Fotografia cyfrowa stale zyskuje na popularności. Producenci aparatów prześcigają się w oferowaniu doskonałego sprzętu wszystkim cyfrowym artystom -- od początkujących aż po wymagających profesjonalistów. Kupując aparat, możemy wybierać pomiędzy prostymi kompaktami, zaawansowanymi aparatami hybrydowymi i lustrzankami. Jednak przy organizowaniu cyfrowej ciemni nie mamy tak dużego wyboru, większości z nas przychodzi na myśl doskonała, ale niestety niezwykle droga aplikacja graficzna. Czy na pewno nie ma innego rozwiązania? Na szczęście istnieje alternatywa, w dodatku bezpłatna -- Linux i GIMP.
Czytając książkę 'Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęć w Linuksie', dowiesz się, w jaki sposób zbudować cyfrową ciemnię fotograficzną, wykorzystując wyłącznie bezpłatne oprogramowanie. Przekonasz się, że nie wymaga to nawet instalowania Linuksa -- możesz wykorzystać uruchamiany z płyty CD system operacyjny Knoppix. Nauczysz się przenosić zdjęcia z aparatu na dysk twardy i poznasz program GIMP. Wykorzystując to bezpłatne narzędzie, usuniesz ze zdjęć przebarwienia i czerwone oczy, wykadrujesz fotografie i dokonasz zaawansowanych operacji edycyjnych z użyciem filtrów i skryptów.
Uruchamianie Knoppiksa
Przenoszenie zdjęć na dysk twardy
Porządkowanie i archiwizacja zdjęć
Interfejs użytkownika w GIMP-ie
Zaznaczanie i tworzenie masek
Poprawa jasności i kontrastu fotografii
Skalowanie i kadrowanie
Symulowanie działania filtrów fotograficznych
Retusz portretów
Tworzenie panoram
Odnawianie starych fotografii
Poznaj ogrom możliwości bezpłatnego oprogramowania.
Darmowy fragment publikacji:
IDZ DO
IDZ DO
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
SPIS TREŒCI
SPIS TREŒCI
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
DODAJ DO KOSZYKA
CENNIK I INFORMACJE
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOŒCIACH
O NOWOŒCIACH
ZAMÓW CENNIK
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
Fotografia cyfrowa.
Edycja zdjêæ w Linuksie
Autor: Pawe³ Br¹goszewski
ISBN: 83-246-0006-X
Format: B5, stron: 144
Fotografia cyfrowa stale zyskuje na popularnoœci. Producenci aparatów przeœcigaj¹ siê
w oferowaniu doskona³ego sprzêtu wszystkim cyfrowym artystom — od pocz¹tkuj¹cych
a¿ po wymagaj¹cych profesjonalistów. Kupuj¹c aparat, mo¿emy wybieraæ pomiêdzy
prostymi kompaktami, zaawansowanymi aparatami hybrydowymi i lustrzankami.
Jednak przy organizowaniu cyfrowej ciemni nie mamy tak du¿ego wyboru, wiêkszoœci
z nas przychodzi na myœl doskona³a, ale niestety niezwykle droga aplikacja graficzna.
Czy na pewno nie ma innego rozwi¹zania? Na szczêœcie istnieje alternatywa, w dodatku
bezp³atna — Linux i GIMP.
Czytaj¹c ksi¹¿kê „Fotografia cyfrowa. Edycja zdjêæ w Linuksie”, dowiesz siê, w jaki
sposób zbudowaæ cyfrow¹ ciemniê fotograficzn¹, wykorzystuj¹c wy³¹cznie bezp³atne
oprogramowanie. Przekonasz siê, ¿e nie wymaga to nawet instalowania Linuksa —
mo¿esz wykorzystaæ uruchamiany z p³yty CD system operacyjny Knoppix.
Nauczysz siê przenosiæ zdjêcia z aparatu na dysk twardy i poznasz program GIMP.
Wykorzystuj¹c to bezp³atne narzêdzie, usuniesz ze zdjêæ przebarwienia i czerwone
oczy, wykadrujesz fotografie i dokonasz zaawansowanych operacji edycyjnych
z u¿yciem filtrów i skryptów.
(cid:129) Uruchamianie Knoppiksa
(cid:129) Przenoszenie zdjêæ na dysk twardy
(cid:129) Porz¹dkowanie i archiwizacja zdjêæ
(cid:129) Interfejs u¿ytkownika w GIMP-ie
(cid:129) Zaznaczanie i tworzenie masek
(cid:129) Poprawa jasnoœci i kontrastu fotografii
(cid:129) Skalowanie i kadrowanie
(cid:129) Symulowanie dzia³ania filtrów fotograficznych
(cid:129) Retusz portretów
(cid:129) Tworzenie panoram
(cid:129) Odnawianie starych fotografii
Poznaj ogrom mo¿liwoœci bezp³atnego oprogramowania
Spis treści
Podziękowania ................................................................................................. 5
Wstęp ............................................................................................................. 7
Rozdział 1. Pierwsze kroki z Knoppiksem ............................................................9
Jak uruchomić Knoppiksa? .............................................................................................................9
Przenoszenie zdjęć z aparatu cyfrowego do Linuksa ................................................................. 13
Porządkowanie zdjęć w Linuksie ..................................................................................................14
Archiwizacja zdjęć na CD/DVD ................................................................................................... 15
Rozdział 2. Poznaj GIMP 2.2 ........................................................................... 19
Dlaczego GIMP 2.2? ........................................................................................................................19
Absolutne początki .........................................................................................................................20
Interfejs programu GIMP ..............................................................................................................22
Operacje na plikach ........................................................................................................................23
Wycofywanie pomyłek ...................................................................................................................24
Tworzenie nowej grafiki .................................................................................................................25
Menu podręczne, skróty klawiszowe i przyciski .........................................................................26
Konfiguracja programu .................................................................................................................30
Bufory ...............................................................................................................................................32
Zaznaczanie fragmentów obrazu ..................................................................................................34
Czym jest szybka maska? ................................................................................................................40
Do czego służą warstwy? .................................................................................................................41
Maski i warstwy ...............................................................................................................................48
Rozdział 3. Szybkie rozwiązania częstych problemów ........................................ 51
Złe naświetlenie zdjęcia .................................................................................................................. 51
Jasność i kontrast .............................................................................................................................52
Usuwanie efektu „czerwonych oczu” ...........................................................................................53
Poprawianie nasycenia kolorów ....................................................................................................55
Trudne poprawianie ostrości .........................................................................................................57
Zalety selektywnego rozmycia Gaussa .........................................................................................59
Geometryczne przekształcenia zdjęć ............................................................................................60
Skalowanie ........................................................................................................................................ 61
Obroty ...............................................................................................................................................62
Kadrowanie ......................................................................................................................................63
4
Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęć w Linuksie
Przekształcenia geometryczne .......................................................................................................66
Poziomy ............................................................................................................................................68
Krzywe ...............................................................................................................................................71
Progowanie .......................................................................................................................................72
Inne narzędzia .................................................................................................................................76
Rozdział 4. Zaawansowany retusz zdjęć ........................................................... 79
Klonowanie, czyli podstawa retuszu ............................................................................................79
Kanały ...............................................................................................................................................82
Filtry graficzne i efekty specjalne ..................................................................................................84
Filtry retuszujące .............................................................................................................................85
Filtry stylizujące ...............................................................................................................................90
Filtry deformujące ...........................................................................................................................95
Trenuj Script-Fu ...............................................................................................................................97
Zaawansowany retusz zdjęć — atrakcyjne portrety .................................................................. 101
Usuwanie defektów cery ...............................................................................................................102
Do czego może przydać się mała głębia ostrości? .....................................................................104
Głębokie cienie i wypalenia .........................................................................................................106
Nieco sprytniejsze wyostrzanie ...................................................................................................109
Nieocenione zalety filtru połówkowego .................................................................................... 112
Bajkowe rozmycie ...........................................................................................................................113
Fotografia czarno-biała ..................................................................................................................115
Jak stworzyć wrażenie ruchu? .......................................................................................................115
Łączenie zdjęć — tworzenie zdjęć panoramicznych ................................................................ 118
Trzeci wymiar zdjęć cyfrowych, czyli fotografia stereoskopowa ............................................ 121
Obramowania ................................................................................................................................ 123
Wyostrzanie, rozjaśnianie i rozsmarowywanie .........................................................................126
Retusz starych fotografii ..............................................................................................................129
Zakończenie ................................................................................................. 135
Skorowidz ................................................................................................... 137
Rozdział 4.
Zaawansowany retusz zdjęć
Klonowanie, czyli podstawa retuszu
Klonowanie, czyli malowanie polegające na kopiowaniu małych fragmentów ob-
razu, jest jedną z najczęściej używanych, a także jedną z najbardziej uniwersal-
nych technik retuszerskich. Za pomocą klonowania można usunąć większość de-
fektów zdjęcia, takich jak plamy i zabrudzenia widoczne po skanowaniu odbitki
czy wypalone na biało ślady drobin kurzu osadzonych na obiektywie. Klonowa-
nie doskonale sprawdza się w tuszowaniu niedoskonałości cery, wszystkie wypry-
ski, plamki, pieprzyki znikną bezpowrotnie. Sprawny grafik przy użyciu klono-
wania usunie nawet zmarszczki! Klonowanie pozwala na usunięcie ze zdjęcia
niepotrzebnych elementów, np. linii energetycznych i krzykliwie kolorowych
śmieci z dziewiczego krajobrazu, a nawet postronnych gapiów czy reklam z bu-
dynków.
Klonowanie w GIMP 2.2 dostępne jest po użyciu przycisku Malowanie przy uży-
ciu deseni lub fragmentów obrazu (zdecydowanie najprościej użyć skrótu C). W oknie
opcji narzędzia upewnij się, że zaznaczona jest opcja Obraz w polu Żródło. W po-
lu Tryb pozostaw wartość Zwykły. Kluczowe znaczenie dla efektywnego retuszu
za pomocą klonowania mają parametry Krycie i Pędzel. Przy klonowaniu prak-
tyczną wartość mają właściwie wyłącznie typowe okrągłe pędzle, ale więcej
o wyborze pędzla powiem za chwilę. Parametr Krycie określa, z jakim stopniem
przezroczystości nakładany będzie klonowany fragment obrazu. Najczęściej po-
zostawia się wartość tej opcji równą 100. Oznacza to, że kliknięty punkt grafiki
zostanie całkowicie zakryty sklonowanym fragmentem. Zwykle taki właśnie efekt
chcemy osiągnąć, np. przy usuwaniu defektów cery. Krycie o wartości mniejszej
niż 100 można stosować, gdy retuszujemy dużą wadę zdjęcia. Wtedy na brze-
gach retuszowanego obszaru używamy klonowania z pewną przezroczystością,
aby całość wyglądała bardziej naturalnie.
80
Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęć w Linuksie
Niestety, GIMP 2.2 nie udostępnia prostego sposobu zmiany wielkości pędzla
w oknie opcji klonowania. Na szczęście, można poradzić sobie z tą niedogod-
nością na kilka sposobów. Oto chyba najprostszy z nich (rysunek 4.1). W oknie
opcji narzędzia kliknij przycisk Pędzel. Zostanie wyświetlona lista dostępnych
pędzli, nie wybieraj żadnego z nich, lecz kliknij przycisk Otwiera okno wyboru
pędzla (ostatni przycisk na dole listy, oznaczony rysunkiem pędzla). W oknie
Pędzle kliknij pierwszy dostępny pędzel na liście, a następnie przycisk Nowy pę-
dzel. W kolejnym oknie (Edytor pędzli) podaj nazwę nowego pędzla, np. „klono-
wanie” i kliknij przycisk Zapisz. Możesz już zamknąć okno Pędzle, ale pozostaw
otwarte okno Edytor pędzli. Teraz w oknie opcji klonowania wybierz nowo utwo-
rzony pędzel. Możesz teraz w każdej chwili zmienić Rozmiar, Twardość i kształt
pędzla używanego do klonowania za pomocą suwaków w oknie Edytor pędzli.
Zmiany właściwości pędzla będą natychmiast widoczne! Przy kolejnym użyciu
klonowania nie musisz oczywiście tworzyć nowego pędzla. Wystarczy, że wy-
bierzesz przygotowany wcześniej pędzel „klonowanie” i otworzysz okno edycji
jego właściwości.
Rysunek 4.1. Podczas klonowania warto pozostawić widoczne okno edycji pędzla (Brush editor)
Rozdział 4. (cid:139) Zaawansowany retusz zdjęć
81
Teraz przyjrzyjmy się bliżej technice klonowania. Najpierw wybierz i powiększ
obszar obrazu, który chcesz poprawić za pomocą klonowania., np. zawierający
drobne zanieczyszczenie. Powiększenie powinno być naprawdę duże, nawet do
300 – 400 . Jeśli zanosi się na poważniejszy retusz zdjęcia, warto skorzystać
z okna nawigacyjnego (rysunek 4.2). Wybierz z menu Widok/Okno nawigacyjne
lub użyj skrótu Ctrl+Shift+N. Możesz teraz wygodnie zmieniać powiększenie ob-
razu i szybko wybierać wyświetlany obszar, przesuwając prostokątną ramkę na
miniaturze grafiki w oknie Nawigacja.
Rysunek 4.2. Okno nawigacyjne znacząco ułatwia retuszowanie zdjęć za pomocą klonowania. Uruchomisz
je za pomocą skrótu Ctrl+Shift+N
Dostosuj rozmiar pędzla tak, aby z grubsza odpowiadał wielkości defektu obra-
zu, który będziesz poprawiać. Następnie wyszukaj fragment grafiki, który pod
względem koloru, jasności i faktury odpowiada fragmentowi z zanieczyszcze-
niem. Wciśnij klawisz Ctrl (kursor myszy przyjmie kształt celownika) i kliknij
obszar, który będzie użyty do klonowania. Następnie zwolnij klawisz Ctrl i klik-
nij obszar, który chcesz poprawić. Zwróć uwagę na mały krzyżyk wskazujący
miejsce, które stanowi bieżące źródło klonowania.
82
Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęć w Linuksie
Jeśli poprawiony fragment obrazu wygląda nienaturalnie, zmień właściwości pędz-
la, dostosowując jego rozmiar i twardość. Pierwsze próby klonowania mogą nie
przynieść rewelacyjnych efektów, ale nie zrażaj się. To naprawdę jedno z najczę-
ściej używanych narzędzi programu GIMP.
Kanały
Zanim opiszę sposób wykorzystania narzędzi do tworzenia i edycji kanałów,
konieczne będzie wyjaśnienie, czym są kanały grafiki w GIMP 2.2. Liczba i ro-
dzaj kanałów opisuje sposób, w jaki przechowywane są wartości poszczegól-
nych składowych każdego piksela obrazu (np. czerwonej, niebieskiej i zielonej
w przypadku formatu RGB). Domyślnie każdy wczytany obraz posiada trzy
kanały, właśnie czerwony (Red), zielony (Green) i niebieski (Blue). Liczbę i rodzaj
kanałów można zmieniać na wiele sposobów. Bardzo potrzebne okazują się
w praktyce narzędzia do konwersji między różnymi formatami opisu pikseli,
np. RGB, HSV czy HSL. Odnalezienie tych funkcji w GIMP 2.2 nie jest do
końca oczywiste, ukryte są bowiem wśród filtrów. Z menu podręcznego wybierz
opcję Filtry/Kolory/Rozłożenie (rysunek 4.3). Liczba opcji w oknie ustawień tego
filtru znacznie przekracza skromne trzy propozycje dostępne w Obraz/Tryb,
prawda? Niektóre z proponowanych formatów związane są wyłącznie z napraw-
dę profesjonalnym wykorzystaniem programu GIMP, np. format CMYK po-
wstał na potrzeby profesjonalnych, kolorowych wydruków. Podczas drukowa-
nia wykorzystywane są trzy podstawowe kolory: żółty (składowa Y), magenta (M)
i cyjan (C) + dodatkowo kolor czarny. Mieszanie tych barw na papierze pozwala
uzyskać pełną paletę barw, podobnie jak mieszanie składowych R, G i B daje
dowolny kolor piksela wyświetlanego na ekranie. W retuszu zdjęć wykorzysty-
wane są często formaty LAB i HSV, które umożliwiają wygodną manipulację
jasnością i kolorystyką grafiki.
Niestety, konwersja między różnymi formatami opisu piksela w GIMP 2.2 nie
jest do końca elastyczna. Za pomocą opisanego wyżej filtru można rozłożyć
obraz na składowe w dowolnym formacie, lecz każda ze składowych stanie się
oddzielną warstwą (jeśli zaznaczysz opcję Rozłożenie na warstwy) lub wręcz od-
dzielnym obrazem. Wbrew pierwszemu wrażeniu jest to dość wygodne rozwią-
zanie, ułatwiające typowe działania retuszerskie, trudno jednak w prosty spo-
sób przekonwertować obraz tak, by uzyskać kanały, np. H, S i V. Część operacji
typowych dla edycji kanałów wykonywana jest po prostu na warstwach. Te wy-
jaśnienia mogą wydać się dość skomplikowane. Wszystko stanie się jasne przy
omawianiu technik wykorzystujących konwersję kolorów, które opiszemy w dal-
szej części książki.
Rozdział 4. (cid:139) Zaawansowany retusz zdjęć
83
Rysunek 4.3. Specjalny filtr umożliwia rozłożenie obrazu na składowe w różnych formatach, ale nie tworzy
odpowiednich kanałów, lecz warstwy
Kanały grafiki mogą być tworzone, edytowane i usuwane samodzielnie przez
użytkownika. Najczęściej taka ręczna edycja kanałów związana jest z używaniem
przezroczystości, czyli tzw. kanału alfa oraz różnymi przekształceniami wyko-
rzystującymi maski i warstwy. Edycja kanałów, równie prosta jak edycja warstw,
daje często dość nieoczekiwane efekty i powinna być używana z umiarem. Za-
rządzanie kanałami odbywa się w oknie Kanały, które wyświetlisz za pomocą
opcji Okna dialogowe/Kanały lub po kliknięciu karty Kanały w tym samym oknie,
w którym znajduje się lista warstw. Aby utworzyć nowy kanał, kliknij przycisk
Nowy kanał w oknie Kanały. Podczas tworzenia kanału możesz zmienić do-
myślną nazwę i stopień krycia nowego kanału, zmian tych możesz także doko-
nać w dowolnym innym momencie, używając przycisku Modyfikacja atrybutów
kanału. Za pomocą przycisków w dolnej części okna Kanały możesz dowolnie
przesuwać, modyfikować i usuwać kanały, ale tylko te utworzone samodzielnie.
Domyślne kanały Czerwony, Zielony i Niebieski nie mogą być modyfikowane w ten
sposób.
84
Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęć w Linuksie
Używanie kanałów nie jest, niestety, sprawą intuicyjną, tak jak korzystanie z np.
warstw. W dalszej części książki, poświęconej zaawansowanym technikom retu-
szerskim, podam kilka przykładów metod, które wykorzystują zarówno warstwy,
jak i kanały.
Filtry graficzne i efekty specjalne
Dla wielu osób filtry i efekty specjalne to najchętniej używane narzędzia progra-
mów graficznych. Rzeczywiście, za pomocą filtrów można uzyskać ciekawe efek-
ty wizualne praktycznie bez żadnego wysiłku, a eksperymentowanie z różnymi
efektami specjalnymi może być świetną rozrywką. Filtry nie służą jednak tylko
do zabawy, lecz przede wszystkim są używane w retuszu zdjęć. Wszystkie filtry
dostępne w GIMP 2.2 można podzielić na kilka rodzajów. Bodaj najważniejszą
grupą są filtry korygujące, służące praktycznie wyłącznie do retuszu fotografii.
Wśród nich znajdziemy filtry rozmywające i wyostrzające obraz, usuwające za-
nieczyszczenia, korygujące kolor. Tego typu filtry używane są zamiennie z innymi
narzędziami retuszerskimi, np. edycją poziomów i krzywych. Kolejną grupą są fil-
try stylizujące, które potrafią tak przekształcić dowolny obraz, by przypominał on
grafikę wykonaną specyficzną techniką malarską, np. obraz olejny, szkic węglem,
szkic ołówkiem itd.
Odrębną kategorię tworzą filtry i efekty deformujące, które modyfikują po-
wierzchnię obrazu, imitują efekty trójwymiarowe. Część efektów może tworzyć
specyficzne tekstury i miksować je z istniejącym obrazem bądź tworzyć zupeł-
nie nową grafikę. GIMP 2.2 udostępnia ponad 100 różnych filtrów i efektów
specjalnych (rysunek 4.4). Użytkownik ma do dyspozycji dodatkowo ponad 50
zaawansowanych przekształceń udostępnionych pod nazwą Script-Fu. Nie będę
opisywał wszystkich filtrów i efektów specjalnych, które można odnaleźć w GIMP
2.2. Postaram się natomiast pokazać sposób wykorzystania kilku najciekawszych
i najbardziej przydatnych.
Zanim rozpoczniemy przegląd filtrów i efektów, należy wspomnieć o kilku szcze-
gółach związanych z ich używaniem. Jeśli zamierzasz trochę poeksperymento-
wać z filtrami programu GIMP, warto oderwać odpowiedni fragment menu
podręcznego i przesunąć w jakieś stale widoczne miejsce Pulpitu. Jeśli chcesz po-
wtórzyć działanie użytego przed chwilą filtru, wystarczy, że użyjesz skrótu Ctrl+F
lub opcji z menu podręcznego Filtry/Powtórz. Często nie chcemy dokładnie po-
wtarzać działania filtru, ale uruchomić go ponownie z innymi parametrami.
W tym celu użyj skrótu Ctrl+Shift+F lub opcji Filtry/Wyświetl ponownie. Jeśli chcesz
wypróbować działanie inaczej skonfigurowanego filtru na oryginalnym obrazie,
użyj po prostu sekwencji skrótów klawiszowych Ctrl+Z, Ctrl+Shift+F. Pierwszy
Rozdział 4. (cid:139) Zaawansowany retusz zdjęć
85
Rysunek 4.4. Liczba filtrów i efektów specjalnych dostępnych w GIMP 2.2 jest imponująca
z nich wycofa zmiany wprowadzone w efekcie działania filtru, drugi ponownie
wyświetli okno ustawień. Ta sprytna metoda nie działa w przypadku przekształ-
ceń Script-Fu. Efekty Script-Fu składają się z ciągu działań, w tym filtrów, a po-
wrót do stanu grafiki przed uruchomieniem Script-Fu wymaga wielokrotnego
użycia skrótu Ctrl+Z. W praktyce efekty Script-Fu najlepiej uruchamiać na du-
plikacie obrazu, który szybko utworzysz za pomocą skrótu Ctrl+D. Niektóre
przekształcenia Script-Fu zostały podstępnie ukryte w menu Filtry, warto więc
zwracać uwagę na nazwę danego efektu specjalnego.
Pobierz darmowy fragment (pdf)