Darmowy fragment publikacji:
© Copyright for the text by Jarosław Kupczak, 2020
© Copyright for this edition by Wydawnictwo W drodze, 2020
Recenzent naukowy
ks. prof. UAM dr hab. Maciej Olczyk
Redaktor prowadzący
Ewa Kubiak
Redakcja
Lidia Kozłowska
Korekta
Paulina Jeske-Choińska
Lidia Kozłowska
Skład i łamanie
Teodor Jeske-Choiński
Redakcja techniczna
Józefa Kurpisz
Projekt okładki i stron tytułowych
Radosław Krawczyk
Nihil obstat
Warszawa, 4 lutego 2020 roku
Reg. Prov. 039/20
Paweł Kozacki OP, prowincjał
ISBN 978-83-7906-40(cid:26)-(cid:17)
Wydawnictwa Polskiej Prowincji Dominikanów W drodze sp. z o.o.
jest imprintem
Wydawnictwo Polskiej Prowincji Dominikanów W drodze sp. z o.o.
ul. Kościuszki 99, 61–716 Poznań
Wydanie I, 2020
tel. 61 852 39 62
sprzedaz@wdrodze.pl www.wdrodze.pl
W adhortacji Amoris laetitia – poświęconej znaczeniu miłości
w rodzinie – znalazł się fragment, w którym Ojciec Święty kieruje
słowa duchowego wsparcia do tych katolików, którzy żyją w związ-
kach niesakramentalnych. Papież nie wyklucza nawet, że niekiedy
wolno ich dopuścić do pełnej wspólnoty eucharystycznej. Fakt ten
wywołał wielkie poruszenie i gorące dyskusje, bo przecież w Kościele
dobrze wiemy, że nawet papież nie ma prawa zmieniać nauki Kościoła.
Ojciec Jarosław Kupczak daje nam – zachowując pełny szacunek
dla urzędu Piotra w Kościele – rzetelny i kompetentny opis tych na-
pięć i dyskusji. W ciągu czterech lat, które minęły od ogłoszenia ad-
hortacji, ukształtowały się różne kierunki jej interpretacji. Nie brak
również takich komentatorów, którzy pamiętają o tym, że recepcja
nowych dokumentów Magisterium tylko wtedy jest autentycznie
katolicka, kiedy dokonuje się w zgodzie z całym dotychczasowym
nauczaniem Kościoła. Ojciec Kupczak zdecydowanie opowiada się
za taką właśnie interpretacją adhortacji Amoris laetitia.
Jacek Salij OP
Chronologia wydarzeń
I. Przed publikacją adhortacji
8 X 2013
18 X 2013
13 III 2013 Wybór arcybiskupa Buenos Aires, Jorge Mario Ber-
goglio na papieża. 266. biskup Rzymu przyjmuje imię
Franciszek.
Informacja biura prasowego Stolicy Apostolskiej, że
w dniach 5–19 października następnego roku w Wa-
tykanie odbędzie się nadzwyczajna sesja Synodu
Biskupów poświęcona tematowi: „Wyzwania dusz-
pasterskie związane z rodziną w kontekście ewange-
lizacji”, która będzie przygotowaniem do zwyczajnej
sesji Synodu Biskupów w 2015 roku.
Przesłanie przez sekretarza generalnego Synodu
Biskupów, arcybiskupa Lorenza Baldisseriego, do
przewodniczących wszystkich konferencji bisku-
pów na świecie dokumentu przygotowawczego do
nadzwyczajnej sesji Synodu Biskupów: Lineamen-
ta. Rozpoczęcie procesu konsultacji przedsynodal-
nych.
Publikacja pierwszej adhortacji posynodalnej papie-
ża Franciszka, Evangelii gaudium.
24 XI 2013
27 IV 2014
20–21 II 2014 Obrady konsystorza kardynałów, którego głównym
zadaniem było przygotowanie dwóch synodów o ro-
dzinie. Wystąpienie kardynała Waltera Kaspera.
Kanonizacja Jana XXIII i Jana Pawła II na placu
św. Piotra.
Prezentacja Instrumentum laboris III Nadzwyczajne-
go Zebrania Synodu Biskupów w centrum prasowym
26 VI 2014
8
AMORIS LAETITIA
Stolicy Apostolskiej. Dokument powstał w oparciu
o opracowanie ankiety przedsynodalnej.
6–20 X 2014 Obrady III Nadzwyczajnej Sesji Synodu Biskupów.
9 XII 2014
Informacja biura prasowego Stolicy Apostolskiej, że
dokumentem przygotowawczym, Lineamenta, do
XIV Zwyczajnego Zgromadzenia Ogólnego Synodu
Biskupów będzie dokument końcowy niedawno za-
kończonego Synodu (Relatio Synodi), uzupełniony
o pytania, które pomogą wiernym się z nim zapoznać.
Druga rocznica rozpoczęcia pontyfi katu. W homi-
lii wygłoszonej podczas nabożeństwa pokutnego
w Bazy lice św. Piotra w Watykanie papież zapowiada
ogłoszenie nadzwyczajnego Roku Świętego poświę-
conego miłosierdziu.
Publikacja bulli Misericordiae vultus ustanawiającej
nadzwyczajny Jubileusz Miłosierdzia.
Prezentacja Instrumentum laboris XIV Zwyczajnego
Zgromadzenia Synodu Biskupów.
13 III 2015
11 IV 2015
23 VI 2015
5–24 X 2015 Obrady XIV Zwyczajnego Zgromadzenia Synodu
17 X 2015
8 XII 2015
8 IV 2016
Biskupów.
Przedpołudniowa kongregacja generalna Synodu
Biskupów poświęcona uczczeniu 50. rocznicy po-
wołania instytucji Synodu Biskupów.
50. rocznica zakończenia Soboru Watykańskiego II.
Początek Roku Miłosierdzia.
Publikacja adhortacji posynodalnej papieża Francisz-
ka Amoris laetitia.
CHRONOLOGIA WYDARZEŃ
II. Po publikacji adhortacji
9
19 IX 2016
5 X 2016
6 X 2016
X 2016
1 XI 2016
14 XI 2016
21 XI 2016
Doręczenie przez kardynała Carla Caff arrę listu czte-
rech kardynałów zawierającego tak zwane dubia do
watykańskiej rezydencji Ojca Świętego i do biura
Kongregacji Nauki Wiary.
Wysłanie do papieża przez biskupów regionu dusz-
pasterskiego Buenos Aires Criterios básicos para la
aplicación del capítulo VIII de „Amoris laetitia” (Pod-
stawowe kryteria w zastosowaniu rozdziału VIII ad-
hortacji Amoris laetitia).
List Ojca Świętego do Monsignore Sergia Alfreda
Fenoya, delegata regionu duszpasterskiego Buenos
Aires.
Publikacja książki: J. Granados, S. Kampowski,
J.J. Pérez-Soba, „Amoris laetitia”. Accompagnare, di-
scernere, integrare. Vademecum per una nuova pasto-
rale familiare, Cantagalli, Siena 2016.
Publikacja tekstu napisanego przez grupę znanych
amerykańskich teologów: K. Flannery SJ, J. Gra-
bowski, R. Imbelli, D. Legge OP, T. Weinandy OFM,
T.J. White OP, Interpreting Amoris laetitia within the
Catholic Tradition.
Upublicznienie przez kardynałów: Waltera Brand-
müllera, Raymonda Burke’a, Carla Caff arrę i Joachi-
ma Meisnera ich własnego listu do Ojca Świętego
napisanego przed dwoma miesiącami.
Publikacja listu Johna Finnisa i Germaina Griseza
do Ojca Świętego, Th e misuse of „Amoris Laetitia”
to support errors against the Catholic faith. A letter
to the Supreme Pontiff Francis, to all the bishops in
10
5 VI 2017
AMORIS LAETITIA
communion with him, and to the rest of the Christian
faithful.
Nakazanie przez Ojca Świętego publikacji listu ar-
gentyńskich biskupów z regionu duszpasterskiego
Buenos Aires z 5 X 2016 na temat implementacji
adhortacji Amoris laetitia i swojej odpowiedzi na
ten list z 6 X 2016 w „Acta Apostolicae Sedis” CVIII
(2016), nr 10, s. 1071–1074.
Wykaz skrótów
AAS
AL
BSS
CNA
DCE
DM
DV
EE
EG
FC
GS
HV
IL 2014
IL 2015
KKK
KPK
„Acta Apostolicae Sedis”
Posynodalna adhortacja papieża Franciszka Amoris
laetitia (2016)
„Bollettino Sala Stampa della Santa Sede”, wszystkie
numery codziennego biuletynu biura prasowego
Stolicy Apostolskiej można odnaleźć na ofi cjalnej
stronie Watykanu: www.vatican.va. W tekście książki
podajemy je z datą publikacji biuletynu
Catholic News Agency, wszystkie artykuły cytowane
z tej strony można odnaleźć na www.catholicnewsa-
gency.com. Podajemy je z datą publikacji
Encyklika Benedykta XVI Deus caritas est (2006)
Encyklika Jana Pawła II Dives in misericordia (1980)
Konstytucja dogmatyczna o objawieniu Bożym Dei
Verbum Soboru Watykańskiego II (1965)
Encyklika Jana Pawła II Ecclesia de Eucharistia (2003)
Posynodalna adhortacja papieża Franciszka Evangelii
gaudium (2013)
Posynodalna adhortacja Jana Pawła II Familiaris con-
sortio (1981)
Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie
współczesnym Gaudium et spes Soboru Watykań-
skiego II (1965)
Encyklika Pawła VI Humanae vitae (1968)
Instrumentum laboris Synodu Biskupów w 2014 roku
Instrumentum laboris Synodu Biskupów w 2015 roku
Katechizm Kościoła katolickiego (1992)
Kodeks prawa kanonicznego (1983)
12
L 2014
L 2015
LG
LR
MV
AMORIS LAETITIA
Dokument przygotowawczy (Lineamenta) do Synodu
w 2014 roku
Dokument przygotowawczy (Lineamenta) do Synodu
w 2015 roku
Konstytucja dogmatyczna o Kościele Lumen gentium
Soboru Watykańskiego II (1964)
List Jana Pawła II do rodzin Gratissimam sane z oka-
zji Międzynarodowego Roku Rodziny (1994)
Bulla papieża Franciszka na Rok Święty Misericordiae
vultus (2015)
OsRomPol Wydanie polskie „L’Osservatore Romano”
RAD
Relatio ante disceptationem – wstępna relacja rozpo-
czynająca Synod w 2014 roku
Relatio fi nalis – dokument końcowy Synodu Bisku-
pów w 2015 roku
Encyklika Jana Pawła II Redemptor hominis (1979)
Adhortacja Jana Pawła II Reconciliatio et paenitentia
(1984)
Relatio post disceptationem – sprawozdanie stresz-
czające dyskusję pierwszego tygodnia obrad Synodu
w 2014 roku
Relatio Synodi – dokument końcowy Synodu Bisku-
pów w 2014 roku
Adhortacja Benedykta XVI Sacramentum caritatis
(2007)
Summa Th eologiae św. Tomasza z Akwinu
Encyklika Jana Pawła II Veritatis splendor (1993)
RF
RH
RP
RPD
RS
SC
STh
VS
Wstęp
Niektórzy czytelnicy mojej poprzedniej książki Źródła sporu o „Amo-
ris laetitia” gratulowali mi odwagi1. Nie protestowałem z dwóch powo-
dów. Po pierwsze, to miłe uchodzić za osobę odważną. Po drugie, inni
nierzadko oceniają nas w sposób bardziej obiektywny, niż robimy to
my sami. Niemniej w trakcie pisania książki Źródła sporu o „Amoris
laetitia” nie miałem świadomości, że praktykuję kardynalną cnotę
męstwa. Raczej chodziło mi o postawę dla teologa kluczową, a dzisiaj
dość rzadką: bezstronność w ocenie argumentów, intelektualną uczci-
wość, niepoddawanie się emocjom, które sprzyjają uproszczonym
ocenom, oraz miłość do Kościoła.
Taka postawa nie jest dzisiaj oczywista. Żyjemy w czasach głę-
bokiej polaryzacji, kierkegaardowskiego „albo-albo”, kiedy trzeba
się zdeklarować: za albo przeciw2. Niestety, ta ciążąca nad życiem
społecznym i politycznym postchrześcijańskiego Zachodu postawa
pojawia się też w Kościele.
Polaryzacja, przeniesiona z życia politycznego do Kościoła, pogłę-
biła się przy okazji publikacji adhortacji papieża Franciszka Amoris
laetitia. Zbyt wiele publicznych wystąpień, artykułów i komentarzy
1 Por. J. Kupczak, Źródła sporu o „Amoris laetitia”, W drodze, Poznań 2018.
2 Najlepszy chyba opis tej współczesnej wojny kulturowej znajdujemy w książ-
kach Jamesa Davisona Huntera: Culture Wars. Th e Struggle to Defi ne America (New
York 1991), Before the Shooting Begins. Searching for Democracy in America’s Culture
War (New York 1994), To Change the World. Th e Irony, Tragedy, and Possibility of
Christianity in the Late Modern World (Oxford 2010). Pisałem na ten temat w: Ana-
tomia wojny kulturowej, „Homo Dei” 1 (2011), s. 66–75.
14
AMORIS LAETITIA
przenikniętych było błędną i szkodliwą alternatywą: entuzjazm bądź
radykalny krytycyzm. Autor tej książki nie akceptuje tego z gruntu
fałszywego i niekatolickiego wyboru.
Sobór Watykański I przypomniał w Konstytucji Pastor aeternus,
że Chrystus ustanowił biskupa Rzymu „trwałą zasadą i widzialnym
fundamentem jedności Kościoła (perpetuum utriusque unitatis prin-
cipium ac visibile fundamentum)”3. Dlatego też ważną częścią władzy
Piotra jest „najwyższa władza nauczania (suprema potestas magiste-
rii)”, której celem jest troska o wyjaśnienie depozytu wiary: „Duch
Święty został obiecany następcom św. Piotra nie dlatego, aby z pomo-
cą Jego objawienia ogłaszali nową naukę, ale by z Jego pomocą święcie
strzegli i wiernie wyjaśniali Objawienie przekazane przez apostołów,
czyli depozyt wiary (depositum fi dei)”4.
Sobór Watykański II przedstawia naukę o Urzędzie Nauczyciel-
skim Kościoła w kontekście odnowionej teologii relacji między na-
stępcą św. Piotra i biskupami. W soborowej eklezjologii biskupi nie
są „ambasadorami” Stolicy Apostolskiej w różnych częściach świata,
ale następcami Apostołów5. Jako członkowie kolegium biskupiego
uczestniczą oni w sprawowaniu Urzędu Nauczycielskiego Kościoła,
którego celem jest troska o nienaruszone przekazywanie Objawienia:
„kiedy zaś czy to Biskup Rzymski, czy Kolegium Biskupie z nim ra-
zem wydają jakieś ostateczne orzeczenie, czynią to zgodnie z samym
Obja wieniem, przy którym wszyscy mają obowiązek stać i do którego
3 Sobór Watykański I, Konstytucja dogmatyczna o Kościele Chrystusowym Pa-
stor aeternus, 3, w: Dokumenty Soborów Powszechnych. Tekst łaciński i polski, red.
A. Baron, H. Pietras, Wydawnictwo WAM, Kraków 2005, t. IV, s. 912–915.
4 Tamże, s. 922–923. Na temat natury i granic papieskiego magisterium por.
G.L. Müller, Drogowskazy na dzisiaj, przeł. S. Tasiemski OP, Wydawnictwo M, Kra-
ków 2019, s. 29–40; T. Rowiński, Nawet Papież powinien być posłuszny, „Christianitas”
70 (2017), s. 64–72.
5 Por. LG 20–25.
WSTĘP
15
mają się stosować; Objawienie to, na piśmie lub drogą tradycji poda-
ne, przekazywane jest w całości dzięki prawowitej sukcesji biskupiej,
a przede wszystkim staraniem samego Biskupa Rzymskiego, i dzię-
ki światłu Ducha prawdy jest święcie strzeżone w Kościele i wiernie
wykładane”6.
Tak rozumianemu Urzędowi Nauczycielskiemu Kościoła, któremu
przewodniczy biskup Rzymu i który stoi na straży Objawienia, każdy
wierny winny jest posłuszeństwo i szacunek: „biskupom nauczającym
w łączności z papieżem należy się od wszystkich cześć jako świad-
kom boskiej i katolickiej prawdy (divinae et catholicae veritatis testes),
wierni zaś winni zgadzać się ze zdaniem swego biskupa w sprawach
wiary i obyczajów (de fi de et moribus), wyrażonym w imieniu Chry-
stusa, i trwać przy nim w religijnej uległości. Tę zaś zbożną uległość
woli i rozumu (religiosum voluntatis et intellectus obsequium) w spo-
sób szczególny okazywać należy autentycznemu urzędowi nauczyciel-
skiemu Biskupa Rzymskiego nawet wtedy, gdy nie przemawia on ex
cathedra, trzeba mianowicie ze czcią uznawać jego najwyższy urząd
nauczycielski i do orzeczeń przez niego wypowiedzianych stosować
się szczerze, zgodnie z jego myślą i wolą, która ujawnia się szczególnie
przez charakter dokumentów bądź przez częste podawanie tej samej
nauki, bądź przez sam sposób jej wyrażania”7.
W sposób niezwykle wyważony Sobór Watykański II łączy praw-
dę o nieomylności biskupa Rzymu, zdefi niowaną przez Sobór Waty-
kański I, z nową refl eksją o urzędzie biskupa i o teologii Objawienia,
a szczególnie o relacji między Pismem Świętym i Tradycją. W tej re-
fl eksji nieomylność Urzędu Nauczycielskiego Kościoła nie jest auto-
nomiczną cechą autorytarnej władzy, ale cechą całego Kościoła, który
na krętych drogach ludzkiej historii zawsze ma obietnicę asystencji
6 LG 25; por. DV 10.
7 LG 25.
16
AMORIS LAETITIA
Ducha Świętego. Podobnie posłuszeństwo wiernych wobec Urzędu
Nauczycielskiego Kościoła nie wypływa jedynie z poczucia obowiąz-
ku, lojalności czy solidarności, lecz jest podstawową cechą nadprzy-
rodzonej cnoty wiary, „posłuszeństwem wiary” (Rz 1,5; 16,26).
Prawda o roli Urzędu Nauczycielskiego w Kościele jest podsta-
wową zasadą hermeneutyczną tej książki. Poprzez zachowanie tej
katolickiej zasady chcemy uniknąć pułapek myślenia o adhortacji
Amoris laetitia i sporach z nią związanych w kategoriach medialno-
-sensacyjnych czy politycznych.
Książka, którą czytelnik ma przed sobą, jest kontynuacją mojej
poprzedniej publikacji Źródła sporu o „Amoris laetitia”; rozpoczy-
nając od konsystorza kardynałów w lutym 2014 roku, poprzez dwa
synody biskupów w latach 2014–2015, śledziłem w niej kościelną
debatę, której podsumowaniem i uwieńczeniem jest adhortacja
Amoris laetitia. Dlatego też pierwszy rozdział tej książki: „Kontekst
powstania adhortacji”, jest przypomnieniem najważniejszych tez
tamtego tomu. W kolejnych dwóch rozdziałach przedstawiam treść
adhortacji, poświęcając szczególną uwagę teologii jej ósmego roz-
działu i najbardziej zapalnej kwestii: jak wygląda stanowisko pa-
pieża Franciszka, jeśli chodzi o możliwość przyjmowania komunii
eucharystycznej przez osoby rozwiedzione i znajdujące się w po-
wtórnym związku? Rozdział czwarty, „Pierwsze reakcje, pierwsze
pytania”, wskaże na pierwsze ważne głosy w interesującym nas tutaj
sporze; szczególną uwagę poświęcimy zwłaszcza tak zwanym du-
biom8 czterech kardynałów z września 2016 roku i opublikowanej
dwa tygodnie później wykładni biskupów argentyńskich, która zo-
8 W tej książce używamy łacińskiego słowa „dubium” w spolszczonej formie;
w sposób, jaki przyjął się w języku polskim. W liczbie pojedynczej będzie to zawsze
„dubium”, bez względu na przypadek. W liczbie mnogiej będziemy to słowo odmie-
niać jako: dubia, dubiów, dubiom itd.
WSTĘP
17
stała uznana przez papieża Franciszka za obowiązującą interpretację
adhortacji. Rozdział piąty przypomina pozostającą w mocy naukę
Magisterium na temat warunków przyjmowania komunii świętej,
zaś w trzech kolejnych rozdziałach omawiam i poddaję krytycznej
ocenie trzy różne sposoby interpretacji i implementacji adhortacji
Amoris laetitia.
Faktem, z którym musi się zmierzyć każdy teolog dokonujący
namysłu nad adhortacją Amoris laetitia, jest wielość interpretacji
tego dokumentu; wskazaliśmy na ten konfl ikt interpretacji w tytule
książki. Źródeł tego konfl iktu interpretacyjnego jest wiele: niektóre
interpretacje niezbyt przejmują się konkretnymi sformułowaniami
zawartymi w tekście papieskiego dokumentu, inne odchodzą od za-
sad rozumowania teologicznego. Niewątpliwie, jeśli pytamy o źródła
tego konfl iktu interpretacyjnego, musimy też wskazać na ambiwa-
lencję i niejasność samego tekstu adhortacji. To, co jest siłą papieża
Franciszka: odwoływanie się do metafor i obrazów, egzystencjalny
i bezpośredni styl zwracania się do czytelnika, czasami nie ułatwia
precyzyjnego odczytania teologicznego znaczenia tekstu.
Jedna z głównych różnic między interpretacjami adhortacji Amo-
ris laetitia polega też na odmiennym stosunku do dotychczasowego
Magisterium Kościoła, szczególnie jeśli chodzi o kwestię dopuszcza-
nia osób rozwiedzionych i znajdujących się w powtórnych związkach
do eucharystycznej komunii. Na to właśnie kryterium wskazaliśmy
poprzez wyróżnienie trzech, naszym zdaniem, głównych interpre-
tacji adhortacji: ciągłości, umiarkowanej zmiany i zerwania. W ich
krytycznej prezentacji, która będzie miała miejsce w szóstym, siód-
mym i ósmym rozdziale tej pracy, postaramy się wskazać na ich moc-
ne i słabe strony.
Umieszczenie jednego tylko nazwiska w miejscu zarezerwowa-
nym dla autora książki jest często pewną niesprawiedliwością. Tak
jest również w tym wypadku. Wiele tez tej książki powstało jako
18
AMORIS LAETITIA
wyraz wspólnej dyskusji i wymiany opinii. Ze szczególną wdzięcz-
nością myślę o moich kolegach, profesorach z rzymskiego Instytutu
Jana Pawła II, szczególnie o Livio Melinie, José Granadosie, José
Noriedze i Jarosławie Mereckim. Rzymskie i krakowskie rozmowy
z Ludmiłą i Stanisławem Grygielami zawsze były źródłem światła
i inspiracji.
Jestem też wdzięczny moim kolegom z Uniwersytetu Papieskie-
go Jana Pawła II w Krakowie. W latach 2016–2018 na uniwersytecie
systematycznie spotykało się interdyscyplinarne seminarium profe-
sorskie poświęcone właściwej interpretacji adhortacji Amoris laetitia.
Dziękuję uczestnikom tego seminarium: ks. dr. Bogusławowi Mielco-
wi, o. dr. Robertowi Plichowi OP, ks. prof. dr. hab. Janowi Danielowi
Szczurkowi, ks. dr. hab. Antoniemu Świerczkowi, ks. dr. Wojciechowi
Węgrzyniakowi, ks. dr. hab. Robertowi Woźniakowi, ks. dr. hab. Stani-
sławowi Wronce. Autor tej książki zawdzięcza bardzo dużo wymianie
opinii, która miała miejsce na seminarium; niemniej za tezy przedsta-
wione w tej publikacji bierze wyłączną odpowiedzialność.
Poszczególne rozdziały książki prezentowałem również w ciągu
ostatnich lat podczas moich zajęć na Papieskim Uniwersytecie Jana
Pawła II w Krakowie. Dziękuję wszystkim uczestnikom tych wykła-
dów, ćwiczeń i konwersatoriów. Ich wkład w powstanie tego tekstu
jest bardzo znaczący.
Dziękuję dominikańskiemu Wydawnictwu W drodze za zaintere-
sowanie publikacją i współpracę. Moje szczególne wyrazy wdzięczno-
ści kieruję do Prezesa Wydawnictwa, o. Tomasza Grabowskiego OP,
pani Ewy Kubiak oraz znakomitej redaktorki mojej książki, pani
Lidii Kozłowskiej. Jestem wdzięczny moim braciom z krakowskiego
klasztoru: Józefowi Pociesze OP i Mirosławowi Pilśniakowi OP za
wsparcie i zachętę do pisania. Ksiądz profesor Maciej Olczyk z Wy-
działu Teologicznego Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu
przeprowadził profesjonalną i rzetelną ocenę teologicznych stwier-
WSTĘP
19
dzeń zawartych w książce oraz podzielił się ze mną cennymi uwagami
merytorycznymi i edytorskimi.
Bez wsparcia tych osób ta książka by nigdy nie powstała.
Środa Popielcowa Roku Pańskiego 2020
Dominikański Konwent św. Trójcy w Krakowie
Spis treści
Chronologia wydarzeń ................................................................................... 7
Wykaz skrótów ................................................................................................. 11
Wstęp ................................................................................................................ 13
Rozdział pierwszy. Kontekst powstania adhortacji .................................. 21
Synodalna eklezjologia ................................................................................... 23
Adhortacja papieża Franciszka Evangelii gaudium (2013) ......................... 26
Rok Miłosierdzia (2015–2016) ...................................................................... 28
Przemówienie kardynała Waltera Kaspera .................................................. 32
III Nadzwyczajne Zgromadzenie Ogólne Synodu Biskupów .................... 36
XIV Zwyczajne Zgromadzenie Ogólne Synodu Biskupów ........................ 41
Rozdział drugi. Treść adhortacji .................................................................. 49
W świetle Słowa ............................................................................................... 51
Rzeczywistość rodzin i wyzwania ................................................................. 54
Spojrzenie skierowane na Chrystusa – powołanie rodziny ....................... 61
Miłość w małżeństwie ..................................................................................... 66
Miłość, która staje się owocna ....................................................................... 68
Niektóre perspektywy duszpasterskie ........................................................... 69
Umocnić wychowanie dzieci ......................................................................... 72
Duchowość małżeńska i rodzinna ................................................................ 73
Uwagi końcowe ................................................................................................ 74
SPIS TREŚCI
287
Rozdział trzeci. Rozdział, którym
„wszyscy będą bardzo zaintrygowani” ........................................................ 79
Eklezjologia szpitala polowego ...................................................................... 81
Prawo stopniowalności ................................................................................... 87
„Włączyć wszystkich”: logika inkluzji zamiast wykluczenia ...................... 90
Rozeznanie ....................................................................................................... 97
Okoliczności łagodzące w rozeznaniu duszpasterskim ..............................102
Rozdział czwarty. Pierwsze reakcje, pierwsze pytania .............................109
Biskupi regionu duszpasterskiego Buenos Aires, Criterios básicos
para la aplicación del capítulo VIII de „Amoris laetitia” .............................117
Dubia czterech kardynałów ............................................................................125
Rozdział piąty. Magisterium Kościoła o komunii świętej
dla osób rozwiedzionych i w powtórnych związkach ...............................139
Posoborowe przemiany...................................................................................140
Międzynarodowa Komisja Teologiczna,
Doktryna katolicka o sakramencie małżeństwa (1977) ...............................148
Adhortacja Jana Pawła II Familiaris consortio (1981) ................................151
Katechizm Kościoła katolickiego (1992) ........................................................158
Kongregacja Nauki Wiary, List do biskupów Kościoła katolickiego
na temat przyjmowania Komunii św. przez wiernych rozwiedzionych
żyjących w nowych związkach (1994) ...........................................................160
Encyklika Jana Pawła II Ecclesia de Eucharistia (2003) ..............................167
Adhortacja Benedykta XVI Sacramentum caritatis (2007) ........................170
Rozdział szósty. Interpretacja ciągłości ......................................................173
Towarzyszenie ..................................................................................................175
Integracja ..........................................................................................................178
Rozeznanie .......................................................................................................186
Rozdział siódmy. Interpretacja umiarkowanej zmiany ...........................205
Kardynał Francesco Coccopalmerio o okolicznościach łagodzących ......206
Rocco Buttiglione: podmiotowe warunki grzechu ciężkiego ....................216
Rozdział ósmy. Interpretacja zerwania .......................................................235
Rozdział dziewiąty. Co dalej? .......................................................................257
Bibliografi a .......................................................................................................269
Indeks nazwisk .................................................................................................283
Wydawnictwo Polskiej Prowincji Dominikanów W drodze sp. z o.o.
Druk i oprawa: Drukarnia Totem, Inowrocław
Wydrukowano na Amber Graphic 80 g
Pobierz darmowy fragment (pdf)