Opis przejścia taktycznej gry akcji Hidden & Dangerous II, ukazującej zmagania czteroosobowego oddziału komandosów pod dowództwem porucznika Garego Bristola, wykonujących przeróżne misje bojowe podczas II wojny światowej.
Skrócona wersja spisu treści:
-Wprowadzenie
-Konfiguracja sterowania
-[Porady] Podstawy
-[Porady] Ciche podejście
-[Porady] Obsługa i unieszkodliwianie pojazdów
-[Porady] Zabieranie wrogiego munduru
-[Porady] Korzystanie z możliwości przebrania
-[Trening] Ćwiczenia polowe
-[Trening] Ćwiczenia polowe cd.
-[Operation Snowball] First Strike
-[Operation Snowball] First Strike cd.
-[Operation Snowball] Scout
-[Operation Snowball] Scout cd.
-[Operation Snowball] Rendezvous
-[Operation Snowball] Rendezvous cd.
-[...] liczba wszystkich rozdziałów: 57
Informacja o grze
Kontynuacja znanej gry Hidden & Dangerous. Na czele oddziału alianckich komandosów wykonaj szereg trudnych misji na terenie okupowanej Europy.
Gra Hidden and Dangerous 2, ciepło przyjęta zarówno przez krytyków, jak i graczy, to przedstawiciel gatunku strzelanin. Tytuł wydany został w Polsce w 2004 roku i dostępny jest na platformie PC. Wersja językowa oficjalnie dystrybuowana na terenie kraju to: pełna polska.
Darmowy fragment publikacji:
Nieoficjalny poradnik GRY-OnLine do gry
Hidden
Dangerous 2
autor: Piotr „Zodiac” Szczerbowski
(c) 2002 GRY-OnLine sp. z o.o.
Prawa do użytych w tej publikacji tytułów, nazw własnych, zdjęć, znaków towarowych i handlowych, itp.
należą do ich prawowitych właścicieli.
Hidden Dangerous 2 –
Poradnik GRY-OnLine
S P I S T R E Ś C I
Wprowadzenie _________________________________________________________ 3
Jak korzystać z poradnika? _______________________________________________ 3
Konfiguracja sterowania _________________________________________________ 4
Porady _______________________________________________________________ 5
Podstawy ___________________________________________________________ 5
Ciche podejście ______________________________________________________ 6
Obsługa i unieszkodliwianie pojazdów_____________________________________ 8
Zabieranie wrogiego munduru __________________________________________ 10
Korzystanie z możliwości przebrania _____________________________________ 11
Trening _____________________________________________________________ 12
Ćwiczenia polowe____________________________________________________ 12
Operation Snowball ____________________________________________________ 18
First Strike _________________________________________________________ 18
Scout _____________________________________________________________ 23
Rendezvous ________________________________________________________ 29
Iceberg ___________________________________________________________ 33
Operation Nomad______________________________________________________ 38
Spaghetti Airport ____________________________________________________ 38
Airshow ___________________________________________________________ 44
Guests ____________________________________________________________ 47
Caravan ___________________________________________________________ 51
Whisky Bar _________________________________________________________ 54
Birds of Prey _______________________________________________________ 60
Operation Seawolf _____________________________________________________ 62
Steam Piping _______________________________________________________ 62
Operation Stranger ____________________________________________________ 68
Anthill ____________________________________________________________ 68
Mountain King ______________________________________________________ 74
Operation Challenger ___________________________________________________ 78
Babes in the Wood ___________________________________________________ 78
Estate Agent________________________________________________________ 84
Operation Overlord ____________________________________________________ 89
Lighthouse _________________________________________________________ 89
Blade Dancer _______________________________________________________ 95
Operation Liberator ___________________________________________________ 101
Billable Entry ______________________________________________________ 101
Mole in the Hole ____________________________________________________ 105
Business__________________________________________________________ 109
Annual Fair________________________________________________________ 113
Gin Send Off _______________________________________________________ 118
Final Show-Down ___________________________________________________ 122
Niespodzianka _______________________________________________________ 127
Trening – Ćwiczenia Polowe___________________________________________ 127
Operation Nomad – Spaghetti Airport ___________________________________ 129
Operation Stranger –Anthill ___________________________________________ 131
Operation Challenger – Babes in the wood _______________________________ 132
Wydawnictwo GRY-OnLine sp. z o.o.
ul. Królewska 57, 30-081 Kraków
tel.(+48 12) 626 12 50, fax.(+48 12) 626 12 70
Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest
zabronione bez pisemnego zezwolenia GRY-OnLine sp. z o.o.
(c) 2002 GRY-OnLine sp. z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dodatkowe informacje na temat opisywanej w tej publikacji gry znajdziecie na stronach serwisu GRY-OnLine.
www.gry-online.pl
Strona: 2
www.gry-online.pl
Hidden Dangerous 2 – Poradnik GRY-OnLine
Wprowadzenie
Hidden Dangerous II to jedna z lepszych produkcji FPP ostatnich paru miesięcy, ukazująca
zmagania czteroosobowego oddziału komandosów wykonujących przeróżne zadania podczas II
wojny światowej. Ta, przeznaczona szczególnie dla ambitniejszych amatorów wszelkiej maści
strzelanin gra, jest kontynuacją produkcji pod tym samym tytułem.
Ze względu na wysoką poprzeczkę poziomu trudności, stawianą już na wstępie, (niech wstanie i
zacznie krzyczeć ten, który przeszedł trening od początku do końca za pierwszym podejściem)
H D2 można zaklasyfikować już gdzieś pomiędzy zwykłe strzelaniny, a stuprocentowe symulatory.
Każdy gracz, mający dość oklepanych schematów rodem z MOHAA i CoD powinien się tą grą bliżej
zainteresować.
Jak korzystać z poradnika?
Zadania będą opisywane na bieżąco, tj. jeśli misja zakłada wiele celów już na początku (założonych
z góry), ja będę podawał je stopniowo wraz z czynnościami, koniecznymi do wykonania tych w
danym momencie. Czyli, jeśli trzeba w jednym z zadań dojść do wskazanego punktu i tam zabić
konkretną osobę, najpierw przedstawię wskazówki jak wykonać pierwszą część (tj. dojść do
wyznaczonego miejsca), a dopiero potem zaprezentuję dalszy etap (czyli zdjęcie konkretnego
celu).
Zapraszam
Piotr „Zodiac” Szczerbowski
Strona: 3
www.gry-online.pl
Hidden Dangerous 2 – Poradnik GRY-OnLine
Konfiguracja sterowania
Przede wszystkim na początek radzę dokładnie przestudiować klawiszologię, gdyż jest ona
stosunkowo skomplikowana i może utrudniać wbicie się w rytm gry. Jest to również podstawa do
osiągnięcia pełnej radości z rozgrywki oraz odnoszenia sukcesów w grze wieloosobowej. Poniżej
przedstawię proponowaną przeze mnie klawiszologię, będącą lekko zmodyfikowaną wersją tej
standardowej.
WASD – klawisze sterowania postacią
Q / E – wychylanie się w lewo / prawo
LPM (lewy przycisk myszki) – strzał
PPM (prawy przycisk myszki) – otwieranie drzwi / manipulowanie otoczeniem (używanie)
TPM (trzeci przycisk myszy) lub Z na klawiaturze – zbliżenie / celowanie (luneta)
SHIFT – zmiana pozycji do kucającej (i z powrotem)
CTRL – zmiana pozycji do leżącej (i z powrotem)
SPACJA - skok
ALT – wspinanie się
R – przeładowanie
C – zmiana widoku kamery z oczu bohatera / zza pleców
G – rzut granatem
BACKSPACE – wyrzucenie aktualnej broni
M - mapa
Strona: 4
www.gry-online.pl
Hidden Dangerous 2 – Poradnik GRY-OnLine
Porady
P o d s t a w y
D w i e p e r s p e k t y w y
Pamiętaj, że zawsze masz do wyboru dwa tryby widoku żołnierza – z perspektywy pierwszej (widok
z oczu) oraz trzeciej (widok zza pleców) osoby. Należy z nich korzystać zamiennie, zależnie od
sytuacji. Widok z perspektywy pierwszej osoby pozwala dokładnie wycelować (szczególnie gdy
skorzystamy z opcji zbliżenia – celownik). Drugi sposób umożliwia dobrą obserwację terenu
dookoła, jako że zasłonięty (np. ścianą czy górką) żołnierz jest niewidoczny dla przeciwnika, a Ty
możesz go spokojnie dojrzeć, manipulując widokiem kamery podczas gry.
W g r u p i e r a ź n i e j !
Grę można przejść zarówno w trybie rozgrywki dla drużyny (kampania), jak i w pojedynkę (lone
wolf – samotny wilk). Ta ostatnia opcja przypomina z grubsza inne gry z widokiem z perspektywy
pierwszej osoby. Jednak warto pamiętać o wszelkich niedoskonałościach wyboru drogi poprzez
misje zawarte w grze.
Grając drużyną masz ze sobą spory arsenał. Przydzielając broń podwładnym, możesz zdecydować
się, który żołnierz weźmie karabin snajperski, kto jego cichą wersję, a jeszcze kto zwykły karabin
maszynowy. Możesz, korzystając z taktycznej mapy, wydawać konkretne polecenia lub posłużyć się
członkami drużyny do zrealizowania kilku celów w krótkim czasie. To oczywiście za sprawą
możliwości przejęcia kontroli nad każdym osobnikiem, wyłącznie wedle Twoich upodobań.
Idąc pojedynkę troszczysz się, co prawda, tylko o siebie, ale pole taktycznego manewru znacznie
się zmniejsza. Z jednej strony nie masz już tych możliwości co w drużynie, ale za to swoboda
działania zależy już tylko od Ciebie. Musisz też pamiętać, że na Twojej głowie są wszystkie
problemy z noszeniem zaopatrzenia oraz wymaganych podczas misji przedmiotów. A żołnierz to nie
wół roboczy i zbyt wiele towaru nie uniesie.
N a d r u g i r a z n i e c h m i p a n n i e w c h o d z i n a l i n i ę o g n i a
Podczas grania w trybie kampanii pamiętaj o wydawaniu przemyślanych i precyzyjnych rozkazów.
Najlepszym sposobem przemierzania gry jest penetrowanie terenu (rozkaz podążania za Tobą i
otwarcia ognia). Jeśli chcesz coś sprawdzić sam, każ drużynie zostać na miejscu. Gdy chcesz
podejść wroga po cichu, nakaż im wstrzymać ogień. Ogólnie opcji jest wiele, a menu rozkazów
zostało przygotowane tak, że wszystko działa na zasadzie intuicji.
N ó ż – s k u t e c z n a i c i c h a b r o ń
Nóż, wbrew pozorom, nie jest narzędziem zupełnie nieprzydatnym. Jednak jego działanie można
poznać dopiero korzystając z widoku z perspektywy pierwszej osoby. Dzięki dokładnemu
wycelowaniu można załatwić oponenta jednym pchnięciem.
Co warte odnotowania, korzystając z noża można unicestwiać przeciwników „po cichu”. Wystarczy
stanąć za ich plecami i uderzyć, gdy celownik będzie na ich szyi. Odpowiedni wskaźnik pokaże czas
wymagany na unieszkodliwienie oponenta (sekunda, dwie). Nie alarmując nikogo mamy jednego
przeciwnika mniej. Możliwość szczególnie przydatna przy okazji korzystania z przebrania.
S p r zą t a j p o s o b i e
Gdy zabijesz oponenta (najczęściej po cichu), warto sprzątnąć jego ciało z widoku, by
niepotrzebnie nie zaalarmować żołnierzy. Jeśli rozlegnie się huk wystrzałów, to oczywiście jest to
bezcelowe. Ale w pomieszczeniach dobrą metodą jest zaniesienie ciała oponenta do jakiegoś
ciemnego miejsca, by nikogo ono niepotrzebnie nie niepokoiło.
Strona: 5
www.gry-online.pl
Hidden Dangerous 2 – Poradnik GRY-OnLine
C i c h e p o d e j ś c i e
Grając w H D2 musisz mieć na uwadze, że strażnicy nie są głupimi frajerami i nie dość że potrafią
współdziałać, to korzystają ze swoich komputerowo obliczanych zmysłów: wzroku oraz - co będzie
dla nas szczególnie ważne – słuchu.
K i l k a r a d d l a p r a g n ą c y c h p o z o s t a ć w c i e n i u
Przede wszystkim pamiętaj o trzech pozycjach, w jakich możesz się poruszać. Aktualną symbolizuje
obrazek na dole ekranu (każdy żołnierz ma indywidualne ikony).
[1] na stojąco, najlepsza do pokonywania długich dystansów. Możesz biegać tylko w tej
pozycji (chwilowy sprint zależy od możliwości żołnierza); tym samym stajesz się jednak
widoczny niczym na dłoni. Przeciwnik prawie zawsze wypatrzy Cię pierwszy i nie da czasu
na reakcję, sam padając od razu na ziemię. Do tego celowanie jest utrudnione,
szczególnie z broni snajperskich, gdyż oddech żołnierza powoduje ruchy celownika.
[2] na kuckach, pośrednia pomiędzy pozostałymi dwoma, umożliwia skuteczne
celowanie i pozwala na ukrycie się przed wzrokiem strażników. Do tego poruszanie się na
kuckach daje najlepsze rezultaty, jeśli chcesz być niesłyszalny.
[3] na leżąco, czyli czołganie się nisko przy ziemi. Bardzo przydatna przy okazji
wymiany ognia i zachodzenia dostrzeżonego oponenta. Możesz być pewny, że mając
nawet niewielką zasłonę terenową nie zostaniesz zbyt wcześnie zauważony. Celowanie
jest ułatwione. Niektóre karabiny (np. Bren gun, ten z „nóżkami”) mogą strzelać tylko w
pozycji leżącej.
Jeśli działasz razem ze swoją drużyną, miej na uwadze że po wydaniu rozkazu podążania za
Tobą reszta żołnierzy będzie się poruszała w tej samej pozycji co Ty. Dlatego gdy biegniesz przez
niebezpieczną okolicę i sam jesteś w bezpiecznym miejscu, nim wstaniesz na równe nogi sprawdź,
czy koledzy są kryci. Inaczej szybko możesz kilku stracić.
Korzystaj z wszelkich przeszkód terenowych. Wszelkie wzniesienia, górki czy zabudowania
pozwolą Ci skryć się przed wzrokiem przeciwnika. Warto też mieć na uwadze, że przez otwarte
drzwi w pomieszczeniach zostaniesz łatwo zauważony, dlatego staraj się je zawsze za sobą
zamykać. Trochę kultury w pracy żołnierza nigdy nie zaszkodzi. ;-)
Pozostań w cieniu. To co prawda nie Thief i ukrywanie się w ciemnościach nie umożliwi Ci
zaliczenia całych misji, ale jeśli widzisz jakieś ciemne pomieszczenia to skryj się w nim, a strażnicy
z pewnością Cię nie zauważą. Możesz też wykorzystać takie miejsce do przechowywania zabitych
ciał przeciwników.
Strona: 6
www.gry-online.pl
Hidden Dangerous 2 – Poradnik GRY-OnLine
I c o ś d l a b e z s z e l e s t n y c h z a b ó j c ó w
Nie to jednak jest najważniejsze, by ciągle się ukrywać i poruszać się w pozycji leżącej (czołgając
się). Jeśli nie zachowasz ciszy, zaalarmowani żołnierzy szybko zbiegną się w Twoją okolicę i
zwiększy się ryzyko zakończenia żywota Twojego lub kompanów z drużyny.
Wskaźnik szybkości jest jednocześnie wskaźnikiem wydawanych dźwięków, czy oznacza jak
dobrze będziesz słyszalny podczas poruszania się. Kolejne strzałki symbolizujące powolne
chodzenie, normalne chodzenie, bieg i sprint są najważniejszymi czynnikami, na które będziesz
zwracał uwagę szczególnie w podziemnych kompleksach.
[1] Wolne chodzenie (popielata strzałka) jest jedynym sposobem na pozostanie
nie wykrytym. Najlepsze rezultaty daje połączenie go z pozycją na kuckach. Jednak
jest to bardzo wolny sposób przemieszczania się i korzystanie z niego należy
ograniczyć tylko do podchodzenia przeciwników od tyłu. Pamiętaj również, że żołnierz
z niskim wskaźnikiem stealth może nawet idąc powoli wydać jakiś dźwięk, co
zaalarmuje oponenta.
[2] Normalne chodzenie (pomarańczowa strzałka) jest mało użyteczne, gdyż z
bliskiej odległości zawsze zostaniesz usłyszany, a przy tym jest to zbyt wolny sposób
zwiedzania okolicy.
[3] Bieg (czerwona strzałka) jest najlepszym sposobem przemieszczania się,
jednak zawsze musisz sobie zdawać sprawę z tego, że zostaniesz na 100 usłyszany.
[4] Sprint (biała strzałka) to chwilowa możliwość szybkiego biegania, dzięki czemu
możesz oddalić się na bezpieczną odległość podczas ostrzału. Wytrzymałość żołnierza
(pozwalającą na szybkie bieganie) symbolizuje biała kreska (druga z lewej) przy jego
zdjęciu.
Przy zwiedzaniu terenu z drużyną, wydawaj zawsze rozkazy z menu cichego poruszania się
(silent movement). Jednak w takich wypadkach zalecam udawanie się wszędzie samotnie.
Unikniesz w ten sposób wielu niebezpiecznych sytuacji.
Korzystaj z karabinów z tłumikiem. Już na początku misji dopilnuj, by człowiek z najlepszymi
umiejętnościami strzeleckimi i skradaniem się (stealth) dostał broń z tłumikiem. Drużynie rozkazuj
wytrzymanie ognia i jeśli musisz już kogoś załatwić, zrób to samodzielnie, po cichu. Minusem takich
karabinów jest jednak niska skuteczność – by powalić żołnierza, musisz trafić w czuły punkt (głowę
lub serce). Inaczej będzie trzeba strzelić drugi raz, a to da potencjalnemu celowi czas na posłanie
w naszą stronę kilku kulek i zaalarmowanie okolicznych kolegów. A tego przecież staramy się
unikać.
Strona: 7
www.gry-online.pl
Pobierz darmowy fragment (pdf)