres 14. Jak często bierze Pani/Pan udział w szkoleniach/konferencjach/semi-
nariach poświęconych tematyce funduszy pomocowych?
13
(35 )
2 (6 )
3 (8 )
19
(51 )
wcale
1–4 razy
w roku
5–9 razy
w roku
więcej niż
9 razy w roku
Źródło: opracowanie własne
Odpowiadając na pytania wskazane na wykresach 13 i 14 dotyczące
udziału respondentów w szkoleniach/konferencjach/seminariach poświę-
conych tematyce funduszy pomocowych, ankietowane osoby w znacznej
większości stwierdziły, że biorą udział w bezpłatnych, tego rodzaju przed-
sięwzięciach (70 badanych), a jedynie 30 bierze udział w bezpłatnych
i płatnych. Żadna osoba nie udzieliła odpowiedzi, że bierze udział w płat-
nych seminariach, konferencjach, czy szkoleniach z zakresu funduszy po-
mocowych (wykres 13).
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
E. Kuczyńska, Organizacja komórek zajmujących się pozyskiwaniem...
23
Świadczy to niezbicie o tym, że pracownicy komórek ds. funduszy po-
mocowych Policji, aktywnie uczestniczą w przedsięwzięciach, które są bez-
płatne i nie nadwyrężają budżetu jednostki. Z wiedzy autorki opracowania
wynika, że obecnie na rynku w Polsce jest wiele instytucji, które oferują oso-
bom, zajmującym się pozyskiwaniem i rozliczaniem projektów z wykorzy-
staniem funduszy unijnych, bezpłatny udział w szkoleniach, seminariach.
Wynika to z faktu, że Unia Europejska dzięki wielu programom inwestuje
również w potencjał człowieka, w tym na podnoszenie przez niego kwalifika-
cji zawodowych, np. w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, czy
następującym po nim Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój.
Zgodnie z wykresem 14 ponad połowa respondentów (51 ) deklaruje
uczestnictwo w tego typu wydarzeniach od jednego do czterech razy w roku.
Kolejne 35 uczestniczy w spotkaniach związanych z tematyką funduszy od
pięciu do dziewięciu razy w roku. Około 6 badanych uczestniczy w tego
typu wydarzeniach częściej niż 9 razy w roku. Natomiast 8 ankietowanych
twierdzi, że w ogóle nie uczestniczy w konferencjach czy szkoleniach po-
święconych tematyce funduszy pomocowych. Być może nawał pracy, czy
inne obowiązki służbowe uniemożliwiają tej grupie respondentów (jedynie
3 osoby) udział w omawianych przedsięwzięciach.
Wykres 15. Jak ocenia Pani/Pan swoje przygotowanie do korzystania z funduszy
1
(3 )
7
(19 )
bardzo dobre
dobre
wystarczające
słabe
bardzo słabe
19
(51 )
pomocowych?
1
(3 )
9
(24 )
Źródło: opracowanie własne
Respondenci sami też oceniali własne przygotowanie do wykonywania
obowiązków związanych z wykorzystaniem funduszy pomocowych. 51
badanych uważa swoje przygotowanie jako dobre (19 odpowiedzi) oraz 17
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Zarządzanie logistyką w administracji publicznej
24
jako bardzo dobre (7 odpowiedzi). 24 respondentów uważa, że są przygo-
towani wystarczająco, by zajmować się tego typu działalnością. Natomiast
3 (1 odpowiedź) twierdzi, że do tego typu zadań są przygotowani słabo
oraz bardzo słabo. Obie wartości są takie same i wynoszą po 3 odpowiedzi
respondentów (wykres 15).
Przeprowadzając analizę danych (wykresy 14 i 15) na podstawie korela-
cji zmiennej, dotyczącej częstotliwości udziału respondenta w szkoleniach,
seminariach, konferencjach związanych z tematyką funduszy pomocowych
ze zmienną dotyczącą oceny własnego przygotowania do korzystania z fun-
duszy pomocowych można zauważyć, że osoby, które korzystają z tego typu
przedsięwzięć od 1 do 4 razy w roku, oceniają swoje przygotowanie jako do-
bre (8 odpowiedzi), wystarczające (7 odpowiedzi), a następnie jako bardzo
dobre (4 odpowiedzi). Nasuwa się więc wniosek, że udział w szkoleniach,
konferencjach, seminariach z omawianej tematyki, od jednego do czterech
razy w roku, sprzyja wyższej ocenie własnego przygotowania respondentów
do korzystania z funduszy pomocowych. Omówioną korelację przedstawio-
no w tabeli 1 oraz na wykresie 16.
Tabela 1. Częstotliwość udziału w spotkaniach, szkoleniach, seminariach, konfe-
rencjach dotyczących tematyki funduszy pomocowych a ocena własna
przygotowania respondenta do korzystania z funduszy pomocowych
Jak ocenia Pani/Pan swoje
przygotowanie do korzysta-
nia z funduszy pomocowych?
w szkoleniach/konferencjach/semina-
Jak często bierze Pani/Pan udział
riach itp. poświęconych tematyce
Suma
Razem
4
3
7
2
8
7
2
Razem 19
7
2
9
1
1
1
1
37
Razem
Razem
10,81
8,11
18,92
5,41
21,62
18,92
5,41
51,36
18,92
5,41
24,33
2,70
2,70
2,70
2,70
100,00
Razem
Suma końcowa
bardzo dobre
1–4 razy w roku
5–9 razy w roku
dobre
wcale
1–4 razy w roku
5–9 razy w roku
więcej niż 9 razy w roku
wystarczające
słabe
1–4 razy w roku
5–9 razy w roku
5–9 razy w roku
bardzo słabe
wcale
Źródło: opracowanie własne
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Pobierz darmowy fragment (pdf)