Darmowy fragment publikacji:
C
H
O
W
A
N
N
A
2
0
1
6
T
o
m
1
(
4
6
)
Czasopisma objęte patronatem
Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN lub jego zespołów:
Biuletyn Historii WycHoWania
www.historiawychowania.amu.edu.pl/biuletyn.html
cHoWanna
www.chowanna.us.edu.pl
Parezja
Czasopismo Forum Młodych Pedagogów
przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN
www.parezja.uwb.edu.pl
Pedagogika sPołeczna
http://pedagogium.pl/wydawnictwo/pedagogika-spoleczna.html
ProBlemy Wczesnej edukacji
www.pwe.ug.edu.pl
Przegląd Pedagogiczny
www.przegladpedagogiczny.ukw.edu.pl
rocznik Pedagogiczny
www.staff.amu.edu.pl/~pedszkol/rocznik_pedagogiczny
studia Pedagogiczne
http://spedagogiczne.ptp-pl.org
studia z teorii WycHo Wania
http://nowa.chat.edu.pl/skroty/studia_z_teorii_wychowania.htm
Więcej o książce
Cena 35 zł
(+vaT)
issn 2353-9682
CHOWANNA
Tom 1 (46)
2016
Warunkiem prawego myślenia jest wolność
i wola wolności. Wolność jednak nie jest da-
rem niezasłużonym. Aby być wolnym, trzeba
chcieć być wolnym, trzeba wierzyć, że się
jest wolnym. Podczas gdy bowiem prawem
świata, w którym żyjemy, jest bezwładność,
prawem życia ludzkiego jest wolność. Być
zaś wolnym, znaczy to, nie dać się powo-
dować żadnymi racjami mechanicznymi,
zwyczajem, przykładem, opinią, interesem,
nie dać się powodować ani miłością, ani
nawet szczęściem. Być wolnym, znaczy to,
snuć swoje myśli w sposób prawy, widzieć
w każdej osobie ludzkiej zawsze cel, a nigdy
środek.
Ludwik Chmaj
(„Chowanna” 1938, nr 9)
W numerze między innymi
Kierunki rozwoju etyki pedagogicznej
i teorii wychowania moralnego
6
Chowanna_2016_01.indd 1-3
2016-10-18 22:28:33
CHOWANNA
TOM 1 (46)
2016
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
•
Katowice 2016
CZASOPISMO NAUKOWE PIONU PEDAGOGIKI
WYDZIAŁU PEDAGOGIKI I PSYCHOLOGII UNIWERSYTETU ŚLĄSKIEGO
POD PATRONATEM KOMITETU NAUK PEDAGOGICZNYCH POLSKIEJ AKADEMII NAUK
PUBLIKOWANE OD 1929 ROKU
— PÓŁROCZNIK —
Rada Naukowa / Advisory Board
Jerzy Brzeziński, Olga Chyżna (Ukraina), Maria Czerepaniak-Walczak, Stanisław Juszczyk,
Dana Knotova (Czechy), Wojciech Kojs, Stefan M. Kwiatkowski, Zbigniew Kwieciński,
Henriette W. Langdon (USA), Marilyn Langevin (Kanada), Tadeusz Lewowicki, Maria
Machalova (Słowacja), Ewa Marynowicz-Hetka, Krystyna Marzec-Holka, ks. Janusz
Mastalski, Zbyszko Melosik, Pavel Muhlpachr (Czechy), Aleksander Nalaskoski, ks. Marian
Nowak, Stanisław Palka, Andrzej Radziewicz-Winnicki, Isabella Reichel (USA), Andreas
Schauder (Szwajcaria), Ewa Solarczyk-Ambrozik, Tomasz Szkudlarek, Eleonora Sapia-
-Drewniak, Bogusław Śliwerski, Wiesław Theiss, Kerttu Tossavainen (Finlandia), Janina
Wyczesany, Shu-Lan Yang (Tajwan)
Redaktorzy tematyczni / Subject editors
Małgorzata Górnik-Durose (psychologia zdrowia), Ewa Jarosz (pedagogika społeczna), Sta-
nisław Juszczyk (pedagogika mediów), Mirosława Knapik (arteterapia), Katarzyna Krasoń
(dydaktyka), Krzysztof Maliszewski (pedagogika kultury), Eugenia Mandal (psychologia
społeczna), Anna Nowak (pedagogika resocjalizacyjna), Beata Pituła (pedeutologia), Adam
Stankowski (pedagogika specjalna), Agnieszka Stopińska-Pająk (historia wychowania,
andragogika), Ewa Wysocka (teoria wychowania)
Redaktor tomu – część monograficzna / Contributing editor
Alicja Żywczok
Zespół Redakcyjny / Editorial staff
Redaktor naczelna / Editor ‐in ‐chief: Ewa Syrek
Zastępca redaktor naczelnej / Deputy editor ‐in ‐chief: Agnieszka Stopińska ‐Pająk
Sekretarz / Secretary: Łukasz Michalski
Native speaker
David Oldroyd
Redaktor statystyczny / Statistical editor
Henryk Gacki
Wersją pierwotną (referencyjną) czasopisma jest wydanie papierowe.
W formie elektronicznej publikacja dostępna jest w zasobach
Central and Eastern European Online Library (www.ceeol.com)
ISSN 0137-706X
(wersja drukowana)
ISSN 2353-9682
(wersja elektroniczna)
Publikacja finansowana ze środków pionu pedagogiki Wydziału Pedagogiki i Psychologii
Uniwersytetu Śląskiego
oraz Wydawnictwa Uniwersytetu Śląskiego
Adres Redakcji / Editorial address: Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego
40-126 Katowice, ul. M. Grażyńskiego 53 (pokój 224)
tel. 32 359 97 10, e-mail: chowanna@us.edu.pl
www.chowanna.us.edu.pl
Spis treści
S t a n i s ł a w J u s z c z y k: Jubileusz czterdziestolecia Wydziału Pedago-
giki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego (1976–2016). Rodowód – instytu-
cjonalizacja – rozwój – zamierzenia . . . . . . . . . . . . . . . 9
Część monograficzna
Kierunki rozwoju etyki pedagogicznej
i teorii wychowania moralnego
(pod redakcją Alicji Żywczok)
Wstęp (Alicja Żywczok) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
A l i c j a Ży w c z o k: Moralne i edukacyjne konsekwencje intelektuali-
zmu etycznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
R a f a ł G o d o ń: Etyka i kształcenie. O integralności doświadczenia pe-
dagogicznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89
B e a t a E c l e r - N o c o ń: Etyczne dylematy związane ze zmianą doty-
czącą postrzegania ról płciowych podejmowanych przez kobiety i męż-
czyzn w rodzinie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101
E w a S z a d z i ń s k a: Edukacyjne przygotowanie do etycznego działania
na rzecz zrównoważonego rozwoju . . . . . . . . . . . . . . . 117
E d y t a W i d a w s k a: Etyka pedagogiczna podstawą edukacji włączają-
cej. Studium przypadku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
M a ł g o r z a t a K i t l i ń s k a - K r ó l: Preferencje aksjologiczne studen-
tów pedagogiki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153
J o a n n a G ó ź d ź: Ściąganie w szkole – pomiędzy etyką a społeczną nor-
mą . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175
4
Studia i rozprawy
Spis treści
M a r t a Z n a n i e c k a: Kategoria duchowości w pedagogice kontempla-
tywnej 195
M o n i k a S u l i k: W poszukiwaniu wiedzy przy stole, na stole, a może
pod stołem – konteksty andragogiczne 213
K r y s t y n a B u s z m a n, H a n n a P r z y b y ł a - B a s i s t a: Percepcja
wsparcia społecznego pacjentów z zaburzeniami odżywiania w perspek-
tywie pacjentów, ich rodziców i przyjaciół 227
A g a t a C h u d z i c k a - C z u p a ł a, L i d i a B a r a n: Skłonność do mo-
ralnego dystansowania się studentów a ich intencje nieuczciwego zacho-
wania się i reakcji na nieuczciwość akademicką innych 251
P e t r J u ř í č e k: Specifika institucionálního zacházení s mladými do-
spělými v podmínkách výkonu trestu odnětí svobody 273
J o l a n t a S p ę t a n a: Sens życia jako wyznacznik zdrowia oraz katego-
ria badawcza w obszarze nauk społecznych 301
M a ł g o r z a t a B e r e ź n i c k a: Sources of Knowledge about Parenting
and Causes of Lack Thereof at the Birth of a First Child from Parents’
Perspective 319
Recenzje, komunikaty, polemiki
Barbara Ostafińska-Molik: Postrzeganie siebie i własnego zachowania w kon-
tekście zaburzeń adaptacyjnych młodzieży Kraków: Wydawnictwo Uniwer-
sytetu Jagiellońskiego, 2014, 368 s , ISBN 978-83-233-3768-3 (Barbara
Adamczyk) 341
Jedzenie jako sytuacja edukacyjna i społeczna Red naukowa Barbara Juraś-
-Krawczyk, Elżbieta Woźnicka Łódź: Wydawnictwo Akademii Huma-
nistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, 2015, 196 s , ISBN 978-83-7405-630-4
(Monika Sulik) 345
Gregory Bateson w Polsce Sprawozdanie z I Sympozjum Batesonowskie-
go pt Niewidzialne środowisko: ekologia jako dyskurs w humanistyce (Dąbro-
wa Górnicza, 13–15 maja 2016 r ) (Sławomir Pasikowski) 349
Kronika
Wspomnienie Stephen Walker (1944–2015) (Andrzej Radziewicz-Winnicki) 359
Smutek i żal Pożegnanie z moim Przyjacielem (Andrzej Radziewicz-Win-
nicki) 367
Table of Contents
S t a n i s ł a w J u s z c z y k: The 40th Anniversary of the Faculty of Psy-
chology and Pedagogy of Silesian University (1975–2016). Origins – Insti-
tutionalization – Development – Plans . . . . . . . . . . . . . . 9
Monographic Part
Developmental Directions of Pedagogical Ethic
and Theory of Moral Education
(edited by Alicja Żywczok)
Introduction (Alicja Żywczok) . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
A l i c j a Ży w c z o k: Moral and Educational Consequences of Ethical In-
tellectualism . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
R a f a ł G o d o ń: Ethics and Education. On Integrity of Educational Ex-
perience . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89
B e a t a E c l e r - N o c o ń: The Ethical Dilemma Connected with Social
Changes in Gender Roles . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101
E w a S z a d z i ń s k a: Educational Preparation for Ethical Action for Ba-
lanced Development . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117
E d y t a W i d a w s k a: Pedagogical Ethics as a Basis for Inclusive Educa-
tion. Case Study . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
M a ł g o r z a t a K i t l i ń s k a - K r ó l: Preferences Axiological Education
Students . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153
J o a n n a G ó ź d ź: Cheating on School Tests – Between Ethics and the
Social Norms . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175
6
Studies and Essays
Table of Contents
M a r t a Z n a n i e c k a: The Category of Spirituality in Contemplative
Pedagogy 195
M o n i k a S u l i k: In the Search for Knowledge at the Table, on the Table
or under the Table – Andragogical Contexts 213
K r y s t y n a B u s z m a n, H a n n a P r z y b y ł a - B a s i s t a: Perception
of Social Support in Patients with Eating Disorders from the Perspective
of Patients, Parents and Friends 227
A g a t a C h u d z i c k a - C z u p a ł a, L i d i a B a r a n: Students’ Moral
Disengagement and Their Intentions for Dishonest Behaviour and Reac-
tion to Academic Dishonesty of Others 251
P e t r J u ř í č e k: The Specifics of the Institutional Treatment of Young
Adults in the Conditions of Imprisonment 273
J o l a n t a S p ę t a n a: The Meaning of Life as Indicator of Health and
Research Category in Social Sciences 301
M a ł g o r z a t a B e r e ź n i c k a: Sources of Knowledge about Parenting
and Causes of Lack Thereof at the Birth of a First Child from Parents’
Perspective 319
Reviews, Announcements, Polemics
Barbara Ostafińska-Molik: Postrzeganie siebie i własnego zachowania w kon-
tekście zaburzeń adaptacyjnych młodzieży Kraków: Wydawnictwo Uniwer-
sytetu Jagiellońskiego, 2014, pp 368, ISBN 978-83-233-3768-3 (Barbara
Adamczyk) 341
Jedzenie jako sytuacja edukacyjna i społeczna Red naukowa Barbara Juraś-
-Krawczyk, Elżbieta Woźnicka Łódź: Wydawnictwo Akademii Humani-
styczno-Ekonomicznej w Łodzi, 2015, pp 196, ISBN 978-83-7405-630-4
(Monika Sulik) 345
Gregory Bateson in Poland The Account of the First Batesonian Sympo-
sium Entitled The Invisible Environment: Ecology as a Discourse in Humani-
ties (Dąbrowa Górnicza, 13–15 May 2016) (Sławomir Pasikowski) 349
Chronicle
Remembrance Stephen Walker (1944–2015) (Andrzej Radziewicz-Winnicki) 359
Grief and Remorse A Farewell to my Friend (Andrzej Radziewicz-Win nicki) 367
Inhaltsverzeichnis
S t a n i s ł a w J u s z c z y k: Das Jubiläum des 40-Jahrestags der Fakultät
für Pädagogik und Psychologie der Schlesischen Universität (1976–2016).
Abstammung – Institutionalisierung – Entwicklung – Pläne . . . . . 9
Monografischer Teil
Entwicklungsrichtungen der pädagogischen Ethik
und Theorie der ethischen Erziehung
(der Redaktion von Alicja Żywczok)
Zulassung (Alicja Żywczok) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
A l i c j a Ży w c z o k: Ethische Folgen und Bildungsfolgen des ethischen
Intellektualismus . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
R a f a ł G o d o ń: Ethik und Bildung. Zur Integrität der pädagogischen
Erfahrung . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89
B e a t a E c l e r - N o c o ń: Die mit veränderter Beurteilung der Ge-
schlechtsrollen von Frauen und Männern in der Familie verbundenen
ethischen Dilemmata . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101
E w a S z a d z i ń s k a: Die Bildungsvorbereitung für ethisches Vorgehen
für nachhaltige Entwicklung . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117
E d y t a W i d a w s k a: Pädagogische Ethik als Grundlage der inklusiven
Bildung. Fallstudie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
M a ł g o r z a t a K i t l i ń s k a - K r ó l: Axiologische Präferenzen von den
Pädagogikstudenten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153
J o a n n a G ó ź d ź: Abschreiben in der Schule – zwischen Ethik und ge-
sellschaftlicher Norm . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175
8
Studien und Abhandlungen
Inhaltsverzeichnis
M a r t a Z n a n i e c k a: Kategorie der Spiritualität in kontemplativer Pä-
dagogik . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195
M o n i k a S u l i k: In der Suche nach dem Wissen am Tisch, auf dem
Tisch oder vielleicht unter dem Tisch – andragogische Kontexte . . . . 213
K r y s t y n a B u s z m a n, H a n n a P r z y b y ł a - B a s i s t a: Die Wahr-
nehmung der sozialen Unterstützung von Patienten mit Essstörungen aus
der Sicht von Patienten, deren Eltern und Freunden . . . . . . . . 227
A g a t a C h u d z i c k a - C z u p a ł a, L i d i a B a r a n: Eine Neigung zur
moralischen Zurückhaltung vs. unfaires Benehmen der Studenten und
ihre Reaktion auf unfaires Benehmen der Anderen . . . . . . . . . 251
P e t r J u ř í č e k: Spezifische institutionelle Behandlung der jungen
Strafgefangenen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 273
J o l a n t a S p ę t a n a: Der Lebenssinn als Anzeichen der Gesundheit und
eine Forschungskategorie auf dem Gebiet der Sozialwissenschaften . . 301
M a ł g o r z a t a B e r e ź n i c k a: Die Borne des Wissens über Erziehung
und die Ursachen des Mangelsan solchem Wissen bei der Geburt des ers-
ten Kindes aus der Sicht dessen Eltern . . . . . . . . . . . . . . 319
Rezensionen, Berichte, Polemiken
Barbara Ostafińska-Molik: Postrzeganie siebie i własnego zachowania w kon-
tekście zaburzeń adaptacyjnych młodzieży. Kraków: Wydawnictwo Uniwer-
sytetu Jagiellońskiego, 2014, 368 S., ISBN 978-83-233-3768-3 (Barbara
Adamczyk) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 341
Jedzenie jako sytuacja edukacyjna i społeczna. Red. naukowa Barbara Juraś-
-Krawczyk, Elżbieta Woźnicka. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humani-
styczno-Ekonomicznej w Łodzi, 2015, 196 S., ISBN 978-83-7405-630-4
(Monika Sulik). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 345
Gregory Bateson in Polen. Bericht über I. Batesonsches Symposium u.d.T.:
Unsichtbare Umwelt: Ökologie als Diskurs in Geisteswissenschaften (Dąbrowa
Górnicza, 13–15 Mai 2016) (Sławomir Pasikowski) . . . . . . . . . . 349
Chronik
Im Gedenken an Stephen Walker (1944–2015) (Andrzej Radziewicz-Win-
nicki) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 359
Wehmut und Trauer. Abschied von meinem Freund (Andrzej Radziewicz-
-Winnicki) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 367
Redakcja ogłasza listę Recenzentów w ostatnim numerze z danego roku oraz na
stronie internetowej czasopisma
Recenzenci
Szczegółowe informacje dotyczące nadsyłania tekstów oraz procedury wydawni-
czej znajdują się na stronie internetowej czasopisma: www.chowanna.us.edu.pl
Dla Autorów
Zamówienia dotyczące prenumeraty „Chowanny” przyjmuje Wydawnictwo Uni-
wersytetu Śląskiego: zamowienia.wydawnictwo@us.edu.pl
Prenumerata
„Chowanna” została zamieszczona
w bazie bibliograficznej czasopism humanistycznych i społecznych BazHum
oraz w Index Copernicus International Journals Master List
Redakcja
Martina Bořilová (język czeski)
Magdalena Starzyk (język polski)
Krystian Wojcieszuk (język angielski)
Projekt okładki i szaty graficznej
Tomasz Gut
Motyw graficzny na okładce i stronach tytułowych artykułów
Aleksander Herman
Korekta
Magdalena Starzyk
Łamanie
Edward Wilk
Copyright © 2016 by
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Wszelkie prawa zastrzeżone
ISSN 0137-706X
(wersja drukowana)
ISSN 2353-9682
(wersja elektroniczna)
Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
ul. Bankowa 12B, 40-007 Katowice
www.wydawnictwo.us.edu.pl
e-mail: wydawus@us.edu.pl
Wydanie I. Nakład: 120 + 50 egz. Ark. druk. 23,25.
Ark. wyd. 22,5. Papier Sora Matt Plus 90 g vol. 1.2
Cena 36 zł (+ VAT)
Druk i oprawa:
EXPOL, P. Rybiński, J. Dąbek, Spółka Jawna
ul. Brzeska 4, 87-800 Włocławek
6
Pobierz darmowy fragment (pdf)