Darmowy fragment publikacji:
• Kup książkę
• Poleć książkę
• Oceń książkę
• Księgarnia internetowa
• Lubię to! » Nasza społeczność
Tytuł oryginału: Design a Better Business: New Tools, Skills, and Mindset for Strategy and Innovation
Tłumaczenie: Bartosz Sałbut
ISBN: 978-83-283-3634-6
Copyright © 2016 by John Wiley Sons, Inc.
Ali Rights Reserved. This translation published under license with the original publisher John Wiley Sons, Inc.
No part of this publication may be reproduced, stored in a retrieval system or transmitted in any form
or by any means, electronic, mechanical, photocopying, recording, scanning or otherwise, without either
the prior written permission of the Publisher.
Translation copyright © 2018 by Helion SA
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości
lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione.
Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie
książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie
praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi
bądź towarowymi ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte
w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej
odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne
naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION
nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe
z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: onepress@onepress.pl
WWW: http://onepress.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://onepress.pl/user/opinie/noprmo
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Printed in Poland.
JAK KORZYSTAĆ Z TEJ KSIĄŻKI
SPIS TREŚCI
WPROWADZENIE
PRZYGOTOWANIE
PUNKT WIDZENIA
POZNANIE
GENEROWANIE
POMYSŁÓW
TWORZENIE
PROTOTYPÓW
WERYFIKACJA
SKALOWANIE
S. 08
S. 24
S. 46
S. 82
S. 124
S. 152
S. 180
S. 214
Projektuj lepsze
fi rmy; podwójna
pętla
Przygotuj swój
zespół, swoje oto-
czenie oraz sposób
pracy
Bądź buntowni-
kiem, nakreśl wizję,
zdefi niuj kryteria
projektowania
Poznaj swoich
klientów, kontekst
i fi rmę
Naucz się genero-
wać pomysły, rozwi-
jać je i dokonywać
ich wyboru
Wcielaj pomysły
w życie, szkicuj,
buduj prototypy
Wskaż najbardziej
ryzykowne założe-
nie, eksperymentuj
i wykonuj zwroty
Kiedy i jak skalo-
wać; poziom goto-
wości inwestycyjnej
DODATEK
S. 262
Indeks, zespół,
podziękowania
8
ROZDZIAŁÓW
48
ANALIZ PRZYPADKÓW
20
NARZĘDZI
7
PODSTAWOWYCH KOMPETENCJI
29
PROJEKTANTÓW
36
TRIKÓW
150
GRAFIK
Poleć książkęKup książkęNiepewność, czyli Twoja tajna broń
NIEPEWNOŚĆ,
CZYLI TWOJA
TAJNA BROŃ
Otoczenie Twoje i Twojej firmy odznacza się olbrzymią niepewnością. Warto jednak wiedzieć, że ta sama niepewność oferuje niezliczone okazje do projektowania (lub
przeprojektowywania) firm zdolnych zmienić zasady gry. Te okazje tylko czekają, aż ktoś je wykorzysta. Trzeba jedynie umieć je dostrzec.
Świat się zmienia. Nowe nawyki konsumentów, nowe technologie i inne trendy powodują, że firmy odnoszące kiedyś sukcesy zaczynają mieć kłopoty.
Niepewność i nieprzewidywalność dzisiejszej gospodarki sieciowej decydują o tym, że całe rynki zmieniają swoje oblicze, a także pojawiają się rynki
nowe. Co ciekawe, a dla niektórych bardzo przykre, spora część firm będących na czele tej rewolucji jeszcze 20 lat temu nie istniała. To nie tak, że ci
nowi gracze rynkowi okazują się bystrzejsi albo że zatrudniają mądrzejszych i bardziej kompetentnych pracowników. Jak to zatem możliwe, że trafiają
na żyły złota tam, gdzie mało kto się ich spodziewa? Na to pytanie można odpowiedzieć jednym słowem: projektowanie.
W projektowaniu chodzi przede wszystkim o to, żeby spojrzeć na świat w nowy, lepszy sposób. To proces uporządkowany i powtarzalny, którego
można się ponadto nauczyć. Dosłownie każdy może korzystać z niego w celu kreowania niepowtarzalnej wartości. Istotą projektowania nie jest
rezygnacja ze wszystkich narzędzi i procesów, którymi posługiwałeś się dotychczas. Jest wręcz odwrotnie. Projektowanie umożliwia licznym
początkującym firmom tworzenie nowych modeli biznesowych i nowych rynków, a także pomaga określić, kiedy i jakich narzędzi należy użyć, aby
dowiedzieć się czegoś nowego, przekonać innych do obrania nowej drogi i — w ostatecznym rozrachunku — podejmować lepsze decyzje biznesowe.
W projektowaniu chodzi przede wszystkim o to, aby tworzyć warunki sprzyjające rozkwitowi firm oraz ich rozwojowi i dostosowywaniu się do
niepewności i zmian. Lepsze firmy to te, które do rozwiązywania problemów podchodzą w nowy, usystematyzowany sposób, w większym stopniu
koncentrują się na działaniu niż na planowaniu czy prognozowaniu. Lepsze firmy łączą projektowanie ze strategią w celu wykorzystania nadarzających
się okazji, by kreować wzrost oraz być liderami zmian w niepewnym i nieprzewidywalnym świecie.
Ta książka będzie dla Ciebie źródłem narzędzi, kompetencji i nastawienia niezbędnego do wykorzystywania okazji powstałych z niepewności — okazji do
projektowania lepszych firm. Zawarliśmy w niej mnóstwo z życia wziętych przykładów osób, które po mistrzowsku opanowały podstawy
projektowania. Przedstawiamy również analizy przypadków firm, które uczyniły z projektowania fundament swoich procesów decyzyjnych i dzięki
temu wprowadzają zmiany. Jako że projektowanie jest procesem powtarzalnym, zależało nam, aby ta książka była dla Ciebie nie tylko przewodnikiem
po tym procesie, ale także przybornikiem, po który będziesz sięgał zawsze wtedy, gdy zaistnieje potrzeba rozszerzenia projektowania z jednego
projektu lub jednego produktu na całą firmę.
ramka
Możesz tylko zyskać.
koniec
Poleć książkęKup książkę0909
Świat się zmienia. Nowe nawyki konsumentów,
nowe technologie i inne trendy powodują, że
fi rmy odnoszące kiedyś sukcesy zaczynają mieć
kłopoty. Niepewność i nieprzewidywalność
dzisiejszej gospodarki sieciowej decydują o tym,
że całe rynki zmieniają swoje oblicze, a także
pojawiają się rynki nowe. Co ciekawe, a dla
niektórych bardzo przykre, spora część fi rm
będących na czele tej rewolucji jeszcze 20 lat
temu nie istniała. To nie tak, że ci nowi gracze
rynkowi okazują się bystrzejsi albo że zatrudniają
mądrzejszych i bardziej kompetentnych pracow-
ników. Jak to zatem możliwe, że trafi ają na żyły
złota tam, gdzie mało kto się ich spodziewa?
Na to pytanie można odpowiedzieć jednym
słowem: projektowanie.
W projektowaniu chodzi przede wszystkim o to,
żeby spojrzeć na świat w nowy, lepszy sposób.
To proces uporządkowany i powtarzalny, którego
można się ponadto nauczyć. Dosłownie każdy
może korzystać z niego w celu kreowania niepo-
wtarzalnej wartości. Istotą projektowania nie jest
rezygnacja ze wszystkich narzędzi i procesów,
którymi posługiwałeś się dotychczas. Jest wręcz
odwrotnie. Projektowanie umożliwia licznym po-
czątkującym fi rmom tworzenie nowych modeli
biznesowych i nowych rynków, a także pomaga
określić, kiedy i jakich narzędzi należy użyć, aby
dowiedzieć się czegoś nowego, przekonać
innych do obrania nowej drogi i — w ostatecz-
nym rozrachunku — podejmować lepsze decyzje
biznesowe.
W projektowaniu chodzi przede wszystkim o to,
aby tworzyć warunki sprzyjające rozkwitowi fi rm
oraz ich rozwojowi i dostosowywaniu się do
WPROWADZENIE
NIEPEWNOŚĆ
niepewności i zmian. Lepsze fi rmy to te, które
do rozwiązywania problemów podchodzą
w nowy, usystematyzowany sposób, w większym
stopniu koncentrują się na działaniu niż na pla-
nowaniu czy prognozowaniu. Lepsze fi rmy łączą
projektowanie ze strategią w celu wykorzystania
nadarzających się okazji, by kreować wzrost oraz
być liderami zmian w niepewnym i nieprzewidy-
walnym świecie.
Ta książka będzie dla Ciebie źródłem narzędzi,
kompetencji i nastawienia niezbędnego do
wykorzystywania okazji powstałych z niepew-
ności — okazji do projektowania lepszych fi rm.
Zawarliśmy w niej mnóstwo z życia wziętych
przykładów osób, które po mistrzowsku opano-
wały podstawy projektowania. Przedstawiamy
również analizy przypadków fi rm, które uczyniły
z projektowania fundament swoich procesów
decyzyjnych i dzięki temu wprowadzają zmiany.
Jako że projektowanie jest procesem powta-
rzalnym, zależało nam, aby ta książka była dla
Ciebie nie tylko przewodnikiem po tym proce-
sie, ale także przybornikiem, po który będziesz
sięgał zawsze wtedy, gdy zaistnieje potrzeba
rozszerzenia projektowania z jednego projektu
lub jednego produktu na całą fi rmę.
MOŻESZ
TYLKO ZYSKAĆ.
Otoczenie Twoje i Twojej fi rmy
odznacza się olbrzymią niepew-
nością. Warto jednak wiedzieć,
że ta sama niepewność oferuje
niezliczone okazje do projekto-
wania (lub przeprojektowywa-
nia) fi rm zdolnych zmienić zasa-
dy gry. Te okazje tylko czekają,
aż ktoś je wykorzysta. Trzeba
jedynie umieć je dostrzec.
Poleć książkęKup książkęZOSTAŃ
PROJEKTANTEM
SKĄD CAŁY TEN SZUM WOKÓŁ PROJEKTOWANIA?
Projektowanie bardzo szybko staje się jednym z tych niezwykle
popularnych określeń, takich jak choćby „innowacje”. Różni ludzie
różnie je rozumieją. Bywa stosowane w znaczeniu rzeczowniko-
wym, przymiotnikowym, czasownikowym. Projektowanie to nowe
podejście do patrzenia na świat i kreowania nowych okazji do
czynienia go lepszym.
Projektowanie to jednocześnie proces i sposób myślenia.
To zbiór praktyk mających na celu kreowanie nowej i trwałej
wartości z niepewności oraz zmian. Pozwala ludziom i organiza-
cjom zachowywać większą elastyczność i odporność w obliczu
nieustannych zmian. Projektowanie ma również swoje ciemniej-
sze oblicze, którego doświadczamy w sytuacji, w jakiej wszyscy się
Poleć książkęKup książkęWPROWADZENIE
ZOSTAŃ PROJEKTANTEM
od czasu do czasu znajdujemy — sytuacji, w której stajemy oko
w oko z nieprzewidzianymi zmianami i nie bardzo wiemy, jak na
nie zareagować.
WIELKA WŁADZA TO RÓWNIEŻ…
Dobra wiadomość jest taka, że jesteś już projektantem, a przy-
najmniej nim bywasz. W rolę projektanta wcielasz się za każdym
razem, gdy formułujesz strategię lub podejmujesz decyzję na
podstawie jakichś informacji. Są też i gorsze wieści. Duża część
narzędzi, z których prawdopodobnie korzystasz w podejmowa-
niu tych decyzji, nie jest już tak skuteczna i przydatna jak kiedyś,
przynajmniej dopóki nie zestawi się ich z innymi narzędziami.
Co zatem robią projektanci i z jakich narzędzi korzystają, by po-
dejmować lepsze decyzje?
ITERACJA
Kluczową cechą projektowania — oraz towarzyszących mu narzę-
dzi — jest iteracyjność. W ramach tego procesu projektanci tacy
jak Ty zaczynają od punktu widzenia. Idą w świat i rozpoczynają
obserwacje, aby wyrobić sobie jakieś zdanie na temat tegoż
punktu widzenia, opracować możliwości wykorzystania dostrzega-
nych okazji, zweryfi kować te możliwości, a następnie zrealizować
te, które ich zdaniem dają największe szanse na końcowy sukces.
Co najważniejsze, projektant nigdy nie koncentruje się wyłącznie
na skalowaniu realizacji wybranej opcji. Projektowanie to proces
o charakterze ciągłym i iteracyjnym, został opracowany z myślą
o podejmowaniu długofalowych działań w warunkach niepewno-
ści i zmian.
11
PROJEKTOWANIE TO USYSTEMATYZOWANE PODEJŚCIE
DO POSZUKIWANIA, ROZPOZNAWANIA
I POZYSKIWANIA WARTOŚCI.
Poleć książkęKup książkęPROJEKTANT: BUNTOWNIK Z MISJĄ.
SIEDEM KLUCZOWYCH KOMPETENCJI
PUNKTEM
WYJŚCIA JEST
KLIENT.
Obserwuj klientów i staraj się
ich zrozumieć, a dowiesz się
czegoś nowego o ich potrze-
bach. Pamiętaj, że właściwe
odpowiedzi uzyskasz, tylko
zadając właściwe pytania.
MYŚL I PRACUJ
WIZUALNIE!
Praca wizualna ułatwia dojrze-
nie całościowego obrazu sy-
tuacji, pełniejsze zrozumienie
skomplikowanych zagadnień,
przedstawienie rozważań
strategicznych w konkretnym
kontekście wizualnym, a także
wchodzenie w interakcję z od-
biorcami.
NIE DZIAŁAJ SAM.
NIE JESTEŚ
MĄDRZEJSZY OD
WSZYSTKICH INNYCH.
OPOWIADAJ
HISTORIE I DZIEL SIĘ
DOŚWIADCZENIAMI.
Postaw na współpracę, by
zbierać różne opinie i prze-
myślenia. Sojusz umysłów
w sali zebrań i na całym rynku
pozwoli Ci zidentyfi kować
okazje, które nie zostały dotąd
dostrzeżone.
Opowieści mają wyraźny
początek i koniec, zwykle
mają też bohaterów, z którymi
mogą się utożsamiać odbior-
cy. Fajne historie zapadają
w pamięć. Fajne historie będą
powtarzane przez innych. Faj-
ne historie szerzą się same.
Poleć książkęKup książkęWPROWADZENIE
PROJEKTANT: BUNTOWNIK Z MISJĄ
13
ZAPROJEKTUJ
NIEWIELKIE
EKSPERYMENTY
I SIĘ UCZ.
NIE KOMBINUJ.
Po prostu zabierz się do pracy.
Nie usiłuj od razu budować
ostatecznej wersji produktu.
Nie dodawaj mu cech i funkcji,
które nie rozwiązują prawdzi-
wych problemów.
Nawet najdrobniejsza iteracja
czy test przyniosą Ci mnóstwo
nowych, przydatnych informa-
cji — to wiedza, której nigdy
byś nie zdobył, gdybyś od razu
wziął się do budowania. Rze-
czywistość różni się od tego,
co na jej temat przypuszczasz.
CIESZ SIĘ
Z NIEPEWNOŚCI,
BO JEST POŻYWKĄ
DLA TWOJEGO
MÓZGU.
W świecie biznesu pewne jest
tylko jedno: zmiana. Pogódź
się z tym i zacznij wykorzy-
stywać okazje rodzące się
z niepewności.
Poleć książkęKup książkęZAPROJEKTUJ
JAK POŁĄCZYĆ INNOWACYJNOŚĆ, BIZNES I STRATEGIĘ
W porządku. Jesteś projektantem, któremu powierzono
zadanie zaprojektowania lepszej fi rmy. Tylko jak taka lepsza
fi rma wygląda? Jak w ogóle zabrać się do projektowania
takiej lepszej fi rmy?
PUNKT WIDZENIA, S. 46
Wiele istniejących fi rm o ugruntowanej pozycji rynkowej, czyli
inaczej rzecz ujmując, nie start-upy, koncentruje się wyłącznie na
wprowadzaniu produktów na rynek przy jednoczesnym dążeniu
do minimalizacji kosztów, co ma się przełożyć na wyższe marże
zysku. W tego rodzaju przedsiębiorstwach strategia jest reali-
zowana w sposób liniowy: przygotowanie i wykonanie. Niestety
bardzo często w procesie tym brakuje klienta stanowiącego dru-
gą stronę transakcji, podobnie zresztą jak osoby odpowiedzialnej
za projektowanie i rozwijanie produktów oraz usług mających
zaspokajać jakąś potrzebę klienta.
Projektant nieustannie myśli o kliencie. O ludziach i problemach
myśli w pewnych konkretnych kategoriach, w kontekście pew-
nych konkretnych narzędzi, takich jak generowanie pomysłów,
tworzenie prototypów czy weryfi kacja. Posługuje się narzę-
dziami, kompetencjami i sposobem myślenia odwołującymi
się bezpośrednio do człowieka, by móc dzięki nim znajdować
nowe propozycje wartości i modele biznesowe, projektować je
i realizować. Wszystko to na podstawie pozyskanych informacji.
Projektanci postępują w ten sposób nieustannie, rozpoczynają
kolejne iteracje w celu identyfi kowania nowych okazji we mgle,
jaką jest niepewność.
Poleć książkęKup książkęLEPSZĄ FIRMĘ.
WPROWADZENIE
ZAPROJEKTUJ LEPSZĄ FIRMĘ
15
W tej książce w zupełnie nowym świetle prezentujemy podróż
odbywaną przez projektanta. Istotą procesu projektowania jest
Twój punkt widzenia, nieodmiennie stanowiący wypadkową
poznania, generowania pomysłu, tworzenia prototypu oraz wery-
fi kacji. Proces ten ma charakter iteracyjny i cykliczny.
Wróćmy do naszego pytania o to, jak należy rozumieć lepszą
fi rmę. Lepsza fi rma to taka, w której najważniejszy jest człowiek
i w której wokół człowieka porządkowane są narzędzia projekto-
wania, praktyki i procesy.
W tym celu potrzebujesz reżimu projektowego, rozumianego
jako posługiwanie się Twoimi nowymi narzędziami, kompeten-
cjami i sposobem myślenia. Reżim ten ma towarzyszyć wszystkim
Twoim decyzjom biznesowym i uzyskiwanym wynikom, a nie tylko
codziennym działaniom.
Dzięki temu będziesz miał znacznie jaśniejsze widoki na przy-
szłość i jako projektant zaczniesz dostrzegać nowe okazje we
mgle niepewności.
POZNANIE, S. 82
GENEROWANIE
POMYSŁÓW, S. 124
TWORZENIE
PROTOTYPÓW, S. 152
WERYFIKACJA, S. 180
Dzisiaj nieustannie poszukuje się nowych klientów, nowych
propozycji wartości i nowych modeli biznesowych, z uwzględnie-
niem ich realizacji i skalowania działalności. Twoim zadaniem jako
projektanta jest to umożliwić. Twoim zadaniem jest poszukiwać
nowych możliwości prowadzenia zrównoważonej działalności
biznesowej oraz nowych możliwości wzrostu, do Ciebie należy
także testowanie tychże opcji — wszystko w ramach projektowa-
nia. Twoim zadaniem jest mieć na uwadze osobę, dla której coś
projektujesz — to fundament, na którym powinien opierać się
Twój punkt widzenia.
Poleć książkęKup książkęPODWÓJNA
PĘTLA.
PĘTLA.
PODRÓŻ PROJEKTANTA
Koncepcja podwójnej pętli zasadza się na prostym spostrzeże-
niu: każdy projekt, produkt, fi rma, zmiana czy pomysł zaczyna się
od jakiegoś punktu widzenia. Może się on opierać na faktach,
ale może też opierać się na założeniach. Bez względu na to, jaki
masz punkt widzenia, aby wykorzystać go do wywołania trwa-
łych zmian, będziesz musiał ciężko pracować i świadomie dążyć
do celu.
Podwójna pętla uwzględnia Twój punkt widzenia, jednocześnie
Podwójna pętla uwzględnia Twój punkt widzenia, jednocześnie
wzbogacając proces projektowania o element ciągłości oraz
wzbogacając proces projektowania o element ciągłości oraz
wspomnianego wcześniej reżimu. Oznacza to, że Twój punkt
wspomnianego wcześniej reżimu. Oznacza to, że Twój punkt
widzenia zawsze opiera się na pewnym poznaniu, świadomości,
widzenia zawsze opiera się na pewnym poznaniu, świadomości,
z której rodzą się nowe pomysły, dodatkowo ubogacające Twój
z której rodzą się nowe pomysły, dodatkowo ubogacające Twój
punkt widzenia. Pomysły są następnie przekuwane na prototypy
punkt widzenia. Pomysły są następnie przekuwane na prototypy
i weryfi kowane pod kątem ich efektywności. W ten sposób zysku-
i weryfi kowane pod kątem ich efektywności. W ten sposób zysku-
jesz kolejne informacje na temat Twojego punktu widzenia, a to
jesz kolejne informacje na temat Twojego punktu widzenia, a to
pozwala Ci skuteczniej realizować wybrane pomysły.
pozwala Ci skuteczniej realizować wybrane pomysły.
Każda podróż projektanta ma swój początek oraz swój… cel.
Każda podróż projektanta ma swój początek oraz swój… cel.
W przypadku tej konkretnej podróży początkiem są przygotowa-
W przypadku tej konkretnej podróży początkiem są przygotowa-
nia, widoczne po lewej stronie pętli projektowej. Bez przygoto-
nia, widoczne po lewej stronie pętli projektowej. Bez przygoto-
wania samego siebie, ale i Twojego zespołu, otoczenia i narzędzi,
wania samego siebie, ale i Twojego zespołu, otoczenia i narzędzi,
z których będziesz korzystał, nie może być mowy o udanej
z których będziesz korzystał, nie może być mowy o udanej
podróży. Po prawej stronie pętli znajduje się cel podróży, czyli
podróży. Po prawej stronie pętli znajduje się cel podróży, czyli
skalowanie. W tej książce skalowanie odnosi się do dwóch kwestii.
skalowanie. W tej książce skalowanie odnosi się do dwóch kwestii.
Po pierwsze, zajmiemy się rozważaniami na temat skalowania wy-
Po pierwsze, zajmiemy się rozważaniami na temat skalowania wy-
konania Twojego pomysłu lub wprowadzanej zmiany; początkiem
konania Twojego pomysłu lub wprowadzanej zmiany; początkiem
tych rozważań jest Twój punkt widzenia. Po drugie zaś, skalowanie
tych rozważań jest Twój punkt widzenia. Po drugie zaś, skalowanie
będzie w tej książce dotyczyć samego procesu projektowania.
będzie w tej książce dotyczyć samego procesu projektowania.
Bądź co bądź to książka o projektowaniu lepszych fi rm, projekto-
Bądź co bądź to książka o projektowaniu lepszych fi rm, projekto-
wanie jest jej motywem przewodnim i to właśnie projektowanie
będziemy skalować.
Poleć książkęKup książkęWPROWADZENIE
PODWÓJNA PĘTLA
17
GENEROWANIE
POMYSŁÓW,
S. 124
POZNANIE,
S. 82
PRZYGOTOWANIA,
S. 24
SKALOWANIE,
S. 214
PUNKT
WIDZENIA,
S. 46
WERYFIKACJA,
S. 180
TWORZENIE
PROTOTYPÓW,
S. 152
Poleć książkęKup książkęPODWÓJNA PĘTLA. UJĘCIE OGÓLNE
PUNKT WIDZENIA, S. 46
Projektowanie rzecz ludzka.
Podróż projektanta umożliwi
Ci pozyskiwanie kolejnych
informacji związanych z Twoim
punktem widzenia.
POZNANIE, S. 82
Każda podróż projektanta za-
czyna się od klienta, kontekstu
czyna się od klienta, kontekstu
i Twojej fi rmy. Ta świadomość
i Twojej fi rmy. Ta świadomość
ma kluczowe znaczenie dla
ma kluczowe znaczenie dla
zaprojektowania czegoś, co
zaprojektowania czegoś, co
będzie lepsze.
GENEROWANIE
POMYSŁÓW, S. 124
POMYSŁÓW,
Nie ma jednego właściwego
Nie ma jednego właściwego
rozwiązania. Krok generowania
rozwiązania. Krok generowania
pomysłów umożliwi Tobie
pomysłów umożliwi Tobie
i Twoim współpracownikom
i Twoim współpracownikom
odblokowanie wyobraźni
odblokowanie wyobraźni
i wspólne rozwijanie Waszych
i wspólne rozwijanie Waszych
pomysłów.
pomysłów.
PRZYGOTOWANIA, S. 24
Projektowanie to sport ze-
społowy, którego nie można
skutecznie uprawiać bez właś-
ciwego przygotowania.
Poleć książkęKup książkęTWORZENIE
PROTOTYPÓW, S. 152
Prędzej czy później Twoje
pomysły muszą ujrzeć światło
pomysły muszą ujrzeć światło
dzienne. W tworzeniu proto-
dzienne. W tworzeniu proto-
dzienne. W tworzeniu proto-
typów chodzi o to, by Twoje
typów chodzi o to, by Twoje
typów chodzi o to, by Twoje
pomysły nabrały realnych
pomysły nabrały realnych
pomysły nabrały realnych
kształtów i byś mógł się dzięki
kształtów i byś mógł się dzięki
kształtów i byś mógł się dzięki
kształtów i byś mógł się dzięki
nim uczyć.
nim uczyć.
nim uczyć.
19
WPROWADZENIE
PODWÓJNA PĘTLA
SKALOWANIE, S. 214
Podróż projektanta ma
charakter iteracyjny, cykliczny
i została opracowana z myślą
o skalowaniu małych projek-
tów do postaci norm kulturo-
wych obowiązujących w całej
organizacji.
WERYFIKACJA, S. 180
Pomysły to nic innego jak myśli
oparte na założeniach. Żeby
dowiedzieć się, które z nich są
naprawdę wartościowe, musisz
sprawdzać swoje pomysły
sprawdzać swoje pomysły
i wykonywać pomiary wyników
i wykonywać pomiary wyników
tych testów.
tych testów.
JESTEŚ TU
PO TO,
BY STWORZYĆ
COŚ NOWEGO.
Poleć książkęKup książkęTWOJE NARZĘDZIA
Twoim pierwszym zadaniem jako projektanta jest otworzyć się na świat
i obserwować klientów w ich środowisku naturalnym. Podchodząc do tej
kwestii, wyzbądź się wszelkich uprzedzeń na temat tego, co Twoi klienci
starają się osiągnąć i jak uporządkowany jest świat. Po prostu patrz i słuchaj.
Obserwacja, czyli pierwsze narzędzie projektanta, wywodzi się
z kompetencji, które wszyscy już posiadamy. Kiedy ostatnio
znalazłeś czas, żeby po prostu popatrzeć na swoich klientów
i ich posłuchać? Spróbuj. Gwarantujemy, że dowiesz się czegoś
nowego.
WYWIERANIE WPŁYWU
Przyglądając się i słuchając, zwracaj uwagę na wszelkie prawidło-
wości, ale także na ciekawe i nieoczekiwane działania, zdarzenia
czy sytuacje. Staną się one pożywką dla powstania anegdot, które
będziesz mógł wykorzystać w celu zainteresowania Twojego
menedżera i pozostałych członków zespołu ludzkimi historyjkami
towarzyszącymi Twojemu produktowi. Jeśli nigdy dotąd nie korzy-
stałeś w prezentacjach z anegdot ani opowieści z życia klientów,
przygotuj się na sporą niespodziankę.
Wszyscy lubią historie i reagują na nie większym zaangażowa-
niem i zainteresowaniem niż na zbiór suchych danych. W następ-
nym rozdziale znajdziesz narzędzie stworzone właśnie z myślą
o układaniu historii mających wywrzeć na odbiorcy konkretny
pożądany wpływ.
PRZESTARZAŁE? NIE!
Kiedy przywykniesz już do obserwowania klientów i przysłuchiwa-
nia się im, powinieneś sięgnąć po nowe narzędzia — narzędzia
projektowania. Od razu wyjaśniamy, że absolutnie nie powinieneś
rezygnować z posługiwania się narzędziami, do których zdążyłeś
wcześniej przywyknąć. Z pewnością nie uda Ci się zmienić fi rmy
z dnia na dzień, równie mało prawdopodobne jest zatem, że
przekonasz wszystkich swoich kolegów, iż stosowane przez nich
narzędzia są przestarzałe. Prawdopodobnie zresztą takie nie
są. Dokładnie tak samo, jak wówczas, gdy zacząłbyś korzystać
z nowego zestawu narzędzi przy okazji jakichś prac remonto-
wych w domu, wzbogać swój przybornik o kilka nowych narzędzi
projektowania (przecież nie zabrałbyś się do mierzenia ściany
za pomocą śrubokręta, prawda?).
PRZYDATNE NARZĘDZIA PROJEKTOWANIA
Na początek zastosuj narzędzia obserwacji. Są to narzędzia
pozwalające poznawać pragnienia, potrzeby, bolączki i ambicje
innych ludzi. W Twoim przyborniku mogłyby się również znaleźć
narzędzia związane z zadawaniem pytań i przedstawianiem
problemu w różnych kontekstach. Cóż, nie możesz oczekiwać,
że dowiesz się o klientach wszystkiego, wyłącznie ich obserwując.
Oprócz obserwacji w skład narzędzi projektowania wchodzą
również narzędzia generowania pomysłów, narzędzia tworzenia
Poleć książkęKup książkęNIE MA (cid:25)JESZCZE(cid:24)
WPROWADZENIE
TWOJE NARZĘDZIA
21
Księgowych i lekarzy uczy się posługiwania narzędziami, biznes-
menów szkoli się natomiast w zakresie działalności operacyjnej.
Przedstawiciele świata biznesu sądzą, że potrafi ą być innowacyjni,
tak naprawdę jednak brakuje im właściwych po temu kompetencji
i narzędzi.
Apple i Amazon nieustannie modyfi kują swoje modele bizneso-
we i robią to skutecznie, są jednak i takie fi rmy, które wykazują się
całkowitą nieporadnością. Ich tradycyjne struktury hierarchiczne
nijak mają się do procesów związanych z projektowaniem czy
innowacyjnością. Nie da się tego ująć w rachunku zysków i strat
żadnego z działów, więc nikogo to nie obchodzi.
żadnego z działów, więc nikogo to nie obchodzi.
Oczywiście fi rmy te wprowadzają innowacje w swo-
ich produktach, mają jednak spore problemy
z wykraczaniem poza innowacyjność produktową
i tradycyjnie rozumiane badania i rozwój.
Obecnie w szkołach biznesowych coraz częściej
wykłada się innowacyjne podejście do modeli
biznesowych, a wraz z tym omawia się narzędzia
projektowania i innowacyjności. To jednak ciągle
dopiero początek.
Z wielką fascynacją przyglądam się, w jaki
sposób inni uczą się o kształtowaniu i wy-
korzystywaniu narzędzi projektowania,
innowacyjności i strategii, rozumia-
nych jako nowe czynniki determinu-
jące działalność biznesową.
Alexander Osterwalder, współzałożyciel fi rmy
Strategyzer, autor książek Tworzenie modeli bizneso-
wych oraz Projektowanie propozycji wartości
prototypów i narzędzia weryfi kacji, jak również narzędzia podej-
mowania decyzji. Koncepcje te mogą być już świetnie znane
innym członkom Twojego zespołu, którzy już od jakiegoś czasu
zajmują się projektowaniem. Tak czy owak, zamieściliśmy w tej
książce całe bogactwo niesamowicie przydatnych narzędzi, dzięki
którym Twoje działania związane z projektowaniem biznesowym
przejdą na zupełnie nowy poziom.
NIE SPIESZ SIĘ
Gdy zdobędziesz pewność w posługiwaniu się wybranymi
z prezentowanych przez nas narzędzi, zauważysz, że Twoje stare
narzędzia coraz częściej nabierają charakteru wspierającego
lub rezerwowego. Niewykluczone, że zaczniesz stosować nowe
narzędzia (projektowania) razem z tymi starymi, ponieważ uznasz,
że wzajemnie się uzupełniają. Możesz na przykład sięgnąć po
dane rynkowe, by uwiarygodnić anegdoty zebrane w terenie.
Wyobraź sobie, jakie daje to możliwości! Zacznij od małych
kroków i powoli opanowuj posługiwanie się nowymi narzędzia-
mi, które w pierwszej chwili mogą Ci się wydać dziwne i mało
komfortowe. Nie martw się. Po kilkukrotnym użyciu narzędzi
projektowania stwierdzisz, że idzie Ci to lepiej. Jesteśmy przeko-
nani, że dzięki tym nowym okularom projektanta zobaczysz świat
w zupełnie innych barwach.
Poleć książkęKup książkęPRZE-
PUSTKI
Z A L E Ż Y C I N A S Z Y B K I CH
O D P O W I E D Z I ACH?
Prz ygotowaliśmy dla Ciebie specjalne przepustk i, dzięk i
któr ym nie będziesz musiał stać w kolejce do własnej
prz yszłości. Przepustk i te dadzą Ci dostęp do odpowied-
nich narzędzi, kompetencji lub analiz prz ypadków. Korz y-
staj z doświadczeń innych ludzi we własnych działaniach
bez zbędnej z włok i.
CHCĘ ZAPROJEKTOWAĆ
STRATEGIĘ
Potrzebuję planu działania, by móc poprowadzić
mój zespół do pożądanego stanu przyszłego.
STRONY:
KROKI:
Przeanalizuj dotychczasowy model biznesowy,
poznaj też swoich klientów, obserwując ich
i zadając im pytania.
Sformułuj punkt widzenia, tworząc wizję
w 5 śmiałych krokach oraz dokonując jej prze-
kształcenia w opowieść. Przekonaj się,
czy zrobisz w ten sposób wrażenie
na swoich odbiorcach.
Poszukaj pomysłów na nowe możliwości
związane z modelem biznesowym.
Opracuj prototypy nowych propozycji
wartości.
86
58
142
152
i
C H C I A Ł B Y M S I Ę Z A J Ą Ć
P L A N O W A N I E M
D Z I A Ł A L N O Ś C I B I Z N E S O W E J
C h c i a ł b y m p r z e s t a ć s k u p i a ć s i ę w y ł ą c z n i e n a a r k u -
w s p ó l n i e z m o i m z e s p o ł e m
.
b i z n e s o w e j
s z a c h k a l k u l a c y j n y c h
z a j ą ć s i ę p l a n o w a n i e m d z i a ł a l n o ś c i
S T R O N Y :
K R O K I :
S p o r z ą d ź m a p ę k o n t e k s t u ,
1 1 0
w k t ó r y m o b e c n i e d z i a ł a s z .
1 1 4
o b e c n y m o d e l
9 8
i z u j
Pr z e a n a l
s w o i c h ( p r z y s z ł y c h ) k l
5 6
Po z n a j
fi r m y .
w i z j ę Tw o j e j
d o t y c z ą c e
Z w e r y fi k u j
p r z y s z ł e m o ż l
Z a p r o j e k t u j
m o d e l u b i z n e s o w e g o .
n a p o d s t a w i e k t ó r y c h
Pr z e d s t a w p o m y s ł y ,
p o w s t a n ą p r o t o t y p y .
b i z n e s o w y .
i e n t ó w .
i w o ś c i
1 4 2
1 5 2
Poleć książkęKup książkęZALEŻY MI NA
ZDECYDOWANEJ WIZJI,
KTÓRĄ BYŁOBY ŁATWO
ZARAŻAĆ INNYCH
Chciałbym, aby cały nasz zespół zyskał
drogowskaz, którym mógłby się kierować
w swoich działaniach.
KROKI:
KROKI:
Sformułuj swój punkt widzenia
i wraz z zespołem przygotuj wizję
na okładkę.
Zweryfi kuj tę wizję wewnątrz
organizacji i poza nią.
STRONY:
STRONY:
64
180
CHCIAŁBYM PRACOWAĆ
JAK START-UP
Oto w jaki sposób najszybciej i najmniejszym
możliwym kosztem wprowadzić produkt na
rynek: ucz się od start-upów.
KROKI:
Przygotuj swój punkt widzenia.
Poznawaj: obserwuj i pytaj!
Przedstaw pomysły na różne
modele biznesowe.
Naszkicuj ogólny i szczegółowy
prototyp.
Weryfi kuj, weryfi kuj i jeszcze
raz weryfi kuj.
Podczas całej podróży snuj opowieści. 72
STRONY:
48
86
180
142
172
CHCĘ WYKONAĆ ANALIZĘ SWOT
MOJEJ FIRMY
Jak w przypadku mojej fi rmy kształtują się
słabe i mocne punkty, zagrożenia oraz okazje?
STRONY:
KROKI:
Poznaj kontekst, w jakim działa
Twoja fi rma.
Przeanalizuj swój model biznesowy.
Wskaż mocne i słabe strony fi rmy.
Wskaż mocne i słabe strony fi rmy.
110
86
116
116
C H C I A Ł B Y M R O Z W I J AĆ
C H C I A Ł B Y M R O Z W I J AĆ
C H C I A Ł B Y M R O Z W I J AĆ
C H C I A Ł B Y M R O Z W I J AĆ
S W O J Ą F I R M Ę I S TA W I AĆ
S W O J Ą F I R M Ę I S TA W I AĆ
S W O J Ą F I R M Ę I S TA W I AĆ
S W O J Ą F I R M Ę I S TA W I AĆ
N A I N N O W AC J E
N A I N N O W AC J E
N A I N N O W AC J E
N A I N N O W AC J E
N A I N N O W AC J E
W tej kwestii nie da się iść na skróty,
W tej kwestii nie da się iść na skróty,
W tej kwestii nie da się iść na skróty,
W tej kwestii nie da się iść na skróty,
znajdziesz tu jednak kilka przepustek,
znajdziesz tu jednak kilka przepustek,
znajdziesz tu jednak kilka przepustek,
znajdziesz tu jednak kilka przepustek,
dzięki którym nie będziesz musiał stać
dzięki którym nie będziesz musiał stać
dzięki którym nie będziesz musiał stać
dzięki którym nie będziesz musiał stać
w kolejce do swojej przyszłości.
w kolejce do swojej przyszłości.
w kolejce do swojej przyszłości.
w kolejce do swojej przyszłości.
S T R O N Y:
S T R O N Y:
S T R O N Y:
S T R O N Y:
K R O K I :
K R O K I :
K R O K I :
K R O K I :
16
16
Wykonaj podwójną pętlę.
Wykonaj podwójną pętlę.
Wykonaj podwójną pętlę.
WPROWADZENIE
PRZEPUSTKI
2323
SKORZYSTAJ
SKORZYSTAJ
Z PRZEPUSTKI
Z PRZEPUSTKI
ALBO
ALBO
PRZYGOTUJ
PRZYGOTUJ
SIĘ NA PODRÓŻ
SIĘ NA PODRÓŻ
W PEŁNYM
W PEŁNYM
WYMIARZE.
WYMIARZE.
Poleć książkęKup książkęSKOROWIDZ
1871, 219, 222
8Works, 227
A
Abrella, 208, 209
Adobe, 227
akcelerator przedsiębiorczości, 220, 221, 223
Amazon, 219
ambasador, 29, 217
Apple, 108
Atherton Evan, 169
Audi Innovation Research, 35
Auerbach Markus, 35
Auping, 57
Autodesk, 164, 217, 218, 238, 239
B
badania marketingowe, 109
Bass Carl, 164, 165
Beane Billy, 242
Bilal Mohammed, 237
Black Sue, 54
Blank Steve, 242, 243, 244
BNP Paribas, 34, 50, 109
Borst George, 133, 135
buntownik, 12, 27, 48
Bupa, 131
Business Models, 241
Butterfi eld Stewart, 187
Buttin Emmanuel, 34, 51
C
Capdepon Andres, 94
Commodore, 189
Conti Maurice, 165, 166, 217
Cross Scott, 194
człowiek biznesu, 35
D
Dale Karin, 55
dane statystyczne, 242
Davidge Alex, 131
de Jong Rens, 39
de Keyzer Peter , 113
de la Rive Box Ivo, 226
de Zeeuw Patrick, 221, 223
DMBA, 219, 233, 234, 236, 237, 238
Dole Adam, 237
Doyer Maaike, 99
Dropbox, 155, 156
Duarte Nancy, 73, 74
Durling Joy, 227
działanie ciągnij/pchaj, 36
E
eBay, 187
efekt pamięci zbiorowej, 37
eksperyment, 196, 202, 203
ilościowy, 210
jakościowy, 210
metoda, 206
szablon, Patrz: szablon eksperymentu
testowanie konkurencji, 211
wynik, 197
Eneco Quby, 218, 226
epicentrum, 142
F
Finn Kevin, 129
Fitzpatrick Rob, 89, 99
Flickr, 187
Ford Corey, 228
Founder Centric, 89
Francioni Emanuele, 188, 189, 190
G
Google, 219
Gosparc, 188, 189, 190, 191, 192
A(cid:31)K
H
Hamers Ralph, 63
Hansteen-Izora Muki, 105
Hastings Reed, 182
Hendricks Ruud, 221, 223
Hill Dorothy, 63
hipoteza, 204, 246
klasyfi kowalna, 205
wzorzec, 204
historia, 12, 49, 51, 53, 67, 72, 168
moment olśnienia, 75, 78
odbiorca, 74, 78
projektowanie, 74
szablon, Patrz: szablon opowieści
HIVE, 227
Houston Drew, 155, 156
I
ING Bank, 60, 61, 62, 63
Intel Labs, 105
inteligencja emocjonalna/liczbowa, 51
Investment Readiness Level, Patrz: IRL
IRL, 217, 242, 243, 244, 246
K
karteczka samoprzylepna, 38, 106, 171, 186, 251
Kelly SallyAnn, 54
klient, 12, 18, 66, 85
kategoryzowanie, 104, 120
korzyści potencjalne, 106, 107
podróż, 100, 101, 102, 103
potencjalny, 86, 246
profi l, 101, 107
safari, Patrz: safari po klientach
zadawanie pytań, 88
komunikat, 39
koncepcja podwójnej pętli, Patrz: pętla podwójna
konsultant zewnętrzny, 52, 53
kontekst, 26, 49, 57, 68, 84, 85, 108, 109
szablon, Patrz: szablon kontekstu
kosztów minimalizacja, 14
Kowalski Jeff , 165
Poleć książkęKup książkęL
lean, 29
Lean Startup, 197, 206
lista kontrolna, 41, 43, 59, 65, 69, 75, 101, 107, 111,
117, 141, 143, 145, 147, 173, 175, 201, 205, 207, 245
Lokitz Justin, 238
M
Maasik Mart, 225
Maastricht University Medical Center, 55, 115, 117
macierz
innowacyjności, 134, 136, 146, 147
kreatywności, 129
Mains Kim, 227
mapa podróży klienta, 100
marker, 38, 106, 251
Matter, 218, 228
Mattias Edstrøm, 209
Maurya Ash, 197, 204, 206
McEwan Ross, 224
Merrylees Gordon, 224
metoda
Lego Serious Play, 149, 177
Running Lean, 197
Mindpearl, 55
model
biznesowy, 27, 114, 115, 137
konkurencji, 85
concierge, 206
moderator, 34, 36, 37
moderowanie wizualne, 35, 37
Morgan Jacob, 250
MVP, 245, 247
N
Netfl ix, 182
niepewność, 9, 13, 85, 87, 108, 111, 216, 219, 232,
233
O
Oakland A, 242, 243
OneTab, 194
opinia, 88
opowieść, Patrz: historia
optymizm, 35
Osterwalder Alexander, 21, 106, 115, 117
P
pamięć zbiorowa, 37
Panasonic, 129
PayPal, 187
pętla podwójna, 16, 18
Pink Daniel, 233
podejscie krytyczne, 35
podróż
klienta, Patrz: klient podróż
projektanta, Patrz: projektant podróż
Pollock Sue, 237
pomysł, 16, 155
142, 149
generowanie, 18, 26, 48, 126, 127, 128, 129, 137,
narzędzia, 128, 138, 142, 146, 170, 171, 172,
173, 175, 200, 204, 206
redagowanie, 129
ściana pomysłów, 144
świeże spojrzenie, 142
tricki, 148
w epicentrach, 142
skalowanie, 216
weryfi kacja, 19, 26, 129, 182, 183, 184, 184, 196,
247
negatywna, 196, 197
pozytywna, 196, 203
szablon, Patrz: szablon weryfi kacji
tricki, 210
zwrot, 183, 184, 189, 190, 193
Power Purchase Agreement, 115
poziom gotowości inwestycyjnej, Patrz: IRL
praca
wizualna, 12
wspólna, Patrz: współpraca
L(cid:31)P
problem, 88
produkt
wersja ostateczna, 13
wprowadzanie na rynek, 14
projektant, 14, 35, 38, 87, 251
podróż, 16, 28, 48, 182
poznanie, 83, 86, 88, 98
przygotowania, 26
punkt widzenia, Patrz: punkt widzenia
zadania, 15
projektowanie, 10, 11, 14, 15, 18, 32, 216, 231, 232,
233
kryteria, 49, 70, 71
narzędzia, 11, 20, 29, 40, 42, 58, 64, 68, 74, 76,
100, 106, 110, 116, 140, 146, 170, 171, 172,
173, 175, 200, 204, 206
prototyp, 16, 19, 31, 127, 144, 154, 155, 156, 157, 202
skalowanie, Patrz: skalowanie
poznanie, 84
proces, 26, 27, 36
przygotowania, 26
strategia, 233, 234
tryb
analityczny, 127, 129
decyzyjny, 127
kreatywny, 126, 127, 128, 138
aplikacji, 175
interaktywny, 175
procesu, 174
produktu, 174
sprawdzanie funkcjonalności, 156
strony internetowej, 175
szkic, 158, 172, 173
testowanie z udziałem klienta, 156
tworzenie, 158, 159, 162, 169, 196
materiały, 170, 171
techniki, 160
tricki, 176
wersja, 211
z papieru, 174
przepustka, 22, 23
punkt widzenia, 48, 50, 109
pytanie, 88, 89, 99, 198
zapalnik, 134, 135, 146
263263
Poleć książkęKup książkęSKOROWIDZ
Q
Quby Smart Energy, 226
Qwikster, 182
R
RBS, 218, 224
Rich Ann, 227
Ries Eric, 183
Roam Dan, 38, 173
Roos Aart, 57
Rose Alison, 224
Rubinsky Gabriel, 130
Ruth Babe, 26
S
safari po klientach, 102, 120
SallyAnn, 54
scenariusz, 27, 34
lista kontrolna, Patrz: lista kontrolna
zebrania, 39, 40
SEB LAB, 219, 225
Seeley Vicky, 54
Shah Jigar, 114
Shedroff Nathan, 232
Sheppard Moscow LLC, 54
Sibbet David, 35, 37, 58, 64, 110
Siemens Healthcare, 54
skalowanie, 16, 19, 29, 216, 217, 218, 219, 231
kontinuum, 218
pomysłu, Patrz: pomysł skalowanie
Slack, 187
Søgaard Andreas, 208
Solomon Lisa Kay, 234, 241
Sonemel Enis, 54
Spotify, 105, 108
Startupbootcamp, 218, 221, 223
strategia liniowa, 14
Strategic Futures, 168
Strategyzer, 21, 106
Studio Zeitgeist, 109
SunEdison, 114, 115
szablon, 38
Q(cid:31)Z
W
Walmart, 219
Wavin, 92, 93, 95
Wavin Academy, 95
Wesselink Marc, 185
wizja przyszłości, 48, 49, 56
deklaracja, 56, 58, 59
elementy, 56
motyw, 58
na okładkę, 63, 63, 65
tablica nastrojów, Patrz: tablica nastrojów
tworzenie, 52, 56, 57
Wrigley William, 186
współpraca, 12, 27, 35, 38
Wyatt Paul, 194
wykres podróży klienta, 27
wzorzec hipotezy, Patrz: hipoteza wzorzec
Z
założenie, Patrz też: hipoteza
najbardziej ryzykowne, 205, 207, Patrz też:
szablon najbardziej ryzykownego założenia
zebranie, 38, 39
scenariusz, Patrz: scenariusz zebrania
zespół, 26, 27, 28, 242
funkcje, 30, 31
interdyscyplinarny, 30
siedziba, 32, 33
statut, 42
tworzenie, 31
tworzenie scenariusza, 40
zmiana, 13
eksperymentu, 196, 203, 204, 205
kontekstu, 37, 70, 110, 111, 112
kryteriów projektowania, 70
lean, 197
modelu biznesowego, 27, 29, 69, 71, 114, 115,
116, 117, 128, 129, 134, 138, 139, 142, 199, 246
forma wizualna, 118
najbardziej ryzykownego założenia, 200, 204
opowieści, 73, 74, 75
podróży klienta, 101, 102
propozycji wartości, 69, 71, 106, 107, 138, 246
weryfi kacji, 206, 207, 208
wizji, 29
na okładkę, 37, 64, 65
w 5 krokach, 58, 67, 69, 70
T
Tabarki Farid, 109
tablica nastrojów, 63, 66
test podziału, 211
testowanie, 13
(cid:21) e Grove Consultants International, 37, 58, 64, 110
(cid:21) e Mom Test, 89, 198
(cid:21) eSumOf, 129
(cid:21) omasson David, 166
Tom Tom, 189
Toyota Financial Services, 133, 146
Twitch.tv, 186
Twitter, 109, 120
U
Uber, 119, 219
University of Dundee, 54
V
van Berlo Ad, 87
van Delden Richard , 93, 94
van Merode Frits, 55, 115
VanBerlo Group, 87
Poleć książkęKup książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)