Darmowy fragment publikacji:
Tytu³: Zarz¹dzanie projektami IT
Autor: Joseph Philips
T³umaczenie: Micha³ Lipa (rozdz. 6 – 9), Piotr Pilch (rozdz. 1 – 5),
Miko³aj Szczepaniak (rozdz. 10 – 12 dod. A – D)
ISBN: 83-7361-585-7
Tytu³ orygina³u: IT Project Management. On Track from Start to Finish 2e
Liczba stron: 464
Projekty informatyczne, szczególnie w naszych realiach, to temat wielu anegdot.
Niemal jako pewnik przyjmuje siê przekroczenie ram czasowych i bud¿etu, a tak¿e
przygotowanie produktu, który zwykle nieco odbiega od faktycznych potrzeb klienta
i wymaga wielu poprawek. Z efektami takich projektów informatycznych spotykamy siê
bardzo czêsto - g³oġno o nich w mediach, a niektórzy z nas w pracy s¹ zmuszeni do
korzystania z aplikacji, które powstaj¹ w ich wyniku. Przyk³ad idzie z góry? Byæ mo¿e,
ale czas z tym skoñczyæ. Sprawne kierowanie projektem z bran¿y IT wymaga nie tylko
wiedzy mened¿erskiej, ale równie¿ pewnej dozy wiadomoġci z zakresu informatyki.
„Zarz¹dzanie projektami IT” to ksi¹¿ka dla tych kierowników projektów, którzy chc¹
poznaæ nowoczesne metodologie realizacji przedsiêwziêæ informatycznych. Autor
ksi¹¿ki — ceniony konsultant i doġwiadczony kierownik projektów, przedstawia kolejne
kroki zarz¹dzania projektem IT i wiadomoġci, dziêki którym projekt zostanie
zrealizowany p³ynnie, terminowo i w wyznaczonym bud¿ecie. Dziêki tej ksi¹¿ce
nauczysz siê sprawnie planowaæ projekt, dobieraæ personel i kontrolowaæ zasoby.
• Definicja celów projektu
• Przygotowanie planu i listy zadañ priorytetowych
• Okreġlenie strategii realizacji projektu
• Zaplanowanie bud¿etu i czasu realizacji
• Organizacja zespo³u projektowego i delegowanie zadañ
• Ďledzenie postêpów w pracach
• Wspó³praca z zarz¹dem i komunikacja z cz³onkami zespo³u
Zrealizuj projekt informatyczny w terminie i w wyznaczonym bud¿ecie
Spis treści
O Autorze ......................................................................................... 11
O Redaktorze merytorycznym ............................................................ 12
Wprowadzenie .................................................................................. 13
Rozdział 1. Rozpoczęcie projektu ........................................................................ 15
Gromadzenie informacji dotyczących projektu ...................................................i............ 16
Określanie wymagań projektowych ...................................................i....................... 16
Wcielanie się w różne osoby...................................................i.................................. 20
Brak innych rozwiązań? ...................................................i......................................... 22
Kontakt z zarządem...................................................i................................................ 22
Kontakt z udziałowcami projektu...................................................i........................... 24
Identyfikowanie wymagań projektowych...................................................i..................... 26
Definiowanie rozsądnych oczekiwań ...................................................i..................... 27
Tworzenie karty projektu ...................................................i....................................... 27
Elementy karty projektu...................................................i......................................... 28
Określanie daty zakończenia...................................................i.................................. 31
Podsumowanie ...................................................i...................................................i.......... 36
Test...................................................i...................................................i...................... 36
Ćwiczenia...................................................i...................................................i............ 39
Odpowiedzi ...................................................i...................................................i......... 41
Rozwiązania ćwiczeń ...................................................i............................................. 43
Rozdział 2. Planowanie projektu ......................................................................... 47
Jak planować? ...................................................i...................................................i........... 48
Tworzenie planu wykonalności...................................................i.............................. 50
Określanie priorytetu projektu...................................................i...................................... 53
Zdobycie środków finansowych...................................................i............................. 57
Tworzenie metodologii...................................................i................................................. 60
Tworzenie listy tzw. kamieni milowych...................................................i................. 61
Zarządzanie planowaniem...................................................i...................................... 63
Plany awaryjne...................................................i...................................................i.... 63
Podsumowanie ...................................................i...................................................i.......... 67
Test...................................................i...................................................i...................... 68
Odpowiedzi ...................................................i...................................................i......... 70
Rozdział 3. Współpraca z zarządem ..................................................................... 73
Definiowanie struktury organizacyjnej...................................................i......................... 74
Operacyjna struktura organizacyjna ...................................................i....................... 74
Macierzowa struktura organizacyjna...................................................i...................... 74
6
Zarządzanie projektami IT
Projektowa struktura organizacyjna ...................................................i....................... 75
Wykorzystanie uprawnień przez kierownika projektu .............................................. 75
Prezentowanie projektu zarządowi...................................................i............................... 76
Rozpoczynanie od końca...................................................i........................................ 77
Zasada „A co ja z tego będę miał?”...................................................i........................ 77
Dostosowywanie prezentacji...................................................i.................................. 78
Rola sprzedawcy ...................................................i...................................................i. 80
Definiowanie roli zarządu ...................................................i............................................ 81
Teorie zarządzania ...................................................i................................................. 82
Przydzielanie zadań...................................................i................................................ 83
Skupienie się na rezultatach ...................................................i................................... 85
Organizowanie inauguracji projektu...................................................i............................. 86
„Przygotowanie gruntu”...................................................i......................................... 86
Rola zarządu na inauguracji ...................................................i................................... 87
Definiowanie celu ...................................................i.................................................. 87
Zacieśnianie współpracy z zarządem...................................................i............................ 88
Tworzenie planu komunikacji...................................................i................................ 89
Współpraca ...................................................i...................................................i......... 89
Radzenie sobie z prowokującymi szefami...................................................i.............. 90
Współpraca z dobrymi szefami ...................................................i.............................. 92
Podsumowanie ...................................................i...................................................i.......... 95
Test...................................................i...................................................i...................... 96
Ćwiczenia...................................................i...................................................i............ 99
Odpowiedzi ...................................................i...................................................i....... 100
Rozwiązania ćwiczeń ...................................................i........................................... 102
Rozdział 4. Tworzenie budżetu .......................................................................... 105
Podstawy dotyczące budżetu...................................................i...................................... 106
Określanie typu szacowania ...................................................i....................................... 107
Zastosowanie szacowania kosztów od dołu do góry ...................................................i.. 107
Uwzględnienie kosztów zmian...................................................i............................. 111
Zastosowanie szacowania kosztów od góry do dołu ...................................................i.. 113
Zastosowanie szacowania analogicznego...................................................i............. 114
Zastosowanie modelowania parametrycznego ...................................................i..... 114
Całkowity budżet...................................................i...................................................i..... 115
Budżetowanie rozpoczynane od zera...................................................i.......................... 116
Określanie kosztów projektu ...................................................i...................................... 117
Koszt produktów ...................................................i.................................................. 117
Licencje na oprogramowanie ...................................................i............................... 120
Korzystanie z usług zewnętrznych firm ...................................................i............... 121
Szacowanie liczby godzin pracy ...................................................i.......................... 123
Zastosowanie metody PERT ...................................................i................................ 124
Śledzenie wydatków...................................................i...................................................i 125
Niekontrolowane projekty...................................................i.................................... 126
Rejestrowanie kosztów...................................................i......................................... 127
Podsumowanie ...................................................i...................................................i........ 133
Test...................................................i...................................................i.................... 133
Odpowiedzi ...................................................i...................................................i....... 136
Rozdział 5. Tworzenie struktury podziału pracy ................................................. 139
Definiowanie struktury podziału pracy...................................................i....................... 140
Zastosowanie struktury SPP...................................................i....................................... 140
Koordynowanie komponentów struktury SPP...................................................i............ 142
Dlaczego jest wymagana struktura SPP? ...................................................i............. 142
Analizowanie przykładowej struktury SPP ...................................................i.......... 143
Spis treści
7
Tworzenie struktury SPP...................................................i............................................ 145
Proces tworzenia struktury SPP ...................................................i........................... 146
Program Microsoft Project...................................................i................................... 147
Analizowanie efektów projektu...................................................i............................ 148
Uzyskanie zgody zarządu...................................................i........................................... 149
Prezentowanie struktury SPP promotorowi projektu .............................................. 149
Prezentowanie struktury SPP kluczowym uczestnikom projektu............................ 149
Podsumowanie ...................................................i...................................................i........ 154
Test...................................................i...................................................i.................... 154
Ćwiczenia...................................................i...................................................i.......... 157
Odpowiedzi ...................................................i...................................................i....... 162
Rozwiązania ćwiczeń ...................................................i........................................... 164
Rozdział 6. Organizacja zespołu projektowego .................................................. 167
Ocena umiejętności wewnętrznych ...................................................i............................ 168
Doświadczenie jest najlepszym wskaźnikiem ...................................................i...... 168
Życiorys i ocena umiejętności...................................................i.............................. 169
Stwórz macierz ról i obowiązków ...................................................i........................ 169
Zdobywanie wiedzy to ciężka praca...................................................i..................... 170
Tworzenie zespołu...................................................i...................................................i... 171
Zakres uprawnień kierownika projektu ...................................................i................ 171
Cześć! Nazywam się... ...................................................i......................................... 172
Gdzie mieszkasz? ...................................................i................................................. 173
Budowanie więzi...................................................i.................................................. 175
Rozmowy kwalifikacyjne...................................................i........................................... 176
Dlaczego trzeba je przeprowadzać? ...................................................i..................... 176
Jak je prowadzić? ...................................................i................................................. 176
Problemy w zespole...................................................i...................................................i. 178
Rozwiązywanie konfliktów...................................................i.................................. 179
Fazy rozwoju zespołu...................................................i........................................... 180
W zarządzaniu projektem nie ma demokracji ...................................................i...... 180
Osobowości w zespole ...................................................i......................................... 182
Korzystaj z doświadczeń innych ...................................................i.......................... 183
Dyscyplinowanie członków zespołu ...................................................i.................... 183
Wykorzystanie sił zewnętrznych ...................................................i................................ 185
Jak znaleźć najlepszego podwykonawcę? ...................................................i............ 185
Rozmowy z podwykonawcami ...................................................i............................ 186
Podsumowanie ...................................................i...................................................i........ 193
Test...................................................i...................................................i.................... 194
Ćwiczenia...................................................i...................................................i.......... 197
Odpowiedzi ...................................................i...................................................i....... 198
Rozwiązania ćwiczeń ...................................................i........................................... 199
Rozdział 7. Tworzenie planu projektu ................................................................ 201
Tworzenie planów projektu...................................................i........................................ 202
Elementy planu projektu ...................................................i...................................... 202
Plany pomocnicze ...................................................i................................................ 203
Określanie harmonogramu ...................................................i......................................... 204
Projekty zorientowane na termin...................................................i................................ 205
Tworzenie siatki zadań...................................................i............................................... 206
Wykorzystanie metody schematyzacji pierwszeństwa ............................................ 208
Ograniczenia w realizacji projektu ...................................................i............................. 211
Ograniczenia czasowe...................................................i.......................................... 211
Ograniczenia narzucone przez kierownictwo...................................................i....... 212
8
Zarządzanie projektami IT
Ograniczenia techniczne ...................................................i...................................... 212
Ograniczenia organizacyjne ...................................................i................................. 213
Rozbudowa siatki zadań...................................................i............................................. 213
Analiza siatki zadań...................................................i...................................................i. 214
Obliczanie zapasu czasu...................................................i....................................... 215
Korygowanie harmonogramu...................................................i............................... 217
Rezerwa kierownicza ...................................................i................................................. 218
Wykorzystanie programu Microsoft Project...................................................i............... 220
Podsumowanie ...................................................i...................................................i........ 224
Test...................................................i...................................................i.................... 225
Ćwiczenia...................................................i...................................................i.......... 227
Odpowiedzi ...................................................i...................................................i....... 230
Rozdział 8. Realizacja planu projektu ................................................................ 233
Analiza zadań z zespołem projektowym...................................................i..................... 234
Koncentracja na pracy ...................................................i................................................ 234
Zebrania dla omówienia aktualnej sytuacji...................................................i................. 235
Śledzenie postępów ...................................................i...................................................i. 238
Tworzenie procedury sprawozdawczej ...................................................i................ 238
Metody zbierania informacji o aktualnej sytuacji...................................................i. 240
Śledzenie zobowiązań finansowych ...................................................i........................... 242
Kontrolowanie finansów ...................................................i...................................... 242
Śledzenie kosztów rzeczywistych ...................................................i........................ 243
Określanie wartości uzyskanej ...................................................i............................. 244
Obliczanie wskaźnika wydajności kosztów...................................................i.......... 246
Obliczanie wskaźnika wydajności dotychczasowej ................................................ 247
Obliczanie wskaźnika wydajności wymaganej ...................................................i.... 247
Podsumowanie ...................................................i...................................................i........ 251
Test...................................................i...................................................i.................... 252
Ćwiczenie...................................................i...................................................i.......... 255
Odpowiedzi ...................................................i...................................................i....... 255
Rozwiązanie ćwiczenia ...................................................i........................................ 257
Rozdział 9. Zmiany w projekcie ........................................................................ 259
Określanie potrzeby zmodyfikowania projektu...................................................i.......... 260
Sprawowanie kontroli nad zmianami ...................................................i......................... 260
Wpływ zmian ...................................................i...................................................i.... 261
Wniosek o wprowadzenie zmian...................................................i.......................... 262
Opis wpływu modyfikacji ...................................................i.................................... 265
Problemy wewnętrzne...................................................i.......................................... 266
Wprowadzanie zmian do projektu...................................................i.............................. 268
Zmiany z przyczyn wewnętrznych...................................................i....................... 268
Zmiany z przyczyn zewnętrznych...................................................i........................ 269
Negocjowanie realizacji wielostopniowej ...................................................i............ 270
Przedłużenie terminu realizacji ...................................................i............................ 270
Spotkania problemowe ...................................................i............................................... 270
Zawieszenie projektu...................................................i.................................................. 271
Opóźnienia spowodowane przez podwykonawców ................................................ 272
Odzyskiwanie poparcia zarządu...................................................i........................... 273
Ponowna koncentracja ...................................................i......................................... 274
Przywracanie zaangażowania...................................................i............................... 274
Podsumowanie ...................................................i...................................................i........ 278
Test...................................................i...................................................i.................... 278
Ćwiczenia...................................................i...................................................i.......... 281
Odpowiedzi ...................................................i...................................................i....... 283
Rozwiązania ćwiczeń ...................................................i........................................... 285
Spis treści
9
Rozdział 10. Egzekwowanie jakości .................................................................... 287
Definiowanie jakości...................................................i.................................................. 288
Jakość dostarczanych elementów ...................................................i............................... 288
Wytwarzanie usługi...................................................i.............................................. 289
Wytwarzanie towarów...................................................i.......................................... 291
Jakość kontra ocena...................................................i.............................................. 293
Jakość procesu zarządzania ...................................................i........................................ 294
Zarządzanie jakością ...................................................i............................................ 295
Centrum informacji o projekcie ...................................................i........................... 297
Rozwiązania internetowe ...................................................i..................................... 297
Rozwiązania oparte na oprogramowaniu ...................................................i............. 298
Zarządzanie jakością jako proces ...................................................i............................... 298
Fazy związane z jakością w procesie zarządzania projektem.................................. 298
Zapewnianie jakości całego projektu...................................................i.......................... 300
Planowanie dla jakości...................................................i......................................... 300
Tradycyjne zapewnianie jakości ...................................................i.......................... 303
Tradycyjna kontrola jakości ...................................................i................................. 304
Implementowanie kontroli jakości ...................................................i....................... 305
Analiza jakości...................................................i...................................................i.. 307
Zarządzanie przez jakość ...................................................i..................................... 309
Tworzenie strategii dla jakości ...................................................i................................... 310
Przypomnienie żelaznego trójkąta...................................................i........................ 311
Raporty postępu ...................................................i...................................................i 312
Podsumowanie ...................................................i...................................................i........ 316
Test...................................................i...................................................i.................... 317
Ćwiczenia...................................................i...................................................i.......... 320
Odpowiedzi ...................................................i...................................................i....... 322
Rozwiązania ćwiczeń ...................................................i........................................... 324
Rozdział 11. Zarządzanie zespołami .................................................................... 327
Prowadzenie zespołu ...................................................i.................................................. 328
Umacnianie swojego autorytetu ...................................................i................................. 328
Mechanizmy zarządzania zespołem ...................................................i........................... 329
Podejmowanie decyzji...................................................i.......................................... 330
Praca z członkami zespołu ...................................................i................................... 331
Zebrania zespołu ...................................................i...................................................i..... 333
Częstotliwość spotkań...................................................i.......................................... 333
Cele zebrania...................................................i...................................................i..... 333
Przewodniczenie zebraniu...................................................i.................................... 334
Protokół z zebrania...................................................i............................................... 334
Prowadzenie zespołu od początku do końca projektu ...................................................i 335
Wykształcenie i doświadczenie...................................................i............................ 335
Certyfikaty ...................................................i...................................................i........ 337
Dążenie do wykonania projektu ...................................................i................................. 337
Utrzymywanie odpowiednich stosunków z bezpośrednimi przełożonymi
członków zespołu projektowego...................................................i........................ 338
Realizacja projektu i rozwój członków zespołu ...................................................i... 338
Motywowanie zespołu...................................................i................................................ 340
Podsumowanie ...................................................i...................................................i........ 345
Test...................................................i...................................................i.................... 346
Ćwiczenia...................................................i...................................................i.......... 350
Odpowiedzi ...................................................i...................................................i....... 352
Rozwiązania ćwiczeń ...................................................i........................................... 354
10
Zarządzanie projektami IT
Rozdział 12. Kończenie projektu ......................................................................... 357
Realizacja końcowych zadań...................................................i...................................... 358
Doprowadzanie projektu do końca...................................................i....................... 359
Analiza ścieżki krytycznej ...................................................i................................... 360
98 procent to jeszcze nie 100 procent...................................................i................... 362
Analiza projektu po jego zakończeniu...................................................i........................ 362
Analiza jakości...................................................i...................................................i.. 363
Ocena efektów końcowych projektu ...................................................i.................... 364
Ocena wartości projektu...................................................i....................................... 364
Ocena niezależnych ekspertów ...................................................i............................ 365
Spisywanie końcowego porozumienia ...................................................i....................... 366
Uzyskiwanie aprobaty klienta ...................................................i.............................. 367
Audyt po zakończeniu projektu...................................................i.................................. 369
Tworzenie końcowego raportu ...................................................i................................... 370
Ocena wkładu poszczególnych członków zespołu .................................................. 371
Deklaracja sukcesu ...................................................i...................................................i.. 371
Deklaracja porażki...................................................i...................................................i... 372
Uśmiech! Świętowanie sukcesu ...................................................i................................. 373
Podsumowanie ...................................................i...................................................i........ 377
Test...................................................i...................................................i.................... 379
Ćwiczenia...................................................i...................................................i.......... 382
Odpowiedzi ...................................................i...................................................i....... 383
Rozwiązania ćwiczeń ...................................................i........................................... 385
Dodatek A Cele egzaminu IT Project+ .............................................................. 389
Ograniczenia dotyczące odpowiedzi ...................................................i.................... 390
Dziedzina 1.0. Rozpoczynanie projektu informatycznego
i definiowanie jego zakresu ...................................................i............................... 390
Dziedzina 2.0. Planowanie projektu informatycznego ............................................ 395
Dziedzina 3.0. Realizacja, kontrola i koordynacja projektu informatycznego ........ 404
Dziedzina 4.0. Zamykanie, akceptacja i zapewnienie wsparcia dla projektu
informatycznego ...................................................i................................................ 410
Dodatek B Informacje na temat egzaminu ........................................................ 413
Wprowadzenie ...................................................i...................................................i.. 413
Wskazówki dla osób zdających test ...................................................i..................... 413
Wszystko, co musisz wiedzieć ...................................................i............................. 416
Dodatek C Praca w charakterze niezależnego wykonawcy................................ 425
Zdobywanie (i utrzymywanie) zleceń...................................................i......................... 425
Samodzielna praca w domu...................................................i........................................ 426
Stawanie się liderem...................................................i...................................................i 427
Dostarczanie klientowi więcej, niż obiecałeś ...................................................i............. 428
Słowniczek ..................................................................................... 429
Skorowidz....................................................................................... 453
Rozdział 2.
Planowanie projektu
W tym rozdziale:
Jak planować.
Tworzenie planu wykonalności.
Ustalanie priorytetu projektu.
Uzyskanie budżetu.
Tworzenie strategii.
Z praktyki — wywiad z Ericem Chermely.
Test.
Wyobraź sobie, że jesteś informatykiem i Twój szef informuje Cię, że cała sieć, począwszy
od okablowania, a skończywszy na kartach sieciowych każdego komputera musi zostać
zastąpiona czymś większym, lepszym i szybszym.
Po pozbieraniu się po tym, jak zakrztusiłeś się kawą, pytasz szefa: „Czymś? A co dokładnie
to oznacza?”.
A szef na to: „Nie wiem. Coś szybszego. Zastanów się nad tym i powiedz mi, jak to będzie
działać. Oczywiście nie możemy na to zbyt dużo wydać. Na razie.”.
Może nie jest to typowy sposób rozpoczęcia projektu, ale należy mieć świadomość,
że zanim przejdzie się do wdrożenia, tworzenia karty projektu i prowadzenia rozmów
na temat budżetu trzeba przeszukać zasoby i przygotować plan. W którym miejscu roz-
poczyna się planowanie i jak można sformalizować jego wyniki? W tym rozdziale
udzielimy odpowiedzi na to pytanie. Rozdział będzie też pomocny w usprawnieniu
Twoich starań.
48
Zarządzanie projektami IT
Jak planować?
Nie śmiej się. Wielu kierowników projektów informatycznych, członków zarządu i spe-
cjalistów nie wie, jak planować. Oczywiście wydaje im się, że wiedzą, ale w rzeczy-
wistości tak nie jest. Gdy takie osoby rozpoczynają planowanie, ich starania polegają na
chaotycznym przeszukiwaniu stron internetowych, przeglądaniu broszur dostawców
i rozmawianiu z innymi specjalistami o podobnych problemach, z którymi się zetknęli
i jak je usunęli. Na pierwszy rzut okna wygląda, że jest to spory nakład pracy. Strony
internetowe, broszury dostawców i rozmowy stanowią zasadnicze elementy badań in-
formatycznych. Jednak kłopot polega na tym, że mało w tym ładu i składu, niewiele
metodyki, a co najważniejsze, zbyt mało rezultatów jak na tak spore starania.
Celem badań jest dojście do konkluzji, odkrycie i mocne argumenty, w oparciu o które
można podjąć decyzję, rozpocząć planowanie lub wdrożenie. Oto kluczowe stwierdzenie:
gwarancją dobrych badań są zorganizowane i wytężone starania.
Aby projekt był udany, jego kierownik i kluczowi udziałowcy muszą wiedzieć, co będzie
wynikiem projektu. Często, zwłaszcza w branży informatycznej, odbiorcy projektu
właściwie nie wiedzą, co to będzie. Mogą jedynie dysponować ogólnym pojęciem na
temat scenariusza, który miałby być przez Ciebie dla nich stworzony. Poprzez prze-
prowadzenie rozmów, analiz ilościowych i dogłębnych badań będziesz w stanie za-
proponować im rozwiązania.
Przy tworzeniu rozwiązania dla odbiorcy, kierownik projektu musi w takim sam sposób
jak on postrzegać ostateczny produkt. Co prawda bez wątpienia w trakcie realizacji
projektu pojawią się powtórzenia i modyfikacje, ale lepiej od razu zrozumieć, jakie są
efekty projektu. Analiza głównej przyczyny realizacji projektu umożliwia współpracę
kierownika projektu i odbiorcy, mającą na celu znalezienie rozwiązania problemu, moż-
liwości lub innej formy realizacji projektu.
Przy badaniu czegokolwiek, niezależnie od tego, czy będą to serwery wykonujące trans-
akcje w czasie rzeczywistym, czy złącza RJ-45, konieczne jest dysponowanie planem
działania, koncentrowanie się niemal jak laserowa wiązka i dokumentowanie wykonanych
prac. W jaki sposób przygotować plan? Oto niezawodna, sprawdzona metoda złożona
z sześciu kroków:
1.
Zdefiniowanie w formie pisemnej celu badań. Zapisanie zwięzłej definicji
zagadnienia projektu jest pomocne w przygotowaniu się do realizowanych
badań. Definicja zagadnienia będzie pomocna w uzyskaniu koncentracji
będącej gwarancją sukcesu. W trakcie badań należy pamiętać o definicji
zagadnienia. Nie wolno zapomnieć, jaki jest cel, ponieważ w przeciwnym
razie w trakcie badań będzie się błąkało jak zagubiony w lesie.
2.
Określenie zasobów, jakie będą wykorzystywane w trakcie badań. Należy
sporządzić listę miejsc, gdzie znajdują się informacje, które zostaną użyte.
Nie ma to na celu odrzucenia jakichkolwiek źródeł informacji, ale zebranie
dostępnych źródeł i uporządkowanie ich przy użyciu priorytetów. Do źródeł
można zaliczyć:
Rozdział 2. ♦ Planowanie projektu
49
Dotychczasowe doświadczenie.
Doświadczenie innych.
Kompetentne strony internetowe o odpowiedniej jakości.
Określone czasopisma branżowe.
Książki informatyczne bezpośrednio związane z tematem.
Broszury dostawców.
3.
Delegowanie. Jeśli projekt będzie realizowany przez zespół, należy w trakcie
badań skorzystać z jego pomocy. Umiejętności i doświadczenie członków
zespołu będzie niezbędne przy określaniu najlepszego rozwiązania umożliwiającego
osiągnięcie celu projektu. Po podzieleniu planu na wiele komponentów należy
członkom zespołu przydzielić część badań. Co prawda wiele rąk może odciążyć
jedną osobę, ale plan jest tworzony przez dokładnych pracowników.
4.
Rozpoczęcie badań. Należy rozpocząć zapoznawanie się ze źródłami i zapisywać
spostrzeżenia. W przypadku korzystania z internetu ważne jest tworzenie
zakładek do znalezionych stron, które uzna się za przydatne. Nie ma nic gorszego
niż świadomość, że gdzieś istnieje znakomita strona, ale nie pamięta się gdzie
i kiedy się ją widziało. Należy też zapisywać numery stron wykorzystanych
książek i czasopism, na których znaleziono potrzebne informacje. Takie
rejestrowanie będzie pomocne na etapie formalizowania planu projektu.
5.
Organizowanie i dokumentowanie. Należy skompilować wszystkie informacje
zebrane przez Ciebie i Twój zespół. Jest to początek planu wykonalności.
Kluczową umiejętnością w zarządzaniu jest zdolność organizowania
i uzyskiwania w krótkim czasie żądanych informacji. System zarządzania
wiedzą jest idealnym rozwiązaniem dla każdego kierownika projektu.
6.
Ocenianie i kontynuowanie dalszych badań. Po zakończeniu badań należy
stwierdzić, czy zebrane dane są tym, co zamierzano osiągnąć po ich
przeprowadzeniu. Jeśli tak, czas na przejście do następnego etapu planowania
projektu. W przeciwnym razie trzeba dalej prowadzić badania, wykonując
tych samych sześć kroków.
Taka metoda badań jest prosta i bezpośrednia, ale pozwala uzyskać wyniki. Kluczowym
elementem jest czas. Nie wolno rozwlekać badań. Oczywiście jakość wymaga czasu, ale
aby dojść do kroku 5., należy ustalić termin zakończenia badań. Jak widać na rysunku
2.1, kroki umożliwiające udane zakończenie badań również są powiązane z opracowanym
terminarzem.
Rysunek 2.1.
Zarządzanie
czasem decyduje
o efektywności badań
50
Zarządzanie projektami IT
Tworzenie planu wykonalności
Plan wykonalności jest udokumentowaniem tego, co uzyskano w wyniku badań. Plan
pozwala określić celowość lub zakres proponowanego projektu albo jego części.
Plany wykonalności często są tworzone z myślą o zarządzie, dlatego są bezpośrednie,
uporządkowane i zazwyczaj bardziej oparte na faktach niż na opiniach. W trakcie przygo-
towywania się do realizacji dowolnego projektu informatycznego należy pamiętać o tym,
że jego celem nie jest wdrożenie technologii dla samej technologii, ale wprowadzenie
w firmie korzystnych zmian. Plan wykonalności umożliwia stwierdzenie, czy propo-
nowany projekt może być z powodzeniem zrealizowany.
W trakcie tworzenia planu wykonalności należy myśleć jak członek zarządu i zastanowić
się nad tym, jakie korzyści przyniesie firmie zaproponowana technologia. Jeśli w trakcie
przygotowywania się do realizacji projektu potraktujesz go jak biznesowe przedsię-
wzięcie i wczujesz się w rolę właściciela firmy, osiągniesz znacznie lepsze rezultaty
swojej pracy. Jako właściciel projektu przyjmujesz, że jesteś za niego odpowiedzialny
w przypadku realizacji zakończonej zarówno sukcesem, jak i porażką.
Rozpoczęcie pisania planu
W celu rozpoczęcia pisania planu należy odnieść się do definicji zagadnienia projektu,
zastosowanej na etapie badań. Definicja zagadnienia określa, z jakiego powodu roz-
poczęto proces planowania i powinna być odzwierciedleniem proponowanego projektu.
Na rysunku 2.2 widać, że definicja jest fundamentem struktury planu wykonalności.
Rysunek 2.2.
Definicja
zagadnienia
projektu stanowi
fundament planu
wykonalności
Dla przykładu załóżmy, że międzynarodowa firma sprawdza możliwość wdrożenia no-
wej aplikacji zarządzającej wieloma kalendarzami, zasobami i pocztą elektroniczną,
która może później zostać wybrana. Na początku badań firma sformułowała definicję
zagadnienia projektu o następującej postaci: „Aby zdecydować się na wybór określonej
aplikacji zarządzającej kalendarzami, zasobami, pocztą elektroniczną i pracą grupową,
musi ona być sprawdzona, umożliwiać zintegrowanie z aktualnie używanym sieciowym
systemem operacyjnym i obsługiwać międzynarodowe strefy czasowe”. Taka definicja
będzie podstawą do stworzenia planu wykonalności.
Rozdział 2. ♦ Planowanie projektu
51
Plan wykonalności można podzielić na pięć części:
Zestawienie wykonawcze.
Produkt.
Użytkownicy, których dotyczą wprowadzane zmiany.
Zobowiązania finansowe.
Zalecane postępowanie.
Niezbędne jest sprawdzenie każdej części planu, która powinna być bezpośrednia, pełna
faktów i zawierać odniesienia do dotychczas zebranych informacji i dodatkowych zaso-
bów zastosowanych przy tworzeniu planu.
Zestawienie wykonawcze
Na początku plan wykonalności powinien mieć postać zestawienia wykonawczego, któ-
rego cel jest podwójny — zapoznanie czytelnika z wynikami poszukiwań i zdefiniowanie
kluczowych punktów planu. Jak nazwa wskazuje, zestawienie wykonawcze zawiera
podsumowanie wyników poszukiwań, dzięki czemu dokument nie musi być czytany
w całości. Zestawienie powinno zawierać wszystkie pozostałe części planu.
Produkt
W tej części są opisywane korzyści oferowane przez badaną i zalecaną przez Ciebie
technologię. Przykładowo, międzynarodowa firma szukająca systemu kalendarzowego
może w tej części zamieścić opis: „Serwer ABC i klient ABC Calendaring współpra-
cują ze sobą, aby zaoferować system kalendarzowy, który może być współdzielony
pomiędzy wszystkimi użytkownikami. To oprogramowanie typu klient-serwer obsłu-
guje publiczne i prywatne kalendarze, wyszukiwanie wolnego czasu, rezerwacje miej-
sca i zasobów, pocztę elektroniczną i obliczenia międzynarodowych stref czasowych.
Dodatkowo oprogramowanie umożliwia projektantom tworzenie aplikacji zarządzają-
cych realizacją prac, a także pracę grupową i integrację z technologią WWW. Aktualnie
stosowany sieciowy system operacyjny może zostać zintegrowany z tym rozwiązaniem.”.
W przypadku tej firmy serwer ABC i oprogramowanie klienckie są logicznym rozwią-
zaniem, spełniającym każde wymaganie określone w definicji zagadnienia projektu.
Tę część planu wykonalności powinno się napisać w celu zidentyfikowania grupy, której
będą dotyczyły zmiany wywołane przez wdrożenie proponowanej technologii. W tej części
mogą też znaleźć się następujące informacje:
Różnice występujące pomiędzy zalecanym produktem i produktami
konkurencyjnymi.
Wsparcie dla zalecanego produktu.
Jak zalecany produkt może współistnieć z aktualnie stosowaną technologią.
Historia dostawcy.
Inne firmy, które z powodzeniem wdrożyły produkt.
Wszelkie wady lub zagrożenia związane z proponowanym produktem.
52
Zarządzanie projektami IT
Użytkownicy, których dotyczą wprowadzane zmiany
Plan wykonalności powinien uwzględniać kwestie powiązane z użytkownikami, których
będą dotyczyć zmiany wynikłe po wykonaniu wdrożenia. Oto one:
Przez jaki czas użytkownicy nie będą mogli pracować na skutek
wykonywanego wdrożenia?
Jaki jest czas uczenia się obsługi nowego oprogramowania?
Czy szkoleniami będą musieli zostać objęci wszyscy użytkownicy?
Jak zalecane oprogramowanie będzie współpracowało z technologią
już wykorzystywaną przez firmę?
Po jakim czasie oprogramowanie będzie ponownie uaktualniane?
Po jakim czasie oprogramowanie zostanie wycofane, stanie się przestarzałe
lub nie będzie dłużej wspierane przez firmę?
Także w tej części planu konieczne jest wspomnienie o sposobie wdrażania technologii.
Należy wziąć pod uwagę to, czy najpierw z nowej technologii będzie korzystała tylko
część organizacji. Czy technologia będzie miała wpływ na pracę i komunikację po-
między dwoma oddziałami firmy? Ile czasu zajmie wdrażanie technologii?
Zobowiązania finansowe
W tej części planu wykonalności zamiast pełnego budżetu zawarty jest przegląd kosztów
technologii (w rozdziale 4. zostaną szczegółowo omówione budżety). Pod uwagę należy
wziąć następujące kwestie:
Cena technologii.
Wymagane licencje.
Szkolenie zespołu wdrożeniowego.
Koszt robocizny związanej z utworzeniem lub wdrożeniem rozwiązania.
Wsparcie techniczne ze strony dostawcy.
Zewnętrzni specjaliści i wykonawcy zajmujący się wdrożeniem technologii.
Comiesięczne opłaty związane z użytkowaniem technologii (na przykład
płatności wynikające z korzystania z usługi takiej jak łącze T1).
Warto też uwzględnić koszt niewykonania wdrożenia technologii.
W tej części można też zawrzeć analizę stopy zwrotu inwestycji. Powinno się pokazać,
jak technologia poprawi wydajność, jak będzie prostsza w zastosowaniu, jak zwiększy
obroty lub przedstawić podobne informacje. Oczywiście zawarte fakty należy poprzeć
odniesieniami do wyników badań.
Rozdział 2. ♦ Planowanie projektu
53
Zalecane postępowanie
W tej części planu wykonalności można zacząć zachęcać do technologii rozwiązują-
cej problem. Powinno się zaprezentować ogólny przegląd zasad działania technologii,
zapoznać ze sposobem jej wdrażania i typami zasobów wymaganych do zastosowania
jej w środowisku roboczym. Można też namówić do sprawdzenia innych rozwiązań
lub nowszych technologii dostępnych w danej chwili. Trzeba jednak odpowiednio to
uzasadnić.
Zalecane rozwiązanie i działania muszą być w zgodzie z celem projektu. Rekomen-
dowane działanie musi dotyczyć celu projektu i w zadowalający sposób umożliwiać jego
osiągnięcie. Pod uwagę należy wziąć następujące powody, dla których projekt może
zostać rozpoczęty:
Rozwiązanie istniejącego problemu.
Poprawienie wydajności.
Zwiększenie efektywności.
Zredukowanie kosztów.
Zwiększenie zysku.
Zwiększenie konkurencyjności na rynku.
Po zapoznaniu się z różnymi częściami planu należy przyjrzeć się zestawieniu wykonaw-
czemu zamieszczonemu w ramce „Zestawienie wykonawcze przygotowane dla firmy
ABC”, będącemu częścią przykładowego planu wykonalności. Firma zamierza wymie-
nić całe aktualnie stosowane okablowanie CAT-5 i zmodernizować sieć do czegoś, co
będzie nowsze, szybsze i niezawodne.
Określanie priorytetu projektu
Jako kierownikowi projektu prawdopodobnie zdarzyło Ci się jednocześnie zarządzać
wieloma projektami. Może się też okazać, że w tym samym czasie różne działy realizo-
wały podobne projekty lub, co gorsza, znajdujące się między sobą w konflikcie. Ze wzglę-
du na to, że każda organizacja inaczej podchodzi do kwestii zarządzania projektami, szanse
odniesienia przez Ciebie sukcesu wzrosną, jeśli poznasz metodykę stosowaną przez firmę,
w której pracujesz.
Priorytet projektu może się zmieniać z kwartału na kwartał lub z roku na rok. Zarządzanie
pakietem projektów jest procesem, w którym organizacja wybiera projekty niezbędne,
wartościowe i warte kontynuowania. Tak jak Ty możesz zarządzać swoim portfelem
finansowym, tak organizacja jest odpowiedzialna za zarządzanie jej pakietem pro-
jektów. Wartość projektu, aktualna liczba projektów zakończonych przez kierownika
powodzeniem i cel projektu są czynnikami, które organizacja może wziąć pod uwagę
przy określaniu tego, który projekt uzyska najwyższy priorytet.
54
Zarządzanie projektami IT
Zestawienie wykonawcze przygotowane dla firmy ABC
Napisane przez Jana Nowaka, kierownika działu informatycznego.
Zestawienie wykonawcze
Celem tego studium wykonalności jest określenie typu okablowania i połączonych przy jego
użyciu urządzeń sieciowych wymaganych do zwiększenia szybkości i niezawodności aktualnie
istniejącej sieci lokalnej.
Wszyscy się przekonaliśmy, że używana sieć jest przestarzała, powolna i niestabilna. W celu
zwiększenia szybkości i niezawodności sieci niezbędna jest zmiana technologii.
Proponowana technologia: instalacja okablowania CAT-5E na obszarze całej sieci.
Instalacja przełączników gigabitowych segmentujących i sterujących ruch sieciowy.
Zastąpienie szafy kablowej sprzętem zgodnym z technologią Gigabit Ethernet.
W celu zwiększenia przepustowości instalacja kart sieciowych 1000Base-T
we wszystkich kompatybilnych urządzeniach.
Zastąpienie 850 komputerów PC nowymi stacjami roboczymi, wyposażonymi w sprzęt
zgodny z technologią Gigabit Ethernet.
Wpływ
Zmiana będzie dotyczyła wszystkich użytkowników. Po zastosowaniu nowego okablowania
sieciowego istniejąca sieć pozostanie w niezmienionej postaci. Do 15 grudnia komputery PC
zostaną wyposażone w karty sieciowe zgodne z okablowaniem CAT-5E. Sposób logowania
użytkowników i standardowy system pracy nie zmieni się, z tym, że wszystko będzie wykony-
wane szybciej i bardziej niezawodnie.
Zobowiązania finansowe
Początkowy przewidywany koszt materiałów stosowanych w projekcie wynosi 45 600 złotych.
Okablowanie i złącza — 7200 złotych.
Przełącznik — 7200 złotych.
Panele krosujące montowane na ścianie — 3200 złotych.
200 kart sieciowych — 23 200 złotych.
Zestawy do instalacji sieci — 4800 złotych.
Koszt wymiany 850 komputerów PC nie zostanie uwzględniony w budżecie,
ale będzie skoordynowany z kosztem standardowych operacji.
Zalecane postępowanie
Po ostatecznym zatwierdzeniu zestawienia zostanie stworzona wstępna wersja karty projektu
i powołany zespół, a także stworzony plan wdrożenia. Po dostarczeniu paneli krosujących i prze-
łączników zostanie wykonana ich instalacja i testy.
Na początku projektu zostanie położone okablowanie. Po zakończeniu testowania przełączników
i kart sieciowych zespół rozpocznie łączenie komponentów. Do momentu stwierdzenia, że
nowa technologia jest stabilna i pomyślnego przejścia kontroli jakości, do nowej infrastruktury
nie zostaną podłączone żadne komputery PC znajdujące się w środowisku produkcyjnym. Stacje
robocze będą stopniowo podłączane do nowej infrastruktury. Po udanym przyłączeniu wszyst-
kich stacji roboczych do nowej infrastruktury, poprzednio istniejące okablowanie strukturalne
CAT-5 zostanie usunięte.
Cały plan wykonalności powinien zawierać szczegółowe informacje na temat każdego kom-
ponentu i uzasadniać proponowane zalecenia. Ponadto w zobowiązaniach finansowych powinny
być wymienione zalecane komponenty.
Rozdział 2. ♦ Planowanie projektu
55
Inna metoda zarządzania projektami polega na tworzeniu jednostki PMO (Project Mana-
gement Office — jednostka zarządzania projektami). Rola tej jednostki jest dwojaka
— świadczenie tradycyjnych usług związanych z zarządzaniem projektami w skali całej
lub części organizacji i funkcjonowanie jako komitet zarządzający wszystkimi pro-
jektami realizowanymi przez organizację. Jeśli firma będzie korzystała z jednostki PMO,
rozwiązywanie konfliktów, budżetowanie oraz proces wdrażania i nadzorowania pro-
jektów utworzą unikatowy system kontrolowania i regulowania.
Sponsor projektu powinien być tak samo jak Ty podekscytowany i zmotywowany wdra-
żaną technologią. Można mieć nadzieję, że sponsor stanie w Twojej obronie, a dokład-
niej w obronie projektu. Jest to jeden z podstawowych powodów, dla których niezbędne
jest znalezienie dla projektu odpowiedniego sponsora. Jeżeli brak mu autorytetu, zaanga-
żowania oraz zdolności ochrony i promowania projektu, w niewielkim stopniu przyczyni
się do tego, aby projekt przeszedł dalej.
Zadaniem sponsora jest zwiększenie zysków poprzez zrealizowanie technicznego pro-
jektu. Kierownik projektu działa w imieniu sponsora. Chociaż idealni sponsorzy powinni
być mentorami i przewodnikami przez kolejne etapy projektu, w przypadku wielu or-
ganizacji sponsor jest jedynie figurantem, dlatego kierownik projektu nie ma nikogo, kto
chroni projekt. Na szczęście nie jest to regułą w każdej organizacji.
Jednym z Twoich zadań związanych z zarządzaniem projektem (zgodnie z definicją za-
wartą w planie CMP) jest przekazywanie aktualizacji pomiędzy zespołem i sponsorem
projektu. Plan CMP (Communication Management Plan — plan zarządzania komuni-
kacją) uwzględnia wymaganą komunikację, zaplanowane spotkania i spodziewane typy
komunikowania się w zależności od scenariusza realizacji projektu. Dzięki ciągłemu
informowaniu sponsora o statusie projektu, dostosowuje się go do wymagań sponsora.
Na rysunku 2.3 pokazano ścieżkę komunikacji pomiędzy sponsorami, kierownikami
projektu i zespołem.
Rysunek 2.3.
Kierownik projektu
pośredniczy
w komunikacji
pomiędzy zespołem
i sponsorem projektu
Sponsor projektu zazwyczaj przydzieli Ci zarządzanie projektem. Z kolei Ty wszystkie
lub część zadań związanych z badaniami i wdrożeniem projektu przydzielisz członkom
zespołu. Twoim zadaniem, podobnie jak sponsora projektu, nie jest mikrozarządzanie,
ale organizowanie i koncentrowanie zespołu w dążeniu do osiągnięcia celu.
W zależności od roli, jaką spełniasz w firmie, projekt może być Tobie przydzielony lub
przez Ciebie tworzony. Jeśli zostanie Ci przydzielone zarządzanie projektem, rola, jaką
spełnia sponsor jest podobna do roli rodzica w relacji rodzic-dziecko. Oznacza to, że
sponsor jest rodzicem projektu, czyli dziecka i uznał Cię odpowiedzialnym za zarządzanie
i wykonanie zadań niezbędnych do zakończenia projektu.
56
Zarządzanie projektami IT
Jeśli stworzyłeś projekt, rola, jaką spełnia sponsor projektu jest podobna do roli inwesto-
ra w relacji inwestor-przedsiębiorca. Oczywiście Ty jesteś przedsiębiorcą. Przepro-
wadziłeś badania, zaprezentowałeś fakty, a następnie przekonałeś sponsora lub orga-
nizację do pomysłu realizacji projektu. W Twój plan sponsor projektu zainwestował
wiarygodność.
Wewnętrzna rywalizacja
Projekty informatyczne szybko się rozrastają i zmieniają. Wyobraź sobie, że uaktual-
niasz system operacyjny na stacjach roboczych. W przypadku wszystkich kompute-
rów zamierzasz zastosować protokół TCP/IP (Transmission Control Protocol/Internet
Protocol). W celu przydzielenia adresów IP wszystkim stacjom roboczym zdecydo-
wałeś się zastosować protokół DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol). Bez
mechanizmu dynamicznego przydzielania adresów IP użytkownicy nie będą mogli
uzyskać dostępu do zasobów sieciowych. Nie wiesz o tym, że inny zespół w tym sa-
mym czasie zajmuje się segmentacją sieci oraz rozmieszczaniem przełączników i ro-
uterów w strategicznych miejscach.
Czy możesz przewidzieć, że pojawi się problem? Jeśli nie jesteś specjalistą od sieci,
może to wydawać się dość niegroźne. Jednak, aby oba zespoły odniosły sukces, muszą
dysponować planami uwzględniającymi wzajemne wymagania! Na rysunku 2.4 pokazano
topologię sieci. Jeśli kwestie związane z routerem i adresami IP nie zostaną uzgod-
nione przez oba zespoły, cała sieć może się rozpaść.
Rysunek 2.4.
Aby projekty
zostały zakończone
powodzeniem,
zespoły muszą
ze sobą
współpracować
Zespół zajmujący się routerami i przełącznikami musi uzgodnić adresy sieci, adresy
IP bramek, typy rozgłoszeń, które będą obsługiwane przez routery itp. Zespół zajmu-
jący się systemami operacyjnymi stacji roboczych musi ustalić, jakich użyje zakresów
adresów IP, jaka będzie lokalizacja serwerów DHCP i DNS, a także jakie adresy sta-
tyczne zostaną przydzielone drukarkom i serwerom w każdym segmencie.
Różne działy większości firm powinny mieć wspólną strategię, metody komunikacji
pomiędzy kierownikami projektów, sposoby eliminowania różnic i współpracy po po-
jawieniu się projektów będących w konflikcie. Jednak zaskakujące jest to, ile firm tak
nie postępuje.
Rozdział 2. ♦ Planowanie projektu
57
U źródła tego problemu tkwi wiele kwestii, z którymi kierownicy projektu mają do
czynienia — chciwość, osobiste osiągnięcia, konflikty osobowości i uraza. Wszystkie
te czynniki mogą odciągać od skupienia się na powodzeniu projektu i ostatecznie opóź-
nić jego realizację, a nawet ją wstrzymać. Gdy takie sytuacje mają miejsce, kierownik
projektu powinien wykonać kilka następujących kroków:
1.
Zorganizować spotkanie tylko z kierownikiem projektu znajdującego się
w konflikcie. Obaj kierownicy powinni zaprezentować swoje projekty i ustalić,
jak oba zespoły mogą ze sobą współpracować i kontynuować realizowanie prac.
Kierownik projektu powinien wykazać się dyplomacją, chęcią do negocjacji
i znalezienia wspólnego rozwiązania za wszelką cenę.
2.
Jeśli dwóch kierowników projektów nie może znaleźć rozwiązania, następnym
krokiem jest zorganizowanie spotkania z kierownikami i sponsorami obu projektów.
Sponsorzy powinni poprowadzić spotkanie i pomóc kierownikom projektów
znaleźć satysfakcjonujące ich rozwiązanie.
3.
Jeśli rozwiązanie zadowalające obie strony nie może zostać znalezione
na spotkaniu sponsorów i kierowników projektu, rozmowa może być dalej
kontynuowana na wyższym szczeblu organizacyjnym, aż do momentu
uzyskania porozumienia pomiędzy stronami. Ostatecznie w oparciu
o priorytety projektów powinno przesądzić dobro firmy.
4.
W celu stwierdzenia, który projekt przyniesie największe zyski dla firmy,
konieczne jest ocenienie i rozważenie obu projektów. Po wybraniu projektu
trzeba znaleźć rozwiązanie, które może polegać na kontynuowaniu obu projektów,
przerwaniu jednego lub wstrzymaniu jego realizacji.
Wszystkie te zabiegi będą zbyteczne, jeśli działy firmy będą po prostu się ze sobą komu-
nikowały. Takie wewnętrzne zamieszanie obniża morale, jest powodem utraty czasu
i pieniędzy, a także szkodzi firmie. Kierownicy projektu informatycznego muszą się
uczyć współpracowania ze sobą, rozsądku i umiejętności komunikowania.
System współdzielenia informacji dotyczących projektów powinien zostać stworzony
w każdej jednostce, w której znajduje się wielu kierowników projektów. Rozwiązanie
intranetowe będzie proste do wdrożenia i zarządzania. W trakcie wykonywania badań
związanych z nowymi projektami, przez szybkie zapoznanie się za pośrednictwem
firmowego intranetu z istniejącymi projektami, zespoły mogą ze sobą współpracować,
więcej osiągnąć i być wydajniejsze.
Zdobycie środków finansowych
Badania dotyczące każdego projektu muszą uwzględniać informacje na temat środków
finansowych niezbędnych do wdrożenia technologii. Rozdział 4. poświęcono wszystkim
aspektom budżetowania. W tym podrozdziale zaprezentowano etapy planowania pro-
jektu związane ze środkami finansowymi.
W trakcie rozważania wdrożenia nowej technologii konieczne jest dokładne obliczenie
kosztów. Każda firma może przeznaczyć pieniądze na technologię i spodziewać się
najlepszego. Jednak jest to tak obiecująca inwestycja jak granie w kości. Technologia,
którą proponuje się firmie musi być odpowiednio wydajna, o właściwej skali i odpo-
wiedniej cenie.
58
Zarządzanie projektami IT
W świecie technologii z łatwością można zostać zauroczonym najnowszą aplikacją,
serwerem wieloprocesorowym lub sieciowym systemem operacyjnym. Jednak czy tech-
nologia jest właściwa dla firmy? Przy podejmowaniu decyzji dotyczących technologii
należy zadać sobie następujące pytania:
W jaki sposób technologia umożliwi firmie poprawienie wydajno
Pobierz darmowy fragment (pdf)