Darmowy fragment publikacji:
Artur Lis
Artur Lis
ŻYDZI
ŻYDZI
W O PATO W I E
W O PATO W I E
A r m o r y k a
A r m o r y k a
Artur Lis
ŻYDZI
w Opatowie
Artur Lis
ŻYDZI
w Opatowie
Armoryka
Sandomierz 2016
Tekst: Artur Lis
Projekt okładki: Juliusz Susak
Na okładce: Targ w Opatowie, fot. ze zbiorów Artura Lisa
Recenzenci:
prof. dr hab. Czesław Deptuła
dr hab. Izabela Balińska
Copyright © 2016 by Artur Lis Wydawnictwo „Armoryka”
Wydawnictwo ARMORYKA
ul. Krucza 16
27600 Sandomierz
http://www.armoryka.pl/
ISBN 9788380641631
Żydzi w Opatowie 1538-1942
Przez stulecia Polska pozostała centralnym ośrodkiem roz-
woju świeckiej i religijnej kultury żydowskiej. Obszar Rze-
czypospolitej Obojga Narodów w XVIII wieku był jednocze-
śnie domem dla około 70 wszystkich Żydów europejskich.
Dawał im schronienie nawet wówczas, gdy u schyłku tego
stulecia ziemie polskie zostały podzielone między trzech za-
borców. Mimo to kultura żydowska miała właśnie tu swój
główny bastion i mogła się swobodnie rozwijać. W 1939 roku
zamieszkiwało Polskę niemal 3,5 mln Żydów, stanowiąc tym
samym około 10 ogólnej populacji kraju i średnio 40 po-
pulacji miejskiej1.
W ostatnich dziesięcioleciach pojawiło się sporo nowych
opracowań dotyczących stosunków polsko-żydowskich
w miasteczkach polskich. Żydzi opatowscy nie doczekali się
do chwili obecnej syntetycznego opracowania swych dzie-
jów. Takie przedsięwzięcie napotyka bowiem szereg trudno-
ści, przede wszystkim ze względu na rozproszenie materiału
źródłowego. Spośród badaczy, którzy w swoich dociekaniach
zwrócili uwagę na ludność żydowską w Opatowie, można
1 R. Guldon, Źródła do historii Żydów w zasobie Archiwum Państwo-
wego w Kielcach, [w:] Źródła archiwalne do dziejów Żydów w Polsce,
Warszawa 2001, s. 181-192.
5
wymienić: Józefa Bursztyna2, Gershona Davida Hunderta3,
Zenona Guldona i Karola Krzystanka4, Feliksa Kiryka5, Ada-
ma Penkallę6, Jadwigę Muszyńską7, Krzysztofa Urbańskiego8
a ostatnio Radosława Kubickiego9. Dziejom Żydów opatow-
skich, głównie w XX wieku, poświęcona została obszerna
praca o charakterze wspomnieniowo-dokumentacyjnym wy-
dana w Tel-Awiwie w 1966 roku pod redakcją Z. Jaszewa, za-
2 J. Bursztyn, Żydzi opatowscy na przełomie XVII i XVIII w.,
[w:] Opatów. Materiały z sesji 700-lecia miasta, red. F. Kiryk , Sando-
mierz 1985, s. 139–158.
3 G. D. Hundert , The Jews in a Polish Private Town. The Case of
Opatów in the Eighteenth Century, Baltimore 1992; tenże, Jews in Pol-
ish Private Towns: The Jewish Community in Opatów and the Town’s
Owners in the Eighteenth Century, [w:] Studies on Polish Jewry. Paul
Glikson Memorial Volume, red.
Ezra Mendelsohn, Chone
Shmeruk, Jerusalem 1987, s. 17–38. Godna uwagi jest także praca: G.
D. Hundert, Żydzi w Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVIII wie-
ku. Genealogia nowoczesności (Jews in Poland-Lithuania in the eighte-
enth century), Warszawa 2007, s. 34, 46–47, 50, 81, 119, 123, 129, 162,
166, 265. (dalej cytuję pracę Hunderta dotyczącą Opatowa z 1992 r.).
4 Z. Guldon, K. Krzystanek, Ludność żydowska w miastach lewobrzeżnej części
województwa sandomierskiego w XVI–XVIII wieku, Kielce 1990; Z. Guldon,
K. Krzystanek, Instruktarz dla kahału opatowskiego z r. 1759, [w:] Opatów.
Materiały z sesji 700-lecia miasta, red. F. Kiryk, Sandomierz 1985, s. 173–181;
Z. Guldon, Żydzi i Szkoci w Polsce XVI-XVIII wieku. Studia i materiały, Kielce
1990. Bibliografia prac Zenona Guldona zob.: Żydzi wśród chrześcijan w dobie
szlacheckiej Rzeczypospolitej. Studia historyczne ofiarowane Zenonowi Guldo-
nowi w sześćdziesiątą rocznicę urodzin, red. W.Kowalski, J. Muszyńska, Kielce
1996, s. 247–269.
5 Żydzi w Małopolsce. Studia z dziejów osadnictwa i życia społecznego,
red. F. Kiryk, Przemyśl 1991.
6 A. Penkalla, Struktura zamożności Żydów opatowskiego dozoru boż-
niczego w połowie XIX wieku, [w:] Opatów. Materiały z sesji 700-lecia
miasta, red. F. Kiryk, Sandomierz 1985, s. 159–172; tenże, Opatów,
[w:] Żydzi w Polsce. Dzieje i kultura, red. J. Tomaszewski, A. Żbi -
6
tytułowana Apt. a town which does non exist any more10. Źródło-
we informacje na temat dziejów opatowskich zawierają głównie
zbiory Archiwum Głównego Akt Dawnych w Warszawie i Archi-
wum Państwowego w Krakowie11. Warto podkreślić, że także hi-
storia miasta Opatowa doczekała się nie małej literatury12.
Pierwsi osadnicy żydowscy mogli pojawić się w Opatowie
nie wcześniej niż w 1514 roku, gdyż do tego roku miasto sta-
kowski, Warszawa 2001, s. 372. Zob. tenże, Żydzi na terenie guberni
radomskiej w latach 1815-1862, Radom 1991.
7 J. Muszyńska, Żydzi w miastach województwa sandomierskiego i lu-
belskiego w XVIII wieku. Studium osadnicze, Kielce 1998.
8 K. Urbański, Gminy żydowskie duże w województwie kieleckim,
Kielce 2003; tenże, Gminy żydowskie małe w województwie kieleckim
w okresie międzywojennym, Kielce 2006.
9 R. Kubicki, Stosunki polsko-żydowskie w miasteczkach polskich
w XVI – XVIII w. na przykładzie Opatowa, „Kwartalnik Historii Żydów”
(Żydowski Instytut Historyczny) Nr 3/2007 (223), s. 347–357.
10 Apt. Sefer zikaron le- ir wa- am be-Jisrael, ed. Z. Jaszew, Tel-Aviv 1966.
11 Zob. Źródła archiwalne do dziejów Żydów w Polsce, Warszawa 2001.
12 Na szczególną uwagę zasługują: W. Gałązka, Kapituła Kolegiacka
w Opatowie w latach 1562-1983, Sandomierz 1997; Opatów. Materiały
z sesji 700-lecia miasta, red. F. Kiryk, Sandomierz 1985; Konferencja
Naukowa związana z Jubileuszem 800-lecia Kapituły Kolegiackiej
w Opatowie, Opatów, 24 marca 2006, Kraków 2007; Kapituła Kole-
giacka w Opatowie w 800-lecie istnienia, red. M. Spociński, Z. Pa-
łubska, Opatów 2007; Z. Świechowski, Kościelec. Opatów, [w:]
Pomniki architektury polskiej. Architektura romańska, z. 1, Warszawa
1954, s. 35–44; tenże, Architektura romańska w Polsce, Warszawa
2000, s. 182–184; J. Gąssowski, T. Manteuffel, Z. Tomaszew -
ski, Sprawozdania z badań przeprowadzonych w okresie od 7 do 30
maja 1953 r. nad osadnictwem wczesnośredniowiecznym i architekturą
romańską w Opatowie, „Przegląd Historyczny” 45(1954), s. 691–721;
A. Tomaszewski, J. Kuczyński , Sprawozdanie z badań przepro-
wadzonych w okresie od 30 czerwca do 10 lipca 1964 r. nad architektu-
rą romańską w Opatowie, „Rocznik Muzeum Świętokrzyskiego”,
7
nowił własność kościelną13. H. Horwitz przyjmuje, iż Żydzi
osiedlili się w Opatowie w 1518 r., co potwierdza ówczesna
tendencja przemieszczeń ludności żydowskiej z miast kró-
lewskich do szlacheckich14. Jednak pierwsza wzmianka źró-
dłowa o obecności w Opatowie czterech rodzin żydowskich
pochodzi z 1538 roku15. Najstarszy przywilej dla starozakon-
nych w Opatowie wystawił Konstanty Ostrogski w 1545 r.;
Żydzi zyskali od dziedzica miasta prawo osiedlania się w nim
3(1966), 105–126; J. Dobosz, Działalność fundacyjna Kazimierza Sprawiedliwe-
go, Poznań 1995, s. 101–102; M. Florek, Badania weryfikacyjno-rozpoznawcze
na żmigrodzie w Opatowie i domniemanym grodzisku w Słupi Nadbrzeżnej, [w:]
Osadnictwo i architektura ziem polskich w dobie Zjazdu Gnieźnieńskiego, red.
A. Buko, Z. Świechowski, Warszawa 2000, s. 209–224; J. Zub, Opatów. Kole-
giata św. Marcina. Przewodnik po zabytkach sztuki, Tarnobrzeg 1999; W. Fuda-
lewski, Miasto Opatów podług miejscowych źródeł i podań, Opatów 2006 (re-
print wyd. z 1895); A. Lis, Dziedzictwo ziemi opatowskiej (na marginesie ostat-
nich konferencji naukowych), „Studia Sandomierskie” 17(2010), z. 1-2, s. 265-
278. Oraz albumy: Ziemia Opatowska w Jubileusz 800-lecia Kapituły Kolegiac-
kiej w Opatowie, oprac. A. i K. Pęczalscy, Opatów 2006; Kolegiata św. Marcina
w Opatowie, red. M. Spociński, z Pałubska, Opatów 2006.
13 F. Kiryk, F. Leśniak , Skupiska żydowskie w miastach małopolskich
do końca XVI wieku, [w:] Żydzi w Małopolsce. Studia z dziejów osad-
nictwa i życia społecznego, red. F. Kiryk , Przemyśl 1991, s. 27.
Opatów do 1514 r. stanowił uposażenie biskupów lubuskich, po czym
został sprzedany za 10 tys. florenów węgierskich w złocie przyszłemu
kanclerzowi wielkiemu koronnemu Krzysztofowi Szydłowieckiemu
z rodu Odrowążów. W XVI–XVIII w. dobra opatowskie należały do:
Tarnowskich, Ostrogskich, Radziwiłłów, Buczackich-Tworowskich, Wi-
śniowieckich, Lubomirskich, Sanguszków, Potockich i Rzewuskich.
Zob. J. Kieszkowski, Kanclerz Krzysztof Szydłowiecki. z dziejów
kultury i sztuki zygmuntowskich czasów, t. 1, Poznań 1912, s. 282–284;
A. Gromek-Gadkowska, Poczet właścicieli dóbr opatowskich,
„Ziemia Opatowska” 11(1993), s. 3–48; A. Lis, Jubileusz 800-lecia
Kapituły Kolegiackiej w Opatowie (Konferencja naukowa, Opatów 24
marca 2006 r.), „Zeszyty Sandomierskie” 22 (2006), s. 26–27.
8
16. Kolejny przywilej z 1569 r. zapewniał Żydom wolność
szynkowania wina, gorzałki i piwa w swoich domach i rynku
oraz sprzedaż towarów17. Dokument ten spłonął podczas po-
żaru ratusza, potwierdził go w 29 maja 1571 r. właściciel
miasta Mikołaj Krzysztof Radziwiłł:
iż jako Żydowie miasta opatowskiego dowód na
sprawę dali, iż zawsze wolność mieli w mieście
opatowskim szynkować wina i inne wszelkie pi-
cia, przedawać towary swoje wszelakie każdego
dnia w domach i na rynku w kramnicach, do cze-
go my się też przychylamy i nie chcąc części wol-
ności naszych dzielić dozwalamy Żydom opatow-
skim tego, czego z dawna w używaniu byli, nie
chcąc im wolności i praw ich tak jako innym pod-
danym naszym w niczym naruszać, rozkazujemy
14 H. Horwitz, Die jdüische Gemeinde Opatow und Ihre Rabbiner,
„Monatsschrift für Geschichte und Wissenschaft des Judentums”,
Jg. 74, 1930, H. ½, s. 10. Por. R. Kubicki, Stosunki polsko-
żydowskie…, s. 348.
15 Archiwum Główne Akt Dawnych w Warszawie, Archiwum Skarbu Koron-
nego dział I, sygn. 7, k. 215v. Zob. P. Burchard, Pamiątki i zabytki kultury ży-
dowskiej w Polsce, Warszawa 1990, s. 170; Żydzi w dawnej Rzeczypospolitej:
materiały z konferencji Autonomia Żydów w Rzeczypospolitej Szlacheckiej
Międzywydziałowy Zakład Historii i Kultury Żydów w Polsce Uniwersytet
Jagielloński 22-26 IX 1986, red. A. Link-Lenczowski, T. Polański, Wrocław
1991, s. 23 i nn.
16 F. Kiryk, Opatów XIII – XVI w., [w:] Konferencja naukowa związana z Jubi-
leuszem 800-lecia Kapituły Kolegiackiej w Opatowie (Opatów, 24 marca
2006), Opatów 2007, s. 31. Zob. Studia i materiały z dziejów osadnictwa
i gospodarki górnej Wisły w okresie przedrozbiorowym, red. F. Kiryk, War-
szawa 1990, s. 66; F. Kiryk, Urbanizacja Małopolski: województwo sando-
mierskie XIII-XVI wiek, Kielce 1994, s. 90.
17 Z. Guldon, K. Krzystanek , Ludność żydowska…, s. 41.
9
namiestnikowi części naszej opatowskiej i naszym
na potem będącym namiestnikom, abyście im tych
wolności piwa szynkować, w domu i na rynku
przedawać dopuścili i dopuścić rozkazali18.
Jak zaznacza Feliks Kiryk, liczne pożary i klęski wojenne po-
zbawiły nas materiałów źródłowych bezpośrednich, tak do wy-
świetlenia początków miasta, jak i jego życia wewnętrznego. Dys-
ponujemy więc tylko fragmentarycznymi świadectwami o wielko-
ści, gospodarce oraz życiu kulturalnym miasta. Ogólny rozwój
miasta i jego ważne znaczenie handlowe, powodowały rozkwit
rzemiosł wszystkich ważniejszych specjalności, a więc nie tylko
znanego nam ze źródeł XV wieku szewstwa, krawiectwa, kuśnier-
stwa, piekarnictwa czy rzeźnictwa, ale też sukiennictwa, płócien-
nictwa oraz rzemiosł metalowych19.
W drugiej połowie XVI wieku Opatów był największym
skupiskiem Żydów w całym województwie sandomierskim
– z tendencją do wzrostu. W 1577 r. starozakonni zapłacili 45
18 Archiwum Główne Akt Dawnych w Warszawie, Dokumenty pergami-
Ludność
Z. Guldon, K. Krzystanek ,
nowe, sygn. 5749;
żydowska…, s. 42; J. Bursztyn, dz. cyt., s. 139.
Przywilej ten potwierdzono także 30 września 1633 roku.
19 Opatów [w:] F. Kiryk , Urbanizacja Małopolski. Województwo sando-
mierskie XIII – XVI wiek, Kielce 1994, s. 88-91. Zob. B. Chlebow-
ski, Opatów, [w:] Słownik geograficzny Królestwa Polskiego i innych
krajów słowiańskich, t. VII, red. B. Chlebowski, W. Walewski,
Warszawa 1886, s. 545-549; F. M. Sobieszczański, Wycieczka ar-
cheologiczna w niektóre strony guberni radomskiej odbyta w miesiącu
wrześniu 1851 roku przez F. M. Sobieszczańskiego, Warszawa 1852,
s. 66; Opatów, [w:] M. Baliński, T. Lipiński , Starożytna Polska
pod względem historycznym, jeograficznym, i statystycznym opisana,
t. II, cz. 2, s. 299-304.
10
złotych polskich, a w 1578 r. 80 złotych polskich pogłówne-
go20. W II połowie XVI wieku w województwie sandomier-
skim Żydzi zamieszkiwali już w Chęcinach, Ciepielowie, Ja-
nowcu, Siennie, Szydłowie, Zwoleniu, Opatowie, Połańcu,
Sandomierzu, Staszowie, Tarłowie, Nowym Korczynie, Opa-
towcu, Pacanowie, Pińczowie, Kurozwękach, Radomiu i Szy-
dłowcu. W 1618 roku w Opatowie było 185 domów, z czego
w rękach starozakonnych znajdowało się 60 domów, szpital
i szkoła21. W 1638 roku Władysław Dominik- dziedzic Opa-
towa, potwierdził przywileje nadane ludności żydowskiej
przez swoich poprzedników:
jawnie czynimy wszem wobec, komu to wiedzieć
należy, jako Żydowie miasta opatowskiego dowód
na sprawę dali, iż zawsze wolność mieli w mie-
ście opatowskim, szynkować wina i inne wszela-
kie picia, przedawać towary swoje wszelakie każ-
dego dnia w domach i na rynku, w kramikach, do
czego my też się przychylamy y nie tego, czego
z dawna w używaniu byli, nie chcąc im wolności
i praw ich tak jako innym poddanym naszym
w niczym naruszać22.
W początkach XVI wieku Wielki Opatów został podzielo-
ny na dwie części: polską i żydowską. Pierwsza z nich obej-
20 Archiwum Główne Akt Dawnych w Warszawie, Archiwum Skarbu Ko-
ronnego, dział I, sygn. 7, k. 602; Polska XVI wieku pod względem geo-
graficzno-statystycznym. Małopolska, t. 3, wyd.
A. Pawiński,
[w:] Źródła Dziejowe, t. 14, Warszawa 1886, s. 205.
21 G. D. Hundert, dz.cyt., s. 2.
22 J. Bursztyn, dz. cyt., s. 155.
11
mowała duży rynek, wraz z drewnianymi budynkami, a część
żydowska posiadała domy przeważnie murowane23.
W źródłach odnotujemy przypadki zatargów polsko-
żydowskich24. W 1639 r. katolicy z kanonikiem opatowskim
Szymonem Zelowskim i scholarami zniszczyli macewy na
kirkucie. Przyczyną wystąpień było urządzenie przez wy-
znawców religii mojżeszowej targu w Wielki Piątek i otwo-
rzenie jatek w Wielkanoc25. Żydzi przekazali sprawę do sądu
biskupiego, który nakazał ks. Zelowskiemu odbycie trzymie-
sięcznych rekolekcji w bernardyńskim klasztorze pw. św. Ka-
tarzyny pod Bodzentynem26. Do kolejnego zatargu doszło
w 1649 r., kiedy oskarżono Żydów o pobicie i zamordowanie
katolickiej dziewczynki. Śledztwo zostało jednak wstrzyma-
ne, kiedy kahał zobowiązał się wypłacać kolegiacie 1000 zł
rocznie27. Na marginesie trzeba zauważyć, zauważyć, że Ży-
dzi starali się wkupić w łaski katolickim mieszkańcom mia-
sta, na przykład przed każdym Bożym Narodzeniem ofiaro-
23 F. Gawełek, o przeszłości Opatowa słów kilka, „Kalendarz Opatow-
ski na rok 1918”, Kraków 1917, s. 23; J. Bursztyn, dz. cyt., s. 140;
K. Urbański, dz. cyt., s. 52.
24 Zob. P. Strząbała., Mieszczanie a Żydzi w miastach królewskich wo-
jewództwa sandomierskiego w końcu XVIII wieku, „Między Wisłą a Pi-
licą”, 4(2003), s. 57–67; J. Muszyńska, Żydzi a mieszczanie w sando-
mierskich miastach królewskich w XVIII w., „Kwartalnik Historii Ży-
dów” 3(2003), s. 403–415.
25 A. Bastrzykowski, Kolegiata św. Marcina w Opatowie i jej kapitu-
ła, cz. 2, Ostrowiec 1948, s. 88.
26 Z. Guldon, K. Krzystanek , Ludność żydowska…, s. 42; R. Ku-
bicki, Stosunki polsko-żydowskie…, s. 354.
27 Z. Guldon, J. Wijaczka, Procesy o mordy rytualne w Polsce w XVI – XVIII
wieku, Kielce 1995, s. 37–38; G. D. Hundert, dz. cyt., s. 40. Zob. J. Rappa-
port., Bajka o mordzie rytualnym i krytyczny pogląd na przesąd rzekomego
istnienia u Żydów mordu rytualnego, Lwów 1914.
12
wali księżom i ich służbie różnego rodzaju dary, a nawet do-
starczali prochu na tradycyjne strzelanie podczas procesji Bo-
żego Ciała28.
Kahał opatowski szczególnie ucierpiał podczas „potopu
szwedzkiego” 1655–1660. W 1656 roku wojska polskie wy-
mordowały 200 rodzin żydowskich29. Źródła przekazały tak-
że informację, że kahał w Pińczowie nakazał specjalną mo-
dlitwę w intencji pomordowanych 30.
W 1675 r. Żydzi otrzymali potwierdzenie wcześniejszych
przywilejów. Oto fragment rzeczonego dokumentu:
gdy Żydzi starsi miasta naszego Opatowa do nas
przyszedłszy, nisko pokornie tak swoim jako też
wszystkich Żydów poddanych naszych opatow-
skich imieniem łaski naszej Xiążęcej upraszali
i suplikowali, abyśmy ich przy pewnych prawach
i przywilejach zostawić i zachować raczyli
i wiecznie potwierdzili i aprobowali31.
Odbudowa zniszczeń po „potopie szwedzkim” pociągała
za sobą uciążliwe opodatkowanie mieszkańców miasta. Do-
datkowo starozakonni skarżyli się na poważne straty ponie-
28 J. Bursztyn, dz. cyt., s. 145.
29 Z. Guldon, K. Krzystanek , Ludność żydowska…, s. 43; Mordu
dokonać miały wojska polskie; podobny los spotkał Żydów w innych
miastach województwa sandomierskiego. Zob. D. Kandel, Rzeź Ży-
dów sandomierskich w roku 1655, „Kwartalnik Poświęcony Przeszłości
Żydów w Polsce” R. I, 2(1912), s. 111–117.
30 J. Bursztyn, dz. cyt., s. 141; A. Penkalla, Opatów, [w:] Żydzi
w Polsce. Dzieje i kultura, red. J. Tomaszewski, A. Żbikowski,
Warszawa 2001, s. 372.
31 Archiwum Główne Akt Dawnych w Warszawie, Castrensia Sandomi-
riensia relationum, sygn. 46.
13
sione z powodu osiedlających się tu Żydów z innych miejsco-
wości oraz potęgującej się ciasnoty w mieście32. W związku
z taka sytuacją seniorowie na Sejmie Czterech Ziem33 w 1687
r. uzyskali zakaz osiedlania się w Opatowie obcych Żydów
bez zgody miejscowego kahału34. Niestety, pomiędzy katoli-
kami a starozakonnymi dochodziło do częstych zatargów, np.
w 1689 r. dwóch Żydów opatowskich uwięziono i oskarżono
o profanację hostii i krucyfiksu35. W 1706 r. duchowni oskar-
żyli jedną Żydówkę o utopienie dziecka36. W 1710 r. Żydzi
zakopali na swoim kirkucie barana, co zostało odebrane jako
dowód stosowania czarów37. W roku 1713 zostali oskarżeni
o współudział w obrabowaniu kościołów w czterech para-
fiach38. Wszystkie te zatargi i bulwersujące zdarzenia miały
32 Tamże, s. 143.
33 Sejm Czterech Ziem (Va ad Arba Aratzot) – centralny organ samorządu
Żydów w i Rzeczypospolitej. Powołał go król Stefan Batory w 1580 r.
w skład Sejmu wchodziło 70 delegatów kahałów - reprezentujących
cztery ziemie: Wielkopolskę, Małopolskę, Ruś Czerwoną i Wołyń. Sejm
Czterech Ziem został zlikwidowany w 1764 r. podczas sejmu konwoka-
cyjnego.
34 Z. Guldon, K. Krzystanek , Ludność żydowska…, s. 43.
35 R. Kubicki, Stosunki polsko-żydowskie..., s. 354. Zob. P. Fijałkow-
ski, Stosunki żydowsko-chrześcijańskie w województwach łęczyckim
i rawskim w XVI – XVII w., „Biuletyn Żydowskiego Instytutu Historycz-
nego” 2(1990), s. 24.
36 G. D. Hundert, dz. cyt., s. 40. Zob. J. Wijaczka, Procesy o rzeko-
me mordy rytualne w Sandomierzu, „Mówią Wieki” 6(2009), s. 46-50.
37 S. Żuchowski, Proces kryminalny o niewinne dziecię Jerzego Kra-
snowskiego; już to trzecie roku 1710 dnia 18 sierpnia w Sendomierzu
okrutnie od Żydów zamordowane, Sandomierz 1713, s. 83; J. Wi-
śniewski, Katalog prałatów i kanoników sandomierskich od 1581 do
1866 r., Radom 1926, s. 331–333.
38 A. Kazimierczyk , Żydzi w dobrach prywatnych w świetle sądowni-
czej i administracyjnej praktyki dóbr magnackich w wiekach XVI
14
ten sam finał; kahał składał wysokie daniny miejscowymi do-
stojnikom kościelnym i świeckim39. Ale zimą 1714 r., kiedy
ulicę zamieszkałą przez Żydów zniszczył straszny pożar40,
pogorzelcom przyszli wtedy z pomocą katolicy-sąsiedzi41.
Ludność Opatowa w początkach XVIII w. ogromnie ucier-
piała wskutek zaraz, kontrybucji, przemarszów wojsk i dzia-
łań zbrojnych w dobie wojny północnej42. W 1721 r. w części
katolickiej Opatowa znajdowało się 129 domów i 95 pustych
placów, natomiast w części żydowskiej, obejmującej ulice:
Wschodnią, Południową, Zachodnią i Północną, znajdowało
się 18 kamienic, 86 domostw i 10 pustych placów43. Ludność
żydowska musiała także zapewniać sobie bezpieczeństwo
wpłacaniem dużych sum, na przykład miało to miejsce pod-
czas konfederacji zawiązanej w Opatowie po śmierci Augusta
II Sasa w 1733 r., popierającej elekcję Stanisława Leszczyń-
skiego44. Starozakonni przejeżdżający koło szkoły lub kościo-
– XVIII, Kraków 2002, s. 112; M. Trojan, z dziejów sądownictwa
Wielkiego Opatowa, [w:] Opatów. Materiały z sesji 700-lecia miasta,
red. F. Kiryk, Sandomierz 1985, s. 88–90.
39 Zob. W. Kowalski, Ludność żydowska a duchowieństwo archidiako-
natu sandomierskiego w XVII – XVIII wieku, „Studia Judaica” 1(1998),
nr 2, s. 177–199.
40 J. Bursztyn, dz. cyt., s. 142.
41 Zob. Z. Guldon, J. Wijaczka, Procesy o mordy rytualne w Polsce
w XVI-XVIII wieku, Kielce 1995; H. Węgrzynek, „Czarna legenda”
Żydów. Procesy o rzekome mordy rytualne w dawnej Polsce, Warszawa
1995.
42 Z. Guldon, K. Krzystanek , Instruktarz dla kahału Opatowskiego
z r. 1759, [w:] Opatów. Materiały z sesji 700-lecia miasta, red. F. Ki-
ryk , Sandomierz 1985, s. 174.
43 Archiwum Główne Akt Dawnych w Warszawie, Archiwum Gospodar-
cze Wilanowskie, Administracja Dóbr Opatów, sygn. I/14.
44 J. Bursztyn, dz. cyt., s. 142.
15
ła zwyczajowo składali daninę tzw. kozubales, w celu zabez-
pieczenia się przed zatargami. Często jednak dochodziło do
ekscesów wywoływanych przez młodzież, która rabowała
mienie żydowskie. Ale bywało i tak, że Żydzi opatowscy pra-
gnąć uniknąć konfliktów pomagali młodzieży szkolnej: dwaj
uczniowie z Krakowa dostali utrzymanie, wino i pieniądze,
tak samo uczeń z Sandomierza, Lublina, Lwowa45.
Do częstych sporów, czy wręcz tumultów antyżydowskich
dochodziło podczas obradującego w Opatowie sejmiku woje-
wództwa sandomierskiego. W laudum sejmikowym z 1722 r.
czytamy:
Zagęszczona licencyja chłopów, którzy Żydów
opatowskich podczas obrad naszych nachodzić i
rabować zwykła i stąd causa re tumulty, więc
obviando inconvenientiis onej in futurum sponde-
mus sobie, że zaraz po obraniu JM Pana mar-
szałka w kole naszym na uśmierzenie tak zbytniej
licencji JM Panów delegatów tenże JM Pan mar-
szałek z powiatów podać po jednemu powinien
będzie. a ci cum adminiculo przytomnych JM Pa-
nów obywatelów kongresom naszym takowych
coercere i sądzić będą. Ponieważ sama synagoga
nie z żadnej powinności, ale ex bene placito et li-
bera sponte offert im po zł 40 na każdy sejmik,
który by się pierwszego dnia nie zerwał, żeby pa-
cifice handle swoje prowadzić mogli podczas sej-
mików et securiats JM stojącym w gospodach
miasta żydowskiego była46.
45 Za: J. Bursztyn, dz. cyt., s. 142.
16
Opatów
Tabl. I: Struktura ludności żydowskiej według płci i stanu cy-
wilnego w 1765 r.
Kategoria ludności
MĘŻCZYŹNI
żonaci
wdowcy i rozwiedzeni
nieżonaci:
synowie
słudzy, czeladnicy, sieroty
razem
ogółem
KOBIETY
zamężne
wdowy i rozwiedzione
niezamężne:
córki
służące i sieroty
razem
ogółem
266
15
281
808
512
12
515
50
267
35
302
867
Źródło: R. Mahler, Jidn in amolikn Pojln in licht fun cifern. Di demo-
grafisze un socjal-ekonomisze struktur fun Jidn in Krojn-Pojln in XVIII
jorhundert, Warszawa 1958, s. 29.
46 AGAD, Archiwum Gospodarcze Wilanowskie. Administracja Dóbr
Opatów, sygn. I/2. Zob. W. Kriegseisen , Sejmiki Rzeczypospolitej
szlacheckiej w XVII i XVIII wieku, Warszawa 1991, s. 197.
17
W r. 1752 kahał opatowski przekazał 1700 złotych pol-
skich w celu zabezpieczenia ludności żydowskiej podczas
sejmików47. Warto także przytoczyć dyspozycję właściciela
dóbr opatowskich z 1758 r., w której czytamy:
Podczas sejmików, ażeby chłopcy kołowi wiolen-
cyi i rabunków po Żydach i sklepach nie robili,
JP gubernator z starszych, zachęciwszy wcześnie
do siebie, honorarium oświadczy i proporcjonal-
nie ukontentować bez znacznej kahału ekspensy
starać się będzie, szukając w tym protekcyi przy-
tomnych senatorów i ich mościów urzędników.
Powyższe laudum sejmiku jak i pismo właściciela Opato-
wa świadczy o tym, że żydowskim mieszkańcom starano się
zapewnić bezpieczeństwo podczas sejmików. Trudno więc się
zgodzić z opinią Józefem Bursztyna, iż sejmiki województwa
sandomierskiego, które odbywały się w kolegiacie opatow-
skiej, były plagą dla starozakonnych48. Trzeba też pamiętać,
że czas sejmików sprzyjał działalności handlowej i wszelkie-
go rodzaju interesom. Wydaje się jednak, że nie bez znacze-
nia była możność prowadzenia wówczas handlu i interesów
między Żydami opatowskimi i przybyłą na sejmik szlachtą.
47AGAD, Archiwum Gospodarcze Wilanowskie. Administracja Dóbr
Opatów, sygn. I/114; A. Leszczyński, Ekspensy kahału opatowskie-
go na sejmiki szlacheckie województwa sandomierskiego w 1752 r.,
„Czasopismo Prawno-Historyczne” 38(1986), z. 1, s. 185–197; tenże,
Sejm Żydów Korony 1623-1764, Warszawa 1994, s. 34.
48 J. Bursztyn, dz. cyt., s. 142. Zob. Z. Trawicka, Sejmik wojewódz-
twa sandomierskiego w latach 1572 – 1696, Kielce 1985, s. 175–176;
J. Goldberg., Dzieje Żydów w dawnej Rzeczypospolitej – próba syn-
tetycznego spojrzenia, [w:] Między wielką polityką a szlacheckim party-
kularzem, Toruń 1993.
18
Poważnym problemem kahału opatowskiego było to, iż
jego wydatki przekraczały znacznie jego dochody. Finansowa
zależność kahału opatowskiego od wierzycieli, głównie dzie-
dzica miasta, doprowadziła do ograniczenia praw ludności
żydowskiej. To też miał na celu właściciel Opatowa wydając
instruktarz dla seniorów kahalnych w 1755 r. Czytamy
w nim:
Wobec tego, że Żydzi, obywatele naszego miasta, za-
wierają małżeństwa z członkami innych kahałów, po-
grążając się w powodzi długów u Jaśnie Pana nasze-
go, zakazuje Jaśnie Pan nasz zawierania małżeństw,
tak obywatelom zamożnym, jak i biednym bez jego
uprzedniego zezwolenia. (…) Od dziś zabrania się
Żydom obywatelom opatowskim sprzedawać jakie-
kolwiek nieruchomości, wymieniać je, lub sprzeda-
wać „miejsca” w synagodze opatowskiej, bez uprzed-
niego zezwolenia Jaśnie Pana naszego. Wobec tego,
że arenda na sprzedanie wódki znajduje się obecnie w
rękach Jaśnie Pana naszego, ostrzegamy jak naj-
ostrzej członków kahału naszego, by pod żadnym po-
zorem, pod groźbą najostrzejszych kar nie sprzeda-
wali wódki pochodzącej z innych miejscowości, jak
dla użytku własnego, jako też dla innych. Również, je-
śli przygodnie przejedzie przez nasz kahał, jakiś gość,
który posiada przy sobie wódkę pochodzenia obcego i
zechce tę wódkę w Opatowie zostawić, zabraniamy
wódkę tę przyjąć i pić49.
49 Za: J. Bursztyn, dz. cyt., s. 146.
19
Także w pierwszej połowie XVIII w. dochodziło do czę-
stych sporów polsko-żydowskich, jak również do bójek po-
między katolikami a Żydami. W 1720 r. jeden Żyd pobił i po-
ranił chrześcijańską kobietę50. Natomiast w 1758 r. katolik
uderzył Żydówkę, którego w odwecie pobił jej mąż51. Żydzi
opatowscy pozwani byli przed sąd biskupi z powodu remontu
bożnicy bez zgody władz kościelnych52. W 1759 r. działała w
Opatowie komisja inkwizycyjna, która wyjaśniała zabicie
przez Żydówkę z Opatowa własnego dziecka53.
Źródła zanotowały przede wszystkim negatywny obraz
stosunków polsko-żydowskich. Należy jednak pamiętać, że
istniały także pozytywne przejawy współżycia społecznego
starozakonnych i chrześcijan54. Jednym z wielu takich przy-
kładów jest uratowanie tonącego w rzece Opatówce Żyda
przez katolików. W dowodzie wdzięczności kahał zarządził
składkę na podarunki dla osób biorących udział w akcji ra-
towniczej55. Musimy stanowczo podkreślić, iż zachowany
50 G. D. Hundert, dz. cyt., s. 44.
51 M. Trojan, dz. cyt., s. 90; G. D. Hundert, dz. cyt., s. 44.
52 Archiwum Kurii Metropolitarnej w Krakowie, Acta Episcopalia, t. 83,
p. 232–233.
53 AGAD, Archiwum Gospodarcze Wilanowskie. Administracja Dóbr
Opatów, sygn. I/114; R. Kubicki, Stosunki polsko-żydowskie…,
s. 354.
54 R. Kubicki, Życie polityczne, [w:] Dzieje regionu świętokrzyskiego
od X do końca XVIII wieku, red. J. Wijaczka, Warszawa 2004, s. 29-
30; Z. Trawicka, Opatów miejscem obrad sejmiku województwa san-
domierskiego, [w:] Opatów. Materiały z Sesji 700-lecia miasta, red. F.
Kiryk, Sandomierz 1985, s. 135; A. Kaźmierczyk , Żydzi w dobrach
prywatnych w świetle sądowniczej i administracyjnej praktyki dóbr ma-
gnackich w wiekach XVI-XVIII, Kraków 2002, s. 219-225.
55 AGAD, Archiwum Gospodarcze Wilanowskie. Administracja Dóbr
Opatów, sygn. I/114; R. Kubicki, Stosunki polsko-żydowskie…,
20
materiał źródłowy, ze względu na swój charakter, nie oddał
w pełni obiektywnie ówczesnych relacji między dwiema kul-
turami – polską i żydowską.
Początkowo targi opatowskie odbywały się w soboty, ale
z powodu święta żydowskiego przeniesiono je na środy56.
w XVIII w. na targach końskich i zbożowych:
Wiły się wówczas tłumy szlachetnych mieszczan,
przybyszów z dalekich stron. Między tymi uwija-
jącymi się dojrzeć można było zawój Persa, czap-
kę Ormianina, Greka, a nawet turban mieszkańca
Stambułu57.
W tym czasie miasto Opatów zamieszkiwali oprócz Pola-
ków i Żydów także Szkoci, Francuzi, Niemcy, Ormianie,
Grecy, Węgrzy, Anglicy, Włosi, Rusini, Litwini, Turcy i Tata-
rzy – tworząc mozaikę kulturową i religijną58. Kupcy żydow-
scy z Opatowa prowadzili szeroki handel krajowy: z Sando-
mierzem, Krakowem, Lublinem, Zamościem, Lwowem, Rze-
szowem, Przemyślem, Kaliszem, Warszawą, Toruniem,
Gdańskiem, Brześciem Litewskim oraz zagraniczny: z Gło-
gowem, Wrocławiem, Pragą, Lipskiem, Frankfurtem nad
s. 352.
56 K. Urbański, dz. cyt., s. 52.
57 J. Wiślicki, Opis Królestwa Polskiego pod względem historycznym,
statystycznym, rolniczym, fabrycznym, handlowym, zwyczajowym i oby-
czajowym, t. 3, Warszawa 1854, s. 20. Zob. I. Schiper, Dzieje handlu
żydowskiego na ziemiach polskich, Warszawa 1937.
58 Z. Guldon, Gospodarka, [w:] Dzieje region świętokrzyskiego. Od X
do końca XVIII wieku, red. J. Wijaczka, Warszawa 2004, s. 137;
Z. Guldon, L. Stępkowski, Udział Opatowa w wymianie towaro-
wej w II połowie XVIII wieku, [w:] Opatów. Materiały z sesji 700-lecia
miasta, red. F. Kiryk , Sandomierz 1985, s. 109–117.
21
Odrą i Amsterdamem59. Nawiązując raz jeszcze do pozytyw-
nego obrazu kooperacji polsko-żydowskiej należy zauważyć,
iż starozakonni w Opatowie należeli do wspólnego z rze-
mieślnikami katolickimi cechu60. W XVIII w. funkcjonowały
w Opatowie dwie synagogi, jedna murowana z XVI w., druga
drewniana z początków XVIII wieku61.
59 Sz. Kazusek, z dziejów handlu żydowskiego miast województwa san-
domierskiego z Krakowem w połowie XVII wieku, „Między Wisłą a Pili-
cą” 4(2003), s. 30–40; E. Kizik, Mieszczaństwo gdańskie wobec Ży-
dów w XVII – XVIII wieku, „Kwartalnik Historii Żydów” 3(2003),
s. 431; G. D. Hundert, dz. cyt., s. 50–63; Z. Guldon, L. Stęp-
kowski, Udział Opatowa…, s. 109; J. M. Małecki, Związki handlo-
we miast polskich z Gdańskiem w XVI i pierwszej połowie XVII w., Wro-
cław 1968, s. 53; R. Kubicki, Stosunki polsko-żydowskie…, s. 349.
60 W. Fudalewski, Miasto Opatów podług miejscowych źródeł i podań,
Opatów 2006 (reprint wyd. z 1895), s. 35. Zob. M. Horn, Rola gospo-
darcza Żydów w Polsce do końca XVIII wieku, [w:] Żydzi wśród chrze-
ścijan w dobie szlacheckiej Rzeczypospolitej, red. W. Kowalski,
J. Muszyńska, Kielce 1996, s. 17–29; S. Kazusek, z dziejów han-
dlu żydowskiego miast województwa sandomierskiego z Krakowem
w połowie XVII wieku, „Między Wisłą a Pilicą” 4(2003), s. 21–56.
61 Opis synagogi w Opatowie: „In the center of the quarter the Jews built
as a matter of course the Synagogue and Beth Hamedrash. These were the
spiritual center of the Community and the social gathering place for the
townspeople. The Public Bath and the Mikva (Ritual Bath) were located
in the lower part of town, on the Ivansk Road near the Well from which
they drew their water supply. The Public Bath was probably destroyed in
one of the various conflagrations; as children we used to play in the great
open pit which was all that remained of it... The origins of the town s spir-
itual center, the Synagogue of Apt, date back to the sixteenth century or to
an even earlier time. It is fairly certain that the Beth Hamedrash was even
older than the Synagogue, though numerous restorations were undoubt-
edly undertaken in the course of the centuries, to repair the damage of
fires. The ceiling with its massive beams rested on ancient stone walls
22
Liczba osób
1
1
18
1
1
5
39
1
2
1
2
1
37
5
5
1
52
Tabl. II: Struktura zawodowa ludności żydowskiej w Opato-
wie w 1755 r.
Zawód
Aptekarz
Bagatelnik
Bakałarz
Cieśla
Cymbalista
Cyrulik
Czapnik
Doktor
Drążnik
Drżbiarz
Duchowny
Farbiarz
Faktor
Furman
Futernik
Grzebieniarz
Handlarz i ku-
piec
Haftkarz
Introligator
Jutoniarz
Kabaciarz
Kantor
Zawód
Łaziennik
Mącznik
Melarz
Miernik
Muzykant
Mydlarz
Pasamonik
Pieczętarz
Piekarz
Piernikarz
Płótniarz
Pończosznik
Puszkarz
Rabin
Rzeźnik
Solarz
Sukiennik
Liczba osób
1
1
7
3
1
1
2
3
13
1
7
3
1
1
4
2
2
1
1
1
1
1
2
1
6
11
17
Strażnik
Szklarz
Szkolnik
Szmuklerz
Szynkarz i karcz-
marz
Świecarz
Tabacznik
Tandeciarz
Tokarz
Wiernik
Zegarmistrz
Złotnik
Razem:
2
4
1
11
38
2
22
11
Komornik
Korzennik
Kotlarz
Kramarz
Krawiec
Krupnik
Kuśnierz
Lichwiarz
Źródło: Z. Guldon, K. Krzystanek , Ludność żydowska w miastach
lewobrzeżnej części województwa sandomierskiego w XVI – XVIII wieku,
Kielce 1990, s. 220.
1
2
1
1
1
1
8
374
25
Spis treści
Żydzi w Opatowie 1538-1942 5
Tłumaczenie: English Summary,
[w:] Apt; a town which does not exist any more 33
Do czytelnika 33
Przedmowa 37
Miasto i okolice.
Mosze Grinstein 38
Ludność chrześcijańska w Apt 43
Wzrost Apt 44
Stosunki z ludnością chrześcijańską 45
Okolice Apt 46
Rzeka 47
Apt – miasto i jego Żydzi.
Jozef Rosenberg 49
Stara Synagoga 50
Miejski Bejt Midrasz 50
Górny Bejt Hamidrasz 51
Nowy Bejt Hamidrasz 52
Bejt Hamidrasz z dynastii Bełz 53
Organizacje 54
Organizacja Syjonistyczna 54
Mizrachi 55
Agudas Isroel 58
Stowarzyszenie Kupców i Rzemieślników 59
Życie codzienne 59
85
Upadek 60
DLACZEGO?
Nahman Lustgarten 61
Jak to się stało 62
Początek wojny 63
Niemcy docierają do Apt 64
Odważna żydowska młodzież z wioski Planta 66
Wygnanie 66
Treblinka 67
Getto Zoismer 69
Fałszywe pogłoski 70
W obozie Lizeum 71
Bibliografia 73
86
Pobierz darmowy fragment (pdf)