Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00019 002603 20860210 na godz. na dobę w sumie
Zdjęcia z duszą. Jak zostać fotografem z wizją - książka
Zdjęcia z duszą. Jak zostać fotografem z wizją - książka
Autor: Liczba stron: 279
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-283-4350-4 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> fotografia cyfrowa >> techniki fotografowania
Porównaj ceny (książka, ebook (-35%), audiobook).

Codziennie natrafiamy na ogromne ilości zdjęć - w mediach internetowych, społecznościowych i tradycyjnych. Oglądamy ich setki, a może i tysiące, jednak naszą uwagę przykuwają te bardzo nieliczne. Co sprawia, że akurat to, a nie inne zdjęcie budzi emocje i porusza wyobraźnię? Z pewnością nie jest to zależne wyłącznie od sprzętu i techniki pracy. Nawet najprostszym aparatem można wykonać fotografię, która podbije serca innych ludzi i zostanie zapamiętana. Zależy to wyłącznie od fotografa, jego wyobraźni, wizji i umiejętności.

Temu zagadnieniu poświęcono zbiór esejów zawartych w tej książce. Są to teksty bardzo osobiste, poruszające takie sprawy, jak rzemiosło, wizja, proces twórczy, cierpliwość i mistrzostwo. W poszczególnych esejach poza refleksjami autora nad znaczeniem 'języka wizualnego', procesu interpretacji i autentyczności podczas fotografowania znalazły się też praktyczne wskazówki dotyczące tej dziedziny sztuki. Całość została zilustrowana zbiorem przepięknych fotografii. Dzięki tej książce łatwiej osiągniesz cel, jakim jest tworzenie zdjęć, które będą poruszały czułe struny w sercach odbiorców.

Najciekawsze zagadnienia:

Tchnij pasję w swoje zdjęcia!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Tytuł oryginału: The Soul of the Camera: The Photographer’s Place in Picture-Making Tłumaczenie: Piotr Cieślak ISBN: 978-83-283-4350-4 © Grupa Helion SA 2018 Authorized translation of the original English title: The Soul of the Camera © 2017 by David duChemin, published by Rocky Nook, Inc. All images © David duChemin unless otherwise noted. All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system, without permission from the Publisher. Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://helion.pl/user/opinie/zdjedu Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis treści O autorze twórczego i v v i i Wstęp 0 0 1 Rola rzemiosła 0 1 1 Odkrycie wizji 0 2 1 Troska o język 0 3 3 Chęć interpretacji 0 4 5 Potrzeba otwartości 0 5 7 Cierpliwość 0 6 7 Uwiecznianie chwili 0 7 9 Szacunek dla procesu 0 9 5 Gotowość do poddania się 1 0 7 Posłuszeństwo wobec 1 1 9 ciekawości Improwizacja 1 2 9 Porzuć dążenie do perfekcji 1 3 9 W poszukiwaniu historii 1 5 3 Rola widzów 1 6 3 Odrzucanie porównań 1 7 3 Autentyczność 1 8 1 Krytyka 1 9 3 Potrzeba miłości 2 0 3 Odwaga 2 1 3 Odrzucenie zasad 2 2 3 2 3 3 Dyscyplina 2 4 3 O tym, co po aparacie 2 5 5 Dążenie do mistrzostwa 2 6 7 Podsumowanie 2 7 1 Skorowidz (Zmienne) wyczucie piękna Poleć książkęKup książkę To my wkładamy w nasze zdjęcia człowieczeństwo, poezję i wizję. Poleć książkęKup książkę 1 8 1 Krytyka s k o r o j u ż o t w o r z y l i ś m y puszkę Pandory z rozważaniami o tym, co inni ludzie sądzą o naszej pracy, to niebezpodstawnie będzie porozmawiać o krytyce. Niewiele jest rzeczy, które pomagają fotografowi się rozwijać (uczyć się zasypywać przepaść między tym, co my sądzimy na temat naszych prac, a tym, jak postrzegają je inni) bardziej niż konstruktywna krytyka. Krytyka jako taka nie należy do rzadkości. Każdy ma jakąś opinię, a jeśli publikujesz swoje prace w internecie, to wcześniej czy później staniesz się obiektem większej ilości krytyki, niż byś oczekiwał. Większość z owych opinii jest wygłaszana przez fotografów, którzy ledwie mieli aparat fotograficzny w rękach wystarczająco długo, by osiągnąć jakąś biegłość w rzemiośle, ale gdzież im tam do mistrzowskiego opanowania samego medium. Lwia część takiej krytyki jest przesycona zazdrością albo zawiścią, a nawet te dobrotliwe komentarze często są pisane w tonie „Cóż, gdyby to było moje zdjęcie…”. Są też ludzie, którzy Cię kochają i z tego względu będą kochać Twoje prace niezależnie od kwestii rzemiosła czy sztuki. Będą przepełniać Twoje serce radością i podbudowywać poczucie pewności siebie, i bardzo słusznie. Nie należy jednak Poleć książkęKup książkę mylić korzystnych opinii z czymś korzystnym dla doskonalenia rzemiosła. Jeśli chcesz iść do przodu, szukaj krytyków, a nie fanów. A raczej szukaj jednych i drugich, ale rozważnie wybieraj głosy, w które się wsłuchasz, pamiętając, że jedyną rzeczą gorszą od słuchania złych głosów jest słuchanie ich zbyt wielu. Dobrze wybrany krytyk to taka osoba, co do której czujesz, że możesz się od niej czegoś nauczyć. Ktoś, komu możesz zaufać. Ktoś, kto potrafi wnieść coś do sprawy. I najlepiej ktoś zaprawiony w bojach. Innymi słowy — ktoś wiarygodny. Potrzebujesz kogoś, kto wie, na czym polega tworzenie, zmaganie się z dążeniem do autentyczności i walka o to, by rzemiosło potrafiło wyrazić wizję. I potrzebujesz kogoś, kto pochyli się nad Twoimi pracami z należną im uwagą. Samo powierzenie innemu człowiekowi prac o głęboko osobistej wymowie jest już dostatecznie trudne; im mniej barier będzie dzieliło Cię przed prawdziwym odsłonięciem się i otwarciem, tym lepiej. Kiedy wybierasz mentora albo dowolną inną osobę, która ma zaważyć na Twoich pracach, wybierasz nie tylko kogoś, kogo będziesz słuchał, ale jednocześnie kogoś, kogo słuchał nie będziesz — konkretnie wszystkich pozostałych. To nie znaczy, że nie należy pozostawać otwartym na wszelkie uwagi z innych źródeł. Oznacza to, że w danej chwili należy słuchać tylko jednego głosu, bowiem w przeciwnym razie ryzykujesz paraliż wynikający z nadmiaru możliwości. Ocenianie opinii pojedynczo pozwala poświęcić tym opiniom należną im uwagę i skonfrontować je z innymi, poznanymi wcześniej opiniami lub ideami. Takie podejście daje swobodę niezbędną do bycia prawdziwie otwartym. Otwartość też ma swoje granice — lepiej w pełni otworzyć się w danej chwili na jedną rzecz, niż rozmienić na drobne i otworzyć na wiele różnych, czasami sprzecznych pomysłów. Przyjmowanie krytyki jest proste. Pozwalasz komuś innemu przyjrzeć się Twoim pracom i zajrzeć w głąb duszy. Wymaga to jednak pokory i chęci do prawdziwego słuchania; dwóch cech, które niewielu ludziom przychodzą naturalnie — mnie także nie. Potrzebujemy ich jednak, jeśli mamy dostrzec swoje słabe punkty. Zdjęcia z dusząPoleć książkęKup książkę Krytyka 1 8 3 Niektórzy potrzebują usłyszeć, pod jakimi względami ich prace są słabe. Niektórzy potrzebują głosów wskazujących mocne punkty ich prac. Z najróżniejszych powodów opieramy się jednym lub drugim głosom; czasami wszystkim. Ale jeśli w naszej sztuce ma być jak najwięcej nas, jeśli ma ona zyskać szansę na stanie się czymś więcej, to nie możemy się ograniczać do otwartości na konstruktywne punkty widzenia z zewnątrz; musimy sami ich szukać. Jeśli częścią naszej pracy jest postrzeganie świata na nowe sposoby, to ów świat powinien obejmować także nasze prace. Nie można być otwartym tylko wtedy, gdy przychodzi to z łatwością. Wierzę też, że ważne jest udzielanie krytyki. Zawdzięczam mojej pasji tak wiele, że z radością odwzajemniam to, co sam dostałem. Uwielbiam uczyć i być częścią czyjejś drogi twórczej. Ale moja chęć oglądania i omawiania cudzych prac nie jest czysto altruistyczna. Ucząc (w tym wygłaszając krytykę), sam uczę się równie wiele jak podczas lektury książek. Pogłębia to moją wiedzę, podważa sens uprzedzeń i sprawia, że kiełkują we mnie nowe pomysły. W świecie popularnej fotografii niewiele mówi się o tym, jak udzielać konstruktywnej krytyki. Wypracowałem własne pomysły na temat tego, jak krytykować w sposób służący odbiorcy, a nie tylko swojemu ego, i robić to szczerze, ale bez ranienia i zmuszania odbiorcy do reakcji obronnej i zatykania uszu. Byłem więc zaskoczony, gdy odbicie tego nastawienia odnalazłem u poety Johanna Wolfganga von Goethego. Goethe sugerował trzy zasady krytyki mające formę trzech pytań. Co artysta próbuje powiedzieć? Czy zamiar artysty się powiódł? Czy warto było go zrealizować? Sądzę, że te pytania są pomocne nie tylko, jeśli chodzi o kierowanie krytyką cudzych prac, ale także samokrytyką. Co artysta próbuje powiedzieć? To pytanie dotyczy wizji. Zapewne nie jesteś zaskoczony, że to napisałem. Wciąż wierzę, że wizja jest początkiem procesu fotograficznego. To ta rzecz wewnątrz nas, która przede wszystkim każe nam przyłożyć aparat fotograficzny do oka. I to ta Poleć książkęKup książkę rzecz, względem której będziemy oceniać swoją pracę, aby określić, czy zdjęcie się udało, czy jest po prostu szkicem, który o krok przybliża nas do celu. Dowolna opinia (czy ze strony innych, czy to ze strony naszego wewnętrznego krytyka) nie przysłuży się czemukolwiek, jeśli w pierwszej kolejności nie weźmiemy pod uwagę tego pytania. Jeśli widzowie nie są pewni, co chciałeś wyrazić, na co zwrócić uwagę albo jakie pytania chciałeś zadać, to nie będą mieli żadnego powodu w poinformowaniu Cię, czy otrzymane zdjęcie jest dobre. Jeśli nie wiesz tych rzeczy albo nie jesteś skłonny ich odkrywać za pomocą aparatu fotograficznego, to będziesz miał poważne problemy z oceną własnej pracy, choć samo fotografowanie będzie Ci przychodzić z łatwością. Czy zamiar artysty się powiódł? To kwestia realizacji. Jeśli wziąć pod uwagę rozmaite wybory, jakich mógł dokonać fotograf, to czy jego decyzje sprawiły, że zdjęcie jest bliższe wyrażenia pierwotnego zamysłu? To pytanie dotyczy nie tylko rzemiosła, ale także upodobań. Niektórzy będą preferowali konkretny sposób kadrowania albo woleli jedną perspektywę od innej. Niektórzy lubią spontaniczność wynikającą z lekkiego rozmycia obrazu, do jakiego dochodzi przy dłuższych czasach naświetlania, inni preferują ostrzejszy obraz. Są to kwestie gustu. Krytyka nie ma na celu stwierdzenia, że jedno jest lepsze od drugiego. Krytyka dąży do omówienia możliwości i wyborów. Czy dokonane wybory przybliżają zdjęcie do zamierzeń fotografa czy raczej je od nich oddalają? Jakie inne decyzje można było podjąć? W takich dyskusjach nie ma miejsca na słowo „powinien”. Czy warto było go zrealizować? Ja zadaję sobie to pytanie na inne sposoby. Czy to istotne? I co z tego? Kogo to obchodzi? Chcę, aby moje prace poruszały w ludziach czułe struny; chcę wyrażać nimi coś, co jest we mnie. Chcę uwieczniać w nich jakąś myśl albo uczucie, Zdjęcia z dusząPoleć książkęKup książkę Krytyka 1 8 5 a w niektórych przypadkach je spotęgować. Życie jest za krótkie i jednocześnie zbyt piękne i ważne, by robić zdjęcia, które mnie nie poruszają. Nie mam czasu, aby zrobić wszystkie zdjęcia, które chciałbym zrobić, po co więc marnować go na te, które uważam za trywialne. W kontekście krytykowania kogoś stawiam sobie następujące pytania: czy Twoja fotografia mnie porusza? Czy otworzyła mi oczy na coś nowego, odświeżyła wspomnienie, rozbawiła mnie, wzruszyła albo dostałem na jej widok gęsiej skórki? Czy raczej musiałbym się postarać, by znaleźć na jej temat coś miłego do powiedzenia? A może po prostu beznamiętnie przewróciłem stronę w albumie? Odpowiedzi na te pytania są pomocne, bo z kolei odpowiedź na poprzednio postawione: „Czy zamiar artysty się powiódł?” nie zawsze jest twierdząca. Nie zawsze nam się udaje; prawdziwie udaje się nam zapewne znacznie rzadziej, niż byśmy chcieli. Ale to niekoniecznie musi oznaczać porażkę. Wizja może być prawdziwa, pytania interesujące, temat wartościowy, ale zawiodło wykonanie — może efekt jest mało inspirujący albo zabrakło nam pomysłów. Zadawanie sobie pytania, czy warto coś robić, gdy wciąż jeszcze jesteśmy w wirze pracy, pomaga ocenić, czy warto spróbować jeszcze raz. Krytyka, jeśli damy jej szansę, pozwala zachować szczerość. Sprawia, że stawiamy pytania, zamiast lgnąć do odpowiedzi, które sądzimy, że znamy, albo które chcielibyśmy usłyszeć. Nie zastąpi ona słuchania własnego głosu; to raczej narzędzie do doskonalenia owego głosu, do dostrzegania słabości i wydostawania się z utartych kolein, z których nie zdawaliśmy sobie sprawy. Dobrze wybrany krytyk może otworzyć nam oczy na nowe możliwości, pomoże dostrzec zalety i pozwoli nam być bardziej szczerymi w kwestii naszych słabości. Poleć książkęKup książkę Old Delhi, Indie 2009 Poleć książkęKup książkę Poleć książkęKup książkę Kair, Egipt 2009 Poleć książkęKup książkę Kair, Egipt 2009 Poleć książkęKup książkę Kair, Egipt 2009 Poleć książkęKup książkę Poleć książkęKup książkę Pasja jest ważna. Wprowadza ona do naszych prac pewną szczerość, skupienie i emocje. Poleć książkęKup książkę 2 7 1 Skorowidz A akcja, 140, 144 aparat fotograficzny, Patrz: sprzęt Arias Zack, 81 autentyczność, 173, 174, 175, 214 autodestrukcja, 140 autorytet, 213 Avedon Richard, 225 B bezpieczeństwo, 204 C Capa Robert, 47 Cartier-Bresson Henri, 68, 269 Casals Pablo, 257 chwila decydująca, 68 przewidywanie, 69, 70 uwiecznianie, 67, 68, 70, 71 ciekawość, 3, 57, 58, 82, 97, 107, 109, 193, 204 cierpliwość, 57, 58, 59, 60, 71 człowieczeństwo, 243 D doskonałość, Patrz: perfekcja dyscyplina, 233, 234, 235, 236 dziennik, 14 E EdisonThomas, 79 efekt czerwonego samochodu, 47 F fotografia analogowa, 130 cyfrowa, 130 gramatyka, 154 krajobrazowa, 48, 71 portretowa, 57, 70, 71 siła wymowy, 68, 69 sportowa, 48, 70 ślubna, 22, 70, 83 uliczna, 68 wojenna, 130, 195 Poleć książkęKup książkę G Goethe Johann Wolfgang, 183 Grant Ted, xi gust, 223, 224, 225 H Henri Robert, 36, 37, 269 historia, 139, 140, 141, 143, 144 I improwizacja, 119, 120, 121, 122 J Jarvis Chase, 233 język wizualny, 24 Jobs Steve, 81 K kadr, 13, 22, 23, 35, 68, 121, 123, 143, 184 proporcje, 84, 85 Karsh Yousuf, 225 kolor, 22, 36, 154 podstawowy, 141 kompozycja, 47, 67, 120, 144, 154, 214 konflikt, 140, 141, 142, 144 konkurencja, 163, 165 kontrast, 154 kreatywność, 59, 79, 80, 81, 95, 107, 109, 130, 215 rozwijanie, 84, 259 krytyka, 181, 182, 183, 184 L Laozi, 84, 97 Lewis C.S. , 80 M Maier Vivian, 122, 153 Maisel Jay , 81 Márquez Gabriel García , 95 McCurry Steve, 22 McKee Robert, 141 mentor, 182 miłość, 194, 195, 196 mistrzostwo, 129, 255, 256, 257 moment, Patrz: chwila motyw, 140 mózg, 45, 46, 47 N nagrody, 204 napięcie, 36, 154, 214 nauka postrzegania, 46 Nicklen Paul, 164 niepewność, 205 O obiektyw, 145 odrodzenie, 140, 141 odwaga, 203, 204, 205, 206, 207 oko, 45 opowieść, Patrz: historia oryginalność, 80 ostrość, 129, 130 P pasja, 193, 196, 204 Patterson Freeman, 215 perfekcja, 129, 130, 131, 257 perspektywa, 154, 184 Photoshop, 130, 246 Picasso Pablo, 213 piękno, 223, Patrz też: gust pomysł, 81, 82, 83, 85 porównywanie, 163, 164, 165 postprocessing, 246 prawidła, 213, 214, Patrz też: zasady Pressfield Steven, 96 przepływ, 2, 98, 99 przysłona, 48 Zdjęcia z dusząPoleć książkęKup książkę Skorowidz 2 7 3 R reguła trójpodziału, 214 relacje między bohaterami, 140, 144 rękodzieło, 225 rozpoznawanie wzorców, Patrz: wzorzec równowaga, 154 ruch, 36 rzemiosło, 1, 3, 22, 23, 33, 36, 37, 47, 49, 59, 71, 98, 119, 163, 164, 175, 182, 194, 214, 243 S samoświadomość, 14, 15 samotność, 140 scena, 71, 120 Shatner William, 81 skala, 36 sprzęt, 68, 131, 195, 255, 267 Stoddart Tom , 141 strach, 59, 203, 204, 207 sztuka, 34, 67, 233, 243 celebracja, 164 tworzenie, 36 zasady, Patrz: zasady Ś śmierć, 140 T tajemnica, 109, 123, 140, 143 U uczucie, 193 V Vitale Ami , 141 Wesley John, 193 W Weston Edward, 235 widz, 153, 154, 155, 163 więzi rodzinne, 140 Winogrand Garry, 21 wizja, 4, 11, 15, 183, 203 fotograficzna, 12 odkrywanie, 12 wierność, 36 wrażliwość, 95, 97 wzorzec, 47 Z zakres tonalny, 129 zasady, 213, 214, 215, Patrz też: prawidła, reguła trójpodziału zaufanie, 59 zdjęcie drukowanie, 247, 248 edytowanie, 244 interpretacja, 34 kryminalistyczne, 35 reporterskie, 35 wybór, 245, 246 zdrada, 140 Poleć książkęKup książkę Poleć książkęKup książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Zdjęcia z duszą. Jak zostać fotografem z wizją
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: