Darmowy fragment publikacji:
(cid:144)(cid:144)(cid:144)
Bruksela
Partner wydawniczy
Bruksela
m
o
c
.
a
i
l
o
t
o
F
/
y
a
k
o
t
o
c
y
a
j
©
Tytuł:
Tytuł oryginału:
Bruksela – Udany Weekend
Bruxelles. Week-end
Polska wersja
Koncepcja serii „Udany Weekend”:
Redaktor prowadzący:
Tłumaczenie:
Redakcja:
Korekta:
Koncepcja grafi czna:
Redakcja techniczna map:
Skład:
Fotoedycja:
Zdjęcie na okładce:
Marzena Daszewska, Tomasz Ostrowski
Agnieszka Krawczyk
Ewa Poniedzielska
Anna Palonek
Małgorzata Kotarba
Marzena Daszewska, Paweł Kosmalski
Dawid Kwoka
MSP Studio Magdalena Suchy-Polańska
Dawid Kwoka
© Xavier Allard / Fotolia.com
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserografi czną,
fotografi czną, a także kopiowanie książki na nośniku fi lmowym, magnetycznym lub innym powoduje
naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami fi rmowymi bądź towarowymi ich
właścicieli.
Autor oraz wydawnictwo Helion dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były
kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za
związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz wydawnictwo
Helion nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania
informacji zawartych w książce.
Wydawnictwo Helion
ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice
tel.: 32 2309863
e-mail: redakcja@bezdroza.pl
Księgarnia internetowa: http://bezdroza.pl
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres:
http://bezdroza.pl/user/opinie/?bebruk
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Wydanie I
ISBN: 978-83-246-8617-9
Copyright © Le Guide Vert Michelin – Michelin cie
Le Guide Vert Michelin, 46, avenue de Breteuil, 75324 Paris Cedex 07
Copyright © for the Polish Edition by Helion, 2014
• Kup książkę
• Poleć książkę
• Oceń książkę
• Księgarnia internetowa
• Lubię to!
Nasza społeczność
Kup książkę
Poleć książkę
Dzielnice i zabytki Brukseli
Bruksela dziś
Bruksela – nazwa często przywoływana w mediach. To tam są tworzone nowe europej-
skie prawa i ustawy, których kolejne zapisy witamy z entuzjazmem lub wręcz przeciw-
nie, poddajemy ostrej krytyce. Warto się jednak zastanowić, czy samo miasto odpowiada
obrazowi, który rysuje się w naszej wyobraźni. Czy Bruksela jest wyłącznie współczesną
wieżą Babel, miastem opanowanym przez wszechpotężnych biurokratów? Patrząc
przez pryzmat dzielnicy europejskiej, trudno dojść do innych wniosków. Jeśli jednak
spojrzeć od strony średniowiecznych uliczek, licznych deptaków, zabytków, cudów art
nouveau czy Atomium, można dostrzec jedno z najpiękniejszych miast w Europie.
Jeśli poznamy Brukselę dokładniej, ukaże się przed nami miasto niewielkich rozmia-
rów, niejednorodne, trochę archaiczne, belgijskie i kosmopolityczne zarazem. Wiele
jest szczegółów zachęcających do zwiedzania tego atrakcyjnego miasta, którego
przeszłość jest tak bogata, a zarazem tak mało znana.
Pozwólmy się zaskoczyć
Cały urok Brukseli wynika z kontrastów. Mieszkać w Brukseli, nawet tylko przez kilka
dni, to być cały czas zaskakiwanym. To nie przez przypadek surrealizm rozkwitł w tym
właśnie mieście, zbudowanym z niestosownych wręcz przeciwieństw. Turysta, który
zaledwie wyszedł z dworca Południowego, już na pewno usłyszał ludzi mówiących po
francusku, holendersku, arabsku, portugalsku, rumuńsku, w języku wolof czy po chiń-
sku i sam zaczyna się zastanawiać, w jakim języku powinien mówić!
Zwiedzając miasto, odkryjemy, że Bruksela cała jest oparta na kontrastach, paradok-
sach, a wręcz przeciwieństwach. Jednak, pomimo niezliczonych przypiętych mu ła-
tek, na przekór kolejnym falom rozbiórek, wciąż jest to miejsce, które zachowało
swój serdeczny i otwarty charakter.
Bruksela dziś
Jaka dzielnica, taka atmosfera
Centrum, wzniesione wokół terenu Îlot Sacré (Świętej Wysepki), jest nazywane
Pentagonem. Turyści bardzo często ograniczają zwiedzanie Brukseli wyłącznie do
tej dzielnicy, czemu trudno się dziwić, ponieważ spacerując po Grand-Place i je-
go niezliczonych muzeach, po szykownym Sablon czy kolorowo-czekoladowych
Marolles, weekend mija bardzo szybko. Dołączmy do tego jeszcze ogródki kawiar-
niane na placu St-Géry, witryny pasażu St-Hubert oraz butiki projektantów na ulicy
rue Dansaert i już pora myśleć o powrocie do domu.
Aglomeracja rozciąga się jednak daleko poza granice „Pentagonu”. Składa się
ona z 19 gmin, z których każda ma własną tożsamość. Są to dzielnice, w których
panuje sielska, prawie wiejska atmosfera. Spacerując wzdłuż zadrzewionych
ulic po szykownych i popularnych Ixelles i St-Gilles, można zobaczyć wspaniałe
secesyjne wille. Panująca tu harmonia architektoniczna jest niespotykana w żadnej
innej części Brukseli. Królewska dzielnica Laeken olśni z pewnością tych, którzy
śledzą aktualności dotyczące ostatnich europejskich rodzin królewskich. Nazwa
robotniczej dzielnicy Anderlecht przywodzi na myśl zarówno Erazma, jak i futbol.
W gminie Schaerbeek, wzdłuż całej Chaussée d’Haecht, mówi się po turecku.
Aleja Louise przyciąga luksusowe marki i bogatych mieszkańców Uccle. Podobne
przykłady można mnożyć…
Stereotypy – prawda i fałsz
Fałsz – stolica „mojego płaskiego kraju”, jak mówił o niej Jacques Brel, wcale nie jest
płaska, wręcz przeciwnie… świadczy o tym chociażby umowny podział na miasto
górne i dolne. Prawda – można tu skosztować najlepszych frytek, czekolad i piw na
świecie, ale również zupy waterzoi, węgorza na zielono czy ciasteczek speculoos…
Fałsz – Bruksela nie jest miastem nudnym. Nieustannie są tu organizowane liczne
82
Kup książkę
Poleć książkę
Kup książkę
Poleć książkę
83
m
o
c
.
k
c
o
t
s
r
e
t
t
u
h
S
/
h
t
a
v
r
o
H
d
n
o
t
o
B
©
Dzielnice i zabytki Brukseli
wydarzenia kulturalne (wystawy, spektakle, koncerty, święta uliczne…). Prawda
– sąsiadują tu ze sobą dwie wspólnoty językowe, co dla zwiedzających może być
dodatkową „egzotyką”. Fałsz – Bruksela nie jest miastem szarym. Nawet jeśli niebo
czasem przybiera taki kolor, miasto jest w czołówce zielonych stolic świata, o czym
przekonamy się, odwiedzając lasek Cambre czy park Tervuren. Prawda – Bruksela
jest miastem kreatywnym, o czym świadczą choćby projekty stylistów i designe-
rów z rue Dansaert. Fałsz – Bruksela nie lubi schematu dom-praca-dom. Tutaj ludzie
przesiadują w kawiarnianych ogródkach, a przy odrobinie słońca wylegują się na
parkowych trawnikach. Prawda – Bruksela jest stolicą komiksu. Ściany budynków są
pokryte obrazkami przedstawiającymi dobrze znanych bohaterów.
Zwanze i Brusseleir
Mieszkańcy Brukseli nie przejmują się tym, co inni mówią o ich mieście i jego nie-
doskonałościach. To nie w najczęściej odwiedzanych przez turystów miejscach
przetrwał jego duch; jest on dużo bardziej widoczny u sprzedawców pobrzeżków
(gatunku ślimaka) czy w knajpkach dzielnicy Marolles. Prawdziwy brukselczyk, au-
tentyczny Brusseleir, swoim mocnym akcentem oraz jowialnym i wojowniczym ję-
zykiem dobitnie wyraża tożsamość tego miasta, którego najbardziej znanym zabyt-
kiem jest… siusiający chłopiec. Dobra wiadomość – zwanze (brukselski duch) jest
zaraźliwy. Brukselczycy obcego pochodzenia, którzy stanowią 40 populacji mia-
sta, mieszkający tu na stałe lub tylko przejazdem, szybko nim przesiąkają. I my na
pewno również zostaniemy zarażeni. Wykorzystajmy czas belgijskiej drache (ulewy),
aby usiąść w kawiarni z kufl em wypełnionym jednym z 400 belgijskich piw w rę-
ce i nauczmy się kilku kluczowych słów w lokalnym języku. Odkryjmy, co znaczy
„L’Américain”, jakie jest miejscowe znaczenie skrótu BHV i jak wygląda zagmatwany
belgijski ustrój polityczny…
To właśnie jest Bruksela – coś zwykłego, co nagle zmienia się nie do poznania; euro-
pejska stolica, która wygląda jak prowincjonalne miasteczko, rodzaj graciarni, w któ-
rej każdy znajdzie coś dla siebie… Ruszajmy więc w drogę!
r
Wokół Grand-Place(cid:144)(cid:144)(cid:144)
„Najpiękniejszy plac”, jaki kiedykolwiek widział Victor Hugo, „bogaty teatr”, któ-
ry doceniał Jean Cocteau, jest jedyny na świecie. Wpisany na Listę Światowego
Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego UNESCO, Grand-Place jest zarazem
miejscem kultury, handlu i codziennego życia. Zwiedzając serce Brukseli, najpierw
trafi my na eleganckie galerie handlowe, a trochę dalej na symboliczną postać ma-
łego chłopca. Grand-Place trzeba koniecznie zobaczyć w godzinach porannych,
podczas targu kwiatowego, lub nocą, kiedy iluminacje podkreślają złocenia i de-
koracje fasad.
Zwiedzanie
Grand-Place(cid:144)(cid:144)(cid:144)
Grand-Place jest oazą spokoju i harmonii w mieście, które zbyt lekkomyślnie pod-
chodziło do swego dziedzictwa architektonicznego. Serce Brukseli bije tu od wie-
ków. Już od X w. rynek rodzącego się miasta rozrastał się spontanicznie, o czym
świadczą nazwy otaczających go ulic: au Beurre (Maślana), des Harengs (Śledzi),
du Marché-au-Charbon (targu węglowego), du Marché-aux-Herbes (targu zielne-
go). Rynek, który pełnił funkcję centrum życia gospodarczego, był również miej-
scem zgromadzeń politycznych i rewolt. To tu wymierzano sprawiedliwość i orga-
nizowano ludowe święta. Z czasem miasto nakazało cofnąć linię zabudowy tak, aby
powstał plac. Z tego powodu niektórzy właściciele budynków zostali nawet wy-
właszczeni. W ten sposób w labiryncie uliczek powstała kwadratowa przestrzeń –
narodził się Grand-Place.
Miejsce, które Flamandczycy wciąż nazywają „dużym rynkiem” (Grote Markt),
jest dziś gigantyczną „miejską sceną”, na której można oglądać śluby oraz częste
Wokół Grand-Place
m
o
c
.
a
i
l
o
t
o
F
/
r
a
z
a
L
n
a
d
g
o
B
-
i
a
h
M
©
i
Życie nocne na Grand-Place
koncerty. Średniowieczne postaci, upamiętniające procesje Ommegang, pokrywa-
ją bruk, a co dwa lata w sierpniu plac jest przykrywany dywanem z kwiatów (zob.
s. 22). Otaczające plac uliczki w dzień i w nocy są pełne ludzi.
Hôtel de ville (Ratusz)
Grand-Place – tel.: 02 279 43 65 lub 02 279 22 11 – www.bruxelles.be – zwiedzanie
z przewodnikiem śr. 14.00, nd. 12.00 i 15.00 – nieczynne w święta – 5 EUR, bilet ulgowy
3 EUR, dzieci do 6. roku życia wstęp wolny.
Najbardziej rozpoznawalny budynek w stolicy – iglica i dziesiątki zdobiących
go posągów przyciągają wzrok tych, którzy podziwiają jego architekturę lub
bezskutecznie próbują zmieścić tego kolosa w kadrze… Dwa wieki po wmurowaniu
pierwszego kamienia w 1401 r. budynek w czysto gotyckim stylu składał się jedynie
z obecnego lewego skrzydła i baszty. Odkąd dobudowano skrzydło prawe (krótsze),
brama ratuszowa nie jest idealnie wpasowana w oś budynku. Nie wynika to jednak
m
o
c
.
a
i
l
o
t
o
F
/
s
i
t
n
a
l
t
A
©
m
o
c
.
a
i
l
o
t
o
F
/
a
n
c
a
t
©
Budynek brukselskiego ratusza
84
Kup książkę
Poleć książkę
Kup książkę
Poleć książkę
85
Dzielnice i zabytki Brukseli
Wokół Grand-Place
BRUKSELA
Grand-Place
KAMIENICE CECHOWE
Muzeum-Teatr
Lalek de Tooneeeee
Domomomomom książąttttt
ą ąą ą
brabrabrabrabrabanckichchchchch
1-2
3
4
5
6
7
8
9
10
11-12
13-19
20-23
24-25
26-27
28
29-33
34-39
Ratatatattusz
Kamienica króla Hiszpanii
Kamienica pod Taczką
Kamienica pod Workiem
Kamienica pod Wilczycą
Kamienica z Rogiem
Kamienica pod Lisem
Kamienica pod Gwiazdą
Kamienica pod Łabędziem
Kamienica zwana Złotym
Drzewem
Kamienica pod Różą
ą
i kamienica z górą Tabor
Dom książąt brabanckich
Kamienica pod Jeleniem,
Dom Józefa i Anny,
y
Kamienica pod Aniołem
Kamienica pod Złotą Łódką
Kamienica pod Gołębiem
Pokoik Ammana
Dom Króla
Kamienice pod Hełmem,
Pawiem, Liskiem i Dębem,
,
Świętą Barbarą i pod Osłem
p
ę
,
z błędu architekta (według legendy popełnił on z tego powodu samobójstwo), lecz
przeciwnie – jest tak dlatego, że autor projektu przebudowy zachował przedsionek
wieży i wzmocnił go tak, aby osadzić na nim wspaniałą elewację tej genialnej
konstrukcji. Nad całością góruje wieża projektu van Ruysbroecka. Szczyt, wznoszący
się na wysokość 96 m, wieńczy elegancka kamienna koronka, poniżej której znajduje
się posąg Archanioła Michała – patrona miasta, wykonany z pozłacanej miedzi. Na
wewnętrznym dziedzińcu znajdują się dwie fontanny: Skalda i Moza. Sufi t Sali Rady
Miejskiej, gdzie niegdyś zbierali się przedstawiciele państw brabanckich, zdobi
malowidło pędzla V. Janssensa, przedstawiające zgromadzenie bogów. Tapiserie
wiszące w Sali Maksymiliańskiej przedstawiają życie Chlodwiga, a tkaniny w sali
gotyckiej – cechy działające w Brukseli.
Maison du Roi (Dom Króla)
Grand-Place – tel.: 02 279 43 76 – www.bruxelles.be – zwiedzanie z przewodnikiem
(1 godz.) 12.30 – nieczynne w święta – 4 EUR.
W budynku przebudowanym w XIX w. według planów z 1515 r., wbrew nazwie, nigdy
nie mieszkał żaden król – początkowo sprzedawano tu chleb, potem zaś budowla sta-
ła się siedzibą księcia Brabancji. Dziś znajduje się tu Muzeum Miejskie, które ukazu-
je historię Brukseli, m.in. poprzez dzieła sztuki. Na parterze, pośród obrazów i nastaw
ołtarzowych z XV i XVI w., możemy podziwiać sielską atmosferę płótna Orszak wesel-
ny, które jest przypisywane Pieterowi Brueglowi Starszemu, oraz arcydzieło z począt-
yy
ku XVI w. – słynną nastawę ołtarzową Retable de Saluces. Spośród brukselskich tapiserii
na uwagę zasługuje ta przedstawiająca legendę o Notre-Dame-du-Sablon (1516–18),
OMMEGANG
Kiedyś każde duże fl amandzkie i walońskie miasto świętowało rocznicę swego założe-
nia paradą, która symbolizowała jego splendor i prezentowała obyczaje. Władze cywil-
ne, kościelne i wojskowe rywalizowały między sobą w organizowaniu pełnych przepy-
chu parad Ommegang, co dosłownie znaczy „chodzenie w koło”. Nawet jeśli źródła proce-
sji miały podłoże religijne (na znak triumfu noszono fi gurę Najświętszej Marii Panny), ten
rodzaj pochodu, znany od XIV w., z czasem zyskał bardziej świecki wymiar. Z biegiem lat
Ommegang stało się ważnym świętem w stolicy Brabancji, którego przepych i wspania-
łość były wspierane przez kolejnych władców. Zwyczaj ten zyskał popularność w XVI w.,
gdy w 1549 r. w procesji wziął udział sam Karol V. Przywrócona do życia w 1930 r. para-
da z udziałem przedstawicieli cechów i urzędników miejskich jest organizowana z dużym
rozmachem na początku lipca każdego roku.
86
Kup książkę
Poleć książkę
wykonana według kartonów przypisywanych B. van Orleyowi. Zbiory przedmiotów
z porcelany i srebra stanowią wspaniały przykład brukselskiego rzemiosła artystycz-
nego. W sali poświęconej rzeźbie gotyckiej warto zwrócić uwagę na pochodzące z ra-
tuszowego portalu posągi ośmiu proroków. Prezentowane na pierwszym piętrze ob-
razy, ryciny, zdjęcia i makiety XIII-wiecznej Brukseli ilustrują rozwój miasta i zmiany
zachodzące w nim na przestrzeni wieków. Na drugim piętrze zobaczymy świadec-
twa historii brukselczyków, a w ostatniej sali znajduje się garderoba należąca do
Manneken Pis, niewiarygodna kolekcja 760 miniaturowych strojów, z których pierw-
sze zostały uszyte w XVIII w.
Kamienice cechowe
Zbudowane po tym, jak w 1695 r. Francuzi zniszczyli miasto, odrestaurowane
w XIX w. budynki otaczają Grand-Place pięknymi barokowymi fasadami. Elewacje
zwieńczone wolutowymi szczytami zdobią kolumny w porządku jońskim, doryckim
i korynckim oraz rzeźby i złocenia. Okrążając plac w kierunku przeciwnym do ruchu
wskazówek zegara, zobaczymy kolejno:
1–2 – Kamienicę króla Hiszpanii, czyli dom cechu piekarzy, na którego dachu znaj-
duje się wiatrowskaz w kształcie bogini sławy Famy.
3 – Kamienicę pod Taczką – dom cechu sprzedawców wyrobów z tłuszczu (oleju,
świec, itd.).
4 – Kamienica pod Workiem – dom cechu bednarzy i stolarzy artystycznych.
5 – Kamienica pod Wilczycą – dom cechu łuczników, na którego fasadzie znajdują się
postacie Romulusa i Remusa karmionych przez wilczycę; posągi umieszczone na wy-
sokości drugiego piętra przedstawiają alegorie Prawdy, Kłamstwa, Pokoju i Niezgody.
6 – Kamienica z Rogiem – dom cechu przewoźników ze szczytem w kształcie ru-
fy fregaty.
7 – Kamienica pod Lisem – dom cechu kramarzy, na szczycie którego znajduje się
posąg św. Mikołaja.
8 – Kamienica pod Gwiazdą – pod arkadą znajduje się płaskorzeźba dłuta Dillensa,
upamiętniająca znamienitego mieszkańca Brukseli Everarda ‘t Serclaesa; według
legendy dotknięcie tego dzieła zapewnia szczęście, co wyjaśnia, dlaczego brąz no-
si tak duże ślady zużycia.
9 – Kamienica pod Łabędziem – dom cechu rzeźników.
10 – Kamienica zwana Złotym Drzewem – dom cechu piwowarów, zajmowany
częściowo przez Stowarzyszenie Browarów Belgijskich. Na szczycie kamienicy jest
umieszczona rzeźba przedstawiająca Karola Lotaryńskiego. W piwnicach znajduje
się Muzeum Piwowarstwa (tel.: 02 511
49 87 – codz. 10.00–17.00; XII–III: week-
endy 12.00–17.00 – nieczynne 1 I, 25 XII
– 5 EUR), w którym można zobaczyć
rekonstrukcję browaru z XVII w. wraz
z
różnymi akcesoriami używanymi
w procesie warzenia piwa. Jedna z sal
jest poświęcona najnowocześniej-
szym technikom stosowanym w piwo-
warstwie.
13–19 – Dom książąt brabanckich. Za
fasadą z 1698 r., zwieńczoną rzeźbio-
nym frontonem i attyką we włoskim
stylu palladio, kryje się sześć kamienic
cechowych. Pilastry zdobi rząd popier-
si książąt brabanckich.
24–25 – Kamienica pod Złotą Łódką –
dom cechu krawców.
26–27 – Kamienica pod Gołębiem –
dom cechu malarzy, w którym w 1852 r.
zatrzymał się Victor Hugo.
28 – Kamienica zwana Pokoikiem Ammana
8
– magistratura księcia brabanckiego.
Kup książkę
Zabytkowe kamienice przy Grand-Place
Poleć książkę
87
m
o
c
.
a
i
l
o
t
o
F
/
s
t
r
e
a
s
s
a
R
J
©
Dzielnice i zabytki Brukseli
Kościół St-Nicolas (Kościół św. Mikołaja)(cid:144)
R. au Beurre 1 – tel.: 02 513 80 22 – 10.00–18.30 (zakaz zwiedzania podczas nabożeństw).
Jak muszle przyczepiają się do skały, tak stare domostwa przylegają do tego ko-
ścioła, o którym pierwsze wzmianki znajdujemy w tekstach z XII w. Poświęcenie
świątyni patronowi przewoźników sprawiło, że stała się ona miejscem odwiedza-
nym przez bywalców targu. Biorąc pod uwagę bliskość Grand-Place, nie ma w tym
nic dziwnego. Budynek został prawie doszczętnie zniszczony podczas bombardo-
wania w 1695 r., a w 1714 r. przewróciła się również jego wieża. W 1956 r. kościół
zyskał nową fasadę w stylu neogotyckim. We wnętrzu, oświetlonym pięknymi witra-
żami, linia chóru jest przesunięta w stosunku do linii nawy – mówi się, że to z powo-
du strumyka, który niegdyś tędy płynął. Na uwagę zasługuje również płótno przypi-
sywane Rubensowi Madonna ze śpiącym dzieciątkiem.
Bourse (Giełda)
Pl. de la Bourse.
Imponująca konstrukcja z 1873 r., która formą przypomina Operę w Paryżu, została za-
projektowana przez Léona Suysa. Inspiracja płynęła ze sztuki klasycznej, lecz prostota
została pokonana przez przepych dekoracji, stworzonych przez kilku artystów, w tym
również Auguste’a Rodina. Nowa funkcja budynku nie została jeszcze określona, mi-
mo to prowadzące do niego schody, tworzące rodzaj trybuny górującej nad ruchli-
wym bulwarem, wciąż przyciągają spontaniczne zgromadzenia i manifestacje.
W przeszklonej wnęce po lewej stronie możemy zobaczyć fundamenty dawnego
franciszkańskiego klasztoru rekolektów (1238).
Galeries royales St-Hubert (Pasaż św. Huberta)(cid:144)(cid:144)
R. du Marché-aux-Herbes.
Galeria Króla i Galeria Królowej, starsze nawet od mediolańskiej Galerii Wiktora
Emanuela II, tworzą najpiękniejszą ulicę w mieście. Znajdują się tu luksusowe skle-
py, kino i kawiarnie, w których przyjemnie zatrzymać się i popatrzeć z boku na
otaczający nas ruch i zgiełk. Zadaszone pasaże, które pojawiły się wraz z rewolu-
cją przemysłową, stanowiły symbol nowego społeczeństwa. Były to również dep-
taki chroniące przechodniów przed błotem rozpryskującym się spod kół powo-
zów. W 1846 r. Cluysenaar stworzył elegancką klasycystyczną fasadę, ożywioną
pilastrami, której środkowa część jest ozdobiona rzeźbami i dewizą „Omnibus
omnia” (Wszystko dla wszystkich). Zachowujący klasyczny podział na trzy poziomy,
przykryty jednolitym szklanym sklepieniem rozciągniętym na metalowym ożebro-
waniu, pasaż jest wprost „bombardowany” przez turystów.
m
o
c
.
a
i
l
o
t
o
F
/
F
e
n
e
g
u
E
©
Monumentalny budynek Giełdy
88
Kup książkę
Wokół Grand-Place
się Muzeum
Na pierwszym piętrze Galerii Króla
Listów
znajduje
i Manuskryptów (w tel.: 02 514 71 87 –
www.mlm.be – wt.–pt. 10.00–19.00, week-
end 11.00–18.00), fi lia paryskiego mu-
zeum, w której są organizowanie głów-
nie wystawy czasowe.
Rue des Bouchers
(Ulica Rzeźników)
Pomiędzy eleganckim neorenesan-
sowym kompleksem Pasażu a cha-
osem neonów i szyldów ulicy rue des
Bouchers rysuje się ogromny kontrast.
Ulica ta, przy której znajduje się ca-
łe mnóstwo turystycznych restaura-
cji, których lepiej unikać (zapraszają do
nich naganiacze-poligloci) oraz kilka
adresów, pod które warto zajrzeć, przy-
ciąga z taką samą mocą, z jaką odpycha.
Z głębi uliczki Impasse de la Fidélité do-
chodzą do nas pluski małej fontanny
Jeanneke Pis (żeńskiego odpowiedni-
ka Manneken Pis). Wykonana z brązu
fi gurka autorstwa Debouvriego zosta-
ła postawiona w tym miejscu w 1987 r.
Moneta wrzucona do fontanny zapew-
nia wierność – cnotę, której nazwę no-
si ta ślepa uliczka. Przy Petite rue des
Bouchers(cid:144) znajduje się kilka pięk-
nych domów z XVII i XVIII w. oraz słynne
Muzeum-Teatr Lalek de Toone (Impasse Ste Pétronille i R. du Marché-aux-Herbes 64–
66 – zob. Informacje praktyczne/Rozrywka, s. 38). Z natury buntownicze, złośliwe ku-
kiełki poechenellen znalazły tu dom, który jest w stanie wyrazić całą magię związa-
ną z ich obecnością. Przetrwał w nich kpiarski i dowcipny duch dzielnicy Marolles
(zob. Les Marolles, s. 101).
Musée du Costume et de la Dentelle (Muzeum Strojów i Koronek)
R. de la Violette 12 – tel.: 02 213 44 50 – www.museeducostumeetdeladentelle.be –
10.00–17.00 – nieczynne w śr. i święta – 4 EUR.
Znajdujące się w dwóch XVIII-wiecznych kamienicach muzeum prezentuje zbio-
ry zabytków związanych z ubiorem (koronka, haft i pasmanteria) z okresu od XVII
do XX w. Warto przypomnieć, że w XVII i XVIII w. południowa część Holandii by-
ła zamieszkiwana przez całe rzesze rzemieślników zajmujących się wyrobem stro-
jów i koronek, którzy łączyli w swoim fachu techniczną biegłość z wyjątkowym
wyczuciem stylu. W zbiorach znajdują się wspaniałe przykłady zręczności i kunsz-
tu koronczarek. Muzeum organizuje także wystawy czasowe (zob. Koronki i tapi-
serie, s. 72).
W Galerii Królowej znajdziemy luksusowe
sklepy
o
t
o
F
/
l
i
m
o
c
.
a
i
l
e
h
t
u
D
n
a
A
-
e
r
r
e
P
©
i
i
l
I VERLAINE STRZELIŁ DO RIMBAUDA...
W lipcu 1873 r. Paul Verlaine przybył do Brukseli i pisał do Arthura Rimbauda o swo-
im zamiarze zaciągnięcia się do armii hiszpańskiej. Na tę wiadomość autor Statku pi-
janego przybył do przyjaciela. Dwaj poeci kłócili się nieustannie, włócząc się od jed-
nej knajpki do drugiej. Verlaine, który groził, że popełni samobójstwo, kupił rewolwer
w sklepie z bronią w pasażu św. Huberta. Pod nr. 1 przy rue des Brasseurs strzelił dwa
razy do Rimbauda, raniąc go w nadgarstek. Ten doniósł na przyjaciela na policję i wró-
cił do Paryża. Verlaine został aresztowany, uwięziony w Petits-Carmes, osądzony i ska-
zany na dwa lata więzienia.
Poleć książkę
Kup książkę
Poleć książkę
89
Dzielnice i zabytki Brukseli
Manneken Pis(cid:144)
Róg ulic r. de l’Étuve i du Chêne.
Po drodze mijamy naścienne malowidło przedstawiające Tintina. Otoczona skle-
pikami, które wykorzystują jej wizerunek, fontanna została wyrzeźbiona przez
Jérôme’a Duquesnoya Starszego w 1619 r., aby zaopatrywać dzielnicę w wodę zdat-
ną do picia. Rzeźba została nazwana „Petit Julien” („Mały Julian”) na pamiątkę po-
dobnej fontanny, która powstała w XV w. Aby chronić dobre obyczaje lub może aby
uczcić „najstarszego mieszkańca Brukseli”, wprowadzono zwyczaj darowania mu
ubranek. Ta tradycja sięga czasów Maksymiliana Emanuela II Bawarskiego, guberna-
tora króla Hiszpanii Karola II, który w 1698 r. ofi arował w prezencie pierwszy strój dla
fi gurki. Od tego czasu ten mały kupidyn zgromadził bogatą garderobę, którą może-
my zobaczyć w Muzeum Miejskim (zob. s. 87). Głowy kilku państw ofi arowały stro-
je typowe dla ich krajów, kopiując gest Ludwika XV, który podarował siusiającemu
chłopcu strój francuski.
Idąc w górę ulicą rue du Chêne, odkryjemy kolejną belgijską gwiazdę. Muzeum
Éditions Jacques Brel (pl. de la Vieille Halle aux Blés 11 – tel.: 02 511 10 20
– www.jacquesbrel.be – wt.–nd. 12.00–18.00; VII–VIII: codz. 10.00–18.00 – 8 EUR)
pozwala na spotkanie z tym słynnym piosenkarzem, przywołując chwile i miej-
sca, które lubił.
7
MAŁY CZŁOWIEK, WIELKI SYMBOL
Och nie! Dlaczego on nie jest większy… Jego naturalnemu gestowi towarzyszy urocza
gracja, która symbolizuje brabanckie kpiarstwo i rubaszność. Ofi ara statusu symbolu,
Manneken Pis, był kilkakrotnie kradziony. Po raz pierwszy w połowie XVIII w. przez an-
gielskich żołnierzy, potem przez francuskich żołdaków Ludwika XV. Ostatnia kradzież
miała miejsce w latach 60. XX w., kiedy studenci chcieli zwrócić uwagę na problemy
związane z polityką i nauczaniem.
Czy wiedzieliście, że Manneken Pis nie jest jedyną postacią, która załatwia się
w Brukseli w miejscu publicznym? Jego żeński odpowiednik, Jeanneke Pis, kuca
tuż obok ulicy rue des Bouchers. Ostatnio rodzina powiększyła się o Zinneken Pis.
Warto zobaczyć tego psa podnoszącego łapę na rogu ulic rue des Chartreux i rue du
Vieux-Marché-aux-Grains.
m
o
c
.
a
i
l
o
t
o
F
/
p
d
v
a
x
©
l
Manneken Pis – najsłynniejszy obywatel miasta
90
Kup książkę
Wokół Grand-Place
Notre-Dame-de-Bon-Secours
R. du Marché-au-Charbon.
Plan kościoła wzniesionego według projektu architekta Jeana Cortvrindta w 1694 r.
łączy tradycyjną oś nawy głównej i naw bocznych z sześciokątem otwierającym się
na półokrągłe apsydy. Takie połączenie planów składa się na interesującą budow-
lę w stylu włosko-fl amandzkim. Wnętrze świątyni jest utrzymane w stylu renesan-
sowym.
Halles St-Géry (Hale St-Géry)
Pl. Saint-Géry.
Ta część miasta, pełna ruchliwych kawiarni, jest sercem brukselskiego nocnego ży-
cia. Kolebka miasta, wyspa île Saint-Géry, odegrała historyczną rolę rynku główne-
go, gdy w 1881 r. wybudowano tu halę targową, która stanęła na miejscu kościoła
zniszczonego przez rewolucjonistów francuskich pod koniec XVIII w. Bryła budynku
WieżWieżWieżWieżWieżWieżWieżWieżWieżaaaaaaaaa
gg
dawn
dawn
dawn
dawn
dawn
dawn
dawn
dawn
dawnego koścoścoścoścoścoścoścoścościołaiołaiołaiołaołaiołaiołaiołaioła
Ste-te-te-te-e-te-te-te-e-CathCathCathCathCathCathCathCathCatherinerinerinerinerinerinerinerinerineeeeeeeee
RuinRuiRuinRuiuinRuinRuiuinRuiny kly kly kly klkly klky kly aszasztasztasztasztaszaszaszasztoru
yyyyy
lelelekt
rekorekrekorekorekorekorekorekorekolekt
lekt
lekt
lekt
le ówówówówówówówówwwww
PARLPAPARLPARLPARLPARLARLLPARLAAAMEAMENAMENMENMENAA
T
GiełGGGGGGGG daaaaa
RatuRatuRatuRatuRaRaRatuRatuRatuszszszszszszsssszszs
DDDwoDwoDwowoDworDDDDwoDDDDD
GGGGłGłówG
zecececececccc
nyy
Stanowisowowowowisowowowisow kkokokkokokokokokokok
archeoloolololo giczczczczczczzzzzzne Cnnnnn
oudenberg
POMNIK KONNYNNYNNYNNYNNYNNYNNYNYNNY
LEOP
L
OLDADALDADADADALDALDALDA II
BRUKSELA
Centrum
Pałac Karola Lotaryńskiego .............................
Hotel Ravenstein ...........................................................
Muzeum Magritte’a .......................................................
Muzeum Instrumentów Muzycznych (Old England) .........
Muzeum-Teatr Lalek de Toone ..........................................
Poleć książkę
Kup książkę
Poleć książkę
91
Bruksela
BRUKSSELAALAA
Ruszajcie w świat z przewodnikami Michelina!
Zapraszamy w podróż po najwspanialszych regionach świata.
W trzech częściach przewodnika z serii „Udany Weekend” znajdziecie
niezbędne informacje o celu Waszej podróży:
informacje praktyczne – przydatne przed i w trakcie podróży
zaproszenie do podróży – część prezentująca informacje
geografi czno-historyczne i kulturowe
dzielnice i zabytki – rozdział proponujący trasy zwiedzania
danego miasta i opisujący interesujące miejsca
Gwiazdki (tradycyjny system oceny atrakcji turystycznych)
(cid:144)(cid:144)(cid:144) zobacz koniecznie
(cid:3)(cid:144)(cid:144) warto odwiedzić
(cid:3) (cid:144) godne uwagi
Precyzyjne mapy
• ogólny plan miasta
• plany dzielnic
• plan komunikacji miejskiej na wewnętrznej stronie tylnej okładki
Nr katalogowy: 15838
Księgarnia internetowa:
http://bezdroza.pl
Zamówienia telefoniczne:
tel.: 0 801 339900
kom.: 0 601 339900
Zaplanuj trasę podróży
z serwisem
www.ViaMichelin.com
Cena 19,90 zł
Pobierz darmowy fragment (pdf)