Darmowy fragment publikacji:
Tytu³: Biznesplan w praktyce
Autor: Michael Miller
T³umaczenie: Micha³ Nolywajka, £ukasz Korczyñski, Katarzyna Szkodny
Tytu³ orygina³u: Business Plans
ISBN: 83-7197-739-5
Liczba stron: 346
Ksi¹¿ka zawiera podstawowe wskazówki potrzebne do przygotowania biznesplanu.
Uczy w jaki sposób okreġlaæ odbiorcê planu, definiowaæ rynek i jego podstawowe
kompetencje, przygotowaæ strategiê i oceniæ ewentualne formy finansowania.
Krok po kroku wprowadza w tajniki pisania poszczególnych czêġci typowego
biznesplanu. Pokazuje w jaki sposób stworzyæ przekonuj¹cy tekst, zawieraj¹cy
wszystkie niezbêdne elementy biznesplanu. Na koñcu ka¿dego rozdzia³u czytelnik
znajdzie specjalne „zadania domowe”, pomocne w pisaniu biznesplanu.
Michael Miller jest bardzo twórczym autorem, cenionym za swoj¹ wiedzê praktyczn¹,
techniczn¹ dok³adnoġæ i nieod³¹czn¹ dba³oġæ o czytelnika oraz klienta. Od 1989 roku
Miller opublikowa³ ju¿ ponad trzydzieġci szeġæ tytu³ów. Znany jest ze swego
nieformalnego, ³atwego w odbiorze stylu oraz umiejêtnoġci udzielania bardzo
praktycznych rad. Posiada te¿ umiejêtnoġæ t³umaczenia z³o¿onych zagadnieñ w sposób
zrozumia³y dla przeciêtnego czytelnika. Michael Miller jest prezesem The Molehill Group,
firmy consultingowej, której siedziba mieġci siê w Carmel, w stanie Indiana. Jako
konsultant, Miller specjalizuje siê w udzielaniu rad dotycz¹cych tworzenia biznesplanów
firm internetowych i przedsiêbiorstw zwi¹zanych z technologi¹.
Spis treści
Wstęp
Część I Plan badania
ROZDZIAŁ 1. Przeanalizuj cele
15
19
21
Biznesplan: fakty i mity...................................................:...................................................:21
Określenie strategicznego kierunku ...................................................:..........................22
Komunikowanie się z potencjalnymi inwestorami ...................................................:...22
Kto jest prawdziwym adresatem twojego biznesplanu ...................................................:...23
Biznesplan i klienci ...................................................:...................................................:23
Biznesplan i pracownicy ...................................................:...........................................24
Biznesplan i inwestorzy ...................................................:............................................24
Dlaczego twoja firma potrzebuje biznesplanu ...................................................:................25
Z czego składa się dobry biznesplan ...................................................:...............................26
Kto pisze twój biznesplan?...................................................:..............................................27
Jak przejść od pomysłu do rzeczywistości ...................................................:......................28
Jak zdefiniować sukces...................................................:...................................................:.29
Zadanie domowe ...................................................:...................................................:..........29
ROZDZIAŁ 2. Przeanalizuj swojego odbiorcę
31
Kto jest odbiorcą twojego biznesplanu...................................................:............................31
Pisanie dla odbiorcy ...................................................:...................................................:.....33
Nie jesteś swoim własnym odbiorcą ...................................................:.........................33
Twoi pracownicy nie są odbiorcami ...................................................:.........................34
Twoi klienci nie są odbiorcami ...................................................:.................................35
Twoi odbiorcy to twoi inwestorzy ...................................................:............................36
Jak zrozumieć konkretnego odbiorcę ...................................................:..............................37
Bankierzy i urzędnicy odpowiedzialni za udzielanie pożyczek...................................37
Drobni inwestorzy...................................................:...................................................:..38
Inwestorzy strategiczni...................................................:..............................................39
Fundusze wysokiego ryzyka ...................................................:.....................................40
Czego dokonali już inni...................................................:...................................................:41
Wybór planu...................................................:...................................................:...........41
Jak zdobyć plan ...................................................:...................................................:......42
Co dalej z planem...................................................:...................................................:...42
Zadanie domowe ...................................................:...................................................:..........43
6 I Biznesplan w praktyce
ROZDZIAŁ 3. Przeanalizuj rynek
45
Dlaczego analiza rynku jest istotna ...................................................:.................................45
Wszystko zależy od rynku ...................................................:........................................45
Jak być w kontakcie ...................................................:..................................................46
Definiowanie rynku ...................................................:...................................................:......47
Rynek twojej konkurencji to także twój rynek ...................................................:.........48
Ogólnie czy szczegółowo...................................................:..........................................48
Twój rynek — jak widzą go inni...................................................:...............................48
Rynek w liczbach ...................................................:...................................................:.........49
Zbieranie danych...................................................:...................................................:....49
Tworzenie własnej bazy danych ...................................................:...............................50
Szczegółowy opis rynku...................................................:..................................................51
Przewidywanie przyszłości ...................................................:.............................................52
Co na to specjaliści...................................................:...................................................:.53
Extrapolacja obecnych trendów ...................................................:................................54
Przewidywanie przyszłego rozwoju...................................................:..........................54
Jak to wszystko razem poskładać...................................................:..............................55
Kluczowe informacje o rynku ...................................................:.........................................55
Zadanie domowe ...................................................:...................................................:..........56
ROZDZIAŁ 4. Przeanalizuj swoje zalety
57
Co robisz dobrze...................................................:...................................................:...........57
Różne rodzaje zalet...................................................:...................................................:.......58
Zalety produktu ...................................................:...................................................:......58
Zalety marki ...................................................:...................................................:...........59
Zalety marketingowe i reklamowe...................................................:............................59
Zalety sprzedaży i dystrybucji ...................................................:..................................60
Zalety operacyjne ...................................................:...................................................:...60
Inne zalety ...................................................:...................................................:..............60
Określanie zalet ...................................................:...................................................:............61
Jak wykorzystywać zalety ...................................................:...............................................61
Jak informować o własnych zaletach ...................................................:..............................62
Słabe strony — jak je znaleźć ...................................................:.........................................63
Różne rodzaje wad ...................................................:...................................................:.63
Określanie wad...................................................:...................................................:.......65
Naprawianie tego, co nie działa, czyli jak zminimalizować negatywne wpływy ........65
Bądź świadom własnych wad ...................................................:...................................66
Kompletowanie listy zalet i wad ...................................................:.....................................66
Zadanie domowe ...................................................:...................................................:..........68
ROZDZIAŁ 5. Przeanalizuj strategię
69
Czym jest twoja firma i do czego zmierza ...................................................:......................69
Wizja...................................................:...................................................:.............................70
Misja ...................................................:...................................................:.............................71
Cele...................................................:...................................................:...............................71
Spis treści I 7
Strategia...................................................:...................................................:........................72
Taktyka ...................................................:...................................................:.........................73
Do czego zmierza twoja firma...................................................:.........................................73
Firma w przyszłości — jak to wszystko osiągnąć? ...................................................:.........75
Strategia wzrostu ...................................................:...................................................:..........75
Strategia produktu ...................................................:...................................................:........76
Strategia cenowa...................................................:...................................................:...........76
Strategia marketingowa ...................................................:...................................................:77
Strategia sprzedaży...................................................:...................................................:.......77
Strategia dystrybucji...................................................:...................................................:.....78
Strategia operacji wewnętrznych...................................................:.....................................78
Strategia zarządzania ...................................................:...................................................:....78
Strategia pozyskiwania środków finansowych...................................................:................79
Elementy dobrej strategii biznesowej...................................................:..............................79
Zadanie domowe ...................................................:...................................................:..........80
ROZDZIAŁ 6. Przeanalizuj różne opcje
81
Potrzebne pieniądze — ile i dlaczego ...................................................:.............................81
Po co ci te pieniądze?...................................................:................................................81
Ile pieniędzy potrzebujesz? ...................................................:.......................................83
Co teraz?...................................................:...................................................:.................84
Finansowanie bez odsprzedawania udziałów...................................................:..................85
Banki i pożyczkodawcy: pożyczanie potrzebnych pieniędzy ......................................85
Samofinansowanie: działanie na własną rękę ...................................................:...........87
Finansowanie z udziałem sprzedaży udziałów...................................................:................88
Drobni inwestorzy: krewni i przyjaciele ...................................................:...................89
Inwestorzy strategiczni: wielka kasa dla wielkich firm ...............................................91
Fundusze wysokiego ryzyka: liczy się wzrost ...................................................:..........93
Jaka opcja jest najodpowiedniejsza dla twojej firmy? ...................................................:....96
Porównywanie opcji...................................................:..................................................96
Najlepsze opcje dla małych firm...................................................:...............................97
Najodpowiedniejsze opcje dla nowych i ambitnych firm ..............................................97
Najlepsze opcje dla rozwijających się i już istniejących firm ........................................98
Najlepsze opcje dla firm w tarapatach finansowych...................................................:.99
Zadanie domowe ...................................................:...................................................:..........99
Część II Wykreuj plan
ROZDZIAŁ 7.
Stwórz zarys planu
101
103
Opowiadanie o firmie ...................................................:...................................................:.103
Elementy typowego biznesplanu...................................................:...................................104
Podstawowy zarys...................................................:...................................................:105
Dostosowanie historii do planu...................................................:...............................106
A co z objętością? ...................................................:...................................................:106
Zmiany ...................................................:...................................................:.................107
8 I Biznesplan w praktyce
Jak dopasować plan do firmy ...................................................:........................................109
Dopasowywanie organizacji firmy do zarysu planu ..................................................109
Dopracowywanie zarysu ...................................................:.........................................109
Dodawanie pozostałych elementów...................................................:........................110
Zadanie domowe ...................................................:...................................................:........111
ROZDZIAŁ 8.
Zorganizuj swoje środki
113
Przygotowania ...................................................:...................................................:............113
Podział całego zadania na mniejsze fragmenty...................................................:.......114
Wyznaczenie koordynatora projektu...................................................:.......................114
Zanim zaczniesz, zdecyduj, czego ci potrzeba...................................................:........115
Stworzenie harmonogramu pracy ...................................................:...........................115
Jakiej pomocy potrzebujesz?...................................................:.........................................116
Ktoś, kto zna twoją firmę ...................................................:........................................117
Ktoś, kto zajmowałby się poszczególnymi częściami i elementami..........................117
Ktoś, kto potrafi jednocześnie pisać i zna się na sprzedawaniu.................................117
Ktoś, kto zna się na profesjonalnej szacie graficznej.................................................118
Kto się nadaje do takiej pracy?...................................................:......................................119
Ty ...................................................:...................................................:.........................119
Pracownicy...................................................:...................................................:...........119
Ludzie z zewnątrz ...................................................:...................................................:120
Kto co robi? ...................................................:...................................................:................120
Zadanie domowe ...................................................:...................................................:........120
ROZDZIAŁ 9. Uporządkuj liczby
123
Krótki kurs finansowy ...................................................:...................................................:123
Dochody, koszta i zyski ...................................................:..........................................123
Środki trwałe i zobowiązania finansowe...................................................:.................124
Różnica między zyskami a gotówką ...................................................:.......................125
Podstawowe zestawienia finansowe...................................................:..............................126
Zestawienie przychodów...................................................:.........................................127
Bilans finansowy...................................................:...................................................:..130
Prognoza przepływu gotówki...................................................:..................................131
Inne zestawienia finansowe...................................................:.....................................132
Założenia ...................................................:...................................................:..............133
Marże i stosunki ...................................................:...................................................:.........134
Marża brutto ...................................................:...................................................:.........134
Marża EBITDA...................................................:...................................................:....134
Marża netto...................................................:...................................................:...........135
Zwrot inwestycji...................................................:...................................................:...135
Współczynnik bieżący ...................................................:............................................136
Współczynnik szybkich środków trwałych...................................................:.............136
Stosunek długu do kapitału własnego ...................................................:.....................136
Zadanie domowe ...................................................:...................................................:........137
Część III Zaplanuj pisanie
ROZDZIAŁ 10. Streszczenie menedżerskie
Spis treści I 9
139
141
Po co pisać streszczenie menedżerskie...................................................:..........................141
Jak streścić plan...................................................:...................................................:..........142
Różne rodzaje streszczeń...................................................:...............................................143
Narracja prosta ...................................................:...................................................:.....143
Narracja z podtytułami...................................................:............................................143
Narracja z tabelą finansową ...................................................:....................................144
Streszczenie z wypunktowaniem ...................................................:............................145
Mieszanka narracji i wypunktowania...................................................:......................147
Co zamieścić w streszczeniu menedżerskim...................................................:.................147
Możliwości...................................................:...................................................:...........149
Strategia rynkowa...................................................:...................................................:.149
Strategia biznesowa...................................................:.................................................150
Cele finansowe ...................................................:...................................................:.....150
Czego nie zamieszczać w streszczeniu menedżerskim ...................................................:.151
Organizacja i operacje...................................................:.............................................151
Zarząd...................................................:...................................................:...................152
Główne kompetencje i wyzwania ...................................................:...........................152
Szczegóły sytuacji finansowej ...................................................:................................152
Wykresy i diagramy ...................................................:................................................153
Różne podejścia...................................................:...................................................:..........153
Opisz firmę już na samym wstępie ...................................................:.........................153
Poproś o pieniądze ...................................................:..................................................153
Szczegóły zamieść na marginesie ...................................................:...........................154
Co zrobić, jeśli streszczenie jest zbyt długie ...................................................:.................154
Lista zagadnień zawartych w streszczeniu menedżerskim...............................................156
Zadanie domowe ...................................................:...................................................:........156
ROZDZIAŁ 11. Wizja i misja
157
Deklaracja wizji...................................................:...................................................:..........157
Kryteria dobrej deklaracji wizji...................................................:...............................158
Przykłady wizji...................................................:...................................................:.....158
Deklaracja misji...................................................:...................................................:..........159
Kryteria dobrej deklaracji misji ...................................................:..............................159
Przykłady misji...................................................:...................................................:.....160
Prezentacja wizji i misji...................................................:.................................................161
Lista elementów deklaracji misji...................................................:...................................161
Zadanie domowe ...................................................:...................................................:........162
ROZDZIAŁ 12. Możliwości
163
Wybór potrzebnych danych...................................................:...........................................163
Dane potrzebne i możliwe do zdobycia ...................................................:..................163
Gdzie szukać danych...................................................:...............................................164
10 I Biznesplan w praktyce
Co zrobić, kiedy nie można znaleźć odpowiednich danych.......................................166
Ile danych wystarczy? ...................................................:.............................................167
Nie zapomnij podać źródła...................................................:......................................168
Pisanie części poświęconej możliwościom...................................................:.............169
Przedstawianie informacji w formatach alternatywnych .................................................170
Wypunktowanie ...................................................:...................................................:...170
Tabele...................................................:...................................................:...................171
Wykresy i diagramy ...................................................:................................................171
Obrazki i grafika ...................................................:...................................................:..175
Możliwości — lista kontrolna ...................................................:.......................................177
Zadanie domowe ...................................................:...................................................:........177
ROZDZIAŁ 13. Strategia rynkowa
179
Rozwijanie strategii rynkowej...................................................:.......................................179
Pisanie części poświęconej strategii rynkowej...................................................:..............180
Produkt ...................................................:...................................................:.......................181
Definiowanie produktu...................................................:............................................181
PCO, czyli pozycja, cena, opakowanie ...................................................:...................181
Sprzedaż i dystrybucja...................................................:...................................................:182
Marketing ...................................................:...................................................:...................183
Porównanie konkurencyjne ...................................................:...........................................185
Lista kontrolna strategii rynkowej ...................................................:..........................186
Zadanie domowe ...................................................:...................................................:........186
ROZDZIAŁ 14. Strategia biznesowa
187
Tworzenie strategii biznesowej ...................................................:.....................................187
Definiowanie modelu przeprowadzanych transakcji...................................................:.....188
Strumień dochodów ...................................................:................................................189
Marża zysku ...................................................:...................................................:.........190
Udziały w rynku...................................................:...................................................:...191
Wzrost ...................................................:...................................................:..................192
Identyfikacja koniecznych inicjatyw strategicznych..................................................193
Sporządzanie terminarza ...................................................:...............................................194
Lista kontrolna strategii biznesowej...................................................:..............................195
Zadanie domowe ...................................................:...................................................:........196
ROZDZIAŁ 15. Organizacja i operacje
197
Pierwszy zarys i przygotowanie ...................................................:....................................197
Tworzenie planu...................................................:...................................................:...197
Kompletowanie danych...................................................:...........................................198
Prezentacja organizacji...................................................:..................................................199
Opis przeprowadzanych operacji ...................................................:..................................201
Rozwój produktu...................................................:...................................................:..202
Produkcja...................................................:...................................................:..............202
Składowanie i dystrybucja ...................................................:......................................202
Spis treści I 11
Sprzedaż ...................................................:...................................................:...............202
Marketing ...................................................:...................................................:.............202
Informacja technologiczna ...................................................:......................................202
Finanse i rachunkowość ...................................................:..........................................203
Pomieszczenia ...................................................:...................................................:......203
Kontakty osobowe...................................................:...................................................:204
Prawa autorskie i patenty ...................................................:........................................204
Koncesje...................................................:...................................................:...............204
Lista kontrolna organizacji i operacji ...................................................:............................204
Zadanie domowe ...................................................:...................................................:........205
ROZDZIAŁ 16. Zarząd
207
Odpowiednie wprowadzenie ...................................................:.........................................207
Pisanie przekonującego życiorysu...................................................:.................................207
Lista osób...........................................:...................................................:............................209
Definiowanie zarządu głównego...................................................:.............................209
Rada nadzorcza ...................................................:...................................................:....210
Wykorzystanie dużych i strategicznych inwestorów .................................................210
Wykorzystanie doradców...................................................:........................................210
Kolejność na liście...................................................:...................................................:......211
Lista kontrolna zarządu ...................................................:.................................................211
Zadanie domowe ...................................................:...................................................:........212
ROZDZIAŁ 17. Główne kompetencje i wyzwania
213
Prezentacja zalet i wad firmy ...................................................:........................................213
Jeden lub dwa podrozdziały? ...................................................:..................................214
Alternatywne tytuły...................................................:.................................................214
Tekst, wypunktowanie czy tabelki...................................................:..........................214
Wyzwania...................................................:...................................................:.............216
Prezentowanie głównych kompetencji ...................................................:..........................217
Wybór zalet ...................................................:...................................................:..........217
Jak pisać o zaletach? ...................................................:...............................................217
Prezentacja wyzwań ...................................................:...................................................:...218
Dobór wyzwań ...................................................:...................................................:.....219
Jak zamienić wyzwania w zalety?...................................................:...........................219
Lista kontrolna głównych kompetencji i wyzwań...................................................:.........220
Zadanie domowe ...................................................:...................................................:........220
ROZDZIAŁ 18. Finanse
223
Jakie dane należy zamieścić ...................................................:..........................................223
Główne zestawienia finansowe ...................................................:.....................................223
Ile szczegółów? ...................................................:...................................................:..........225
Przygotowywanie prognoz ...................................................:............................................225
Prognozowanie oddolne ...................................................:................................................227
12 I Biznesplan w praktyce
Prognozowanie odgórne ...................................................:................................................228
Odpowiedni format dla pożądanego efektu...................................................:...................229
Dlaczego liczby wyglądają tak mało efektownie? ...................................................:........229
Wybór stylu ...................................................:...................................................:................230
Lista kontrolna finansów ...................................................:...............................................233
Zadanie domowe ...................................................:...................................................:........234
Część IV Zaplanuj odpowiednią prezentację
ROZDZIAŁ 19. Aneksy i załączniki
235
237
Jak i kiedy używać aneksów i załączników ...................................................:..................237
Potencjalne dodatki do twojego biznesplanu ...................................................:................238
Dodatkowe dane na temat rynku...................................................:.............................239
Wyniki badań i raporty analityków...................................................:.........................239
Aktualności ...................................................:...................................................:..........239
Komunikaty prasowe ...................................................:..............................................240
Informacje o produkcie ...................................................:...........................................240
Broszury i materiały marketingowe ...................................................:........................241
Historia i sukcesy ...................................................:...................................................:.241
Strony internetowe ...................................................:..................................................242
Słownik pojęć...................................................:...................................................:.......242
Dodatkowe dane finansowe ...................................................:....................................243
Infrastruktura informatyczna...................................................:...................................243
Dodatkowe zestawienia...................................................:...........................................243
Szczegółówe procesy ...................................................:..............................................243
Listy inwestorów...................................................:...................................................:..245
Życiorysy kadry kierowniczej...................................................:.................................245
Inne szczegółowe informacje z głównej części dokumentu.......................................245
Lista kontrolna aneksów i załączników...................................................:.........................245
Zadanie domowe ...................................................:...................................................:........246
ROZDZIAŁ 20. Spis treści i indeks
247
Elementy ułatwiające poruszanie się po dokumencie ...................................................:...247
Dodawanie numerów stron...................................................:............................................248
Ręczne numerowanie stron...................................................:............................................249
Automatyczne numerowanie stron ...................................................:................................249
W którym miejscu zacząć numerowanie...................................................:.......................249
Alternatywne formaty numerowania...................................................:.............................249
Przypisywanie nagłówków...................................................:............................................250
Tworzenie spisu treści ...................................................:...................................................:251
Dołączanie indeksu...................................................:...................................................:.....251
Używanie przypisów dolnych i końcowych...................................................:..................252
Lista kontrolna elementów ułatwiających poruszanie się po dokumencie.......................254
Zadanie domowe ...................................................:...................................................:........255
ROZDZIAŁ 21. Formatowanie i drukowanie
Spis treści I 13
257
Zaprojektuj swój sukces ...................................................:................................................258
Formatowanie twojego dokumentu ...................................................:...............................259
Wybór programu ...................................................:...................................................:..259
Wykonywanie pracy...................................................:................................................260
Czarno-biały czy kolorowy? ...................................................:...................................260
Wybór palety kolorów...................................................:.............................................261
Formatowanie strony...................................................:...............................................262
Formatowanie nagłówków i stopek ...................................................:........................263
Formatowanie nagłówków ...................................................:......................................263
Formatowanie tekstu ...................................................:...............................................264
Formatowanie spisów...................................................:..............................................265
Formatowanie obiektów graficznych...................................................:......................265
Formatowanie strony tytułowej...................................................:...............................266
Zanim wydrukujesz — sprawdź...................................................:....................................266
Drukowanie twojego biznesplanu ...................................................:.................................267
Wybór drukarza...................................................:...................................................:....267
Formaty pliku ...................................................:...................................................:.......268
Przeniesienie pliku ...................................................:..................................................269
Kolory ...................................................:...................................................:..................270
Papier...................................................:...................................................:....................270
Bindowanie ...................................................:...................................................:..........271
Drukowanie i sprawdzanie...................................................:......................................271
Drukowanie listy sprawdzającej...................................................:....................................272
Zadanie domowe ...................................................:...................................................:........272
Część V Plan na sukces
ROZDZIAŁ 22. Prezentacja biznesplanu
273
275
Wydrukowałeś już swój biznesplan — jaki powinien być twój następny krok? .............275
Przeniesienie biznesplanu do programu PowerPoint ...................................................:....277
Tytuł ...................................................:...................................................:.....................278
Streszczenie menedżerskie...................................................:......................................279
Wizja ...................................................:...................................................:....................279
Misja...................................................:...................................................:.....................279
Możliwości...................................................:...................................................:...........279
Strategia rynkowa...................................................:...................................................:.280
Strategia biznesowa...................................................:.................................................280
Organizacja i operacje...................................................:.............................................281
Zarządzanie ...................................................:...................................................:..........281
Główne kompetencje...................................................:...............................................281
Finanse ...................................................:...................................................:.................282
Załączniki...................................................:...................................................:.............282
Zaprezentowanie twojego planu...................................................:....................................283
Powiedz, nie czytaj...................................................:..................................................283
Przygotuj i ćwicz...................................................:...................................................:..283
14 I Biznesplan w praktyce
Przygotowanie się na spotkanie z gośćmi o różnej osobowości ......................................284
Publiczność pasywna ...................................................:..............................................284
Publiczność aktywna...................................................:...............................................285
Po prezentacji ...................................................:...................................................:.............286
Prezentacja list sprawdzających ...................................................:....................................287
Zadanie domowe ...................................................:...................................................:........288
ROZDZIAŁ 23. Wykorzystaj plan
289
Dlaczego biznesplany są często ignorowane?...................................................:...............289
Dzielenie się planem...................................................:...................................................:...290
Kto powinien zobaczyć plan? ...................................................:.................................291
Co powinni przede wszystkim zobaczyć?...................................................:...............291
Jak zaprezentować plan? ...................................................:.........................................297
Rozszerzanie planu...................................................:...................................................:.....299
Zarządzanie przy pomocy planu...................................................:....................................300
Lista sprawdzająca proces wprowadzania planu w życie.................................................301
Zadanie domowe ...................................................:...................................................:........302
ROZDZIAŁ 24. Stwórz plan emisji akcji
303
Prywatna i publiczna oferta akcji ...................................................:..................................304
Prywatna emisja ...................................................:...................................................:...304
Oferta publiczna ...................................................:...................................................:...305
Proces prywatnej emisji akcji...................................................:........................................306
Dlaczego potrzebujesz planu? ...................................................:.......................................307
Czego oczekują inwestorzy? ...................................................:...................................307
Czego wymagają prawnicy? ...................................................:...................................308
Tworzenie planu ...................................................:...................................................:.........309
Pierwsza strona...................................................:...................................................:.....310
Opis oferty...................................................:...................................................:............311
Czynniki ryzyka ...................................................:...................................................:...312
Określone transakcje ...................................................:...............................................313
Pozostałe wiadomości ...................................................:.............................................314
Lista sprawdzająca PPM...................................................:................................................314
Zadanie domowe ...................................................:...................................................:........315
Dodatki
DODATEK A
Streszczenie rozdziałów
DODATEK B
Szkic
Skorowidz
317
319
325
329
Rozdział 7.
Stwórz zarys planu
W tym rozdziale:
z
sposób
przedstawiania
firmy,
z
organizowanie
informacji,
z
sztuka selekcji
informacji,
które powinny
być zawarte
w biznesplanie.
Być może wydaje ci się, że biznesplan musi być dokumentem naszpikowanym skompli-
kowanymi zdaniami, technicznymi zwrotami i określeniami, prawnym bełkotem i szcze-
gółowymi danymi finansowymi. Nic bardziej błędnego. Jeśli potrafisz opowiadać o swojej
firmie i na dodatek potrafisz robić to dobrze, jestedś w stanie napisać dobry biznesplan.
Dobre biznesplany są utrzymane w tonie konwersacyjnym, łatwo się je czyta i przyswaja,
nie zawierają zbyt wiele słownictwa prawnego, a danych finansowych jest w nich akurat
tyle, ile potrzeba, aby przedstawić aktualny potencjał firmy. Tak naprawdę byłbyś w stanie
podyktować cały biznesplan za jednym zamachem, opierając się na posiadanej wiedzy o tym,
czym dysponuje twoja forma i jakie są jej plany na pdrzyszłość.
Opowiadanie o firmie
Wyobraź sobie, że siedzisz w kawiarni lub restauracji. Nagle podchodzi ktoś znajomy i pyta,
co u ciebie słychać. Odpowiadasz, że właśnie próbujesz rozkręcić nową firmę i zaczynasz
o tym opowiadać. Mówisz o tym, czym się będziesz zajmował, dlaczego zdecydowałeś
się na taką działalność, jakich możliwości szukasz w twojej branży i w jaki sposób
chciałbyś je wykorzystać. Jeśli z rozmówcą łączą cię zażyłe kontakty, możesz nawet zacząć
opowiadać o dochodach i zyskach, których się spodzidewasz.
Mogłoby to wyglądać mniej więcej tak:
Opowiem ci o mojej firmie. Produkujemy gadgety dla college’ów i uniwersytetów w Sta-
nach. To całkiem spory rynek i mamy nadzieję, że w przeciągu trzech lat uda się zgromadzić
dwanaście milionów złotych dochodu.
Zawsze miałem wizję, że w każdym college’u powinny być gadgety pomagające stu-
dentom w nauce. Dlatego moja misja polega na zaopatrywaniu college’ów w możliwie
najszerszą gamę gadgetów wysokiej jakości. Wiesz, każdy college ma obowiązek raz
na semestr zaopatrzyć swoich studentów w takie gadgety. To daje nam rynek dziesięciu
milionów gadgetów rocznie. Obliczając średnią cenę gadgetu na piętnaście złotych, otrzy-
mujemy sto pięćdziesiąt milionów złotych w handlu detalicznym.
104 I Rozdział 7.
Mój plan polega na stworzeniu linii gadgetów dostosowanej do potrzeb rynku college’ów.
Każdy gadget byłby dostępny w barwach szkoły oraz w dowolnej kombinacji modnych
wzorów i kolorów. Planuję wynająć wyspecjalizowanych reprezentantów handlowych,
którzy sprzedawaliby nasze gadgety sklepom uczelnianym oraz wykorzystywaliby mar-
keting na campusach w celu zebrania opinii studentódw.
Chciałbym, aby firma produkowała swoje własne gadgety w fabryce, którą właśnie bu-
dujemy w stanie Iowa. Dzięki uruchomieniu tej bardzo nowoczesnej fabryki oraz dzięki
sezonowemu zatrudnianiu okolicznych farmerów jesteśmy w stanie produkować gad-
gety po cenie trzech złotych za sztukę, co jest o dziesięć procent tańsze od kosztów, jakie
ponosi nasza konkurencja. Sprzedajemy nasze gadgety do księgarń z pięćdziesięciopro-
centową zniżką za cenę siedmiu i pół złotego netto. To daje nam zysk brutto cztery i pół
złotego na gadgecie.
Nasza firma chce się skupić tylko i wyłącznie na produkowaniu gadgetów. Wszystkie
nasze systemy komputerowe będą miały zainstalowane najnowsze programy śledzenia
gadgetów, a magazyny będą wyposażone w specjalne sysdtemy przewożenia i pakowania
gadgetów. Zarząd firmy to mieszanka osób o olbrzymim doświadczeniu w produkcji
gadgetów i sprzedaży produktów skierowanych do studedntów college’ów.
Prawdziwą zaletą naszej firmy jest możliwość produkowania gadgetów na zamówienie
w dowolnych kształtach i barwach, z większą marżą brutto niż marża konkurencji.
Wiem, że w tej branży jesteśmy nowi, dlatego będziemy musieli zorganizować sobie świet-
ną promocję i marketing. Wierzę, że będziemy w stanie wnieść wiele nowych pomysłów
i rozwiązań na rynek, a to z kolei pozwoli nam odniedść sukces.
Przewiduję, że zdobędziemy szesnaście procent rynku w trzecim roku naszej działalności.
W tym też roku powinniśmy sprzedać milion sześćset tysięcy gadgetów za średnią cenę
netto siedmiu i pół złotego, co da nam dwanaście milionów dochodu. Z naszą nisko na-
kładową strukturą firmy, oceniam, że będziemy działać z piętnastoprocentową marżą
netto i uzyskamy milion osiemset tysięcy złotych zydsku w trzecim roku działalności.
Jak widać, ta krótka historyjka, nie dłuższa niż pięćset słów, opowiada o wszystkim, cze-
go słuchacz chciałby się dowiedzieć. Po jej wysłuchaniu wiemy, dlaczego założyłeś firmę,
znamy jej możliwości i sposoby ich wykorzystania, widzimy, na czym polega wyjątko-
wość twojej działalności i rozumiemy, w jaki sposób zarobisz przewidywane sumy pie-
niędzy. Wszystko jest jasno podane i wytłumaczone, opowiedziane w logicznej kolejności
i z uwzględnieniem najważniejszych elementów, bez ndiepotrzebnego słowotoku.
Elementy typowego biznesplanu
Ta prosta historyjka o firmie zawierała już w sobie wszystkie istotne elementy bizne-
splanu. Jej wszystkie istotne elementy odpowiadają konkretnym punktom biznesplanu.
Wystarczy tylko nieco je podrasować i ubrać w słowa, a otrzyma się zrozumiały i do-
brze przemyślany plan dokumentu.
Stwórz zarys planu I 105
Podstawowy zarys
Chociaż istnieje wiele sposobów na zorganizowanie informacji, które należałoby zawrzeć
w biznesplanie, wszystkie w zasadzie sprowadzają sidę do następujących punktów:
z
Streszczenie menedżerskie. Jest to jednostronicowe streszczenie głównych punktdów
twojego planu, od wizji i misji po poszczególne celde finansowe. Gdyby odbiorcy
planu przeczytali tylko tę stronę (a może się tak zddarzyć), dowiedzieliby się
o najistotniejszych założeniach i planach firmy.
z
Wizja i misja. Jak to już zostało powiedziane w rozdziale piątym „Pdrzeanalizuj
strategię”, twoja wizja, zwana czasem deklaracją wizdji, jest jednym zdaniem,
opisującym oczekiwania, jakie masz wobec firmy. Misja,d zwana czasem deklaracją
misji, jest jednym, krótkim zdaniem, zawierającym cedl istnienia firmy. Niektóre
firmy łączą misję i wizję w jedną całość i umieszczająd je na jednej stronie, inne
rozdzielają je i zamieszczają na oddzielnych stronacdh dla większej jasności.
Uwaga Najczęstszym błędem popełnianym przez nadto rozentutzjazmowanych przedsiębiorców,
jest układanie zbyt długich deklaracji misji, wizjit i streszczenia menedżerskiego.
Jeśli streszczenie menedżerskie jest dłuższe niż jednat strona, traci znamiona
streszczenia. Jeśli wizja i misja są dłuższe niż jedno, konkretne zdanie oznacza
to, że najprawdopodobniej firma nie ma jasno sprecytzowanej wizji oraz misji.
z
Możliwości. Część ta zawiera opis zidentyfikowanych możliwości. dZazwyczaj
składa się na nią opis rynku, określenie jego wielkdości i prezentacja możliwości
rozwoju wraz z opisem postępowania firm konkurencyjdnych. To tutaj wykorzystuje
się dane i analizy opisywane szczegółowo w rozdzialde trzecim „Przeanalizuj rynek”
z
Strategia marketingowa. Część ta nawiązuje do części poprzedniej, opisując,
w jaki sposób firma ma zamiar wykorzystać istniejące dmożliwości. Zawiera
zazwyczaj opis produktów i usług, które firma ma zamidar oferować, wraz
z opisem sprzedaży, dystrybucji i strategii marketidngowych produktów.
z
Strategia biznesowa. W tej części będziesz musiał nieco bardziej szczegdółowo
opisać firmę. Należy tutaj przedstawić model firmy i mdodel dochodów. Innymi
słowy, musisz przedstawić twój sposób zarabiania piedniędzy.
z
Organizacja i operacje. To bardzo szczegółowa część skupiająca się na struktdurze
firmy i sposobie funkcjonowania poszczególnych działówd firmy, takich jak dział
produkcji, składowania, systemów, itp., w której możnda użyć wszelkiego rodzaju
wykresów i schematów funkcjonowania firmy.
z
Zarząd. To szansa na przedstawienie i pochwalenie się człodnkami zarządu.
Można wykorzystać tę część planu do przedstawienia dczłonków ścisłego zespołu
kierowniczego i jeśli to zasadne, głównych instytucdjonalnych i strategicznych
inwestorów.
z
Główne kompetencje i wyzwania. Część ta streszcza niejako to wszystko, co zostałod
zawarte w poprzednich punktach, i zawiera listę spedcyficznych dla firmy zalet
i wad, wraz z potencjalnymi wyzwaniami i słabymi pudnktami.
z
Finanse. Ta ostatnia część planu zawiera wszystkie istotne dszczegóły dotyczące
bilansu zysków i strat, zestawienia finansowego, przdewidywań dochodów na kilka
lat i tym podobnych danych.
106 I Rozdział 7.
Dostosowanie historii do planu
Powróćmy teraz do opowiedzianej historii, aby połączyć jej poszczególne części z odpo-
wiadającymi im punktami biznesplanu. Pomoże nam w tym poniższa tabela.
Punkty biznesplanu w opowiadaniu
Punkt biznesplanu
Część historii
Streszczenie
menedżerskie
Wizja
Misja
Możliwości
Opowiem ci o mojej firmie. Produkujemy gadgety dla mcollege’ów...
Zawsze miałem wizję, że w każdym college’u powinny być gadgety
pomagające studentom w nauce...
...moja misja polega na zaopatrywaniu college’ów w możliwie
najszerszą gamę gadgetów wysokiej jakości...
...każdy college ma obowiązek raz na semestr zaopatrzyć swoich
studentów w takie gadgety...
Strategia marketingowa Mój plan polega na stworzeniu linii gadgetów dostosowanej
do potrzeb rynku college’ów...
Strategia biznesowa
Chciałbym, aby firma produkowała swoje własne gadgety
w fabryce, którą właśnie budujemy w stanie Iowa...
Organizacja i operacje
Nasza firma chce się skupić tylko i wyłącznie na produkowaniu
gadgetów...
Zarząd
Członkowie zarządu to mieszanka osób o olbrzymim doświadczeniu
w produkcji gadgetów...
Główne kompetencje
i wyzwania
Prawdziwą zaletą naszej firmy jest możliwość produkowamnia
gadgetów na zamówienie...
Finanse
Przewiduję, że zdobędziemy szesnastoprocentowy udział w rynku...
Jak widzisz, opowiedziana historia idealnie pasuje do typowego zarysu biznesplanu. Po
prostu spisz swoją historię i dodaj nieco więcej szczegółów niż zazwyczaj, a biznesplan
będziesz miał gotowy.
To na prawdę jest takie proste. Nie ma najmniejszego powodu, aby utrudniać sobie życie
i wymyślać dodatkowe komplikacje. Opowiedz swoją historię i niech ona posłuży jako
główny szkic całego biznesplanu.
A co z objętością?
Jak obszerny powinien być twój biznesplan? Prawidłowa odpowiedź brzmi: „tak, jak
potrzeba, aby był”. Niektórzy mogą jednak być taką odpowiedzią nieusatysfakcjonowani.
Rzeczywistość jest taka, że dość trudno jest zmieścić wszystko na mniej niż dwudziestu
stronach. A jeśli stworzysz dokument o pięćdziesięciu lub sześćdziesięciu stronicach,
ryzykujesz, że nikt go nie przeczyta. Najbezpieczniejszą opcją jest trzydziestostronicowy
biznesplan, choć wskazane byłyby krótsze wersje.
Jak to się odnosi do poszczególnych części? Poniżej zamieszczono ogólny szkic trzydziesto-
stronicowego dokumentu, bez uwzględnienia dodatków i spisu treścdi.
Rekomendowana objętość poszczególnych części w stroinach
Stwórz zarys planu I 107
Część
streszczenie menedżerskie
wizja
misja
możliwości
strategia marketingowa
strategia biznesowa
organizacja i operacje
zarząd
główne kompetencje i wyzwania
finanse
OGÓŁEM
Liczba stron
1
1
1
4
6
6
6
1
2
2
30 stron
Zwróć uwagę
Jeśli już prowadzisz firmę, będziesz musiał najprawdotpodobniej poszerzyć część
finansową o dwie dodatkowe strony i zamieścić w niejt zarówno obecne, jak i pierwotne
zestawienie dochodów.
Zmiany
Do standardowego zarysu biznesplanu można wprowadzać pewne interesujące zmiany,
których charakter zależy od indywidualnych potrzeb odbiorców dokumentu. Na przykład
Administracja Małych Firm (Small Business Administration) proponuje następujące
elementy biznesplanu:
z
Oświadczenie celu (zbliżone do streszczenia menedżerdskiego).
z
Opis firmy (zbliżony do strategii biznesowej).
z
Marketing (zbliżony do strategii marketingowej).
z
Konkurencja (zbliżona do konkurencyjnych zalet i wyzdwań).
z
Procedury operacyjne (zbliżone do operacji)
z
Personel (zbliżone do zarządu).
z
Ubezpieczenie firmy (opis ubezpieczenia firmy).
z
Dane finansowe (zbliżone do finansów, ale bardziej szcdzegółowe).
z
Dokumenty wspomagające (łącznie z zestawieniem zwrotówd podatku od osiąganych
przez firmę sum za ostatnie trzy lata, zestawieniamdi finansów osobistych, życiorysem,
kontraktami franszyzowymi, umowami o wynajem, umowadmi kupna, licencjami,
dokumentami prawnymi i listami intencyjnymi dostawcdów).
108 I Rozdział 7.
Zwróć uwagę Administracja Małych Firm zaleca, aby w biznesplanie tprzedstawić następujące dane
finansowe: podania o pożyczki, lista dostaw i wyposażenia kapitałowego, zestawienie
finansowe, analiza progu rentowności, bilans zyskówt i strat pro forma, zestawienie
przepływu gotówki w kilku różnych ujęciach, takich tjak zestawienie trzyletnie, szczegółowe
zestawienia miesięczne z pierwszego roku działalnośtci oraz szczegółowe zestawienia
kwartalne z drugiego i trzeciego roku działalności.t Zalecane jest także wyszczególnienie
przypuszczeń, na podstawie których oparte są plany.
Kiedy bliżej przyjrzymy się powyższym punktom, łatwo dojdziemy do wniosku, że Admini-
stracja Małych Firm skupia się na elementach istotnych dla uzyskania pożyczki. Stąd nacisk
na informacje finansowe oraz osobny punkt dotyczący ubezpieczenia firmy (ważne, gdy
firma przed uzyskaniem pożyczki ma się nienajlepiej pod względem finansowym). Jeśli bę-
dziesz pisał plan według tych wytycznych, to część poświęcona finansom rozrośnie się do
połowy objętości całego dokumentu, a to już samo w dsobie wystarczy na podanie o pożyczkę.
Zobacz Aby dowiedzieć się więcej na temat wymagań Administratcji Małych Firm, odwiedź
www.sba.gov/starting/busplan.txt.
CMGI @Ventures, fundusz wysokiego ryzyka, specjalizuje się w finansowaniu począt-
kujących firm, które zajmują się techniką precyzyjną, i ma swoje własne wymagania co
do tworzenia biznesplanu. Fundusz ten wymaga dostarczenia dwudziestostronicowego
dokumentu o takiej zawartości:
z
Streszczenie menedżerskie (identyczne z omawianym judż streszczeniem
wykonawczym).
z
Firma (zawierająca elementy wizji, misji oraz strategdii biznesowej).
z
Rynek (zbliżony do możliwości).
z
Oferta produktu (zbliżona do strategii rynkowej).
z
Dystrybucja (zbliżona do dalszych części strategii rdynkowej).
z
Konkurencja (zbliżona do zalet konkurencyjnych i wyzdwań).
z
Zespół zarządzający (identyczny z zarządem).
z
Finanse (identyczne z finansami omawianymi w poprzedndich podrozdziałach).
z
Umowa (zawiera kwotę potrzebnych funduszy).
Jak widać @Ventures na pierwszy plan wysuwa informację strategiczną. Firma ta ma
do czynienia z wieloma biznesplanami każdego tygodnia, dlatego lubi przechodzić od
razu do konkretów (w większości planów czyta się tam tylko kilka pierwszych stron).
Zwróć uwagę na nową część, umowę, która zawiera sumę pieniędzy, o którą ubiega się
firma. Jeśli wiesz, na jakich zasadach działają fundusze wysokiego ryzyka, dodanie tego
typu informacji wydaje się uzasadnione.
Zobacz Aby dowiedzieć się więcej na temat wymagań @Ventures tdotyczących biznesplanu,
odwiedź www.ventures.com/contact/bizplan.html.
Chociaż dobrze jest przestrzegać reguł instytucji, u których starasz się o pieniądze, to w tych
dwu przypadkach postępowanie według przytoczonych zaleceń może sprawić, że nie
uda ci się w pełni przedstawić firmy i jej potencjału. Obydwa z przytoczonych zarysów
skupiają się zbyt na tym, co robisz, bez dostatecznego podkreślenia powodów dlaczego,
oraz bez opisa
Pobierz darmowy fragment (pdf)