Darmowy fragment publikacji:
Normy czasu pracy
według rozporządzenia
(WE) 561/2006
55 praktycznych wskazówek,
jak unikać najczęściej popełnianych błędów
Niniejsza publikacja powstała, aby przybliżyć najważniejsze zasady planowania
czasu pracy kierowców. Obejmuje kluczowe kwestie związane z przepisami
rozporządzenia (WE) nr 561. Czytelnik znajdzie w niej wiele przykładów błędnych
czynności oraz praktyczne porady, jak w danym przypadku należy postąpić
prawidłowo i zgodnie z przepisami. Wyjaśniamy, w jakich sytuacjach kierowcy ryzykują
kary oraz podpowiadamy, jak tych kar uniknąć. Wskazujemy najkorzystniejsze
i bezpieczne rozwiązania problemu z czasem pracy kierowcy.
Z publikacji czytelnik dowie się m.in.:
• czy rekompensatę za skrócenie odpoczynku trzeba odebrać w całości,
• jakie są dobre praktyki w zakresie planowania podróży, doboru miejsc odpo
czyn ków, bezpieczeństwa kierowcy i ładunku,
• jak planować rozkład czasu pracy, aby nie naruszał prawa kierowcy do odpoczynku,
• czy kierowca w załodze może mieć dwa skrócone odpoczynki tygodniowe pod rząd.
Załóż BEZPŁATNE KONTO TESTOWE
na portalu Transport-expert.pl i korzystaj
ze wskazówek ekspertów aż przez 7 dni.
Bez zobowiązań!
N
o
r
m
y
c
z
a
s
u
p
r
a
c
y
w
e
d
ł
u
g
r
o
z
p
o
r
z
ą
d
z
e
n
a
(
i
W
E
)
5
6
1
/
2
0
0
6
e-book
Książka dostępna jako e-book na:
ISBN 978-83-269-6563-0
5
3
Z
O
U
Cena: 79,90 zł brutto
Więcej porad dla przewoźników drogowych znajdziesz na portalu
uoz 35 okladka.indd 1
19.06.2017 11:58
Normy czasu
pracy według
rozporządzeNia
(we) 561/2006
55 praktycznych wskazówek,
jak unikać najczęściej
popełnianych błędów
UOZ35.indd 1
19.06.2017 10:54
UOZ35.indd 2
19.06.2017 10:54
Spis treści
SpiS treści
Wstęp .................................................................................................................. 7
Normy czasu jazdy kierowców według rozporządzenia
561/2006 ............................................................................................................ 9
Wskazówka 1. Uniknij 3 błędów w rozpoczynaniu pracy
kierowców, za które grozi kara .................................................................. 34
Wskazówka 2. Rozporządzenie 561 stosuje się tylko
do przewozów na terenie WE .................................................................... 38
Wskazówka 3. Naruszenie rozporządzenia (WE) nr 561/2006
to ciężkie naruszenie obowiązków kierowcy ....................................... 40
Wskazówka 4. Gdy odpoczynek nie mieści się w ciągu dnia,
można przesunąć okres rozliczeniowy ................................................... 43
Wskazówka 5. Rekompensatę za skrócenie odpoczynku
trzeba odebrać w całości ............................................................................. 48
Wskazówka 6. Jeżeli kierowca zaczyna pracę o różnych porach,
trzeba pilnować limitu 13 i 15 godzin ..................................................... 50
Wskazówka 7. Rekompensaty za skrócenie odpoczynku
można łączyć ze sobą ................................................................................... 53
Wskazówka 8. Prosty sposób na rozliczenie nadgodzin
z powodu odpoczynku w dzień ................................................................ 55
Wskazówka 9. Ryzykujesz karę, robiąc rekompensatę przed
odpoczynkiem ................................................................................................. 58
Wskazówka 10. Uniknij kar. Sprawdzaj, jak godziny odpoczynku
dziennego rozkładają się w odpoczynku tygodniowym ................. 62
Wskazówka 11. Odpoczynki na parkingach trzeba odbierać
według określonych zasad .......................................................................... 65
Wskazówka 12. Odpoczynek na parkingu – dobre praktyki
w zakresie planowania podróży, doboru miejsc odpoczynków,
bezpieczeństwa kierowcy i ładunku ....................................................... 74
UOZ35.indd 3
3
19.06.2017 10:54
Wskazówka 13. Odpoczynek poza bazą firmy – trzeba pamiętać
o dokumentowaniu aktywności ............................................................... 78
Wskazówka 14. Rekompensatę skróconego odpoczynku
tygodniowego trzeba odebrać najpóźniej w trzecim tygodniu ..... 83
Wskazówka 15. Skrócony odpoczynek tygodniowy
w niektórych przypadkach można odebrać w pojeździe ................ 86
Wskazówka 16. Upewnij się, czy prawidłowo określasz
porę nocną ........................................................................................................ 89
Wskazówka 17. Lepiej nie wydłużać pierwszej części przerwy
dzielonej ............................................................................................................ 92
Wskazówka 18. Czas załadunku trzeba uwzględnić, planując
pracę i odpoczynki kierowcy ..................................................................... 95
Wskazówka 19. Rok przestępny może korzystnie wpłynąć
na planowanie czasu pracy kierowców .................................................. 99
Wskazówka 20. Są możliwe odstępstwa przy odpoczynku
tygodniowym w przewozach międzynarodowych
okazjonalnych ................................................................................................. 101
Wskazówka 21. Rozkład czasu pracy oraz jego zmiany
nie mogą naruszać prawa kierowcy do odpoczynku ........................ 106
Wskazówka 22. Kierowca może na chwilę przerwać
odpoczynek, powołując się na wytyczną nr 3 ..................................... 109
Wskazówka 23. Kierowca w załodze może mieć dwa skrócone
odpoczynki tygodniowe pod rząd ........................................................... 113
Wskazówka 24. Opracuj dobry plan pracy kierowców
w załodze i uniknij kar .................................................................................. 116
Wskazówka 25. W trzech przypadkach ITD może uznać,
że kierowca z załogi nie jechał w załodze, i naliczyć karę ................ 123
Wskazówka 26. Prosty sposób na zaplanowanie czasu jazdy
kierowców w podwójnej załodze ............................................................. 126
Wskazówka 27. Odnotuj czas przesiadki między pojazdami,
aby nie było luki .............................................................................................. 129
4
UOZ35.indd 4
19.06.2017 10:54
Normy czasu pracy według rozporządzenia (WE) 561/2006Spis treści
Wskazówka 28. Jeżeli kierowca zmieniał pojazd, musi opisać,
co robił, gdy się przesiadał .......................................................................... 133
Wskazówka 29. Kierowcy muszą pamiętać o rejestrowaniu
dojazdu do auta .............................................................................................. 138
Wskazówka 30. Czas dowozu do miejsca postoju pojazdu
to dyspozycyjność .......................................................................................... 142
Wskazówka 31. Kierowca może zjechać do bazy po za krótkiej
przerwie? Tak, ale pod jednym warunkiem .......................................... 145
Wskazówka 32. Odstępstwa od zasady odbierania odpoczynków
dwuosobowej załogi są możliwe pod kilkoma warunkami ............ 147
Wskazówka 33. Przerwę w jeździe musi poprzedzać choćby
minuta jazdy ..................................................................................................... 150
Wskazówka 34. Sprawdzaj, czy kierowca prawidłowo rejestruje
dojazdy do auta oraz do firmy ................................................................... 152
Wskazówka 35. Przerwy w jeździe to nie to samo co przerwy
w pracy ............................................................................................................... 156
Wskazówka 36. Nie każdy postój powyżej wymaganych
45 minut jest postojem nieuzasadnionym ........................................... 160
Wskazówka 37. Nie ryzykuj kar! Pamiętaj, że za sczytanie
danych z karty kierowcy odpowiada firma ........................................... 163
Wskazówka 38. Kierowców jeżdżących na linii regularnej
specjalnej do 50 km też obowiązują normy czasu pracy ................. 165
Wskazówka 39. W przewozach na liniach regularnych
specjalnych nie trzeba przechowywać tarczek ................................... 169
Wskazówka 40. Zasady jednej minuty nie można
wykorzystywać do omijania przepisów ................................................. 172
Wskazówka 41. Gdy kierowca jedzie raz z przyczepą, raz bez niej,
powinien rejestrować „inną pracę” ........................................................... 175
Wskazówka 42. Gdy kierowca błędnie oznaczy aktywność
na karcie, trzeba wyposażyć go w „weekendówkę” ........................... 179
Wskazówka 43. Pamiętaj o granicach tolerancji tachografów ....... 181
UOZ35.indd 5
5
19.06.2017 10:54
Wskazówka 44. Jednorazowy błędny wpis manualny nie zawsze
musi skutkować karą ..................................................................................... 183
Wskazówka 45. Nie zawsze trzeba używać tachografów
w przewozie na potrzeby własne ............................................................. 185
Wskazówka 46. Kierowca na przyuczeniu powinien używać
karty kierowcy ................................................................................................. 188
Wskazówka 47. Przy przewozie niektórych rodzajów odpadów
trzeba używać tachografu .......................................................................... 190
Wskazówka 48. To przedsiębiorca musi wykazać, że wykonuje
przewozy wyłączone spod rozporządzenia nr 561/2006 ................ 193
Wskazówka 49. Dbaj o prawidłowe oznaczanie aktywności
kierowcy podczas załadunku pojazdu .................................................... 196
Wskazówka 50. Praktyczne sposoby prawidłowego
dokumentowania czynności kierowcy ................................................... 201
Wskazówka 51. Dojazd do bezpiecznego miejsca postoju
– jak uniknąć kary ........................................................................................... 204
Wskazówka 52. Przekroczenie czasu pracy przy zjeździe
z promu – w niektórych przypadkach możesz powołać się
na art. 12 rozporządzenia 561 ................................................................... 208
Wskazówka 53. Długie czekanie na rozładunek nie uzasadnia
zastosowania art. 12 ...................................................................................... 210
Wskazówka 54. Pamiętaj o różnicach w normach czasu jazdy
pomiędzy umową AETR a rozporządzeniem nr 561 .......................... 212
Wskazówka 55. Wskazówka 55. Kierowcy jeżdżącemu
w nocy wolno skracać odpoczynki, ale pod pewnymi
warunkami ........................................................................................................ 215
6
UOZ35.indd 6
19.06.2017 10:54
Normy czasu pracy według rozporządzenia (WE) 561/2006Wstęp
WStęp
Jeżeli choćby część pracy kierowcy w ciągu dnia jest prze
wozem po drogach publicznych samochodem podlegają
cym rozporządzeniu nr 561/2006, kierowca powinien prze
strzegać przepisów tego rozporządzenia, a więc zachowywać
limity czasu pracy. Jest to bowiem aktualnie obowiązujący na
terenie całej Unii Europejskiej akt prawny dotyczący czasu
pracy kierowców. Przepisy powyższego rozporządzenia kom
pleksowo określają minimalne okresy odpoczynku oraz mak
symalny czas prowadzenia pojazdu.
Stosowanie się kierowców i przewoźników do tych wy
tycznych jest bardzo ważne, gdyż służy ono zapewnieniu bez
pieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego. Nad
zór nad przestrzeganiem przepisów sprawują odpowiednie
organy państwowe, a za uchybienia w tej materii grożą wyso
kie kary. Warto zatem znać podstawowe regulacje dotyczące
czasu pracy oraz przerw i okresów odpoczynku kierowców
wykonujących przewóz drogowy rzeczy i osób; choć trzeba
zdawać sobie sprawę z tego, że są one dość zagmatwane.
Przepisy dotyczące czasu pracy kierowców są bardzo za
wiłe, jednak trzeba ich bezwzględnie przestrzegać. Kierowca
może odstąpić od stosowania przepisów tylko w uzasadnio
nych przypadkach, do których należą: awarie pojazdu, wy
padki drogowe oraz choroba kierowcy. Dlatego też praca kie
rowców musi być tak zorganizowana, aby kierowcy mogli
przestrzegać przepisów rozporządzenia.
Niniejsza publikacja powstała, aby przybliżyć najważniej
sze zasady planowania czasu pracy kierowców. Obejmuje
najważniejsze kwestie związane z przepisami rozporządze
nia (WE) nr 561. Czytelnik znajdzie w niej wiele przykładów
błędnych czynności oraz praktyczne porady, jak w danym
UOZ35.indd 7
7
19.06.2017 10:54
przypadku należy postąpić prawidłowo i zgodnie z przepisa
mi. Wyjaśniamy, w jakich sytuacjach kierowcy ryzykują kary
oraz podpowiadamy, jak tych kar uniknąć. Wskazujemy naj
korzystniejsze i bezpieczne rozwiązania problemu z czasem
pracy kierowcy.
8
UOZ35.indd 8
19.06.2017 10:54
Normy czasu pracy według rozporządzenia (WE) 561/2006Normy czasu jazdy kierowców według rozporządzenia nr 561/2006
Normy czaSu jazdy kieroWcóW
Według rozporządzeNia Nr 561/2006
Mimo że przepisy rozporządzenia nr 561/2006 obowiązują
od kilku lat, wielu przewoźników wciąż ma wątpliwości, czy
prawidłowo stosują przepisy o czasie pracy kierowców. Ty też
wciąż płacisz kary, popełniasz błędy i masz problemy z inter
pretacją poszczególnych pojęć? Zastosuj nasze podpowiedzi,
a zobaczysz, że od tej pory błędy i kary będą się przytrafiać
tylko innym.
1. kto muSi przeStrzegać Norm
rozporządzeNia europejSkiego
Normy czasu jazdy, czyli reguły obowiązujące kierow
cę podczas prowadzenia, zawiera rozporządzenie unijne nr
561/2006. Odnosi się ono do ciężarówek o masie powyżej 3,5 t
oraz do pojazdów przeznaczonych do przewozu więcej niż
9 osób łącznie z kierowcą. Przepisów rozporządzenia muszą
przestrzegać kierowcy wszystkich takich pojazdów, jeśli tylko
poruszają się na terenie Wspólnoty oraz pomiędzy krajami
Unii a Szwajcarią i państwami będącymi stronami umowy
o Europejskim Obszarze Gospodarczym. Obecnie uczest
nikami EOG jest 27 krajów członkowskich UE oraz 3 kraje
EFTA (Islandia, Liechtenstein i Norwegia). Szwajcaria, pozo
stając członkiem EFTA, nie uczestniczy w EOG. Kraj, w któ
rym auto zostało zarejestrowane, nie ma znaczenia.
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się natomiast do
ciężarówek i autobusów wymienionych w katalogu pojazdów
wyłączonych spod działania rozporządzenia, a więc:
zz używanych do przewozu osób w ramach przewozów
regularnych, których trasa nie przekracza 50 km,
UOZ35.indd 9
9
19.06.2017 10:54
Pobierz darmowy fragment (pdf)