Darmowy fragment publikacji:
Dyrektor szkoły musi w ciągu roku podjąć kilkadziesiąt ważnych decyzji. Ich formalnym
odzwierciedleniem są akty prawa wewnątrzszkolnego. Publikacja „Zarządzenia
i decyzje dyrektora szkoły w 2014 roku zawiera ponad 80 wzorów zarządzeń, decyzji
i pism dyrektora szkoły oraz prezentuje sytuacje, w których należy je wydać. Każdy
wzór dokumentu przygotowany został na podstawie aktualnych przepisów i zawiera
odniesienie do konkretnego aktu prawa.
Dzięki publikacji:
• uzyskasz dostęp do gotowych dokumentów,
• nie popełnisz błędów w zarządzaniu szkołą,
• zyskasz czas na inne bieżące zadania.
Polecamy także nasze inne publikacje:
Publikacja zawiera praktyczne omówienie zmian kadrowych w szkołach na 2014 rok.
Wskazuje, jak skutecznie zmienić stanowisko, miejsce pracy lub wymiar zatrudnienia
nauczyciela w zależności od formy zatrudnienia. Doradza, jak bez obawy o przegraną
w sądzie pracy, rozwiązać stosunek pracy z nauczycielem zatrudnionym na podstawie
umowy o pracę i mianowania, oraz kiedy można zwolnić nauczyciela w czasie
usprawiedliwionej nieobecności w pracy. Zawiera szereg przykładów i korzystnych dla szkoły
interpretacji przepisów, dzięki którym dyrektor szkoły będzie mógł przeprowadzić
zamierzone zmiany kadrowe, bez obawy o ich konsekwencje prawne.
Polecamy także nasze inne publikacje:
i
Z
m
a
n
y
k
a
d
r
o
w
e
w
s
z
k
o
ł
a
c
h
w
2
0
1
4
r
o
k
u
Zmiany kadrowe
w szkołach w 2014 roku
Dostępne pod adresem: http://fabrykawiedzy.com
ISBN 978-83-269-2969-4
UOO21
UOO 21 okladka.indd 1
14-02-19 12:10
Dostępne pod adresem: http://fabrykawiedzy.com
ISBN 978-83-269-2988-5
UOO20
i
Z
a
r
z
ą
d
z
e
n
a
i
d
e
c
y
z
e
d
y
r
e
k
t
o
r
a
s
z
k
o
j
ł
y
w
2
0
1
4
r
o
k
u
Zarządzenia i decyzje
dyrektora szkoły w 2014 roku
kadry i płace • zarządzanie • bezpieczeństwo
UOO 20 okladka.indd 1
14-03-04 12:03
Zarządzenia i decyzje
dyrektora szkoły
w 2014 roku
UOO20.indd 1
14-03-04 18:20
Autorzy:
Małgorzata Celuch, nauczycielka matematyki i informatyki,
wicedyrektor w zespole szkół (wstęp, rozdziały 1 i 3)
Dariusz Dwojewski, prawnik, ekspert prawa pracy i prawa oświatowego,
szkoleniowiec wykładowca (rozdział 2)
Bożena Winczewska, ekspertka prawa oświatowego, wizytator
w kuratorium oświaty (rozdziały 1 i 4)
Redaktor:
Katarzyna Krysztofiak
Redaktor naczelna grupy wydawniczej:
Aldona Kapica
Menedżer produktu:
Paulina Krzyżanowska
Kierownik marketingu i sprzedaży:
Julita Lewandowska-Tomasiuk
Zdjęcie na okładce:
fotolia.pl
Korekta:
Zespół
Koordynator produkcji:
Mariusz Jezierski
Druk:
Miller
Skład i łamanie:
Dariusz Ziach
ISBN 978-83-269-2988-5
Copyright by Wydawnictwo Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Warszawa 2014
Wydawnictwo Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
ul. Łotewska 9a, 03-918 Warszawa,
tel. 22 518 29 29, faks 22 617 60 10, e-mail: cok@wip.pl
NIP: 526-19-92-256, KRS: 0000098264 – Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie,
XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego,
Wysokość kapitału zakładowego 200.000 zł.
Publikacja „Zarządzenia i decyzje dyrektora szkoły w 2014 roku” została przygotowana z zachowaniem
najwyższej staranności i wykorzystaniem wysokich kwalifikacji, wiedzy oraz doświadczenia jej twórców.
Zaproponowane w niej wskazówki, porady i interpretacje dotyczą sytuacji typowych. Ich zastosowanie
w konkretnym przypadku może wymagać dodatkowych, pogłębionych konsultacji. Opublikowane rozwią-
zania nie mogą być traktowane jako oficjalne stanowisko organów i urzędów państwowych. W związku
z powyższym autorzy, konsultanci oraz redakcja nie mogą ponosić odpowiedzialności prawnej za zastoso-
wanie zawartych w publikacji „Zarządzenia i decyzje dyrektora szkoły w 2014 roku” wskazówek, przykła-
dów, informacji itp. do konkretnych przypadków.
UOO20.indd 2
14-03-04 18:20
Spis treści
Spis treści
Wstęp ..................................................................................................................9
Rozdział 1. Zasady tworzenia aktów prawa wewnątrzszkolnego ........................13
1.1. Sposób redagowania zarządzeń ....................................................................13
1.1.1. Jak zapisać tytuł zarządzenia .............................................................16
1.1.2. Jak zapisać treść zarządzenia ...........................................................17
1.1.3. Kto ma podpisać zarządzenie ............................................................18
1.1.4. Jak przechowywać zarządzenie .........................................................18
1.1.5. Wgląd do zarządzeń ..........................................................................19
1.1.6. Pieczątki na zarządzeniu ..................................................................20
1.1.7. Podpisywanie zarządzeń ...................................................................21
1.2. Zasady tworzenia decyzji administracyjnych .................................................22
1.2.1. Jak oznaczyć organ administracji publicznej .................................... 25
1.2.2. Jak określić datę wydania decyzji ..................................................... 26
1.2.3. Jak oznaczyć stronę lub strony decyzji ............................................. 26
1.2.4. Jaką podstawę prawną przywołać w decyzji .................................... 27
1.2.5. Jak zapisać rozstrzygnięcie .............................................................. 30
1.2.6. W jaki sposób przedstawić uzasadnienie faktyczne decyzji
dyrektora ..........................................................................................30
1.2.7. W jaki sposób przedstawić uzasadnienie prawne decyzji dyrektora 30
1.2.8. Jak pouczyć, czy i w jakim trybie służy od decyzji odwołanie .......... 31
1.2.9. Kto podpisuje wydaną decyzję ......................................................... 32
1.2.10. Metryka sprawy ............................................................................... 32
1.2.11. Jak zredagować tekst decyzji dyrektora ........................................... 34
1.3. Sposób redagowania pism dyrektora szkoły .................................................35
1.3.1. Jak konstruować pismo informujące o zajętym przez
dyrektora szkoły stanowisku ............................................................35
1.3.2. Jak napisać odpowiedź na wniosek rady rodziców ...........................37
1.3.3. Jak przygotować pismo do kuratora oświaty organu z prośbą
o zajęcie stanowiska w sprawie ........................................................38
Rozdział 2. Decyzje kadrowe ..............................................................................41
2.1. Dodatkowe wynagrodzenie roczne ...............................................................41
2.1.1. Decyzja – odmowa przyznania dodatkowego wynagrodzenia
rocznego (nauczyciel nie przepracował wymaganego okresu) .........41
2.1.2. Decyzja – odmowa przyznania dodatkowego wynagrodzenia
rocznego (okoliczności spowodowane winą pracownika) .................44
2.2. Urlop dla poratowania zdrowia ....................................................................45
2.2.1. Decyzja – odmowa udzielenia urlopu dla poratowania zdrowia
(nauczyciel nie spełnia wymogów formalnych) ................................45
2.2.2. Decyzja – odmowa udzielenia urlopu dla poratowania zdrowia
(nauczyciel nabył uprawnienia emerytalne) .....................................46
UOO20.indd 3
3
14-03-04 18:20
Zarządzenia i decyzje dyrektora szkoły w 2014 roku
2.2.3. Decyzja – odmowa udzielenia urlopu dla poratowania zdrowia
(nauczyciel nie przepracował roku od zakończenia
poprzedniego urlopu) .......................................................................47
2.2.4. Decyzja – odmowa udzielenia urlopu dla poratowania zdrowia
(nauczyciel wykorzystał przysługujące mu 3 lata urlopu) .................47
2.2.5. Decyzja w sprawie odwołania nauczyciela z urlopu dla
poratowania zdrowia ........................................................................48
2.3. Dodatek motywacyjny. Decyzja – odmowa przyznania dodatku
motywacyjnego .............................................................................................48
2.4. Powierzenie nauczycielowi stanowiska kierowniczego ................................50
2.4.1. Wniosek do organu prowadzącego szkołę o opinię w sprawie
powierzenia nauczycielowi stanowiska kierowniczego .....................50
2.4.2. Decyzja w sprawie powierzenia stanowiska kierowniczego ..............51
2.5. Odwołanie nauczyciela ze stanowiska kierowniczego ...................................52
2.5.1. Wniosek do organu prowadzącego szkołę o opinię w sprawie
odwołania nauczyciela ze stanowiska kierowniczego (rezygnacja
nauczyciela) ......................................................................................52
2.5.2. Wniosek do organu prowadzącego szkołę o opinię w sprawie
odwołania nauczyciela ze stanowiska kierowniczego (negatywna
ocena pracy nauczyciela) ..................................................................52
2.5.3. Wniosek do kuratora oświaty o opinię w sprawie odwołania
nauczyciela ze stanowiska kierowniczego .........................................53
2.5.4. Decyzja w sprawie odwołania ze stanowiska kierowniczego
(rezygnacja nauczyciela) ...................................................................54
2.5.5. Decyzja w sprawie odwołania ze stanowiska kierowniczego
(negatywna ocena pracy) ..................................................................55
2.5.6. Decyzja w sprawie odwołania ze stanowiska kierowniczego
bez wypowiedzenia (inne przyczyny) ................................................56
2.6. Przekształcenia podstawy nawiązania stosunku pracy .................................58
2.6.1. Decyzja w sprawie przekształcenia umowy zawartej na czas
nieokreślony w stosunek pracy na podstawie mianowania
(nauczyciel uzyskał stopień nauczyciela mianowanego) ...................58
2.6.2. Decyzja w sprawie przekształcenia umowy zawartej na czas
nieokreślony w stosunek pracy na podstawie mianowania
(nauczyciel może zostać zatrudniony w pełnym wymiarze godzin) ... 59
2.6.3. Aneks zmieniający treść umowy o pracę ..........................................60
2.7. Zmiana stanowiska pracy nauczyciela. Decyzja w sprawie przeniesienia
nauczyciela mianowanego na inne stanowisko .............................................61
2.8. Ograniczenie wymiaru zatrudnienia. Pismo do nauczyciela w sprawie
wyrażenia zgody na ograniczenie zatrudnienia ..............................................64
2.9. Awans na stopień nauczyciela kontraktowego ..............................................66
4
UOO20.indd 4
14-03-04 18:20
Spis treści
2.9.1. Decyzja w sprawie nadania stopnia nauczyciela kontraktowego
(nauczyciel odbył staż) ......................................................................66
2.9.2. Decyzja w sprawie nadania stopnia awansu zawodowego
nauczyciela kontraktowego (nauczyciel z doświadczeniem
akademickim) ....................................................................................67
2.9.3. Decyzja – odmowa nadania stopnia awansu zawodowego
nauczyciela kontraktowego ...............................................................69
2.10. Przyznanie nauczycielowi dodatkowych godzin do pełnego etatu ...............71
2.10.1. Decyzja – niewyrażenie zgody na uzupełnienie etatu przez
nauczyciela zatrudnionego na podstawie umowy o pracę ...............71
2.10.2. Decyzja – odmowa uzupełniania etatu przez nauczyciela
zatrudnionego na podstawie mianowania ........................................71
2.11. Powierzenie nauczycielowi innej pracy. Decyzja w sprawie przyznania
nauczycielowi innych godzin, niż to wynika z jego umowy o pracę/aktu
mianowania ...................................................................................................72
2.12. Godziny ponadwymiarowe i doraźne zastępstwa ..........................................74
2.12.1. Decyzja w sprawie przydziału godzin ponadwymiarowych ...............74
2.12.2. Decyzja w sprawie przydziału nauczycielowi doraźnych
zastępstw ..........................................................................................74
2.13. Połączenie zatrudniania nauczyciela w szkole feryjnej
i nieferyjnej ....................................................................................................75
2.13.1. Pisma zmieniające warunki zatrudnienia nauczyciela
zatrudnionego na umowę o pracę na inne stanowisko ....................75
2.13.2. Decyzja w sprawie przeniesienia nauczyciela zatrudnionego
na podstawie mianowania na inne stanowisko ................................76
2.14. Urlop uzupełniający. Decyzja – odmowa udzielenia urlopu
uzupełniającego .............................................................................................78
2.15. Urlop szkoleniowy .........................................................................................79
2.15.1. Decyzja – odmowa udzielenia urlopu szkoleniowego
wynikającego z Kodeksu pracy ..........................................................79
2.15.2. Decyzja – odmowa udzielenia urlopu szkoleniowego
wynikającego z rozporządzenia ministra edukacji ............................80
2.16. Urlop bezpłatny. Decyzja – odmowa udzielenia urlopu bezpłatnego ............82
2.17. Dofinansowanie kwalifikacji zawodowych nauczyciela ..................................82
2.17.1. Decyzja – odmowa przyznania dofinansowania
na podnoszenie kwalifikacji zawodowych .........................................82
2.17.2. Decyzja – odmowa przyznania dofinansowania
na doskonalenie zawodowe ..............................................................84
2.18. Świadczenie urlopowe. Decyzja – odmowa przyznania
świadczenia urlopowego ...............................................................................85
2.19. Świadczenia z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych .........................85
UOO20.indd 5
5
14-03-04 18:20
2.19.1. Decyzja – odmowa przyznania dofinansowania
do wypoczynku z ZFŚS ......................................................................85
2.19.2. Decyzja – odmowa przyznania pomocy materialnej ........................85
2.19.3. Decyzja o odmowie przyznania zapomogi losowej ...........................86
2.19.4. Decyzja – odmowa przyznania pożyczki mieszkaniowej ...................86
2.20. Dodatek za warunki pracy. Decyzja – odmowa przyznania dodatku
za warunki pracy ...........................................................................................87
2.21. Kary porządkowe ...........................................................................................87
2.21.1. Zawiadomienie o ukaraniu nauczyciela/pracownika karą
porządkową upomnienia lub nagany ................................................87
2.21.2. Zawiadomienie o ukaraniu nauczyciela/pracownika karą
pieniężną ...........................................................................................88
2.21.3. Pismo do związku zawodowego w sprawie kary porządkowej .........88
2.21.4. Pismo w sprawie odrzucenia sprzeciwu wobec kary porządkowej ...88
2.22. Zawieszenie nauczyciela w obowiązkach .......................................................89
2.22.1. Decyzja o zawieszeniu nauczyciela w obowiązkach
(zawieszenie fakultatywne) ...............................................................89
2.22.2. Decyzja o zawieszeniu nauczyciela w obowiązkach
(zawieszenie obligatoryjne)...............................................................89
2.23. Praca w czasie ferii lub dni wolnych od zajęć. Decyzja
o zobowiązaniu nauczyciela do pracy w ferie szkolne/dni wolne od zajęć ....91
2.24. Dodatkowy dyżur nauczyciela. Decyzja w sprawie pełnienia przez
nauczyciela dyżuru podczas szkolnej zabawy ................................................92
2.25. Kopie z akt osobowych. Decyzja w sprawie wydania kopii dokumentu
z akt osobowych ............................................................................................93
2.26. Badania profilaktyczne. Skierowanie nauczyciela na badanie
profilaktyczne ................................................................................................94
2.27. Przeciwwskazania zdrowotne do wykonywania pracy.
Decyzja – odmowa dopuszczenia do pracy ....................................................95
Rozdział 3. Zarządzanie szkołą ............................................................................97
3.1. Zniszczona dokumentacja. Zarządzenie o powołaniu komisji w celu
odtworzenia zniszczonej dokumentacji .........................................................97
3.2. Instrukcja kancelaryjna. Zarządzenie w sprawie wprowadzenia
do realizacji instrukcji kancelaryjnej ..............................................................98
3.3. Dodatkowe dni wolne. Zarządzenie w sprawie dodatkowych dni
wolnych od zajęć ............................................................................................98
3.4. Kontrola obiektów szkoły. Zarządzenie w sprawie kontroli obiektów
należących do szkoły pod kątem BHP ............................................................99
3.5. Polityka antymobbingowa. Zarządzenie w sprawie wprowadzenia
wewnętrznej polityki antymobbingowej .....................................................100
3.6. Odzież i obuwie ochronne. Zarządzenie w sprawie określenia
ekwiwalentu oraz odzieży ochronnej dla pracowników ...............................101
6
UOO20.indd 6
14-03-04 18:20
3.7. Inwentaryzacja. Zarządzenie w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji ..101
3.8. Kontrola zarządcza. Zarządzenie w sprawie ustalenia zasad
i funkcjonowania kontroli zarządczej w szkole .............................................103
3.9. Nadzór pedagogiczny. Zarządzenie w sprawie wprowadzenia
planu nadzoru pedagogicznego ...................................................................104
3.10. Plan finansowy. Zarządzenie w sprawie ustalenia planu finansowego ........104
3.11. Dokonywanie sprostowań w dokumentach. Zarządzenie stanowiące
upoważnienie do dokonywania sprostowań ................................................105
3.13. Rekrutacja ...................................................................................................105
3.13.1. Zarządzenie o powołaniu komisji rekrutacyjnej w związku
z naborem dzieci do przedszkola ....................................................105
3.13.2. Zarządzenie o powołaniu komisji rekrutacyjnej w szkole
w związku z naborem do klas pierwszych .......................................106
3.14. Dziennik elektroniczny. Zarządzenie w sprawie wprowadzenia w szkole
dziennika elektronicznego ...........................................................................106
3.15. Wychowanie fizyczne. Zarządzenie w sprawie form realizacji
obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego ............................................106
3.16. Wcześniejsze przyjęcie dziecka do szkoły .....................................................107
3.16.1. Decyzja – zgoda na wcześniejsze przyjęcie dziecka do szkoły .........107
3.16.2. Decyzja – odmowa wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły .....107
3.17. Obowiązek szkolny .......................................................................................108
3.17.1. Decyzja o odroczeniu obowiązku szkolnego ...................................108
3.17.2. Decyzja – zgoda na spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą ...109
3.18. Indywidualny program i tok nauki. Decyzja – odmowa udzielenia zgody na
indywidualny program lub tok nauki ...........................................................109
3.19. Zwolnienie ucznia z zajęć .............................................................................110
3.19.1. Decyzja o zwolnieniu ucznia z zajęć wychowania fizycznego ..........110
3.19.2. Decyzja o zwolnieniu ucznia z nauki drugiego języka obcego .........111
3.19.3. Decyzja o zwolnieniu ucznia z zajęć informatyki lub technologii
informacyjnej, lub zajęć komputerowych .......................................111
3.20. Program nauczania. Decyzja w sprawie dopuszczenia programów
nauczania .....................................................................................................112
3.21. Nauczanie indywidualne. Decyzja – zgoda na nauczanie indywidualne
ucznia ...........................................................................................................114
3.22. Stypendium dla ucznia. Decyzja o przyznaniu stypendium za wyniki
w nauce/osiągnięcia sportowe ....................................................................114
Rozdział 4. Bezpieczeństwo uczniów ................................................................117
4.1. Usunięcie ucznia ze szkoły. Decyzja o skreśleniu z listy uczniów .................117
4.2. Działalność organizacji i stowarzyszeń na terenie szkoły.
Decyzja – zgoda na podjęcie w szkole działalności przez
stowarzyszenie lub inną organizację ............................................................122
UOO20.indd 7
7
14-03-04 18:20
4.3. Jednolity strój dla uczniów. Pismo – odpowiedź na wniosek w sprawie
wprowadzenia obowiązku noszenia przez uczniów na terenie szkoły
jednolitego stroju .........................................................................................125
4.4. Przeniesienie ucznia do innej szkoły. Wniosek do kuratora oświaty
o przeniesienie ucznia do innej szkoły .........................................................127
4.5. Pomoc psychologiczno‑pedagogiczna. Zarządzenie w sprawie sposobu
informowania rodziców uczniów o formach i okresie udzielania uczniowi
pomocy psychologiczno‑pedagogicznej .......................................................130
4.6. Stołówka szkolna. Zarządzenie w sprawie warunków korzystania
ze stołówki szkolnej......................................................................................133
4.7. Ocena zachowania ucznia. Zarządzenie dyrektora szkoły w sprawie
powołania komisji do ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania
w związku z potwierdzeniem się zastrzeżeń, że została ona ustalona
niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny .......134
4.8. Absencja i inne okoliczności świadczące o demoralizacji ucznia.
Zarządzenie dyrektora szkoły w sprawie sposobu i trybu informowania
dyrektora szkoły o niespełnianiu przez ucznia obowiązku szkolnego
oraz innych okolicznościach świadczących o demoralizacji .........................136
4.9. „Niebieska Karta”. Zarządzenie dyrektora szkoły w sprawie wszczęcia
procedury „Niebieskie Karty” w przypadku podejrzenia, że dziecko
jest ofiarą przemocy domowej ....................................................................138
4.10. Regulaminy korzystania z pomieszczeń i obiektów szkoły ...........................139
4.10.1. Zarządzenie dyrektora szkoły w sprawie wprowadzenia
regulaminu świetlicy szkolnej .........................................................139
4.10.2. Zarządzenie dyrektora szkoły w sprawie wprowadzenia
regulaminu wycieczek i imprez szkolnych .......................................140
4.10.3. Zarządzenie dyrektora szkoły w sprawie wprowadzenia
regulaminu korzystania z sali gimnastycznej, boiska sportowego
i placu zabaw...................................................................................140
4.10.4. Zarządzenie dyrektora szkoły w sprawie wprowadzenia regulaminu
korzystania z pracowni szkolnych (komputerowej, przyrodniczej,
chemicznej, zajęć technicznych) .....................................................140
Podstawa prawna ............................................................................................143
8
UOO20.indd 8
14-03-04 18:20
Zarządzenia i decyzje dyrektora szkoły w 2014 rokuWStęp
Przepisy prawa oświatowego zobowiązują szkoły do tworzenia przepisów
prawa wewnętrznego, które stanowią uszczegółowienie kwestii uregulowa-
nych w aktach prawnych, takich jak ustawy i rozporządzenia. Zarządzenie
nie jest obligatoryjną formą działalności dyrektora szkoły, nie ma zapisu
prawnego, który zobowiązywałby go do realizacji powierzonych zadań po-
przez wydawanie zarządzeń. Doświadczenie jednak wskazuje, że warto taką
formę stosować w praktyce szkolnej, gdyż ma moc prawną, jakiej brakuje
komunikatom czy ogłoszeniom. Informacja przekazana przez zarządzenia
lub decyzje staje się obowiązującym w szkole prawem. Ponadto dyrektor
instytucji oświaty musi współpracować z organem prowadzącym, organem
sprawującym nadzór pedagogiczny, radą szkoły, radą pedagogiczną, radą
rodziców, samorządem uczniowskim. Jego zadaniem jest wprowadzanie do
realizacji wypracowanych z tymi organami ustaleń w taki sposób, by stały
się w szkole obowiązującym prawem. W tym celu też wydaje zarządzenia,
które regulują wewnętrzne zasady funkcjonowania szkoły.
Nie istnieje żaden przepis opisujący zasady tworzenia dokumentów
związanych z tworzeniem prawa wewnątrzszkolnego. Jedynym dokumen-
tem, który zajmuje się tą tematyką – także w odniesieniu do placówek
oświatowych – jest rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 20 czerwca
2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej”. W jego dziale VI opisa-
ne są zasady związane z tworzeniem aktów normatywnych o charakterze
wewnętrznym, a więc w warunkach szkolnych przede wszystkim uchwał
i zarządzeń.
UOO20.indd 9
9
14-03-04 18:20
Zarządzenie dyrektora szkoły jest aktem administracyjnym. Podstawą
wydania go przez dyrektora placówki oświatowej są przepisy prawne, któ-
ry upoważniają sprawującego tę funkcję do uregulowania określonego
zakresu spraw oraz wyznaczają jej zadania lub kompetencje. Oznacza to,
że dyrektor szkoły może wydać zarządzenie tylko w sprawach, do decydo-
wania o których upoważnia go przepis prawny (ustawa, rozporządzenie).
Na przykład jeśli w szkole dojdzie do zniszczenia dokumentacji, dyrektor
wydaje zarządzenie w celu powołania komisji do jej odtworzenia. Pod-
stawę wydania takiego dokumentu stanowi § 21 rozporządzenia mini-
stra edukacji narodowej i sportu z 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu
prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumen-
tacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej
oraz rodzajów tej dokumentacji. Inny przykład to coroczne ustalanie
przez dyrektora szkoły dodatkowych dni wolnych od zajęć. Zgodnie
z § 5 rozporządzenia ministra edukacji narodowej z 5 października
2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie organizacji roku szkolne-
go, dyrektor szkoły ma obowiązek ustalenia dodatkowych dni wolnych od
zajęć dydaktyczno-wychowawczych według określonej procedury w danym
roku szkolnym i poinformowania o nich nauczycieli, uczniów oraz ich
rodziców po uprzednim zasięgnięciu ich opinii. Jest to przykład dający
dyrektorowi kompetencję w podjęciu decyzji o terminach dni wolnych
od zajęć i określający jednocześnie, jakie zadania w związku z tym ma
do wykonania. Decyzja ta dzięki wydaniu zarządzenia staje się prawem
obowiązującym w szkole w danym roku szkolnym. Odmienna sytuacja do-
tyczy spotkań wychowawców klas z rodzicami uczniów. To częsta sytuacja
szkolna, jednak takiej informacji nie trzeba nadawać rangi zarządzenia
dyrektora. Termin, klasę i miejsce wystarczy przekazać w formie komuni-
katu, który ma za zadanie jedynie przypomnieć o terminie wywiadówki
znanym z kalendarium szkolnego oraz uporządkować kwestie przydziału
sal dla poszczególnych klas.
W zarządzeniu zamieszcza się przepisy prawne regulujące wyłącznie
sprawy z zakresu przekazanego w przepisie uprawniającym do wydania
zarządzenia oraz sprawy należące do zadań lub kompetencji dyrektora.
Tak więc każde zarządzenie powinno zawierać odwołanie do odpowiedniej
10
UOO20.indd 10
14-03-04 18:20
Zarządzenia i decyzje dyrektora szkoły w 2014 rokuWstęp
podstawy prawnej. Stanowi to potwierdzenie, że dyrektor szkoły ma pra-
wo podjąć wskazaną w zarządzeniu decyzję, zakres i cel tej kompetencji.
W dokumencie tym nie zamieszcza się przepisów prawnych niezgodnych
z ustawą, na podstawie której są one wydawane, oraz innymi ustawa-
mi i ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi, a także przepisów
prawnych niezgodnych z rozporządzeniami ministrów. Oznacza to, że
dyrektor wydający zarządzenie podejmuje co prawda samodzielne (lub
oparte na wskazanych w przepisach uzgodnieniach) decyzje, ale mu-
szą one pozostawać w zgodzie z obowiązującym prawem. Nie mogą one
w żadnym stopniu pozostawać w sprzeczności z obowiązującymi przepi-
sami prawa. Dotyczy to nie tylko prawa oświatowego.
Nie powtarza się w zarządzeniu przepisów ustaw, ratyfikowanych umów
międzynarodowych i rozporządzeń, na które dyrektor się powołuje. Wyda-
jąc zarządzenie, dyrektor szkoły powinien jedynie powołać się na przepis
pozwalający mu na wydanie tego aktu prawa wewnątrzszkolnego, ale nie
powinien przytaczać jego treści, a jedynie nazwę dokumentu w pełnym
brzmieniu wraz z numerem Dziennika Ustaw. Jeżeli zarządzenie oparte
jest na więcej niż jednym akcie prawnym, wydane na podstawie kilku
przepisów prawnych nadających dyrektorowi odpowiednie kompetencje
w tym zakresie, należy wówczas pamiętać, aby wszystkie te przepisy
wymienić jako podstawę prawną. Istnieją też sytuacje, w których na
podstawie jednego przepisu prawnego można wydać więcej niż jedno
zarządzenie.
Dyrektor szkoły lub placówki wydaje też w określonych okolicznościach
decyzje administracyjne i kierownicze. Te pierwsze są przejawem woli
dyrektora jako organu administracyjnego. Rozstrzygają sprawy będące
w jego kompetencjach. W każdej decyzji powinna być wymieniona podstawa
prawna nadająca uprawnienia do jej podejmowania. Z kolei na mocy de-
cyzji administracyjnych dyrektor szkoły rozstrzyga sprawy w postępowaniu
administracyjnym unormowanym przez przepisy proceduralne. Decyzje
kierownicze związane są z realizacją funkcji kierowniczych przez dyrektora
szkoły. Dotyczą wielu sytuacji, na przykład oceny dorobku zawodowego,
udzielenia urlopu dla poratowania zdrowia czy niedopuszczenia do pracy
pracownika, który stawił się po spożyciu alkoholu.
UOO20.indd 11
11
14-03-04 18:20
Zarówno rozporządzenia, jak i decyzje dyrektora szkoły mają ściśle
określoną strukturę, sposób redagowania, uzasadniania oraz odwoła-
nia. Publikacja ta dostarcza gotowe wzory zarządzeń, decyzji i pism wraz
z omówieniami sytuacji, w których dyrektor szkoły powinien wykorzystać
przysługujące mu uprawnienia stanowienia wewnątrzszkolnego prawa.
UWAGA
Wszystkie wzory dokumentów znajdują się na dołączonym
do książki CD. Można je dowolnie edytować, dostosowując
do potrzeb konkretnej szkoły lub placówki oświatowej.
12
UOO20.indd 12
14-03-04 18:20
Zarządzenia i decyzje dyrektora szkoły w 2014 rokuRoZdZiał 1.
ZaSady tWoRZenia aktóW
pRaWa WeWnątRZSZkolnego
1.1. Sposób redagowania zarządzeń
Sposób redagowania projektów normatywnych aktów prawnych okre-
ślają przepisy rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 20 czerwca 2002 r.
w sprawie „Zasad techniki prawodawczej”. W dziale VI rozporządzenia
wskazane są zasady dotyczące projektów aktów normatywnych o charakterze
wew nętrznym. Określa się je wyłącznie nazwą „uchwała” albo „zarządzenie”.
Do tworzenia tych aktów uprawnione są ściśle określone podmioty
z upoważnienia ustawowego. Podstawą wydawania zarządzeń jest przepis
prawny, który:
z upoważnia dany organ do uregulowania określonego zakresu spraw,
z wyznacza zadania lub kompetencje danego organu.
W związku z tym, że przepisy nie określają, jaką formę redakcyjną
powinny mieć akty prawne niższe od normatywnych, przy redagowaniu
zarządzeń dyrektor może wspierać się istniejącymi przepisami. Wspo-
mniane rozporządzenie Rady Ministrów jest prawem pomocniczym przy
tworzeniu wewnętrznych aktów prawnych. Dyrektor szkoły, aby nadać
odpowiednią rangę wydawanym przez siebie zarządzeniom, powinien
uwzględnić wymienione w rozporządzeniu zasady techniki prawodawczej.
UOO20.indd 13
13
14-03-04 18:20
UWAGA
Podstawową jednostką redakcyjną i systematyzacyjną dla
rozporządzenia jest paragraf. Taką też jednostkę redak
cyjną powinien stosować dyrektor przy opracowywaniu
zarządzeń. Paragrafy zawierają poszczególne samodzielne infor
macje z zachowaniem kolejności numeracji paragrafów w całym
zarządzeniu. Paragraf powinien być krótki, w miarę możliwości
nawet jednozdaniowy. Jeśli myśl ujęta w paragraf składa się
z kilku zdań, dzielimy go na ustępy. Jeżeli paragraf składa się
z więcej niż jednego ustępu, należy je ponumerować. Podział na
ustępy stosuje się również wtedy, gdy między zdaniami wyraża
jącymi samodzielne myśli występują powiązania treściowe, ale
treść żadnego z nich nie jest na tyle istotna, aby wydzielić ją
w odrębny paragraf.
Ustęp oznacza się cyfrą arabską z kropką bez nawiasu (1., 2.
itd.) z zachowaniem ciągłości numeracji w obrębie danego para
grafu. Dalsze numerowanie przebiega analogicznie – w ustępach
dokonuje się podziału na punkty, a w punktach można wprowa
dzić litery, które oznacza się małymi literami alfabetu łacińskiego
z okrągłym nawiasem z prawej strony (a), b) itd.) z zachowaniem
ciągłości alfabetycznej w obrębie punktu. W obrębie liter moż
na dokonać ostatniego wyliczenia, wprowadzając tiret: „–„ (znak
myślnika). Jest to najmniejsza możliwa jednostka redakcyjna aktu
prawnego.
Jeśli zarządzenie jest mocno rozbudowane, grupy paragrafów
połączone tematycznie można grupować w jednostki systema
tyzacyjne wyższego stopnia, tzn. rozdziały numerowane cyframi
arabskimi.
Wymieniając elementy, zaczyna się od małych liter, a kończy:
z przy wyliczeniach punktowych – średnikiem, a ostatni kropką,
z przy wyliczeniach literowych – przecinkiem, a ostatni średni
kiem lub kropką.
14
UOO20.indd 14
14-03-04 18:20
Zarządzenia i decyzje dyrektora szkoły w 2014 roku
Pobierz darmowy fragment (pdf)