Praca zawiera główne tezy z obszaru nowoczesnych form zarządzania i organizacji procesów kształcenia. Prezentuje genezę nauczania opartego na nowoczesnych środkach technicznych, z e-learningiem włącznie. W zakresie teoretycznym i badawczym omawia społeczne i techniczne aspekty upowszechnienia się e-learningu w Polsce. Dokonuje deskrypcji znaczenia ICT względem jej zastosowań edukacyjnych w kontekście społecznej asymilacji.
Znajdź podobne książki
Ostatnio czytane w tej kategorii
Darmowy fragment publikacji:
Cena 24 zł (+ VAT)
J
a
n
u
s
z
J
a
n
c
z
y
k
●
l
W
y
b
r
a
n
e
p
r
o
b
e
m
y
z
a
r
z
ą
d
z
a
n
a
p
r
o
c
e
s
a
m
i
i
k
s
z
t
a
ł
c
e
n
i
a
…
@
@
@
@
@
@
@
@
Janusz Janczyk
Wybrane problemy
zarządzania procesami kształcenia
w społeczeństwie informacyjnym
ISSN 0208-6336
ISBN 978-83-8012-651-0
W YDAWNICT WO
Uniwersytetu Śląskiego
Wybrane problemy
zarz¹dzania procesami kszta³cenia
w spo³eczeñstwie informacyjnym
NR 2878
Janusz Janczyk
Wybrane problemy
zarz¹dzania procesami kszta³cenia
w spo³eczeñstwie informacyjnym
Wydawnictwo Uniwersytetu Œl¹skiego
Katowice 2011
Redaktor serii: Informatyka i Inżynieria Biomedyczna
Piotr Porwik
Recenzent
Witold T. Bielecki
Spis treœci
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
nologii informacyjno-komunikacyjnej .
.
1.1.3. Multimedia – technika mediów zintegrowanych .
1.1.4. Implikacje stosowania technologii
Wstęp
.
1. Znaczenie edukacji dla społeczeństwa informacyjnego w kontekście za-
stosowań technologii informacyjno-komunikacyjnej
.
technologiczny społeczeństwa informacyjnego
1.1. Multimedialny substrat
.
.
w kontekście edukacji
.
1.1.1. Dorastanie społeczeństwa przedinformacyjnego .
.
1.1.2. Zarys rozwoju społeczeństwa informacyjnego w kontekście tech-
.
.
informacyjno-komunikacyjnej
.
1.2. Znaczenie technologii informacyjno-komunikacyjnej w kształceniu ogól-
.
.
i wiedzy – treści
.
.
1.2.2. Technologia informacyjno-komunikacyjna a „szok informacyjny” .
1.2.3. Perspektywy edukacji w kontekście technologii informacyjno-ko-
.
.
nym a dynamika zmian społeczno-ekonomicznych .
informacji
1.2.1. Globalizacja edukacyjnych źródeł
.
.
.
2. Techniczne i ekonomiczne aspekty dostępu do Internetu .
munikacyjnej
.
w sferze edukacji .
kształcenia .
Literatura
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
2.1. Szerokopasmowy dostęp do Internetu na przykładzie Polski
.
.
2.1.1. Techniczny aspekt szerokopasmowego dostępu do Internetu .
.
2.1.2. Polski rynek szerokopasmowego dostępu do Internetu .
.
2.1.3. Znaczenie łączy światłowodowych dla rozwoju Internetu .
.
.
.
.
.
.
.
.
.
2.2.1. Aspekt techniczny i kierunki rozwoju systemów łączności sateli-
.
.
.
.
2.2.2. Rynek satelitarnych usług telekomunikacyjnych .
.
2.2. Satelitarne łącza komunikacyjne dla Internetu
Literatura
tarnej
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
9
13
14
14
17
23
32
43
44
46
49
60
63
65
67
75
82
87
90
94
97
6
Spis treści
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Literatura
formacyjnym .
.
4.1.1. Znaczenie koncepcji nauczania programowanego
4.1.2. Nauczanie wspomagane komputerowo – CAI
.
3. Związki e-edukacji z koncepcjami behawiorystycznymi, kognitywistycz-
nymi i konstruktywistycznymi
.
.
3.1. Uczenie się jako reakcja na bodźce – behawioryzm .
.
3.2. Uczenie się jako aktywne przyswajanie informacji – procesy poznawcze .
3.3. Konstruowanie wiedzy jako podstawa kreatywności w społeczeństwie in-
.
.
4. Od nauczania programowanego do wirtualnej przestrzeni społecznej
Internetu na usługach e-learningu .
.
4.1. Nauczanie wspomagane komputerowo – wprowadzenie do e-learningu .
.
.
4.2. Rozwój form kształcenia w perspektywie wirtualnej przestrzeni społecz-
.
.
.
.
.
.
5. Oczekiwania wobec zastosowań Internetu w edukacji a rzeczywiste po-
stawy i potrzeby młodego pokolenia Polaków .
.
5.1. Pokoleniowość użytkowników Internetu w kontekście ekspansji wytwo-
.
5.2. Edukacyjny wymiar Internetu w opiniach młodego pokolenia i jego na-
.
5.3. Internet w podejmowaniu ważnych decyzji – kierunków kształcenia dla
.
5.4. Znaczenie Internetu w życiu pracowników placówek oświatowych wy-
.
.
.
.
.
.
4.3. Potencjał e-learningu a transformacje zinstytucjonalizowanej edukacji
Literatura
.
.
nej Internetu
.
4.2.1. Kształcenie na odległość a e-learning .
.
4.2.2. Między portalem a platformą w e-learningu .
.
4.2.3. Systemy e-learningowe 3D .
znacznikiem zmian w zinstytucjonalizowanej edukacji .
.
studiów nauczycielsko-informatycznych .
Literatura
uczycieli
rów ICT
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Aneks
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
wdrożeniowych
w każdej gminie” (IwG) .
.
Metodologia stosowana w badaniach własnych .
.
.
1. Wykorzystanie Internetu w procesie kształcenia w ramach projektu „Internet
.
2. Edukacyjne zasoby Internetu w Polsce utworzone w ramach projektów
.
3. Publiczny dostęp do Internetu w Polsce na przykładzie kawiarenek interneto-
.
4. Wpływ Internetu na młode pokolenie w opiniach administratorów kawiare-
.
5. Wpływ Internetu na młode pokolenie w opiniach młodych klientów kawiare-
.
.
.
6. Zawartość informacyjna witryn WWW śląskich szkół
nek internetowych .
nek internetowych .
wych
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
99
103
107
111
114
116
118
120
127
131
132
145
150
159
164
168
170
175
184
189
197
201
201
203
206
208
209
211
212
Spis treści
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
netu .
nauczycieli .
korzystania ICT .
nuacja – uzupełnienie)
cyjno-komunikacyjnej .
placówek oświatowych (1)
wanym szkolnictwie w Polsce .
blicznymi placówkami oświatowymi
7. Przedmiot technologia informacyjna w edukacji gimnazjalnej w zreformo-
.
8. Trendy rozwojowe społeczeństwa informacyjnego w Polsce w obszarze wy-
.
.
9. Oddziaływanie szkolnego Internetu na twórcze zachowania uczniów .
.
10. Oddziaływanie szkolnego Internetu na twórcze zachowania uczniów (konty-
.
11. Racjonalność pojmowania „społeczeństwa informacyjnego” w środowisku
.
12. Sfera informacyjna placówek oświatowych w zakresie wykorzystania Inter-
.
.
.
13. Awans zawodowy nauczycieli w kontekście usług Internetu .
14. Szanse rozwojowe uczniów stwarzane przez zdobycze technologii informa-
.
15. Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnej w zarządzaniu pu-
.
16. Znaczenie Internetu w pracy i życiu prywatnym dyrektorów publicznych
.
17. Znaczenie Internetu w pracy i życiu prywatnym dyrektorów publicznych
.
18. Internet w podejmowaniu ważnych decyzji życiowych – wybór kierunku
.
19. Internet w podejmowaniu ważnych decyzji życiowych – wybór kierunku
.
20. Internet w podejmowaniu ważnych decyzji życiowych – wybór kierunku
.
21. Internet w podejmowaniu ważnych decyzji życiowych – wybór kierunku
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
22. Internet w życiu młodzieży gimnazjalnej (pilotażowe)
.
.
.
23. Internet w życiu młodzieży gimnazjalnej (1) .
.
24. Internet w życiu młodzieży gimnazjalnej (2) .
.
.
.
25. Znaczenie Internetu w pracy i życiu prywatnym nauczycieli (1)
.
26. Znaczenie Internetu w pracy i życiu prywatnym nauczycieli (2)
.
.
27. Wpływ Internetu na procesy kształcenia gimnazjalistów .
28. Bezpieczeństwo sieciowe w szkołach .
.
.
.
29. Wpływ Internetu na relacje w grupach kształcenia integracyjnego
.
30. E-learning w życiu osób niepełnosprawnych .
.
31. Znaczenie e-learningu dla rozwoju form kształcenia .
.
placówek oświatowych (2)
kształcenia (1) .
kształcenia (2) .
kształcenia (3) .
kształcenia (4) .
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Summary .
Zusammenfassung
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
7
215
219
221
222
224
225
227
228
229
230
231
232
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
245
246
247
249
249
Wstêp
Idea społeczeństwa informacyjnego jest ściśle związana z rozwojem tech-
nicznym. Upowszechnienie zdobyczy technologii informacyjno-komunikacyjnej
(ICT), a szczególnie wykorzystanie możliwości Internetu znacząco zmienia,
a wręcz transformuje sferę zinstytucjonalizowanej edukacji. Charakterystyczną
cechą tego typu zastosowań jest wirtualizacja procesów kształcenia, w przy-
padku której dla form kształcenia na odległość – on-line, stworzono wirtualne
środowiska edukacyjne (ang. Virtual Learning Environment – VLE). Procesy
kształcenia zachodzące w środowiskach wirtualnych są określane mianem
e-learningu i koncentrują się na osobie studenta. VLE w obszarze komunikowa-
nia pozwala studentowi na wybór miejsca i czasu uczenia się, co jest charakte-
rystyczne dla całej komunikacji w przestrzeni społecznej Internetu. Na obecnym
etapie rozwoju wirtualnych form komunikowania rodzi się pytanie: Czy e-learn-
ing spełnia oczekiwania osób korzystających z tego typu form kształcenia?
Jeżeli Internet stwarza dodatkowy obszar społeczny (poszerza), to również
w tym sensie powinien ingerować w sferę edukacji. Zbyt płytkie wkomponowa-
nie e-learningu w kulturę edukacyjną naszego społeczeństwa sprawia, że to
blended learning jest formą kształcenia preferowaną przez współczesnych stu-
dentów. Tak postawiona teza jest jedną z głównych przesłanek niniejszej rozpra-
wy w ramach rozważań teoretycznych, ale też w obszarze opracowania badań
diagnostycznych.
Zarejestrowane zmiany opinii publicznej w ramach regionalnych badań
własnych z ostatnich 11 lat (1999–2010), także w odniesieniu do badań ze-
wnętrznych, pozwoliły przyjąć kolejne założenie, że wzrost znaczenia Internetu
dla poszerzania przestrzeni społecznej obecnych i przyszłych pokoleń jest tren-
dem nieodwracalnym. Poruszając się w obszarze wirtualnej edukacji z wysoce
zdigitalizowanymi zasobami, w której społeczności są już cyfrowe, należy do-
strzec dwie podstawowe grupy: rozrastające się pokolenie cyfrowych tubylców
(ang. digital natives) i kurczące się pokolenie cyfrowych imigrantów (ang. di-
gital immigrant). Dla tej pierwszej grupy atrybut „wirtualny” jest wpisany w ich
procesy dorastania i socjalizacji.
10
Wstęp
Zasoby wirtualne oferowane w Internecie, także w sferze e-learningu, ce-
chuje ogromna różnorodność. Z wielu opracowań literaturowych (szczególnie
dostępnych on-line), ale także z badań własnych wynika, że pokolenie cyfro-
wych tubylców charakteryzuje się dużą różnorodnością postaw i zachowań.
Z tego też względu opracowano i zaprezentowano pogląd, że współczesne
pokolenie cyfrowych tubylców charakteryzuje się mozaiką generacji o wielu
wirtualnych cechach. Prawdopodobieństwo zaistnienia wirtualnych generacji –
subgeneracji, jak również ich instytucji edukacyjnych jest tym większe, im bar-
dziej są one podatne na komercjalizację.
Realizacja idei społeczeństwa informacyjnego w Polsce w sferze edukacji
jest kolejną interesującą i omawianą problematyką. W rozważaniach literaturo-
wych i badaniach terenowych przedstawiono obszar problemowy, związany
z realizacją założeń strategii lizbońskiej. E-learning zajmuje w niej szczególne
miejsce. W tym obszarze przyjęto, że procesy modernizacji (reform) zinstytu-
cjonalizowanej edukacji w kierunku upowszechnienia e-learningu podlegają
i będą podlegać poważnym ograniczeniom. W badaniach regionalnych na prze-
strzeni lat 1999–2010 dokonano deskrypcji czynników ograniczających stosowa-
nie ICT w zinstytucjonalizowanej edukacji. Problematyka ta ujawniła się wraz
z lawinowym wzrostem newbies w Internecie i zanikiem netykiety.
W części teoretycznej monografii na pierwszym miejscu dokonano prospek-
cji roli edukacji dla rozwoju społeczeństwa informacyjnego, ze szczególnym
uwzględnieniem zastosowań ICT. Omówiono też, chociaż w zarysie, procesy
dorastania i rozwoju społeczeństw w aspekcie technicznym – w wymiarze mul-
timedialnym. Specjalne miejsce, z racji tematyki rozprawy, otrzymał obszar im-
plikacji stosowania ICT w sferze edukacji. W tym zakresie określono znaczenie
ICT dla edukacji instytucjonalnej, z uwzględnieniem dynamiki zmian społecz-
no-ekonomicznych. Nieco więcej miejsca poświęcono technicznym i ekono-
micznym aspektom dostępu do Internetu na przestrzeni kilku ostatnich lat.
Uwzględniono możliwości dostępu w warunkach polskich łączy szerokopasmo-
wych i satelitarnych łączy komunikacyjnych. W tym zakresie starano się okre-
ślić znaczenie poszczególnych technologii dostępu do Internetu dla rozwoju
rynku usług informacyjno-komunikacyjnych. Kolejną ważną część opracowania
stanowi problematyka relacji głównych koncepcji
teoretycznych stosowanych
w kształceniu w formie e-learningu. Szczególną uwagę poświęcono związkom
e-learningu z następującymi koncepcjami: behawioryzmem, kognitywizmem
i konstruktywizmem, ponieważ właśnie te kierunki występują najczęściej we
współczesnej literaturze przedmiotu. W rozważaniach literaturowych nie mogło
zabraknąć rysu historycznego koncepcji nauczania wspomaganego przez tech-
niczne środki kształcenia, rozwój tychże bowiem doprowadził do obecnego sta-
nu e-learningu, posługującego się Internetem. W obecnym stadium rozwoju
e-learningu przedstawiono kompleksowe systemy 3D oraz ich potencjał w kon-
tekście transformacji sfery edukacji.
Wstęp
11
W ostatniej części niniejszej monografii zaprezentowane zostały wyniki ba-
dań własnych, prowadzonych w regionie Zagłębia Dąbrowskiego i on-line na
obszarze Polski. Na przestrzeni lat 1999–2010 zebrano wiele opinii, wywiadów
i przebadano wiele dokumentów, by móc określić oczekiwania młodych po-
koleń i ich nauczycieli wobec edukacyjnych zastosowań Internetu. Zarejestrowa-
no rozwój ICT w zastosowaniach edukacyjnych, zarówno w obszarze inicjatyw
instytucjonalnych,
jak i osobistych samych respondentów. Dla prowadzenia
tychże badań duże znaczenie miało przygotowanie teoretyczne, które znalazło
swe odzwierciedlenie w części literaturowej. Problematyka badawcza i zapropo-
nowane tezy są rezultatem obserwacji autora zmieniającej się rzeczywistości –
jej wirtualizacji.
Całość prowadzi do konkluzji, że e-learning wydaje się najbardziej dostoso-
wany do nowego typu poznawania współczesnego świata (także wirtualnego)
przez młode pokolenia – nie liniowego, lecz raczej mozaikowego.
Janusz Janczyk
Selected problems of managing the process of education in an information society
S u m m a r y
The work contains the main hypotheses from the area of modern forms of managing and
organising the education processes. It presents the origins of teaching based on new technical
means,
it discusses social and technical
aspects of popularizing e-learning in Poland. It describes the role of ICT in its educational usage
in the context of a social assimilation.
including e-learning. Theoretically and empirically,
Janusz Janczyk
Ausgewahlte Probleme der Verwaltung von Bildungsprozessen in einer Informationsgesellschaft
Z u s a m m e n f a s s u n g
Die vorliegende Arbeit beinhaltet die Hauptthesen der modernen Verwaltung und Organisa-
tion von Bildungsprozessen. Der Verfasser stellt die Genese der auf moderne technische Mittel,
darunter auch e-Learning, beruhenden Bildung dar. Soziale und technische Seiten der Verbreitung
von e-Learning in Polen werden von ihm sowohl aus theoretischer wie auch empirischer Hinsicht
besprochen. Er beschreibt die Bedeutung von ICT hinsichtlich deren Anwendung im Bildungs-
prozess im Zusammenhang mit einer gesellschaftlichen Assimilation.
Redaktor: Barbara Todos-Burny
Projektant okładki: Tomasz Gut
Redaktor techniczny: Małgorzata Pleśniar
Korektor: Beata Klyta
Copyright © 2011 by
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Wszelkie prawa zastrzeżone
ISSN 0208-6336
ISBN 978-83-226-2045-8
(wersja drukowana)
ISBN 978-83-8012-651-0
(wersja elektroniczna)
Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
ul. Bankowa 12B, 40-007 Katowice
www.wydawnictwo.us.edu.pl
e-mail: wydawus@us.edu.pl
Wydanie I. Ark. druk. 15,75. Ark. wyd. 20,0.
Papier offset. kl. III, 90 g Cena 24 zł (+ VAT)
Łamanie: Pracownia Składu Komputerowego
Wydawnictwa Uniwersytetu Śląskiego
Druk i oprawa: PPHU TOTEM s.c.
M. Rejnowski, J. Zamiara
ul. Jacewska 89, 88-100 Inowrocław
Cena 24 zł (+ VAT)
J
a
n
u
s
z
J
a
n
c
z
y
k
●
l
W
y
b
r
a
n
e
p
r
o
b
e
m
y
z
a
r
z
ą
d
z
a
n
a
p
r
o
c
e
s
a
m
i
i
k
s
z
t
a
ł
c
e
n
i
a
…
@
@
@
@
@
@
@
@
Janusz Janczyk
Wybrane problemy
zarządzania procesami kształcenia
w społeczeństwie informacyjnym
ISSN 0208-6336
ISBN 978-83-8012-651-0
W YDAWNICT WO
Uniwersytetu Śląskiego
Pobierz darmowy fragment (pdf)
Gdzie kupić całą publikację:
Wybrane problemy zarządzania procesami kształcenia w społeczeństwie informacyjnym
Autor: Janusz Janczyk
Opinie na temat publikacji:
Inne popularne pozycje z tej kategorii:
Czytaj również:
Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką :