Czytaj dalej...
Czytaj dalej...
Czytaj dalej...
Czytaj dalej...
Czytaj dalej...
Czytaj dalej...
Czytaj dalej...
Czytaj dalej...
Czytaj dalej...
Czytaj dalej...
Czytaj dalej...
Czytaj dalej...
Czytaj dalej...
Czytaj dalej...
Czytaj dalej...
Czytaj dalej...
Czytaj dalej...
Czytaj dalej...
Czytaj dalej...
Czytaj dalej...
Czytaj dalej...
Czytaj dalej...
Czytaj dalej...
Czytaj dalej...
Czytaj dalej...
Czytaj dalej...
JOGA
– kompletny przewodnik
Cory Martin
dla początkujących
Pozycje i proste wskazówki, które pomogą Ci
w praktykowaniu jogi we własnym domu
JOGA
– kompletny przewodnik
dla początkujących
Cory Martin
JOGA
– kompletny przewodnik
dla początkujących
Pozycje i proste wskazówki, które pomogą Ci
w praktykowaniu jogi we własnym domu
Redakcja: Ewelina Kuryłowicz
Skład: Emilia Dajnowicz
Projekt okładki: Emilia Dajnowicz
Tłumaczenie: Agata Parafjańczuk
Wydanie I
BIAŁYSTOK 2019
ISBN 978-83-8168-329-6
Tytuł oryginału: Yoga for Beginners. 35 Simple Yoga Poses to Calm Your Mind
and Strengthen Your Body
Copyright © 2015 by Rockridge Press, Berkeley, California
Ilustracje © Tom Bingham
Zdjęcie Autorki © Joshua Monesson
© Copyright for the Polish edition by Wydawnictwo Vital, Białystok 2018
All rights reserved, including the right of reproduction in whole or in part in any form.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Żadna część tej publikacji nie może być powielana
ani rozpowszechniana za pomocą urządzeń elektronicznych, mechanicznych,
kopiujących, nagrywających i innych bez pisemnej zgody posiadaczy praw autorskich.
Wydawca i autor nie ponoszą żadnej odpowiedzialności w odniesieniu do dokładności lub
kompletności treści niniejszej pracy, a w szczególności zrzekają się wszelkich gwarancji, w tym
między innymi zapewnienia przydatności do określonego celu. Żadna gwarancja nie może być
udzielana lub rozszerzona przez sprzedaż lub materiały promocyjne. Porady i strategie zawarte
w niniejszej publikacji nie są odpowiednie w każdej sytuacji. Wydawca nie udziela porad lub
usług medycznych i prawnych, ani żadnych innych specjalistycznych usług. Jeśli wymagana jest
profesjonalna pomoc, powinieneś skonsultować się z lekarzem, zanim rozpoczniesz jakikolwiek
program poprawy zdrowia czy leczenia. Ani wydawca, ani autor nie ponoszą odpowiedzialności za
powstałe szkody. Fakt, że osoba fizyczna, organizacja lub strona internetowa została przytoczona
w tej pracy jako cytat i/lub potencjalne źródło dalszych informacji nie oznacza, że autor lub
wydawca popiera informacje, które osoba fizyczna, organizacja lub strona internetowa może
dostarczyć lub rekomendacje, które mogą one/ona przekazać. Ponadto, Czytelnik powinien być
świadomy, że strony internetowe wymienione w tej publikacji mogły ulec zmianie lub zniknąć
pomiędzy momentem napisania książki a momentem jej przeczytania.
15-762 Białystok
ul. Antoniuk Fabr. 55/24
85 662 92 67 – redakcja
85 654 78 06 – sekretariat
85 653 13 03 – dział handlowy – hurt
85 654 78 35 – www.vitalni24.pl – detal
strona wydawnictwa: www.wydawnictwovital.pl
Więcej informacji znajdziesz na portalu www.odzywianie24.pl
PRINTED IN POLAND
SPIS TREŚCI
Podziękowania ................................................................... 7
Wstęp ................................................................................... 9
Rozdział 1 Podstawy ......................................................... 11
Rozdział 2 Praktyka ........................................................... 33
Rozdział 3 Podstawowe pozycje ...................................... 63
Rozdział 4 Sekwencje ......................................................... 143
Rozdział 5 Odżywianie ..................................................... 171
Rozdział 6 Medytacja ......................................................... 183
Rozdział 7 Joga dla ciebie ................................................. 201
Biblioteczka jogina ............................................................. 217
Słowniczek .......................................................................... 224
Źródła .................................................................................. 227
PODZIĘKOWANIA
Nie da się napisać książki w jeden dzień i nie da się
zrobić tego samemu. Miałam ogromne szczęście, że
trafiłam na wspaniałych nauczycieli i redaktorów,
a także, że moja rodzina i przyjaciele pomogli mi uczynić
napisanie tej książki możliwym.
Dziękuję Brianowi Hurley’owi i załodze Callisto Media za
podarowanie mi miejsca, w którym mogłam połączyć moje
dwie największe pasje – jogę i pisanie. Dziękuję wszystkim,
którzy przyczynili się do powstania tej książki, w tym Katy
Brown i Tomowi Birminghamowi, dziękuję za wasze odda-
nie i ciężką pracę.
Dziękuję nauczycielom, którzy pokazali mi, w jaki spo-
sób uczyć jogi. Jamesie Brownie i Alexandrio Crow, dziękuję
wam za nauczenie mnie wszystkiego, co wiem. Gdyby nie
wy, nie byłabym w stanie napisać tej książki. Nicole Sciacco,
dziękuję za skopanie mi tyłka i bycie pierwszą osobą, która
Podziękowania / 7
powiedziała: „Powinnaś uczyć”. Bez twojego wsparcia nadal
byłabym cichą, nieśmiałą dziewczynką, która zawsze trzyma
się z tyłu.
Dziękuję wszystkim nauczycielom, którzy nauczyli mnie
składania zdań: panu Boetelowi, pani Bird, pani Watson,
T. C. Boyle i Aimee Bender. Dziękuję, że pomogliście mi
odkryć w sobie pisarkę. Dziękuję tym, którzy uczyli mnie
jogi, kiedy dopiero zaczynałam – Meghan Kennedy Town-
send, Elise Joan, Davidowi Romanelli i Brockowi Cahillowi,
dziękuję wam za waszą cierpliwość. Bez waszych lekcji nie
byłabym w stanie tego wszystkiego zrobić.
Mamo i tato, dziękuję za to, że zawsze zachęcaliście
mnie do robienia rzeczy, które kocham, i wspieraliście mnie
w każdym z moich szalonych wyborów. Nauczyliście mnie
podążać za marzeniami i nigdy się nie poddawać. Mojej sio-
strzyczce Cassie dziękuję za to, że zgodziła się być moim jo-
ginowym królikiem doświadczalnym. Twoje opinie o moich
lekcjach pozwoliły mi stać się lepszym nauczycielem. Moje-
mu Gregowi dziękuję za czytanie wczesnych wersji tej książ-
ki. Dzięki twojemu wsparciu i miłości nie przestałam pisać.
Dziękuję także wszystkim moim uczniom za okazane mi
zaufanie. To wasze uśmiechnięte twarze sprawiają, że robię
to, co robię.
Namaste.
8 / JoG a – koMPLETnY PR zE wodnik dLa PoC zĄTk UJĄCYCH
WSTĘP
Zawsze myślałam, że jestem dość wysportowana. A jed-
nak moje pierwsze zajęcia z jogi były straszne. To był nie-
samowity wysiłek, na moją matę skapywały hektolitry
potu, a w głowie huczały mi przekleństwa. Zastanawiałam się,
jak w ogóle można tak się tą głupotą fascynować. To wszystko
było bardzo trudne, a ja za bardzo przejmowałam się moimi
trzęsącymi się udami i akrobatką ćwiczącą po mojej lewej stro-
nie, żeby być w stanie odnaleźć w tym jakikolwiek spokój.
Jednak ostatnie pięć minut, kiedy leżałam, odpoczywając,
pozwoliło mi zrozumieć, o co w tym chodzi. Nagle całe moje
ciało się odprężyło. Z mojej głowy wyparowały wszystkie ne-
gatywne myśli na temat jogi, jakie miałam. Zniknęło wszyst-
ko, czego się obawiałam. Zaczęłam się zastanawiać, co będzie
się ze mną działo po kolejnych lekcjach, skoro czuję się tak
dobrze po pierwszej.
wsTęP / 9
Na kolejne zajęcia poszłam już następnego dnia i przez
następne miesiące nie przestawałam na nie chodzić. Z cza-
sem to uczucie, które miałam na pierwszej lekcji, zaczęło zo-
stawać ze mną na dłużej. Pewnie, wiem, że może to brzmieć
nieco zbyt entuzjastycznie. Ale to nie jest tak. Obiecuję. W jo-
dze chodzi właśnie o to, żeby dobrze się czuć, żeby przynieść
światło w te wszystkie sfery życia, które wydają ci się ciem-
ne. Właśnie to joga dawała mi przez te wszystkie lata i to
dlatego zdecydowałam się zostać nauczycielką.
Ćwiczę od ponad dziesięciu lat, a od niemal pięciu prowa-
dzę zajęcia w Los Angeles. Spotykam się z uczniami w eksklu-
zywnych siłowniach i małych klubach sportowych. Uczyłam
pracowników biurowych na plażach i setki ludzi na molo
w Santa Monica. Uczyłam ludzi o różnych ciałach, różnych
rozmiarach, różnych doświadczeniach. Wszystkich prowadzi-
łam przez sekwencje zdrowych i bezpiecznych pozycji.
Niektórzy z moich uczniów znajdują oświecenie, inni
przynajmniej czują się mniej zestresowani. Jeszcze inni ćwi-
czą jogę, żeby zmieścić się w obcisłe jeansy. Niezależnie od
powodów, dla których ludzie ćwiczą jogę, moją misją jest
pokazać im wszystkim to co potrafię w fajny, przystępny
sposób. Czasem ćwiczymy do muzyki Led Zeppelin, a cza-
sem w kompletnej ciszy.
Niezależnie od tego czy po prostu chcesz nauczyć się
pozycji czy poznać stojącą za nimi filozofię, znajdziesz tę
wiedzę tutaj. Joga – kompletny przewodnik dla początkujących
będzie twoim przewodnikiem. Bardzo się cieszę, że będę
twoim nauczycielem. Powiem ci coś, co zawsze mówię na
początku moich zajęć: „Ćwiczenia są przede wszystkim
dla was, dowiedzmy się więc, jak możemy wpasować jogę
w wasze życie”.
10 / JoG a – koMPLETnY PR zE wodnik dLa PoC zĄTk UJĄCYCH
Rozdział 1
PODSTAWY
PodsTawY / 11
Mnie już poznałeś. Teraz czas na poznanie jogi. Co to jest? Skąd
się wzięło? Jakie przynosi korzyści? Czy to ćwiczenia fizyczne,
czy coś zupełnie innego?
Jest wiele twarzy jogi i nie wszystkie muszą ci się podobać. Do-
brze jednak jest je poznać, aby być w stanie znaleźć taki styl,
który najbardziej ci pasuje. Dla mnie na początku były to tylko
ćwiczenia, dopiero później przerodziło się to w życiową filozofię.
W twoim przypadku może być zupełnie inaczej, ale to właśnie
na tym polega piękno jogi. To ty decydujesz, czym powinna być
w twoim życiu. Zerknijmy zatem na podstawy.
Czym jest joga?
Joga znaczy „teraz”. To wszystko. Nic więcej nie musisz wie-
dzieć. Dziękuję i dobranoc.
No dobrze, jest coś więcej. Jednak zdanie Joga znaczy „te-
raz” doskonale wszystko opisuje.
Problem polega na tym, że „teraz” to koncepcja, którą
niełatwo pojąć. Czy kiedykolwiek próbowałeś żyć chwilą, tu
i teraz, bez rozpraszania uwagi, bez żadnych myśli w gło-
wie? To trudne. Właśnie dlatego człowiek o imieniu Ryszi
Patańdźali, żyjący w II w. p.n.e., napisał Jogasutry, aby pomóc
innym zrozumieć jogę. W pierwszych 196 sutrach możemy
znaleźć zdanie Joga znaczy „teraz”. Ale to zaledwie początek
jego nauk.
Ryszi Patańdźaliego uznaje się za twórcę filozofii jogi.
Określa on ją jako „umiejętność oderwania się od działań
umysłu”, co oznacza po prostu „bycie tu i teraz”. Dosłow-
nie tłumaczone wyrażenie „joga” oznacza „łączyć, spajać”.
Współcześni jogini tłumaczą, że chodzi o połączenie ciała
i umysłu. Kiedy większość z nas myśli o jodze, przed ocza-
mi staje nam pies z głową w dół czy inne skomplikowane
pozycje. Pamiętaj jednak, że większość wykonywanej przez
ciebie pracy fizycznej ma wpłynąć na stan ducha.
Na przykład jeśli wykonujemy jakąś pozycję i odczuwa-
my dyskomfort w udach czy ramionach, pozwala nam to
zrozumieć, że kiedy spotyka nas coś trudnego, musimy się
wzmocnić, aby przez to przejść. Fizyczność pomaga ducho-
wości i na odwrót. Jedno nie może istnieć bez drugiego i po
to nam joga – zjednoczenie tych dwóch aspektów.
PodsTawY / 13
Osiem gałęzi jogi
Ryszi Patańdźali wiedział, że joga to coś więcej niż ruchy
ciała. Dotarcie do „teraz” to ciężka praca. W lekcjach zawar-
tych w Jogasutrach podzielił jogę na osiem sfer, osiem gałęzi
nazywanych ashtangami.
JAMY
Samokontrola
NIJAMY
Metody utrzymywania dyscypliny
ASANY
Ułożenia ciała
PRANAJAMA
Praca z oddechem
PRATYAHARA
Oderwanie się od zmysłów
DHARANA
Koncentracja
DHYANA
Medytacja
SAMADHI
Absorpcja lub uwolnienie się od ciała i umysłu
14 / JoG a – koMPLETnY PR zE wodnik dLa PoC zĄTk UJĄCYCH
Jak widzisz, joga to o wiele więcej niż tylko konkretny
zestaw ćwiczeń. Asany – ułożenia ciała – są tylko jej czę-
ścią. Aby zrozumieć jogę jako całość, trzeba pojąć wszystkie
osiem sfer.
Rozumiem, że póki co te słowa w sanskrycie nic dla cie-
bie nie znaczą i możesz po prostu chcieć poznać pozycje. To
jak najbardziej w porządku. Jednak jeśli zaczniesz chodzić
na zajęcia albo szukać filmików z ćwiczeniami w Internecie,
te słowa w sanskrycie na pewno gdzieś się w nich pojawią.
To dlatego o nich wspominam, aby ukazały ci się w sposób,
który może być dla ciebie pomocny.
Poza asanami, najczęściej wspominanymi sferami ashtan-
gi są jamy i nijamy. Ryszi Patańdźali dzieli każdą z nich na
pięć pomniejszych sfer opisanych poniżej.
Jamy
Jamy to sposoby na kontrolowanie naszych działań i naszych
reakcji. Pięć jam to:
1. Ahimsa.
2. Satya.
3. Asteya.
4. Brahmacharya.
5. Aparigraha.
Ahimsa
Ahimsa dosłownie znaczy „nie ranić”. Najłatwiej jest pomy-
śleć o tym jak o przysiędze Hipokratesa, która mówi „po
pierwsze, nie szkodzić”. To najważniejsza zasada, jaką kie-
rują się lekarze, kiedy stawiają diagnozę. Ahimsa mówi, że
w taki sam sposób powinno się praktykować jogę.
PodsTawY / 15
To może być tak proste jak mówienie dzieciom, że nie
wolno bić innych, albo dużo bardziej skomplikowane, jak
praktykowanie powściągliwości. Przykładem może być po-
wstrzymywanie się od mówienia źle o innych czy pozbycie
się nienawiści do tych, którzy nas skrzywdzili. Ale ahimsa nie
dotyczy tylko tego jak traktujemy innych. Chodzi tutaj także
o to, jak traktujesz swoje własne ciało. Mówi, że w pewien
sposób możesz stać się swoim własnym lekarzem.
Ahimsa zachęca cię, abyś skupił się na kilku poniższych
sprawach:
• zapobiegaj chorobom i urazom;
• naucz się odpoczywać, kiedy jesteś przemęczony;
• znajdź sposoby na radzenie sobie ze stresem w pracy
i w domu.
Niektórzy jogini twierdzą także, że ahimsa oznacza bycie
weganinem i niekrzywdzenie zwierząt. Jednym bardzo to
odpowiada, innym nie. To, co to znaczy nie krzywdzić swo-
jego ciała, jest osobistą decyzją każdego z nas.
Satya
Satya to ćwiczenie szczerości, nie tylko wobec innych, ale tak-
że wobec samego siebie. Życie w prawdzie jest jedną z naj-
ważniejszych lekcji, jakiej możesz się nauczyć na macie do
jogi. Kiedy zaczniesz uczyć się asan, w jaki sposób możesz
być ze sobą szczery? Jak możesz wsłuchać się w swoje ciało
i zrozumieć, że się przetrenowałeś albo że mógłbyś starać się
bardziej? Praktykowanie satya pomoże ci poczuć się lepiej
z samym sobą.
16 / JoG a – koMPLETnY PR zE wodnik dLa PoC zĄTk UJĄCYCH
Asteya
Asteya to powstrzymywanie się od kradzieży. Oznacza to
także niepatrzenie z pożądaniem na rzeczy należące do in-
nych, materialne bądź nie. To praktykowanie uwalniania
zazdrości i zaprzestanie porównywania się z innymi.
Brahmacharya
Brahmacharaya to bez mała najbardziej interesująca jama.
Nazwę tłumaczono jako „abstynencję”, a sam Ryszi Pa-
tańdźali był zwolennikiem celibatu. A jednak w nowocze-
snym świecie jest to raczej niemożliwe, więc zwykliśmy
określać tę yamę jako „nietracenie czasu na rzeczy, które
trwonią energię”. Jest na to bardzo wiele przykładów. Być
może zawsze zgadzasz się na wszystko i przez to czujesz
się wyczerpany. Być może tkwisz w związkach, które nie
są dobre ani dla ciebie, ani dla tej drugiej osoby. Brahmacha-
raya zachęca cię do pozbycia się z życia tych rzeczy, które
wysysają z ciebie energię.
Aparigraha
Aparigraha oznacza „brak chciwości”. Ta jama zachęca cię do
pozbycia się przesady. Czy kiedykolwiek przeszła ci przez
głowę myśl: „Gdybym miał więcej pieniędzy, większy dom
i lepsze ubrani