Spełnienie przez medytację
Uspokajanie ducha
Rozjaśnianie umysłu
Zrozumienie...
Poznanie innych to inteligencja, poznanie siebie to prawdziwa mądrość
Laozi
Rozejrzyj się. Świat pędzi jak oszalały. Ludzie kręcą się na karuzeli życia chcąc osiągnąć więcej i to jak najszybciej. Liczy się intensywność przeżyć, nie ich jakość. A Ty? Spoglądasz na to wszystko ze stoickim spokojem, zdając sobie sprawę, jak krucha jest nasza rzeczywistość. Wyciszenie, nabranie głębszego oddechu i zdolność spojrzenia do wewnątrz - oto sztuka medytacji. Dzięki niej zyskujesz zdolność nowego spojrzenia na własne życie, zdefiniowania swoich marzeń i pragnień, ustalenia wartości, odnalezienia zagubionego celu.
Zastanów się. Umiejętność przejścia przez życie w taki sposób, byśmy poczuli, że miało ono znaczenie i odcisnęło wartościowy ślad, to sztuka, którą osiąga niewielu z nas. A Ty? Pragniesz odkryć w sobie nowe możliwości. Szukasz bezpiecznej przystani, która przygarnie Cię podczas burzy codziennego zgiełku. Chcesz uwolnić się od stresu, negatywnych myśli, frustracji i rozczarowania. Tradycja relaksacji w ciszy spokojnego umysłu ma tysiące lat. Jest praktykowana w różnych kręgach kulturowych. Teraz jej zbawienna moc otwiera się na Ciebie.
Zbawienny wpływ praktyk medytacyjnych
Praca z odczuciami płynącymi z Twego ciała
Medytacja chodzenia i jedzenia
Umiejętność obserwowania myśli i emocji
Medytacja a odpowiedzialność społeczna
Darmowy fragment publikacji:
Idź do
Przykładowy
rozdział
Spis tre(cid:156)ci
Katalog ksiazek
Nowo(cid:156)ci
Bestesllery
Zam(cid:243)w drukowany
katalog
Tw(cid:243)j koszyk
Dodaj do koszyka
Cennik i informacje
Zam(cid:243)w cennik
Zam(cid:243)w informacje
o nowo(cid:156)ciach
Wydawnictwo Helion SA
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: sensus@sensus.pl
Tao medytacji. ZajŒcia
dla pocz„tkuj„cych
Autor: Jack Kornfield
T‡umaczenie: Anna Owsiak
ISBN: 978-83-246-1595-7
Tytu‡ orygina‡u: Meditation for Beginners:
Six Guided Meditations for Insight, Inner
Clarity, and Cultivating a Compassionate Heart
Format: A5, stron: 88
Spe‡nienie przez medytacjŒ
(cid:149) Uspokajanie ducha
(cid:149) Rozja(cid:156)nianie umys‡u
(cid:149) Zrozumienie(cid:133)
Poznanie innych to inteligencja, poznanie siebie to prawdziwa m„dro(cid:156)(cid:230)
Laozi
Rozejrzyj siŒ. (cid:156)wiat pŒdzi jak oszala‡y. Ludzie krŒc„ siŒ na karuzeli ¿ycia chc„c
osi„gn„(cid:230) wiŒcej i to jak najszybciej. Liczy siŒ intensywno(cid:156)(cid:230) prze¿y(cid:230), nie ich jako(cid:156)(cid:230).
A Ty? Spogl„dasz na to wszystko ze stoickim spokojem, zdaj„c sobie sprawŒ, jak
krucha jest nasza rzeczywisto(cid:156)(cid:230). Wyciszenie, nabranie g‡Œbszego oddechu i zdolno(cid:156)(cid:230)
spojrzenia do wewn„trz (cid:150) oto sztuka medytacji. DziŒki niej zyskujesz zdolno(cid:156)(cid:230) nowego
spojrzenia na w‡asne ¿ycie, zdefiniowania swoich marzeæ i pragnieæ, ustalenia warto(cid:156)ci,
odnalezienia zagubionego celu.
Zastan(cid:243)w siŒ. UmiejŒtno(cid:156)(cid:230) przej(cid:156)cia przez ¿ycie w taki spos(cid:243)b, by(cid:156)my poczuli, ¿e mia‡o
ono znaczenie i odcisnŒ‡o warto(cid:156)ciowy (cid:156)lad, to sztuka, kt(cid:243)r„ osi„ga niewielu z nas.
A Ty? Pragniesz odkry(cid:230) w sobie nowe mo¿liwo(cid:156)ci. Szukasz bezpiecznej przystani,
kt(cid:243)ra przygarnie CiŒ podczas burzy codziennego zgie‡ku. Chcesz uwolni(cid:230) siŒ od stresu,
negatywnych my(cid:156)li, frustracji i rozczarowania. Tradycja relaksacji w ciszy spokojnego
umys‡u ma tysi„ce lat. Jest praktykowana w r(cid:243)¿nych krŒgach kulturowych. Teraz jej
zbawienna moc otwiera siŒ na Ciebie.
(cid:149) Zbawienny wp‡yw praktyk medytacyjnych
(cid:149) Praca z odczuciami p‡yn„cymi z Twego cia‡a
(cid:149) Medytacja chodzenia i jedzenia
(cid:149) UmiejŒtno(cid:156)(cid:230) obserwowania my(cid:156)li i emocji
(cid:149) Medytacja a odpowiedzialno(cid:156)(cid:230) spo‡eczna
SPIS TRE¥CI
Rozdziaï pierwszy
Staroĝytna sztuka medytacji
Rozdziaï drugi
Po co medytowaÊ?
Rozdziaï trzeci
KorzyĂci pïynÈce
z praktyk medytacyjnych
Rozdziaï czwarty
Medytacja 1.:
Kontaktowanie siÚ z oddechem
Rozdziaï piÈty
Medytacja 2.:
Praca z odczuciami
pïynÈcymi z ciaïa
Rozdziaï szósty
Medytacja 3.:
Praca z uczuciami i emocjami
Rozdziaï siódmy
Medytacja 4.:
Obserwowanie myĂli
4
8
14
18
26
34
46
Rozdziaï ósmy
Medytacja 5.:
Medytacja przebaczenia
Rozdziaï dziewiÈty
Medytacja 6.:
Medytacja kochajÈcej ĝyczliwoĂci
Rozdziaï dziesiÈty
Medytacja 7.:
Medytacja jedzenia
Rozdziaï jedenasty
Medytacja 8.:
Medytacja chodzenia
Rozdziaï dwunasty
Medytacja
a odpowiedzialnoĂÊ spoïeczna
Rozdziaï trzynasty
Jak kultywowaÊ codziennÈ
praktykÚ medytacyjnÈ
½ródïa dodatkowe
O autorze
,,
52
56
62
68
72
76
81
83
3
14
R
ROZDZIA
A
TRZEC
CI
T
TAO MEDYTACJI. ZAJ
J}CIA DLA POCZkTKU
UJkCYCH
KorzyĂci pïynÈce z praktyk medytacyjnych
JEDNYM Z NAJPI}KNIEJSZYCH WIZERUNKÓW DO MEDYTACJI, jaki kiedykolwiek
widziaïem, jest plakat uĂmiechajÈcego siÚ Swami Satchidinanda, który byï
wielkim hinduskim nauczycielem jogi. Na tym plakacie Swami jest prze-
pasany niewielkÈ pomarañczowÈ przepaskÈ biodrowÈ, nosi dïugÈ, falistÈ
brodÚ i stoi, balansujÈc na jednej nodze w klasycznej pozycji z jogi, na de-
sce surfingowej ĂlizgajÈcej siÚ po wielkiej fali! Pod spodem widnieje napis:
„Nie moĝesz zatrzymaÊ fal, lecz moĝesz nauczyÊ siÚ surfowaÊ”. Plakat
ten dotyka sedna praktyk medytacyjnych, pokazujÈc, w jaki sposób mo-
ĝemy przenieĂÊ naszÈ uwaĝnoĂÊ do rzeczywistego Ăwiata, peïnego infor-
macji sensorycznych, emocji i zmian.
Medytacja uwaĝnoĂci nie koncentruje siÚ wokóï utrzymywania okreĂlo-
nego stanu umysïu, poniewaĝ ĝadnego z nich nie moĝesz zatrzymaÊ na
staïe. Medytacja uczy nas obecnoĂci w kaĝdym momencie, przy peïnej
ĂwiadomoĂci, wiÚkszej otwartoĂci serca i jaĂniejszym postrzeganiu.
Moĝe pomóc nam nauczyÊ siÚ, jak byÊ bardziej otwartymi, oraz tego,
jak kochaÊ caïym sercem, a takĝe nie obawiaÊ siÚ wyraĝania tej miïoĂci.
Nawet w trudnych momentach ĝyciowych medytacja moĝe ukazaÊ
nam moĝliwoĂÊ bycia nieco mniej przywiÈzanymi do nieuchronnych
wzlotów i upadków, zmniejszyÊ nasz lÚk przed zmianami dotyczÈcymi
zarówno przyjemnoĂci, jak i bolesnych doznañ. Medytacja pomaga
nam nauczyÊ siÚ kochaÊ w sposób wïaĂciwy, pokazujÈc, ĝe moĝemy
otworzyÊ siÚ na wszelkie aspekty naszych umysïów, zarówno na to, co
trudne, jak i na to, co ïatwe.
15
¥wiadomoĂÊ medytacyjna redukuje napiÚcie i uzdrawia ciaïo. Medy-
tacja wycisza umysï i delikatnie otwiera serce. Uspakaja ducha. Po-
maga nam ĝyÊ peïniej w bieĝÈcej rzeczywistoĂci, wyraěniej postrzegaÊ
ludzi, wĂród których ĝyjemy, oraz otaczajÈcy nas Ăwiat. mwiczÈc siÚ
w uwaĝnoĂci, stajemy siÚ bardziej obecni, dziÚki czemu, spacerujÈc po
parku, nie myĂlimy o rachunkach, które musimy zapïaciÊ, o problemach
w pracy czy o czymĂ, co przydarzyïo siÚ nam wczoraj. Moĝemy nauczyÊ
siÚ byÊ tam, gdzie jesteĂmy. Poniewaĝ zasadniczo bycie Ăwiadomym
chwili obecnej jest wszystkim, co mamy, to jeĝeli przegapimy ten mo-
ment, wtedy na zawsze go utracimy.
W taki oto sposób medytacja moĝe speïniÊ nasze najgïÚbsze pra-
gnienia zwiÈzane z odkrywaniem wewnÚtrznej wolnoĂci i szczÚĂcia
oraz docieraniem do poczucia ïÈcznoĂci z ĝyciem. DziÚki niej zaczy-
namy peïniej rozumieÊ to, kim jesteĂmy oraz w jaki sposób mÈdrze prze-
ĝyÊ to dziwne ĝycie, do którego siÚ zrodziliĂmy. Praktyki medytacyj-
ne pomagajÈ nam odkrywaÊ tajemnicÚ cyklu ĝycia i Ămierci. Wystarczy
systematyczne Êwiczenie uwaĝnoĂci i ĂwiadomoĂci, aby pielÚgnowaÊ
poczucie wewnÚtrznego spokoju, pozwalajÈce dostrzegaÊ wszystko to,
co dzieje siÚ w nas samych i wokóï nas, oraz czerpaÊ z tego naukÚ.
ChoÊ medytacja nie jest niczym skomplikowanym, nie zawsze przy-
chodzi nam z ïatwoĂciÈ. Wymaga ona sporej odwagi. Carlos Castaneda
opisuje, jak to szaman Don Juan z indiañskiego plemienia Yaqui uczyï go,
ĝe wyïÈcznie duchowy wojownik jest w stanie podÈĝaÊ ĂcieĝkÈ wiedzy.
Jedynie duchowy wojownik nigdy nie narzeka ani niczego nie ĝaïuje.
„¿ycie duchowego wojownika to nieustanne wyzwanie, a wyzwania nie
mogÈ byÊ ani dobre, ani zïe. Podstawowa róĝnica pomiÚdzy zwykïym
czïowiekiem a wojownikiem polega na tym, ĝe ten pierwszy traktuje
wszystko jako wyzwanie, podczas gdy ten drugi postrzega wszystko ja-
ko bïogosïawieñstwo bÈdě przekleñstwo”.
Do medytacji bÚdziesz musiaï wnieĂÊ ducha otwartoĂci, odkrycia,
postrzegania, aby ÊwiczyÊ siÚ — czy to w pozycji siedzÈcej, czy podczas
spaceru — w kierowaniu uwagi z powrotem ku chwili obecnej, aby na-
uczyÊ siÚ, jak w peïni, w zrównowaĝony sposób koncentrowaÊ siÚ, a takĝe
16
TAO MEDYTACJI. ZAJ}CIA DLA POCZkTKUJkCYCH
obserwowaÊ wïasny oddech, ciaïo, emocje i umysï, oraz aby poznaÊ sche-
maty utrwalone w Twoim ciele i umyĂle, które powodujÈ cierpienie,
a takĝe odkryÊ sposób na uwolnienie siÚ od tego cierpienia. Moĝemy
równieĝ nauczyÊ siÚ odnosiÊ siÚ do wïasnego ĝycia oraz ĝycia innych osób
z kochajÈcÈ ĝyczliwoĂciÈ, z wiÚkszym zrozumieniem i wspóïczuciem.
UmierajÈcy Aldous Huxley poproszony o odpowiedě na pytanie, czego
nauczyï siÚ dziÚki swojej pracy z wieloma nauczycielami duchowymi i guru
podczas wïasnej podróĝy duchowej, powiedziaï: „To kïopotliwe dla
mnie stwierdzenie, lecz odnoszÚ wraĝenie, ĝe sprowadza siÚ to przede
wszystkim do nauki bycia ĝyczliwym”.
KORZY¥CI PYNkCE Z PRAKTYK MEDYTACYJNYCH
17
Pobierz darmowy fragment (pdf)