Darmowy fragment publikacji:
Oddaj(cid:261)c j(cid:261) w twoje r(cid:266)ce mam (cid:286)wiadomo(cid:286)ć, (cid:298)e twoja przygoda z
eventami ju(cid:298) si(cid:266) rozpocz(cid:266)ła – bardzo dobrze! Ksi(cid:261)(cid:298)ka jest skierowana
przede wszystkim do praktykówŚ do event managerów, animatorów
eventowych, działów HR i PR korporacji i firm, do wykładowców
akademickich i dziennikarzy. Nie da si(cid:266) z niej „nauczyć pracy eventowej”,
ale mo(cid:298)na poznać mechanizmy oparte na psychologii, które z du(cid:298)ym
prawdopodobie(cid:276)stwem przewiduj(cid:261) wiele sytuacji.
Je(cid:286)li wi(cid:266)c chcesz dowiedzieć si(cid:266) jak psychologia wspiera bran(cid:298)(cid:266)
eventow(cid:261), zach(cid:266)cam do lektury. Zwróć jednak uwag(cid:266), (cid:298)e ksi(cid:261)(cid:298)ka nie
dostarcza gotowych scenariuszy działania, a tylko pokazuje badania i
refleksje, jak w praktyce tworzyć eventy doskonałe – takie, o których
pami(cid:266)ta si(cid:266) wiele lat. Musisz sam zdecydować, drogi czytelniku, jak t(cid:261)
wiedz(cid:266) wykorzystasz i czy w twoim konkretnym przypadku b(cid:266)dzie ona
cenna i wa(cid:298)na. Zach(cid:266)cam wi(cid:266)c do odnoszenia wszelkich opisywanych tu
teorii do własnych do(cid:286)wiadcze(cid:276). To ułatwi transfer wiedzy i pozwoli ci w
przyszło(cid:286)ci wykorzystać to, co udało mi si(cid:266) przedstawić w tej publikacji.
(cid:297)ycz(cid:261)c powodzenia, mam szczer(cid:261) nadziej(cid:266), (cid:298)e wkrótce w kraju pojawi
si(cid:266) poka(cid:296)na biblioteka opracowa(cid:276) na temat eventów – dla osób
pocz(cid:261)tkuj(cid:261)cych, czy takich, które przechodz(cid:261) w tej bran(cid:298)y kryzys, mo(cid:298)e to
być solidy bodziec do działania, inspiracja cenniejsza ni(cid:298) niejedno zlecenie
biznesowe! Zapraszam na swoje szkolenia z psychologii eventów (odbywaj(cid:261)
si(cid:266) regularnie na terenie całego kraju) i zach(cid:266)cam do lektury ksi(cid:261)(cid:298)ki – nie
ma sensu bowiem wywarzać drzwi, które od dawna s(cid:261) ju(cid:298) otwarte!
Autor
Stageman Polska - ul. Truchana 49/5, 41-(cid:1009)(cid:1004)(cid:1004) C(cid:346)(cid:381)(cid:396)(cid:460)(cid:383)(cid:449)
NIP: 547-192-01-16 REGON: 214098950
www.stageman.pl / biuro@stageman.pl / 796 666 609
3
a
n
o
r
t
S
WPROWADZENIE TEORETYCZNE, CZYLI CO TO S(cid:260) EVENTY?
Moje zafascynowanie eventami rozpocz(cid:266)ło si(cid:266) kiedy miałem około 25
lat. Byłem ju(cid:298) w tym czasie do(cid:286)wiadczonym animatorem i nie obce były mi
wyjazdy zagraniczne
i prowadzenie zaj(cid:266)ć grupowych, ale ci(cid:261)gle
poszukiwałem adrenaliny i nowych rzeczy w tej bran(cid:298)y. Tak trafiłem na
agencje eventowe i zacz(cid:261)łem z nimi współpracować. Jak ju(cid:298) wspominałem
w swojej poprzedniej ksi(cid:261)(cid:298)ce, animacja czasu wolnego wci(cid:261)(cid:298) jeszcze w
Polsce raczkuje, za to eventy maj(cid:261) si(cid:266) bardzo dobrze i bran(cid:298)a eventowa w
naszym kraju jest stosunkowo dobrze rozwini(cid:266)ta. Oprócz tego, znacznie
lepiej zarabia si(cid:266) pracuj(cid:261)c na eventach, ni(cid:298) w typowej animacji czasu
wolnego.
Kiedy zacz(cid:261)łem szukać literatury na temat eventów w polskich
bibliotekach okazało si(cid:266), (cid:298)e nie jest to takie łatwe. Brakuje fachowych
monografii, drukowanych czasopism po(cid:286)wi(cid:266)conych
i
ekspertów, na których mo(cid:298)na by si(cid:266) wzorować. Z reguły o eventach
wspomina si(cid:266) tylko w publikacjach na temat marketingu, PR czy turystyki.
To wielka szkoda, (cid:298)e tak rozwini(cid:266)ta bran(cid:298)a nie doczekała si(cid:266) jeszcze
rozbudowanej literatury i prawd(cid:261) jest, (cid:298)e wiele działa(cid:276) w tym obszarze
wykonuje si(cid:266) intuicyjnie.
Ja te(cid:298) na pocz(cid:261)tku pracowałem intuicyjnie, obserwowałem, pytałem,
dochodziłem do wniosków. Liczne wyjazdy zagraniczne dały mi jednak
mo(cid:298)liwo(cid:286)ć si(cid:266)gania po literatur(cid:266) na temat eventów w obcych j(cid:266)zykach –
przede wszystkim w j(cid:266)zyku angielskim, ale tak(cid:298)e po niemiecku, włosku,
czesku czy słowacku (co do(cid:286)ć smutne, bior(cid:261)c pod uwag(cid:266) wielko(cid:286)ć naszego
kraju, a np. Słowacji). Nierzadko napotykałem na teorie, których wcze(cid:286)niej
nie znałem, ale zgodnie z którymi intuicyjnie post(cid:266)powałem. Wierz(cid:266), (cid:298)e
kilka z nich, opisanych w tej ksi(cid:261)(cid:298)ce, mo(cid:298)e si(cid:266) okazać bardzo przydatnych i
porz(cid:261)dkuj(cid:261)cych wiedz(cid:266).
Prowadz(cid:261)c szkolenia z zakresu „Psychologii eventów” czasami
spotykam si(cid:266) z opini(cid:261), (cid:298)e kwestie, które poruszam, s(cid:261) w gruncie rzeczy
tematyce
tej
Stageman Polska - ul. Truchana 49/5, 41-(cid:1009)(cid:1004)(cid:1004) C(cid:346)(cid:381)(cid:396)(cid:460)(cid:383)(cid:449)
NIP: 547-192-01-16 REGON: 214098950
www.stageman.pl / biuro@stageman.pl / 796 666 609
4
a
n
o
r
t
S
do(cid:286)ć klarowne i logiczne, ale faktycznie, mało kto w Polsce o tym mówi, a
ju(cid:298) na pewno nie traktuj(cid:261) o nich polskie, bardzo teoretyczne studia.
Prawdopodobnie wi(cid:266)c, niniejsza ksi(cid:261)(cid:298)ka jest pierwszym praktycznym
podr(cid:266)cznikiem dla wszystkich tych, którzy pracuj(cid:261) w eventach. T(cid:261) jej cz(cid:266)(cid:286)ć
chciałbym rozpocz(cid:261)ć od pewnych ustale(cid:276) teoretycznych, by pó(cid:296)niej przej(cid:286)ć
do aspektów bardziej praktycznych. Omówi(cid:266) w niej definicje poj(cid:266)cia
„event”, rozwój tego(cid:298) poj(cid:266)cia w czasie oraz rodzaje eventów. B(cid:266)dzie to
podstawa do przedstawienia koncepcji, które w znacznym stopniu decyduj(cid:261)
o sukcesach eventu (rozdział 2).
EVENT – PRÓBA DEFINICJI POJ(cid:265)CIA
Samo słowo „event” jest w Polsce coraz cz(cid:266)(cid:286)ciej u(cid:298)ywane przy
rozmaitych okazjach. Mam czasami wr(cid:266)cz wra(cid:298)enie, (cid:298)e si(cid:266) go nadu(cid:298)ywa. Z
drugiej strony, wci(cid:261)(cid:298) spotykam si(cid:266) jeszcze z osobami, które nie wiedz(cid:261) co
ten termin oznacza. Szczególnie jest to zaskakuj(cid:261)ce, kiedy osoby z bran(cid:298)y
hotelarskiej czy nauczyciele akademiccy pytaj(cid:261) mnie, co to wła(cid:286)ciwie jest
(zdarzyło mi si(cid:266) nawet parokrotnie usłyszeć wymow(cid:266) dosłown(cid:261) tego słowa,
czyli „ewent” zamiast „iwent”). Oczywi(cid:286)cie do nikogo nie mo(cid:298)na mieć
pretensji, (cid:298)e nie rozumie znaczenia tego słowa – nikt z nas nie jest alf(cid:261) i
omeg(cid:261), ale… skoro poj(cid:266)cie to jest tak cz(cid:266)sto stosowane w mediach i w
kr(cid:266)gach
turystycznych,
animacyjnych i innych, warto bli(cid:298)ej przyjrzeć si(cid:266) temu terminowi.
Dosłowne tłumaczenie słowa „event” z j(cid:266)zyka angielskiego oznacza
„wydarzenie”, „zdarzenie” lub „okazja”. Nie jest to jednak wystarczaj(cid:261)ca
informacja, by dookre(cid:286)lić zakres znaczeniowy. Owszem, event jest pewnym
wydarzeniem, ale wydarzeniem mo(cid:298)e być te(cid:298) wizyta go(cid:286)cia z zagranicy w
naszym domu, wyj(cid:286)cie na zakupy czy wizyta u fryzjera – te sytuacje
niewiele jednak maj(cid:261) wspólnego z eventami.
Pojawia si(cid:266) wi(cid:266)c pierwszy czynnik, który ułatwi stworzenie definicji –
event to wydarzenie, które wykracza poza codzienne do(cid:286)wiadczenia. Je(cid:286)li
jeste(cid:286)my uczestnikami paintballa i strzelamy kulkami z farb(cid:261) do innych
biznesowych, medialnych,
hotelarskich,
Stageman Polska - ul. Truchana 49/5, 41-(cid:1009)(cid:1004)(cid:1004) C(cid:346)(cid:381)(cid:396)(cid:460)(cid:383)(cid:449)
NIP: 547-192-01-16 REGON: 214098950
www.stageman.pl / biuro@stageman.pl / 796 666 609
5
a
n
o
r
t
S
uczestników gry, to mamy do czynienia z eventem, poniewa(cid:298) jest to
wydarzenie, którego na co dzie(cid:276) nie mo(cid:298)emy praktykować. Jest ono
wyj(cid:261)tkowe i nietypowe (niepowszechne).
Kolejnym czynnikiem jest fakt, (cid:298)e eventy to wydarzenia, które maj(cid:261)
okre(cid:286)lony cel ze strony organizatora czy sponsora. Niektóre firmy mog(cid:261)
organizować eventy by wzmocnić sprzeda(cid:298) swoich produktów. S(cid:261) firmy,
które b(cid:266)d(cid:261) chciały wprowadzić now(cid:261) usług(cid:266) na rynek i posłu(cid:298)(cid:261) si(cid:266) w tym
celu eventem. Spotkamy wreszcie firmy, które za pomoc(cid:261) eventu chc(cid:261)
zintegrować swoich pracowników i nauczyć ich współpracy w grupie. źventy
stosowane mog(cid:261) wi(cid:266)c być w marketingu, działaniach PR czy po prostu w
zarz(cid:261)dzaniu zasobami ludzkimi i jest to jedna strona medalu. Drug(cid:261) stron(cid:266)
stanowi(cid:261) eventy na mniejsz(cid:261) skal(cid:266) i o mniejszych zazwyczaj bud(cid:298)etach,
których celem jest dobra zabawa czy te(cid:298) o(cid:298)ywienie atmosfery. We(cid:296)my na
przykład zorganizowanie urodzin dla dzieci z klaunem, czy pokaz sztucznych
ogni na zako(cid:276)czenie roku szkolnego – to te(cid:298) eventy, w ko(cid:276)cu s(cid:261)
wydarzeniami spoza codziennych do(cid:286)wiadcze(cid:276) i maj(cid:261) swój cel – integracj(cid:266),
budowanie relacji, o(cid:298)ywianie, roz(cid:286)mieszanie, zbli(cid:298)anie ludzi do siebie czy
budowanie lojalno(cid:286)ci i przywi(cid:261)zania.
ich szeroki wachlarz skomplikowania
sprawiaj(cid:261), (cid:298)e trudno o jedn(cid:261) definicj(cid:266) tego poj(cid:266)cia. Nie jest łatwe
porównanie eventu dla 10 dzieci w czasie urodzin jednego z nich z eventem
dla kilku tysi(cid:266)cy ludzi, którego zwie(cid:276)czeniem jest koncert (cid:286)wiatowej
gwiazdy pop. Znacznie łatwiej zdefiniować jest poj(cid:266)cie „event marketing”,
które kojarzy si(cid:266) z organizacj(cid:261) imprez w celu promocji firm, marek i idei.
źvent marketing skupia si(cid:266) najcz(cid:266)(cid:286)ciej na otoczeniu zewn(cid:266)trznymŚ klienci,
dostawcy, kontrahenci czy opinia publiczna. Rzadziej stosowany jest
wewn(cid:266)trznie, np. w stosunku do pracowników. Jest wa(cid:298)nym elementem
całej strategii marketingowej firmy i mo(cid:298)na go opisać jako „organizacja
imprez promocyjnych”. My jednak chcemy to poj(cid:266)cie potraktować szerzej –
nie tylko w odniesieniu do biznesu, ale tak(cid:298)e z uj(cid:266)ciem innych dziedzin
(cid:298)ycia, w których pojawiaj(cid:261) si(cid:266) eventy.
Podejmuj(cid:261)c prób(cid:266) sformułowania słowa „event” bior(cid:266) pod uwag(cid:266)
wiele czynników. Pierwszym z nich jest fakt, i(cid:298) słowo to ewidentnie weszło
Ró(cid:298)norodno(cid:286)ć eventów
i
Stageman Polska - ul. Truchana 49/5, 41-(cid:1009)(cid:1004)(cid:1004) C(cid:346)(cid:381)(cid:396)(cid:460)(cid:383)(cid:449)
NIP: 547-192-01-16 REGON: 214098950
www.stageman.pl / biuro@stageman.pl / 796 666 609
6
a
n
o
r
t
S
ju(cid:298) do u(cid:298)ytku codziennego Polaków i nie ma sensu go spolszczać (choć
niekiedy zdarza si(cid:266), (cid:298)e dziennikarze u(cid:298)ywaj(cid:261) słowa „iwent”, jak miało to
miejsce w artykule Mirosława P(cid:266)czka w „Polityce” z 17.10.2007 roku). Po
drugie, słowo to jest na tyle popularne i powszechne, (cid:298)e warto w ko(cid:276)cu
podać jego jednolit(cid:261) definicj(cid:266), która byłaby wyznacznikiem rozwoju tego
poj(cid:266)cia na przyszło(cid:286)ć. Oczywi(cid:286)cie nara(cid:298)a mnie to na pewn(cid:261) krytyk(cid:266), (cid:298)e nie
uj(cid:261)łem w definicji wszystkich najwa(cid:298)niejszych elementów eventu, ale z
drugiej strony… od czego(cid:286) trzeba zacz(cid:261)ć! Po trzecie wreszcie, event to
poj(cid:266)cie szerokie, warto wi(cid:266)c mieć (cid:286)wiadomo(cid:286)ć, (cid:298)e niektóre jego formy b(cid:266)d(cid:261)
si(cid:266) wymykały definicji. My(cid:286)l(cid:266) jednak, (cid:298)e warto spróbować…
EVENT – to niecodzienne i wyj(cid:261)tkowe, aczkolwiek zaplanowane,
wydarzenie dla ludzi, które ma za pomoc(cid:261) okre(cid:286)lonego bud(cid:298)etu i
nakładów pracy ludzkiej, dostarczyć prze(cid:298)yć i emocji, b(cid:266)d(cid:261)cych
celem organizatora, przy czym cel ten mo(cid:298)e mieć znaczenie w
aspekcie marketingowym, PR-owym, politycznym, społecznym,
rekreacyjnym, kulturalnym, dobroczynnym lub psychologicznym.
Do definicji tej warto podać przykłady konkretnych eventów, które
mog(cid:261) dopełnić obrazu tego zjawiska. Zanim jednak podam i omówi(cid:266)
przykłady eventów w podrozdziale 1.3, chciałbym po(cid:286)wi(cid:266)cić troch(cid:266) uwagi
rozwojowi słowa „event” w Polsce.
ROZWÓJ POJ(cid:265)CIA EVENT W POLSCE
Samo słowo „event” jest poj(cid:266)ciem stosunkowo nowym w polskim
słowniku. Powszechne jego u(cid:298)ycie w Polsce pojawiło si(cid:266) dopiero po 2000
roku, przy czym najcz(cid:266)(cid:286)ciej podawana jest data 2004 jako pocz(cid:261)tek
masowego u(cid:298)ywania tego terminu (głównie w odniesieniu do event
marketingu). Moje do(cid:286)wiadczenia wskazuj(cid:261) jednak na to, (cid:298)e ju(cid:298) w latach
2000 – 2004 organizowane były w Polsce eventy, jakie znamy obecnie i
wielu managerów tego wła(cid:286)nie poj(cid:266)cia ju(cid:298) wtedy u(cid:298)ywało.
Stageman Polska - ul. Truchana 49/5, 41-(cid:1009)(cid:1004)(cid:1004) C(cid:346)(cid:381)(cid:396)(cid:460)(cid:383)(cid:449)
NIP: 547-192-01-16 REGON: 214098950
www.stageman.pl / biuro@stageman.pl / 796 666 609
7
a
n
o
r
t
S
Je(cid:286)li wi(cid:266)c przyjmiemy, (cid:298)e słowo to pojawiło si(cid:266) na stałe w mowie
u(cid:298)ywanej przez Polaków około roku 2000, to zwraca uwag(cid:266), jak bardzo jest
to termin w naszym kraju młody. „Młodo(cid:286)ć” terminu nie oznacza jednak
„młodo(cid:286)ci” idei. Ju(cid:298) wcze(cid:286)niej organizowane były wszelkiego rodzaju
festyny, koncerty, imprezy czy wyst(cid:266)py. Znajd(cid:261) si(cid:266) równie(cid:298) tacy, którzy
uznaj(cid:261), (cid:298)e jednym z pierwszych wielkich eventów były staro(cid:298)ytne Igrzyska
Olimpijskie z 776 roku p.n.e. Trzeba przyznać, (cid:298)e nawet taka opinia wpisuje
si(cid:266) w nasz(cid:261) definicj(cid:266) eventu, bo Igrzyska były wydarzeniem niecodziennym,
wyj(cid:261)tkowym, zaplanowanym i miały swój cel społeczny z okre(cid:286)lonym
bud(cid:298)etem i nakładem pracy ludzkiej. Z drugiej strony, historycy mogliby
doszukać si(cid:266) jeszcze starszych eventów. Nie chodzi mi jednak o to, który
event mo(cid:298)emy uznać za pierwszy, tylko o to, (cid:298)e wydarzenia, które dzi(cid:286)
mogliby(cid:286)my nazwać eventami, do 2000 roku w Polsce były nazywane
dziesi(cid:261)tkami innych terminów.
Słowo event, ze wzgl(cid:266)du na bardzo szeroki zakres znaczeniowy, jest
wi(cid:266)c pewnym uproszczeniem. Pojawiło si(cid:266) w Polsce nie bez przyczyny –
rozwi(cid:261)zywało bowiem wiele problemów definicyjnych. Żaktycznie jest to
poj(cid:266)cie szerokie i faktycznie ułatwia w wielu sytuacjach komunikacje. W
pewnym sensie, słowo to prowadzi do uproszczenia porozumiewania si(cid:266). Z
drugiej jednak strony, szeroki zakres semantyczny tego słowa powodować
mo(cid:298)e wiele problemów. Widać to na przykładzie „agencji eventowych”.
Wcze(cid:286)niej (przed 2000 rokiem) tego typu firmy najcz(cid:266)(cid:286)ciej nazywały si(cid:266)
inaczejŚ agencje reklamowe, agencje koncertowe czy te(cid:298) funkcjonowały
pod szyldem „organizacja imprez”. Teraz słowo event rozwi(cid:261)zuje spraw(cid:266) –
agencja eventowca mo(cid:298)e bowiem zorganizować (przynajmniej teoretycznie)
i koncert, i bal, i imprez(cid:266), i… (tu mo(cid:298)emy wymieniać).
Kolejn(cid:261) kwesti(cid:261) jest to, (cid:298)e słowo „event” zast(cid:261)piło kilka innych,
„starszych” słów, które mog(cid:261) si(cid:266) negatywnie lub choćby neutralnie
kojarzyć. Przykładami takich słów mo(cid:298)e być „festyn” (cz(cid:266)sto stosowane w
latach 70. ubiegłego stulecia, dzi(cid:286) słowo kojarzone z bazarami, PRL-em,
przekupkami i być mo(cid:298)e nawet kiczem) czy „impreza” (słowo szczególnie
popularne w latach 90., stosowane do dzi(cid:286), niektórym jednak kojarz(cid:261)ce si(cid:266)
Stageman Polska - ul. Truchana 49/5, 41-(cid:1009)(cid:1004)(cid:1004) C(cid:346)(cid:381)(cid:396)(cid:460)(cid:383)(cid:449)
NIP: 547-192-01-16 REGON: 214098950
www.stageman.pl / biuro@stageman.pl / 796 666 609
8
a
n
o
r
t
S
RODZAJE EVENTÓW
Nie opracowano dotychczas w Polsce (cid:298)adnej klasyfikacji czy typologii
eventów, która zostałaby powszechnie przyj(cid:266)ta. Najprawdopodobniej
wynika to z faktu, (cid:298)e słowo „event” jest na tyle szerokie, (cid:298)e mo(cid:298)na by
wymienić kilkadziesi(cid:261)t jego rodzajów, a to z kolei nie sprzyjałoby czytelno(cid:286)ci
klasyfikacji.
Pojawiały si(cid:266) jednak klasyfikacje, które ze wzgl(cid:266)du na okre(cid:286)lone
kryteria dzieliły eventy na kilka rodzajów. Mimo i(cid:298) nie jestem zwolennikiem
tego typu wylicze(cid:276), bo moim zdaniem niewiele wnosz(cid:261) one do praktyki,
poni(cid:298)ej podaj(cid:266) kilka przykładowychŚ
1. Podział ze wzgl(cid:266)du na kryterium odbiorców eventu
a) źventy wewn(cid:266)trzne
b) źventy zewn(cid:266)trzne
a) źventy zamkni(cid:266)te
b) Eventy otwarte
a) Eventy jednodniowe
b) Eventy wielodniowe
c) Eventy etapowe
2. Podział ze wzgl(cid:266)du na kryterium dost(cid:266)pno(cid:286)ci eventu
3. Podział ze wzgl(cid:266)du na kryterium czasu trwania eventu
4. Podział ze wzgl(cid:266)du na kryterium miejsca eventu
a) Eventy stacjonarne (w 1 miejscu)
b) źventy objazdowe (w wielu miejscach, zwane te(cid:298) Roadshow)
Tego typu klasyfikacje, choć ciekawe z punktu widzenia teorii, nie
przedstawiaj(cid:261) ostatecznych produktów eventowych. Wydaj(cid:266) mi si(cid:266) wi(cid:266)c, (cid:298)e
dla praktyków, bardziej przydatne b(cid:266)dzie wymienienie konkretnych
wydarze(cid:276), które spotyka si(cid:266) powszechnie, a które z pewno(cid:286)ci(cid:261) mo(cid:298)emy
okre(cid:286)lić słowem „event”. W tym zakresie mo(cid:298)emy wyliczyć bardzo liczne
0
1
a
n
o
r
t
S
Stageman Polska - ul. Truchana 49/5, 41-(cid:1009)(cid:1004)(cid:1004) C(cid:346)(cid:381)(cid:396)(cid:460)(cid:383)(cid:449)
NIP: 547-192-01-16 REGON: 214098950
www.stageman.pl / biuro@stageman.pl / 796 666 609
Pobierz darmowy fragment (pdf)