Publikacja adresowana jest zarówno do naukowców i studentów, jak i do osób zainteresowanych dziennikarstwem sportowym oraz pragnących spróbować swoich sił w zawodzie. Obok charakterystyki gatunków wypowiedzi dziennikarskiej autorzy prezentują praktyczne wskazówki dotyczące pracy dziennikarza sportowego. W części poświęconej kulisom profesji znani praktycy (Stefan Szczepłek, Rafał Stec, Michał Pol, Rafał Nahorny, Andrzej Borowczyk, Mikołaj Sokół, Sergiusz Ryczel) dzielą się z Czytelnikiem swoimi doświadczeniami i udzielają cennych porad.
Darmowy fragment publikacji:
Przemysław Szews, Rafał Siekiera – Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny
Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej
90-236 Łódź, ul. Pomorska 171/173
RECENZENT
Piotr Drzewiecki
REDAKTOR INICJUJĄCY
Urszula Dzieciątkowska
REDAKTOR WYDAWNICTWA UŁ
Katarzyna Gorzkowska
SKŁAD I ŁAMANIE
Munda – Maciej Torz
PROJEKT OKŁADKI
Katarzyna Turkowska
Zdjęcie wykorzystane na okładce: Sala konferencyjna, Estadio Santiago Bernabéu
na zdjęciu Urszula Daszkiewicz
fot. Katarzyna Turkowska
© Copyright by Authors, Łódź 2016
© Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016
Wydane przez Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Wydanie I. W.06966.15.0.K
Ark. wyd. 10,9; ark. druk. 14,625
ISBN 978-83-8088-172-3
e-ISBN 978-83-8088-173-0
Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
90-131 Łódź, ul. Lindleya 8
www.wydawnictwo.uni.lodz.pl
e-mail: ksiegarnia@uni.lodz.pl
tel. (42) 665 58 63
SPIS TREŚCI
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
11
I. HISTORIA I WSPÓŁCZESNOŚĆ MEDIÓW SPORTOWYCH
Rozdział 1. Historia mediów sportowych w Polsce . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rozwój kultury fizycznej i początki sportu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Prasa sportowa w Polsce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Sport w radiu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Sport w polskiej telewizji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rozdział 2. Publicystyka sportowa w Internecie oraz wykorzystanie
bloga i mikrobloga przez dziennikarzy sportowych . . . . . . . . . . . .
Publicystyka sportowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Publicystyka sportowa na blogach internetowych . . . . . . . . . . . . . . .
Artykuł . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Treści mieszane – wpisy na blogach z cechami gatunków infor-
macyjnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Komentarz w pigułce, czyli mikroblog w dziennikarstwie spor-
towym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Mikroblog – definicja gatunku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Sposoby wykorzystania Twittera przez dziennikarzy sportowych
II. GATUNKI DZIENNIKARSKIE
Rozdział 3. Sprawozdanie sportowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Cechy sprawozdania sportowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Budowa sprawozdania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Język sprawozdań sportowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
19
19
25
31
33
35
35
37
39
41
45
46
48
55
56
59
61
6
Funkcje sprawozdań sportowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rozdział 4. Internetowa relacja „live” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Relacja a komentarz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Autor relacji internetowej „na żywo” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Relacja internetowa „na żywo” – konstrukcja . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Język internetowej relacji „na żywo” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Multimedia i interaktywność . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
64
66
69
70
71
73
76
82
84
Rozdział 5. Komentarz prasowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
85
Komentarz prasowy w dziennikarstwie sportowym . . . . . . . . . . . .
87
Budowa komentarza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
90
Nadawca komentarza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
97
Język komentarza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
99
Cechy zewnętrzne komentarza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101
Rozdział 6. Felieton sportowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105
Felieton jako gatunek – definicja i funkcje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105
Felieton sportowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108
Nadawca w felietonach sportowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110
Odbiorca . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112
Język felietonów sportowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112
Wyznaczniki zewnętrzne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
Budowa felietonu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115
Felieton sportowy w Internecie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117
Felieton sportowy a inne gatunki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118
Spis treści7
III. PRACA DZIENNIKARZA SPORTOWEGO
Rozdział 7. Rafał Stec: Krytyczne spojrzenie na futbolowy mikro-
kosmos . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127
Mundial zamiast seansu na Muranowie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127
Początki w „Gazecie” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128
Iść krok dalej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
Pisać i mówić o sporcie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130
„Swoje wiem i piszę…” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131
Przemiany w zawodzie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132
Media społecznościowe w dziennikarstwie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
Blog a pisanie do gazety . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
Przygoda z telewizją i komentowanie meczów . . . . . . . . . . . . . . . . . 135
„Niechciany geniusz futbolu” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136
Wyjść poza frazesy i schematy językowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138
Obiektywizm w dziennikarstwie sportowym . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139
Generator emocji czy generator liczb? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140
Praca na dużych imprezach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141
Trzeba czytać, jeśli chce się pisać . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141
Rozdział 8. Stefan Szczepłek: Szukając genialnych zagrań . . . . . . . . . . . 143
Dzieciństwo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143
Doświadczenia sportowe a dziennikarstwo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143
Latający z orłami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144
Drapieżnik czy przyjaciel? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145
Szacunek do przeciwnika i sportowca . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146
Rola dziennikarza sportowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147
Przede wszystkim… czytaj . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147
Nowe pokolenie dziennikarzy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149
Media społecznościowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149
Relacje między dziennikarzami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150
Źródła inspiracji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151
Spis treści8
Rozdział 9. Sergiusz Ryczel: Jak znaleźć się w odpowiednim miejscu,
o odpowiednim czasie, dojść do finału . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153
Łódź . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153
Droga do telewizji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154
Początki kariery w TVN . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155
Praca komentatora . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157
Ze studia i ze stadionu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158
Emocje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161
Sympatie i antypatie w dziennikarstwie sportowym . . . . . . . . . . . . 162
Źródła informacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163
Jak zostać dziennikarzem sportowym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164
Pasja, która nie gaśnie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166
Rozdział 10. Rafał Nahorny: Bez dziennikarskiej pieczątki . . . . . . . . . . 167
„…jak się nie uda, to wrócisz do swojego radcowania” . . . . . . . . . 167
Trudne początki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168
Studia bez pieczątki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169
Pasja i predyspozycje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170
Bezpieczny zawód . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171
Przygotowanie do meczu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172
Specjalizacja: Premier League . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172
Mecze, na które czekam . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173
Doświadczenia sportowe w pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174
Dzień meczowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175
Widzieć więcej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175
Zawód z przygodami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 177
Przyjaźnie i wzorce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 177
Rozdział 11. Michał Pol: Dziennikarstwo sportowe 2.0 . . . . . . . . . . . . . 179
…od czegoś trzeba zacząć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179
Uczyć się od najlepszych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180
Spis treści9
Spotkanie z Mistrzem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181
Start do kariery dawniej i dziś . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181
Szansa z Internetu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182
Social ninja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 184
Jak radzić sobie z hejterami? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185
Media społecznościowe w dziennikarstwie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185
Korzyści z bycia influencerem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 186
Funkcja dziennikarza dobie Internetu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187
Sympatie i antypatie w pracy dziennikarza sportowego . . . . . . . . . 189
Wskazówki dla początkujących . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190
Być dziennikarzem multimedialnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191
Nowe możliwości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191
Rozdział 12. Mikołaj Sokół: Z domowej biblioteki na tor . . . . . . . . . . . 193
Początki pasji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 193
Start w zawodzie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194
Predyspozycje dziennikarza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195
Pierwszy wyścig . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 197
Źródła informacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198
Licencjonowany obserwator . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199
Dzień pracy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 200
Jak myślisz, Mikołaj…? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201
@SokolimOkiem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202
Nawiązywanie interakcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 203
Realizowanie pasji. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 203
Obiektywizm . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 204
Rozdział 13. Andrzej Borowczyk: Narrator motoryzacyjnych emocji 207
Początki z motoryzacją . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207
Dużym fiatem na Monzę, czyli pierwszy kontakt z F1 . . . . . . . . . . 207
Praca w TVP . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 208
Spis treści10
Kontakty w pracy dziennikarza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209
Na rajd z Bublewiczem i z Hołowczycem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209
Informacje to podstawa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 210
Widzieć i słyszeć więcej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211
Warto żyć w zgodzie ze sponsorami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 212
Obiektywizm w pracy komentatora sportowego . . . . . . . . . . . . . . . 213
Kiedy nie można wyjechać na narty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 214
Niezbędne predyspozycje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 215
Przygoda na wizji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 216
Spojrzenie zza kierownicy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 216
Praca z ekspertami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 217
Jak komentować . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218
Rozdział 14. Dziennikarstwo sportowe oczami fachowców – podsu-
mowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 219
Zakończenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 223
Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 229
Spis treściWSTĘP
Dziennikarstwo sportowe, którego historia w Polsce sięga prze-
łomu XIX i XX w., jest dziś jedną z najważniejszych odmian specja-
listycznych tego zawodu. Dziennikarze sportowi pośredniczą między
światem aren i widowisk a wielomilionowymi rzeszami kibiców. In-
formują, objaśniają, interpretują, prognozują. Ich funkcje i role są dziś
skomplikowane – nie mieszczą się w jednym słowie czy nawet zdaniu.
Rozległość zadań, narzędzi, obowiązków i ścieżek, którymi można po-
dążyć, stała się inspiracją do podjęcia próby możliwie szerokiego scha-
rakteryzowania zawodu dziennikarza sportowego.
Dziennikarstwo sportowe to zawód niewątpliwie trudny. U swych
początków nie cieszył się poważaniem (dziennikarzy w ogóle uważa-
no za wykolejeńców życiowych i nieudaczników1). Jak wspominał po
latach Tadeusz Andrzej Grabowski, jeden z redaktorów bytomskiego
„Sportowca”:
mój zawód dziennikarski – nie bardzo szanowany w latach dwudziestych
– narodził się właśnie na boisku piłkarskim. Zamiast zostać „dobrze
ustabilizowanym” urzędnikiem bankowym albo kolekcjonerem teczek
z aktami w jakimś koncernie przemysłowym, chwyciłem za dziennikar-
skie pióro, i to w dodatku za pióro dziennikarza sportowego! Niedowa-
rzony facet!2
Pierwsi sprawozdawcy sportowi, jak Kazimierz Biernacki, Zyg-
munt Kłośnik-Januszowski, Kazimierz Hemerling czy Marian Strze-
lecki, napotykali w swej pracy na ogromny opór ze strony redakto-
rów poważnych pism. Sport uważano za temat niepoważny, a nawet
wstydliwy. Sama kultura fizyczna dopiero pod koniec XIX w. docze-
1 Por. E. Łuniński, Echa wczorajsze, Warszawa 1925, s. 135.
2 T. A. Grabowski, Przez boiska sportowe do dziennikarstwa, [w:] Moja
droga do dziennikarstwa. Wspomnienia dziennikarzy polskich z okresu między-
wojennego (1918–1939), przyg. do druku J. Łojek, Warszawa 1974, s. 91.
12
kała się systematycznych prób popularyzacji. Mimo zaangażowa-
nia i aktywności pasjonatów oraz lekarzy, jeszcze u progu lat dwu-
dziestych niektórzy wierzyli, że ruch może być wręcz szkodliwy dla
zdrowia3.
Z jednej strony przełamywanie oporów redakcyjnych i społecz-
nych, z drugiej zaś – ciągłe zachęcanie i objaśnianie zasad dyscyplin.
Z tego w dużej mierze składała się praca dziennikarzy sportowych
w początkach kształtowania się profesji. By udało się opublikować
sprawozdania z zawodów, wielokrotnie ich autorzy zmuszeni byli do
używania różnorodnych podstępów.
W początkach lat dwudziestych sytuacja zaczęła ulegać stopnio-
wej poprawie. Dostrzeżono wzrost zainteresowania sportami maso-
wymi, zwłaszcza piłką nożną. Powstawało coraz więcej periodyków
specjalistycznych. Choć czytelnictwo stało na niskim poziomie,
a prasa sportowa nie cieszyła się względami odbiorców, jej rynek
systematycznie się powiększał. Pasjonaci, przed I wojną światową
z oddaniem walczący o zwrócenie uwagi społeczeństwa na sport,
znaleźli wreszcie na łamach kilkunastu pism miejsce, by skuteczniej
popularyzować poszczególne dyscypliny. W artykule wstępnym
pierwszego numeru „Przeglądu Sportowego” redaktorzy wyrazili
swoje credo, jednocześnie definiując rolę ówczesnego dziennikarza
sportowego:
Dążeniem więc naszem będzie, pomijając kronikę i wiadomości bieżące,
stworzyć z niniejszego organu pismo o charakterze wybitnie naukowym,
któreby stanowiło w swym dziale w przyszłości poważną ostoję polskiej
myśli i wybitnie polskiego systemu wychowania sportowego. […]
Chciejmy jeno wszyscy i zgodnie, a okrzyk trzykrotny, pożegnalny
schodzącej z placu zawodów drużyny: „Cześć!” stanie się tryumfalnym
3 Por.: „Propaganda jest u nas rzeczą jeszcze dziś konieczną. Wielu jesz-
cze bowiem wśród poważnych jednostek jest takich, którzy w skrytości ducha
nazywają ćwiczenia sportowe marnotrawieniem czasu, a uprawianie sportu
związane jest w ich pojęciu z najróżnorodniejszymi niebezpieczeństwami,
grożącemi utratą zdrowia, a nawet i życia. Te uprzedzenia zwalczać powinna
prasa sportowa” (J. Baran, Prasa sportowa w Polsce (przegląd za rok 1922),
„Wychowanie Fizyczne” 1923, z. 1–4, s. 31).
Wstęp13
okrzykiem zwycięskiego sportowca polskiego… okrzykiem z pełnych
piersi zdrowych ludzi, zdrowych na ciele i duchu4.
Dziennikarstwo sportowe miało więc u swych źródeł wychowy-
wać zdrowy i silny naród, w dużej mierze poprzez popularyzację sportu
oraz amatorskiej idei samodoskonalenia. Z upływem lat ideały uległy
weryfikacji, głównie ze względu na coraz większe umasowienie sportu,
ale także z przyczyn ekonomicznych. Trudności finansowe powodo-
wały, że pisma sportowe zaczęły upodabniać się do prasy codziennej,
zwłaszcza brukowej. Odbiorca masowy potrzebował przede wszyst-
kim szybkiej, sensacyjnej informacji. Środek ciężkości przesunął się
więc z obszernych, niekiedy nawet trudnych, tekstów naukowych bądź
publicystycznych ku krótkim gatunkom informacyjnym. Dziennikarz
sportowy przestawał być naukowcem i wychowawcą. Stracił też swoje
zacięcie popularyzatorskie. W drugiej połowie lat dwudziestych oraz
w kolejnym dziesięcioleciu miał stać się przede wszystkim reporterem
goniącym za informacją i sensacją.
Nieco inaczej było w radiu, gdzie od początku sport istniał pod
dwiema postaciami. Z jednej strony były to krótkie serwisy informa-
cyjne, przygotowywane przez dziennikarzy prasowych. Z drugiej –
transmisje z wydarzeń sportowych (od 1927 r.). Dziennikarstwo spor-
towe w radiu nie ulegało więc tak głębokim przeobrażeniom, jak jego
odmiana prasowa.
Po II wojnie światowej sport, podobnie jak cała kultura fizyczna,
stał się elementem budowy państwa socjalistycznego. Ponownie więc
pracownicy redakcji sportowych stali się działaczami społecznymi,
choć już nie w takim samym stopniu, co u początków XX w.
Wraz z rozwojem telewizji zaczęła stopniowo ulegać zmianie funk-
cja dziennikarstwa uprawianego poza transmisjami. Ponieważ kibice
stali się widzami, mogli, nie wychodząc z domu, obejrzeć zawody; na
znaczeniu zyskiwały teksty komentujące oraz interpretujące. Dzien-
nikarz przestawał być pośrednikiem między wydarzeniem a odbiorcą
mediów. Dzięki dostępowi do sportowców, trenerów, działaczy i wszel-
4 I. Rosenstock, A. Dembiński i in., Od redakcji, „Przegląd Sportowy”
1921, nr 1, s. 1–2.
Wstęp14
kich źródeł oficjalnych stawał się przewodnikiem po świecie sportu.
Wyraźnie zarysowała się różnica między komentatorami a pozostałymi
przedstawicielami zawodu. Pierwsi towarzyszyli odbiorcom „na żywo”,
ograniczając się jedynie do zawodów i wystąpień w programach stu-
dyjnych. Drudzy mieli być towarzyszami na co dzień. Coraz ważniejsza
w pracy dziennikarzy sportowych stawała się funkcja integrująca.
Współcześnie sport jest ogromnym przemysłem. Jego aspekty biz-
nesowe dominują nad pozostałymi. O przebiegu wydarzeń decydują
w mniejszym stopniu względy czysto sportowe, a w większym – ekono-
miczne. Takie przeobrażenia musiały siłą rzeczy spowodować zmiany
w zawodzie dziennikarza sportowego. Podobne znaczenie miało poja-
wienie się Internetu, a zwłaszcza mediów społecznościowych. Dzien-
nikarstwo w ogóle, a sportowe w szczególności, stało się nie tylko bar-
dziej multimedialne, lecz także interaktywne. Informacja przestała być
produktem sprzedawanym odbiorcy. Dzięki portalom typu Twitter,
Facebook czy Periscope dziś kibic może czerpać wiedzę o wydarzeniach
bezpośrednio od osób w nie zaangażowanych. Dziennikarz nie jest już
potrzebny jako źródło wiedzy. Nie jest też popularyzatorem, zwłaszcza
w rozumieniu międzywojennym. Może dyskutować ze swoimi czytelni-
kami, widzami, słuchaczami. Wymieniać myśli i spostrzeżenia. Szukać
inspiracji. Coraz częściej od kibiców dowiaduje się o niektórych fak-
tach, co jest zupełnym odwróceniem tradycyjnych ról. Dziennikarstwo
sportowe staje się w rosnącym stopniu interaktywnym źródłem (a może
jedynie przetwornikiem?) opinii, interpretacji, ocen, uproszczeń skom-
plikowanego świata wydarzeń. Dominantę intencji reporterskiej zastę-
puje intencja felietonowa i – w mniejszym stopniu – eseistyczna5.
Kim więc jest współczesny dziennikarz sportowy? Czy jest komen-
tatorem, popularyzatorem, przewodnikiem, informatorem-sprawoz-
dawcą, czy może kibicem? Na czym polega dziennikarstwo sportowe?
Jakimi narzędziami posługują się pracownicy redakcji sportowych?
Poszukiwanie odpowiedzi na te pytania stało się impulsem do powsta-
nia niniejszej publikacji. Nie ma to być poradnik dla początkujących.
Naszym celem było opisanie zawodu dziennikarza sportowego wraz
5 Intencje rozumiane jako paradygmaty quasi-rodzajowe za E. Balce-
rzan, W stronę genologii multimedialnej, „Teksty Drugie” 1999, nr 6, s. 7–24.
Wstęp15
z jego typowymi narzędziami. Chcemy, aby nasza publikacja stała się
punktem wyjścia do dalszego zgłębiania tematyki i poszukiwania spo-
sobów doskonalenia własnego warsztatu dziennikarskiego.
Staraliśmy się uchwycić sportową odmianę dziennikarstwa
z dwóch perspektyw – teoretycznej i praktycznej.
Punktem wyjścia prezentowanego opracowania są rozważania do-
tyczące historii kultury fizycznej oraz mediów sportowych. Zrozumie-
nie proweniencji sportu to bowiem klucz do rozpoznania historycznej
roli dziennikarstwa sportowego i zrozumienia zachodzących w nim
zmian. Wskazując, kim byli pierwsi dziennikarze sportowi, ukazujemy,
jakie były początki profesji i kreślimy właściwy kontekst dla rozmyślań
o współczesnej charakterystyce zawodu.
W części drugiej dokonujemy możliwie wyczerpującej charakte-
rystyki najważniejszych gatunków wykorzystywanych w dziennikar-
stwie sportowym. Rozważaniom w perspektywie przede wszystkim
genologicznej poddane zostały: sprawozdanie sportowe, komentarz
prasowy, felieton sportowy, relacja „na żywo” oraz współczesne formy
publicystyki sportowej w postaci bloga i mikrobloga. Analizy obejmu-
ją elementy historii gatunków, strukturę, relacje nadawczo-odbiorcze,
językowe ukształtowanie tekstów, funkcje wypowiedzi, interakcje
pomiędzy różnymi gatunkami. Jest to część typowo deskryptywna
z elementami prognostycznymi – próbujemy bowiem przewidywać,
w jakim kierunku mogą podążyć dalsze przeobrażenia poszczegól-
nych gatunków. Za podstawę wiedzy teoretycznej przyjęliśmy nie tyl-
ko opracowania ukierunkowane tematycznie, np. Phila Andrewsa czy
Andrzeja Ostrowskiego, lecz także współczesne ujęcia genologiczne,
m.in. Marii Wojtak, Janiny Fras, Kazimierza Wolnego-Zmorzyńskiego
i Andrzeja Kaliszewskiego, a także Zbigniewa Bauera. Znaczna część
wiedzy dotyczącej gatunków wypowiedzi dziennikarskiej charaktery-
stycznych dla odmiany sportowej pochodzi z własnych badań, obser-
wacji i doświadczeń.
W części trzeciej pomieściliśmy autotematyczne wypowiedzi
dziennikarzy sportowych. Rozmowy z nimi przeprowadziliśmy oso-
biście w latach 2015–2016. Znani praktycy opowiadają o swoich po-
czątkach w zawodzie, udzielają praktycznych porad początkującym
oraz podejmują rozważania dotyczące roli dziennikarstwa sportowego.
Wstęp16
Spojrzenie z ich perspektywy uzupełnia części teoretyczne. Jest to zbiór
przemyśleń dotyczących pracy dziennikarza sportowego, jego niezbęd-
nych umiejętności i predyspozycji. Zaproszeni do współpracy fachowcy
opowiadają o początkach swoich karier i wskazują, w jaki sposób moż-
na współcześnie rozpocząć pracę w mediach sportowych. Każdy spo-
śród naszych rozmówców odpowiadał na podobny zestaw pytań, choć
z oczywistych względów poszczególne rozmowy toczyły się własnymi
torami. Odpowiedzi prezentujemy w formie monologów, podzielo-
nych śródtytułami ułatwiającymi orientację w treści. Skupiają się one
– oprócz anegdot i opowieści o karierze – głównie na trzech wątkach:
sylwetce dobrego, nowoczesnego dziennikarza sportowego; przemia-
nach, jakie zaszły w zawodzie w ciągu kilkunastu ostatnich lat, a także
wskazówkach dotyczących pisania i mówienia w mediach o sporcie.
Poproszeni o wypowiedź dziennikarze reprezentują różne media.
Są to pracownicy: redakcji prasowych – Michał Pol, redaktor naczel-
ny „Przeglądu Sportowego”, Rafał Stec z „Gazety Wyborczej”, Stefan
Szczepłek z „Rzeczpospolitej”; telewizyjnych – Andrzej Borowczyk
z Polsatu, Rafał Nahorny (przez wiele lat pracował też w „Przeglą-
dzie Sportowym”) i Sergiusz Ryczel z NC+; internetowych – Mikołaj
Sokół, który w swej karierze komentował dla telewizji Polsat wyścigi
Formuły 1, a obecnie zajmuje się tą tematyką na swoim blogu:
Sokolim Okiem.com, a także na łamach „Rzeczpospolitej”.
Rzeczywistość internetowa nie jest obca żadnemu z naszych roz-
mówców. Jak podkreślają w swych wypowiedziach, Internet jest dla
nich podstawowym miejscem i narzędziem pracy. Choć każdy z nich
przeszedł inną drogę, wszyscy wskazują punkty wspólne w karierze.
Z ich wypowiedzi wyłania się obraz współczesnego dziennikarza spor-
towego jako osoby z pasją, bez reszty zaangażowanej w zawód, wciąż
doskonalącej się i poszukującej nowych doświadczeń oraz inspiracji.
Źródłem tych ostatnich bardzo często stają się kibice, którzy z biernych
odbiorców informacji stali się aktywnymi nadawcami i uczestnikami
zdarzeń. Dziś dla dziennikarza sportowego centrum zainteresowania
nie są zawody sportowe, lecz interakcja ze wszystkimi podmiotami
współtworzącymi świat sportu.
Przemysław Szews, Rafał Siekiera
WstępCzęść I
HISTORIA I WSPÓŁCZESNOŚĆ
MEDIÓW SPORTOWYCH
Rozdział 1
HISTORIA MEDIÓW SPORTOWYCH
W POLSCE
Rozwój kultury fizycznej i początki sportu
Korzenie kultury fizycznej sięgają najwcześniejszych etapów roz-
woju gatunku. Pierwszymi jej przejawami były zachowania adaptacyj-
ne, służące przystosowaniu do zmieniających się warunków środowi-
ska. Z czasem aktywność fizyczna stała się bardziej ukierunkowana,
zyskała cele. Zdaniem Eugeniusza Piaseckiego „świadome ćwiczenia
ciała występują w historji cywilizacji stosunkowo późno. To, co […]
spełnia ich rolę u wyższych zwierząt i u człowieka w stadjum dziko-
ści i barbarzyństwa […] są to zabawy ruchowe”1. Z upływem wieków
wspomniane zabawy zyskały charakter rywalizacji. Najwcześniej dzia-
ło się tak na Wschodzie, w Mezopotamii, Babilonii, Asyrii. Wychowa-
nie sprawnej fizycznie młodzieży stało się priorytetem i częścią działań
państwowotwórczych2.
Podobnie stało się w Grecji, choć tam wychowanie fizyczne zy-
skało podbudowę filozoficzno-religijną. Poszczególne systemy grec-
kie były niejednolite, odzwierciedlając rozbicie kultury helleńskiej na
wiele państw. W jednych kładziono nacisk na wychowanie typowo
militarne3, łączone z wychowaniem muzycznym; w innych oddzielano
kulturę fizyczną od muzyki. W niektórych państwach greckich ćwicze-
nia fizyczne nierozerwalnie wiązały się z religią. W Atenach obywatel-
ski model wychowania zakładał dążenie do równowagi między ciałem
a umysłem. Wychowanie fizyczne dzieci było wręcz obowiązkowe
1 E. Piasecki, Badania nad genezą ćwiczeń cielesnych, Poznań 1922, s. 3.
2 Por. W. Lipoński, Historia sportu na tle rozwoju kultury fizycznej, War-
szawa 2012, s. 28.
3 Por. R. Biały, Kultura fizyczna i sport a zmiany społeczne w kulturze
starożytnej Grecji i Rzymu, [w:] Kultura fizyczna a zmiana społeczna, red.
Z. Dziubiński, P. Rymarczyk, Warszawa 2014, s. 393.
20
(skodyfikowane prawnie). Jak pisał grecki historyk, Ioannis Mourati-
dis, ludzi zaniedbujących je uważano za niewykształconych4.
Wpływ greckiej cywilizacji na kulturę fizyczną i sport jest nie do
przecenienia. Jednym z jego wyrazów jest terminologia sportowa, któ-
ra w dużej mierze ukształtowała się na podstawie słownictwa greckie-
go. Kult sprawności fizycznej był w Grecji na tyle silny, że jego wyraźne
ślady można znaleźć w historiografii i literaturze antycznej, m.in. u Tyr-
tajosa, Plutarcha z Cheronei, Homera, Platona, Ksenofonta, Arysto-
telesa czy Eliana. Rozgrywane współcześnie igrzyska olimpijskie od
początku (1896 r.) jawnie czerpały z tradycji antycznej Grecji i próbo-
wały się z nią utożsamiać, co nie udało się do końca. Jak wskazuje Zbi-
gniew Krawczyk, większość ruchów w XX-wiecznej kulturze fizycznej
upatrywała swoich źródeł w greckiej historii starożytnej, by zbudować
mit wielowiekowego rodowodu5.
W czasach dominacji rzymskiej ideały greckie straciły na znacze-
niu. W wychowaniu młodzieży nacisk kładziono przede wszystkim na
umiejętności militarne i znajomość obowiązków obywatelskich. Roz-
rywką były natomiast walki pomiędzy profesjonalnymi zawodnikami
oraz odtwarzane bitwy morskie (tzw. naumachie). Rzymianie pasjono-
wali się również wyścigami konnymi.
Średniowiecze podtrzymało związek między kulturą fizyczną
a wojną. Znalazł on wyraz w wychowaniu wyższych klas społecznych.
Chłopców uczono dwutorowo: z jednej strony zobowiązani byli zdo-
bywać kolejne umiejętności bojowe, z drugiej – uczyli się zachowań
dworskich. Ćwiczenia bojowe i sprawnościowe swój najpełniejszy wy-
raz zyskiwały w formie turniejów rycerskich. Stanowiły one połączenie
między treningiem a rozrywką. Pozwalały także na pokojowe spraw-
dzenie wytrenowanych umiejętności.
W niższych warstwach społeczeństw kultura fizyczna przybierała
postać zabaw i gier ruchowych. Należały do nich walki na pięści, za-
pasy, rzucanie kamieniami (do celu lub w dal) oraz gry z piłkami. Te
ostatnie największą popularnością cieszyły się w Europie Zachodniej.
4 W. Lipoński, Historia sportu…, s. 85.
5 Z. Krawczyk, Kultura fizyczna – ciągłość i zmiana, [w:] Kultura fizyczna
a zmiana społeczna, red. Z. Dziubiński, P. Rymarczyk, Warszawa 2014, s. 19.
I. Historia i współczesność mediów sportowych
Pobierz darmowy fragment (pdf)