Darmowy fragment publikacji:
Tytuł oryginału: Draw to Win: A Crash Course on How to Lead, Sell,
and Innovate With Your Visual Mind
Tłumaczenie: Leszek Sielicki
ISBN: 978-83-283-3436-6
Copyright © 2016 by Digital Roam, Inc.
All rights reserved including the right of reproduction in whole or in part in any form.
This edition published by arrangement with Portfolio. an imprint of Penguin
Publishing Group, a division of Penguin Random House LLC.
Polish edition copyright © 2017 by Helion SA
All rights reserved.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości
lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione.
Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie
książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie
praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi
bądź towarowymi ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte
w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej
odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne
naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION
nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe
z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Materiały graficzne na okładce zostały wykorzystane za zgodą
Shutterstock Images LLC.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: onepress@onepress.pl
WWW: http://onepress.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://onepress.pl/user/opinie/wistbi
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Printed in Poland.
• Kup książkę
• Poleć książkę
• Oceń książkę
• Księgarnia internetowa
• Lubię to! » Nasza społeczność
SpiS treści
Na początek
Rozdział 1. Rysuj, jakby zależało od tego twoje życie
Rozdział 2. zwycięża teN, kto twoRzy Najlepsze obRazy
Rozdział 3. NajpieRw NaRysuj okRąg, a potem go Nazwij
Rozdział 4. steRuj oczami, a umysł podąży za Nimi
Rozdział 5. zaczNij od „kto?”
Rozdział 6. pRzewodząc, NaRysuj cel
Rozdział 7. spRzedając, Rysuj wspólNie z iNNymi
1
3
16
36
51
69
87
107
Rozdział 8. wpRowadzając iNNowacje, Rysuj świat do góRy Nogami
127
Rozdział 9. szkoląc, Rysuj opowieść
Rozdział 10. gdy masz wątpliwości, NaRysuj je
podziękowaNia
146
163
170
Poleć książkęKup książkęPoleć książkęKup książkęRozdział 2.
zwycięża ten, kto twoRzy
najlepsze obRazy
Nie sądzę, żeby jakikolwiek kierowca wyścigowy był w stanie powiedzieć,
dlaczego się ściga. Myślę jednak, że prawdopodobnie mógłby to pokazać.
— STEVE McQUEEN
Biznes od zawsze jest wizualny
P
rowadząc firmę, nie możesz już sobie pozwolić na to, aby
nie być wzrokowcem. Nasz wizualnie napędzany świat
sprawia, że obrazy wysuwają się na pierwszy plan. Nie
jest to jednak nowe zjawisko; obrazy zawsze znajdowały
się w centrum wielkich przełomów w nauce, technologii,
ekonomii, polityce i biznesie. Nowością jest natomiast to,
że obrazów nie można już ignorować. I bardzo dobrze.
Dlaczego? Ponieważ istnieje prosta, niepisana zasada dotycząca od-
działywania obrazów, na której zawsze można polegać: Zwycięża ten, kto
tworzy najlepsze obrazy.
Co to znaczy zwyciężać
W biznesie zwyciężanie funkcjonuje według całkiem prostego wzorca: znaj-
dujemy coś, co potrafimy robić wystarczająco dobrze, żeby zarobić pienią-
dze, które pozwolą nam robić to dalej. Oto cykl biznesowy: należy robić
Poleć książkęKup książkęZwycięża ten, kto tworZy najlepsZe obraZy 17
coś, na czym zależy innym (a jeśli mamy szczęście, jest to także coś, co
sami lubimy robić), znaleźć sposób, aby to coś im sprzedać, stale dosko-
nalić sposoby działania i wyszkolić kogoś innego, aby mógł robić to nadal,
gdy nas nie będzie. Oczywiście istnieją miliony odmian tego cyklu, ale tak
wygląda podstawowy schemat.
Cykl biznesowy:
Przewodzenie
Sprzedaż
Wprowadzanie
innowacji
Szkolenie
Bez względu na to, czym zajmuje się Twoja firma, za sprawą tych
czterech działań będziesz stale robił postępy: musisz przewodzić, mu-
sisz sprzedawać, musisz wprowadzać innowacje i musisz szkolić. Jeżeli
wszystkie te cztery działania będziesz wykonywał dobrze, Twoja firma
będzie odnosiła długofalowe sukcesy, jeżeli jednak o którymś z nich za-
pomnisz, firma prędzej czy później pogrąży się w stagnacji, a nawet może
zniknąć z rynku.
Wzorzec jest prosty, ale nie oznacza to wcale, że jego stosowanie jest
łatwe. Istnieje nieskończona liczba sposobów przewodzenia, sprzedaży,
wprowadzania innowacji i szkolenia. Piękno obrazów polega na tym, że
pomagają wyjaśniać i optymalizować wszystkie te cztery działania.
Cykl biznesowy:
Przewodzenie
Wprowadzanie
innowacji
Sprzedaż
Szkolenie
Obrazy
Poleć książkęKup książkę18 wiZualna strona biZnesu
1. przewodzenie: Obrazy pomagają wyjaśnić naszą wizję i podzielić
się nią z innymi, tak aby i oni wiedzieli, dokąd zmierzamy.
2. sprzedaż: Obrazy pomagają w dogłębnym zrozumieniu określo-
nych problemów, a następnie pokazują innym, że dysponujemy
sposobami na ich rozwiązanie.
3. wprowadzanie innowacji: Obrazy ułatwiają spoglądanie w nowy
sposób na to, co już znamy, a następnie umożliwiają znajdowanie
rozwiązań, aby robić to znacznie lepiej.
4. szkolenie: Obrazy wspomagają wyodrębnianie etapów naszych dzia-
łań, umożliwiając demonstrowanie innym, jak powinni postępować.
A oto znowu zasada będąca treścią tego rozdziału, ale tym razem
z podtekstem fi nansowym:
ten, kto najlepiej opisze problem, rozwiązanie lub koncepcję, zostanie
najlepiej zrozumiany.
i…
ten, kto stworzy najlepszy rysunek, otrzyma fi nansowanie.
Poleć książkęKup książkęZwycięża ten, kto tworZy najlepsZe obraZy 19
Oto istota tego rozdziału: jeśli naprawdę poważnie myślisz o rozwiąza-
niu problemu, sprzedaży rozwiązania lub wyjaśnieniu koncepcji — a mó-
wiąc wprost: jeśli zależy Ci na tym, aby Twój projekt lub firma zdobyły środki
finansowe — to najlepszym sposobem jest przedstawienie jak najbardziej
klarownego obrazu tego, co próbujesz powiedzieć. To naprawdę aż takie
proste: jeżeli w graficzny sposób przedstawisz najlepsze wyjaśnienie swo-
jej koncepcji, zwyciężysz. Dlaczego? Bo gdy widzisz coś, co uważasz za
sensowne, lokuje się to w Twoim mózgu i aktywuje pamięć w taki sposób,
do jakiego nie są zdolne żadne słowa.
Sprzed białej tablicy do Białego Domu
Jeśli film jest dobry, to widzowie doskonale zrozumieją akcję nawet po
wyłączeniu dźwięku.
— ALFRED HITCHCOCK
Oto opowieść o tym, jak obrazy pomogły mi zwyciężyć w branży, w której
nawet nie przypuszczałem, że będę działać. Chodzi o opiekę zdrowotną.
W 2008 roku dla opieki zdrowotnej w Stanach Zjednoczonych nastały
trudne chwile. Prezydent zaproponował wprowadzenie do amerykańskie-
go systemu opieki zdrowotnej szeroko zakrojonych zmian, co sprawiło,
że w społeczeństwie zaczęły się tworzyć coraz głębsze podziały. Serwisy
informacyjne, w zależności od tego, jakie siły polityczne reprezentowały,
przedstawiały „Obamacare” jako (A) największą pozytywną transforma-
cję usług publicznych w historii kraju lub (B) zmierzający do zniszczenia
narodu najbardziej haniebny spisek, jaki kiedykolwiek uknuto. Wybrać
można było tylko A lub B. Żadna trzecia opcja nie istniała.
Nie wiedziałem wystarczająco dużo o systemie opieki zdrowotnej
w Stanach Zjednoczonych, aby wyrobić sobie jednoznaczną opinię, którą
opcję poprzeć. Kiedy jednak po włączeniu wiadomości zacząłem oglądać
ludzi przybywających na spotkania w ratuszach z bronią i wdających się
w bójki na pięści, dotarły do mnie dwie kwestie: pierwsza dotyczyła tego,
Poleć książkęKup książkę20 wiZualna strona biZnesu
że chyba powinienem przestać oglądać wiadomości, a druga, że należało-
by zacząć się zastanawiać, o co w tym całym zamieszaniu tak naprawdę
chodzi. A to oznaczało, że trzeba stworzyć parę rysunków.
Jako konsultant miałem okazję pracować z szeregiem organizacji li-
czących się w sferze opieki zdrowotnej, wiedziałem jednak, że nie je-
stem ekspertem. Skontaktowałem się więc ze znajomym konsultantem
o imieniu Tony (lekarzem i moim byłym współpracownikiem, człowie-
kiem o dużym doświadczeniu w zakresie opieki zdrowotnej), z którym,
mając na podorędziu wydruki ustawy o opiece zdrowotnej, zamknęli-
śmy się w biurze pełnym białych tablic i ustaliliśmy, że nie wyjdziemy
z niego, dopóki nie wykonamy zestawu prostych rysunków wyjaśniają-
cych założenia tej ustawy.
Dwa dni później mieliśmy wraz z Tonym czterdzieści trzy rysunki.
Umieściłem je w PowerPoincie, dodałem na każdej ze stron nagłówki
i jednozdaniowe opisy, a następnie „wpuściłem” do internetu. W ciągu ty-
godnia mieliśmy tysiąc pobrań. Po miesiącu było ich pięćdziesiąt tysięcy.
W chwili pisania tych słów nasza prezentacja pod tytułem American Health
Care: A 4-Napkin Explanation została pobrana ponad dwa miliony razy, opi-
sana w Huffington Post i na niezliczonych innych stronach oraz nagrodzona
tytułem „Najlepsza prezentacja 2009 roku” przez SlideShare. Ale to nie
tym zwycięstwem chcę się z Tobą podzielić. Moim światem wstrząsnęło
dopiero to, co stało się później.
Amerykański system
opieki zdrowotnej to biznes
Świadczący usługi
Płatnicy
Lekarz
Szpital
Apteka
Ubezpieczyciel
Dwie strony wzajemnie się nienawidzą
Jako wyjątek wśród innych rozwiniętych gospodarczo państw
Stany Zjednoczone dysponują systemem opieki o charakterze
(cid:27)rmy nastawionej na zysk. A w zasadzie dwóch (cid:27)rm.
Jest tak od dwustu lat i do tej pory radziliśmy sobie dobrze.
1
2
Podstawowy problem polega na tym, że w ciągu ostatnich
trzydziestu lat te dwie (cid:27)rmy zaczęły się nienawidzić.
My jesteśmy pośrodku
Stajemy się celem ucisku
Ja
$$
To my jesteśmy jedynym źródłem pieniędzy tra(cid:27)ających
Poleć książkęKup książkęŚwiadczący usługi
Płatnicy
Lekarz
Szpital
Apteka
Ubezpieczyciel
Jako wyjątek wśród innych rozwiniętych gospodarczo państw
Stany Zjednoczone dysponują systemem opieki o charakterze
(cid:27)rmy nastawionej na zysk. A w zasadzie dwóch (cid:27)rm.
Jest tak od dwustu lat i do tej pory radziliśmy sobie dobrze.
Zwycięża ten, kto tworZy najlepsZe obraZy 21
Podstawowy problem polega na tym, że w ciągu ostatnich
trzydziestu lat te dwie (cid:27)rmy zaczęły się nienawidzić.
1
3
My jesteśmy pośrodku
Ja
To my jesteśmy jedynym źródłem pieniędzy tra(cid:27)ających
do systemu.
Jakiego ucisku?
Bardzo poważnego
= wydatki na opiekę zdrowotną jako PKB
= wydatki na opiekę
zdrowotną per capita
65 70 75 80 85 90 95
2000 05
10 15
25
20
15
10
5
0
5000 $
4000 $
3000 $
2000 $
1000 $
0 $
1960
Źródło:
Departament
Handlu
5
2
4
6
Stajemy się celem ucisku
$$
Obie strony słusznie dążą do zwiększania poziomu swoich
zysków, ale to my stajemy się celem (cid:27)nansowego ucisku.
Władze chcą pomóc…
w s z e c h n e
u b e z pie c z e nie
P o
Brak
ograniczeń
Lekarz
Szpital
Apteka
Rząd
$$
M6
Niższe
koszty
Ubezpieczyciel
Świadczenia
wzajemne
Obecne władze administracyjne przyjrzały się bilansowi
i uznały, że najlepiej zacząć od „płatników”.
Mniej więcej po miesiącu od umieszczenia prezentacji w sieci odebra-
łem telefon od Fox News z Nowego Jorku. „Dan — zwrócił się do mnie
producent — jesteś niewątpliwie jednym z czołowych w skali całego kraju
specjalistów od reformy systemu opieki zdrowotnej. Czy w związku z tym
przyjmiesz nasze zaproszenie i wyjaśnisz naszym widzom na antenie, wy-
korzystując swoje rysunki, o czym dokładnie mówi ustawa?”
Odpowiedziałem: „Z przyjemnością”. (W tym miejscu należy zwró-
cić uwagę na fakt, że mieszkam w San Francisco, czyli w mieście, z któ-
rego według mnie wysyłane są impulsy elektromagnetyczne blokujące
sygnał Fox News na rogatkach). Tydzień później nagrałem dla Fox Bu-
siness Network siedmiominutowy występ, w którym omówiłem pierw-
sze dziesięć rysunków. Był to dla mnie przełom: nie tylko moja firma
pojawiła się w ogólnokrajowej telewizji, ale, co ważniejsze, miliony wi-
dzów poznały także nowy i bardziej przejrzysty sposób myślenia o to-
czącej się debacie.
Poleć książkęKup książkę22 wiZualna strona biZnesu
To jednak jeszcze nie koniec tej historii.
Tydzień po wystąpieniu dla Foxa, znowu ktoś do mnie zadzwonił.
Głos po drugiej stronie linii zapytał: „Czy rozmawiam z Danem Roamem?
To pan pokazywał w telewizji Fox rysunki dotyczące opieki zdrowotnej?”.
„Tak” — odpowiedziałem, zastanawiając się, o co w tym wszystkim
chodzi.
„Tu biuro komunikacji Białego Domu. Zastanawialiśmy się, czy nie ze-
chciałby pan przyjechać do Waszyngtonu i przedstawić swój proces wi-
zualizacji pracownikom naszego działu komunikacji internetowej?” Zgo-
dziłem się i pojechałem. Dwa razy.
A oto pytanie: czy jestem największym w Stanach Zjednoczonych
ekspertem do spraw reformy opieki zdrowotnej? Absolutnie nie. Ale to
mnie poproszono o wyjaśnienie jej założeń w ogólnokrajowej telewizji
i w Białym Domu? Owszem. A dlaczego? Bo jestem facetem, który to
narysował. Zapamiętaj: zwycięża ten, kto tworzy najlepsze rysunki.
Poleć książkęKup książkęZwycięża ten, kto tworZy najlepsZe obraZy 23
A co, jeśli nie umiesz rysować?
Jeżeli wszystko to brzmi świetnie, ale wydaje się jednak pozostawać po-
za Twoim zasięgiem — bo, cóż, nie umiesz rysować — to wiedz, że istnieje
jeszcze coś, co powinieneś zapamiętać: rysowanie nie jest procesem arty-
stycznym; rysowanie to proces myślenia. Charakterystyczne dla rysowa-
nia jest to, że pomaga nam ono myśleć w sposób, który jest bardziej od-
krywczy, ekspansywny i spójny, a także szybszy, zwykle znacznie szybszy
— niż pisanie.
Nie martw się więc: wielu ludzi, którzy odnieśli niezwykłe sukcesy
w sferach biznesu, nauki, przywództwa, a nawet rozrywki, odkryło siłę
obrazów, gdy potrzebowali przełomu — i wcale nie byli artystami.
SOUTHWEST AIRLINES
Dallas
San Antonio
Houston
Jest rok 1967. Dwóch biznesmenów siedzi w barze hotelu St. Anthony
w San Antonio w Teksasie. Rollin King rysuje na serwetce trójkąt. Her-
bowi Kelleherowi przypada on do gustu. Uzgadniają utworzenie linii lot-
niczych Southwest Airlines, które odniosą największy sukces w historii.
(W chwili pisania tych słów tę serwetkę wciąż można było obejrzeć na
stronie Southwest, w zakładce „Historia”).
Poleć książkęKup książkę24 wiZualna strona biZnesu
KRZYWA LAFFERA
i
k
d
o
r
Ś
e
n
o
z
d
a
m
o
r
g
z
0
Podatek
100
Jest rok 1974, prezydent Ford musi przemyśleć kwestię opodatkowania
jako element programu reformy gospodarczej. Prosi ekonomistę z Uni-
wersytetu Chicagowskiego, Arthura Laffera, o konsultacje dla swojego
gabinetu. Pewnego wieczoru, podczas kolacji z szefami personelu, Donal-
dem Rumsfeldem i Dickiem Cheneyem (później, odpowiednio, sekreta-
rzem obrony i wiceprezydentem w gabinecie George’a W. Busha), Laffer
rysuje nową koncepcję podatku na koktajlowej serwetce — serwetce, która
zainspiruje prezydenta Reagana do postawienia tradycyjnej ekonomii na
głowie i stworzenia „reaganomiki”. (Serwetka jest obecnie elementem eks-
pozycji Instytutu Smithsona w Waszyngtonie).
Poleć książkęKup książkęZwycięża ten, kto tworZy najlepsZe obraZy 25
EGO, SUPEREGO I ID
W 1933 roku Zygmunt Freud ukończył prace nad swoim ogólnym mode-
lem podświadomości człowieka. W jednym z ostatnich rozdziałów Freud
stara się wyjaśnić związek między tymi składnikami osobowości, do któ-
rych mamy świadomy dostęp, i tymi, które pozostają ukryte. Aby przed-
stawić poszczególne „warstwy” — określane jako ego, superego i id — Freud
rysuje prosty schemat. Zostaje on zamieszczony we Wstępie do psychoanali-
zy i studenci psychologii mogą po raz pierwszy jednoznacznie zrozumieć,
do czego Freud nawiązywał od wielu lat.
TORPEDY HEDY LAMARR
A skoro mowa o Freudzie, jedna z największych gwiazd Hollywood pierw-
szej połowy lat czterdziestych jest zafascynowana torpedami i ich układa-
mi sterowania. Wraz z sąsiadem z Hollywood, kompozytorem George’em
Poleć książkęKup książkę26 wiZualna strona biZnesu
Antheilem, Hedy Lamarr (prawdziwe nazwisko Hedwig Eva Maria Kie-
sler) urządza w swojej willi pokój kreślarski i tworzy plany sterowania tor-
pedami akustycznymi za pomocą częstych zmian częstotliwości. W 1942
roku wraz z Antheilem uzyskują patent o numerze 2 292 387, którego
pewne elementy trafiają następnie do jednej z najwcześniejszych wersji
systemu informacyjnego World Wide Web.
DONELLA MEADOWS i MIT
Model wanny odnoszący się do
kapitału gospodarczego ograniczanego
przez źródło nieodnawialne
Cel wzrostu
Inwestycje
Deprecjacja
Kapitał
Czas istnienia
kapitału
Zysk
Cena
Rentowność
Zasoby
Ekstrakcja
W 1971 roku Donella Meadows, doktor biofizyki Uniwersytetu Harvarda,
dołącza do zespołu MIT pracującego nad dynamiką układów. Aby lepiej
zrozumieć przepływ zasobów w układach złożonych, Donella rysuje wan-
nę. Następnie dodaje wloty i odpływy, zbiorniki i zawory upustowe. Jej
rysunek wkrótce staje się podstawą do prac zespołu i tworzonych przezeń
modeli komputerowych. Powstaje książka Thinking in Systems, a Donella
otrzymuje „grant dla geniuszy” MacArthur Fellows za swój wkład w na-
ukę o ochronie środowiska.
Poleć książkęKup książkęZwycięża ten, kto tworZy najlepsZe obraZy 27
HARRY POTTER
Harry jako
niemowlę
Samotna matka na zasiłku siedzi w kawiarni, rysując mapy i osie czasu
obrazujące wiele postaci, lokalizacji i przygód w życiu młodego czaro-
dzieja, bohatera, którego wykreowała w wyobraźni. Swoje opowieści spi-
suje na starej maszynie do pisania i rękopis — bez rysunków — rozsyła
do wielu wydawnictw. Wszystkie go odrzucają. Wreszcie trafia się jed-
no skłonne zaryzykować i J. K. Rowling w krótkim czasie staje się drugą
najzamożniejszą kobietą w Wielkiej Brytanii, zaraz po królowej. Dopiero
później, gdy jej literacki status jest już niepodważalny, Rowling udostęp-
nia swoje rysunki wykonane znacznie wcześniej. Ostatni egzemplarz li-
mitowanej edycji manuskryptu Baśni barda Beedle’a osiąga na aukcji cenę
3 980 000 dolarów.
Lista zwycięzców, którzy rysują, jest długa
Gdy już zaczniemy szukać, przykładów zaczyna przybywać w bły-
skawicznym tempie. Leonardo da Vinci i Alexander Graham Bell,
Thomas Edison i Steve Jobs, Charles Schwab i sir Richard Branson —
wszyscy ci ludzie, którzy niewątpliwie odnieśli sukces w sferach tech-
nologii, finansów i biznesu, mają przynajmniej jedną wspólną cechę:
wszyscy rysowali.
Poleć książkęKup książkę28 wiZualna strona biZnesu
To naprawdę działa?
Zacząłem robić rysunki dla celów zawodowych już dawno temu. I na-
uczyłem się czegoś niemal natychmiast: zawsze, kiedy nasz zespół brał
udział w spotkaniu biznesowym, dysponując przemyślanym rysunkiem,
przygotowanym i gotowym do przedstawienia klientowi, zdobywaliśmy
zlecenie. Za każdym razem.
Co sprawdza się w przypadku wielkich zwycięstw…
Istnieje rozległa przestrzeń dla profesjonalnego rynku informacji
Wysoka
Rozpoznawalność
marki
Bloomberg
Reuters
McGraw-Hill
Niska
Pearson
Wolters Kluver
Reed Elsevier
Pojedynczy
rynek
Zakres oferty
Thomson
Większa
liczba rynków
Zostaliśmy poproszeni przez wydawnictwo Thomson, potentata w branży
literatury biznesowej przygotowującego się do wejścia na giełdę, o stwo-
rzenie wartej kilka tysięcy dolarów prezentacji dotyczącej badania świa-
domości marki. Po drodze dokonaliśmy kilku interesujących spostrzeżeń
na temat branży jako takiej i zaprezentowaliśmy je na szeregu wykresów.
Prezes zobaczył wykresy, a wynikające z nich strategiczne wnioski wpra-
Poleć książkęKup książkęZwycięża ten, kto tworZy najlepsZe obraZy 29
wiły go w taką euforię, że zlecił nam prace konsultacyjne na łączną kwotę
ponad czterech milionów dolarów. Wnioski te doprowadziły ostatecznie
jego firmę do przejęcia Reutersa. W ten sposób powstała Thomson Reu-
ters, największa firma wydawnicza na świecie.
Klocki LEGO służące do zilustrowania
koncepcji intranetu
Dzięki nowatorskiemu podejściu do tworzenia platform zarządzania
wiedzą zyskaliśmy zainteresowanie dyrektora ds. technologii firmy McKin-
sey Company. Zilustrowaliśmy naszą koncepcję za pomocą klocków LEGO
i rysunków. I zdobyliśmy zlecenie, choć byliśmy najmniejszą i najmniej do-
świadczoną firmą spośród wszystkich, które się o nie ubiegały.
Obraz badań oceanograficznych
i źródeł ich finansowania
$
Zaangażowanie specjalistów
/dotacje federalne
Specj. Korp.
Fed.
„Elita”
Woods Hole
88,8 mm
Scripps
140,0 mm
Harbor Branch
Marine Lab
Monterey Bay
Research Inst.
Duke
Marine Lab
Nauki stosowane
Nauki teoretyczne
Nauka „twarda”:
atrakcyjność
dla specjalistów
Legenda
Statek
Podwodne
Przybrzeżne
Lądowe
Średnica okręgu – środki
przyznane w 2001 roku
Źródło: SBI research
y = sposób
(cid:24)nansowania
Lamont-Goherty
Columbia
URI
Rosenstiel
U of Miami
Nauczanie akademickie
UW School
of Oceanography
14,0 mm
x = oferty podstawowe
Nauka „miękka”:
atrakcyjność
dla mas
Organizacje pożytku publicznego
Conservation
International
70,3 mm
Nature Conservancy
500,0 mm
Audubon
93,7 mm
NRDC
40,1 mm
Monterey Bay
Aquarium
„Popularne”
Cousteau
Society
Deep Ocean
Exploration
Sierra Club
73,1 mm
Zaangażowanie ogółu
/dotacje „detaliczne”
$$$$$$$$
Poleć książkęKup książkę30 wiZualna strona biZnesu
Biorąc udział w konkursie ofert na opracowanie strategii działań dla
Woods Hole Oceanographic Institute (czyli dla ludzi, którzy odnaleźli
wrak Titanica, odkryli prądy głębinowe i wiedzą więcej o zmianach kli-
matu niż ktokolwiek inny na świecie), stworzyliśmy wizualną „Mapę ryn-
ku naukowego”, na której dotychczasowe dane ujęliśmy w nowy sposób.
Gdy dyrektor instytutu zobaczył naszą wizualizację, odwołał prezenta-
cje konkurencji, stwierdzając: „Wy właśnie pokazaliście mi dokładnie to,
czego szukam”. Nasz zespół spędził więc lato na Cape Cod, pracując nad
projektem.
…sprawdza się także dla małych
To, co sprawdza się w przypadku wielkich firm, działa także w przypadku
tych mniejszych.
Metoda wymuszonego zabezpieczenia podwodnego wycieku ropy
Woda
Pompowanie
przetworzonych
mikrobąbelków
Powierzchnia
Bariera ograniczająca
obszar zanieczyszczeń
Mikrobąbelki tworzą
„warstwę wyporu”,
powodując
wypływanie ropy na
powierzchnię w obszarze
chronionym zaporą
Dno
Podczas wycieku ropy z platformy wiertniczej Deepwater Horizon
w Zatoce Meksykańskiej zrobiłem dla małej spółki naftowej z siedzibą
w Luizjanie zestaw prostych, utrzymanych w komiksowym stylu rysun-
ków, ilustrujących zasadę ograniczenia wycieku.
Poleć książkęKup książkęZwycięża ten, kto tworZy najlepsZe obraZy 31
Firmie nie udało się zainteresować przytłoczonych katastrofą agend
federalnych i stanowych. Kiedy jednak nasze rysunki trafiły do władz
lokalnych, wieści rozeszły się błyskawicznie. Nowa technologia została
wkrótce wdrożona i przyczyniła się w znaczący sposób do usunięcia skut-
ków wycieku.
Metodologia Lean Sigma
Etap 1.
Etap 2.
Przykład CDP
i m i n a c j a z b ę d n y c h c z y n n o ś c i
E l
Etap 3.
Brudne
naczynia
w zlewie
Brudne naczynia
opłukane i ustawione
estetycznie obok zlewu
Umieszczenie
naczyń
w zmywarce
Dwa lata temu moja znajoma, kierowniczka projektu w branży IT,
straciła pracę. Wspólnie opracowaliśmy zestaw prostych rysunków, które
pomogły jej przemyśleć cele i zdefiniować na nowo potencjał zawodowy.
Wykorzystała te szkice jako przewodnik umożliwiający znalezienie lep-
szej pracy — a następnie posłużyła się bardziej szczegółowymi rysunka-
mi, aby przekonać potencjalnego pracodawcę, dlaczego to właśnie ona jest
jedyną zasługującą na uwagę kandydatką. I dostała tę pracę (z pensją na-
wet wyższą od początkowo proponowanej).
Nasza szkoła
potrzebuje pieniędzy
Pęknięcie
Poleć książkęKup książkę32 wiZualna strona biZnesu
I ostatni przykład. W szkole mojej córki potrzebne były dodatkowe
fundusze na drobne naprawy budowlane. Zrobiłem zestaw prostych ry-
sunków, aby zilustrować te potrzeby rodzicom. Reakcja okazała się lepsza,
niż oczekiwaliśmy, i pojawiły się pieniądze.
Mówię poważnie: Zwycięża ten, kto tworzy najlepsze rysunki.
Test koloru długopisu
Być może nie rysujesz tak jak ja, Hedy czy Steve Jobs. Być może nawet
nie rysujesz w ogóle. Nadal jesteś jednak wzrokowcem. Kluczowe znacze-
nie powinno więc mieć dla Ciebie zidentyfikowanie własnych umiejętno-
ści wizualnych i zaprzęgnięcie sfery umysłu do pracy wizualnej.
Arkusz samooceny: kolor długopisu
„Podaj mi
długopis!”
„Nie umiem
rysować, ale…”
„Nie jestem
wzrokowcem”
„Czarny
długopis”
„Żółty długopis”
(zakreślacz)
„Czerwony
długopis”
Wiele lat temu stworzyłem krótkie ćwiczenie z zakresu samooceny,
aby pomóc innym w znalezieniu ich mocnych stron w sferze myślenia
wizualnego. Spektrum rozciąga się od osób typu „czarny długopis” (czyli
takich, które zawsze rysują swoje koncepcje), przez typ „żółty długopis”
(czyli osoby, które same rzadko rysują, ale przyglądanie się wizualizacjom
uważają za interesujące), po typ „czerwony długopis” (oznaczający ludzi,
którzy nigdy nie rysują i wolą szczegółowe opisy).
Poleć książkęKup książkęZwycięża ten, kto tworZy najlepsZe obraZy 33
Po przeprowadzeniu tej oceny na ponad czterystu spotkaniach z udzia-
łem łącznie ponad pięćdziesięciu tysięcy osób stwierdzam, że wyniki są
jednoznaczne: 25 spośród nas rysuje dużo, 50 rysuje od czasu do cza-
su i 25 nie rysuje wcale. Wszyscy tworzymy zbiór danych, którego roz-
kład można przedstawić za pomocą krzywej w kształcie dzwonu, widocz-
nej na rysunku poniżej. Spróbuj sam przeprowadzić taką ocenę i sprawdź,
w którym miejscu krzywej się znajdziesz.
5 pkt
10 pkt
15 pkt
25 pkt
ARKUSz OCENy „JAKIEgO KOLORU JEST TwóJ DłUgOpIS?”
Wybierz odpoWiedź, która NaJlepieJ opisuJe tWoJe zachoWaNie
W poNiższych sytuacJach.
A. uczestniczę w burzy mózgów zorganizowanej w sali konferen-
cyjnej, w której stoi duża ścieralna tablica. Mam ochotę:
1. podejść do tablicy i zacząć rysować kółka i kwadraty.
2. podejść do tablicy i zacząć tworzyć listy kwestii podzielonych na
odpowiednie kategorie.
3. doprecyzować kwestie naniesione już na tablicę, aby były bar-
dziej zrozumiałe.
4. „dajmy sobie spokój z tablicą, mamy przecież mnóstwo roboty!”.
5. Nienawidzę burz mózgów.
B. ktoś wręcza mi marker i prosi o naszkicowanie określonego po-
mysłu.
1. proszę go o kolejne markery, aby mieć co najmniej trzy kolory
do dyspozycji.
2. zaczynam rysować i patrzę, co mi wychodzi.
Poleć książkęKup książkę34 wiZualna strona biZnesu
3. Mówię: „Nie umiem rysować, ale…”, po czym kreślę coś naprawdę
koszmarnego.
4. zaczynam od napisania kilku słów, a następnie rysuję wokół
nich prostokąty.
5. odkładam marker i zaczynam mówić.
C. otrzymuję skomplikowany, wielostronicowy wydruk arkusza
kalkulacyjnego.
1. przesuwam po nim wzrokiem, mając nadzieję, że zniknie.
2. przeglądam szybko wydruk w poszukiwaniu czegoś interesują-
cego.
3. czytam nagłówki kolumn, żeby określić kategorie.
4. szukam podobnych danych w różnych komórkach.
5. stwierdzam, że w odniesieniu do budżetu wartość wydatków
na utrzymanie za drugi kwartał jest niższa.
D. w drodze powrotnej z dużej konferencji spotykam w barze na
lotnisku kolegę, który prosi mnie, żebym dokładnie mu wyjaśnił,
czym zajmuje się moja firma.
1. biorę do ręki serwetkę i proszę barmana o coś do pisania.
2. za pomocą paczuszek z cukrem tworzę schemat organizacyjny
firmy.
3. Wyjmuję z teczki jedną ze stron swojej prezentacji w powerpoincie.
4. rzucam: „postaw następną kolejkę — ta rozmowa trochę
potrwa”.
5. zmieniam temat na bardziej interesujący.
E. Gdybym był astronautą w przestrzeni kosmicznej, na początek:
1. Wziąłbym głęboki oddech i spróbował wczuć się w tę chwilę.
2. Wyjąłbym aparat fotograficzny.
3. zacząłbym opisywać to, co widzę.
4. zamknąłbym oczy.
5. poszukałbym sposobu, aby natychmiast wrócić na statek.
Poleć książkęKup książkęZwycięża ten, kto tworZy najlepsZe obraZy 35
teraz dodaJ uzyskaNe puNkty, aby się oceNić.
pUNKTACJA
5 – 9
10 – 14
15+
wybÓr DŁuGopisu
podaj mi długopis! (czarny długopis)
Nie umiem rysować, ale… (żółty długopis)
Nie jestem wzrokowcem (czerwony długopis)
Gdzie się znalazłeś? To, czy Twój długopis jest koloru czarnego, żółte-
go czy czerwonego, ma znaczenie, ponieważ pomaga w określeniu miejsca
koncentracji Twojej energii wizualnej. Jeżeli jesteś czarnym długopisem,
kolejny rozdział będzie dla Ciebie fraszką. Jeżeli jesteś żółtym, jego treść
sprawi, że zaczniesz rysować więcej. A jeśli jesteś czerwonym długopi-
sem, stanie się on dla Ciebie szczegółową instrukcją umożliwiającą uru-
chomienie procesu myślenia wizualnego — i to z łatwością.
Lista kontrolna rozdziału
Rysunki pomagają zwyciężać. Proste rysunki to sprawdzone na-
rzędzia wspomagające procesy przewodzenia, sprzedaży, wprowa-
dzania innowacji i szkolenia.
Aby tworzyć rysunki, nie musisz być artystą. Wiele spośród najbar-
dziej przełomowych koncepcji w sferach biznesu, nauki, polityki i lite-
ratury zostało narysowanych przez osoby bez uzdolnień artystycznych.
Nie każdy z nas jest artystą, ale wszyscy jesteśmy wzrokowcami.
Każdy z nas zajmuje własną niszę w spektrum wizualnego rozwią-
zywania problemów. Znajdź własną i ją wykorzystaj.
poDsuMowanie: Wizualna sfera umysłu to Twój przyjaciel; naucz się
z niej korzystać, a odniesiesz sukcesy, jakich nigdy się nawet nie spodziewałeś.
Poleć książkęKup książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)