Darmowy fragment publikacji:
Zarządzanie
marketingowe
Redakcja naukowa
Grażyna Rosa
Wydawnictwo C.H. Beck
Zarządzanie
marketingowe
Autorzy
Wojciech Downar
Włodzimierz Durka
Magdalena Małachowska
Izabela Ostrowska
Józef Perenc
Kamila Peszko
Grażyna Rosa
Agmieszka Smalec
Małgorzata Smolska
Anna Szwajlik
Katarzyna Zioło
Zarządzanie
marketingowe
Redakcja naukowa
Grażyna Rosa
Wydawnictwo C.H. Beck
Warszawa 2012
Wydawca: Dorota Ostrowska-Furmanek
Redakcja merytoryczna: Barbara Wardein
Projekt okładki i stron tytułowych: Ireneusz Gawliński
Ilustracja na okładce: Ireneusz Gawliński
Recenzent: prof. dr hab. Zdzisław Knecht
Seria: Zarządzanie – Marketing
Publikacja dofinansowana przez Wydział Zarządzania
i Ekonomiki Usług Uniwersytetu Szczecińskiego
© Wydawnictwo C.H. Beck 2012
Wydawnictwo C.H. Beck Sp. z o.o., ul. Bonifraterska 17
00-203 Warszawa, tel. (22) 33 77 600
Skład i łamanie: IDENTIA
Druk i oprawa: Elpil, Siedlce
ISBN 978-83-255-4391-4
ISBN ebook 978-83-255-4392-1
Spis treści
Wstęp ........................................................................................................................................... 7
Część pierwsza. Podstawy zarządzania marketingowego .................................
Rozdział 1. Miejsce marketingu w naukach o zarządzaniu (Wojciech Downar) ......
1.1. Nauki o zarządzaniu jako część nauk ekonomicznych ..........................................
1.2. Przedmiot zarządzania ...............................................................................................
1.3. System zarządzania i jego elementy .........................................................................
1.4. Miejsce i rola marketingu w systemie zarządzania................................................
Rozdział 2. Koncepcja zarządzania marketingowego (Grażyna Rosa) .......................
2.1. Etapy rozwoju marketingu .........................................................................................
2.2. Przedmiot i zakres zarządzania marketingowego .................................................
2.3. Zarządzanie instrumentami marketingowymi ......................................................
Część druga. Marketing w przedsiębiorstwie ......................................................
Rozdział 3. Marketing w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa
(Włodzimierz Durka) ...............................................................................................................
3.1. Organizacja formalna przedsiębiorstwa ..................................................................
3.2. Rodzaje schematów organizacyjnych .......................................................................
3.3. Struktury nieformalne w organizacji .......................................................................
3.4. Organizacja działu marketingu .................................................................................
Rozdział 4. Misja przedsiębiorstwa i planowanie marketingowe (Anna Szwajlik) ....
4.1. Misja przedsiębiorstwa – istota i sposoby kształtowania oraz przykłady ..........
4.2. Planowanie marketingowe – istota i zakres ............................................................
4.3. Przykładowe propozycje kompozycji planu marketingowego ............................
Rozdział 5. Analiza sytuacji marketingowej przedsiębiorstwa na rynku
(Izabela Ostrowska) ................................................................................................................
5.1. Przedmiot i zakres analizy sytuacji marketingowej ..............................................
5.2. Pojęcie rynku przedsiębiorstwa .................................................................................
5.3. Zdefiniowanie pojęć: pole rynkowe i SJB .................................................................
5.4. Analiza rynku ...............................................................................................................
5.5. Analiza tendencji zmian w otoczeniu przedsiębiorstwa ......................................
5.6. Analiza aktywów rynkowych przedsiębiorstwa....................................................
5.7. Analiza obecnej struktury działalności i perspektyw rozwoju firmy ................
Rozdział 6. System informacji marketingowej (Magdalena Małachowska)..............
6.1. Informacja w marketingu ...........................................................................................
6.2. Istota i zadania SIM ....................................................................................................
6.3. Składowe systemu, sposoby pozyskiwania danych do systemu informacji
marketingowej ...............................................................................................................
6.4. SIM w nowoczesnej firmie ..........................................................................................
9
11
11
18
25
33
38
38
42
46
57
59
60
70
80
83
87
87
91
99
103
103
104
105
106
111
117
122
129
129
130
131
135
6
Spis treści
Część trzecia. Strategie marketingowe ................................................................... 137
139
Rozdział 7. Strategie przedsiębiorstw (Agnieszka Smalec) ............................................
139
7.1. Istota strategii przedsiębiorstwa ................................................................................
145
7.2. Poziomy strategii przedsiębiorstw ............................................................................
7.3. Wybrane rodzaje strategii przedsiębiorstw .............................................................
148
155
Rozdział 8. Strategia marketingowa (Józef Perenc) ..........................................................
155
8.1. Istota, rodzaje, funkcje strategii marketingowych..................................................
161
8.2. Proces kształtowania i wdrażania strategii marketingowej .................................
8.3. Strategia marketingowa a innowacyjność produktów ..........................................
164
169
Rozdział 9. Strategie marketingowe − klasyfikacje (Kamila Peszko) ..........................
169
9.1. Uwarunkowania i celowość klasyfikacji strategii marketingowych ...................
170
9.2. Strategie instrumentów marketingowych ...............................................................
Rozdział 10. Strategie konkurencyjne (Agnieszka Smalec) ...........................................
184
184
10.1. Przewaga konkurencyjna i wybrane strategie konkurencyjne...........................
189
10.2. Strategie konkurencyjne według Portera ...............................................................
195
10.3. Strategie konkurencyjne według Kotlera ...............................................................
198
Rozdział 11. Strategie zarządzania zasobami ludzkimi (Agnieszka Smalec) ............
11.1. Istota i modele zarządzania zasobami ludzkimi ...................................................
198
207
11.2. Funkcje i wymiary zarządzania zasobami ludzkimi ...........................................
11.3. Wybrane strategie zarządzania personelem ..........................................................
214
Rozdział 12. Wdrażanie strategii i kontrola strategiczna (Małgorzata Smolska,
Katarzyna Zioło) ...........................................................................................................................
12.1. Proces wdrażania strategii ........................................................................................
12.2. Rola świadomości i zaangażowania kierownictwa w proces wdrażania
strategii marketingowej ............................................................................................
12.3. Uwarunkowania procesu wdrażania strategii marketingowej ..........................
12.4. Strategia marketingowa a struktura organizacyjna .............................................
12.5. Strategia marketingowa a kultura organizacyjna ................................................
12.6. Kontrola strategiczna .................................................................................................
220
220
222
224
227
231
233
Część czwarta. Zarządzanie marketingowe w perspektywie ............................ 247
249
Rozdział 13. Nowoczesne trendy w zarządzaniu marketingowym (Grażyna Rosa) ...
249
13.1. Charakterystyka i nowe kierunki zachowań współczesnych konsumentów ...
251
13.2. Trendy w zarządzaniu marketingowym ................................................................
254
13.3. Kierunki rozwoju zarządzania marketingowego .................................................
13.4. Nowe technologie w zarządzaniu marketingowym ............................................
266
269
Rozdział 14. Strategie na rynkach globalnych (Agnieszka Smalec) .............................
269
14.1. Ogólne strategie działania na rynkach globalnych ..............................................
14.2. Strategie wejścia na rynek globalny ........................................................................
275
14.3. Wybrane strategie na rynkach globalnych dotyczące instrumentów
marketingowych ........................................................................................................
279
Rozdział 15. Wykorzystanie Internetu w zarządzaniu marketingowym
(Agnieszka Smalec) ..................................................................................................................
15.1. Istota i cechy Internetu ..............................................................................................
15.2. Charakterystyka użytkowników Internetu ...........................................................
15.3. Wybrane narzędzia marketingowe wykorzystywane w zarządzaniu
marketingowym w Internecie ..................................................................................
Bibliografia ................................................................................................................................
Indeks rzeczowy .......................................................................................................................
286
286
294
299
311
319
Wstęp
W warunkach współczesnych przemian zachodzących w gospodarce świa-
towej i gospodarkach narodowych należy mieć strategię i konsekwentnie
ją realizować, działać zgodnie z planem, uwzględniać nowe trendy zachodzące
w otoczeniu, wprowadzać nowe pomysły z wykorzystaniem nowych technologii.
Należy badać i analizować zarówno otoczenie, jak i własne działania.
Koncepcja zarządzania marketingowego stanowi jedną z wielu możliwych
form zarządzania przedsiębiorstwem. Jest to myślenie i działanie ukierunkowane
na strategię w dłuższym czasie, konieczne wobec coraz silniejszych wymogów
konkurencyjnych otoczenia. Istotne jest zachowanie równowagi między intere-
sami firmy, konsumenta oraz środowiska, w którym przedsiębiorstwo działa.
Zarządzanie marketingowe jest docelową fazą marketingu, warunkującą przed-
siębiorstwu osiąganie zamierzonych celów.
Celem opracowania jest przybliżenie odbiorcom problematyki zarządzania
marketingowego zarówno w ujęciu tradycyjnym, jak i dotyczącym specyfiki no-
woczesnych działań marketingowych. Podręcznik składający się z kilkunastu
rozdziałów podzielono na cztery części:
I. Podstawy zarządzania marketingowego.
II. Marketing w przedsiębiorstwie.
III. Strategie marketingowe.
IV. Zarządzanie marketingowe w perspektywie.
Część pierwsza omawia umiejscowienie marketingu w naukach o zarządza-
niu oraz istotę, zakres i koncepcje zarządzania marketingowego.
W części drugiej wskazano możliwości umiejscowienia marketingu w struk-
turze organizacyjnej przedsiębiorstwa, omówiono znaczenie misji i planowania
marketingowego, analizę sytuacji marketingowej przedsiębiorstwa na rynku oraz
system informacji marketingowej.
Część trzecią poświęcono strategiom marketingowym. W kolejnych rozdzia-
łach przedstawiono strategie przedsiębiorstw, pojęcie i klasyfikacje strategii
marketingowych, strategie konkurencyjne i personalne oraz wdrażanie strategii
i kontrolę strategiczną.
W części czwartej opisano nowoczesne trendy w zarządzaniu marketin-
gowym, strategie na rynkach globalnych, zastosowanie nowych technologii
w zarządzaniu marketingowym.
Niniejsze opracowanie jest przeznaczone dla wielu środowisk, przede wszyst-
kim dla menedżerów zarządzających zarówno przedsiębiorstwami, jak i innymi
8
Wstęp
instytucjami, dla których istotna jest problematyka zarządzania marketingowego,
oraz studentów uczelni i kierunków ekonomicznych.
W każdym rozdziale zawarto omówienie podstawowych kategorii i pojęć od-
noszących się do tytułu danego rozdziału oraz przykładowe pytania.
Praca została przygotowana przez pracowników Katedry Marketingu Usług
i Katedry Organizacji i Zarządzania Wydziału Zarządzania i Ekonomiki Usług
Uniwersytetu Szczecińskiego.
Grażyna Rosa
Redaktor naukowy
CZĘŚĆ PIERWSZA
Podstawy zarządzania
marketingowego
Wojciech Downar
Miejsce marketingu w naukach
Rozdział 1.
o zarządzaniu
1.1. Nauki o zarządzaniu jako część nauk
ekonomicznych
Od zarania dziejów człowiek dążył do poznania otaczającej go rzeczywi-
stości. Zjawiska występujące w przyrodzie, ale również zjawiska społeczne
i gospodarcze wzbudzały ciekawość i dociekliwość, powodowały chęć poznania
przyczyn oraz natury i mechanizmów ich funkcjonowania. Historia człowieka
to poszukiwanie prawidłowości funkcjonowania całej gospodarki, organizacji,
gospodarstwa domowego, po to aby zobiektywizować dotychczasową wiedzę
i zaspokoić potrzebę rozumienia świata, ale również racjonalnie wykorzystać
ograniczone zasoby do zaspokajania indywidualnych i grupowych potrzeb.
Jedną z nauk, która od stuleci była przedmiotem poznania człowieka, jest
ekonomia. Początkowo zainteresowanie ekonomią koncentrowało się na pro-
dukcji pierwotnej i umiejętności zdobywania środków potrzebnych człowiekowi
do życia. Wiedza z tej dziedziny już w starożytności była potrzebna do prowa-
dzenia gospodarstwa domowego. Ekonomia w szerszym znaczeniu to także część
zagadnień polityczno-etycznych, to poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, jak
powinno być urządzone państwo, jak dostarczyć dochodów państwu i obywate-
lowi. Pomimo ewolucji przedmiotu zainteresowania ekonomii, zawsze dotyczyła
ona szeroko rozumianego procesu gospodarowania, podporządkowanego i słu-
żącego człowiekowi [Adamkiewicz-Drwiłło, 2008, s. 115].
Współcześnie przez ekonomię rozumie się naukę o tym, jak jednostki i spo-
łeczeństwa wykorzystują rzadkie zasoby – które mogą mieć inne, alternatywne
zastosowanie – w celu wytworzenia różnych dóbr i rozdzielenia ich na kon-
sumpcję, obecną lub przyszłą, między różne osoby i różne grupy w danym
społeczeństwie [Samuelson, Nordhaus, 2009, s. 15]. Ekonomia jako nauka tworzy
wiedzę teoretyczną (formułuje teorie i prawa), ale ma również swój aspekt empi-
ryczny, oparty na doświadczeniu jako metodzie zdobywania wiedzy o zjawiskach.
Ekonomię jako naukę można rozpatrywać w trzech aspektach: treściowym,
czynnościowym i instytucjonalnym. W aspekcie treściowym ekonomia stanowi
12
Wojciech Downar
system należycie uzasadnionych teorii, praw, twierdzeń i hipotez zawierających
możliwie obiektywną i adekwatną na danym etapie rozwoju poznania naukowe-
go i praktyki społecznej wiedzę o zjawiskach i prawidłowościach, jakie rządzą
gospodarką. Ekonomia w tym znaczeniu zajmuje się formułowaniem teorii,
twierdzeń, hipotez, które służą poznaniu i wyjaśnianiu zjawisk ekonomicznych.
W aspekcie czynnościowym ekonomia obejmuje ogół działań składających się
na działalność naukowo-badawczą, a więc prowadzenie badań, przekazywanie
i wdrażanie ich wyników, prowadzoną zgodnie z metodami mającymi zapewnić
prawdziwie zasadne i uporządkowane poznanie zjawisk ekonomicznych. Jest
to wiedza poddana ustalonym wymaganiom treściowym i metodycznym, zorga-
nizowana i uprawiana w dydaktyczno-naukowych jednostkach organizacyjnych.
Z instytucjonalnego punktu widzenia ekonomia jest częścią przyjętego i obo-
wiązującego dla celów formalnych systemu dziedzin, dyscyplin i specjalności
naukowych, jak również jest zespołem instytucji, w których prowadzona jest
działalność naukowo-badawcza oraz dydaktyczna [Apanowicz, 2000, s. 11 i nast.].
Zakres znaczeń pojęcia „nauka” w kontekście nauk ekonomicznych przedstawia
rysunek 1.1.
Rysunek 1.1
Ekonomia jako
nauka
Źródło:
na podstawie:
[Czermiński i in.,
2002, s. 20, 86].
System
dyscyplin
naukowych
Ekonomia jako nauka
Wiedza
o rzeczywistości
Aspekt
treściowy
Aspekt
czynnościowy
Aspekt
instytucjonalny
system
twierdzeń i hipotez
działalność
naukowo-badawcza
jednostki
naukowo-badawcze
Nauki ekonomiczne są obszerną dziedziną wiedzy, która ma swoje miejsce
w systemie nauk nie tylko z punktu widzenia treściowego, ale również formalne-
go. Duży stopień skomplikowania systemu nauki, ich niejednorodność z punktu
widzenia metod badawczych, sposobów formułowania twierdzeń, sposobów
poznania naukowego, spowodowały wyodrębnienie się szeregu dziedzin, dys-
cyplin i specjalności naukowych.
Dziedzina nauki to trwale ukształtowana i wyodrębniona – ze względu na po-
trzeby kierowania badaniami podstawowymi, kształceniem kadr naukowych
i szkolnictwem wyższym – grupa dyscyplin naukowych, w ramach której nada-
wane są stopnie i tytuły naukowe. Z kolei dyscyplina naukowa to część nauki,
jaką na danym szczeblu jej rozwoju, w danym miejscu i czasie pracownik nauki
Rozdział 1. Miejsce marketingu w naukach o zarządzaniu
13
może jeszcze skutecznie opanować w zakresie twórczych badań i dydaktyki
[Zieleniewski, 1981, s. 48]. Z punktu widzenia praktycznego, aby lepiej zgłębić
i poznać dany obszar, istnieje potrzeba zawężenia dyscyplin do obszarów (spe-
cjalności), które stanowią osobny przedmiot pracy badawczej, ze specyficznymi
procedurami i technikami badawczymi.
Obowiązująca w Polsce systematyzacja nauk, przyjęta przez Centralną
Komisję do spraw Stopni i Tytułów na potrzeby badań, rozwoju kadr oraz
szkolnictwa wyższego, dzieli wiedzę na 21 dziedzin oraz 88 dyscyplin nauko-
wych, w których szkoły wyższe i instytuty naukowe mogą nadawać stopnie
naukowe1. Według tej klasyfikacji jedną z dziedzin są nauki ekonomiczne, któ-
re dzielą się na cztery dyscypliny, tj. ekonomię, finanse, nauki o zarządzaniu
oraz towaroznawstwo. Nauki o zarządzaniu to dyscyplina wiedzy zajmująca
się powstaniem, funkcjonowaniem, przekształcaniem, rozwojem oraz współ-
działaniem organizacji gospodarczych, przede wszystkim przedsiębiorstw, lecz
również organizacji należących do sektora publicznego (administracji rządowej
i samorządowej, instytucji naukowych, oświatowo-wychowawczych, służby
zdrowia, instytucji kulturalnych i innych)2. Charakter współczesnego zarządza-
nia jako dyscypliny czerpiącej z wielu innych nauk i dyscyplin wiedzy o dużym
udziale takich obszarów, jak psychologia czy socjologia, spowodował, że nauki
o zarządzaniu są formalnie częścią nie tylko nauk ekonomicznych, ale również
nauk humanistycznych.
W kontekście rozważań o miejscu nauk o zarządzaniu oraz marketingu
w systemie wiedzy warto przytoczyć systematykę obszarów nauki i techniki za-
wartą w podręczniku Frascati3. Według tej systematyki, strukturę nauki tworzy
6 dziedzin oraz 42 dyscypliny. Nauki ekonomiczne oraz zarządzanie występują
w grupie nauk społecznych, we wspólnym obszarze „ekonomia i biznes” (eco-
nomics and business). W ramach ekonomii systematyka uwzględnia ekonomię,
ekonometrię oraz stosunki przemysłowe (industrial relations), natomiast w ramach
biznesu – biznes oraz zarządzanie. Umieszczenie zarządzania w grupie biznesu
dobrze oddaje jego charakter, a jeśli przyjmiemy, że marketing jest częścią zarzą-
dzania, to równie dobrze oddana jest w tej klasyfikacji specyfika marketingu.
Zarządzanie postawione jest na równi z biznesem, co z założenia samej klasyfika-
cji podkreśla jego praktyczny charakter, nawiązujący do skutecznej i efektywnej
realizacji celów, oraz zawiera w sobie pewien element przedsiębiorczości i przed-
1 Uchwała Centralnej Komisji do spraw Stopni i Tytułów z dnia 24 października 2005 r. w sprawie
określenia dziedzin nauki i dziedzin sztuki oraz dyscyplin naukowych i artystycznych (MP z 2005 r.
Nr 79, poz. 1120 z późn. zm.).
2 Z dokumentu Centralnej Komisji do spraw Stopni i Tytułów pt. Zakres dyscyplin „Ekonomia”,
„Finanse” i „Nauki o zarządzaniu” w ramach dziedziny „Nauki ekonomiczne”, http://www.ck.gov.pl/.
3 Aktualna systematyka została zawarta w osobnym dokumencie „Revised Field of Science and
Technology (FOS) classification in the Frascati Manual”, 26.02.2007. Podręcznik Frascati poświęcony
jest zagadnieniom statystyki działalności badawczo-rozwojowej. Klasyfikację opracowała Grupa
Zadaniowa ekspertów OECD z wielu krajów, również z udziałem EUROSTAT oraz UNESCO.
14
Wojciech Downar
siębiorczego, nastawionego na efekt działania. W tym kontekście również
marketing, jako część zarządzania, ma charakter działalności praktycznej, biz-
nesowej, nastawionej na zaspokojenie potrzeb klienta. Podział na ekonomię oraz
biznes tworzy pewną umowną linię demarkacyjną pomiędzy teorią a praktyką.
Nauki o zarządzaniu są w ramach biznesu bardziej pragmatyczne i praktyczne,
a w mniejszym stopniu zorientowane na tworzenie teorii i praw oraz formuło-
wanie uogólnień.
Obecnie zarządzanie jest samodzielną dyscypliną naukową, która posługu-
je się własnymi metodami badawczymi, jest wyodrębniona z punktu widzenia
instytucjonalnego. Współczesna teoria organizacji i zarządzania zaleca trzy spo-
soby postępowania badawczego [Czermiński i in., 2002, s. 40]:
podejście strukturalne, dążące do wzrostu sprawności samej instytucji
(struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa) i koncentrujące się na stronie formal-
nej funkcjonowania organizacji (podział zadań i odpowiedzialności, procedury
formalne itp.),
podejście humanistyczne, koncentrujące się na uczestnikach organizacji
i traktujące organizację jako system społeczny,
podejście kompleksowe, polegające na łączeniu właściwości organizacyjnych
(strukturalnych) oraz społecznych.
Aby zarządzanie miało cechy naukowości, musi się rządzić prawami poznania
naukowego. Zasady procesu poznania naukowego (również w zarządzaniu oraz
marketingu) przedstawiają się następująco [Apanowicz, 2000]:
postępowanie badawcze musi być zgodne z metodami naukowymi,
język powinien pozwalać na ścisłe, jednoznaczne, komunikatywne formu-
łowanie słowne wyników poznania,
musi być zachowana spójność zbioru twierdzeń dotyczących przedmiotu
obowiązuje krytycyzm wobec wszelkich tez, przeprowadzanie ich wery-
badań,
fikacji,
rezultaty poznania naukowego muszą wykazywać twórczy charakter oraz
możliwości ich praktycznego zastosowania.
Podstawowe różnice między poznaniem naukowym i nienaukowym przed-
stawia tabela 1.1.
Niewątpliwie sposób podejścia, analizy i diagnozy zjawisk zarządzania świad-
czy, że posiada ono wszystkie istotne cechy poznania naukowego. Analogicznie,
odnosząc te cechy do marketingu, zauważymy, że stanowią one immanentną
część pracy naukowca (jak i praktyka) zajmującego się marketingiem.
Jednak badanie zjawisk w zarządzaniu (w grupie nauk społecznych i hu-
manistycznych, również w marketingu) jest odmienne od innych dyscyplin
naukowych i nauk. W takich naukach jak chemia czy fizyka obserwator
przeprowadzający badanie (eksperyment) jest zewnętrznym, obiektywnym
obserwatorem. W zarządzaniu obserwator uczestniczy w badaniu (obserwacja
uczestnicząca), wnosząc do niego swój punkt widzenia. Ponadto przedmiotem
Rozdział 1. Miejsce marketingu w naukach o zarządzaniu
15
Tabela 1.1. Różnice między poznaniem naukowym a nienaukowym
Poznanie nienaukowe
Poznanie naukowe
Okazjonalne, niemetodyczne
Brak warunków otrzymania ścisłej
i pewnej wiedzy
Powierzchowne
Bezinstrumentalne, intuicyjne
Oparte na pojęciach potocznych
Wyniki są kumulowane w naturalnej
pamięci
Podporządkowane celowi, metodzie
Istnieją warunki otrzymania ścisłej
i pewnej wiedzy
Zmierza do wykrywania ukrytych zjawisk
i rzeczy
Instrumentalne, oparte na własnych
metodach i technikach badawczych
Przykłada dużą wagę do precyzji pojęć
i aparatu pojęciowego
Wyniki są utrwalane w formie pisemnej
Źródło: na podstawie: [Stachak, 1997, s. 28].
badań są jednostki i grupy, a one mogą się zmieniać pod wpływem przeprowa-
dzonego badania. Zatem eksperymentowanie w zarządzaniu i marketingu wiąże
się z określonymi problemami, które wymienimy poniżej [Webber, 1996, s. 27].
Czy mierzone zmienne nie są zbyt ograniczone (złożoność przedmiotu
badań, wzajemne powiązanie, trudność w wydzieleniu części rzeczywistości i jej
zobiektywizowaniu)?
Czy na wyniki nie wpłynęły czynniki nieobjęte obserwacją?
Czy sam proces badawczy nie wpłynął na wyniki?
Czy wyniki można przenieść do innej sytuacji?
Przyjmując za celowe i świadome rozwiązywanie problemów badawczych
w zarządzaniu i marketingu, można wyróżnić trzy podstawowe funkcje badań
naukowych [Czermiński i in., 2002, s. 45]:
teoretyczną, polegającą na konfrontowaniu aktualnie funkcjonujących
teorii, ich korygowaniu oraz próbie konstruowania na ich podstawie nowych
praw (teorii) naukowych,
metodologiczną, polegającą na rozwijaniu procedur badawczych przy
tworzeniu śmiałych tez i hipotez, ich empirycznej weryfikacji, doszukiwaniu się
istotnych zmiennych i ich wskaźników, a także na analizie tych zmiennych oraz
ustalaniu związków i zależności w badanych zjawiskach, procesach i strukturach,
praktyczną, polegającą na budowie modeli weryfikowanych empirycznie
i w konsekwencji wdrażanych do praktyki.
Trzy aspekty, w których rozpatrujemy naukę (treściowy, czynnościowy i in-
stytucjonalny), mogą również posłużyć do oceny naukowego charakteru danej
dyscypliny, a nawet specjalności naukowej.
W obowiązującej klasyfikacji nauk wśród dziedzin i dyscyplin naukowych
bezpośrednio marketing nie występuje. Marketing, choć nie jest uważany
16
Wojciech Downar
za naukę4, ma swoje miejsce w systemie wiedzy, a niektóre jego cechy są charak-
terystyczne dla nauki. Aspekt treściowy wydaje się być najsłabszym elementem
naukowego charakteru marketingu. Marketing jako praktyczna dziedzina
wiedzy w większym stopniu wykorzystuje i koncentruje się na konkretnych
problemach organizacji (szczególnie w aspekcie rynkowym, konkurencyjności,
zaspokajania potrzeb klienta) niż na teoretycznych uogólnieniach. Daleko idący
pragmatyzm marketingu przejawia się w bogatym instrumentarium badaw-
czym. Marketing, jako że sam nie formułuje teorii podstawowych, w szerokim
zakresie korzysta z innych dyscyplin naukowych, m.in. z ekonomii, socjologii,
psychologii, antropologii kulturowej, statystyki itp. Nauki psychologiczne i socjo-
logiczne dostarczają wiedzy o zespołach ludzkich i zachowaniu się konsumentów
na rynku. Ponadto marketing korzysta z jakościowych metod badań wypracowa-
nych przez psychologię i socjologię. Z kolei statystyka służy do analizy zjawisk
marketingowych dających się skwantyfikować oraz do analizy i interpretacji
materiału badawczego. Szczególnie ścisłe związki łączą marketing z ekonomią
i zarządzaniem. Obszary badawcze marketingu stanowią jeden z aspektów
podstawowych kategorii ekonomicznych. Marketing zajmuje się takimi zagadnie-
niami, jak kształtowanie konkurencji (m.in. poprzez instrumenty marketingowe),
badanie rynku i zachowań nabywców, analiza źródeł przewagi konkurencyj-
nej, badanie procesów tworzenia wartości dla klienta itp. [Białecki, Gołębiowski,
2004, s. 21 i nast.]. Marketing bazuje zarówno na wiedzy z dziedziny mikro-, jak
i makroekonomii.
W aspekcie czynnościowym marketing zajmuje się procesami badawczymi,
wykorzystując system specyficznych procedur badawczych, metod i technik ba-
dania, często wypracowanych przez inne nauki. Marketing stosuje te procedury
i instrumenty, nadając im pragmatyczny charakter. Badania marketingowe mają
bardzo rozbudowany zakres. Mogą być prowadzone przez praktyków przede
wszystkim na własne potrzeby przedsiębiorstwa, mogą przybierać charakter
badań komercyjnych prowadzonych przez wyspecjalizowane agencje i firmy
konsultingowe oraz badań naukowych prowadzonych w środowiskach akade-
mickich w celu analizy i wzbogacenia wiedzy marketingowej [Rutkowski, 2009,
s. 122 i nast.].
Marketing jest również obszarem wiedzy, która jest przedmiotem działal-
ności wielu instytucji naukowych, badawczych, dydaktycznych i społecznych.
Marketing z punktu widzenia instytucjonalnego ma bardzo dobrze ugruntowa-
ną pozycję, jako obszar wiedzy szczególnie praktycznej. Aspekt czynnościowy
i instytucjonalny nadają marketingowi naukowego charakteru i ugruntowu-
ją jego miejsce w systemie nauk, jednak aspekt treściowy stanowi o pewnej
słabości naukowej marketingu. Ł. Sułkowski określa to zjawisko jako „metodo-
4 Są również inne poglądy: przez niektórych marketing uważany jest za naukę (w zależności
od zastosowanych kryteriów wyodrębniania nauk), inni zaś definiują marketing jako samodzielną
dyscyplinę naukową występującą na równi z zarządzaniem, stanowiącą część nauk o zarządzaniu.
Rozdział 1. Miejsce marketingu w naukach o zarządzaniu
17
logiczny niedorozwój” i „metodyczny przerost” marketingu [Sułkowski, 2009,
s. 159].
Merytoryczne rozgraniczenie i określenie wzajemnych relacji pomiędzy eko-
nomią, zarządzaniem oraz marketingiem jest zadaniem skomplikowanym i nie
zawsze celowym. Z jednej strony rozgraniczenie takie musi wystąpić z punk-
tu widzenia formalnego, z drugiej jednak szukanie linii podziału przeczy
współczesnej potrzebie interdyscyplinarności nauk i dyscyplin naukowych.
Ekonomia zajmuje się gospodarowaniem ograniczonymi zasobami w celu za-
spokojenia potrzeb. Ekonomia ma charakter w znacznym stopniu teoretyczny
i dąży do wysokich uogólnień (skala makroekonomiczna) oraz formułowania
prawidłowości dotyczących gospodarki jako całości. Nauki o zarządzaniu zaj-
mują się powstawaniem, funkcjonowaniem, przekształcaniem, rozwojem oraz
współdziałaniem organizacji gospodarczych (poziom mikroekonomiczny). Na-
uki o zarządzaniu, dążąc do uogólnień teoretycznych dotyczących organizacji,
mają charakter aplikacyjny i dążą do formułowania dyrektyw praktycznych5.
Marketing z kolei, co wynika z jego nazwy, jest formą aktywności na rynku.
Marketing skupiony jest na efektywnym zaspokajaniu potrzeb klienta, stając się
odpowiedzialny za najważniejszy proces zarządczy, a mianowicie, dostarczanie
wartości dla klienta. W tym sensie marketing jest częścią zarządzania, stanowi
pewien sposób przedsiębiorczego działania zorientowanego na klienta i osiąga-
nia celów organizacji.
Istnieją dające się zidentyfikować odrębności w zakresie ogólnej metodolo-
gii i przedmiocie badań między ekonomią i naukami o zarządzaniu, przy czym
ta pierwsza dyscyplina ma zasadniczo w większym stopniu charakter nomolo-
giczny i pozytywny, druga zaś deskryptywny i normatywno-projektowy.
Jednak sprowadzanie ekonomii i zarządzania do aspektów stopnia prak-
tyczności oraz poziomu przedmiotu badania jest uproszczeniem. Ekonomia
zajmuje się również przedsiębiorstwem, choć, jak zauważa T. Gruszecki [2002,
s. 41 i nast.], utraciła w tym zakresie swój monopol. Powrót do monopolu ekono-
mii na zajmowanie się przedsiębiorstwem jest już niemożliwy, m.in. ze względu
na potrzebę wiedzy praktycznej, w której od początku potrzebne były wska-
zówki skutecznego działania. W ten sposób, głównie z nauk o zarządzaniu,
zrodził się szeroki nurt praktycznej ekonomii menedżerskiej (business econo-
mics), poruszającej takie zagadnienia, jak m.in. planowanie strategiczne, wiedza
o strukturach organizacyjnych, marketingu, polityce kadrowej, analiza finanso-
wa i rachunkowość zarządcza. Ekonomia menedżerska jest wspólnym obszarem
ekonomii i zarządzania, ukształtowanym na gruncie pewnej praktyczności obu
dyscyplin. Stosunek ekonomii i teorii zarządzania nie jest stosunkiem równo-
rzędnym. To co jest wspólne dla wszystkich organizacji, to działanie na rynku.
Bycie organizacją jest cechą dodatkową i niekonieczną – nie wszystkie firmy
5 Komunikat nr 7/2010 Centralnej Komisji do spraw Stopni i Tytułów dotyczący zakresu dyscy-
plin „Ekonomia”, „Finanse” i „Nauki o zarządzaniu” w ramach dziedziny „Nauki ekonomiczne”.
18
Wojciech Downar
są organizacjami, są też firmy jednoosobowe. Dlatego bazą podstawową teorii
firmy musi być ujęcie firmy jako podmiotu ekonomicznego. To przedsiębiorca
wynajduje lukę na rynku, opracowuje koncepcję działania, analizuje przyszły
popyt i podejmuje ryzyko, powołując przedsiębiorstwo do życia [ibidem].
Podział w naukach ekonomicznych na ekonomię i zarządzanie ma swoje od-
zwierciedlenie w dwóch podejściach do uprawiania nauki. Pierwsze to podejście
teoretyczno-nomologiczne, wychodzące implicite z założenia, że w gospodarowa-
niu istnieją obiektywne prawidłowości, co oznacza konieczność formułowania
teoretycznych kategorii, określania zachodzących między nimi związków, a tak-
że budowy modeli i teorii, czy też innych uogólnień naukowych opisujących
zjawiska i procesy gospodarcze. Temu podejściu w znacznej mierze odpowiada
ekonomia. Z kolei drugie podejście – utylitarne, podkreślające fakt, że w na-
ukach ekonomicznych, w tym nawet w wąsko rozumianej teorii ekonomii,
chodzi głównie (choć nie wyłącznie) o poszukiwanie instrumentów i metod,
które pozwalają skuteczniej – w stosunku do dotychczas znanych i stosowanych
– sterować, zwłaszcza na poziomie makroekonomicznym, przebiegiem procesów
gospodarczych, tak aby maksymalizować szeroko rozumiany dobrobyt społecz-
ny oraz dawać możliwość lepszej predykcji zjawisk i procesów gospodarczych
[Fiedor, http://www.wiedzainfo.pl/]. W skali mikro podejście utylitarne można
zastosować w naukach o zarządzaniu oraz w marketingu, gdzie skuteczność ste-
rowania procesami na poziomie organizacji oraz predykcja zjawisk i procesów
determinujących funkcjonowanie organizacji są zagadnieniem kluczowym.
1.2. Przedmiot zarządzania
Początki zarządzania jako dyscypliny, która towarzyszyła człowiekowi w co-
dziennej aktywności, sięgają czasów prehistorycznych. Działalność człowieka
od zarania dziejów posiadała cechy pracy zorganizowanej, co miało w dużej
mierze charakter obiektywny (organizowanie odbywało się niezależnie od świa-
domości człowieka). Uprawa roli, myślistwo, budowa piramid – to wszystko miało
cechy działalności zorganizowanej. Człowiek od samego początku istnienia wy-
tyczał sobie (grupie) cele, dążył do ich osiągnięcia, był nastawiony na skuteczność
działania. W istocie w sposób nieuświadomiony realizował proces zarządzania.
Dopiero przełom XIX i XX wieku był okresem, w którym zarządzanie zaczęło się
krystalizować jako dyscyplina naukowa nazywana przez samego F.W. Taylora
naukowym zarządzaniem (scientific management).
Współcześnie przez zarządzanie rozumie się proces, który jest realizowa-
ny przez ludzi w konkretnych warunkach instytucjonalnych, które tworzą
organizację. Organizacja i zarządzanie to dwa aspekty tego samego obszaru
wiedzy – jeden statyczny, a drugi dynamiczny. W ujęciu statycznym przedmio-
tem zarządzania jest organizacja w znaczeniu rzeczowym, natomiast w ujęciu
dynamicznym zarządzanie jest rozumiane jako proces, który realizowany jest
Rozdział 1. Miejsce marketingu w naukach o zarządzaniu
19
w organizacji. W znaczeniu rzeczowym (przedmiotowym) organizacja to zespół
ludzi, którzy są wyposażeni w zasoby (środki) i którzy dążą do osiągnięcia okre-
ślonego celu. Z tym znaczeniem spotykamy się na co dzień, każdy jest bowiem
uczestnikiem jakiejś organizacji, bierze udział w jej życiu (przedsiębiorstwo,
szkoła, uczelnia, urząd itp.). Znaczenie to jest najbardziej intuicyjne i właśnie
to przychodzi nam na myśl, kiedy mówimy o organizacji6.
Zarządzanie jest to rozporządzanie zasobami organizacji poprzez działanie
z ludźmi i poprzez ludzi, w zakresie określonym przez właściciela tych zasobów
[Czermiński i in., 2002, s. 86]. Zarządzanie wiąże się nieodłącznie z wykorzysta-
niem zasobów i może być rozumiane jako oddziaływanie na zasoby organizacji
i wykonywane z zamiarem osiągnięcia celów organizacji w sposób sprawny
i skuteczny [Griffin, 2004, s. 6].
Podstawowym atrybutem zarządzania jest oddziaływanie, które polega
na wywieraniu wpływu, definiowaniu i realizacji relacji w procesie zarządza-
nia, na który składają się: planowanie i podejmowanie decyzji, organizowanie,
motywowanie i przewodzenie oraz kontrolowanie. Przedmiotem oddziaływania
w procesie zarządzania są zasoby ludzkie, informacyjne, finansowe oraz rzeczo-
we, tworzące grupę zasobów niematerialnych (wiedza, technologia, know-how)
i materialnych (zasoby rzeczowe). Współczesne zarządzanie zasobami organizacji
charakteryzuje się dużym udziałem zasobów niematerialnych, jako kluczowych
w procesie tworzenia wartości dla klientów. Wartościotwórcza rola zasobów i ich
niezbędność w procesie zarządzania są różne. W rzeczywistości każda organiza-
cja funkcjonuje w „dwóch światach”: fizycznym – materialnych i namacalnych
zasobów (marketplace), oraz w wirtualnym świecie informacji i wiedzy (market-
space) [Rayport, Sviokla, 1994, s. 141–150]. Ten niematerialny, wirtualny świat
informacji i wiedzy będzie w coraz większym stopniu decydował o sukcesie
organizacji, szczególnie z punktu widzenia zarządzania relacjami z klientem.
Współczesne transakcje zawierane w wirtualnej przestrzeni rynkowej (market-
space) znacznie się różnią od tradycyjnych: informacja o produkcie zastępuje
potrzebę bezpośredniego kontaktu z produktem, transakcje mogą być zawierane
w systemach elektronicznych (komputerowych), bez potrzeby bezpośredniego
kontaktu sprzedawca – nabywca. Mniejsze jest też zapotrzebowanie na fizyczną
infrastrukturę (tradycyjne sklepy, magazyny).
Przypisując szczególną rolę do zasobów niematerialnych, nie można zlekcewa-
żyć zasobów materialnych. Można się jednak spodziewać, że będzie następował
dalszy, relatywny wzrost znaczenia zasobów niematerialnych i „rozwieranie się
6 W literaturze oprócz ujęcia rzeczowego organizacji wyróżnia się znaczenie atrybutowe i czyn-
nościowe. Znaczenie atrybutowe nawiązuje do stopnia zorganizowania jako pewnej cechy przed-
miotów. W tym znaczeniu mówimy, że coś jest lepiej albo gorzej zorganizowane. W znaczeniu
czynnościowym organizacja może być utożsamiana z pojęciem organizowania i oznacza proces,
w którym menedżerowie poprzez realizację funkcji kierowniczych osiągają cele w sposób sprawny
i skuteczny [Koźmiński, Piotrowski (red.), 2005, s. 29].
Pobierz darmowy fragment (pdf)