Darmowy fragment publikacji:
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu
niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą
kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym,
magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź
towarowymi ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce
informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za
ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub
autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności
za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Redaktor prowadzący: Magdalena Dragon-Philipczyk
Projekt okładki: ULABUKA
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: onepress@onepress.pl
WWW: http://onepress.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://onepress.pl/user/opinie/twfism
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
ISBN: 978-83-283-2035-2
Copyright © Helion 2016
Printed in Poland.
• Kup książkę
• Poleć książkę
• Oceń książkę
• Księgarnia internetowa
• Lubię to! » Nasza społeczność
Spis tre(cid:258)ci
Wst(cid:218)p ..............................................................................................5
Rozdzia(cid:239) 1. Panorama mediów spo(cid:239)eczno(cid:258)ciowych ................13
Dziki Zachód ............................................................................14
Social jest stary! ........................................................................17
1, 2, 3, internet ..........................................................................18
Cz(cid:239)owiek jest najwa(cid:285)niejszy ....................................................21
Nowe media dla nowego cz(cid:239)owieka ........................................23
Nowe media (nie) s(cid:200) bezp(cid:239)atne! ..............................................25
Nie ma Ci(cid:218) w socialu, to znaczy, (cid:285)e i tak jeste(cid:258) w sieci .........26
Social media — co jest czym? ..................................................27
Rozdzia(cid:239) 2. Od koncepcji do dzia(cid:239)ania,
czyli social media marketing ......................................................29
Marketing pod strzechy! ..........................................................30
Najtrudniejszy(cid:125) ......................................................................31
Komputer czy jab(cid:239)ko? ..............................................................32
Nasz(cid:200) si(cid:239)(cid:200) b(cid:218)dzie tre(cid:258)(cid:202) .............................................................32
Analiza rynku — gdzie jest konkurencja?
Gdzie s(cid:200) moi odbiorcy? .........................................................34
Monitoring social mediów — jak go wykorzysta(cid:202)? ...............38
Obs(cid:239)uga klienta w social mediach — jak prowadzi(cid:202) j(cid:200)
efektywnie? ............................................................................48
3
Poleć książkęKup książkęTwoja firma w social mediach
Rozdzia(cid:239) 3. Przegl(cid:200)d narz(cid:218)dzi ....................................................59
Facebook ...................................................................................59
Twitter ......................................................................................84
YouTube i wideo ....................................................................100
Blogosfera ...............................................................................116
Visual content .........................................................................135
Mobile .....................................................................................150
Media spo(cid:239)eczno(cid:258)ciowe dla profesjonalistów .......................163
Rozdzia(cid:239) 4. Social biznes, czyli media spo(cid:239)eczno(cid:258)ciowe
w dzia(cid:239)aniu firmy — przysz(cid:239)o(cid:258)(cid:202)? .............................................181
So-lo-mo .................................................................................181
Hipsteryzacja ..........................................................................182
Internet rzeczy .......................................................................184
Social biznes ...........................................................................185
Podzi(cid:218)kowania ...........................................................................189
4
Poleć książkęKup książkęRozdzia(cid:239) 2.
Od koncepcji do dzia(cid:239)ania,
czyli social media marketing
Mam wujka, który przy ka(cid:285)dej okazji mówi, (cid:285)e jego praca
ma sens, a moja — niekoniecznie. Bo ja pracuj(cid:218) w marketin-
gu, który dla niego jest wciskaniem ludziom kitu (ewentual-
nie (cid:258)ciemy). No có(cid:285), ludzie zajmuj(cid:200)cy si(cid:218) marketingiem czy
reklam(cid:200) nie maj(cid:200) dobrego PR — to fakt. Jednak jako(cid:258) tak
si(cid:218) sk(cid:239)ada, (cid:285)e bez marketingu nasze (cid:285)ycie by(cid:239)oby pewnie
ubo(cid:285)sze, bo w ko(cid:241)cu co ten wujek by jad(cid:239), pi(cid:239) i kupowa(cid:239)?
Marketing to ca(cid:239)kiem powa(cid:285)ny biznes. Lekcewa(cid:285)y go wpraw-
dzie wiele osób, ale dzia(cid:239)a troch(cid:218) jak wiatr (albo Duch (cid:165)wi(cid:218)ty
— w wersji dla wierz(cid:200)cych). Nikt go nie widzi, ale ka(cid:285)dy
czuje. W mediach spo(cid:239)eczno(cid:258)ciowych dzia(cid:239)a to dok(cid:239)adnie
tak samo — marketing, który prowadzimy, powinien by(cid:202)
jak wiatr — ma wywo(cid:239)ywa(cid:202) po(cid:285)(cid:200)dany efekt, ale ludzie nie
musz(cid:200) by(cid:202) go (cid:258)wiadomi.
Wej(cid:258)cie w (cid:258)wiat mediów spo(cid:239)eczno(cid:258)ciowych nie powinno
zmieni(cid:202) Twojego podej(cid:258)cia do marketingu. To nadal ma by(cid:202)
proces, dzi(cid:218)ki któremu jednostki otrzymuj(cid:200) to, czego po-
trzebuj(cid:200) i chc(cid:200). To ma by(cid:202) nadal dawanie ludziom tego, czego
oczekuj(cid:200), i zaspokajanie ich potrzeb. To business as usual,
a nie ekscentryczny gad(cid:285)et.
Social media musz(cid:200) by(cid:202) elementem naszej strategii marke-
tingowej. Nie mog(cid:200) by(cid:202) jej dodatkowym elementem, który
29
Poleć książkęKup książkęTwoja firma w social mediach
nie b(cid:218)dzie spójny z celami stawianymi ca(cid:239)ej strategii marke-
tingu i sprzeda(cid:285)y. To nie mo(cid:285)e by(cid:202) dodatek wdra(cid:285)any na si(cid:239)(cid:218),
bo: musimy by(cid:202) w socialu, bo tam s(cid:200) m(cid:239)odzi, pi(cid:218)kni i boga-
ci, bo tak wypada albo bo konkurencja tam jest. To musi wy-
nika(cid:202) z naszego g(cid:239)(cid:218)bokiego przekonania, (cid:285)e social media
marketing jest w stanie zapewni(cid:202) warto(cid:258)(cid:202) dodan(cid:200). T(cid:200) war-
to(cid:258)ci(cid:200) nie musi by(cid:202) bezpo(cid:258)redni wzrost sprzeda(cid:285) o x , bo to
faktycznie mo(cid:285)e by(cid:202) trudne do osi(cid:200)gni(cid:218)cia, ale mo(cid:285)e ni(cid:200) by(cid:202)
wzrost rozpoznawalno(cid:258)ci marki, wzrost zadowolenia klien-
tów i w ko(cid:241)cu wzrost sprzeda(cid:285)y. Musimy zastanowi(cid:202) si(cid:218), jak
okre(cid:258)li(cid:202) nasz cel, a potem go konsekwentnie realizowa(cid:202)!
Marketing pod strzechy!
Wró(cid:202)my do pogl(cid:200)dów mojego wujka, który uwa(cid:285)a, (cid:285)e mar-
keting nie jest etyczny. Co w takim razie jest etyczne? Nie
mnie ocenia(cid:202), ale to w(cid:239)a(cid:258)nie media spo(cid:239)eczno(cid:258)ciowe sprawia-
j(cid:200), (cid:285)e marketing jest bardziej transparentny, bardziej etycz-
ny i egalitarny. Po raz pierwszy daje bowiem szans(cid:218) na
dialog pomi(cid:218)dzy w(cid:239)a(cid:258)cicielem marki a konsumentem. A jak
wiemy dialog jest bardziej uczciw(cid:200) i konstruktywn(cid:200) form(cid:200)
komunikowania ni(cid:285) monolog. Oczywi(cid:258)cie ta zmiana —
przej(cid:258)cie z komunikacji marka-konsument na komunikacj(cid:218)
konsument-marka i marka-konsument — stwarza zupe(cid:239)nie
nowe pole wspó(cid:239)pracy. Nie jest to ju(cid:285) pole bitwy, na którym
marka walczy o swoje interesy, a konsument o swoje, lecz
pole dialogu, w którym wspólnie kszta(cid:239)tuje si(cid:218) rzeczywisto(cid:258)(cid:202).
Mamy przecie(cid:285) chocia(cid:285)by ide(cid:218) crowdsourcingu, która roz-
wija si(cid:218) mi(cid:218)dzy innymi dzi(cid:218)ki mediom spo(cid:239)eczno(cid:258)ciowym.
Dzi(cid:218)ki niej konsumenci maj(cid:200) szans(cid:218) anga(cid:285)owa(cid:202) si(cid:218) w rozwój
marek, z których us(cid:239)ug korzystaj(cid:200). To tak(cid:285)e element mar-
ketingu. Dla nas, marketerów, bardzo wa(cid:285)ny, bo anga(cid:285)uj(cid:200)-
30
Poleć książkęKup książkęOd koncepcji do dzia(cid:239)ania, czyli social media marketing
cy potencjalnych klientów. Dawniej nie mogliby(cid:258)my mie(cid:202)
prawdziwych ambasadorów marki, bo któ(cid:285) by(cid:239)by takim
ambasadorem i jak móg(cid:239)by dzia(cid:239)a(cid:202) na rzecz marki? Dzi(cid:258) ka(cid:285)-
dy u(cid:285)ytkownik social mediów mo(cid:285)e by(cid:202) naszym ambasa-
dorem. Wystarczy zacz(cid:200)(cid:202) ich szuka(cid:202) i tworzy(cid:202) warunki
sprzyjaj(cid:200)ce dialogowi z konsumentami. To fundament social
media marketingu.
Najtrudniejszy(cid:125)
Mam znajomego, który pracuje w du(cid:285)ej agencji reklamo-
wej. Strasznie si(cid:218) podnieca reklam(cid:200) i marketingiem. (cid:165)ledzi
trendy, zbiera inspiracje i ogl(cid:200)da mnóstwo reklam. Bardzo
du(cid:285)o pracuje i przygotowuje coraz lepsze oferty. Opraco-
wuje wyk(cid:239)ady, prezentacje i prelekcje. Szkoli i ewangelizuje.
Wszystko fajnie, tylko nic z tego nie wynika, bo jego pomy-
s(cid:239)ów nikt nie kupuje.
Nikt nie chce ich wciela(cid:202) w (cid:285)ycie, bo ka(cid:285)dy klient co(cid:258) do nich
ma. Dla jednych s(cid:200) pewnie zbyt nudne (zdarza si(cid:218)), dla in-
nych zbyt dopracowane, dla kolejnych zbyt ma(cid:239)o dopraco-
wane (nie dogodzisz wszystkim), ale przede wszystkim jego
projekty mog(cid:200) by(cid:202) po prostu oderwane od rzeczywisto(cid:258)ci.
To troch(cid:218) jak z erotomanem gaw(cid:218)dziarzem, który jest mi-
strzem w teorii, a w praktyce — lepiej nie mówi(cid:202). Niestety
w marketingu cz(cid:218)sto ko(cid:241)czymy na teorii zamiast w prakty-
ce. Najtrudniejszym krokiem w procesie tworzenia udanej
kampanii jest bowiem przej(cid:258)cie od konceptualizacji do ope-
racjonalizacji, a wi(cid:218)c wdro(cid:285)enie w (cid:285)ycie pomys(cid:239)ów, które
stworzymy na papierze.
31
Poleć książkęKup książkęTwoja firma w social mediach
Komputer czy jab(cid:239)ko?
Wszyscy znamy firm(cid:218) Apple i chyba nikt nie pozostaje wo-
bec niej oboj(cid:218)tny — albo j(cid:200) kochasz, albo nienawidzisz. Dzi(cid:258)
jej logo, nazwa oraz kampanie marketingowe to klasyka
gatunku. Jednak nie zawsze tak by(cid:239)o. Firma Apple powsta(cid:239)a
w gara(cid:285)u, a jej logo oraz nazwa tak(cid:285)e rodzi(cid:239)y si(cid:218) w bólach.
Kto bowiem chcia(cid:239)by sprzedawa(cid:202) supernowoczesne kom-
putery opatrzone nazw(cid:200) „Jab(cid:239)ko”? Okazuje si(cid:218), (cid:285)e by(cid:239) to
jednak strza(cid:239) w dziesi(cid:200)tk(cid:218). Chodzi(cid:239)o bowiem w(cid:239)a(cid:258)nie o to,
aby nikt nie pomy(cid:258)la(cid:239), (cid:285)e mo(cid:285)e to by(cid:202) firma komputerowa.
Kreacja mia(cid:239)a by(cid:202) na pierwszy rzut oka niezrozumia(cid:239)a, by
mo(cid:285)na by(cid:239)o o niej pomy(cid:258)le(cid:202)1. Mia(cid:239)a sk(cid:239)oni(cid:202) do refleksji,
a wi(cid:218)c zaanga(cid:285)owa(cid:202) uwag(cid:218) odbiorcy. Uda(cid:239)o si(cid:218). Nam rów-
nie(cid:285) mo(cid:285)e si(cid:218) uda(cid:202) zaanga(cid:285)owa(cid:202) u(cid:285)ytkowników mediów
spo(cid:239)eczno(cid:258)ciowych — musimy zacz(cid:200)(cid:202) od odpowiedniej kre-
acji, która poka(cid:285)e nasz(cid:200) koncepcj(cid:218) w przyst(cid:218)pnej i wywo-
(cid:239)uj(cid:200)cej zaanga(cid:285)owanie formie.
Nasz(cid:200) si(cid:239)(cid:200) b(cid:218)dzie tre(cid:258)(cid:202)
Tym, co przyci(cid:200)gnie u(cid:285)ytkowników do naszej marki, b(cid:218)dzie
tre(cid:258)(cid:202) — content. To tre(cid:258)(cid:202) jest w internecie najwa(cid:285)niejsza.
Mo(cid:285)emy robi(cid:202) znakomit(cid:200) optymalizacj(cid:218) kampanii reklamo-
wych, mo(cid:285)emy robi(cid:202) (cid:258)wietne strategie, ale bez dobrego con-
tentu ani rusz. Musimy opracowa(cid:202) strategi(cid:218) contentow(cid:200), na
podstawie której b(cid:218)dziemy dzia(cid:239)a(cid:202). Strategia musi odpowie-
dzie(cid:202) na kilka zasadniczych pyta(cid:241):
1 Wi(cid:218)cej o historii nazwy i logo Apple w: W. Isaacson, Steve Jobs,
Insignis Media, Warszawa 2013.
32
Poleć książkęKup książkęOd koncepcji do dzia(cid:239)ania, czyli social media marketing
(cid:120) Co b(cid:218)dziemy publikowa(cid:202)? Jakich tematów b(cid:218)d(cid:200) doty-
czy(cid:239)y nasze tre(cid:258)ci, jak(cid:200) form(cid:218) b(cid:218)d(cid:200) mie(cid:202) (tekstow(cid:200), wideo,
audio, graficzn(cid:200), inn(cid:200)), jaki b(cid:218)dzie charakter komunikacji
(lu(cid:283)ny, powa(cid:285)ny, bezpo(cid:258)redni, humorystyczny itp.)?
(cid:120) Gdzie b(cid:218)dziemy publikowa(cid:202)? Na jakim kanale, w jakim
serwisie, a mo(cid:285)e na naszej stronie WWW, na w(cid:239)asnym
blogu, na Facebooku, na Twitterze, gdzie(cid:258) indziej?
(cid:120) Jak cz(cid:218)sto? Czy b(cid:218)dziemy publikowa(cid:202) codziennie (je(cid:258)li
tak, to na których kana(cid:239)ach?), co dwa, trzy dni? Raz
w tygodniu? Rzadziej? Jak rozdzielimy cz(cid:218)stotliwo(cid:258)(cid:202) ko-
munikacji na poszczególnych kana(cid:239)ach wzgl(cid:218)dem czasu?
(cid:120) W jakich dniach i godzinach? Czy b(cid:218)dziemy publikowa(cid:202)
rano czy wieczorem? W po(cid:239)udnie czy po 20? W ponie-
dzia(cid:239)ki, (cid:258)rody i pi(cid:200)tki? W dni powszednie? Czy w week-
endy? Nie ma z(cid:239)otej zasady co do cz(cid:218)stotliwo(cid:258)ci publi-
kacji, trzeba to wszystko wypracowa(cid:202) samodzielnie.
(cid:120) Do kogo chcesz trafi(cid:202)? Do kogo chcemy dotrze(cid:202) z na-
szym tre(cid:258)ciami? Kto jest nasz(cid:200) grup(cid:200) docelow(cid:200) i gdzie j(cid:200)
znajdziemy? Jak dopasujemy kana(cid:239)y, tre(cid:258)(cid:202) i form(cid:218) tre(cid:258)ci
do naszej grupy docelowej?
(cid:120) Jaki jest Twój cel? Jaki jest cel naszego content marke-
tingu? Czy chcemy zwi(cid:218)kszy(cid:202) rozpoznawalno(cid:258)(cid:202) produk-
tu? Czy chcemy nauczy(cid:202) ludzi, jak z niego korzysta(cid:202)?
Czy chcemy stworzy(cid:202) u odbiorców nowe potrzeby? Jak
b(cid:218)dziemy mierzy(cid:202) nasz cel na poziomie celów operacyj-
nych (np. okre(cid:258)lon(cid:200) liczb(cid:200) wy(cid:258)wietle(cid:241) danej tre(cid:258)ci, okre-
(cid:258)lonym poziomem zaanga(cid:285)owania odbiorców w tre(cid:258)(cid:202))?
33
Poleć książkęKup książkęTwoja firma w social mediach
Pami(cid:218)tajmy, aby nie fetyszyzowa(cid:202) naszych dzia(cid:239)a(cid:241). Znacz-
nie lepiej nie zastosowa(cid:202) wszystkich pomys(cid:239)ów naraz i nie
wchodzi(cid:202) w zbyt wiele kana(cid:239)ów mediów spo(cid:239)eczno(cid:258)cio-
wych, je(cid:258)li nie mamy zasobów, aby robi(cid:202) to skutecznie. Nie
mo(cid:285)emy zrealizowa(cid:202) w mediach spo(cid:239)eczno(cid:258)ciowych wszyst-
kich celów, które stawiamy przed naszym marketingiem.
Nie wpisujmy wi(cid:218)c wszystkich mo(cid:285)liwych celów do strate-
gii. Dobierzmy te(cid:285) odpowiednio grup(cid:218) docelow(cid:200) — nie tra-
fimy przecie(cid:285) do wszystkich. Nie publikujmy zbyt wielu
tre(cid:258)ci, aby nie zniech(cid:218)ca(cid:202) odbiorcy. Stawiajmy raczej na ich
mniejsz(cid:200) ilo(cid:258)(cid:202), ale po(cid:239)(cid:200)czon(cid:200) z odpowiednim wsparciem
promocyjnym. Przede wszystkim za(cid:258) zastanówmy si(cid:218), co
b(cid:218)dziemy publikowa(cid:202) — je(cid:258)li nie mamy dobrego grafika, nie
stawiajmy na zbyt abstrakcyjne koncepcje, bo si(cid:218) o(cid:258)mieszy-
my. Je(cid:258)li chcemy robi(cid:202) wideo, to nie nastawiajmy si(cid:218) na to,
i(cid:285) nagramy je telefonem, bo niewiele dobrego z tego wyjdzie.
Mierzmy zamiary wed(cid:239)ug si(cid:239) i zbudujmy strategi(cid:218) na miar(cid:218)
naszych potrzeb, ale przede wszystkim mo(cid:285)liwo(cid:258)ci.
Analiza rynku — gdzie jest konkurencja?
Gdzie s(cid:200) moi odbiorcy?
(cid:191)eby odnale(cid:283)(cid:202) si(cid:218) w (cid:258)wiecie, musimy mie(cid:202) jaki(cid:258) punkt od-
niesienia. Bez tego trudno o racjonaln(cid:200) ocen(cid:218) sytuacji. Tak
samo jest w social mediach. Póki nie zobaczymy, na czym
to polega, co tu wychodzi, co wypada, a co nie, jeste(cid:258)my jak
dzieci we mgle. Jest to jednak dziedzina, której nie da si(cid:218) na-
uczy(cid:202) na studiach, z ksi(cid:200)(cid:285)ek czy od starszych, do(cid:258)wiadczo-
nych mentorów. Tu wszystko zmienia si(cid:218) z minuty na minu-
t(cid:218), a to, co wczoraj by(cid:239)o nowo(cid:258)ci(cid:200), dzi(cid:258) jest ju(cid:285) przestarza(cid:239)e.
Jak wi(cid:218)c analizowa(cid:202) ten dziwny rynek?
34
Poleć książkęKup książkęOd koncepcji do dzia(cid:239)ania, czyli social media marketing
Zapoznaj si(cid:218) z wynikami bada(cid:241), czytaj artyku(cid:239)y
Najpro(cid:258)ciej zacz(cid:200)(cid:202) od Google’a. Nie ma w tym nic (cid:258)mieszne-
go — je(cid:258)li szukamy jakiej(cid:258) wiedzy na temat mediów spo(cid:239)ecz-
no(cid:258)ciowych, to najlepiej skorzysta(cid:202) z wyszukiwarki. Prze-
niesie nas ona do (cid:258)wiata, w którym b(cid:218)dziemy mogli ch(cid:239)on(cid:200)(cid:202)
najnowsz(cid:200) wiedz(cid:218). Trzeba tylko uwa(cid:285)a(cid:202), sk(cid:200)d t(cid:218) wiedz(cid:218) czer-
piemy. Nie wierzmy wszystkiemu, co przeczytamy. Po-
stawmy na informacje i analizy pochodz(cid:200)ce ze sprawdzo-
nych (cid:283)róde(cid:239). Je(cid:258)li badania, to eMarketer albo Pew Research
Center, Socialbakers czy te(cid:285) polski IRCentet, Sotrender,
NapoleonCat czy Brand24. Je(cid:258)li media, to Mashable, Busi-
ness Insider albo TechCrunch, a w Polsce Wirtualne Media,
Nowy Marketing, Press czy Brief. Mo(cid:285)emy te(cid:285) ufa(cid:202) bloge-
rom, którzy znaj(cid:200) si(cid:218) na rzeczy i cz(cid:218)sto pisz(cid:200) o tym, co sami
odkryli w social mediach. Jednak nie zawsze warto (cid:258)ledzi(cid:202)
to, co wszyscy maj(cid:200) do powiedzenia. Sami musimy sobie
stworzy(cid:202) list(cid:218) tych, których chcemy s(cid:239)ucha(cid:202). S(cid:239)uchanie eks-
pertów, konkurencji, lektura wyników bada(cid:241) oraz artyku(cid:239)ów
bran(cid:285)owych to jedno z podstawowych zada(cid:241) osób, które
chc(cid:200) skutecznie dzia(cid:239)a(cid:202) w mediach spo(cid:239)eczno(cid:258)ciowych.
Skorzystaj z monitoringu i Google Trends
Przygotowuj(cid:200)c si(cid:218) do dzia(cid:239)a(cid:241) w mediach spo(cid:239)eczno(cid:258)ciowych,
warto zastanowi(cid:202) si(cid:218), co lubi nasza grupa docelowa, gdzie
ona si(cid:218) znajduje i jak mo(cid:285)emy do niej trafi(cid:202). Na pocz(cid:200)tek zo-
rientuj si(cid:218), jak ludzie wyszukuj(cid:200) interesuj(cid:200)ce Ci(cid:218) s(cid:239)owa klu-
czowe — mo(cid:285)esz to sprawdzi(cid:202) za pomoc(cid:200) Google Trends.
Dzi(cid:218)ki temu b(cid:218)dziesz wiedzia(cid:239), jaki jest poziom zaintere-
sowania w internecie tematyk(cid:200), któr(cid:200) si(cid:218) zajmujesz, a tak(cid:285)e
kiedy zainteresowanie spada, a kiedy wzrasta. Warto rów-
nie(cid:285) wykorzysta(cid:202) narz(cid:218)dzia do monitoringu internetu (np.
35
Poleć książkęKup książkęTwoja firma w social mediach
Sentione lub Brand24), dzi(cid:218)ki którym masz mo(cid:285)liwo(cid:258)(cid:202) spraw-
dzenia nie tylko wolumenu wzmianek o Twojej marce i jej
tematyce, ale tak(cid:285)e mo(cid:285)esz prze(cid:258)ledzi(cid:202) te wypowiedzi. Dzi(cid:218)ki
temu wiesz, gdzie, kto, co i kiedy mówi o Tobie. Od Ciebie
zale(cid:285)y, czy i jak na to zareagujesz. Warto równie(cid:285) zapozna(cid:202)
si(cid:218) z narz(cid:218)dziami takimi jak Buzzsumo (buzzsumo.com) lub
Alltop (alltop.pl). S(cid:200) to serwisy gromadz(cid:200)ce najpopularniej-
sze tre(cid:258)ci blogerskie w sieci. Dzi(cid:218)ki korzystaniu z nich mo-
(cid:285)esz zaoszcz(cid:218)dzi(cid:202) czas i pieni(cid:200)dze.
Zaufaj intuicji
To bana(cid:239), ale cz(cid:218)sto si(cid:218) sprawdza: warto zacz(cid:200)(cid:202) od dzia(cid:239)a(cid:241),
do których mamy zaufanie. Idealnym przyk(cid:239)adem jest tu
fragment teleturnieju „Milionerzy”, w którym prowadz(cid:200)cy
zawsze dopytywa(cid:239) gracza, czy jest pewny swojej odpowie-
dzi. Dzia(cid:239)aj(cid:200)c w social mediach, musimy by(cid:202) pewni naszych
dzia(cid:239)a(cid:241) i stawia(cid:202) na pierwsze skojarzenie-odpowied(cid:283), jakie
przychodzi nam do g(cid:239)owy (podobnie jak w innym teletur-
nieju — nie(cid:258)miertelnej „Familiadzie”). Mo(cid:285)emy wys(cid:239)ucha(cid:202)
tego, co ma nam do zaproponowania nasz specjalista od re-
klamy, nasza agencja czy ktokolwiek inny, ale to my podej-
mujemy ostateczn(cid:200) decyzj(cid:218) i powinni(cid:258)my to robi(cid:202) w oparciu
o dane, ale tak(cid:285)e w oparciu o nasze wewn(cid:218)trzne przekona-
nia, czyli o intuicj(cid:218). Dzia(cid:239)ania w social mediach to mi(cid:218)dzy
innymi styl komunikacji. Nie mo(cid:285)emy tu by(cid:202) oficjalni
i sztywni, ale z drugiej strony nie mo(cid:285)emy by(cid:202) te(cid:285) sztuczni.
Je(cid:258)li u(cid:285)ytkownicy zobacz(cid:200) nasz(cid:200) mark(cid:218), która na si(cid:239)(cid:218) pró-
buje robi(cid:202) real-time marketing, (cid:258)mieszne memy czy (cid:285)arty,
to szybko si(cid:218) zniech(cid:218)c(cid:200) i staniemy si(cid:218) po(cid:258)miewiskiem. Warto
wi(cid:218)c czasem powiedzie(cid:202) stop takim dzia(cid:239)aniom i spyta(cid:202)
o to, co powinni(cid:258)my robi(cid:202), ludzi, którzy mo(cid:285)e nie maj(cid:200) fa-
36
Poleć książkęKup książkęOd koncepcji do dzia(cid:239)ania, czyli social media marketing
kultetu z marketingu i nie nazywaj(cid:200) siebie kreatywnymi al-
bo strategami, ale za to czuj(cid:200) komunikacj(cid:218) w socialu — s(cid:200)
m(cid:239)odzi, dobrze pos(cid:239)uguj(cid:200) si(cid:218) tymi nowymi mediami, któ-
rych na przyk(cid:239)ad Ty nie rozumiesz. Mog(cid:200) to by(cid:202) Twoje
dzieci i ich znajomi — nie wstyd(cid:283) si(cid:218) pyta(cid:202), nawet je(cid:258)li py-
tania wydaj(cid:200) Ci si(cid:218) niem(cid:200)dre. Zaufaj sobie i pod(cid:200)(cid:285)aj za tym,
co przyjdzie Ci do g(cid:239)owy, nie rozmy(cid:258)laj, nie wymy(cid:258)laj na
si(cid:239)(cid:218) tego, co wydaje si(cid:218) fajne. Po prostu rób swoje — tak
jak uznasz za s(cid:239)uszne. Naturalno(cid:258)(cid:202) obroni si(cid:218) lepiej ni(cid:285)
najlepiej przemy(cid:258)lana, acz sztuczna kampania.
Podgl(cid:200)daj konkurencj(cid:218) i ucz si(cid:218)
W polskiej szkole i na polskich uczelniach trwa walka ze (cid:258)ci(cid:200)-
ganiem. Dzia(cid:239)a system antyplagiatowy, a niektórzy nauczy-
ciele czy wyk(cid:239)adowcy ostrzegaj(cid:200) swoich uczniów czy stu-
dentów przed konsekwencjami prawnymi przy(cid:239)apania na
(cid:258)ci(cid:200)ganiu. Pewnie dlatego w (cid:258)wiecie reklamy te(cid:285) tak trudno
wzorowa(cid:202) si(cid:218) na innych, bo ci(cid:200)gle mamy z ty(cid:239)u g(cid:239)owy zalece-
nie, aby nie (cid:258)ci(cid:200)ga(cid:202). No dobra, ale kto w (cid:285)yciu nie (cid:258)ci(cid:200)ga(cid:239)?
Najpewniej nikt, ja przynajmniej kogo(cid:258) takiego nie znam.
Zreszt(cid:200) w (cid:258)ci(cid:200)ganiu od konkurencji nie ma nic z(cid:239)ego. Nie
mówi(cid:218) tu o plagiacie, czyli powielaniu pomys(cid:239)ów konkuren-
tów, ale o tym, aby przygl(cid:200)da(cid:202) si(cid:218) temu, co robi nasza kon-
kurencja, a tak(cid:285)e marki z innych bran(cid:285). Warto przyjrze(cid:202) si(cid:218)
ich dzia(cid:239)aniom i czerpa(cid:202) z tego, co robi(cid:200). Mo(cid:285)na zacz(cid:200)(cid:202) od
sprawdzania wyników konkurencji w comiesi(cid:218)cznych rapor-
tach z aktywno(cid:258)ci marek w social mediach, które przygoto-
wuj(cid:200) m.in. NapoleonCat czy Sotrender. Mo(cid:285)na równie(cid:285) na
w(cid:239)asn(cid:200) r(cid:218)k(cid:218) (cid:258)ledzi(cid:202) inne marki w poszczególnych serwisach,
staj(cid:200)c si(cid:218) ich obserwuj(cid:200)cymi i przygl(cid:200)daj(cid:200)c si(cid:218) temu, co
publikuj(cid:200). Wszelkie ciekawe inicjatywy innych firm nale(cid:285)y
37
Poleć książkęKup książkęTwoja firma w social mediach
zapami(cid:218)tywa(cid:202) albo zapisywa(cid:202) w jakiej(cid:258) w(cid:239)asnej bazie, aby
pó(cid:283)niej móc je wykorzysta(cid:202) przy okazji w(cid:239)asnych dzia(cid:239)a(cid:241).
Polecam równie(cid:285) przygl(cid:200)danie si(cid:218) markom zagranicznym np.
z tej samej bran(cid:285)y co nasza. Warto porównywa(cid:202) si(cid:218) z konku-
rencj(cid:200), wykorzystuj(cid:200)c narz(cid:218)dzia analityczne (np. Napoleon-
Cata, w którym za pomoc(cid:200) kilku klikni(cid:218)(cid:202) mo(cid:285)emy rozpocz(cid:200)(cid:202)
porównywanie naszych profili w social mediach z profilami
konkurencji). Przecie(cid:285) wiemy, kto jest naszym konkuren-
tem, i mo(cid:285)emy te marki (cid:258)ledzi(cid:202), podgl(cid:200)da(cid:202), co ciekawego ro-
bi(cid:200), a nast(cid:218)pnie inspirowa(cid:202) si(cid:218) (co nie ma nic wspólnego
z plagiatem!) i rozwija(cid:202) w(cid:239)asn(cid:200) mark(cid:218). Nie (cid:285)yjemy sami na
tej planecie, pami(cid:218)tajmy o tym tak(cid:285)e w tym kontek(cid:258)cie.
Monitoring social mediów
— jak go wykorzysta(cid:202)?
Mój ojciec pracuje w bankowo(cid:258)ci. Jest w dodatku doktorem
ekonomii, a wi(cid:218)c wci(cid:200)(cid:285) odnajduje w codzienno(cid:258)ci zjawiska
wymagaj(cid:200)ce opisania i analizy naukowej. (cid:146)(cid:200)cz(cid:200)c prac(cid:218) w ban-
kowo(cid:258)ci z nauk(cid:200), stara si(cid:218) poszukiwa(cid:202) rozwi(cid:200)za(cid:241), które
mog(cid:239)yby by(cid:202) naukowe, ale tak(cid:285)e sprawdzi(cid:239)yby si(cid:218) na rynku.
U(cid:285)ywa komputera i internetu od lat, nawet przed moimi na-
rodzinami, w latach osiemdziesi(cid:200)tych, korzysta(cid:239) ju(cid:285) z tech-
nologii, o których zwyk(cid:239)y Kowalski nawet nie s(cid:239)ysza(cid:239) —
teleksy, Reuters czy Telerate to by(cid:239) jego i jego kolegów
chleb powszedni. Oczywi(cid:258)cie mój ojciec nie jest cyfrowym
tubylcem i czasem wida(cid:202) u niego to, co u wi(cid:218)kszo(cid:258)ci (albo
u wszystkich) przedstawicieli jego pokolenia — pewne nie-
zrozumienie sytuacji (cid:258)wiata gospodarki cyfrowej. Chcia(cid:239)by
on bowiem czerpa(cid:202) z sieci wiedz(cid:218) o tym, co ludzie my(cid:258)l(cid:200)
i o co pytaj(cid:200) w dziedzinie produktów finansowych. W zwi(cid:200)z-
38
Poleć książkęKup książkęOd koncepcji do dzia(cid:239)ania, czyli social media marketing
ku z tym chcia(cid:239)by za(cid:239)o(cid:285)y(cid:202) jak(cid:200)(cid:258) skrzynk(cid:218) albo forum, na
którym ci ludzie mogliby si(cid:218) wypowiada(cid:202). Ale uwaga, nie
otrzymywaliby w zamian odpowiedzi. By(cid:239)aby to po prostu
zbiórka materia(cid:239)u badawczego. (cid:165)miem w(cid:200)tpi(cid:202), przy ca(cid:239)ym
wsparciu projektów ojca, (cid:285)e ktokolwiek by si(cid:218) tam udziela(cid:239).
Na szcz(cid:218)(cid:258)cie jednak mog(cid:239)em podpowiedzie(cid:202) tacie, (cid:285)e s(cid:200) na-
rz(cid:218)dzia, dzi(cid:218)ki którym mo(cid:285)e czerpa(cid:202) wiedz(cid:218), o któr(cid:200) mu
chodzi. Takim narz(cid:218)dziem jest monitoring internetu.
Czym jest monitoring?
Monitoring internetu to, najpro(cid:258)ciej rzecz ujmuj(cid:200)c, tech-
nologia, dzi(cid:218)ki której mo(cid:285)emy dowiedzie(cid:202) si(cid:218), co w interne-
cie mówi si(cid:218) na dany temat. Takim tematem mo(cid:285)e by(cid:202) np.
„pralka” albo „pranie”, ale mo(cid:285)e by(cid:202) to te(cid:285) „pralka marki
X” albo „pralka model Y”. Dzi(cid:218)ki odpowiedniemu sformu(cid:239)o-
waniu zapytania w systemie do monitoringu mo(cid:285)emy wyszu-
ka(cid:202) dyskusje dotycz(cid:200)ce naszej kategorii produktowej albo
naszych konkretnych produktów. To co(cid:258), co przypomina
znane ze (cid:258)wiata analogowego biura wycinków prasowych,
w których zleca(cid:239)o si(cid:218) przygotowanie zestawu wycinków na
dany temat. Dzi(cid:258) takie biuro wycinków — i to znacznie
bardziej zaawansowane — mo(cid:285)emy mie(cid:202) w swoim biurze
czy domu. Nie ruszaj(cid:200)c si(cid:218) sprzed komputera.
W (cid:258)wiecie, w którym w coraz mniejszym stopniu ufamy tra-
dycyjnej reklamie czy autorytetom, najwa(cid:285)niejsze sta(cid:239)y si(cid:218)
opinie. Dzi(cid:218)ki monitoringowi mo(cid:285)emy zyska(cid:202) (cid:239)atwy i szybki
dost(cid:218)p do nich. Mo(cid:285)emy prze(cid:258)ledzi(cid:202), co mówi(cid:200) o nas in-
ternauci, co my(cid:258)l(cid:200) o naszych produktach, jakie maj(cid:200) z nimi
problemy. Taka wiedza mo(cid:285)e by(cid:202) wykorzystana na wiele
sposobów i na wielu p(cid:239)aszczyznach — analitycznej, kon-
cepcyjnej, ale tak(cid:285)e operacyjnej. Zanim zaczniemy jednak
39
Poleć książkęKup książkęTwoja firma w social mediach
korzysta(cid:202) z monitoringu, zastanówmy si(cid:218), czy jest on nam
potrzebny, a je(cid:258)li tak, to w jakim zakresie i z jakich narz(cid:218)-
dzi powinni(cid:258)my korzysta(cid:202).
Czy potrzebuj(cid:218) monitoringu?
Za(cid:239)ó(cid:285)my, (cid:285)e prowadzisz ma(cid:239)y sklep albo firm(cid:218) us(cid:239)ugow(cid:200).
Z Twoich produktów korzysta codziennie przynajmniej kilka
osób. Ka(cid:285)da z tych osób ma kilku znajomych, rodzin(cid:218) i co-
dziennie utrzymuje kontakt z przynajmniej kilkoma osobami.
Rozmawia z nimi, ale coraz cz(cid:218)(cid:258)ciej te kontakty odbywaj(cid:200) si(cid:218)
w sieci. Ka(cid:285)dy kontakt w sieci zostawia (cid:258)lad. Codziennie
publikujemy miliardy postów na Facebooku, miliony twe-
etów na Twitterze, a w ci(cid:200)gu zaledwie jednej minuty inter-
nauci wrzucaj(cid:200) na serwis YouTube ponad 100 godzin mate-
ria(cid:239)u wideo. Jasne, Twój sklep jest ma(cid:239)y i dok(cid:239)adnie wiesz,
co Twoi klienci o Tobie my(cid:258)l(cid:200) i mówi(cid:200) swoim znajomym.
Zastanów si(cid:218) jednak przez chwil(cid:218), czy na pewno tak jest.
Sk(cid:200)d to wiesz? Opowiadaj(cid:200) Ci o tym, kiedy przychodz(cid:200) na
zakupy? Wpinasz im chipy, aby ich (cid:258)ledzi(cid:202)? Dlaczego pani,
która przychodzi(cid:239)a do Ciebie regularnie przez ostatnie trzy
miesi(cid:200)ce, ju(cid:285) od tygodnia si(cid:218) nie pojawi(cid:239)a? Jaki problem
gryzie starszego pana, który ma do Ciebie najbli(cid:285)ej, ale nie
ma w nim entuzjazmu, z którym kiedy(cid:258) do Ciebie przy-
chodzi(cid:239)? Czy na pewno wiesz wszystko o swoich klientach?
Gówno wiesz.
W (cid:258)wiecie, w którym w ci(cid:200)gu ostatnich pi(cid:218)ciu lat wygene-
rowano 90 wszystkich istniej(cid:200)cych danych2, nie mo(cid:285)esz
wiedzie(cid:202) zbyt wiele, je(cid:258)li nie korzystasz z internetu. Je(cid:258)li
2 Kulturowa (r)ewolucja. Zmiany kulturowe i trendy konsumenckie,
praca zbiorowa, Mindshare, Warszawa 2015, s. 13.
40
Poleć książkęKup książkęOd koncepcji do dzia(cid:239)ania, czyli social media marketing
Twoja firma nie korzysta z sieci w sposób nowoczesny, to
te(cid:285) nie b(cid:218)dzie nic wiedzie(cid:202). Dzi(cid:258) nie wystarczy mie(cid:202) strony
WWW czy profilu na Facebooku. Aby korzysta(cid:202) z internetu
w firmie, potrzebujesz monitoringu sieci.
Je(cid:258)li chcesz wiedzie(cid:202), czemu pani X przesta(cid:239)a korzysta(cid:202)
z Twoich us(cid:239)ug i jaki problem gn(cid:218)bi pana Y, to musisz pod(cid:200)-
(cid:285)a(cid:202) za nimi, tak(cid:285)e, a mo(cid:285)e przede wszystkim, w sieci. To
Twoja kopalnia wiedzy o klientach. Nie da si(cid:218) w niej kopa(cid:202)
bez dobrego sprz(cid:218)tu. Nie pytaj wi(cid:218)c, czy potrzebujesz mo-
nitoringu internetu, lecz zapytaj, jak mo(cid:285)esz go wykorzysta(cid:202).
Jaki monitoring dla mnie?
Polska monitoringiem internetu stoi. Nad Wis(cid:239)(cid:200) mamy do
wyboru kilka naprawd(cid:218) doskona(cid:239)ych narz(cid:218)dzi do monitorin-
gu. Skupi(cid:218) si(cid:218) na trzech, z których przysz(cid:239)o mi korzysta(cid:202)
— Brand24, Newspoint i Sentione. Które z nich najlepiej
wybra(cid:202)?
Nie odpowiem na to pytanie jednoznacznie, bo nie chc(cid:218)
podpa(cid:258)(cid:202) (cid:285)adnemu z twórców tych narz(cid:218)dzi, a przy okazji do-
prowadzi(cid:202) do kolejnej nierozstrzygalnej bitwy o miano naj-
lepszej aplikacji do monitoringu. Powiem wi(cid:218)c, (cid:285)e te trzy
narz(cid:218)dzia s(cid:200) do siebie podobne, je(cid:258)li chodzi o mo(cid:285)liwo(cid:258)ci,
a wybór konkretnego jest uzale(cid:285)niony od naszych preferencji
natury estetycznej i funkcjonalnej. To mniej wi(cid:218)cej tak, jak
jedni u(cid:285)ywaj(cid:200) IPhone’ów, a inni Androida. Tak samo jedni
stawiaj(cid:200) na Brand24, a inni na Sentione. I znów, nie pytaj-
cie, kto jest Apple, a kto Samsungiem, bo tej wojny nie uda
si(cid:218) nam rozstrzygn(cid:200)(cid:202).
41
Poleć książkęKup książkęPoleć książkęKup książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)