Z rekordowo niskim poziomem bezrobocia Polska staje się atrakcyjnym rynkiem pracy, szczególnie dla osób z Ukrainy. Rocznie do Polski przyjeżdża ponad milion pracowników z zagranicy. W wielu branżach coraz trudniej znaleźć pracowników z Polski, dlatego pracodawcy coraz częściej stają przed koniecznością zatrudnienia cudzoziemca.
Należy jednak brać pod uwagę to, że zatrudnienie osoby z innego państwa, szczególnie spoza Unii Europejskiej, jest znacznie bardziej skomplikowane i czasochłonne niż zatrudnienie Polaka. Ponadto od 1 stycznia 2018 r. obowiązują przepisy, które w istotny sposób zmieniają zasady zatrudniania cudzoziemców oraz nakładają na pracodawców dodatkowe obowiązki.
Niniejsza książka przeprowadzi Państwa przez cały proces zatrudnienia cudzoziemca: jego przyjazd i pobyt, podjęcie pracy (zezwolenie na pracę, procedury uproszczone), obowiązki podatkowe i ubezpieczeniowe. Całość jest poparta ponad dziewięćdziesięcioma praktycznymi przykładami. Wyjaśniają one m.in.:
• jak wygląda procedura ubiegania się o wizę,
• w jakich przypadkach wymagane jest zezwolenie na pracę,
• kiedy cudzoziemiec może podjąć pracę na podstawie „procedury oświadczeniowej”,
• w którym kraju podlegają opodatkowaniu dochody cudzoziemca,
• jaki wpływ na obowiązek podatkowy ma miejsce zamieszkania,
• jakie są zasady opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej przez cudzoziemców w Polsce,
• jakie obowiązki ciążą na polskim płatniku w związku z zatrudnieniem nierezydentów,
• w którym państwie pracownicy zagraniczni podlegają ubezpieczeniom.
Dodatkowo publikację wzbogacono o odpowiedzi na najczęściej kierowane do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej pytania w związku ze zmianami obowiązującymi od 1 stycznia 2018 r. – w szczególności dotyczące zezwolenia na pracę sezonową i nowego oświadczenia.
Darmowy fragment publikacji:
Prawo Pracy
Mariusz Makowski
Zatrudnianie
cudZoZiemców
Po Zmianach w 2018 r.
Nowe zasady zatrudniania
i dodatkowe obowiązki
R E KO M E N D U J E
Zatrudnianie
cudZoZiemców
po Zmianach w 2018 r.
Nowe zasady zatrudniania
i dodatkowe obowiązki
Mariusz Makowski
Zatrudnianie
cudZoZiemców
po Zmianach w 2018 r.
Nowe zasady zatrudniania
i dodatkowe obowiązki
R E KO M E N D U J E
Grupa INFOR PL
Prezes Zarządu
Ryszard Pieńkowski
Marzena Nikiel
Dyrektor Centrum Wydawniczego
W opracowaniu wykorzystano materiały
opublikowane w Grupie Wydawniczej INFOR PL S.A.
Zespół redakcyjny:
Wioletta Chaczykowska – redaktor prowadzący
Jolanta Bugaj – korekta
Jarosław Miller – redaktor graficzny
Publikację polecają eksperci
© Copyright by INFOR PL S.A.
Warszawa 2018
INFOR PL S.A.
01-042 Warszawa, ul. Okopowa 58/72
www.infor.pl
Biuro Opiekunów Klienta
01-042 Warszawa, ul. Okopowa 58/72
tel. 22 761 30 30, e-mail: bok@infor.pl
Infolinia: 0 801 626 666
Księgarnia internetowa: www.sklep.infor.pl
Druk: MCP
Profesjonalne księgarnie stacjonarne w kraju oraz księgarnie internetowe.
Publikacja jest chroniona przepisami prawa autorskiego. Wykonywanie kserokopii bądź
powielanie inną metodą oraz rozpowszechnianie bez zgody Wydawcy w całości lub części
jest zabronione i podlega odpowiedzialności karnej.
ISBN: 978-83-65947-54-3
Spis treści
Rozdział I. Przyjazd i pobyt cudzoziemców w Polsce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
9
......................................................................
Wykaz skrótów
Wjazd i pobyt w Polsce obywateli Unii Europejskiej ................................ 12
1.
Pobyt powyżej 3 miesięcy .................................................... 12
1.1.
1.2.
Prawo stałego pobytu ........................................................ 13
2.
Przyjazd i pobyt w Polsce obywateli państw trzecich ............................... 13
2.1.
Ruch bezwizowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Ruch bezwizowy dla obywateli Ukrainy ...................................... 14
2.2.
2.3.
Wizy ......................................................................... 15
2.4.
Procedura ubiegania się o wizy krajowe i wizy Schengen ..................... 16
2.5.
Wizy wydawane w celu wykonywania pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
Zezwolenia pobytowe .............................................................. 18
3.
3.1.
Zezwolenie na pobyt czasowy ................................................ 18
3.2.
Zezwolenie na pobyt czasowy i pracę ........................................ 32
3.3.
Zezwolenie na pobyt czasowy w celu wykonywania pracy w zawodzie
wymagającym wysokich kwalifikacji ......................................... 33
3.4.
Zezwolenie na pobyt czasowy w celu wykonywania pracy przez cudzoziemca
delegowanego przez pracodawcę zagranicznego na terytorium RP ............ 34
3.5.
Zezwolenie na pobyt czasowy w celu prowadzenia badań naukowych ........ 34
Zezwolenie na pobyt czasowy ze względu na pracę sezonową ................ 34
3.6.
3.7.
Zezwolenie na pobyt stały ................................................... 35
Zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego WE ...................... 35
3.8.
3.9.
Karta pobytu ................................................................ 36
Obowiązek weryfikowania przez pracodawcę legalności pobytu cudzoziemca,
4.
któremu powierza pracę ........................................................... 36
5.
Podsumowanie .................................................................... 37
Praca cudzoziemców na terenie Polski ............................................. 39
1.
1.1.
Praca w Polsce obywateli Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru
Gospodarczego .............................................................. 41
Cudzoziemcy zwolnieni z obowiązku posiadania zezwolenia na pracę ............... 41
2.
Obywatele państw sąsiadujących z Polską a procedura oświadczeniowa ............ 42
3.
3.1.
Obowiązki pracodawcy w związku z oświadczeniem ......................... 49
Rozdział II. Podejmowanie pracy przez cudzoziemców . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
5
Spis treści
6
Rozdział III. Delegowanie cudzoziemców do innych państw UE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85
Rozdział IV. Zatrudnianie cudzoziemców w Polsce – rezydencja podatkowa
pracownika z zagranicy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93
Legalność pracy po upływie okresu ważności oświadczenia o powierzeniu
3.2.
pracy cudzoziemcowi ........................................................ 50
Zawody i rodzaje prac zwolnione z obowiązku uzyskania zezwolenia na pracę ...... 51
4.
Zezwolenia na pracę ............................................................... 53
5.
5.1.
Rodzaje zezwoleń na pracę – warunki uzyskania ............................. 54
5.1.1. Zezwolenie typu A .................................................... 54
5.1.2. Zezwolenie typu B .................................................... 66
5.1.3. Zezwolenia typu C, D i E . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
5.1.4. Nowy typ zezwolenia od 2018 r. – zezwolenie na pracę sezonową (typ S) 70
5.2.
Rejestr pracy cudzoziemców ................................................. 80
5.3.
Obowiązki pracodawcy w związku z wydanym zezwoleniem na pracę ........ 81
Sankcje dotyczące zatrudniania cudzoziemców bez wymaganych zezwoleń na pracę . ... 83
6.
Podsumowanie .................................................................... 83
7.
Swobodny przepływ pracowników w Unii Europejskiej ............................. 85
1.
Swoboda świadczenia usług ........................................................ 86
2.
Delegowanie w ramach świadczenia usług – dyrektywa 96/71 ...................... 87
3.
3.1.
Planowane zmiany . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88
Dyrektywa wdrożeniowa 2014/67/UE ............................................. 89
4.
Delegowanie pracowników do Polski w ramach świadczenia usług ........... 90
4.1.
1. Obowiązek podatkowy ............................................................... 93
1.1.
Nieograniczony obowiązek podatkowy ....................................... 93
1.2.
Ograniczony obowiązek podatkowy .......................................... 93
2.
Miejsce zamieszkania .............................................................. 95
Konflikt rezydencji .......................................................... 97
2.1.
2.2.
Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania .............................. 97
2.3.
Rozstrzyganie kwestii miejsca zamieszkania na gruncie umów o unikaniu
podwójnego opodatkowania ................................................. 98
2.4.
Rola płatnika w ustalaniu miejsca zamieszkania .............................. 101
3.
Podsumowanie .................................................................... 102
1.
Zasady ogólne ..................................................................... 103
Cudzoziemcy mający miejsce zamieszkania w Polsce (polscy rezydenci) ............ 105
2.
Podsumowanie .................................................................... 114
3.
1.
Wolny zawód i inna samodzielna działalność ....................................... 115
Członkowie rad nadzorczych ....................................................... 118
2.
3.
Artyści i sportowcy ................................................................ 118
4.
Studenci ........................................................................... 119
5.
Profesorowie ...................................................................... 120
Pracownicy państwowi ............................................................ 121
6.
7.
Zasady opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej ...................... 122
8.
Podsumowanie .................................................................... 124
Rozdział V. Opodatkowanie dochodów pracowników z zagranicy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
Rozdział VI. Wykonywanie w Polsce pracy przez inne osoby niż pracownicy . . . . . . . . 115
Rozdział VII. Obowiązki polskiego płatnika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125
Spis treści
Rozdział VIII. Ubezpieczenia społeczne cudzoziemców pracujących w Polsce . . . . . . . 139
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
1.
2.
3.
1.
2.
3.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
Praca najemna ..................................................................... 125
Ryczałt dla osób z ograniczonym
obowiązkiem podatkowym (IFT-1R) ............................................... 127
Prawo złożenia zeznania rocznego przez cudzoziemca, któremu płatnik pobrał
zryczałtowany podatek dochodowy ................................................ 130
Certyfikat rezydencji ............................................................... 131
Obowiązek złożenia zeznania przez cudzoziemców ................................. 133
Numer identyfikacji podatkowej dla cudzoziemca .................................. 134
Praca nierezydenta na rzecz zagranicznego podmiotu .............................. 134
Samoopodatkowanie nierezydenta ................................................. 138
Podsumowanie .................................................................... 138
Ogólne zasady koordynacji ubezpieczeń wewnątrz Unii Europejskiej ............... 139
1.1.
Zasada jednego ustawodawstwa ............................................. 140
Zasada równego traktowania ................................................ 141
1.2.
1.3.
Zasada sumowania okresów ubezpieczenia, zatrudnienia i zamieszkania ..... 142
1.3.1. Sumowanie okresów przy ustaleniu prawa do polskich świadczeń ..... 143
1.3.2. Sumowanie okresów przy ustalaniu prawa do świadczeń
przysługujących w innym państwie ................................... 144
Zasada zachowania praw nabytych ........................................... 144
1.4.
Umowy z państwami trzecimi ...................................................... 145
2.1.
Dwustronne umowy a przepisy unijne ....................................... 146
2.2.
Obowiązujące umowy o zabezpieczeniu społecznym ......................... 147
Podsumowanie .................................................................... 147
Pracownicy delegowani ............................................................ 149
1.1.
Formularz A1 ................................................................ 150
1.2.
Zawieranie porozumień szczególnych ........................................ 154
1.2.1. Zawieranie porozumień wyjątkowych w odniesieniu do osób
przyjeżdżających do Polski .......................................... 155
Zakończenie oddelegowania ................................................ 156
1.3.
Obowiązki pracodawcy ............................................................ 157
2.1.
Obowiązki zgłoszeniowe ................................................... 157
2.2.
Przejęcie obowiązków płatnika ............................................. 157
Podsumowanie .................................................................... 158
Zasady ogólne ..................................................................... 159
Normalne wykonywanie pracy w dwóch lub kilku państwach członkowskich . . . . . . . . 161
Praca o charakterze marginalnym .................................................. 162
Znaczna część pracy ............................................................... 163
Niewykonywanie znacznej części pracy w kraju a właściwe ustawodawstwo ........ 164
Pracownicy transportu międzynarodowego ........................................ 167
Członkowie załóg lotniczych ....................................................... 168
Rozdział IX. Delegowanie pracowników z UE do Polski i cudzoziemców do krajów UE
– ustalenie właściwego ustawodawstwa w zakresie ubezpieczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149
Rozdział X. Ustalenie właściwego ustawodawstwa ubezpieczeniowego w stosunku
do pracowników wykonujących pracę jednocześnie na terenie kilku państw UE . . . . 159
7
Spis treści
8.
9.
1.
2.
3.
4.
1.
2.
1.
2.
3.
4.
Rozdział XI. Ubezpieczenia społeczne cudzoziemców prowadzących działalność
gospodarczą w Polsce i innych państwach UE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171
Obowiązki płatników .............................................................. 168
Podsumowanie .................................................................... 169
Prowadzenie działalności gospodarczej przez cudzoziemców w Polsce .............. 171
1.1.
Samodelegowanie przedsiębiorcy ............................................ 171
1.2.
Prowadzenie znacznej części działalności w państwie dotychczasowym ...... 172
1.3.
Działalność „podobna” ....................................................... 174
Prowadzenie działalności jednocześnie w kilku państwach ......................... 174
2.1.
Znaczna część pracy wykonywanej na własny rachunek ...................... 175
2.2.
Centrum zainteresowania dla działalności ................................... 176
Zbieg tytułów do ubezpieczeń ...................................................... 177
Podsumowanie .................................................................... 177
Obywatele państw trzecich (rozporządzenie 1231/2010) .......................... 179
Podsumowanie .................................................................... 182
Pytania przekrojowe ............................................................... 183
1.1.
Procedura ................................................................... 183
1.2.
Zakres przedmiotowy ....................................................... 186
1.3. Wykonywanie pracy u innego pracodawcy ................................... 187
Zezwolenie na pracę sezonową ..................................................... 188
2.1.
Zakres podmiotowy ......................................................... 188
2.2.
Postępowanie ............................................................... 189
2.3.
Przesłanki fakultatywnej odmowy ........................................... 190
2.4. Wpis do ewidencji ........................................................... 191
2.5.
Okres ważności i przedłużenie zezwolenia, powierzenie innej pracy,
zmiana pracodawcy ......................................................... 193
2.6.
Zmiana celu pobytu .......................................................... 195
2.7.
Przepisy przejściowe ........................................................ 197
Oświadczenia ...................................................................... 197
Wpłaty ............................................................................ 200
Rozdział XIII. Odpowiedzi na pytania kierowane do Ministerstwa Rodziny, Pracy
i Polityki Społecznej w związku z zatrudnianiem cudzoziemców . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183
Rozdział XII. Podleganie przez nierezydentów ubezpieczeniom w Polsce . . . . . . . . . . . 179
Podstawa prawna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 203
Wykaz skrótów
Komentarz do Modelowej Konwencji – Komentarz do Modelowej Konwencji w sprawie podatku od
dochodu i majątku
k.p.a.
– ustawa z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (j.t. Dz.U.
z 2017 r. poz. 1257)
Modelowa Konwencja OECD – Modelowa Konwencja w sprawie podatku od dochodu i majątku
rozporządzenie 883/2004 – rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004
z 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego
(Dz.Urz. UE L 166 z 30 kwietnia 2004 r., s. 1)
rozporządzenie w sprawie podklas działalności – rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki
Społecznej z 8 grudnia 2017 r. w sprawie podklas działalności według Polskiej Klasy-
fikacji Działalności (PKD), w których wydawane są zezwolenia na pracę sezonową
cudzoziemca (Dz.U z 2017 r. poz. 2348)
rozporządzenie wykonawcze 987/2009 – rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE)
nr 987/2009 z 16 września 2009 r. dotyczące wykonywania rozporządzenia (WE)
nr 883/2004 w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego
(Dz.Urz. UE L 284 z 30 października 2009 r., s. 1)
rozporządzenie z 21 kwietnia 2015 r. – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 21 kwiet-
nia 2015 r. w sprawie przypadków, w których powierzenie wykonywania pracy cudzo-
ziemcowi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest dopuszczalne bez konieczno-
ści uzyskania zezwolenia na pracę (Dz.U. z 2015 r. poz. 588)
u.p.d.o.f.
u.p.d.o.p.
– ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U.
z 2016 r. poz. 2032 z późn. zm.)
– ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U.
z 2017 r. poz. 2343 z późn. zm.)
9
Rozdział I
Przyjazd i pobyt cudzoziemców
w Polsce
Z rekordowo niskim poziomem bezrobocia Polska staje się atrakcyjnym rynkiem pracy, szcze-
gólnie dla osób z Ukrainy. Rocznie do Polski przyjeżdża ponad milion pracowników z zagrani-
cy. W wielu branżach coraz trudniej znaleźć pracowników z Polski, dlatego pracodawcy coraz
częściej stają przed koniecznością zatrudnienia cudzoziemca.
Należy jednak brać pod uwagę to, że zatrudnienie osoby z innego państwa, szczególnie
spoza Unii Europejskiej, jest znacznie bardziej skomplikowane i czasochłonne niż za-
trudnienie Polaka. Dlatego mamy nadzieję, że niniejsza książka przeprowadzi Państwa
przez cały proces zatrudnienia cudzoziemca: jego przyjazd i pobyt, podjęcie pracy (ze-
zwolenie na pracę, procedury uproszczone), obowiązki podatkowe i ubezpieczeniowe.
Od 1 stycznia 2018 r. obowiązują przepisy, które w istotny sposób zmieniają zasady za-
trudniania cudzoziemców – nakładają one na pracodawców dodatkowe obowiązki.
Zgodnie z ustawą z 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 2206
z późn. zm.), za cudzoziemca uważa się każdą osobę, która nie posiada polskiego obywa-
telstwa (art. 3 pkt 2). Jednak – nie tylko na potrzeby niniejszej książki – cudzoziemców
trzeba podzielić na dwie grupy. Jedną będą stanowili obywatele Unii Europejskiej (oraz
Europejskiego Obszaru Gospodarczego – EOG, czyli Islandii, Norwegii, Liechtensteinu),
a także Szwajcarii, gdyż w ich przypadku mamy daleko idące ułatwienia i brak barier, je-
żeli chodzi o przyjazd, pobyt i podejmowanie pracy w Polsce.
Drugą grupę stanowią obywatele państw trzecich (spoza UE i EOG). W ich przypadku
procedury są dużo bardziej skomplikowane. Znacznie więcej obowiązków czeka też pra-
codawców. Sam przyjazd takiej osoby do Polski w większości przypadków będzie uza-
leżniony od uzyskania wizy przez cudzoziemca.
Zacznijmy więc od przedstawienia, kiedy cudzoziemiec może przyjechać do Polski
i w niej przebywać, jakie dokumenty musi w tym celu uzyskać oraz jaka jest rola i obo-
wiązki pracodawcy w związku z legalizacją pobytu zatrudnionego cudzoziemca na tery-
torium Polski.
11
Zatrudnianie cudzoziemców po zmianach w 2018 r.
1. Wjazd i pobyt w Polsce obywateli
Unii Europejskiej
Jedną z zasad, na których opiera się Unia Europejska, jest zasada przepływu osób wewnątrz
Wspólnoty (art. 20 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej). Oznacza to, że oso-
ba mieszkająca w jednym z państw UE może swobodnie przemieszczać się po terytorium
Wspólnoty i przebywać na terytorium innego państwa do 3 miesięcy. Dłuższy pobyt musi być
uzasadniony np. faktem wykonywania pracy.
Zasadę tę implementuje do polskich przepisów ustawa z 14 lipca 2006 r. o wjeździe na teryto-
rium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw
członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin (j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 900) wraz
z aktami wykonawczymi. Zgodnie z jej przepisami, obywatele Unii mogą przebywać w Polsce
przez okres do 3 miesięcy bez konieczności spełniania jakichkolwiek warunków pobytu (do
6 miesięcy może przebywać osoba, która poszukuje pracy, a po upływie tego okresu może na-
dal przebywać w Polsce, jeśli wykaże, że aktywnie kontynuuje poszukiwanie pracy i ma rze-
czywiste szanse na zatrudnienie).
Przyjazd cudzoziemca z Unii Europejskiej i pobyt nieprzekraczający 3 miesięcy nie wymaga
więc spełnienia jakichkolwiek wymogów. Dłuższy pobyt musi być uzasadniony, czyli obywa-
tel UE musi mieć powód, żeby przebywać w Polsce dłużej. Może to być fakt poszukiwania pra-
cy. W praktyce przepis ten ma raczej charakter formalny: z jednej strony obywatel UE przy-
jeżdżający do Polski nie musi nigdzie rejestrować faktu przyjazdu (nie można zatem ustalić,
czy i kiedy upłynął ten 3-miesięczny okres), z drugiej – trudno wskazać organy państwa, któ-
re miałyby weryfikować, czy obywatel UE nie przebywa w Polsce dłużej niż wskazany okres.
Dłuższy pobyt w naszym kraju obywatela innego państwa UE musi być uzasadniony i wyma-
ga zarejestrowania. Organem rejestrującym jest wojewoda właściwy ze względu na miejsce
pobytu obywatela innego państwa UE.
Obywatelowi UE przysługuje prawo pobytu przez okres dłuższy niż 3 miesiące, w przypadku
gdy spełnia jeden z następujących warunków:
■■ jest pracownikiem lub osobą pracującą na własny rachunek na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej;
■■ posiada wystarczające środki finansowe do utrzymania siebie i członków rodziny na tery-
torium Rzeczypospolitej Polskiej, tak aby nie stanowić obciążenia dla pomocy społecznej,
oraz jest objęty powszechnym ubezpieczeniem zdrowotnym (bądź uprawnionym do
świadczeń z ubezpieczenia zdrowotnego);
■■ studiuje lub odbywa szkolenie zawodowe w Rzeczypospolitej Polskiej oraz posiada wy-
starczające środki finansowe i jest objęty ubezpieczeniem zdrowotnym;
■■ jest małżonkiem obywatela polskiego.
Podsumowując, obywatel UE najpóźniej z upływem 3 miesięcy pobytu na terytorium RP po-
winien zarejestrować fakt przebywania w Polsce, wskazując przyczynę uzasadniającą dłuż-
szy pobyt. Rejestracji dokonuje się w urzędzie wojewódzkim. Niedopełnienie obowiązku re-
jestracji jest zagrożone karą grzywny.
1.1. Pobyt powyżej 3 miesięcy
12
Rozdział I. Przyjazd i pobyt cudzoziemców w Polsce
Obowiązek zarejestrowania pobytu został nałożony na obywatela Unii. Pracodawca nie ma
w tej kwestii żadnych obowiązków. Nie musi też sprawdzać, czy zatrudniony pracownik bę-
dący obywatelem UE dokonał rejestracji.
PRZYKŁAD 1
Polska firma zatrudnia na czas nieokreślony obywatela Hiszpanii. Jakie obowiązki musi
spełnić pracownik w związku ze swoją pracą i pobytem w Polsce?
Obywatel Hiszpanii bez przeszkód może wjechać na terytorium Polski i podjąć pracę u pol-
skiego pracodawcy. Jednak z upływem 3 miesięcy od przyjazdu powinien dopełnić obo-
wiązku zarejestrowania swojego pobytu, wskazując przyczynę uzasadniającą pobyt na
okres dłuższy niż 3 miesiące (może to być np. umowa o pracę).
Obywatel UE, który przestał być pracownikiem lub osobą pracującą na własny rachunek, za-
chowuje prawo pobytu przysługujące pracownikowi lub osobie pracującej na własny rachu-
nek w następujących przypadkach:
■■ nieświadczenia pracy lub niewykonywania innej działalności zarobkowej we własnym
imieniu i na własny rachunek wskutek okresowej niezdolności do pracy z powodu choroby
lub wypadku;
■■ niezamierzonego bezrobocia wynikającego z rejestru bezrobotnych prowadzonego przez
powiatowy urząd pracy;
■■ podjęcia kształcenia lub szkolenia zawodowego.
Po upływie 5 lat nieprzerwanego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obywatel
UE nabywa prawo stałego pobytu.
Mimo że ustawa o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe
z tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin
jest dość obszerna, jednak w praktyce należy uznać, że przyjazd i pobyt obywatela UE zwią-
zany z zatrudnieniem w Polsce nie podlega żadnym ograniczeniom, nie nakłada też żadnych
obowiązków na pracodawcę, który zatrudnia cudzoziemca.
W przypadku obywateli państw trzecich sytuacja jest bardziej skomplikowana, ponieważ
przekroczenie granicy i przebywanie na terytorium Polski jest uzależnione od posiadania
przez cudzoziemca wizy (lub innego dokumentu pobytowego). Wyjątkiem są obywatele
państw, z którymi obowiązuje Polskę ruch bezwizowy (m.in. obywatele Albanii, Argentyny,
Australii, Brazylii, Izraela, Japonii, Kanady, Korei Południowej, Meksyku, USA, Ukrainy,
Mołdawii, Zjednoczonych Emiratów Arabskich – listę państw, których obywatele mogą po-
2. Przyjazd i pobyt w Polsce obywateli
1.2. Prawo stałego pobytu
państw trzecich
13
Zatrudnianie cudzoziemców po zmianach w 2018 r.
2.1. Ruch bezwizowy
dróżować do Polski bez wiz, można znaleźć m.in. na stronie MSZ: http://www.msz.gov.pl/pl/
informacje_konsularne/przyjazd_do_polski/lista_panstw/).
Całkowity pobyt na terytorium wszystkich państw członkowskich obszaru Schengen (w tym
Polski) bez konieczności uzyskania wizy nie może przekroczyć 90 dni w ciągu każdego
180-dniowego okresu.
W trakcie pobytu bez konieczności uzyskania wizy cudzoziemiec powinien spełniać następu-
jące warunki:
■■ posiadać ważny dokument podróży (w przypadku niektórych państw wymagany jest pasz-
port biometryczny);
■■ potrafić uzasadnić cel i warunki planowanego pobytu oraz
■■ posiadać wystarczające środki utrzymania lub możliwość ich uzyskania zgodnie z prawem;
■■ nie być uważanym za osobę stanowiącą zagrożenie dla porządku publicznego, bezpieczeń-
stwa wewnętrznego, zdrowia publicznego lub stosunków międzynarodowych żadnego
z państw członkowskich (w szczególności nie może to być osoba, wobec której dokonano
wpisu do celów odmowy wjazdu w krajowych bazach danych państw członkowskich).
Od 11 czerwca 2017 r. obywatele Ukrainy posiadający ważne paszporty biometryczne i speł-
niający inne warunki wjazdu określone w odrębnych przepisach zostali zwolnieni z obowiąz-
ku posiadania wizy przy przekraczaniu granic zewnętrznych, gdy ich całkowity pobyt nie
przekroczy 90 dni w ciągu każdego 180-dniowego okresu (liberalizacja ta nie dotyczy wjazdu
do Wielkiej Brytanii i Irlandii). Należy pamiętać, że do tego okresu wliczane są również wcze-
śniejsze pobyty krótkoterminowe cudzoziemca, np. na podstawie uprzednio posiadanej wizy
Schengen (również sprzed 11 czerwca 2017 r.). Zgodnie z regulacjami unijnymi, wszystkie
pobyty krótkoterminowe są sumowane.
2.2. Ruch bezwizowy dla obywateli Ukrainy
UWAGA! Procedura wizowa nadal jest wymagana, gdy nie można wjechać do Polski w ra-
mach ruchu bezwizowego, np. gdy okres pracy i pobytu w Polsce będzie dłuższy niż 90 dni.
Zniesienie obowiązku wizowego nie oznacza zwolnienia z konieczności spełnienia pozosta-
łych warunków wjazdu, o których wspomniano wcześniej (patrz pkt 2.1. Ruch bezwizowy):
obywatele Ukrainy muszą m.in. posiadać ważny paszport biometryczny oraz uzasadnić cel
i warunki planowanego pobytu.
Obywatele Ukrainy przekraczający granicę w ruchu bezwizowym mogą wykonywać pracę na
terytorium Polski pod warunkiem posiadania odpowiednich dokumentów do realizacji tego
celu, np. oświadczenia o zamiarze powierzenia wykonywania pracy lub odpowiedniego ze-
zwolenia na pracę (o tych procedurach napiszemy w dalszej części książki – patrz rozdział II.
Podejmowanie pracy przez cudzoziemców).
14
Rozdział I. Przyjazd i pobyt cudzoziemców w Polsce
2)
2.3. Wizy
Wprowadzenie ruchu bezwizowego dla obywateli Ukrainy jest konsekwencją wejścia w życie
rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/850 z 17 maja 2017 r. zmienia-
jącego rozporządzenie (WE) nr 539/2001 wymieniające państwa trzecie, których obywatele
muszą posiadać wizy podczas przekraczania granic zewnętrznych, oraz te, których obywatele
są zwolnieni z tego wymogu (Dz.Urz. UE L 133 z 22 maja 2017 r.).
Jeżeli cudzoziemiec nie może wjechać na terytorium Polski w ramach ruchu bezwizowego, to
przekroczenie granicy będzie wymagało uzyskania przez niego wizy.
Cudzoziemiec może wjechać do Polski na podstawie:
1)
wizy Schengen (oznaczonej symbolem C) – wydawanej, gdy planowany pobyt na teryto-
rium państw członkowskich obszaru Schengen nie przekracza 90 dni w ciągu każdego
180-dniowego okresu. Wiza Schengen uprawnia cudzoziemca do pobytu na terytorium
państwa docelowego oraz poruszania się po całym obszarze wchodzącym w skład stre-
fy Schengen. Wniosek o jej wydanie powinien być skierowany do konsula tego państwa,
które jest celem pobytu cudzoziemca. Wniosek jest rozpatrywany i decyzja w jego spra-
wie jest podejmowana przez konsulat właściwego państwa członkowskiego, w którego
obszarze właściwości legalnie mieszka osoba ubiegająca się o wizę. Warto pamiętać, że
do strefy Schengen nie należą takie państwa, jak Wielka Brytania i Irlandia;
wizy krajowej (tj. długoterminowej – oznaczonej symbolem D), która uprawnia do wjaz-
du i ciągłego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub kilku pobytów nastę-
pujących po sobie, trwających łącznie dłużej niż 90 dni; okres ważności wizy krajowej
nie może przekroczyć roku. Wiza krajowa uprawnia również do przebywania w strefie
Schengen do 90 dni w każdym okresie 180-dniowym, bez konieczności uzyskiwania wiz
od organów poszczególnych państw członkowskich strefy Schengen. Taki pobyt w strefie
Schengen jest możliwy wyłącznie w celach turystycznych. Jeżeli więc cudzoziemiec udaje
się do innego państwa w celu wykonywania pracy, to musi uzyskać wizę Schengen.
Wizy (oraz dokumenty pobytowe) wydane przez jedno z państw strefy Schengen uprawnia-
ją także do przemieszczania się po terytorium innych państw członkowskich tego obszaru
(w tym Polski) przez okres nieprzekraczający 90 dni w ciągu każdego 180-dniowego okresu.
Jest to jednak możliwe wyłącznie w celach turystycznych.
Oba rodzaje wiz dają cudzoziemcowi podobne uprawnienia, jeżeli chodzi o pobyt w Polsce
i przemieszczanie się po obszarze Schengen. Wizy wydaje konsul RP.
Jeżeli powodem, dla którego cudzoziemiec stara się o wydanie wizy, jest fakt wykonywania na
terytorium Polski pracy, wówczas w celu uzyskania wizy cudzoziemiec musi posiadać zezwo-
lenie na pracę (jeżeli jest ono wymagane) bądź oświadczenie pracodawcy o zamiarze powie-
rzenia mu pracy (w sytuacji gdy zezwolenie na pracę nie jest wymagane).
Cel wydania wizy wskazywany jest na naklejce wizowej. Wiza wydana w celach pracy
może mieć oznaczenie:
■■ „04” – prowadzenie działalności gospodarczej;
■■ „05” – wykonywanie pracy przez cudzoziemca w okresie nieprzekraczającym 6 mie-
sięcy w ciągu kolejnych 12 miesięcy, na podstawie oświadczenia o zamiarze powie-
rzenia wykonywania pracy zarejestrowanego w powiatowym urzędzie pracy;
15
Zatrudnianie cudzoziemców po zmianach w 2018 r.
■■ „06” – wykonywanie pracy na podstawie dokumentów innych niż oświadczenie o za-
miarze powierzenia pracy cudzoziemcowi, np. zezwolenie na pracę.
UWAGA! Od 1 stycznia 2018 r. w związku ze zmianami w procedurze zatrudniania cu-
dzoziemców wprowadzono dwa nowe oznaczenia wiz wydawanych w związku z pracą
na terytorium Polski:
■ „05a” – gdy wiza jest wydawana w celu wykonywania pracy, w okresie nieprzekra-
czającym 6 miesięcy w ciągu kolejnych 12 miesięcy, na podstawie wpisanego do
ewidencji oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi;
■ „05b” – gdy wiza jest wydawana w celu wykonywania pracy, w związku z zezwole-
niem na pracę sezonową, w okresie nieprzekraczającym 9 miesięcy w roku kalen-
darzowym.
2.4. Procedura ubiegania się o wizy krajowe
i wizy Schengen
Cudzoziemiec ubiegający się o wydanie wizy musi złożyć w konsulacie następujące dokumenty:
■■ wypełniony i podpisany wniosek wizowy (niektóre konsulaty wymagają zarejestrowania
wniosku wizowego poprzez aplikację e-Konsulat: https://secure.e-konsulat.gov.pl/de-
fault.aspx);
■■ dokument podróży (najczęściej jest to paszport, w niektórych przypadkach dowód osobisty);
■■ dowód wniesienia opłaty wizowej (jej wysokość waha się pomiędzy 0 a 70 euro, w zależ-
ności od rodzaju wizy i obywatelstwa osoby ubiegającej się o wizę; opłatę konsularną na-
leży uiścić przed złożeniem wniosku o wydanie wizy; opłata ta nie jest zwracana w razie
odmowy wydania wizy);
■■ dowód posiadania odpowiedniego, ważnego podróżnego ubezpieczenia medycznego na
kwotę co najmniej 30 000 euro lub w przypadku wizy krajowej – innego ubezpieczenia
zdrowotnego wydanego przez odpowiednią instytucję w Polsce (np. dowód opłacenia do-
browolnego ubezpieczenia zdrowotnego w NFZ); w razie gdy cudzoziemiec posiada ubez-
pieczenie wydane w związku z wykonywaniem legalnej pracy, wymóg dotyczący posiada-
nia ubezpieczenia medycznego (w wypadku ubiegania się zarówno o wizę krajową, jak
i o wizę Schengen) można uznać za spełniony;
■■ dokumenty uzupełniające potwierdzające:
a)
cel wjazdu,
b)
posiadanie środków utrzymania na wjazd, pobyt i wyjazd z terytorium Schengen lub
Polski,
w przypadku wizy Schengen – posiadanie zakwaterowania,
c)
d)
w przypadku wizy Schengen – gotowość do opuszczenia terytorium Schengen po upły-
nięciu terminu ważności wizy,
inne okoliczności podane we wniosku.
e)
Rodzaj oraz liczba dokumentów uzupełniających mogą się różnić w zależności od urzędu
konsularnego.
16
Rozdział I. Przyjazd i pobyt cudzoziemców w Polsce
2.5. Wizy wydawane w celu wykonywania pracy
Czas oczekiwania na wizę jest różny w zależności od kraju, którego obywatele ubiegają się
o taki dokument. Przykładowo w wypadku Rosji i Ukrainy na wizę czeka się do 5 dni. W przy-
padku innych krajów czas oczekiwania może być dłuższy.
Jeśli cudzoziemiec ubiega się o wizę w celu wykonywania pracy, musi dodatkowo przedstawić:
■■ zezwolenie na pracę w Polsce;
■■ pisemne oświadczenie pracodawcy o zamiarze powierzenia wykonywania pracy, jeżeli ze-
zwolenie na pracę nie jest wymagane (o tych dokumentach piszemy w rozdziale II.
Podejmowanie pracy przez cudzoziemców).
Wizy uzyskiwane w celu wykonywania pracy wydaje się na okres pobytu, który odpowiada
okresowi wskazanemu w zezwoleniu lub oświadczeniu, nie dłuższy jednak niż przewidziany
dla danego typu wizy.
W przypadku wizy wydawanej w celu wykonywania pracy na podstawie oświadczenia o zamiarze
powierzenia pracy cudzoziemcowi okres pobytu, na który wydaje się wizę, nie może być dłuższy
niż 6 miesięcy w okresie 12 miesięcy liczonym od dnia pierwszego wjazdu cudzoziemca do Polski.
PRZYKŁAD 2
Obywatel Ukrainy, mieszkający we Lwowie, zamierza podjąć pracę u polskiego pracodaw-
cy. Ponieważ okres pracy i pobytu w Polsce będzie dłuższy niż 90 dni, nie może on wjechać
do Polski w ramach ruchu bezwizowego. W związku z zamiarem podjęcia pracy powinien
uzyskać wizę. Jak wygląda procedura uzyskania przez niego wizy?
Cudzoziemiec powinien zebrać odpowiednie dokumenty, tj. zezwolenie na pracę bądź
oświadczenie o zamiarze powierzenia pracy. Następnie należy dokonać rejestracji w celu
złożenia dokumentów w konsulacie.
Krok 1. Opłata za usługę PPWW
Osoby ubiegające się o wizę do Polski, aby umówić się na indywidualne złożenie dokumen-
tów w Punkcie Przyjmowania Wniosków Wizowych (PPWW), muszą najpierw dokonać opła-
ty za usługę PPWW. Opłata ta wynosi równowartość 18,50 euro, płatne w hrywnach ukraiń-
skich. Opłata musi być dokonana wyłącznie w oddziałach Idea Bank SA lub Kredo Bank SA,
które mieszczą się na terenie Lwowa, Iwano-Frankowska, Użgoroda oraz obwodów: lwow-
skiego, iwano-frankowskiego, zakarpackiego.
Krok 2. Ustalenie terminu spotkania na złożenie wniosku wizowego w PPWW
Po upływie 24 godzin od dokonania opłaty za usługę PPWW będzie można ustalić termin
złożenia wniosku w PPWW za pośrednictwem:
■■ telefonicznego centrum obsługi klienta (Call Centre) – numery telefonów znajdują się na
stronie konsulatu: http://www.lwow.msz.gov.pl/pl/informacje_konsularne/wizy/zlozenie_
dokumentow_pl/,
■■ strony internetowej: www.polandvisa-ukraine.com.
Następnie należy dokonać elektronicznej rejestracji wniosku w celu otrzymania zarówno
wizy Schengen, jak i wizy narodowej – należy zarejestrować się poprzez stronę http://
www.e-konsulat.gov.pl/.
Pod tym adresem znajduje się informacja dotycząca procedur wizowych i wypełnienia
wniosków wizowych w postaci elektronicznej. Wydrukowany wniosek wraz z pozostałymi
17
Zatrudnianie cudzoziemców po zmianach w 2018 r.
wymaganymi dokumentami należy złożyć w konsulacie w terminie wybranym podczas
rejestracji.
Wymagane dokumenty
W trakcie umówionej wizyty w konsulacie cudzoziemiec musi posiadać następujące dokumenty:
■■ formularz wniosku wizowego z przyklejoną fotografią;
■■ kolorowe zdjęcie 3,5 × 4,5 cm;
■■ paszport zagraniczny oraz kopia pierwszej strony paszportu zagranicznego (paszport
powinien zawierać podpis i być ważny minimum 3 miesiące po ukończeniu terminu waż-
ności wizy; ważność paszportu nie może przekraczać 10 lat);
■■ paszport wewnętrzny (oryginał i kserokopia);
■■ dokumenty potwierdzające cel i warunki planowanego pobytu na terytorium RP;
■■ ubezpieczenie zdrowotne z pokryciem minimum 30 000 euro ważne we wszystkich pań-
stwach Unii Europejskiej (oryginał i kserokopia);
■■ dokument wniesienia opłaty konsularnej za rozpatrzenie wniosku wizowego zgodnie z ta-
belą opłat (wizy krajowe dla obywateli Ukrainy są zwolnione z opłat za przyjęcie i rozpa-
trzenie wniosku o ich wydanie);
■■ dokumenty potwierdzające główny cel podróży:
– w celu wykonywania pracy w okresie nieprzekraczającym 6 miesięcy w ciągu kolej-
nych 12 miesięcy: oryginał i kopia oświadczenia o zamiarze powierzenia wykonywania
pracy, zarejestrowanego w urzędzie pracy w Polsce właściwym ze względu na miejsce
rejestracji podmiotu powierzającego wykonywanie pracy,
– w celu wykonywania pracy na podstawie zezwolenia na pracę, w rozumieniu art. 2
ust. 1 pkt 43a ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku
pracy: oryginał i kopia zezwolenia na pracę na terytorium RP, zarejestrowanego w urzę-
dzie wojewódzkim, właściwym ze względu na miejsce rejestracji podmiotu powierza-
jącego wykonywanie pracy.
Czas rozpatrzenia wniosków wizowych
Decyzja o wydaniu wizy jest wydawana w ciągu 6 dni roboczych, licząc od dnia dokonania
opłaty. W razie konieczności szczegółowego sprawdzenia dokumentów rozpatrzenie wnio-
sku może zostać przedłużone do 30 dni.
W pilnych przypadkach decyzja może być podjęta w ciągu 3 dni roboczych lub wcześniej
przed planowanym wyjazdem.
3. Zezwolenia pobytowe
Pobyt na podstawie wizy lub w ruchu bezwizowym jest z reguły krótkotrwały. Aby przeby-
wać dłużej na terytorium Polski, cudzoziemiec z państwa trzeciego powinien uzyskać zezwo-
lenie pobytowe. Zezwolenia takie wydawane są przez wojewodę właściwego ze względu na
miejsce pobytu cudzoziemca.
Zezwolenia na pobyt czasowy udziela się na okres niezbędny do realizacji celu pobytu cudzo-
ziemca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, nie dłuższy jednak niż 3 lata.
3.1. Zezwolenie na pobyt czasowy
18
Rozdział I. Przyjazd i pobyt cudzoziemców w Polsce
Wzór 1. Wniosek o wydanie zezwolenia na pobyt czasowy1
.............................................................................
(pieczęć organu przyjmującego wniosek) /
(stamp of the authority accepting the application) /
(cachet de l’autorité qui reçoit la demande) / (печать органа,
принимающего заявку)
2
0
7
rok / year / année / год
1
/
0
/
miesiąc / month / mois /
7
месяц
0
3
dzień/
day / jour /
день
(miejsce i data złożenia wniosku) /
(place and date of submission the application) / (lieu et date du
dépôt de la demande) / (место и дата составлени заявки)
Przed wypełnieniem wniosku proszę zapoznać się z pouczeniem zamieszczonym na stronie 8
Prior to filling the application form in, please read the instruction on page 8
Avant de remplir la demande, consultez l’instruction sur la page 8
Перед заполнением заявки прошу ознакомиться с инструкцией на странице 8
O UDZIELENIE CUDZOZIEMCOWI ZEZWOLENIA NA POBYT CZASOWY
APPLICATION FOR THE TEMPORARY RESIDENCE PERMIT
LA DEMANDE POUR LE PERMIS DE SEJOUR TEMPORAIRE
ЗАЯВКА НА ПРЕДОСТАВЛЕНИЕ ИНОСТРАНЦУ РАЗРЕШЕНИЯ НА ВРЕМЕННОЕ
WNIOSEK
ПРЕБЫВАНИЕ
Do / to / à / для WOJEWODA ZACHODNIOPOMORSKI
(name of the authority the application is submitted to) / (dénomination de l’autorité aupres de laquelle demande est déposée) / (название
(nazwa organu, do którego składany jest wniosek) /
органа для которого составляется заявка)
Fotografia /
Photo / Photo / Фото
(35 mm x 45 mm)
A. DANE OSOBOWE CUDZOZIEMCA / PERSONAL DATA OF THE FOREIGNER / DONNÉES À CARACTER
PERSONNEL DE L’ÉTRANGER / ЛИЧНЫЕ ДАННЫЕ ИНОСТРАНЦА
R U B L O W
1. Nazwisko / Surname / Nom / Фамилия:
2. Nazwisko (nazwiska) poprzednie /
Previously used surname (surnames) / Nom
(noms) précédent(s) /
Предыдущая фамилия (фамилии):
3. Nazwisko rodowe / Family name / Nom de
famille /Родовая фамилия:
4. Imię (imiona) / Name (names) / Prénom
(prénoms) / Имя (имена):
5. Imię (imiona) poprzednie / Previously used
name (names) / Prénom (prénoms) précedénts) /
Предыдущее имя (имена):
R U B L O W
A N D R
I E
J
1
Wzór pobrano ze strony Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie, www.mazowieckie.pl
(stan na 16 stycznia 2018 r.).
1
19
Zatrudnianie cudzoziemców po zmianach w 2018 r.
6. Imię ojca / Father s name / Prénom du père /
Имя отца:
W L A D Y M
I R
7. Imię matki / Mother s name / Prénom de la
mère / Имя матери:
L E N A
8. Nazwisko rodowe matki / Mother s maiden
name / Nom de jeune fille de la mère / Девичья
фамилия матери:
9. Data urodzenia / Date of birth / Date de
naissance / Дата рождения:
B O Z
I U K
9
1
4
rok / year / année / год
7
1
1
/
/
miesiąc / month / mois /
месяц
1
4
dzień / day /
jour / день
10. Płeć / Sex / Sexe / Пол:
M
11. Miejsce urodzenia / Place of birth / Lieu de
naissance / Место рождения:
M O S K W A
12. Państwo urodzenia / Country of birth /
Pays de naissance / Страна рождения:
R O S
J A
13. Narodowość
/ Nationality
d’origin / Национальность:
/ Nationalité
R O S Y
J S K A
14. Obywatelstwo / Citizenship / Citoyenneté /
Гражданство:
R O S
J A
15. Stan cywilny / Marital status / État civil /
Семейное положение:
K A W A L E R
16. Wykształcenie / Education / Education /
Образование:
W Y Ż S Z E
17. Rysopis / Description / Description /
Словесный портрет:
Wzrost / Height / Taille / Рост:
1
9
0 cm
Kolor oczu / Colour of eyes / Couleur des yeux /
Цвет глаз:
N
I E B
I E S K
I E
a
i
l
.
c
o m
Znaki szczególne / Special marks / Marques
personelles / Особые приметы:
B R A K
18. Numer PESEL (jeśli został nadany) /
PESEL number (if applicable) / Numéro
PESEL (si attribué) / Номер PESEL (если
таковой имеется):
19. Numer telefonu / Telephone Number /
Numéro de téléphone / Номер телефона:
20. Email / email / courriel / Электронная почта:
+
a
7
.
5
r
0
u
3
b
0
l
4
5
6
7
8
o w @ g m
B. MIEJSCE POBYTU CUDZOZIEMCA / PLACE OF RESIDENCE OF THE FOREIGNER / LIEU DE SÉJOUR
DE L ÉTRANGER / МЕСТО ПРЕБЫВАНИЯ ИНОСТРАНЦА
Miejsce aktualnego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej / Place of the current residence on the territory of the Republic of
Poland / Domicile actuel sur le territoire de la République de Pologne / Место пребывания на территории Республики Польша
в настоящее время:
W przypadku ubiegania się o zezwolenie na pobyt czasowy w celu połączenia z rodziną cudzoziemiec wypełnia tę część jako miejsce zamierzonego
pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. / In case of applying for the temporary residence permit for the purpose of family reunification
foreigner fills this part in with a place of intended stay on the territory of the Republic of Poland. / En cas de demande d un séjour temporaire moitvée
par le regroupement familial étranger remplit cette partie comme le lieu de séjour envisagé sur le territoire de la République de Pologne. / В случае
ходатайствования о разрешении на временное пребывание с целью воссоединения с семьей иностранец заполняет эту часть, как место
планируемого пребывания на территории Республики Польша.
1. Województwo / Voivodship / Voïvodie /
Воеводство:
Z A C H O D N
I O P O M O R S K
I E
2
20
Pobierz darmowy fragment (pdf)